خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جنایات رژیم صهیونیستی بی‌تردید بدون پاسخ نخواهد ماند
سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی شهادت سردار سید رضی موسوی را تسلیت گفت.در بخشی از این پیام آمده است: رژیم صهیونیستی که طی قریب به سه ماه از عملیات افتخارآفرین طوفان الاقصی جز نسل‌کشی و حمله وحشیانه به مراکز مسکونی و بیمارستانی در غزه، به رغم همه ادعاها هیچ دستاورد نظامی ملموسی نداشته، اکنون برای خروج از این باتلاق خود ساخته و انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند، تا ضمن گستردن دامنه جنگ و درگیری به منطقه و کشاندن پای هم‌پیمانان خود به این معرکه برای پیشگیری از فروپاشی حتمی خود زمان بخرد. از این رو ترور سردار سرافراز، شهید سید رضی موسوی در این چارچوب توهمی قابل ارزیابی است؛ اما سران جنایتکار اسرائیل که از سرگیجه ناشی از حوادث اخیر خارج نشده‌اند در ترور این شهید سعید هم دچار خطای راهبردی شدند. تحولات اخیر، رژیم منحوس را به مرحله‌ای رسانده که هرگونه اقدام تروریستی و جنون‌آمیز، به ترمیم پایه‌های متزلزل آنها کمک نخواهد کرد.
پاسخ هوشمندانه به ترور سردار رضی
سردار طلایی نیک با اشاره به شهادت مستشار ایرانی سردار سیدرضی موسوی، اظهار کرد: این اقدام نشان‌دهنده خصلت تروریستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه و همچنین ایجاد ناامنی و تلاش برای جنگ‌افروزی‌های این رژیم اشغالگر است و به‌طور حتم این جنایت مستحق مجازات است.سخنگوی وزارت دفاع گفت: آنان باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند و انتظار پرداخت تاوان این عملیات، این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره ترور سردار سیدرضی موسوی گفت: رژیم‌صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد و پاسخ به این جنایت در زمان و مکان و روش مناسبی انجام خواهد گرفت. این واکنش قاطع و اثربخش برای ناکام‌تر کردن رژیم در اهداف این‌گونه ترورهاست. رژیم‌صهیونیستی با اختلافات فراوان در داخل و خارج مواجه است، بنابراین واکنش به این ترور هوشمندانه و مقتدرانه خواهد بود به‌صورتی‌که رژیم قادر به هیچ‌گونه بهره‌برداری از آن نباشد.

 همشهری
توصیه دادستان کل کشور به کاندیداها
محمد موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور با اشاره به اظهارنظر‌های بی‌دلیل و سند ازسوی برخی افراد در ایام انتخابات، گفت: در ایام انتخابات، کاندیدا‌ها دقت و تلاش کنند اظهارنظر و بیانات آنها مبتنی بر مطالب خلاف واقع علیه اشخاص و نظام نباشد. وی اضافه‌کرد: امیدواریم در ایام انتخابات، اقدام‌ها و برنامه‌های همه مسئولان و به‌ویژه کاندیدا‌های انتخاباتی حول محور امیدآفرینی و هم‌افزایی باشد.
خداحافظی با هزینه‌های سنگین تبلیغاتی
وزیر کشوربا بیان اینکه در انتخابات پیش‌رو داوطلبان با هر گرایش و جناحی حضور دارند، گفت: دراین انتخابات همه کاندیداها می‌توانند به‌صورت مساوی از همه امکانات و ظرفیت‌های عمومی استفاده کنند و ستاد انتخابات استان‌ها امکانات لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد و داوطلبان دیگر نیاز به هزینه‌های تبلیغاتی سنگین ندارند. وحیدی تاکید کرد هرکسی که ایران قوی می‌خواهد باید به‌دنبال مشارکت حداکثری در انتخابات باشد.
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: در حفظ تمامیت ارضی با هیچ کشوری‌تعارف نداریم
اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار سیدرضی موسوی در زمان و مکان مناسب قطعا پاسخ داده خواهد شد. ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی با جنگ غزه بر همه آشکار شده ‌و هر چه دست و پا بزنند، نمی‌توانند این سبعیت را پنهان کنند.
به پلتفرم‌های خارجی اعلام شده طبق روال فعالیت در کشورهای اروپایی اقدام کنند تا نماینده‌ای داشته باشند و امکان استیفای حقوق مردم وجود داشته باشد. انتظار مردم این است که اگر تخلفی صورت گرفت، امکان استیفای حقوق آنها وجود داشته باشد.
وزیر ارتباطات درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را داده است، اما کارگروه تعیین محتوای مجرمانه این کار را هنوز انجام نداده است.
جرمی از سوی حمید نوری صورت نگرفته و مستنداتی نیز در این رابطه وجود ندارد و طرف مقابل هم یک سازمان تروریستی با سابقه روشن است. همچنین در دولت سیزدهم بیش از ۳۵۰زندانی ایرانی در خارج را به کشور انتقال دادیم.
بلافاصله پس از بیانیه نشست مراکش علیه جزایر سه‌گانه ایرانی، وزارت خارجه اعلام موضع کرد‌ و کاردار روسیه احضار شد و وزیر خارجه طی تماس تلفنی با لاوروف اعتراض خود را بیان کرد. رویکرد دولت در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کاملا شفاف و روشن است و در این زمینه با هیچ کشوری تعارف ندارد.
آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌های خبرگان
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان اعلام کرد: آزمون شفاهی قبول‌شدگان‌‌ خبرگان هم‌اکنون درحال برگزاری است. وی همچنین افزود: آزمون کتبی خبرگان رهبری اخیرا برگزار شد و از ۳۲۸نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و ۶۹نفر هم غایب بودند.
نابودی تونل‌های حماس به سال‌ها زمان نیاز دارد
سرلشکر «اسحاق بریک»، از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که سخنگوی ارتش و مقامات ارشد این رژیم برای نمایش تصویر پیروزی عجله دارند. بریک تصریح کرد که نابودی تونل‌های حماس سال‌ها طول خواهد کشید و تلفات بسیار سنگینی روی دست اسرائیل خواهد گذاشت.
سرهنگ اسرائیلی: ایرانی‌ها غافلگیرمان خواهند کرد
سرهنگ «مروم»، افسر عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور سردار موسوی در سخنانی اعتراف کرد که ایرانی‌ها دشمنان باهوش و شگفت‌انگیزی هستند و در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد. او اذعان کرد که اسرائیل نتوانسته بازدارندگی ایجاد کند و شرایط را تغییر دهد.
روایت اسیر آزاد شده اسرائیلی از فداکاری قسام
«گولدشتان»، یکی از اسرای اسرائیلی است که در چارچوب مبادله اسرا با حماس آزاد شد. او در روایتی جالب از فداکاری و اقداماتی که مبارزان گردان‌های قسام در طول اسارت به‌خاطر آنها انجام دادند، می‌گوید و اعتراف می‌کند که نیروهای قسام حاضر بودند برای محافظت از ما حتی جان خود را هم فدا کنند.
به حماس باختیم
شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «دان حالوتس»، رئیس اسبق ستاد کل ارتش این رژیم گفت که جنگ با حماس را باختیم و پیروزی ما برکناری نتانیاهو خواهد بود.

 کیهان
رئیس‌جمهور به ترکیه سفر می‌کند
«علی باقری» معاون وزیر خارجه کشورمان از سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه در هفته اول ژانویه خبر داد.
روابط تجاری جدید ایران با شانگهای و بریکس از طریق اوراسیا برقرار می‌شود
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا را افق جدیدی دانست که ایران از طریق آن به سازمان همکاری‌ شانگهای، اکو و بریکس متصل می‌شود. مهدی صفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت را در سفر به سن‌پترزبورگ همراهی می‌کرد گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از این جهت حائز اهمیت است که موجب اتصالات تجاری جدیدی با سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، اکو و بریکس می‌شود، چرا که سه کشور از پنج عضو اتحادیه اوراسیا عضو شانگهای هستند، دو کشور عضو اکو و یک کشور نیز در بریکس عضویت دارد.او با اشاره به تلاش‌های ایران برای برقراری تجارت آزاد با کشورهای عضو سازمان اکو یادآور شد که هنوز این موافقتنامه اجرائی نشده است و ادامه داد: به دنبال امضای این موافقتنامه تجارت آزاد، یک جهش صادرات و واردات در بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد خواهد شد.

 ایران
اولویت بخشی به حمایت مالی از فعالیت‌های دانش بنیان
رئیس جمهور در سومین جلسه «شورای‌ راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه اجرای قانون حمایت از تولیدات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۱۰ هزار شرکت فعال، بر ارتقای کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان همزمان با توسعه کمی نیز تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن دستور به سازمان برنامه و بودجه برای توجه به حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: با توجه به اینکه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد اشتغال، رشد تولید و پیشرفت‌ فناورانه را در پی دارد، هر نوع حمایت مالی و ارائه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت‌های دانش‌بنیان،نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری سودمند و آینده‌نگرانه است.آیت‌الله رئیسی همه دستگاه‌های مرتبط را مکلف کرد علاوه بر کمک به ارتقای قابلیت‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان، تلاش کنند با تکمیل‌تر شدن زنجیره ارزش در تولیدات دانش‌بنیان به افزایش تولید، اشتغال و خلق ثروت برای کشور کمک کنند.

 وطن امروز
صهیونیست‌ها تاوان به شهادت رساندن سردار موسوی را خواهند داد
آیت الله رئیسی در پیامی به ‌مناسبت شهادت سردار سیدرضی موسوی از مستشاران ایران در سوریه، نوشت: شهادت سردار سیدرضی موسوی در حمله موشکی رژیم جنایتکار صهیونیستی به دمشق را به ملت ایران و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم. در ادامه این پیام آمده است: این سردار دلیر و شجاع که از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل‌بیت در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نایل آمد و نامی ماندگار از خود برجا گذاشت. رئیس‌جمهور در پایان تأکید کرده است: بی‌تردید این اقدام، نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.
ادعای آژانس درباره سرعت‌بخشی ایران به غنی‌سازی اورانیوم
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد ایران سرعت تولید اورانیوم تا ۶۰ درصد خود را نسبت به ماه‌های قبل که کاهش داده بود، افزایش داده است. رویترز گزارش داد دیپلمات‌ها معتقدند کاهش سرعت غنی‌سازی تا ۶۰ درصد، که از ماه ژوئن آغاز شده بود، تحت تاثیر مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای آزادی زندانیان آمریکایی بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان که رویترز مدعی است نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، گفته ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده و تصمیم خود برای کاهش غنی‌سازی را که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود معکوس کرده است. آژانس همچنین گفته از زمان کاهش سرعت، سایت‌های هسته‌ای ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند. آژانس در ادامه مدعی شده از پایان نوامبر ۲۰۲۳، ایران میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در سایت‌های نطنز و فردو را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

 جوان
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان منافقین برگزار شد
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران با قرائت کیفرخواست ۱۰ نفر از آن‌ها به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد. در این جلسه دادگاه تعدادی از اعضای خانواده شهدای ترور حضور داشتند.

 خراسان
تکذیب خبر صدور قرار وثیقه برای تتلو
خبرگزاری قوه قضاییه نوشت: ادعایی در فضای مجازی منتشر شد که عنوان می‌کرد‌ با برخی اعضای خانواده امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو تماس گرفته و عنوان شده است احتمال صدور قرار وثیقه‌ برای او‌ وجود دارد. نتیجه پیگیری از روند تحقیقات پرونده تتلو‌ نشان می‌دهد تحقیقات در مورد این فرد و پرونده‌ وی در‌ جریان است و ادعای صدور قرار وثیقه احتمالی برای او‌ کذب است.
سراج سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد
رضا سراج به‌عنوان سخنگو و معاون فرهنگ و ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منصوب و جایگزین کیوان خسروی شد. پیش از این کیوان خسروی از سال ۱۳۹۲ با حکم دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به این سمت منصوب شده بود.
روابط طالبان با ایران در «بهترین حالت» است
سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با کارمندان سفارت افغانستان در تهران گفت که روابط این گروه با ایران در «بهترین حالت» است. امیرخان متقی افزود: در سفر اخیر عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان به تهران توافقات بسیار زیادی شد.
۱۰ روز مرخصی برای محکومان مسیحی
رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای دستور اعطای مرخصی به مدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی واجد شرایط را صادر کرد.

 مردم سالاری
تکذیب ادعای ارسال نامه تهدید آمیز امام خمینی به آیت‌الله روحانی
در پی انتشار کلیپی از سخنان آیت الله سید صادق روحانی در خصوص امام خمینی، روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ع) اطلاعیه ای را صادر کرد.متن اطلاعیه به شرح زیر است؛
بسمه تعالی
به دنبال انتشار فایل تصویری اظهارات مرحوم آیت الله صادق روحانی و ادعای مطرح شده در خصوص ارسال نامه تهدید آمیز امام خمینی به ایشان، حسب وظیفه و جهت تنویر افکار عمومی، نکاتی چند به شرح ذیل به اطلاع عموم می رسد:
نخست؛ بر اساس ارزیابی ها وتحقیقات صورت گرفته ادعای مطرح شده فاقد هرگونه سند مکتوب و تاریخی بوده و غیر قابل اثبات می باشد. و این در حالی است که تمام شواهد و قرائن بر عدم صحت ادّعای مطرح شده دلالت میکند و محتوای این مطلب قویاً قابل تکذیب می‌باشد.
دوم؛ در آثاری که از سوی مرحوم آیت الله روحانی و مجموعه تحت امر ایشان منتشر گردیده، به ویژه کتاب (۴جلدی) «نامه های تاریخی» که به شرح و تفصیل نامه‌های ایشان پرداخته و در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است، در بخشی که کلیه نامه های حضرت امام خطاب به ایشان طرح گردیده هیچ اشاره ای به این نامه واظهارات آن نشده است؛ خصوصا که فضای حاکم بر نامه های امام کاملا خلاف اظهارات مطرح شده بوده و عمدتاً حاوی مطالب احترام آمیز و تفقد نسبت به آیت‌الله روحانی بوده است.
سوم؛ ادعای بیان شده از سوی قاطبه مطلعین صادق و صاحبنظران منصف، فاقد اعتبار و صحت تلقی گردیده؛ چرا که بر آگاهان و محققین پوشیده نیست که طرح چنین نسبتی با ادبیات و منش اخلاقی و سیاسی حضرت امام در تعارض آشکار بوده است. ضمن آنکه بنابر اظهار برخی از مطلعین ، متن مذکور تقطیع شده است و نظرات گوینده به گونه ای دیگر القاء شده است.

 قدس
روایت مسعود از پرویز
مسعود بهنود از روزنامه‌نگاران فعال در دوره پهلوی به تازگی در واکنش به مستند پرویز ثابتی (رئیس ساواک) گفته است: «یک نوع مردم‌آزاری و پلیدی در ساواک وجود داشت.» بهنود همچنین استدلال ثابتی درباره علت فروپاشی رژیم را هم زیر سؤال برده و تأکید کرده است: «آقای ثابتی مدعی است در آن چهار،پنج سال که ما [ساواک] سخت می‌گرفتیم همه چیز خوب بود. اما پس از‌ آن همه دم درآوردند! در حالی‌که استدلال من برعکس است. در دوره‌ای که مملکت پول داشت و شاه خوشحال از دستبوسی دنیا بود، ساواک با زندانی کردن و آدم‌کشی همه آثار اقتصادی را از بین برد و در سال‌های پایانی که وضع اقتصادی کشور به‌هم ریخت، همه چیز از بین رفت».
خانواده اُسرا در غزه سخنرانی نتانیاهو را قطع کردند
در ادامه انتقادهای گسترده از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بابت مدیریت ضعیف در جریان جنگ با حماس، رسانه‌های خبری گزارش کردند او توسط شماری از خانواده‌های گروگان‌های صهیونیستی نزد حماس هو شد. خانواده اُسرای اسرائیلی در نوار غزه، سخنرانی نتانیاهو را در کنست قطع کرده و یک‌صدا فریاد می‌زدند «الان، الان، الان» که اشاره به دستیابی فوری به توافقی با حماس برای آزادی اُسرا دارد.
تثبیت بازار ارز ‌با ابزار مرکز مبادله انجام شد نه ارزپاشی
حجت الاسلام مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در گذشته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، به ارزپاشی روی می‌آورد. در این دوره پول‌پاشی و ارزپاشی در بازار صورت نگرفته و بانک مرکزی در حال مدیریت بازار ارز ابتدا‌ از طریق مرکز مبادله ارز و طلاست.

 ابتکار
۳۰ کشور به دنبال مشارکت در گروه بریکس هستند
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که نزدیک به ۳۰ کشور به دنبال ایجاد مشارکت با گروه بریکس هستند که در آغاز سال ۲۰۲۴ گسترش خواهد یافت و ۶ کشور جدید عضو آن می شوند. لاوروف گفت: «علاوه بر کشورهایی که قبلا به گروه بریکس ملحق شده‌اند، بسیاری دیگر نیز به دنبال نزدیک‌تر شدن به این گروه هستند، این امر در پرتو اصول کار بریکس که مبتنی بر دموکراسی حقیقی و احترام متقابل است، اتفاقی طبیعی است».وی همچنین به موضوع ریاست روسیه بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: «انتظار می رود در نشست اکتبر ۲۰۲۴ مجموعه تصمیمات قوی در بالاترین سطح در اجلاس این گروه در کازان اتخاذ شود».لاوروف افزود: «با شرکایمان برای تدارکات نشست بریکس از جمله ایجاد هماهنگی در بالاترین سطح در تماس خواهیم بود».

 اطلاعات
ائتلاف نظامی چین و روسیه، بزرگترین تهدید آمریکا
پایگاه خبری آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در تحلیلی در خصوص ائتلاف نظامی روسیه و چین نوشت، برای چندین دهه، قدرت نظامی آمریکا بدون چالش بود اما اکنون همکاری نظامی روسیه و چین بزرگترین تهدید علیه آمریکاست و انعقاد پیمان نظامی بین روسیه و چین یکی از مواردی است که آمریکا باید خود را برای آن آماده کند.«بیزینس اینسایدر» افزود، سران چین و روسیه به تشکیل یک اتحاد نظامی نزدیک می‌شوند و این بزرگترین تهدیدی است که ایالات متحده با آن مواجه است.این پایگاه خبری افزود: چین در تهاجم روسیه به اوکراین حمایت اقتصادی و دیپلماتیک از مسکو کرده، در حالی که آمریکا میلیاردها دلار به کی‌یف کمک کرده است؛ ضمن اینکه در خاورمیانه، روسیه و چین با ایران همسو شده و از حملات اسرائیل به غزه برای نابودی حماس مورد حمایت تهران، انتقاد کرده‌اند.
اسرائیل تهدید به قطع همکاری با سازمان ملل کرد
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از تمدید نکردن ویزای کارکنان سازمان ملل خبر داد و اعلام کرد همکاری با این سازمان را متوقف می‌کند.در شرایطی که جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان بی‌دفاع غزه در سایه سکوت سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل ادامه دارد، «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم، سکوت این نهادها را کافی ندانست و خواستار حمایت همه جانبه آنها از اسرائیل شد.کوهن از دستور به وزارت خارجه اسرائیل برای تمدید نکردن ویزای یکی از کارمندان سازمان ملل و رد درخواست صدور ویزای یک کارمند دیگر این نهاد بین المللی خبر داد.وی، اظهارات دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را افترا خواند و گفت: ما با کسانی که به نفع دستگاه تبلیغاتی حماس حرف می زنند، کار نمی کنیم.

 شهروند
زمین برای ساخت ۴میلیون مسکن‌ آماده شد‌
منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور به تغییرات صنعت نفت اشاره کرد و افزود: «در حوزه نفت اتفاقات خوبی افتاده است. بیش از ٣/٣میلیون بشکه در روز تولید می‌شود که ۸/۱ آن به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه صادر می‌شود. از این جهت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بازار دیگر متقاضی دارد، به این معنا که مانع اول را پشت سر گذاشته‌ایم. همچنین با همه مشکلاتی که در بخش مسکن داشتیم، هم‌اکنون احداث یک میلیون و ٩۵٠هزار واحد مسکونی شروع شده و در مجموع در کشور برای بیش از ۴میلیون مسکن، زمین آماده شده و نزدیک به ۶ماه است که نرخ تورم مسکن رو به نزول است و ماه گذشته این نرخ به منفی ٢.٢درصد رسید که اتفاق خوبی است.»
ایجاد فرکانس محلی تلویزیون برای تبلیغات انتخاباتی
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: «براساس آنچه با ستاد انتخابات صدا و سیما توافق شده، این سازمان یک فرکانس محلی تلویزیونی را برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس درنظر گرفته است.» محسن اسلامی گفت: «این کار باعث می‌شود نامزدهایی که برنامه‌های خوبی دارند، ولی توان مالی بالایی برای تبلیغات ندارند هم بتوانند این برنامه‌ها را در این شبکه‌ها که جدا از شبکه‌های موجود است به‌صورت ضبط شده پخش کنند. این شبکه‌ها هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور در حال تست هستند. پیام‌رسان‌های داخلی نیز برای انجام تبلیغات رایگان و شبه‌رایگان برای نامزدها اعلام آمادگی کردند؛ انشالله با ظرفیت‌های ایجادشده شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

لبیک به خواست جامعه مدرسین، لبیک به انقلاب است
اختصاصی/ افتتاحیه کمیسیون‌های چهارگانه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و روحانیون شاخص سراسر کشور، صبح امروز در محل سالن همایش مجتمع آموزشی و فرهنگی ثامن‌الحجج شهر مقدس قم برگزار شد.حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در این مراسم ضمن تقدیر از حضور شخصیت‌ها و مسئولین برجسته حوزه علمیه از سراسر کشور، گفت: از همه شما سروران و شخصیت‌های عزیز و بزرگواری که به خواست جامعه مدرسین لبیک گفتید که این لبیک به انقلاب و مباحث مطروحه نظام است، تشکر می‌کنم.وی با اشاره به روند انتخاب موضوع اجلاسیه‌های جامعه مدرسین ابراز داشت: در اجلاس‌های سراسری اینطور مرسوم است که کارگروه‌هایی در قم تشکیل می‌شوند و مباحث مهم و روز نظام را مورد بررسی قرار می‌دهند و موضوعاتی را به هیئت رئیسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشنهاد می‌دهند. جانشین دبیر سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین ادامه داد: از میان پیشنهادات مطرح شده، به خاطر دغدغه رهبری معظم انقلاب – مد ظله العالی – نسبت به امر تبلیغ، موضوع سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین، «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ» انتخاب شد و چهار کمیسیون تخصصی نیز برای آن در نظر گرفته شد که امیدواریم امروز با قوت کار خود را به سرانجام برسانند. قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: از همه عزیزان دست اندرکار که بیش از سه ماه است در زمینه موضوعات کمیسیون‌ها و آماده سازی اجلاس فعالیت دارند تشکر می‌کنم و برای همه بزرگواران از خداوند متعال موفقیت روزافزون را طلب می‌کنم.

کمیسیون‌های چهارگانه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین آغاز به کار کردند
اختصاصی/کمیسیون‌های چهارگانه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رسما فعالیت خود را آغاز کردند. خروجی کمیسیون‌ اقتضائات و تحولات جامعه و بین الملل در امر تبلیغ به ریاست آیت الله عباس کعبی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین نبوی.کمیسیون تولید محتوا، شیوه ها و ابزارهای تبلیغی به ریاست آیت الله سید محمد غروی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز.کمیسیون آسیب شناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور به ریاست آیت الله محمود رجبی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین آقای ملکی و کمیسیون انتخابات (فرصتها، تهدیدها و راهکارههای مشارکت حداکثری مردم)به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد که امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شوند، فردا پنجشنبه هفتم دی ماه در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین با موضوع «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ»، ارائه خواهد شد.
صهیونیست‌ها اعضای بدن شهدای غزه را سرقت می‌کنند
فارس/جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»از سرقت شدن اعضای بدن شهدای نوار غزه توسط نظامیان رژیم صهیونیستی خبر داد.حماس طی بیانیه‌ای گفت که رژیم صهیونیستی بعد از آسیب زدن به پیکر ۸۰ شهید فلسطینی، آنها را در حال تجزیه‌شدن در شهر «رفح» تحویل داد.به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، این جنبش توضیح داد: «اشغالگران اعضای بدن شهدا را سرقت کردند و مرتکب جنایت جنگی شدند که نشان‌دهنده وحشی‌گری و زوال اخلاقی آنهاست».در این بیانیه تاکید شده است: «دشمن با تجاوز آشکار به حرمت و حیثیت شهدای غزه، نبش قبور کرده و به پیکر آنها دست درازی می‌کند».

افزایش شمار کهنه سربازان بی‌خانمان در انگلستان
فارس/ آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ شمار کهنه سربازان بی‌خانمان در انگلیس نزدیک به ۲ هزار و ۱۱۰ خانوار رسیده است.به گزارش «گاردین»، علیرغم تعهدات دولت انگلیس مبنی بر رسیدگی به بحران بی‌خانمانی در میان کهنه سربازان،این روند در بین ارتش انگلیس نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.جدا از موضوع مسکن، فشارهای زیادی از نظر تامین مواد غذایی به کهنه سربازان انگلیس وارد می شود، طوری که برای تامین مایحتاج زندگی خود به ۲ هزار و ۵۰۰ بانک مواد غذایی مراجعه کرده‌اند.سال گذشته، وزرای بریتانیا در قالب طرح جدیدی بیش از ۸.۸ میلیون پوند را جهت تامین بودجه ساخت صدها مکان مسکونی برای حمایت از کهنه‌ سربازان این کشور در نظر گرفتند. با این حال، طبق ارقام وزارت مسکن انگلیس، شمار کهنه سربازان این کشور که فاقد مسکن هستند نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.طبق برآوردهای انجام گرفته شده در هر سه ماه، ۵۰۰ خانوار کهنه سرباز در انگلیس بی‌خانمان می‌شوند.

اسرائیل به دنبال کوچاندن مردم فلسطین به صحرای سینا است
ایرنا/محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اسرائیل به دنبال کوچاندن مردم فلسطین به صحرای سینا است. عباس در گفت‌وگو با شبکه on افزود: طرح نتانیاهو و کابینه کنونی وی خلاص شدن از فلسطینیان و تشکیلات خودگردان است.وی گفت: شرایطی که ملت غزه در آن قرار دارد و کشتار دسته جمعی و نسل کشی آن شدیدترین و فجیع‌تر از سال ۱۹۴۸ (تشکیل حکومت جعلی رژیم صهیونیستی) است.رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اسرائیل می‌گوید که در حال دفاع از خود است که این سخن غیرمنطقی و غیر عاقلانه است.وی در بخش دیگری از سخنانش به نفوذ آمریکا بر اسرائیل اشاره کرد و گفت: اگر واشنگتن میخواست جنگ متوقف شود، تنها کافی بود تنها یک اشاره به اسرائیل کند تا جنگ متوقف شود.عباس خواستار توقف کامل جنگ در غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه شد و افزود: می‌خواهیم از آواره شدن مردم فلسطین به خارج از وطن جلوگیری کنیم.

آمریکا و اروپا مانع بزرگ احیای برجام هستند
باشگاه خبرنگاران/میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتقاد از عملکرد غرب ،در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران روند کاهشی چندماهه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است.وی افزود: اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی در یک سال گذشته مانع احیای برجام نمی‌شد سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون از ۶۷/۳ درصد عبور نمی‌کرد.

اتحادیه اروپا به دنبال طرح دیگری برای کمک مالی به اوکراین
ایسنا/روزنامه فایننشال تایمز از قول منابعی نوشت، اتحادیه اروپا در حال تدوین یک طرح پشتیبانی به منظور ارائه ۲۰ میلیارد یورو کمک مالی به دولت کی‌یف است. این روزنامه همچنین نوشت، طرح جایگزین برای دور زدن وتو اعمال شده از سوی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نشست اتحادیه اروپا لازم بود. این طرح نیازی به تایید تمام کشورهای عضو اتحادیه ندارد و بنابراین دولت بوداپست نمی‌تواند آن را وتو کند.برخی کشورها مانند آلمان و هلند باید آن را در پارلمان‌های ملی خود تایید کنند.بروکسل انتظار دارد که کی‌یف این کمک مالی را پیش از مارس ۲۰۲۴ دریافت کند.با این حال، این مبلغ فقط به صورت وام، نه بلاعوض، به اوکراین اختصاص داده می‌شود.

حمله به یک کشتی دیگر در مسیر عزیمت به سرزمین‌های اشغالی
مهر/ یحیی سریع سخنگوی نظامی جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی تاکید کرد که این جنبش عملیاتی را برای هدف قرار دادن کشتی تجاری ام اس سی یونایتد انجام داده که بعد از انجام هشدارهای لازم و رد این هشدارها از سوی کشتی مذکور بوده است.سخنگوی نظامی دولت مردمی یمن تاکید کرد که کشتی تجاری مذکور بعد از رد هشدارها با موشک‌های مناسب دریایی هدف قرار گرفته است.این مقام نظامی یمنی افزود: ما بر ادامه عملیات خود در دریای سرخ و بحرالعرب ضد کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی در حرکت باشند، تاکید داریم و عملیات خود را تا زمان ورود مایحتاج مورد نیاز اهالی نوار غزه شامل غذا و دارو ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *