خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جمهوری اسلامی ایران از بسط حاکمیت دولت سوریه حمایت می‌کند
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه که برای شرکت در همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین به کشورمان سفر کرده بود، پیش از ترک تهران با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.امیرعبداللهیان در این دیدار با تجلیل از مواضع سوریه درخصوص تحولات جاری در غزه و فلسطین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، بیش از پیش در منطقه در کنار همدیگر قرار دارند و نگاه مشترکی نسبت به ضرورت پایان ‌یافتن فوری جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی و نسل‌کشی در فلسطین دارند.وزیر خارجه کشورمان همچنین با ابراز خرسندی از روند در حال تحکیم امنیت و ثبات در سوریه، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از بسط حاکمیت دولت سوریه بر تمام مناطق سرزمینی این کشور تاکید کرد.وزیر خارجه سوریه نیز از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین تجلیل و تاکید کرد: دیدگاه‌های مطرح‌شده در سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، نظر سوریه هم هست و دولت سوریه به‌طور کامل آن را تأیید می‌کند. فیصل مقداد اضافه کرد: پیروزی ملت فلسطین در واقع پیروزی امت عربی ــ اسلامی خواهد بود.
شهادت ۷۰فلسطینی در حمله به اردوگاه پناهندگان
در یکی از جنایت‌بارترین حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های پناهندگان در مرکز نوار غزه، دست‌کم ۷۰نفر به شهادت رسیدند. شبکه الجزیره این حمله را جزو بدترین حملات اسرائیل به غیرنظامیان طی هفته‌های گذشته خوانده است.سخنگوی وزارت بهداشت غزه می‌گوید تعداد شهدا در حمله به اردوگاه المغازی به ۷۰ نفر رسیده اما با توجه به این‌که بسیاری از مردم همچنان زیر آوارند، احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.سخنگوی وزارت بهداشت غزه همچنین گفت اسرائیل ساکنین غزه را به مناطقی که ادعا می‌کند امن هستند، هدایت و این مکان‌ها را به مناطق کشتار دسته‌جمعی تبدیل می‌کند. وی تاکید کرد آنچه در اردوگاه المغازی رخ می‌دهد، نابودی کل یک منطقه مسکونی است. خبرنگار الجزیره در غزه همچنین از بمباران یک منزل مسکونی در منطقه معان در خان یونس و کشته شدن دست‌کم ۱۱نفر خبر داد.
سرمایه‌گذاری وزارت نیرو
محرابیان، وزیر نیرو گفت: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب برای طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده است، بالغ بر ۱۲۰۰همت خواهد بودکه تاکنون معادل ۴۰۰همت به بهره‌برداری رسیده است وتا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت طرح‌های دیگر به بهره‌برداری می‌رسند.

 همشهری
دستور ویژه قاضی‌القضات
حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای‌عالی این قوه به مقام‌های قضایی ذیربط دستور داد بر روند رسیدگی به پرونده‌هایی که علاوه‌بر جنبه‌های حقوقی، واجد ابعاد سیاسی و اجتماعی هستند، نظارت بیشتری داشته باشند تا آسیبی از ناحیه این ابعاد غیرحقوقی به‌وقوع نپیوندد.
ظرفیت‌های ویژه تبلیغاتی برای کاندیداها
شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: صداوسیما به‌ازای هر حوزه انتخاباتی، یک شبکه محلی در ایام تبلیغات کاندیداها طراحی کرده که داوطلبان، طرفداران، احزاب و گروه‌ها براساس قانون، می‌توانند برای معرفی خود از این ظرفیت با رعایت عدالت انتخاباتی استفاده کنند. وی همچنین افزود: وزارت ارتباطات شرایط لازم را برای استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌ها و اپراتورهای مختلف در کشور فراهم کرده که این ظرفیت در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
فارغ‌التحصیلی ۲۰هزار یمنی برای پیوستن به نبرد غزه
جنبش انصارالله یمن رژه مردمی را به مناسبت پایان دوره آموزشی «طوفان الاقصی» و فارغ‌التحصیلی۲۰ هزار رزمنده داوطلب در این دوره آموزشی در شهرستان «عبس» در استان «حجه» برگزار کرد.آموزش‌دیدگان همچنین پرچم یمن و فلسطین را برافراشته و آمادگی خود را برای نبرد در کنار نیروهای مسلح یمن به رهبری عبدالملک بدرالدین‌الحوثی،رهبرجنبش انصارالله در مقابل رژیم صهیونیستی و ائتلاف آمریکایی اعلام کردند.
تلفات اعلامی ارتش اسرائیل به ۴۸۹کشته رسید
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز(دوشنبه) در هشتادمین روز جنگ در غزه از افزایش تلفات خود به ۴۸۹ کشته خبر داد؛ آماری که با ملاحظات بسیاری منتشر شده است. طبق بیانیه ارتش اسرائیل، ۱۵۶ نظامی از ابتدای ورود زمینی به غزه در تاریخ ۲۷ اکتبر کشته شده‌اند. دیروز نیز اسامی ۲تن از نظامیانی که به تازگی به‌دست رزمندگان فلسطینی از پا در آمده‌اند به رسانه‌ها اعلام شد.
همسر نتانیاهو در ماجرای اسیران دست به دامان پاپ شد
«سارا نتانیاهو» همسر بنیامین نتانیاهو در نامه‌های جداگانه به پاپ‌ فرانسیس و همسران ۳۳ رهبر جهان از آنها خواست تا برای آزادی اسیران اسرائیلی کمک کنند. او از رهبر کاتولیک‌های جهان خواست تا برای دیدار صلیب سرخ جهانی با اسیران اسرائیلی اقدام کند. در این نامه آمده است: «مداخله شما می‌تواند شرایط را تغییر و جان‌های ارزشمند را نجات دهد».
طرح جدید تل‌آویو برای رهایی از دست السنوار و محمد الضیف
تل‌آویو گزینه ‌ترور نکردن رهبر حماس در غزه، یحیی السنوار و فرمانده کتائب القسام، محمد الضیف و اعطای نوعی مصونیت به آنها را برای مهاجرت به کشوری دیگر در قبال آزادی اسیران خود بررسی می‌کند. درحالی‌که به گواه «مایکل کوبی» بازجوی السنوار در دوران اسارت، تل‌آویو به خوبی می‌داند که وی بر ضرورت «نابودی اسرائیل ایمان دارد و تسلیم‌پذیری در قاموس او جایی ندارد و تا آخرین گلوله خواهد جنگید».

 کیهان
سردار سید رضی موسوی در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سردار سید رضی موسوی از مستشاران نظامی قدیمی سپاه در سوریه خبر داد.در این اطلاعیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند ساعاتی قبل (عصر دیروز) در حمله موشکی جنایتکارانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی به دمشق «سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.وی از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه بود.روابط عمومی کل سپاه افزود: با تبریک و تسلیت شهادت این سردار عالیقدر به خانواده معظم و آحاد فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، تأکید می‌شود، بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت.
خیز ایران و اوراسیا به سوی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در ۵ سال آینده
توافق تجارت آزاد ایران و اوراسیا دیروز امضا شد و با اجرائی شدن آن تجارت کشورمان با کشور‌های عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده می‌تواند به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد. موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا (پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) که دیروز با حضور وزیر صمت امضا شد، ادامه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی قبلی است که به مدت بیش از چهار سال اجرا شده و اثرات مثبتی به بار آورده است. موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا، حاصل مذاکرات شش ساله بین دو طرف است.

ایران
آغاز اجرای طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی
رئیس‌جمهور روز گذشته، در چهاردهمین مقصد از برنامه نظارت‌ستادی بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، در وزارت نیرو حضور یافت. آیت‌الله‌رئیسی ضمن بازدید از نمایشگاه، اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه و استماع گزارش وزیر، نکات و توصیه‌هایی برای بهبود و ارتقای عملکرد این وزارتخانه کلیدی ارائه کرد. هم‌زمان با این حضور، علاوه بر بهره برداری از نیروگاه ساغند یزد، اجرای طرح احداث ۴هزار مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد. با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود هزار و ۱۱۹ مگاوات است به بیش از ۵ هزار و ۱۱۹ مگاوات افزایش خواهد یافت.
نصب ۸ فروند موشک کروز ضدکشتی بر ناوشکن جماران
در راستای ارتقای توان موشکی شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوشکن جماران به ۸ فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز شده است. ناوشکن جماران که اولین محصول پروژه موج بود و در سال ۱۳۸۸ از آن رونمایی شد تا پیش از این به ۴ فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز بود که به این ترتیب تعداد موشک‌های آن به دو برابر افزایش پیدا کرده است. با افزایش تعداد موشک‌های کروز ضدکشتی ناوشکن‌های ایرانی توان رزم سطحی آنها به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم یک گام مؤثر در ارتقای قدرت دریایی کشور است.
تفاهمنامه همکاری احداث مجموعه بزرگ ورزشی تهران امضا شد
سه ماه پس از موافقت و دستور رئیس‌جمهور برای ساخت یک ورزشگاه مدرن و جدید در تهران، روز گذشته تفاهمنامه همکاری احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور امضا شد. در این مراسم علاوه بر محمد مخبر، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، شهردار تهران، وزیر ورزش و سرپرست آستان حضرت امام خمینی(ره) حضور داشتند. مختصات این طرح بزرگ، نشان می‌دهد که این پروژه به صورت فرابخشی و با همکاری دستگاه‌های مختلف درون و بیرون دولت اجرا خواهد شد. پیمانکار طرح یک شرکت چینی است که تجربه ساخت ورزشگاه‌های مدرن را در دنیا دارد. با وجود این، مجموعه بزرگ ورزشی تهران در مرحله طراحی و ساخت، با همکاری شرکت‌ها و مجموعه‌های داخلی ساخته خواهد شد.

 وطن امروز
برای صلح و امنیت جهان جنایات رژیم صهیونیستی باید متوقف شود
معاون اول رئیس‌جمهور در پیام‌های جداگانه‌ای به نخست‌وزیران و همتایان خود در کشورهای مسیحی، ضمن تبریک آغاز سال ۲۰۲۴، بر ضرورت توقف جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد. در بخشی از پیام‌ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به نخست‌وزیران و همتایان خود در کشورهای مسیحی آمده است: کشتار مردم بی‌گناه در نوار غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی، ‌تبدیل به فاجعه انسانی و یکی از مهم‌ترین بحران‌های امروز جهان شده است.
حمله مقاومت عراق به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه
مقاومت عراق از حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه خبر داد. المیادین دیروز گزارش داد نیروهای آمریکایی در پایگاه «القریه الخضرا» در میدان نفتی العمر در شمال شرق سوریه هدف حمله قرار گرفتند. مسؤولیت این حمله را مقاومت عراق برعهده گرفت.

 جوان
مسیحیان توقف جنایات علیه مردم غزه را مطالبه کنند
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، با تبریک ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) به هموطنان مسیحی و همه موحدان حق‌جوی جهان، اجرای عدالت و مبارزه با ظلم را از آموزه‌های این پیامبر بزرگ الهی عنوان کرد و افزود: امروز برخی کشور‌های مدعی پیروی از حضرت مسیح(ع) حامی رژیم صهیونیستی در ظلم، جنایت، کودک‌کشی و تعدی به حقوق حقه ملت مظلوم فلسطین هستند، حال آنکه این پیامبر الهی منادی عدالت و مبارزه با ظلم بوده است.آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز تحت حمایت برخی کشور‌های غربی، مسلمان و مسیحی و مسجد و کلیسا در غزه در کنار یکدیگر مورد تعدی و تجاوز رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار گرفته است، تأکید کرد: جا دارد که در ابتدای سال نوی میلادی همه مسیحیان و همه ملت‌ها و وجدان‌های بیدار عالم بیزاری خود از ظلم و جنایت و نسل‌کشی در غزه را فریاد بزنند و توقف جنایات هولناک علیه مردم مظلوم این منطقه را مطالبه کنند.

 خراسان
در حال پیش بینی تسهیلاتی برای کمک به هزینه سفر حج هستیم
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش هزینه‌های سفرهای زیارتی گفت: حجاج عمره با ارز نیمایی به سفر حج مشرف می‌شوند از طرفی درحال پیش‌بینی تسهیلاتی هستیم که اوضاع را بهبود بخشد.وی درباره این تسهیلات ادامه‌دار که هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده، ولی در حال پیگیری هستیم.به گفته رئیس سازمان حج‌ و زیارت، اعزام ۷۰ هزار نفر در قالب ۵۵۰ کاروان برای عمره پیش‌بینی شده است.

دستور توقیف اموال مرتبطان با چای دبش صادر شد
معاون حقوقی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان طی ابلاغیه به اداره کل بنادر خواستار توقیف اموال و محموله‌های مرتبط با پرونده چای دبش شد.در این مکاتبه که ۲۷ آذر امسال ابلاغ شده، آمده است: «با عنایت به ابلاغیه‌های صادره از سوی اجرای احکام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهشمند است دستور فرمایید، چنان چه اموالی به نام اشخاص جدول ذیل در آن منطقه ویژه موجود می‌باشد، مراتب به قید فوریت بررسی و ضمن اعلام نتیجه به این اداره کل نسبت به توقیف آن اقدام لازم معمول نمایند.

 مردم سالاری
درصورت تایید صلاحیت با چند حزب دیگر لیست مشترک می دهیم
محمدصادق جوادی‌حصار درباره برنامه حزب اعتمادملی در انتخابات پیش روی مجلس، گفت: از آنجا که اکثر اشخاصی عضو شورای مرکزی یا شوراهای مناطق اعتماد ملی ثبت‌نام نکردند و یا از فیلتر هیئت‌های اجرایی عبور نکردند، هنوز به لیستی که رضایت‌بخش ما باشد نرسیده‌ایم اما امکان آن منتفی نیست. اگر به جمع‌بندی برسیم که تعداد قابل توجهی از اعضای حزب در سراسر کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و زمینه رأی‌آوری نیز دارند احتمال دارد که با چند حزب دیگر به لیست مشترکی برسیم.وی افزود: با همه این حرف‌ها بنای ما بر این بود که در انتخابات شرکت کنیم و امیدواریم با شرایط مناسب و رقابت شایسته حضور فعال داشته باشیم.سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هنوز به تصمیم قطعی برای ارائه لیستی که واجد مختصات لازم برای رقابت باشد نرسیده‌ایم، اظهار کرد: تلاش و همفکری با دیگر احزاب نیز ادامه دارد و امیدوارم نتایج اعلامی بعدی توسط وزارت کشور لیست نیروهای مورد نظر ما را تامین کند. اگر به لیست برسیم حتما اعلام خواهیم کرد.
بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، یکشنبه آینده
سلیمی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی از بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، یکشنبه هفته آینده خبر داد.وی گفت: طبق آئین نامه مجلس نمایندگان ۵ روز فرصت دارند تا لایحه بودجه را بررسی کنند و پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های مربوطه ارسال کنند؛ سپس کمیسیون‌های تخصصی پیشنهادات را جمع آوری کرده و با پیشنهادات خود کمیسیون؛ گزارش آن را به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال می کنند.عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس گفت: اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ هفته آینده یکشنبه (۱۰ دی) برگزار خواهد شد تا این کمیسیون هر چه زودتر بررسی لایحه بودجه را شروع کند؛ زیرا باید طی ۱۰ روز جزئیات آن را بررسی کرده و گزارش نهایی آن به صحن مجلس ارسال شود.

 قدس
همکاری نظامی ایران و عراق کلید خورد
سردار احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی روز گذشته به دعوت عبدالامیر کامل الشمری وزیر کشور عراق در رأس هیئتی عالی‌‌رتبه برای یک سفر چند روزه به کشور عراق سفر کرده و با مقامات دولت عراق دیدار داشته است.سردار احمدی مقدم در دیدار با وزیر کشور عراق و مسئولان عالی‌رتبه وزارت کشور عراق در مورد همکاری‌های دوجانبه در خصوص آموزش‌ها و پژوهش‌های راهبردی گفت‌وگو و بر چارچوبی عملی برای همکاری‌های دوجانبه توافق کردند.در ادامه این سفر، هیئت دانشگاه عالی دفاع ملی از قسمت‌های مختلف تابع وزارت کشور عراق بازدید به عمل آوردند.
بایدن بزرگ‌ترین بازنده‌ سیاسی سال ۲۰۲۳
در ادامه پایین آمدن محبوبیت و عملکرد بد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نظرسنجی‌های اخیر و افکار عمومی این کشور، او این بار در جمع بزرگ‌ترین «بازنده‌های سیاسی» سال ۲۰۲۳ جای گرفت. شبکه «فاکس‌نیوز» در گزارشی تحلیلی ضمن ارائه فهرستی از بزرگ‌ترین بازنده‌های سیاسی سال جاری، نام بایدن را در رتبه ششم این لیست قرار داد و پس از او «کِوین مک‌کارتی» قانون‌گذار جمهوری‌خواه و رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارد.
روسیه به دنبال حمله به اروپاست
یک روزنامه آلمانی مدعی شد نهادهای اطلاعاتی اروپا بر این باور هستند ممکن است روسیه زمستان سال آینده به اروپا حمله کند. به گزارش «بیلد» به نقل از این منبع، ممکن است روسیه در فاصله زمانی که آمریکا به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رهبری ندارد، به اروپا حمله کند. منظور این منبع ناشناس، حمله به اروپا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکاست. گفتنی است، آلمان و روسیه به‌تازگی وارد دوره‌ای از درگیری لفظی شدید شده‌اند.
۵۰۰۰ نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته‌اند
یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه به‌تازگی پیامی مهم و طولانی خطاب به رئیس و اعضای دفتر سیاسی این جنبش ارسال و در آن تأکید کرده گردان‌های عزالدین قسام درگیری‌های سخت، شدید و بی‌سابقه‌ای را ضد نیروهای صهیونیستی دنبال می‌کنند و موفق شده‌اند خسارت‌های بسیار زیاد مالی و جانی به‌ آن‌ها وارد کنند.در پیام السنوار آمده است: نیروهای مقاومت موفق شده‌اند تنها در عملیات زمینی افزون بر ۵هزار افسر و نظامی صهیونیستی را کشته یا زخمی کنند. در این مدت همچنین ۷۵۰خودرو، تانک و تجهیزات زرهی دشمن در عملیات‌های حماس به صورت کلی یا جزئی تخریب شده است.

 اطلاعات
تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد
امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: شهادت مستشار ایرانی مبارزه با تروریسم در سوریه، آقای سیدرضی موسوی را به خانواده محترم ایشان و دو ملت ایران و سوریه، صمیمانه تسلیت می‌گویم.وزیر امور خارجه ایران افزود: این شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد.امیرعبداللهیان تصریح کرد: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.
بیانیه مراکش درباره جزایر ۳گانه خلیج‌فارس اقدام علیه حاکمیت ایران است
کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه طرح ادعاهایی در بیانیه مراکش به منزله نقض اصول حقوق بین المللی مبنی بر احترام به حاکمیت سرزمینی کشورهاست، گفت: در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده ایم و نمی‌کنیم. ایران با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض را خود به این بیانیه اعلام کرده و مفاد ش را کاملا مردود شمرده است. در مورد روسیه هم صریح‌ترین عبارات در اعتراض به رفتار این کشور درقالب بیانیه مشترک در عالی‌ترین سطح به مقامهای مسکو اعلام شده است.

شهروند
مردم قم به مناسبت ۱۹ دی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
طبق سنوات گذشته، مردم انقلابی و شهیدپرور قم به مناسبت یوم‌الله ۱۹ دی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.حجت‌الاسلام محمدحسن ذاکری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم، در این خصوص گفت: «امسال نیز طبق روال همه‌ساله، توفیق دیدار مردم قم با رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت یوم‌الله ۱۹ دی فراهم شده است و مردم انقلابی این استان به محضر ولی امر مسلمین جهان مشرف می‌شوند و با معظم له تجدید بیعت خواهند کرد. فرایند اولیه ثبت‌نام جهت دیدار با رهبر معظم انقلاب در بیش از ۴۰۰ مسجد قم انجام خواهد شد و سپس از طریق قرعه‌کشی نهایی می‌شود.
لایحه عفاف و حجاب به مجلس برگشت داده شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: «با توجه به باقی‌ماندن برخی ایرادات و ابهامات در لایحه عفاف و حجاب، این لایحه برای اعمال اصلاحات لازم بار دیگر به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.» طحان نظیف با اشاره به آخرین وضعیت لایحه موسوم به عفاف و حجاب گفت: «شورای نگهبان به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در مرحله قبل ایرادات و ابهامات متعددی داشت که مجلس در جلسات خود این موارد را اصلاح کرد و ما مجدداً این لایحه را در دستور کار شورای نگهبان قرار دادیم و با بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که بسیاری از ایرادات و ابهامات برطرف شده است. با این حال، هنوز برخی ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه پابرجاست و به همین‌خاطر بار دیگر لایحه را برای اصلاح موارد باقی‌مانده به مجلس ارجاع دادیم. هر زمان که مجلس همین ایرادات و ابهامات باقی‌مانده را اصلاح کند ما نیز لایحه اصلاح‌‌شده را مجدداً بررسی و نظر نهایی شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی شهادت سردار سید رضی موسوی
اختصاص/ در پی شهادت سردار سید رضی موسوی از فرماندهان سپاه قدس بر اثر حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق، جامعه مدرسین پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر نمود:دراین پیام آمده است :شهادت فرمانده برجسته نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرافراز سید رضی موسوی -رحمت الله علیه- را به امت شهید پرور و رزمندگان جبهه مقاومت تسلیت عرض می کنیم.این فرمانده پرافتخار همچون هم رزم و همسنگر شهیدش سردار دلها, شهید حاج قاسم سلیمانی مصداق بارزی از آیه شریفه “مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ” بود که در طلب اجر مجاهدت‌هایش سال‌ها در کسوت “و منهم من ینتظر” سلوکی مؤمنانه داشت.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن جنایت زبونانه رژیم غاصب صهیونیستی در به شهادت رساندن آن مجاهد نستوه اعلام می‌دارد، عمر ننگین این رژیم سفاک رو به پایان است و خون این شهید عزیز همچون دیگر شهدای مقاومت تأییدی بر وعده تخلف ناپذیر الهی است.

با حضور آمریکا و اسرائیل ،آتش بس برقرار نمی شود
فارس/ قانونگذار ایرلندی پارلمان اروپا همکاری آمریکا با رژیم اسرائیل در غرب آسیا را عامل تنش‌های موجود به ویژه ادامه جنگ در غزه و کشتار مردم بیگناه در غزه دانست.«میک والاس در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت:«آمریکایی‌ها به وضوح مشخص کرده‌اند که برایشان مهم نیست اسرائیل در چند جنایت جنگی شرکت می‌کند». وی گفت: «تا زمانی که آمریکا به اهداف ژئواستراتژیک خود در منطقه نرسد، آتش بسی وجود نخواهد داشت.» اهدافی که با خون کودکان فلسطینی نامگذاری شده است.

حمله آمریکا به مقر نیروهای عراقی
فارس/ بامداد امروزسه‌شنبه، جنگنده‌های آمریکایی با نقض حاکمیت عراق به چند مقر سازمان الحشد الشعبی واقع در مرکز استان «بابل» عراق حمله کردند و موجب شهادت یکی از نیروهاو مجروحیت ۱۸ نیروی عراقی دیگر شدند. در جریان حمله بامداد امروز جنگنده‌های آمریکایی به منطقه الجزائر در شهر «الحله» در مرکز بابل، ۱۲ نیروی نظامی وابسته به وزارت کشور و ۶ نیروی الحشد الشعبی مجروح شدند.این در حالی است که به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) صبح امروز ادعا کرد که سه مقر کتائب حزب‌الله را در پاسخ به حملات علیه «کارمندان آمریکایی» در عراق و سوریه هدف قرار داده است.وزیر دفاع آمریکا لوید آستین نیز در شبکه اجتماعی ایکس از حمله به سه مقر متعلق به کتائب حزب‌الله و نیروهای وابسته به آن در عراق خبر داد و تاکید کرد که این اقدام به دستور جو بایدن صورت گرفته است.

پیام تسلیت گروه‌های مقاومت در پی شهادت سردار سید رضی موسوی
باشگاه خبرنگاران/ گروه‌های مقاومت عراق، فلسطین و لبنان شهادت سردار سید رضی موسوی در حمله رژیم صهیونیستی را تسلیت گفتند:جنبش جهاد اسلامی فلسطین با محکومیت این اقدام اعلام کرد: این عملیات تروریستی کثیف رژیم اشغالگر بار دیگر ثابت می‌کند که این رژیم جنایتکار کل منطقه را آلوده می‌کند و کار آن تنها خون ریختن و گسترش قتل و جنایت است.جنبش النجبا‌ء عراق در بیانیه ای تأکید کرد که خون پاک این شهید چراغ راه ما به سوی نجات نهایی از اشغالگری خواهد بود و هرگز خون وی هدر نخواهد رفت. مقاومت اسلامی انتقام خون این شهید را خواهد گرفت. کتائب حزب الله عراق در بیانیه‌ای شهادت شهید موسوی را تسلیت گفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهادت فرمانده موسوی اقدام جنایتکارانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها در سوریه است. وی نقش عمده‌ای در مقابله با نیرو‌های تکفیری مانند القاعده و داعش داشت.حزب الله لبنان نیز تاکید کرد ترور سردار موسوی حمله آشکار و تجاوز به مرز‌ها توسط دشمن صهیونیستی است شهید موسوی دهه‌ها برای حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان تلاش کرد و از همراهان سردار حاج قاسم سلیمانی بود.

تصرف کامل شهر مارینکا از سوی ارتش روسیه
باشگاه خبرنگاران/ ارتش روسیه موفق شد شهر مارینکا در منطقه دونتسک را به طور کامل تصرف کند.روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون موفق به ضمیمه کردن ۴ منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون، و زاپروژیا به خاک خود در ۳۰ سپتامبر همان سال شد. با احتساب شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ضمیمه شد، مسکو اکنون نزدیک به ۲۳ درصد از سرزمین‌های اوکراین را از این کشور جدا کرده است، موضوعی که ارتش این کشور با پیشروی‌های خود در حال تثبیت آن است. ، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد ارتش موفق به آزادسازی کامل شهر مارینکا در منطقه دونتسک شد.وی در گزارش خود، تاکید کرد: آزادسازی این شهر مهم اکنون باعث تضعیف ساختار تدافعی ارتش اوکراین شده و در عین حال شرایط را برای ارتش روسیه به منظور اقدامات و پیشروی‌های بیشتر تسهیل کرد. وی افزود :استراتژی بعدی روسیه الحاق ۴ منطقه دیگر شامل خارکیف، اودسا، میکولایف و دنیپروپتروفسک به خاک خود است. این ۴ منطقه دارای جمعیت قابل توجه روس تبار یا روس زبان هستند و در صورتی که این ۴ منطقه نیز به خاک روسیه ضمیمه شود دسترسی کی یف به دریا‌های آزاد قطع شده و اوکراین به کشوری محصور در خشکی تبدیل خواهد شد.

بورل یک احمق است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور بلاروس در واکنش به درخواست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای آماده شدن برای جنگ طولانی مدت بین ناتو و روسیه، گفت که مینسک و مسکو زمانی برای جنگ جدید با ناتو ندارند.لوکاشنکو گفت: «بورل یک احمق است که هیچ ربطی به سیاست ندارد! اگر باهوش بود، اینطور فکر نمی‌کرد که مشکلی به مشکلات خود اضافه کند.رئیس جمهور بلاروس با اشاره به اینکه نه روس‌ها و نه بلاروسی‌ها نمی‌خواهند بجنگند، تأکید کرد: آیا امروز مشتاق جنگ جدیدی هستیم؟ باید با آن (جنگ جدید) مقابله کنیم. به‌ویژه اکنون که شرایط برای همه مساعد است.جوزپ بورل اخیراً گفته است که اگر اتحادیه اروپا تمام توانایی‌های خود را بسیج نکند، روسیه در مناقشه اوکراین پیروز خواهد شد.وی همچنین ابراز عقیده کرد که روسیه به «پیروزی محدود منطقه ای» راضی نخواهد شد و خواستار «آماده شدن برای یک درگیری بسیار شدید طولانی مدت» است.

هشدار کمبود غذا در سرزمین‌های اشغالی درپی حملات انصارالله یمن در دریای سرخ
باشگاه خبرنگاران/انجمن صنایع غذایی رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای نسبت به کمبود برخی اقلام غذایی درپی حمله به کشتی‌های صهیونیست در دریای سرخ خبر داد. در این بیانیه که از سوی نشریه معاریو منتشر شده، آمده است: خطر کمبود مواد غذایی در شرایط اضطراری پس از اتفاقات دریای سرخ و در بحبوحه جنگ در غزه به شدت احساس می‌شود. ما خواستار آن هستیم که تلاش‌هایی صورت گیرد که تولید مواد غذایی در اسراییل به کمتر از ۷۵ درصد از نیاز داخلی نرسد. این بیانیه می‌افزاید: عدم توجه به این نکته و اجرایی شدن این فرمان می‌تواند باعث کمبود شدید مواد غذایی در مواقع اضطراری و جنگ شود.

حادثه دریایی در نزدیکی الحدیده یمن
باشگاه خبرنگاران/ سازمان تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد گزارشی از حادثه در ۵۰ مایل دریایی الحدیده در غرب یمن دریافت کرده است. این مرکز افزود مقامات مشغول تحقیق در خصوص این حادثه هستند و به کشتی‌ها توصیه کرد با احتیاط عبور کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند.طی هفته‌های گذشته، یمنی‌ها در «همبستگی با نوار غزه» که در معرض جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی و محاصره خفه‌کننده‌ای قرار دارد، چندین حمله به کشتی‌هایی که در دریای سرخ «عازم اسرائیل» بودند، انجام دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *