خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تحویل مسکن به متقاضیان
صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روند اجرای نهضت ملی مسکن را در شهرها، روستاها و همچنین سایر طرح‌های آن بنیاد، تشریح کرد و افزود: هم‌اینک واحدهایی که توسط بنیاد مسکن از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری و روستایی وارد مرحله ساخت شد، به تعداد ۵۹۷ هزار و ۱۹۱ واحد رسید که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۴۴۱ واحد به اتمام رسید و تحویل متقاضیان شد و ۳۸۵ هزار و ۷۵۰ واحد نیز در دست اجراست. تعداد واحدهای تکمیل و تحویل شده‌ در بخش شهری معادل ۱۱ هزار و ۷۱۱ واحد و در بخش روستایی معادل ۱۹۹ هزار و ۷۳۰ واحد است.صالحی توضیح‌داد: از تعداد ۳۸۵ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی در دست اجرا، ۱۷۲ هزار و ۳۹۱ واحد روستایی، ۱۸۲ هزار و ۱۵۴ واحد شهری و ۳۱ هزار و ۲۰۵ واحد باقی‌مانده نیز مربوط به سایر طرح‌ها از جمله طرح مسکن اقشار کم‌درآمد و سایر طرح‌هایی است که بنیاد مسکن در دست اجرا دارد.
صرفه‌جویی در مصرف آرد یارانه‌ای
محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد میزان صرفه‌جویی آرد از محل هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بیش از ۱۸ماه می‌گذرد و مطابق شواهد و اطلاعات مبتنی بر داده‌های سال‌های گذشته، میزان صرفه‌جویی نسبت به روند انتظاری مصرف آرد یارانه‌ای که درسال‌های گذشته وجود داشته، برای مجموع سال ۱۴۰۱و۱۴۰۲حدود ۲۷هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل ۱.۵میلیون تن آردیارانه‌ای است.سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: روند مصرف آرد یارانه‌ای در سامانه با روند مورد انتظار بدون اجرای طرح مقایسه شده و این حجم از صرفه‌جویی مبتنی بر این فاصله برآورد شده‌است.
ارزیابی ۳۴۷۵ مدیر
میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: درسال‌های ۱۳۹۹و۱۴۰۰، تنها ۴۷۲ نفر ازمدیران دولتی توسط کانون‌ها ارزیابی شده‌اند. ارزیابی ۳۴۷۵مدیر توسط مرکزآموزش مدیریت دولتی در یک‌سال ازدولت اتفاق افتاد که ۱۵درصد پذیرفته شدند و ۱۲درصد عدم احراز صلاحیت آنان اعلام شد.

 همشهری
تدارک ۶۵هزار شعبه اخذ رأی
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امید می‌رود با حضور گسترده مردم، شاهد خلق حماسه دیگری در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان باشیم، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، ۶۵هزار شعبه در انتخابات ۱۱ اسفند ایجاد می‌شود و دراین راستا همه زیرساخت‌ها فراهم شده و آماده‌است.
آغاز فعالیت انتخاباتی مجمع «وزرای ادوار»
محمد هاشمی، عضو مجمع وزرای ادوار از تحرکات انتخاباتی مجمع متبوعش برای انتخابات ۱۱اسفندماه خبرداد و گفت: همه نخبگان و چهره‌های سیاسی باید برای حضور مردم در پای صندوق رأی تلاش کنند تا هیچ‌کس از صندوق رأی قهر نکند. وی همچنین تأکید کرد تحریم انتخابات رویکردی درجهت خلاف مبانی نظام جمهوری‌اسلامی و به زیان کشور است.
چاره‌ای جز توافق با حماس نداریم
نایب‌رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، تأکید کرده ادامه جنگ در غزه با وجود روی کار بودن دولتی که قادر به تعیین اهداف جنگ نیست، غیرممکن است. ماتان ویلنای با اعلام اینکه آغاز کردن جنگی که در آن بهترین نیروهای اسرائیل کشته می‌شوند بدون وجود اهداف جنگی، شوکه‌کننده است، گفته تل‌آویو درنهایت چاره‌ای جز توافق با حماس ندارد.
هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در سوریه
پایگاه‌های آمریکایی در خراب الجیر و المالکیه در حومه شمالی استان حسکه سوریه هدف قرار گرفته‌اند. این دو پایگاه با چندین گلوله راکت هدف قرار گرفتند. مقاومت اسلامی عراق نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که با سلاح مناسب، هدفی حیاتی را در دریای مدیترانه هدف قرار داده که مستقیما به هدف مورد نظر اصابت کرده‌است.
اسیر اسرائیلی: فلسطینی‌ها با جان از ما حمایت می‌کردند
یک مادر و دختر اسیر اسرائیلی که اخیرا در جریان تبادل اسرا از سوی حماس آزاد شده‌اند، با اشاره به رفتار انسانی و دوستانه محافظان خود و هراس شدیدشان از بمباران‌های ارتش اشغالگر گفته‌اند که نیروهای مقاومت با گذشتن از جان خود از آنان در برابر حملات اسرائیل حفاظت می‌کردند.
ممانعت آلمان از برگزاری ۱۰۰ راهپیمایی حامیان مقاومت
پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) دولت آلمان مانع از برگزاری بیش از ۱۰۰ تظاهرات در حمایت از فلسطین در این کشور شده است. این در حالی است که برلین دانشجویان این کشور را از گذاشتن چفیه‌های فلسطینی منع کرده و حمل هرگونه پرچم فلسطین نیز ممنوع اعلام شده است.

 کیهان
رونمایی از جدیدترین دستاوردهای نداجا
الحاق سامانه موشک کروز طلائیه و اولین بالگرد جنگالی
دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در منطقه سوم نبوت نداجا رونمایی شد. سامانه موشک کروز راهبردی طلائیه، سامانه موشک کروز نصیر، اولین بالگرد جنگالی، اولین بالگرد اطلاعاتی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح ۸ فروندی، پهپاد پرسه‌زن و انهدامی هوشمند سنجر ناوشکن جماران، سامانه چندمنظوره پهپادی جنگالی و اطلاعاتی، سامانه غواص‌یاب، یدکش بندرگاهی و لنگرگاهی سیروان، بخشی از سامانه‌هایی است که رونمایی و به ناوگان جنوب و منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش الحاق شد.
سامانه‌های جدید نداجا موجب افزایش قدرت بازدارندگی می‌شوند
امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی و الحاق دستاوردهای نداجا که در منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش برگزار شد، اظهار کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش با ارتفاع توان رزم و آمادگی عملیاتی ضمن حضور در دریاهای آزاد دنیا و دریانوردی بلندمدت، در حقیقت عمق راهبردی و آینده‌نگری در قدرت دریایی توأم با حوزه نفوذ و هویت منطقه‌ای خود را تثبیت کرده و گسترش داده است.وی گفت: الحاق مجموعه‌ای از سامانه‌های مهم و حیاتی در منطقه سوم نبوت نداجا، موجب افزایش اقتدار و قدرت بازدارندگی و توانمندی رزمی ما بیش از گذشته خواهد شد.
۳۰۰۰ معلم «طلبه» از طریق آزمون و بدون امتیازی خاص جذب مدارس شدند
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: استخدام اخیر سه هزار طلبه زن و مرد به عنوان معلم، در شرایط برابر با سایر شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی وزارت انجام شده است.حجت‌الاسلام نیکزاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش با آیت‌الله العظمی نوری همدانی و تأکید وزیر بر لزوم حضور نیروهای جهادی و طلاب در مدارس و اعلام خبر جذب سه هزار طلبه به عنوان معلم در مدارس از طریق آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: آنچه در رسانه‌ها آمده با واقعیت و آنچه وزیر آموزش و پرورش در دیدار آیت‌الله العظمی نوری همدانی بیان کردند، متفاوت است.نیکزاد یادآور شد: وزیر در گزارش خود بیان کردند که در آزمون‌های استخدامی اخیر ۷۰ هزار نفر جذب شده‌اند که بعد از پذیرش متوجه شدیم سه هزار نفر از این افراد، طلبه آشنا به تعلیم و تربیت بوده‌اند.مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لذا برای ما مایه مسرت است که طلاب جوان نیز دغدغه آموزش و پرورش دارند و در آزمون‌های رسمی در شرایط برابر و بدون هیچ‌گونه امتیاز خاصی شرکت می‌کنند و به کسوت معلمی نایل می‌شوند.وی درباره فعالیت طلاب تحت عنوان طرح «امین» در مدارس نیز خاطرنشان کرد: از سوی دیگر طلاب جهادی در قالب طرح تربیتی «امین» کمک خوبی به آموزش و پرورش می‌کنند. طلبه‌های متخصص و متعهد با سازوکارهای قانونی و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ضروری در زمینه تربیت، مواجهه با کودک و نوجوان و کسب موفقیت در مصاحبه‌های تخصصی و تربیتی در مدارس حضور دارند. همه هزینه‌های آن هم برعهده حوزه علمیه است و آموزش و پرورش هیچ‌گونه کمک مالی به این طلاب ندارد و صرفاً برای تحقق تربیت تمام ساحتی، زمینه حضور آنان در مدارس فراهم می‌شود.

 ایران
قدردان محبت مردم گلستان هستم
آیت الله رئیسی در جلسه هیأت دولت ضمن تشکر صمیمانه از استقبال گرم و باشکوه مردم استان گلستان بویژه شهرستان مرزی مراوه‌تپه از کاروان دولت مردمی، پیگیری‌ها و تلاش‌های استاندار، نماینده محترم ولی فقیه در استان و سایر مدیران استانی نسبت به اجرای مصوبات سفر اول دولت به این استان را شایسته تقدیر دانست و گفت: از مردم استان گلستان وشهر مراوه‌تپه بابت لطف و محبت بسیاری که در استقبال از اعضای دولت داشتند، تشکر می‌کنم‌؛ این استقبال برای دولت مسئولیت‌آفرین‌ است و وظیفه دولت را در خدمت به مردم‌، سنگین می‌کند.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تأکید بر اهتمام هر چه بیشتر در حوزه ارتقای علم‌آموزی در تمامی مقاطع تحصیلی، اقدام بهنگام مدیران آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور در پاسخ به ابهامات و شبهات مطرح شده در این حوزه و توجیه افکارعمومی را در جهت حفظ و صیانت از اعتماد عمومی مهم و ضروری دانست و گفت: اخبار نادرست علاوه بر افکار عمومی حتی ذهن خواص و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور را مسأله‌دار می‌کند که این خود دلیل اهمیت تبیین فوری مسائل است.
رقابت، ابزار اصلی مشارکت
باهنر با بیان اینکه مشارکت به ابزارهایی نیاز دارد، تصریح کرد: یکی از این ابزارها، رقابت است. واقعیت قضیه این است که باید رقابت‌هایی در کشور شکل بگیرد و جریان‌های مختلف سیاسی و مواضع متفاوت اقتصادی بیایند و با‌هم تعامل داشته باشند و برخورد افکار صورت بگیرد. در این ماجرا یکسری از دستگاه‌ها مسئول هستند. برخی مانند وزارت کشور و شورای‌نگهبان و هیأت‌های نظارت دستگاه‌های نظارتی هستند و می‌توانند در برقراری امنیت و سلامت انتخابات کمک کنند.وی تأکید کرد: شورای نگهبان باید با سعه‌صدر بیشتری صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. هر مقدار که تعداد نامزدهای انتخاباتی بیشتر باشند، قاعدتاً می‌تواند روی قضیه مشارکت تأثیر مثبت بگذارد و مشارکت را بالا ببرد.نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش مطبوعات و رسانه‌ها برای تحقق انتخابات پرشور اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر باید به نقش رسانه ملی هم پرداخت. صدا و سیما باید بیشتر از هر زمانی به میدان بیاید.باید جناح‌های مختلف کرسی‌های گوناگون و مواضع متفاوت را بیاورد و به بحث و مناظره بگذارد که افکارعمومی هم آگاه شود و جهاد تبیین اتفاق بیفتد. هم اینکه مردم بتوانند تصمیم بگیرند و بین حرف‌ها و برنامه‌های متفاوتی که اعلام می‌شود برنامه قابل‌قبول‌تر را انتخاب کنند. تا اولاً بتوانند برای حضور در انتخابات راحت‌تر تصمیم بگیرند و دوماً به افرادی که از نظرشان شایسته هستند رأی بدهند.
افزایش تحرکات انتخاباتی محمدرضا عارف
دو چهره سیاسی نزدیک به عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، از جلسات مستمر وی با استانداران ادوار خبرداده و عنوان کرده‌اند که انتخابات، یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسات است. این دو چهره، هرچند ارائه لیست انتخاباتی از سوی عارف را نه تأیید ونه رد کرده‌اند، اما گفته‌اند که تشویق به شرکت در انتخابات از مباحث محوری در این جلسات است. برگزاری این جلسات، به نوعی تأیید کننده حرکت چراغ خاموش اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات است. این درحالی است که برخی از طیف‌های تندرو این جریان، همچنان موضعی غیرشفاف درقبال انتخابات اتخاذ می‌کنند، اما به نظر می‌رسد بدنه اصلی اصلاح‌طلبان خود را برای حضور پرقدرت در انتخابات آماده می‌کند. گفتنی است که عارف در انتخابات مجلس دهم، سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران بوده است.

 وطن امروز
دولت «حق برگزاری تجمع» را تشریفاتی نمی‌داند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از تشکیل «هیات پیگیری اجرای قانون اساسی» به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد و تصریح کرد باید به قانون اساسی بازگشت. دهقان ضمن اشاره به لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اظهار کرد: سال گذشته با دستور رئیس‌جمهور، لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها در هیات دولت تصویب شد؛ البته نظراتی را هم وزارت کشور داشت که نظرات آنها را دریافت و در لایحه درج کردیم. وی با تاکید بر اهمیت حق تجمع‌ها ادامه داد: ما حق تجمع‌ها را به عنوان موضوعی فانتزی و تشریفاتی نمی‌دانیم، بلکه تجمع‌ها و اعتراض‌های قانونی، فرصتی برای اصلاح امور و مردمی‌سازی اداره کشور است. دهقان با اشاره به «هیات پیگیری اجرای قانون اساسی» نیز گفت: در دولت سیزدهم و درباره بحث اجرای قانون اساسی، هیات پیگیری اجرای قانون اساسی به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور دستگاه‌های مختلف و ۱۵ نفر از حقوقدانان تشکیل شده است.

 جوان
توضیحات طحان‌نظیف درباره روایت‌ها از جلسه رهبرمعظم انقلاب با شورای نگهبان
طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درمورد نقل قول‌هایی که در رسانه‌ها درباره دیدار اعضای شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب ، نسبت به صلاحیت برخی اشخاص و همچنین در خصوص مقوله عدم احراز مطرح می‌شود، گفت: مسائل گفته شده در برخی رسانه‌ها در جلسه‌ای که اعضای شورای نگهبان خدمت رهبرمعظم انقلاب بوده‌اند، به شکلی که نقل شده در جلسه طرح نشده است. اساساً برخی از اشخاصی که این روز‌ها اسمشان مطرح می‌شود، در تمام ادواری که در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند، در شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و بعضاً الان هم نماینده مجلس هستند. نظر اخیری هم که نسبت به این افراد داده شده، نظر شورای نگهبان نبوده بلکه نظر هیئت‌های اجرایی بوده است که در همان زمان هم ما خطاب به همه کسانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده بود، اعلام کردیم که فرصت اعتراض نسبت به نظر هیئت‌های اجرایی دارند. وی در پایان گفت: ما الان در حال بررسی این اعتراض‌ها هستیم و این بررسی‌ها تا ۱۴ دی ادامه دارد و بعد از آن هم نتیجه ابلاغ می‌شود که البته آنجا هم باز کار تمام شده و نهایی نیست و پس از هیئت‌های نظارت، خود شورای نگهبان فرصت دارد که اگر اعتراضی وجود دارد، آن را بررسی کند.

 خراسان
اجرای طرح سالم سازی سواحل و امنیت محلات هرمز
دبیر قرارگاه امنیتی حاج احمد متوسلیان هرمز از اجرای طرح سالم سازی سواحل و امنیت محلات هرمز با حضور گشت‌های رضویون خبر داد. سرهنگ سالاری اظهار کرد: به حدود۳۸۰ نفر از خانم‌های بی حجاب تذکر لسانی داده شد و ۴ باب واحد صنفی و یک باب واحد مسکونی پلمب شد. در این راستا چندین پرونده قضایی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی و قضایی به دادسرا ارسال شد.
این که گفته شده رئیس جمهور با ۵۰۰ محافظ به پرند سفر کرده ، کاملا اشتباه است
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم ضمن تکذیب خبری به نقل از خود که در سایت خبر آنلاین منتشر شده، مبنی بر این که رئیس جمهور با ۵۰۰ محافظ به پرند سفر کرده است، بیان کرد: این خبر صحت ندارد. این که گفته شده رئیس جمهور با ۵۰۰ محافظ به پرند سفر کرده ، کاملا اشتباه است. حتی این که ۵۰۰ همراه نیز با رئیس جمهور بودند، اشتباه است. بنده تذکر دادم، خبر اصلاح شود.وی در ادامه اظهار کرد: اصلا این گونه نیست که بنده گفته باشم مدیریت اشرافی است. مصاحبه اصلا این گونه نبوده است. مسئولان به دنبال حل مشکلات مردم هستند.

 مردم سالاری
همه طیف‌ها و سلایق تا این مرحله در انتخابات پیش‌رو حضور دارند
وزیر کشور درباره بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب در امر انتخابات گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات بسیار کلیدی و مهم بود و با راهنمایی و تدابیر ایشان ما انشاء الله حرکت خیلی خوبی را در این حوزه خواهیم داشت.وحیدی ادامه داد: ما تا این مرحله از همه طیف‌های سیاسی و سلایق را در انتخابات داریم البته نتیجه نهایی ١۴دی ماه توسط هیات نظارت اعلام می شود و داوطلبان می توانند کار و فعالیت خود را جدی تر دنبال کنند. رهبرمعظم انقلاب هم در بیاناتشان فرمودند که همه جناح‌ها و گروها و سلایق باشند و ان‌شاء الله زمینه رقابت واقعی مدنظر رهبری فراهم شود.وی گفت: در حال حاضر کار در مرحله نظارت هیات‌های اجرایی قرار دارد و مسئولیت برعهده آن‌هاست اما آنچه که بطور کلی مطلع هستیم روند کار روند خوبی است و چنانچه بعد از اعلام نتایج در ١۴دی داوطلبی به هر دلیلی اعتراضی داشته باشد فرصت برای ثبت اعتراض دارد و مجددا بررسی خواهد شد.
کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد
کاردار روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر شنبه توسط دستیار مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه در خصوص تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم گردید.در این دیدار دستیار مدیر کل خلیج فارس با یادآوری ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات کشورها، بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به کشورمان تصریح و تاکید نمود که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیر قابل پذیرش می‌داند.کاردار روسیه در این دیدار تاکید کرد مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد نمود.

 قدس
امیدواریم شاهد اقدام جامعه جهانی برای توقف کشتار مردم غزه باشیم
رئیس‌جمهور در پیامی به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار امیدواری کرد در آستانه سال جدید میلادی، شاهد اقدام فوری جامعه جهانی و تمامی انسان‌های پاک‌سیرت در راستای توقف کشتار مردم بی‌گناه غزه باشیم.آیت الله رئیسی در این پیام، لشکرکشی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و نسل‌کشی زنان و کودکان فلسطینی را مهم‌ترین چالشی معرفی کرد که امروزه گریبانگیر جامعه بشری شده است.
«دونالد» دیکتاتور
گروهی از جمهوری‌خواهان مخالف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از اظهارات تند و تیز وی در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش در یک ویدئو تبلیغاتی، علیه خودش استفاده و خطر بازگشت دوباره‌اش را گوشزد می‌کنند. تبلیغ این افراد علیه هم‌حزبی خودشان با عنوان «دیکتاتور دونالد» ترامپ را با افرادی مانند موسولینی، چاوز و پینوشه مقایسه می‌کنند و در آن به پستی از ترامپ اشاره شده که خواستار «تعلیق» قانون اساسی آمریکا شده بود.
رد عملیات زمینی اسرائیل در مرز مصر
منابع مصری اخبار منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی درباره آغاز عملیات زمینی از کرم ابوسالم در محور فیلادلفیا یا صلاح‌الدین در مرز نوار غزه با مصر را رد کردند. پیش‌تر روزنامه «معاریو» نوشته بود خودروهای زرهی و تانک‌های اسرائیل عملیات ویژه در راستای اجرای مانور زمینی از گذرگاه کرم ابوسالم به سمت محور فیلادلفیا در امتداد مرز مصر و نوار غزه را آغاز کرده‌اند.

 اطلاعات
ما کشتار می کنیم، به حماس می گوییم تروریست!
یک سرباز اسرائیلی که از نوار غزه بازگشته، در شهادتنامه تکان‌دهنده خود برابر کنست (پارلمان) این رژیم اذعان کرد که شب‌ها از ترس، خواب نمی روم. «اویخای لوی» گفت: دولت نتانیاهو در جریان جنگ به ما پشت کرد.وی با تاثر زیاد خطاب به دولت اسرائیل گفت: با دستان خود زخمی‌ها را جمع می‌کنم، شما کجائید در حالی که اینجا پر از معلول شده و دهها نفر از آنها به حال خود رها شدند؛ در مورد شخص خودم هم باید بگویم به حال خود رها شدم.وی خطاب به نمایندگان پارلمان گفت: به‌خاطر شماها، من به‌خاطر شما ۴۰ انسان را در غزه با دستان خودم کشتم ولی شما می‌گوئید تروریست‌ها (نیروهای حماس) دستشان به‌خون آلوده است. اویخای لوی افزود: شب‌ها خودم را خیس می کنم چون این کشته‌ها در کابوس‌هایم می آیند و می‌پرسند چرا ما را کشتی؟

 شهروند
۷۲ پلیس امسال به شهادت رسیدند
فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به شهادت جانسوز ١١نفر از نیرو‌های جان‌برکف نیروی انتظامی در عملیات تروریستی راسک گفت: «در سال‌جاری ٧٢نفر از نیرو‌های جان بر کف انتظامی به درجه رفیع شهادت نایل شدند.» سردار رادان وظیفه اصلی نیروی انتظامی را ایجاد امنیت و آرامش در کشور دانست و افزود: «یکی از اصلی‌ترین وظایف نیروی انتظامی ایجاد امنیت و آرامش در کشور است که در این مسیر هیچ‌گونه کوتاهی نکرده و این شهدای گلگون کفن انتظامی گواه رشادت‌های نیروی انتظامی است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بایدریختن خون سرخ غیرنظامیان در فلسطین متوقف شود
فارس/ وزیر امور خارجه کشورمان درباره طرح ادعاها از سوی کاخ سفید علیه ایران مبنی بر دست داشتن در حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی عنوان کرد: این یک تصمیم کاملا یمنی دردفاع وحمایت از غزه است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. این گروه‌های نیابتی که آمریکا از آنها یاد می‌کند، گروه‌های واقعی هستند که در راستای امنیت ملی، استقلال و منافع ملی کشورشان و امنیت منطقه اقدام می‌کنند.وی همچنین درباره تشکیل ائتلاف دریای سرخ توسط آمریکا گفت: راهکار، ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون سرخ زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری است.

شلیک آمریکا به سمت یک هواپیمای شناسایی
تسنیم/ سخنگوی جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که یک کشتی آمریکایی در حال هدف قرار دادن هواپیمای شناسایی نیروی دریایی یمن بود که یکی از موشک‌های آن در نزدیکی یک کشتی متعلق به گابن که در حال حرکت به سمت جنوب در دریای سرخ بود، منفجر شد.محمد عبدالسلام تاکید کرد که اگر آمریکا و متحدانش به رویکرد قلدرانه خود ادامه دهند، دریای سرخ به یک جهنم تبدیل خواهد شد.او ادامه داد: تهدید برای کشتیرانی ناشی از نظامی کردن دریای سرخ توسط آمریکا و متحدانش است.این مقام یمنی افزود که کشورهای هم مرز با دریای سرخ باید به واقعیت خطراتی که امنیت ملی آنها را تهدید می‌کند، پی ببرند.

سفیر نتانیاهو برای توافق به قاهره اعزام شد
تسنیم/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش خود ادعا کرد؛ مصری‌ها طرحی ۳مرحله‌ای را برای مبادله اسرا پیشنهاد کرده‌اند، در حالی که هیئت عالی‌رتبه از جهاد اسلامی فلسطین نیز وارد قاهره شده است.این رسانه عبری‌زبان در گزارشی که منتشر شد به نقل از یک مسئول اسرائیلی خبر داد؛ مصر به اسرائیل و جنبش حماس ابتکار عمل جدیدی را در مورد مبادله اسرا پیشنهاد کرده است که در سه مرحله به انجام برسد و تل‌آویو به‌طور کامل این طرح را پذیرفته است.در این خبر که با عکس تظاهرات خانواده اسرای صهیونیست برای تسریع در آزادی آنها در سایت این رسانه منتشر شده آمده است؛ براساس پیشنهاد مصر، در مرحله اول ۴۰ نفر از اسرای صهیونیست که زنان، افراد مجروح و بیمار و مسن هستند در مقابل آتش‌بسی ۲ تا ۳ هفته‌ای آزاد می‌شوند، بعد از آن در مرحله دوم نظامیان زن و اجساد صهیونیست‌های کشته‌شده در غزه تسلیم و همزمان با آن مذاکرات در مورد فردای پایان جنگ هم آغاز می‌شود و اسرائیل هم باید از جانب خود آتش‌بس‌های متعدد اعلام و اسرای فلسطینی را آزاد کند.
سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح‌یزدی( در قم برگزار می‌شود
فارس/ سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی(ره) با حضور مردم قم و جمعی از شاگردان این فقیه انقلابی در حرم مطهر حضرت فاطمه‌ معصومه(سلام الله علیها) برگزار می‌شود.این مراسم شامگاه پنجشنبه هفتم دی‌ماه ۱۴۰۲ پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی و مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت انجام خواهد شد.

تا زمان توقف تجاوزات علیه غزه، نبرد در جنوب لبنان ادامه دارد
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه تا زمان توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، عملیات‌های مقاومت در جنوب لبنان ادامه دارد، تاکید کرد: با معادله چشم در برابر چشم مقابل صهیونیست‌ها می‌ایستیم و درسی فراموش‌نشدنی به اسرائیل می‌‌دهیم.شیخ «نعیم قاسم» درادامه اعلام کرد: تقابل رزمندگان مقاومت با دشمن صهیونیستی در جنوب لبنان در راستای حمایت ما از مردم غزه و مقاومت آن است. این مقام حزب‌الله تصریح کرد، ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و تهدیدات اسرائیلی و آمریکایی و بین‌المللی هیچ تاثیری بر ما ندارد. ما اهل کرامت، شرافت، مقاومت و آزادی هستیم و در میدان باقی می‌مانیم تا به اسرائیل و حامیان آن درسی بدهیم که هرگز فراموش نکنند.

ارتش اسرائیل سخت‌‌ترین تلفات را از زمان آغاز حمله زمینی متحمل شده است
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، دیروز بدترین روز برای نظامیان اسرائیلی از لحاظ تلفات از زمان آغاز تجاوز زمینی به نوار غزه بوده است.با این حال به رغم تلفات شدیدی که ارتش اسرائیل در غزه می‌دهد، روزنامه یدیعوت آحارانوت هم به نقل از یک افسر بلندپایه صهیونیست خبر داد، کنترل یکی از مناطق نوار غزه نیازمند چند ماه جنگ مستمر است.این افسر عالی‌رتبه صهیونیست اعتراف کرد، برای به کنترل در آوردن کامل شهر همچون خان یونس ارتش اسرائیل نیازمند چند ماه جنگ است.وی در رابطه با استراتژی حماس هم گفت: حماس در این جنگ معمولا حملات خود را در گروه‌های ۲ تا ۵ نفره علیه ما انجام می‌دهد.در همین راستا ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای خبر داد،۱۴ نفر از نظامیانش طی درگیری‌های صورت گرفته از پای در آمده‌اند که این رقم بالاترین رقم اعلام شده توسط ارتش صهیونیست طی ۷۹ روز گذشته از جنگ محسوب می‌شود این در حالی است که طبق اطلاعات متقن رسانه‌های اسرائیلی، ارتش اسرائیل از بازگویی رقم دقیق تلفات خود امتناع می‌ورزد.با این حال برخی از روزنامه نگاران مستقر در شمال نوار غزه دیروز یکشنبه خبر دادند، بخش زیادی از یگان‌های ارتش اسرائیل که در منطقه بیت حانون در شمال نوار غزه مستقر بودند، در حال عقب نشینی از آن هستند.

تشکیل تیم‌های روانشناسی برای جلوگیری از خودکشی نظامیان اسرائیلی
فارس/ بخش موسوم به توانبخشی در ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد برنامه‌ای را برای کمک به سربازانی آغاز کند که به خاطر جنگ در غزه؛ از اختلالات روانی رنج می برند.روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، به نقل از مسئولین حاضر در بخش توانبخشی گزارش داد، گروه هایی از پرستاران و روانپزشکانی تشکیل خواهد شد که بتوانند کسانی را درمان کنند که تمایل به خودکشی دارند.این مسئولان با این اقدام، قصد دارند ارزیابی از سربازانی داشته باشند که از اختلالات روانی رنج می‌برند؛ زیرا به گفته این روزنامه، جنگ غزه باعث تلفات بسیاری در میان نظامیان صهیونیست شده و شمار زیادی از آنان از نظر جسمی معلول شدند و برخی دیگر هم مبتلا به اختلالات روانی هستند.روزنامه عبری‌زبان هاآرتض هم پیش از این گزارش داد که «حداقل ۵۰۰ سرباز اسرائیلی روانی شده‌اند. این نظامیان از ابتدای جنگ غزه تاکنون با مشکلات روانی، اختلالات روحی، استرس پس از سانحه و…مواجه بوده‌اند… اختلال روانی نظامیان اسرائیلی در نتیجه جنگ در غزه و عدم دستیابی به نتایج ملموس از سوی ارتش و همچنین تحت تاثیر نگرانی از کمین نیروهای حماس در غزه تشدید شده است.»

التماس رئیس رژیم صهیونیستی به دولتمران صهیونیست
باشگاه خبرنگاران/ رئیس رژیم صهیونیستی به دشواری جنگ غزه برای تل آویو اشاره کرد و گفت: آزمون سختی پیش رو داریم که نباید در آن شکست بخوریم.هرتزوگ همچنین در واکنش به کشته شدن ۱۵ نظامی صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته گفت: برای از میان بردن حماس چاره‌ای به جز ادامه این جنگ نیست.وی خطاب به گروه‌های سیاسی گفت: از شما خواهش می‌کنم که در این زمان، اختلافات را کنار بگذارید.درخواست هرتزوگ برای پایان دادن به جنگ میان سران رژیم صهیونیستی پس از آن مطرح می‌شود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در نشست دیروز کابینه درباره جنگ غزه، تنش شدیدی میان شرکت کنندگان در این جلسه ایجاد شده و تعدادی از وزیران، نتانیاهو را به دلیل نحوه مدیریت جنگ غزه مورد حمله قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *