خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نظام سلطه، شورای امنیت سازمان ملل متحد را از درجه اعتبار ساقط کرد
امیر حاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش درجشنواره دانش و پژوهش امام علی(ع) با اشاره به اهمیت قدرت‌مندی در راهبردهای دفاعی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: اینکه اگر تا دیروز اهمیت پدافند هوایی برای متخصصان و فرماندهان روشن بود، امروز با توجه به تحولات اخیر منطقه، اهمیت قدرت دفاعی برای همه دنیا مشخص‌تر و محرزتر شد.وی اظهار داشت: شرایطی که امروز با جنایت علیه مردم غزه بوجود آمده است، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که نظام سلطه و استکبار جهانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را از درجه اعتبار ساقط کرده‌اند؛ درحالی که شورای امنیت باید برای مردم دنیا امنیت و آرامش به ارمغان آورد، اما قوانین ضدبشری و ضدانسانی و همچنین مسائلی مانند حق وتو، ساز و کارهای شورای امنیت سازمان ملل را به اندازه‌ای تنزل داده که در مقابل این جنایات، هیچ کاری از آن ساخته نیست و کاملاً منفعل است.وزیر سابق دفاع افزود: اگر رزمندگان مقاومت فلسطین از تعدادی سامانه پدافند هوایی برخوردار بودند و رژیم صهیونیستی احساس می‌کرد که تعدادی از هواپیماهای آنها می‌تواند هدف قرار گیرد، شرایط دیگری در غزه حاکم می‌شد؛ اما با این وجود رزمندگان فلسطینی در جبهه زمینی، توانسته‌اند، جنایتکاران رژیم صهیونیستی را زمینگیر کنند.
نتانیاهو فقط برای بقای خود می‌جنگد
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد و گفت که نمی‌توان اهدافی را که «بنیامین نتانیاهو» مشخص کرده، محقق کرد.اولمرت در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص با بیان این‌که ادعاهای نتانیاهو و کابینه او درباره این‌که می‌توان حماس را با عملیات‌ نظامی ریشه‌کن کرد، غیرواقعی است، نوشت: نتانیاهو خودش هم باور ندارد که می‌توان این هدف را محقق کرد. اولمرت‌افزود: نتانیاهو مانند یک بازیگر نمایش رفتار می‌کند و تمام چیزی که برای او اهمیت دارد، این است از تبعات شکست هفتم اکتبر در خنثی‌سازی عملیات حماس بگریزد.وی تصریح کرد: نتانیاهو ملاحظات سیاسی و داخلی دارد و از لحظه اول درگیر جنگ غزه نبوده و تنها برای بقای خود در سیاست تلاش می‌کرده است.اولمرت در پایان اظهار کرد: نتانیاهو تنها دو گزینه پیش‌رو دارد و آن این است ‌که «یا با آتش‌بس موافقت کند و اسرایش در نزد حماس را با یک توافق تبادل بازگرداند یا جنگ را ادامه دهد به‌گونه‌ای که این جنگ بدون تحقق هدف نابودی حماس و بدون بازگشت اسرا پایان یابد.»

 همشهری
تکذیب گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست انتخاباتی جامعتین
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گمانه‌زنی‌ها درباره نهایی‌شدن فهرست انتخاباتی جامعتین برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری را تکذیب کرد. حجت الاسلام مصباحی‌مقدم دراین‌باره گفت: با توجه به اینکه هنوز نتایج بررسی صلاحیت‌ داوطلبان شرکت در انتخابات خبرگان ازسوی شورای‌نگهبان اعلام نشده، طبعا صحبتی نیز درباره نهایی کردن فهرست جامعتین در جلسات جامعه روحانیت مطرح نشده‌ است. وی درعین‌حال تأکید کرد که پس‌از اعلام رسمی اسامی افراد تأییدصلاحیت‌شده، فهرست مشترک جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام می‌شود.
نوبخت؛ سرلیست اعتدال و توسعه
جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب و از چهره‌های اصلی فهرست ما در تهران خواهد بود و شانس اینکه سرلیست باشد، وجود دارد. وی تعداد افراد تأیید و احراز صلاحیت شده‌ این حزب را بسیار زیاد دانست و تأکید کرد: سعی می‌کنیم شایسته‌ترین افراد را که مدنظر جامعه هستند در فهرست‌های خود داشته باشیم. جامعه به‌شدت به‌دنبال چهره‌هایی است که صاحب تجربه باشند و نسبت به مباحث سیاسی و اقتصادی کلان کشور، آشنا باشند. هروی همچنین اضافه‌کرد: برای ائتلاف با سایر جریان‌ها، پس‌از ۱۵دی‌ماه به جمع‌بندی می‌رسیم و رسما موضع‌گیری شفاف خود را اعلام می‌کنیم.
یک‌چهارم ساکنان غزه از گرسنگی شدید رنج می‌برند
جولیت توما، مدیر اطلاع‌رسانی و ارتباطات آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که اوضاع در نوار غزه به‌شدت تکان‌دهنده است و یک چهارم ساکنان این منطقه از گرسنگی شدید رنج می‌برند و در واقع اوضاع در این منطقه بسیار اسف‌بار است.
انهدام تانک‌های اسرائیلی توسط موشک‌‌های اسرائیلی
ظهر شنبه (دیروز) مجاهدان گردان‌های قسام با استفاده از ۲موشک منفجر نشده ارتش رژیم صهیونیستی، ۵تانک اسرائیلی را در جبالیا منهدم کردند. قسام اعلام کرد؛ مجاهدان این گردان‌ها، این دو موشک منفجر نشده را در مسیر تانک‌های اسرائیلی کار گذاشتند و به محض رسیدن این نیروها، این دو موشک را که ۲تن وزن داشتند، منفجر کرده و تعدادی از سرنشینان این تانک‌‍‌ها نیز کشته شدند.
نویسنده اسرائیلی: در جنگی بدون افق گرفتار شدیم
ران ادلیست، روزنامه‌نگار و نویسنده اسرائیلی در یک روزنامه عبری زبان تأکید کرد: «اسرائیل در جنگی بدون افق گرفتار شده، بی‌اعتمادی به رهبران سیاسی به درون نیروهای ارتش نفوذ پیدا کرده و نتانیاهو جز جلب رضایت ائتلاف و خانواده‌اش هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد و آینده جنگ غزه برای تل آویو نامشخص است.»
درخواست ۹۶درصدی سعودی‌‌ها برای قطع رابطه با تل آویو
براساس نتایج نظرسنجی مرکز سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن، ۹۶درصد از مردم عربستان اعتقاد دارند کشورهای عربی باید تمام روابط با رژیم صهیونیستی را در اعتراض به جنگ علیه غزه قطع کنند. بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که ۴۰درصد مردم عربستان از جنبش حماس در جنگ علیه اشغالگران حمایت می‌کنند و این ۳۰درصد بیش از نتایج به‌دست‌آمده در نظرسنجی‌های ماه‌های قبل است؛ به‌طوری که این حمایت از ۱۰درصد فراتر نرفته بود.
حمله به کشتی اسرائیلی در سواحل هند
یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی هند مورد حمله قرار گرفته است. این نخستین حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی خارج از خلیج عدن یا دریای سرخ است. شبکه۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده که حمله پهپادی به این کشتی در سواحل هند، به وقوع حریق در آن منجر شده که کشتی مذکور حامل مواد شیمیایی بوده است.

 کیهان
راه‌حل مشکلات کشور انتخابات است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم خوزستان و کرمان با اشاره به جایگاه مهم انتخابات مجلس خبرگان، درباره مجلس و جایگاه آن گفتند: مجلس براساس قانون اساسی ریل‌گذار آینده کشور است؛ ضمن اینکه حل مشکلات کشور به قانون‌گذاری مناسب و حضور مدبرانه مجلس نیاز دارد.
جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد.
با انتخابات است که ولی فقیه از طریق منتخبان ملت در مجلس خبرگان تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات و معارف اسلامی، قوانین را مصوب کنند.
انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.
برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر‌قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.
برخی از تحول طرفداری می‌کنند اما انتخابات را به عنوان مقدمه تحول، مورد بی‌مهری قرار می‌دهند.
اگر می‌خواهید به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنید، راهش سر کار آوردن کسانی است که با شما هم‌جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.
جوانان و اعضای خانواده‌ها نیز مخاطبان خود را به برگزاری انتخاباتی پرشور تشویق کنند.
برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است.
میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.
به یاری خداوند، بی‌تردید پیروزی با جبهه حق است و رژیم غاصب صهیونیستی ریشه‌کن خواهد شد و امیدواریم شما جوانان این آینده حتمی را به چشم خود ببینید.
امروز در دنیا هیچ‌کس تفاوتی میان رژیم اشغالگر با آمریکا و انگلیس نمی‌گذارد و همه می‌دانند که اینها یکی هستند.
پیروزی بزرگ ملت فلسطین و جبهه حق و مقاومت، بی‌آبرو کردن غرب و آمریکا و افشای ماهیت همه ادعاهای دروغین حقوق بشری آنها است؛ چرا که اسرائیل بدون پشتوانه آمریکا قادر به این‌همه جنایت نبود و امروز چهره زشت هیولایِ منحوسِ آمریکا و انگلیس برای همه مردم دنیا آشکار و در این ماجرا، ذات کاخ سفید برملا و باطن حکومت آمریکا و انگلیس روشن شده است.
کمک به مقاومت وظیفه همه، و کمک به رژیم صهیونیستی، جنایت و خیانت است.
آمریکا و صهیونیست‌ها باید به اتهام جنایت علیه بشریت در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند
آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر روز شنبه ۲ دی در «کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین» با تشکر از حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست برای همدلی و همفکری درخصوص مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه همه جهان بشریت تصریح کرد: امروز نگاه همه انسان‌های بیدار، آگاه و با وجدان در سراسر عالم به مسئله فلسطین و نقض همه حقوق انسانی در غزه از سوی نظام سلطه است که در مسیر اعمال سلطه خودش هیچ توجهی به اخلاق، قانون و انسانیت ندارد. رئیس‌جمهور ایران با اشاره به رویکرد وقیحانه آمریکایی‌ها برای ژست صلح‌طلبی در قبال مردم غزه تأکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی باید به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در محاکم بین‌المللی محاکمه و مواخذه شوند تا عدالت حکمفرما شود.
باسوادی در ایران با رشد ۲/۵ برابری نسبت به دنیا به ۹۸درصد رسید
عبدی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: توسعه سواد در ایران به ۹۸درصد رسیده و فاصله بین توسعه سواد بین زنان و مردان به ۶درصد تقلیل یافته است.

 ایران
ایران از گسترش رابطه با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند
آیت الله رئیسی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و آرزوی موفقیت برای وی در دوره جدید تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور دوست و مسلمان مصر استقبال می‌کند. رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی ایران برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و امدادرسانی به فلسطینیان مظلوم اما مقتدر غزه گفت: انتظار داریم مصر نیز از همه ظرفیت‌های خود برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه، آغاز امدادرسانی و احقاق حقوق حقه ملت فلسطین استفاده کند. آیت الله رئیسی همچنین به ادعاهای امریکایی‌ها و برخی دیگر از حامیان رژیم صهیونیستی درباره ضرورت خویشتنداری دیگر کشورها و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: دعوت دیگران به خویشتنداری در حالی که عامل اصلی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ارسال تسلیحات و تجهیزات از سوی امریکا و حمایت همه‌جانبه از این رژیم کودک‌کش با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت است، کاملاً بی‌معنی است.
اعلام آمادگی السیسی برای برداشتن گام‌های عملی در راستای حل و فصل مسائل بین ایران و مصر
«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در مکالمه تلفنی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن امکان گفت‌و‌گوی دوباره با رئیسی پس از ملاقات دو رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس همکاری‌ اسلامی در ریاض ضمن قدردانی از سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه بر آمادگی کشورش برای برداشتن گام‌های عملی در راستای حل و فصل مسائل بین دو کشور تأکید کرد. السیسی همچنین با اشاره به اینکه مصر همه تلاش خود را برای توقف حملات به غزه، امدادرسانی به مردم این منطقه و نیز احقاق حقوق فلسطینیان به کار گرفته است، اظهار داشت: از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم غزه نیز قدردانی می‌کنم و باور داریم که ایران نقش مؤثری در زمینه استقرار ثبات در منطقه دارد.
غربی‌ها به دنبال فرافکنی «ضربات جریان مقاومت» هستند
معاون سیاسی وزیر امور خارجه نسبت دادن قدرت جریان مقاومت به ایران را فرافکنی غربی‌ها عنوان کرد. باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین، در پاسخ به سؤالی، مبنی بر ادعای غربی‌ها درباره اینکه ایران، موقعیت کشتی‌های امریکایی را به مقاومت یمن اطلاع می‌دهد، اظهار کرد: مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و براساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند.وی افزود: اینکه برخی قدرت‌ها مانند امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از جریان مقاومت ضرباتی می‌خورند و برای آن فرافکنی می‌کنند، به هیچ وجه نمی‌تواند واقعیت قدرت مقاومت در منطقه را مورد خدشه قرار دهد. این موضع معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان پس از آن مطرح شد که «آدرین واتسون» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید مدعی مشارکت جمهوری اسلامی ایران در طراحی عملیات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شد.

 وطن امروز
هرگونه ادعایی علیه تمامیت ارضی ایران با پاسخ جدی مواجه می‌شود
قالیباف در واکنش به نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه، در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتما خلاف این اصول است و از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد. روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد».

 خراسان
حامیان اسرائیل باید منتظر بسته شدن دریای مدیترانه تنگه جبل الطارق و بقیه آبراه ها باشند
سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران گفت: با ادامه جنایات علیه فلسطینی ها، واشنگتن و متحدانش باید منتظر بسته شدن آبراه ها به روی آن ها باشند. حامیان اسرائیل باید منتظر بسته شدن دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق و بقیه آبراه ها باشند.
پدرم بعد فتح خرمشهر به امام نامه نوشت که جنگ متوقف شود
حجت الاسلام سید حسن خمینی در فیلم احمد گفت: نامه مفصل منتشرنشده‌ای از مرحوم سید احمد خمینی به امام وجود دارد که ایشان به طور مستدل و مفصل تحلیل کرده اند جنگ بعد از فتح خرمشهر باید متوقف شود؛ البته این سند هنوز منتشر نشده است.
ایران آمادگی دارد تعدادی معلم تاریخ و جغرافیا برای آموزش روس‌ها به روسیه اعزام کند
مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه گفت: ایران آمادگی دارد تعدادی معلم تاریخ و جغرافیا برای آموزش روس‌ها به روسیه اعزام کند که سطح اطلاعات آن‌ها نسبت به تاریخ ایران و منطقه تقویت شود تا برای جلسات بعدی، حکام عرب هر انشای غلطی را به خورد آنان ندهند.

 مردم سالاری
واکنش علی مطهری به اقدام شورای امنیت سازمان ملل
علی مطهری، نماینده پیشین مجلس با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و حذف «آتش بس» در آن، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خباثت و نفاق آمریکا در تغییر متن پیشنهادی قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل آشکارتر شد، آنجا که آتش‌بس را حذف کرد و نظارت سازمان ملل بر کمک‌های ورودی به غزه را به نظارت اسرائیل تبدیل کرد، یعنی یک قطعنامه بی‌خاصیت از ترس ‎ وتو یا قانون جنگل.»
احترام به تمامیت ارضی ایران از اصول بنیادین مسکو است
در دیدار«کاظم جلالی» با «میخائیل باگدانف » معاون وزیر امور خارجه روسیه، طرف روسی گزارشی از ششمین مجمع همکاری اعراب و روسیه که در تاریخ ۲۹ آذرماه در مراکش برگزار شد، ارائه داد.در این نشست، باگدانف با تأکید بر روابط دوستانه ویژه مسکو و تهران، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه برشمرد.جلالی نیز با تاکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، گفت: انتظار ما این است که مسکو با توجه به روابط رو به رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان از چنین مواضع و فضاهایی سوء استفاده نمایند.

 قدس
بدافزار حمله به سامانه سوخت شناسایی شد و تحت بررسی است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اختلال اخیر در سامانه سوخت گفت: «تیم‌هایی که دنبال منشأ تهدید بودند موفق شدند بدافزار مهاجم را شناسایی کنند. این بدافزار یک تهدید مدرن از جنس ای‌پی‌تی بوده که کشف شده و در آزمایشگاه‌های ما در حال بررسی دقیق است». سردار جلالی ادامه داد: «دو‌ساعت پس از حمله و بررسی‌های اولیه، نخستین اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل صادر و ارائه شد». وی افزود: «کار دوم حفظ تداوم کارکرد یعنی جداسازی سیستم سوخت‌رسانی از شبکه سوخت‌رسانی و ارائه به‌صورت دستی بود که پس از سه ساعت نزدیک به ۵۵ درصد از ایستگاه‌های پمپ بنزین جدا شدند که بعد از ۲۴ ساعت به ۹۰ درصد رسید و توانستیم کمتر از یک روز خدمت‌رسانی به مردم صورت بگیرد و تلاش کردیم حداقل پیامد منفی ممکن برای مردم ایجاد شود و نسبت به سال گذشته موفقیت خوبی بود». وی تصریح کرد: «این پرونده مثل یک پرونده جنایی به‌شدت پیچیده است و ضمن اینکه ما در عرصه‌ای هستیم که دشمنان هم سخنان ما را رصد می‌کنند، بنابراین بخشی از اطلاعات را بیان نمی‌کنیم».جلالی همچنین گفت: «سامانه سوخت یک سامانه قدیمی است و در برنامه بلندمدت باید حتماً به‌روزرسانی شود و هم بخش‌های ارتباطی و هم سامانه‌های پردازشی و هم اتصالش با سامانه‌های دریافت، پرداخت و جایگاه‌ها باید از ارتباط امن‌تری برخوردار شود. حتماً پیگیری می‌کنیم تا برنامه بلندمدت سوخت به‌سمت نوسازی برود».
در حال ساخت یک پالایشگاه جدید هستیم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: به دلیل افزایش میزان مصرف، در حال احداث پالایشگاه جدیدی هستیم. قرارگاه با فعالیت‌های خود همه‌ شرکت‌های خارجی را متحیر کرده است. سردار عابد، خاطرنشان کرد: در پارس جنوبی نیز ۱۳ شرکت اروپایی در نیمه‌ راه پروژه‌ را رها کرده و رفتند و قرارگاه این طرح را تکمیل کرد و اکنون روزانه ۱۶۸ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌شود.
جنگ غزه؛ بمبارانی که از جنگ ویتنام بی‌سابقه تر است
براساس تحلیل شبکه سی‌ان‌ان و یک شرکت هوش مصنوعی، رژیم صهیونیستی در ماه اول جنگ خود از بمب‌هایی با وزن بیش از ۹۰۰کیلوگرم استفاده کرده است. مارک گارلاسکو، بازرس سابق جنایات جنگی سازمان ملل، در همین باره گفت: شدت بمباران غزه «از زمان ویتنام دیده نشده بود. حتی در هر دو جنگ آمریکا علیه عراق، هرگز شدت بمباران تا این حد بالا نبوده است».
طرح موساد برای ترور سه رهبر فلسطینی
روزنامه لبنانی «الدیار» در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دولت لبنان پیام‌هایی امنیتی در خصوص تصمیم موساد برای ترور سه مسئول فلسطینی در خاک لبنان دریافت کرده‌است. در رأس فهرست ترور، معاون رئیس دفتر حماس صالح العاروری قرار دارد و دو مسئول دیگر اسامه حمدان، سخنگوی العاروری و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی زیاد نخاله هستند.

 اطلاعات
نیازی به کمک ایران برای حمله به کشتی‌های اسرائیلی نداریم
سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرد این گروه نیازی به کمک ایران در حملات به کشتی های عازم اسرائیل در دریای سرخ ندارد. محمد عبدالسلام گفت: گروه ما برای انجام عملیات خود نیاز به کمک ایران ندارد و عجیب است که همه چیز را به ایران نسبت می دهند که گویی قوی ترین قدرت جهان است. وی افزود، ما امکانات و اطلاعاتی داریم که در طول سال‌های تجاوز به ما، خود را ثابت کرده‌اند.

 شهروند
آمریکا مسئول درجه اول تداوم حملات وحشیانه علیه فلسطینی‌ها است
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه تصویب قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت مشتمل بر ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه اقدامی مثبت اما ناکافی است، گفت: «آمریکا همچنان به‌عنوان مسئول درجه اول تداوم حملات وحشیانه رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.»کنعانی افزود: ارسال کمک‌های مؤثر انسانی در سایه تداوم بمباران‌ها و حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردمی که ٧٧روز تحت بی‌سابقه‌ترین جنایات جنگی تاریخ معاصر قرار داشته و بیش از ۶٠درصد منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهری و خدماتی آنان تخریب شده است، عملا میسر نیست و اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از تصویب این قطعنامه نیز ناظر بر همین واقعیت تلخ است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اسرائیل پیشنهاد مهمی برای تبادل اسرا به حماس داد
تسنیم/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی خبر داد، ما در مرحله انتظار برای روزهای سرنوشت ساز مبادله جدید اسرا هستیم.در همین راستا صفحات عبری زبان در شبکه مجازی اعلام کردند اسرائیل به میانجی‌ها پیشنهاد مهمی را داده است که در آن امتیازات دشواری برای مبادله گروگان‌ها ارائه کرده و هم‌اکنون منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است. یک مسئول سیاسی اسرائیلی به برخی از خبرنگاران گفته است، بازگشت گروگان‌ها مهم‌تر از شکست حماس است.گفتنی است رسانه‌های عبری زبان عصر شنبه نیز فاش کردند، یکی از پیشنهادات ارائه شده از سوی تل‌آویو به میانجی مصری آن است که آمادگی دارند، مروان البرغوثی رهبر برجسته فتح را در چارچوب توافق مبادله اسرا آزاد کنند.در همین حال شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم خبر داد، آمریکا همچنان در تکاپوی فردای بعد از خروج نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه است و به شدت در صدد آن است که عربستان را در چارچوب طرح سازش وارد این بازی کند.

خروج متحدان اروپایی آمریکا از عملیات در دریای سرخ
تسنیم/ روزنامه دیلی اکسپرس گزارش داد: فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبان سعادت» تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرده و افزودند که آنها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه آمریکا.بر اساس این گزارش، به جو بایدن هشدار داده شده بود که هیچ کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد.عملیات نگهبان سعادت یک عملیات نظامی در دریای سرخ است که در اوایل ماه جاری برای پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های با مقصد فلسطین اشغالی، ترتیب داده شد.

تظاهرات هزاران معترض علیه نتانیاهو در تل‌آویو
فارس/ هزاران نفر از ساکنان مناطق اشغالی روز شنبه درتل‌آویوتظاهرات گسترده‌ای را برگزار کردند.تظاهرات کنندگان از کابینه این رژیم خواستار دستیابی به توافقی با حماس برای آزادی اُسرا در نوار غزه شدند.همچنین در این تظاهرات معترضان خواستار کناره‌گیری «بنیامین نتانیاهو» ازنخست وزیری این رژیم شدند.از سوی دیگر رسانه‌های داخلی در اسرائیل هفته پیش گزارش داده‌اند گزینش تنها ۱۵ نفر از اعضای خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه برای دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خشم بستگان اسرای دیگر را به همراه داشته و موج انتقادهای عمومی از او را افزایش داده است. به نظر می‌‌رسد علت اینکه تعداد محدودی از اعضای خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای دیدار با نتانیاهو گزینش شده‌اند به هرج و مرج در دیدار قبلی او با خانواده‌ها مربوط باشد.

اتهام زنی انگلیس به ایران
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعا‌های بی‌اساس درباره ارتباط ایران با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه و ادعای نخ‌نمای یک شبکه انگلیسی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی لندن‌نشین مدعی شد که دولت لندن اقدامات مخرب تهران را تحمل نخواهد کرد. کامرون، ادعا کرد: ایران یک عنصر کاملاً مخرب در منطقه و جهان است و در این مساله شکی نیست. وی جنبش حماس، انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان را گروه‌های نیابتی ایران در غرب آسیا خواند و ادعا کرد که این سازمان‌ها در ایجاد سطح بالایی از نا امنی و خطر در جهان سهیم هستند.وی مدعی شد: به نظرم این فوق العاده مهم است که اول از همه، ایران یک پیام واضح دریافت کند که این اقدامات تنش‌زا تحمل نخواهد شد. ثانیاً، ما باید با متحدانمان کار کنیم تا مجموعه‌ای واقعا قوی از اقدامات بازدارنده علیه ایران ایجاد کنیم.وی سپس ادعا کرد: سطح خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد و تهدید ایران نیز بخشی از این است.

هشدار بایدن به نتانیاهو در خصوص حزب‌الله
باشگاه خبرنگاران/ نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد: جو بایدن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متقاعد کرده که به حزب‌الله لبنان حمله نکند و هشدار داده که چنین اقدامی سبب بروز یک «جنگ منطقه‌ای گسترده» خواهد شد. در ادامه این گزارش، یک مقام صهیونیست که نامش فاش نشده ادعا کرد: «دیپلماسی برای حل و فصل اوضاع در مرز‌های شمالی خوب است، اما تل‌آویو برای رسیدن به اهدافش به اعمال زور نیاز دارد».این مقام صهیونیست در ادامه مدعی شده که تل آویو به دنبال پیروزی در جنوب غزه و بازدارندگی در مرز‌های شمالی است. الجزیره نیز به تازگی در گزارشی نوشته است که بایدن پس از ماه‌ها لفاظی و اعلام حمایت «تزلزل ناپذیر» از رژیم صهیونیستی، اخیرا نحوه صحبت کردن خود در خصوص جنگ غزه و حمایت از تل‌آویو را تغییر داده است.

وقوع ۲ انفجار در مجاور تنگه «باب‌المندب»
مهر/ بخش اطلاع‌رسانی مرکز تجارت نیروی دریایی انگلیس از دریافت گزارش‌ هایی از وقوع دو حادثه انفجار در تنگه باب المندب در جنوب غرب یمن واقع در منطقه صلیف خبر داد.این مرکز اعلام کرد که حادثه نخست، انفجار یک پهپاد در یک کشتی بوده و هیچ آسیبی به خدمه و خسارتی به کشتی گزارش نشده است، حادثه دوم، انفجار یک پهپاد انتحاری دیگر در ارتفاع پایین در نزدیکی کشتی دیگر در نزدیکی تنگه باب المندب، واقع در منطقه صلیف یمن رخ داده است.

تا توقف حمله به غزه خبری از مذاکره نیست
مهر/ عضو ارشد جنبش حماس در سخنانی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در تحقق هدف‌های خصمانه خود در نوار غزه شکست خورده است. اسامه حمدان در ادامه افزود: تا زمانی که حمله جنایتکارانه به نوار غزه متوقف نشود مذاکره‌ای درباره اسیران اشغالگران صورت نخواهد گرفت.حمدان گفت: اگر اشغالگران خواهان بازگرداندن اسیران خود به صورت زنده هستند باید حمله به نوار غزه را متوقف کنند.وی افزود: تهدیدهای اسرائیل درباره نابودی مقاومت تهدیدهایی توخالی است و تنها نشانگر ناتوانی و درماندگی آنان است.

درخواست حماس برای تحقیقات بین‌المللی درباره اعدام‌های میدانی اسرائیل در نوار غزه
ایلنا/ جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با تایید اینکه از آغاز جنگ تاکنون حداقل ۱۳۷ اعدام ثبت شده است، خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره اجرای اعدام‌های میدانی ارتش اسرائیل در نوار غزه شد.دفتر رسانه‌ای دولت غزه اعلام کرد که شواهدی را جمع‌آوری کرده است مبنی بر اینکه ارتش اشغالگر اسرائیل بیش از ۱۳۷ غیرنظامی فلسطینی را در دو استان غزه و شمال اعدام کرده است.در این بیانیه آمده است: «ارتش رژیم صهیونیستی گودال های بزرگی حفر کرده و ده‌ها شهروند غیر نظامی فلسطینی را زنده در این گودال‌ها قرار داده و سپس با شلیک مستقیم آنها را اعدام و با بولدوزر دفن کرده است». جنبش حماس خواستار تشکیل تیم‌های بین المللی برای تحقیق درباره جنایات اشغالگران و اعدام‌های میدانی آنها شد.ارتش اسرائیل مدعی شده است که در حال حاضر از این حادثه اطلاع ندارد و برای ارائه تصویر واضح‌تر به جزئیات بیشتری نیاز دارد.

حل دیپلماتیک اوضاع در جنوب لبنان ممکن است
ایرنا/ فرمانده نیروهای یونیفل گفت که حل سیاسی و دیپلماتیک اوضاع در جنوب لبنان ممکن است. لازارو فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان (یونیفیل) نسبت به تخریب‌ها، کشته و زخمی شدن مردم در جنوب لبنان ابراز نگرانی عمیق کرد.فرمانده نیروهای یونیفل این اظهارات را در بیانیه‌ای پس از بازدید اخیر خود از مواضع این نیروها در نزدیکی خط آبی که برخی از آنها در جریان تبادل آتش اخیر هدف قرار گرفتند، گفت.لازارو بر تعهد نیروهای حافظ صلح یونیفل به کارشان علی رغم چالش‌های عظیمی که با آن روبرو هستند، تاکید کرد.وی همچنین از همه طرف‌ها خواست برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، درگیری‌ها را متوقف کنند و تأکید کرد که حل سیاسی و دیپلماتیک اوضاع جنوب لبنان ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *