خبر روز ۱۴۰۲/۱۰/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش‌برانگیز است
ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران درسازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون وضعیت خاورمیانه(سوریه) گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش‌برانگیز است.مردم با مشکلات اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که توسط آمریکا بدتر شده‌است. اعمال تحریم‌های غیرقانونی به این چالش می‌افزاید. کمبود بودجه دشوار طرح واکنش بشردوستانه، با تأمین تنها ۳۲‌درصد ازبودجه مورد نیاز این کمبود قابل توجه به‌طور جدی ظرفیت سازمان ملل را مختل می‌کند. وی همچنین گفت: ما حمله تروریستی به مستشاران نظامی این کشور در سوریه در دوم دسامبر را که در آن دو مستشار ایرانی درحین انجام مأموریت خود برای حمایت از ارتش سوریه در برابر تروریسم به شهادت رسیدند، به‌شدت محکوم می‌کنیم. ایروانی با اشاره به نقش مخرب اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل در منطقه گفت: آمریکا مسئولیت کامل تجاوزات چند دهه‌ای خود را در کنار سایر جنایات و اقدامات غیرقانونی در منطقه ما، به عهده دارد.
ایران صاحب اصلی جزایر سه‌گانه است
ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در واکنش به بیانیه نشست مراکش تاکید کرد: روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به‌آسانی به‌دست نیامده است و در این خصوص باید منافع دوجانبه‌ای و منطقه‌ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین‌المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع‌گیری‌های وزارت خارجه روسیه باعث تأسف است، هرچند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که برای به‌دست‌آوردن امتیازی کم‌ارزش و دست‌نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند. مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل همچنین ضمن محکوم کردن مواضع امارات در خصوص جزایر سه‌گانه متعلق به ایران گفت: امارات که متأسفانه در ارتباط با فلسطینیان و حمایت از کشتار مردم مظلوم غزه و حمایت از اسرائیل مواضع تأسف‌باری را اتخاذ کرده، به‌جای اقدام عملی برای توقف این کشتار، پرونده کهنه و مختومه این مدعای بی‌اساس را تکرار می‌کند. وی اضافه کرد: باید تصریح و تاکید کنم که ایران به‌عنوان صاحب اصلی جزایر سه‌گانه با دقت تحرکات بدخواهان منافع ملی و منطقه‌ای را رصد کرده و پاسخ لازم را خواهد داد و قطعیت این تعلق با چنین نشست‌های سست‌پایه خدشه‌دار نخواهد‌شد.

 همشهری
انتخاباتی رقابتی در پیش است
شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست شورای اداری استان کرمانشاه با تأکید بر برگزاری انتخابات منظم، منسجم و در چارچوب قانون اظهارکرد: همه مقدمات لازم برای برگزاری یک انتخابات پرشور و رقابتی فراهم است. وی همچنین تأکید کرد: مردم همیشه پرشور و با‌انگیزه در انتخابات‌های مختلف حاضر بوده‌اند و باید عرصه را برای این حضور باشکوه فراهم کنیم.
غزه؛ ۲۰هزار شهید در سایه تداوم جنگ علیه بیمارستان‌ها
وزارت بهداشت نوار غزه دیروز (جمعه) در هفتاد و هفتمین روز از جنایات ارتش اسرائیل علیه مردم فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه از ۲۰هزار نفر عبور کرده و بیمارستان‌ها و کادر درمان به اهداف جنگی تل‌آویو تبدیل شده‌اند.
ادامه جنگ در غزه، باعث قحطی می‌شود
سازمان برنامه جهانی غذا هشدار داده که غزه با گرسنگی فاجعه‌باری مواجه است و گزارش‌ها حاکی از وقوع قحطی درصورت ادامه درگیری است. در بیانیه این سازمان آمده، خطر قحطی در غزه وجود دارد مگر اینکه غذای کافی، آب تمیز، خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه شود.
آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد
شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته به قطعنامه ۲۷۲۲ که خواستار افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است، رأی مثبت داد. ۱۳ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت و روسیه و آمریکا به آن رأی ممتنع دادند. پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیشنهادی امارات درباره «آتش‌بس بشردوستانه در غزه» قرار بود در طول هفته گذشته به رأی گذاشته شود اما با تهدید آمریکا به وتو، به تعویق افتاد و این تصویب در واقع نسخه تعدیل‌شده آن است.
۲شرکت کشتیرانی دیگر، عبور از دریای سرخ را متوقف کردند
شرکت آلمانی هاپاگ لوید و شرکت هنگ‌کنگی او.او‌سی‌ال بدون توجه به وعده‌های ائتلاف آمریکا مبنی بر تامین امنیت دریای سرخ اعلام کردند که به‌دلیل تهدیدهای یمن عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.
تخریب نیمی از خانه‌های شهرک ‌صهیونیستی توسط حزب‌الله
موشک‌های حزب‌الله لبنان ۸۶خانه مسکونی از ۱۵۵خانه شهرک صهیونیست‌نشین المناره را در شمال فلسطین اشغالی تخریب کرده‌ است. این موضوع خشم گسترده شهرک‌نشینان را از عملکرد کابینه اسرائیل به‎دنبال داشته است.
آغاز بسیج مردمی در یمن برای اعزام نیرو به غزه
حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در شمال یمن از بسیج مردمی عمومی برای آماده‌سازی نیروها جهت شرکت در نبرد غزه در کنار مقاومت فلسطین خبر داد.

 کیهان
حفظ وحدت و انسجام، از ضروریات مهم کشور است
آیت‌الله رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست با جمعی از علما، خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان که در جوار مضجع شریف امامزاده یحیی ابن زید برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه علما و نخبگان نسبت به شناخت جامعه، نیازها و اقتضائات آن و نقش‌آفرینی برای رفع این نیازها، تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با کژی‌ها و فسادها را دو وظیفه اصلی این قشر از جامعه برشمرد. آیت الله رئیسی توجه به توسعه علم و دانش به عنوان یکی از زمینه‌های مصونیت‌بخشی به جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و بر نقش علما، فرهیختگان و نخبگان در این زمینه تأکید کرد.رئیس‌جمهور در ادامه حفظ وحدت و انسجام در کشور را از ضروریات بسیار مهم برشمرد و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید کرد: هر کس با عمل، سخن و قلم خود به انسجام و وحدت موجود در کشور لطمه بزند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، در راستای اهداف و خواسته‌های دشمنان گام برداشته است. رئیس‌جمهور با اشاره به وقایع تلخ و تأسف‌بار غزه و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه زنان و کودکان به رغم مقاومت بی‌نظیر و مثال‌زدنی مردم این منطقه تصریح کرد: جهان اسلام و امت اسلامی همواره آنجایی از دشمنان ضربه خورده که وحدت و انسجامش دچار غفلت و آسیب شده است.
علت عدم حضور عربستان در ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ ترس از به ‌هم خوردن روابط با ایران و صلح با یمنی‌هاست
خبرگزاری رویترز در گزارشی از الکساندر کورنول خبرنگار ارشد رویترز در خاورمیانه مستقر در دبی و پیشا مجید خبرنگار رویترز در ریاض و تولید‌کننده مستقل برای فارین پالیسی، دیلی بیست، دویچه وله، اینترسپت، ایندیپندنت و ساندی تایمز در روز ۲۰ دسامبر به عدم حضور عربستان سعودی در ائتلاف دریایی آمریکا علیه یمن پرداخت و علت آن را ترس عربستان از به‌هم خوردن روابط و نزدیکی اخیر این کشور به ایران دانست. این خبرگزاری در همین راستا عنوان می‌دارد: ریاض تمایلی به منحرف کردن تنش‌زدایی ایران بر سر شرکت در نیروی ضربت دریای سرخ آمریکا ندارد.

 ایران
رایزنی رئیس‌جمهور با مقامات ارمنستان و کویت
نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته در تماس تلفنی با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران درباره روند آخرین تحولات منطقه و راه‌های بهبود روابط دو کشور گفت‌و‌گو کرد. نیکول پاشینیان با بیان توسعه روابط این کشور با ایران اظهار داشت که صلح پایدار در «قفقاز جنوبی» تنها با حمایت جهان متمدن ممکن است.آیت‌الله رئیسی شامگاه چهارشنبه نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با شیخ «مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید کویت با تسلیت مجدد درگذشت امیر فقید کویت و تبریک منصب جدید به وی، سیاست جمهوری اسلامی ایران را تقویت و گسترش روابط با همسایگان دانست و ابراز امیدواری کرد در دوره حاکمیت امیر جدید کویت روابط ایران با کشور دوست، همسایه و مسلمان کویت بیش از پیش ارتقاء یابد. آیت‌الله رئیسی در ادامه موضوع فلسطین را اساسی‌ترین مسأله منطقه و جهان دانست و ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت کویت از حقوق حقه ملت فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت فلسطین آماده همکاری با دیگر کشورها است.
استقبال گرم و باشکوه از آیت‌الله رئیسی در گلستان
پنجشنبه گذشته آیت‌الله رئیسی در یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی به گرگان، مرکز استان گلستان سفر کرد و با هیأت دولت خود میهمان دو روزه مردم خونگرم این استان بود. آیت‌الله رئیسی در این سفر، علاوه بر بررسی اجرای مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت مردمی، پروژه بزرگ فیبر نوری و پروژه‌های آب‌رسانی استان در بخش‌های مختلف از جمله گنبدکاووس را نیز افتتاح کرد. همچنین سفر رئیس‌جمهور کشورمان به استان گلستان با استقبال پرشور مردم این استان، بویژه علما و مردم اهل سنت همراه بود. آیت‌الله رئیسی در بخشی از این سفر که همزمان با شب یلدا بود، به میان سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران رفت و در کنار آنها چله‌نشینی کرد. دیدارهای عمومی با مردم گرگان، مراوه‌تپه و همچنین نشست با فعالین توسعه زنجیره ارزش استان نیز از دیگر برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان بود.
درباره حاکمیت با هیچ طرفی تعارف نداریم
ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای عربی در مراکش برگزار شد و در بندی از بیانیه پایانی این نشست، ادعاهای بی‌اساس و فاقد اعتبار امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج‌فارس دوباره مطرح شد؛ کشورهای حاضر در نشست نیز در تأیید خواسته امارات، خواستار «ارائه راه‌حل‌ و ابتکارات صلح‌آمیز به منظور حل مناقشه بر سر جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات» شده بودند. این ادعا با واکنش قاطع وزیر امور خارجه روبه‌رو شد؛ امیرعبداللهیان عصر دیروز در تماس با سرگئی لاوروف و در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملاً مردود می‌داند و در قبال مباحث حاکمیتی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد.

 جمهوری‌اسلامی
اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس به حماس داد
شبکه «سی‌اِن‌اِن» بامداد جمعه از پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای توافق جدید آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خبر داد.در این گزارش آمده است: پیشنهاد اسرائیل به جنبش حماس، یک توقف هفت روزه در جنگ به‌ازای آزادی ۳۵ گروگان شامل مابقی زنان، سالخوردگان و مردان ناتوان است.این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه به این پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی پاسخ داده یا خیر، پاسخ نداد.گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای مشترک تاکید کرده بودند تا زمانی که جنگ و حملات اشغالگران به این منطقه به‌طور کامل و دائمی متوقف نشود، هیچ مذاکره‌ای درباره اسرای صهیونیست انجام نمی‌دهند.پیش از این نیز روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که جنبش حماس بر آتش‌بس دائمی اصرار دارد و نمی‌خواهد آتش‌بس موقت را بپذیرد.

 وطن امروز
باید از دست نتانیاهو خلاص شویم
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از عملکرد بنیامین نتانیاهو، او را فریبکار خواند. «ایهود اولمرت» تاکید کرد: باید فوراً در غزه آتش‌بس اعلام شود و از دست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خلاص شویم. وی اضافه کرد: نتانیاهو باید می‌فهمید نمی‌تواند به اهداف اعلامی خود در غزه دست یابد. اولمرت تصریح کرد: نتانیاهو راه نیرنگ، فریب و نمایش سیاسی را در پیش گرفته که دروغ محض است. کاملا مشخص شده فرصتی برای تحقق پیش‌بینی‌های نتانیاهو در غزه وجود ندارد.
جزئیات دیدار حزب کارگزاران با حسن روحانی
اوایل مهر سال جاری اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران با حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق در دفتر وی دیدار داشتند. سیدافضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره جزئیات آن گفته بود توصیه روحانی به مشارکت در انتخابات بود و مشخصاً به آنها گفته است «شرکت کردن بهتر از شرکت نکردن است». مجله آگاهی نو که مدیریت آن را محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران برعهده دارد، در شماره جدید این مجله جزئیاتی از دیدار اخیر کارگزاران با روحانی را بازگو کرده است. در این دیدار محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی این حزب از روحانی خواسته جبهه اصلاحات را از انفعال خارج کند. محسن هاشمی با انتقاد از بزرگان جریان اصلاح‌طلبی، به روحانی گفته است فقط حلقه خاصی میان او، خاتمی، ناطق نوری و اسحاق جهانگیری برپا شده که خروجی خاصی ندارد. وی از تفوق طیف منفعل جریان اصلاحات بر طیف فعال گفته و متذکر شده است: «تا زمانی که شما سران، ابتکار عمل نداشته باشید، تحولی رخ نمی‌دهد؛ ابتکاری مانند سال ۹۲ که آقای هاشمی به آقای خاتمی پیشنهاد نامزدی کرد که یا رئیس‌جمهور می‌شد یا رئیس‌جمهورساز اما آقای خاتمی از این کار خودداری کرد و آقای هاشمی خود این مسؤولیت را برعهده گرفت».
مقاومت اسلامی لبنان مقرهای صهیونیست‌ها را هدف قرار داد
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که مبارزان مقاومت با موشک‌ها و توپخانه‌ها، تجمعات نظامیان رژیم صهیونیستی را در مجاورت پادگان «شومرا» (روستای اشغالی طربیخای لبنان) هدف قرار دادند و این حملات به اهداف مورد نظر مستقیما اصابت کردند. رسانه‌های عبری همچنین از «بمباران شدید» و پرتاب ۲۴ پرتابه از لبنان به سمت الجلیل غربی خبر دادند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان از شلیک یک سری موشک از این کشور به سمت نزدیکی «زرعیت» و «شومرا» در غرب الجلیل خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد یک نیروی پیاده نظام اسرائیل را در مجاورت مقر المطله با تسلیحات موشکی هدف قرار داد. رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که یک موشک در نزدیکی نهاریا در شمال بدون به صدا درآمدن آژیر خطر سقوط کرد.

 جوان
امروز ثابت شد لیبرال دموکراسی یعنی کودک‌کشی
آیت الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: امروز مسئله اول عالم اسلام مسئله فلسطین است، امروز این مسئله به نقطه حساسی رسیده و جامعه اسلامی باید سرزمین فلسطین را از دست غاصبان خارج کنند. خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث این روز‌های غزه افزود: امروز به همه نشان داده شد که لیبرال دموکراسی یعنی کودک کشی و وحشی‌گری. هیچ وقت امریکا تا به این اندازه نزد افکار عمومی منفور نبوده است.

 خراسان
تا آزادی بیت المقدس و نابودی اسرائیل راه شهیدان ادامه دارد
سردار فلاح زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه رزمندگان جبهه مقاومت راه شهیدان طول تاریخ را ادامه می دهند گفت: «تا آزادسازی قدس و نابودی رژیم اسرائیل این راه پرنور و برکت ادامه خواهد یافت.»

 مردم سالاری
هشدار محسن رضایی به روسیه و امارات
در ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش بیانیه ای در خصوص جزایر سه گانه ایران صادر شد. محسن رضایی در واکنش به این بیانیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بارها گفته‌ایم که ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آن‌ها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست!
واکنش سفارت ایران به ادعای ترور ۲ مجری ایران‌اینترنشنال
سفارت کشورمان در لندن ادعای نخ‌نما و بی‌اساس شبکه آی‌تی‌وی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی لندن‌نشین را رد و محکوم کرد. حسینی متین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، روایت ادعایی این شبکه انگلیسی علیه ایران را مشابه فیلم‌های‌هالیوودی توصیف و آن را مردود و محکوم اعلام کرد.آی‌تی‌وی با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.کاردار ایران تصریح کرد: صرف نظر از فعالیت‌های غیرقابل انکار خشونت‌آمیز و خرابکارانه این به اصطلاح شبکه تلویزیونی در انگلیس علیه امنیت ملی ایران، ما همچنین هرگونه ارتباط با کسانی که این ادعاها را انجام داده‌اند تکذیب می‌کنیم.

 اطلاعات
نیروهای ویژه «گولانی» از غزه عقب‌نشینی کردند
تیپ ویژه ارتش اسرائیل موسوم به «گولانی» که خشن ترین نیروی ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می شود، پس از ۶۰ روز نبرد و متحمل شدن ضربات و تلفات سنگین از نوار غزه عقب‌نشینی کرد.تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد تیپ گولانی به منظور سازماندهی مجدد نیروهایش از نوار غزه عقب‌نشینی کرده است. همزمان شبکه اسرائیلی «کان»، از شکست بزرگ ارتش اسرائیل با دهها کشته و زخمی در منطقه الشجاعیه غزه خبر داد و گفت در درگیری‌های این منطقه و طبق آخرین آمار، ۱۰ کماندوی ارتش از تیپ گولانی کشته شدند. «موشه کابلنسکی» فرمانده پیشین تیپ گولانی هم اعلام کرد که یک چهارم نیروهای این تیپ از هفتم اکتبر(۱۵ مهرماه) کشته یا زخمی شده اند و این تیپ تاکنون ۸۲ افسر و نظامی خود را از دست داده است. تیپ گولانی زبده‌ترین نیروی ارتش رژیم صهیونیستی است که اشغالگران برای رویارویی با مقاومت فلسطین، امید زیادی به آن بسته بودند. این تیپ شامل نظامیانی است که صهیونیستها می‌گویند بیشترین و سخت‌ ترین آموزش‌ها را می‌بینند.
پکن پیوستن به ائتلاف دریایی علیه یمن را نپذیرفت
سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری، به درخواست آمریکا برای مشارکت در تأمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ که علیه نیروهای یمنی و در حمایت از اسرائیل تشکیل شده، پاسخ منفی داد.وانگ ون‌بین گفت: چین علاقه‌ای برای ملحق شدن به ائتلاف پنتاگون متشکل از چندین کشور اعم از کانادا، انگلیس و بحرین برای محافظت از کشتی‌های باری در برابر حملات گروه انصارالله یمن را ندارد.وی در پاسخ به اینکه واکنش چین به درخواست آمریکا برای ایفای نقش در امنیت دریای سرخ چیست گفت: ما معتقدیم که طرف‌های مرتبط به ویژه کشورهای بزرگ دارای نفوذ، لازم است نقش سازنده و مسئولانه‌ای در ایمن نگه داشتن خطوط کشتیرانی در دریای سرخ ایفا کنند.گفتنی است انصارالله یمن از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد.

 شهروند
مردم ایران نیازی به دلسوزی دروغگویان و منافقان ندارند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «مردم ایران نیازی به تبریک و دلسوزی دروغگویان و منافقان ندارند.» «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در فضای مجازی ایکس نوشت: «وقاحت و نفاق در سیاست آمریکا نسبت به ایران به نحو بیمارگونه ای نهادینه شده است. اگر فقط موضع گیری و عملکرد آمریکا در قبال نسل‌کُشی فلسطینیان در این ۷۷ روز اخیر را ملاک قرار دهیم، نیازی به مطالعه عملکرد این کشور در یکصد سال گذشته نخواهیم داشت تا عمق نفاق و دورویی ‎آمریکا در رابطه با ‎حقوق بشر و دموکراسی را دریابیم.» آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز پنج شنبه ۳۰ آذر با انتشار پیامی ویدئویی به مناسبت شب یلدا، این جشن را به مردم ایران تبریک گفت.
دشمنان با تمام توان در صدد هجمه به امنیت کشور هستند
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: «دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب با تمام توان سعی در هجمه به امنیت کشور ما دارند.»امیر سرتیپ نعمتی افزود: «امروز دشمنان با استفاده از ابزار رسانه سعی در تغییر باورهای فکری و دینی خانواده‌های ما دارند. هدف نخست دشمن در میدان جنگ نرم، سست کردن بنیان خانواده ها است و باید خانواده ها هوشیار باشند و در دام دشمن قرار نگیرند. دشمنان قسم خورده میهن اسلامی در تبلیغات خود سعی می‌کنند دستاوردهای نخبگان ما را نادیده بگیرند و آنچه را که این ملت بعد از انقلاب با وجود تحریم‌های فلج کننده به دست آورده‌اند کوچک جلوه دهند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

روحانیون باید هم عالم باشند و هم عامل تا حرفشان در جامعه اثر بگذارد
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بیان داشتند: طلاب و روحانیون باید به گونه ای رفتار کنند که سیره و سنت و کردار و گفتار و طرز حرف زدن و راه رفتن آنها آموزنده باشد، باید هم معلم بود و هم مزکّی، هم محقق بود و هم متحقق، هم عالم بود و هم معلم اخلاق!ایشان با تأکید بر اینکه سیره و سنت علما باید آموزنده باشد، اظهار داشتند: صرف اینکه روحانی انسان خوبی باشد، مشکلی را حل نمی کند، بزرگان گفته اند «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ عالمی که دیدن او انسان را عوض نکند و به حال انسان نافع نباشد، لفظ و سخن او هم اثرگذار نیست، روحانیون باید هم عالم باشند و هم عامل تا حرفشان در جامعه اثر بگذارد، باید آنها ستون طیب و طهارت باشند تا جامعه تکان نخورد و در خطرات و فتنه ها به آنها مراجعه کنند.

حوزه برای تحقق ارزش‌های الهی باید مطالبه‌گر و پاسخگو باشد
رسا/ آیت الله اعرافی، در آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مازندران، با بیان این که حوزه و دانشگاه قوی می تواند هویت یک جامعه را حفظ کند،گفت: این هویت امروز دشمنان سرکشی دارد که می‌خواهند این کالا را از نسل جوان و جامعه ما بگیرند و جامعه‌ای بسازند تا این حس تاریخی و احساس هویت ایمانی، اخلاقی و اجتماعی نداشته باشند؛ ممکن است کاستی هایی از ما به این دامن بزند اما اصل داستان این نیست، انقلاب ما یک نقطه تاریخی بلند و اعجاز الهی بوده است چرا که دامنه او توسط انصار الله در حال گسترش است.وی با بیان این که حوزه برای تحقق اررزش‌های الهی هم باید مطالبه‌گر و هم پاسخگو باشد، افزود: باید در حوزه برای تربیت انسان های بزرگ تلاش کرده و هم نیروسازی کرد؛ در طراحی های کلان حوزه ۶۰ کارویژه خاص طراحی کردیم که حوزه باید برای آن نیرو تربیت کند.

اسرائیل شکست خورده میدان نظامی غزه است
رسا/ آیت الله کعبی در همایش انذار و انقلاب و روحانیت ،حفظ نظام اسلامی و بالندگی نظام را از ضروریات برشمرد و ابراز کرد: علماء، حوزه علمیه و همه دلسوزان انقلاب اسلامی باید با استفاده از ظرفیت نظام اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی مکتب اهل بیت را در تراز یک مکتب تمدن ساز و جهانی در پنج قاره جهان مطرح کنند.عضو جامعه مدرسین نابودی رژیم صهیونیستی را یقینی برشمرد و گفت:رژیم صهیونیستی در میدان جنگ نظامی در غزه شکست خورده و ضربات سنگینی از حماس خورده اند.وی جنگ آمریکا علیه ملت ایران را جنگ ادراکی برشمرد و خاطرنشان کرد: هجمه دشمنان علی الخصوص آمریکای جنایتکار علیه ایران اسلامی امروزه به صورت یک جنگ ادراکی و شناختی است آنها با ذهن جوانان و فرزندان این سرزمین از طریق فناوری های نوین و فضای مجازی مبارزه می کنند.

واکنش حماس به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه
فارس/ جنبش حماس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره غزه را «گامی ناکافی» برای پایان دادن به درگیری‌ها و رسیدگی به بحران انسانی در غزه توصیف کرد. حماس اعلام کرد شورای امنیت وظیفه دارد نسبت به «ورود مقایر کافی کمک‌های انسانی به تمامی نواحی نوار غزه به ویژه در مناطق شمالی اطمینان حاصل کند.» حماس علاوه بر این گفته که قطعنامه شورای امنیت بایستی خواستار توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل در غزه می‌شد. جنبش فلسطین در بخش دیگری از این بیانیه از آمریکا بابت «تلاش برای تهی کردن این قطعنامه از معنا» انتقاد کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بدون درخواست آتش‌بس خواستار افزایش کمک‌رسانی به غزه است. این قطعنامه با ۱۳ رأی مثبت و رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید.

تهدیدات گالانت بیانگر شکست صهیونیست‌هاست
تسنیم/ جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تهدیدات «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ترور رهبران مقاومت اعلام کرد که این تهدیدات کاملاً پوچ و بیهوده است و بیانگر ناتوانی دشمن در رسیدن به اهداف جنگی خود است.حماس افزود: این تهدیدات نشان‌دهنده شکست مفتضحانه رژیم اشغالگر و گالانت در رسیدن به اهداف تجاوزات این رژیم علیه غزه است که هیچ نتیجه‌ای جز کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی نداشت.دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر نیز در همین زمینه ادعا کرد: هدف ما ترور همه رهبران حماس است و به‌طور شبانه‌روزی در تعقیب آنها هستیم.

یمن: گزینه‌های متعددی علیه اسرائیل در صورت ادامه جنگ داریم
تسنیم/ وزیر دفاع یمن تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور در صورتی که رژیم صهیونیستی به تجاوزات خود علیه نوار غزه و محاصره آن پایان ندهد، گزینه های متعددی علیه این رژیم روی میز دارند. العاطفی خاطر نشان کرد تحرکات نظامیان بیگانه و مزدورانشان در منطقه ما را در برابر ماموریت های متعددی قرار می دهد که مهمترین آن هوشیاری و احتیاط است.العاطفی تاکید کرد نیروهای مسلح یمن، معادله جدیدی را در سطح منطقه و جهان به یاری خداوند و پشتوانه مردم و حمایت آنها از این نیروها تحمیل کردند.

ادعا‌های جدید کاخ سفید درباره ایران
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه تلاش کرد حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ را به ایران نسبت بدهد. آدرین واتسون، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد حمایت‌های ایران همزمان با بحران غزه حوثی‌ها (انصارالله) را قادر به انجام حملات علیه مواضع اسرائیلی در دریا کرده است.او همچنین مدعی شد: «ایران می‌تواند تصمیم بگیرد این حمایت را ادامه دهد یا آن را پایان دهد، بدون حمایت ایران حوثی‌ها کار سختی برای شناسایی وحمله به کشتی‌های تجاری در حال تردد در دریای سرخ و خلیج عدن خواهند داشت.»ایران و یمن هر دو تأکید کرده‌اند که این عملیات‌ها بر اساس تصمیم مستقل گروه‌های مقاومت انجام می‌شود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۴ آذرماه در واکنش به ادعا‌های انگلیس مبنی بر ارتباط ایران با حملات انجام‌شده در دریای سرخ تأکید کرد که گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌ گیرند.

جزئیاتی از حمله موفق مقاومت عراق به یک هدف حیاتی اسراییل در دریا
باشگاه خبرنگاران/ مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله چند روز قبل این گروه به میدان گازی کاریش رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه با پهپاد بوده است.پیشتر،دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که یک پهپاد در این هفته منهدم شد که «از سمت دریا اسراییل را هدف حمله قرار داده بود.»در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای پیش از این، اعلام کرد که در راستای ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم نوار غزه و پاسخ به جنایاتی که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق چند روز پیش یک هدف حیاتی و مهم رژیم صهیونیستی را در دریای مدیترانه با سلاح مناسب هدف قرار داده و تلفات مستقیم به دشمن وارد کردند.مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمن تاکید کرد.

اسرائیل از بمب‌های مخرب ۲ هزار پوندی در غزه استفاده کرده است
ایرنا/ تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی حداقل ۲۰۸ بار از یک نوع بمب ۲ هزار پوندی (۹۱۰ کیلوگرمی) در غزه استفاده کرده است. این نشریه آمریکایی افزود که بمب‌ها در مناطقی در جنوب غزه که نیرو‌های اسرائیلی از فلسطینیان خواسته بودند در آن‌ها پناه بگیرند، فرود آمده‌اند.این روزنامه ادامه داد که از ماه اکتبر، آمریکا بیش از پنج هزار بمب‌ام کی ۸۴ با وزن ۲ هزار پوند به اسرائیل ارسال کرده است.این روزنامه همچنین از ارتش رژیم صهیونیستی خواستار توضیح در مورد استفاده از این نوع بمب در جنوب غزه شده که این ارتش در پاسخ اعلام کرد: «چنین مسائلی در مراحل بعدی بررسی خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *