خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نصب موشک‌هایی‌ مجهز به هوش مصنوعی روی شناورهای سپاه
دریادار تنگسیری بیان کرد: با طراحی شناورهای جدید با برد بالای شلیک موشک و مجهز به هوش مصنوعی، تحول و انقلابی در توان بازدارندگی نیروی دریایی سپاه ایجاد شده‌است.از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این شناورها، داشتن سرعت بالاتر و توانمندی منحصربه‌فرد است. وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های این شناورها، نصب موشک‌ مجهز به هوش مصنوعی و فرمان‌پذیر بعد از شلیک است.وی گفت: شناورهایی با کلاس «حاج قاسم» با نام‌های «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» ساخته شده و با الحاق شدن شناور «ابومهدی المهندس» به زودی شناور «شهید رئیسعلی دلواری» نیز به ناوگان ‌نیروی دریایی سپاه اضافه می‌شود و تا پایان امسال اتفاقات خوبی در حوزه الحاق و ساخت شناور در نیروی دریایی سپاه رقم می‌خورد که نتایج آن در افزایش توان نیروی دریایی سپاه است.‌
شروع رسمی حذف ترامپ از انتخابات آمریکا
در ادامه رقابت‌های سیاسی در آمریکا و در حالی که دموکرات‌ها به شدت نسبت به کاهش شدید محبوبیت بایدن و شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نگران هستند، دادگاه عالی کلرادو در تصمیمی بی‌سابقه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را از انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۲۰۲۴ این ایالت حذف کرد و حکم داد او با استناد به قانون «ممنوعیت شور‌شیان» در اصلاحیه چهاردهم، نامزد واجد شرایط ریاست‌جمهوری نیست.
این در حالی است که طبق آخرین نظرسنجی انجام شده، دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا با ۴۷ درصد شانس پیروزی از جو بایدن که ۴۳ درصد شانس پیروزی دارد، پیش است.اما اکنون به نظر می‌رسد اگر روندی که با رای دادگاه عالی کلرادو آغاز شده، ادامه یابد می‌تواند منجر به تغییراتی در نتیجه انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا شود. بر اساس گزارش‌ها، دادگاه عالی کلرادو در حالی علیه ترامپ رای داد که در جلسه دادگاه، آرا ۴ به ۳ بود و اجرای این حکم تا چهارم ژانویه و درخواست تجدیدنظر ترامپ در دیوان عالی آمریکا به تعویق افتاده است. این حکم می‌تواند مناقشه را به کل کشور گسترش دهد.به گزارش سی‌ان‌ان، این حکم دادگاه عالی، ترامپ را به مشارکت آشکار و داوطلبانه در شورش کنگره، حتی پس از آغاز آن، متهم و ادعای آزادی بیان او را رد می‌کند.

 همشهری
لزوم مردمی‌سازی پیشگیری از وقوع جرم
حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه با تأکید بر اینکه پیشگیری از وقوع‌جرم منحصر به یک نهاد یا قوه نیست، گفت: این موضوع فراقوه‌ای و مستمر است. برای تحقق کامل پیشگیری از وقوع جرم، آحاد جامعه نیز باید به این مهم ورود کنند.
تعیین سقف هزینه تبلیغاتی برای کاندیداها
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: هزینه تبلیغاتی بالاتر از سقف تعیین‌شده، تخلف است. محسن اسلامی با بیان اینکه برای هر کاندیدای انتخابات براساس شرایط موجود هر شهرستان، سقف هزینه تبلیغاتی تعیین شده که باید آن را رعایت کند، افزود: نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی به‌وسیله‌ حساب‌های اعلام شده ازسوی کاندیداها انجام می‌شود. وی درباره قوانین جدید انتخابات عنوان کرد: رأی‌گیری دراین دوره علاوه‌بر شناسنامه و کارت ملی، با گذرنامه، کارت پایان‌خدمت و گواهینامه نیز انجام می‌شود.
آخرین وضعیت پرونده چای دبش
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه:
عاملان حمله تروریستی راسک از مجازات سخت در امان نخواهند ماند.
هیچ حکمی جز حکم تبرئه در مورد اثبات بی‌گناهی حمید نوری را به رسمیت نخواهیم شناخت.
پرونده چای دبش با اهتمام خوبی که صورت گرفته، در دادسرای عمومی و انقلاب درحال رسیدگی است و پس‌از تکمیل تحقیقات با کسب اجازه، اطلاعاتی را مطابق مقررات قانونی ارائه خواهیم کرد و به سمع و نظر ملت ایران می‌رسانیم، اما فعلا محدودیت اطلاع‌رسانی وجود دارد و نسبت به رد یا تأیید اسامی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.
سومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های تبعه سوئدی تشکیل شده و اتهام‌های مطرح شده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته‌است.
تمرکز اصلی قوه قضاییه دراین دوره انتخابات، جرائم انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی است که متأسفانه در سنوات گذشته نیز با آن مواجه بودیم.
بمباران مرکز اسکان آوارگان فلسطینی در رفح
ارتش جنایتکار اسرائیل روز چهارشنبه(دیروز) به طرز جنون‌آمیزی مرکز اسکان آوارگان فلسطینی و اطراف بیمارستان کویتی در رفح را بمباران کرد که طی آن ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند.
رئیس سابق شاباک: اهالی غزه تسلیم نمی‌شوند
رئیس سابق سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک در اظهارنظری تلویزیونی گفت که چشم‌اندازی برای پیروزی وجود ندارد، مردم غزه شکست‌ناپذیرند و تسلیم نخواهند شد.
درخواست کشتن ۱۰۰هزار فلسطینی
اظهارات نفرت آمیز و ضدانسانی در تل آویو علیه فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد و به تازگی زوی یحزقلی، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در شبکه ۱۳تلویزیون این رژیم در سخنانی تأکید کرد که باید ضربه‌ای سخت و قاطع وارد می‌کردیم و در روز اول جنگ ۱۰۰هزار فلسطینی را به قتل می‌رساندیم و پس از آن به سمت آتش‌بس و مبادله اسرا پیش می‌رفتیم.
بازداشت شهروند بحرینی به دلیل انتقاد از آمریکا
مقامات بحرینی شهروندی را به نام ابراهیم شریف که یک فعال سیاسی به شمار می‌رود، به‌دلیل توییت‌هایی در انتقاد از مشارکت بحرین در ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه یمن، دستگیر کردند.

 کیهان
مجلس با کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقت کرد
روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به رای گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۵۴ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع با آن موافقت کردند.
ما عاشق جنگ با آمریکا و اسرائیل هستیم نه با مزدوران آنها
رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی به جنگ در غزه و جنایات رژیم اشغالگر قدس پرداخت و گفت که این رژیم بیمارستان‌ها را به اهداف آشکار نظامی تبدیل کرده است. او گفت: «دشمن اسرائیلی به جنایات خود و جنگی که علیه غیرنظامیان به راه انداخته است، افتخار می‌کند، رژیم صهیونیستی هر زمان که در میدان نظامی شکست می‌خورد به حمله به غیرنظامیان روی می‌آورد.» رهبر انصارالله یمن در همین سخنرانی در سخنانی صریح و تند گفت: «بیشترین چیزی که ما دوست داریم نبرد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است و نه درگیری با مزدوران و عوامل آمریکا.» الحوثی با کنایه به جشن «موسم الریاض» در عربستان سعودی گفت: «برخی کشورهای عربی به جایی رسیده‌اند که مشغول رقص و آواز و مسابقات کلوب‌ها و دیگر چیزها شده‌اند و جنایات بزرگ در فلسطین را فراموش کرده‌اند؛ اخیرا نیز در کشورهای عربی، صداهای زشتی شنیده می‌شود که در حال ملامت مردم فلسطین و مجاهدانش هستند و هر موضع حمایتی از آنها را تخریب می‌کنند.» رهبر انصارالله یمن همچنین گفت که انتظاری از آمریکا و کشورهای اروپایی برای نقش‌آفرینی به نفع مردم فلسطین وجود ندارد و آنها دائما در حال ظلم و استکبار علیه ملت‌ها هستند و مسئولیت بزرگ در قبال مردم فلسطین بر گردن جهان اسلام و تمامی مسلمانان دنیا است تا سخن و موضع واحدی اتخاذ کنند… کشور‌های عربی گوشه‌ای بایستند و تماشا کنند که ما چگونه با اسرائیل و آمریکا می‌جنگیم.

 ایران 
حفظ انسجام و هم‌افزایی در رفع مشکلات وظیفه همه ارکان کشور است
آیت الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با قدردانی از وزیر و کارکنان وزارت نفت برای اقدام به‌هنگام در مواجهه با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور و نیز اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه، تصریح کرد: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع از تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد. رئیس جمهور افزود: البته این مسئله گواه آن است که دشمن مترصد ضربه زدن به مردم و زندگی شهروندان است و همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید اقدامات پیشگیرانه و اصول مراقبتی را بیش از گذشته مدنظر داشته باشند. دکتر رئیسی در ادامه حفظ انسجام و هم‌افزایی در رفع مشکلات و حل مسائل را وظیفه همه اجزا و ارکان کشور دانست و با توصیه به مسئولان و مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌ها به ضرورت توجه به اخلاق عمومی، حرفه‌ای و سازمانی در مجموعه‌های تحت مدیریت خود، گفت: همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف باید در کنار توجه به پیشبرد امور اداری، به توسعه و ارتقای موازین اخلاقی در جهت افزایش بهره‌وری در خانواده اداری کشور نیز اهتمام داشته باشند.
قانونی بودن مصوبه واردات خودروی ورزشکاران
معاون حقوقی رئیس‌جمهور مصوبه هیأت دولت درباره واردات خودرو از سوی بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال را کاملاً قانونی دانست. دهقان افزود: برای اینکه مشکلی برای ورزشکاران و کسانی که صاحب حق هستند ایجاد نشود، بلافاصله متن جدیدی را آماده کرده و در دولت تصویب می‌کنیم.

 وطن امروز 
پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها بیشتر تلاش کند
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با آقای «عارف رحمان علوی» رئیس‌جمهور پاکستان، با اشاره به تداوم جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی برای توقف این جنایات، بر اهمیت اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی برای اعمال فشار به این رژیم برای توقف ماشین کشتار و جنایت در غزه تاکید کرد. آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت تلاش بیشتر پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها تاکید کرد.
اهالی غزه فرمول شکست اسرائیل را تمرین کرده‌اند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «دفاع مقدس بزرگ‌ترین دانشگاه مقاومت و استقامت بود»، گفت: اهالی غزه فرمول شکست اسرائیل را تمرین و تجربه کرده و هر روز دامنه کار قوی‌تر می‌شود. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی ادامه داد: مقامات رژیم صهیونیستی فاقد تعادل راهبردی ذهنی هستند، زیرا جنگ فقط اجرای آتش نیست و مردم غزه سرشار از ایمان هستند، همان‌گونه که یک کودک با مقاومتش در این باریکه به راحتی اسرائیل را تحقیر می‌کند.
اقدامات برای انسداد مرز افغانستان در حال انجام است
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این سازمان در زمینه حقابه ایران از هیرمند، یادآور شد: در موضوع حقابه هیرمند، کار گسترده‌ای انجام دادیم و تصاویر ماهواره‌ای را از ۳۰ سال پیش پردازش کردیم؛ وضعیت حوضه آبریز هیرمند و چگونگی استفاده از آن در پایین‌دست و اینکه چقدر از این آب به سرزمین ما آمده است را پایش کردیم که مجموعه این اطلاعات در قالب نمایه‌هایی در اختیار وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده قرار داده شده است. امیر فخری‌زاده در ادامه تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که وضعیت مرز ما در شرق و غرب پیچیده است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست. تمام تلاش ما هم در مجموعه مرزبانی و هم سازمان جغرافیایی این است تا با کشورهای همجوار تعامل مناسب داشته باشیم و حقوق کشورمان را هم از محل مذاکرات و هم از طریق تقویت کنترل بر مرزها استیفا کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام‌شده یا در حال انجام برای تقویت کنترل بر مرزهای جنوب شرق، یادآور شد: انسداد مرز افغانستان شامل یک طرح گسترده است تا موانع فیزیکی ایجاد و ترددها محدود شود. سازمان جغرافیایی محدوده این کار را مشخص می‌کند و حتما در این زمینه نیاز به مذاکرات دوطرفه است. چند دور مذاکره با حضور نمایندگان ستاد کل و وزارت خارجه و نیز مقامات امنیتی افغانستان انجام شده و تعیین حدود هم شکل گرفته است.

 جوان 
تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا ۱۴۲۰
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این سازمان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت داده، به سمت تحقق هدف تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای حرکت می‌کند. اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه «هدف تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای چه زمانی محقق خواهد شد»، اظهار کرد: ما به دستور رئیس‌جمهور که از دولت قبل هم آغاز شده بود کارگروهی ویژه برای پیشبرد برنامه‌های توسعه نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر داریم که جلسات این کارگروه با حضور وزرای مربوطه برگزار و تصمیماتی برای پیشبرد این پروژه و تسهیل‌گری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید اتخاذ می‌شد.وی ادامه داد: در این دولت و بعد از دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان بر تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مجدد تأکید داشتند. نام این کارگروه هم به واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر و ۲۰ هزارمگاوات تغییر کرد. ما با توجه به مصوبات و تصمیمات این کارگروه، برنامه‌ریزی خود را انجام دادیم و پروژه‌ها را پیش می‌بریم. تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای برای افق تا ۱۴۲۰ است نه اینکه در آن سال این هدف محقق شود، بلکه از الان تا ۱۴۲۰ به سمت تحقق این هدف حرکت می‌کنیم.اسلامی افزود: ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی در صورت وجود منابع، هفت سال زمان می‌برد. ما غیر از فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر، زمین‌ها را در اختیار گرفتیم و طراحی‌ها را شروع کردیم و در یکی دو سایت مثل استان خوزستان و هرمزگان عملیات اجرایی را شروع کرده‌ایم. برای یکی از پروژه‌ها، سفارش ساخت تجهیزات را به کارخانجات داخل داده‌ایم و کار در حال پیشرفت است. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که «نیروگاه‌های جدید در داخل کشور ساخته می‌شود یا مشارکت طرف خارجی»، گفت: دو نوع داریم و هم در داخل ۱۰۰ درصد ساخته می‌شود و هم با مشارکت طرف خارجی.

 خراسان 
پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک
اوجی وزیر نفت گفت: در حملۀ سایبری به سامانه هوشمند سوخت، اسم عملیاتشان را گنجشک گذاشته‌ بودند؛ اما خبر ندارند این‎جا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

 مردم سالاری 
سه تن از کارکنان ارتش در خراسان جنوبی به شهادت رسیدند
عصر سه شنبه و در جریان تمرین صحرایی یکی از یگان‌های منطقه جنوب شرق نیروی زمینی و در مرحله پاکسازی منطقه تمرین از مهمات عمل نکرده، در اثر انفجار این مهمات، سه تن از کارکنان ارتش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
آمادگی پوتین برای مذاکره درباره جنگ اوکراین
«ولادیمیر پوتین»‌ تاکید کرد، روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین، آمریکا و اروپا درباره آینده اوکراین است، البته اگر آنها بخواهند. رئیس‌جمهور روسیه در جلسه ای با حضور مقامات ارشد دفاعی روسیه گفت: «در اوکراین، کسانی که در قبال روسیه تهاجمی هستند و همچنین در اروپا و ایالات متحده، آیا آنها می‌خواهند مذاکره کنند؟ بیایند مذاکره کنیم اما ما این کار را براساس منافع ملی خود انجام خواهیم داد.» پوتین با بیان اینکه روسیه قصد جنگ با اروپا را ندارد، گفت: «ما از آنچه مال خودمان است، دست نخواهیم کشید.»

 قدس 
هیچ جای دنیا زمان آلودگی، مدارس را تعطیل نمی‌کنند
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سیاست دولت به طور عام و سیاست آموزش و پرورش به طور خاص اصلاً تعطیلی مدارس نیست؛ هیچ جای دنیا زمان آلودگی، مدارس را تعطیل نمی‌کنند ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم. رضامراد صحرایی افزود: «شاد» در حال فعالیت است و برخی اوقات تا ۳ میلیون کاربر به صورت همزمان در آن فعالیت دارند، اما متأسفانه پشتیبانی که در زمان شیوع ویروس کرونا از شاد می‌شد، اکنون وجود ندارد. باید برنامه‌ریزی شود تا دانش‌آموزان به شکل اجباری دو ساعت در شاد حضور داشته باشند.
اسماعیل هنیه در صدر هیئتی وارد مصر شد
هیئتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای گفت‌و‌گو با مقامات مصری وارد این کشور شد. به گفته زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، این هیئت در قاهره راه‌های توقف جنگ و مبادله اسرا را بررسی خواهد کرد. پیش‌تر منابع صهیونیستی اعلام کردند تل‌آویو آماده یک توافق آتش‌بس دیگر با حماس است.
تحریم ورود کشتی‌های صهیونیستی به بنادر مالزی
انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی از تحریم کشتی‌های متعلق به شرکت‌ اسرائیلی زیم برای پهلوگیری در بنادر این کشور خبر داد. این اقدام مالزی واکنشی به رفتارهای رژیم صهیونیستی در نقض مبانی اساسی انسانی در چارچوب عملیات نظامی در غزه است. بخش عمده تجارت شرکت‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی توسط خطوط کشتیرانی زیم انجام می‌گیرد.

 اطلاعات
آمریکا دنبال خروج آبرومندانه از جنگ غزه است
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: کاخ سفید با درک واقعیت‌های میدان و اطمینان از قدرت ایستادگی و پایداری مقاومت و مردم فلسطین، همزمان با حمایت تمام عیار نظامی از رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، در پی آن است که با یک روش سیاسی، آبرومندانه از این جنگ خارج شوند و رژیم اسرائیل را از این شکست راهبردی نجات دهند. امیرعبداللهیان دردیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر، با ادای احترام به روح شهدای فلسطین و تجلیل از مقاومت مثال‌زدنی و تاریخ ساز مردم غزه و کرانه در طول ۷۵روز تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی، ابعاد و جزئیاتی از جدیدترین تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان در حمایت از ملت فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را برشمرد و افزود:هیچکس تردید ندارد که مقاومت و ملت فلسطین به رغم تحمل دردها و رنجهای فراوان و تقدیم بیش از ۲۰هزار شهید در ۷۵روز گذشته، برتری قدرت و اراده خود را بر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی اثبات کرده است .
ارز تخصیصی دارو ۳۰درصد بیشتر از سال گذشته بوده است
معاون اول رئیس جمهور در جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به افزایش ۹۰درصدی پوشش هزینه‌های درمان بیماری‌های ناباروری و بیمه داروهای بیماران خاص گفت: دولت در سال جاری ۳۰درصد بیشتر از سال گذشته برای تامین دارو ارز اختصاص داد. در این جلسه که چالش‌ها و راهکارهای برون رفت از مشکلات نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفت، مخبر با تأکید بر اینکه حوزه بهداشت و درمان جزء راهبردهای محوری دولت است، تصریح کرد: در زمینه تحول و اقدامات دولت در بخش سلامت پوشش بیمه‌ای ۶میلیون نفر در کشور، از جمله اقدامات دولت در دو سال گذشته بوده است.وی با قدردانی از همکاری‌های دولت و مجلس در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: هیچ موضوعی به اندازه سلامت برای خانواده‌های ایرانی حائز اهمیت نیست و دولت اراده جدی برای رسیدگی به حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور به ویژه تامین دارو دارد.

شهروند 
اعتراض شدید ایران به حکم دادگاه سوئد
«یوران بیالرستد» کاردار سفارت سوئد در پی اقدام دادگاه این کشور علیه حمید نوری توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد. مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه در این احضار ضمن محکومیت شدید اقدام صورت گرفته علیه این شهروند ایرانی، گفت: جای تاسف است که ادعاهای واهی افراد و گروهکی که دهه‌ها مرتکب شنیع‌ترین اعمال تروریستی و ضد بشری علیه مردم ایران، عراق و اروپا شده‌اند، در دادگاهی با حداقل معیارهای دادرسی عادلانه، مورد استناد قرار می‌گیرد و اجازه داده می‌شود با سوء استفاده از سازوکارهای حقوقی، مقاصد سیاسی جریان‌های مسموم و مخرب دنبال شود. کاردار موقت سفارت سوئد تصریح کرد که مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منعکس خواهد کرد.
تامین اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان
در آستانه سفر دوم رئیس جمهور و هیات دولت به استان گلستان، جلسه بررسی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی این استان به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با حضور فعالان و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد. منصوری با اشاره به میزان تحقق مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان گلستان ادامه داد: «در دور نخست، حدود پنج هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصوبات عمرانی استان گلستان تامین شده است.» معاون اجرایی رئیس جمهور ایجاد تحولات سازنده در منطقه آزاد تجاری اینچه برون را یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهور به استان گلستان خواند و گفت: «با پیگیری های صورت گرفته از سوی دولت، مشکلات این منطقه در حوزه تعرفه‌های حمل و نقل و ترانزیت ریلی برطرف شده است ‌و به زودی جابه‌جایی مسافر و کالای مسافری از منطقه اینچه برون انجام خواهد گرفت.»

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بازدید رئیس جمهور از روند اجرای طرح‌های گردشگری آشوراده و علاج بخشی خلیج گرگان
صدا وسیما/ رئیس جمهور در یازدهمین سفر استانی دولت سیزدهم در دور دوم، صبح امروز از طریق فرودگاه بین المللی گرگان وارد استان گلستان شد.
آیت الله رئیسی در بدو ورود به استان، مورد استقبال آیت الله نورمفیدی نماینده، ولی فقیه در گلستان، دکتر علی محمد زنگانه استاندار، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان ارشد استانی قرار گرفت.رئیس جمهور در بدو ورود به گلستان با بیان اینکه استان گلستان، استان ظرفیت‌ها است، گفت: مهم آن است که با همفکری و هم اندیشی بزرگان از این ظرفیت‌ها به نحوی صحیح بهره برداری کرد. رئیس جمهور در مقصد نخست خود در سفر دوم به استان گلستان از روند اجرای طرح‌های گردشگری آشوراده و علاج بخشی خلیج گرگان بازدید کرد. طرح‌های گردشگری آشوراده و علاج بخشی خلیج گرگان از مصوبات سفر نخست آقای رئیسی به استان در اسفند ۱۴۰۰ بود که در حال اجرا است.

وجود گروهک های تروریستی در منطقه، معلول توطئه های استکبار جهانی است
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به حمله گروهک تروریستی به مقر انتظامی راسک در استان سیستان و بلوچستان و شهادت ۱۲ نفر از نیروهای فراجا در این حمله اظهار داشت: بدون شک در پشت صحنه این نوع حمله ها، استکبار جهانی و صهیونیسم قرار دارد تا با شکست مفتضحانه و عظیمی که از حماس در عملیات طوفان الاقصی خورده اند، دست و پا زده و می خواهند با به نمایش گذاشتن حمله های تروریستی در ایران اسلامی اذهان را به سمت و سوی دیگری سوق دهند.عضوجامعه مدرسین بیان داشت: وجود گروهک های تروریستی در منطقه، دست پروده و معلول توطئه های استکبار جهانی و صهیونیسم است که برای ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی به وجود آمده اند؛ همانگونه که به وجود آمدن بهائیت، وهابیت و حتی خودِ رژیم صهیونیستی، ساخته دست استکبار و انگلیس خبیث است.وی تصریح کرد: باید مسئولان کشور اقدامات قاطعانه لازم را برای پاسخ به گروهک های تروریستی انجام دهند تا علاوه بر نابودی گروهک ها، اربابان آنان نیز از کرده خود پشیمان شوند.

آمریکا احتمالا دوباره قطعنامه غزه را وتو می‌کند
تسنیم/ شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که احتمالا آمریکا امروز قطعنامه‌ افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه در شورای امنیت را وتو کند.این منابع تاکید کردند که واشنگتن با بندی در این قطعنامه که بر ضرورت توقف عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تاکید دارد، مخالف است.به گفته این منابع، واشنگتن خواستار تعویق رای‌گیری درباره قطعنامه افزایش کمک‌ها به غزه در شورای امنیت شده است.پیش از این آمریکا دو بار قطعنامه خواستار برقراری آتش بس در غزه را وتو کرده بود در حالیکه تمامی اعضای شورای امنیت با آن موافق بوده و فقط انگلیس رای ممتنع به آن داده بود.

وزیر ارتباطات: چند ماهواره در آستانه پرتاب داریم
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جشن فیبررسانی به ۵ میلیون خانوار و کسب و کار در کشور و پوشش ۱۰۰ درصدی در استان گلستان با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.عیسی زارع‌پور در بخش دیگر سخنانش به پیشرفت در حوزه فضایی اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر ۹ پرتاب فضایی داشتیم که معادل پرتاب‌هایی است که در ۱۰ سال گذشته انجام شده است. خوشبختانه در دولت سیزدهم صنعت فضایی کشور به ریل بازگشته است و اکنون چند ماهواره در آستانه پرتاب و چند ماهواره عملیاتی داریم.وی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور دارای چرخه کامل فضایی است، افزود: بزرگترین پایگاه پرتاب فضایی غرب آسیا در حال ساخت است و سال آینده اولین پرتاب را از این پایگاه خواهیم داشت. زارع‌پور احیای برنامه زیست در فضا را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ۱۱ سال قبل موجود زنده به فضا فرستادیم اما پس از آن، این کار متوقف شد اما دولت آن را احیا کرد. دو هفته قبل نسل جدید کپسول‌های زیستی را آزمایش کردیم.

بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است
فارس/ سخنگوی دولت گفت: در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار وام ودیعه مسکن در عموم نقاط کشور به میزان دو برابر به بالا تعیین شد .جهرمی درباره میزان نرخ رشد تولید مسکن در دولت سیزدهم نیز، اظهار کرد: طبق آخرین آماری که از وزارت راه و شهرسازی دارم، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز در سطوح مختلف، اعم از روستایی، حمایتی، شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و یا زمین‌هایی خودمالکی، در حال ساخت و ساز است.سخنگوی دولت تصریح کرد: ممکن است مسکنی در شرف تکمیل باشد، مانند مسکن‌هایی که در سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور می‌بینید، مثلا در سفری که به کرج داشتند، بیش از ۴ هزار مسکن افتتاح شد، هر هفته در سفرهای استانی که آقای رئیس‌جمهور و یا وزیر راه و شهرسازی و دیگر وزرا دارند، افتتاح‌ طرح‌های جدید را نیز داریم.وی افزود: الحمدالله در شش ماه ابتدایی امسال، رشد اقتصادی ما به بالای شش درصد رسیده که نشان می‌دهد افزایش رشد اقتصادی فزآینده است.

جنایت جدید صهیونیست‌ها در غزه؛ کشف پیکر ۷۰ شهید از زیر آوار
ایرنا/ شبکه الجزیره اعلام کرد که پس از عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از منطقه «الثلاثینی» در شهر غزه پیکر ۷۰ شهید از زیر آوار خارج شد.از سوی دیگر خبرگزاری شهاب از حملات شدید رژیم صهیونیستی به اطراف بیمارستان «الکویتی» در رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.خبرگزاری شهاب اعلام کرد که حمله هوایی به اطراف بیمارستان الکویتی منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها فلسطینی شده است.منابع رسانه‌ای پیش از این نیز از منفجر کردن ۵۶ ساختمان مسکونی در محله الشجاعیه غزه به دست رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اعلام کرد: ارتش اسرائیل ۵۶ ساختمان مسکونی را در محله «الشجاعیه» در شرق غزه منفجر کرد.ارتش رژیم صهیونیستی دیروز از زخمی شدن ۲۹ نظامی خود طی ۲۴ ساعت گذشته در جریان درگیری بین آن‌ها و رزمندگان مقاومت فلسطین در باریکه غزه به ویژه محله الشجاعیه خبر داد.

وصول ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی ابربدهکار مالیاتی بعد از ۱۴ سال
ایرنا/ سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که طی فعالیت‌های صورت گرفته این سازمان در خصوص پرونده‌های مالیاتی مربوط به ابربدهکاران مالیاتی، یک ابربدهکار که ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهکاری مالیاتی دارد و بیش از پنج هزار روز (حدود ۱۴ سال) فرار مالیاتی داشت با پیگیری های قانونی صورت گرفته نسبت به وصول بخشی از آن (۵۰۰ میلیارد تومان) اقدام شد.گفتنی است در جریان رسیدگی و وصول بدهی مالیاتی این هلدینگ اقتصادی هیچگونه خللی در فعالیت واحدهای تولیدی این هلدینگ ایجاد نشد، از طرف دیگر وصول این بدهی از محل فروش اموال شخصی صورت گرفت که در این مورد یک برج ۱۰ طبقه در منطقه سعادت آباد متعلق به این فرد شناسایی و پس از طی مراحل قانونی و قضایی فروخته شد.این سازمان همچنین اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی در برخورد با فرار مالیاتی دانه درشت‌ها هیچگونه مماشاتی نخواهد داشت.

توافق مشارکت راهبردی با ایران در دست کار است
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که مسکو در حال نهایی کردن توافق مشارکت راهبردی با ایران است.«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: «روسیه و ایران فعالانه روی توافقنامه مشارکت راهبردی کار می‌کنند».زاخاروا در نشست مطبوعاتی گفت: «می‌توانم بگویم که کار بسیار فشرده روی این سند در حال انجام است، این کار تقریباً تکمیل شده است و فکر می‌کنم در آینده نزدیک بتوانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.»یک اندیشکده آمریکایی چندی قبل در تحلیلی درباره توسعه روابط دو کشور همسایه ایران و روسیه نوشت، انتظار می‌رود تقویت روابط بین ایران و روسیه در آینده نزدیک افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *