خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دادگاه سوئد حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد
دادگاه تجدیدنظر سوئد روز سه‌شنبه حکم دادگاه منطقه‌ای استکهلم درباره حبس ابد حمید نوری به‌دلیل اتهام‌های ادعایی «نقض قانون بین‌المللی و قتل» را تایید کرد.حمید نوری، دادیار سابق قوه‌ قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد و تحت اصل صلاحیت قضایی جهانی بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی عضو گروه تروریستی منافقین و زندانیان سیاسی چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.
محبوبیت بایدن کمتر از هریس
روند نزولی محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهورآمریکا همچنان ادامه دارد و دیروز اعلام شد محبوبیت رئیس‌جمهورآمریکا نسبت به کاملا هریس، معاون وی نیز کمترشده و اکنون میزان‌محبوبیت او طبق نظرسنجی‌ها به پایین‌ترین‌حدممکن یعنی۳۴درصد سقوط‌کرده است.

 همشهری
سازمان ملل: درباره جنگ غزه دادگاه ویژه تشکیل شود
با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه خواستار تشکیل یک دادگاه ویژه درخصوص جنگ غزه شده است. مارتین گریفیث گفته، فرار از مجازات در جنگ غزه قویا به چشم می‌خورد و باید دادگاه ویژه‌ای تشکیل شود.
صهیونیست‌ها بیمارستان العوده غزه را به مقر نظامی خود تبدیل کردند
ارتش رژیم صهیونیستی ۲۴۰نفر را در بیمارستان العوده بدون آب، غذا و دارو به اسارت گرفته و این مرکز را به مقر نظامی خود تبدیل کرده است. طبق آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۱۹۴۵۳نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند.
تل‌آویو آماده امتیازدهی برای تبادل اسراست
تل‌آویو متوجه شده که این بار برای تحقق تبادل اسرا باید بهای بالایی پرداخت کند زیرا حماس به دنبال آن است که در قبال آزادی مردان و افراد سالمند، اسرای فلسطینی سرشناسی را تحویل بگیرد. روز گذشته نیز اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در جمع سفیران خارجی در تل آویو گفت: «اسرائیل برای یک وقفه بشردوستانه دیگر و کمک‌های امدادی بیشتر به منظور رسیدن به آزادی گروگان‌ها آماده است.» از سوی دیگر یک مقام ارشد حماس گفته است که این گروه انجام مذاکرات تبادل اسرا را تا زمان ادامه جنگ نمی پذیرد.
حمله حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی
حزب‌الله لبنان، شهرک صهیونیست نشین المطله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین را هدف قرار داده است. این حمله در پاسخ به حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به حومه شهرهای بلیدا و میس الجبل در جنوب لبنان صورت گرفته است.
اذعان مقام صهیونیستی: حماس شکست نخورده است
وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از ۲‌ماه از آغاز حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و نبرد سنگین زمینی، به قدرت مقاومت فلسطین اعتراف کرده و گفته حماس هنوز شکست نخورده است.
هشدار به تل‌آویو درباره تلفات بالای ارتش صهیونیستی
آموس هرئیل، تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل با ابراز تردید درباره تحقق اهداف نظامی صهیونیست‌ها به تل‌آویو هشدار داده‌در صورتی که درگیری‌ها به شیوه کنونی در غزه ادامه یابد، سیلی از خبرهای کشته شدن سربازان اسرائیلی به راه خواهد افتاد.

 کیهان
یمن: دریای سرخ را به گورستان کشتی‌هایتان تبدیل می‌کنیم
سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا، به آمریکا درباره عواقب ماجراجویی در دریای سرخ هشدار داد. العاطفی در واکنش به اظهارات دیوید آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی تصریح کرد: «ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابرتان را غرق کنیم.» وزیر دفاع یمن خطاب به آمریکا و متحدانش تأکید کرد: «دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.»«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت ملی مذاکره‌کننده یمن، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که این جنبش موضع خود در قبال درگیری‌ها در غزه را به دلیل تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ تغییر نخواهد داد. محمد عبدالسلام همچنین تصریح کرد که هیچ ضرورتی برای ائتلاف دریایی آمریکا وجود نداشت. او اضافه کرد که آب‌های یمن برای همه‌ کشتی‌ها غیر از کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم اسرائیل، امن هستند. «محمد البخیتی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن، نیز گفت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، عملیات ما تا توقف کامل نسل‌‌کُشی در غزه ادامه خواهد داشت.» وی افزود: «همان طور که خداوند به ما دستور داده است از مسئولیت خود در دفاع از مستضعفین (مظلوم) دست برنخواهیم داشت.»
کرملین مشارکت در ائتلاف را رد کرد
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه، روز سه‌شنبه، هرگونه مشارکت در ائتلاف چندملیتی به رهبری آمریکا در دریای سرخ را رد کرد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین، در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل ائتلافی متشکل از ده کشور برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی گفت: «ما در عملیات [ائتلاف] مشارکتی نداریم.» افزون بر روسیه، چین، امارات، عربستان، مصر و… نیز حاضر به تقابل با یمنی‌ها نشدند.
افتتاح خط تولید سی‌تی اسکن و آغاز صادرات ونتیلاتور ساخت ایران
آیین افتتاح نخستین خط تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن و صادرات ونتیلاتور ساخت ایران با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.دهقانی همچنین از خطوط تولید قطعات ساخت ایران تجهیزات کمک تنفسی، ونتیلاتور تنفسی توبوفن Dion، پروپرشنال ولو احیاء درمانی و کالیبراتور ونتیلاسیون و سایر تجهیزات ساخت ایران توسعه یافته توسط متخصصان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان بازدید کرد.وی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از خط تولید سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس و آغاز صادرات دستگاه‌های ونتیلاتور به کشورهای اروپایی که به همت متخصصان شرکت دانش‌بنیان احیاء درمان پیشرفته صورت گرفته، عنوان کرد: تلاش متخصصان این شرکت دانش بنیان ستودنی است و ضمن تامین این نیاز مهم از حوزه سلامت کشور، سالیانه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی را برای اقتصاد این حوزه به همراه دارد.

 ایران
نظارت نباید جرأت و جسارت را از مدیران بگیرد
نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی روز گذشته به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد و رئیس‌جمهور از اعضای این شورا خواست با همکاری یکدیگر، ضمن اقدام برای نهادینه‌سازی آموزش‌های حین خدمت به مدیران و تذکر و هشداردهی به‌موقع، در راستای حفظ و ارتقای سلامت دستگاه‌های اداری و اجرایی بر عملکردها و ساختارها نظارت مؤثر داشته باشند.رئیس‌جمهور در این نشست با بیان اینکه نظارت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای نظام اداری و تضمین‌کننده اجرای قانون، سلامت اداری و تداوم اعتماد به دست‌اندرکاران امور است، صیانت از اشخاص، پیشگیری از وقوع فساد و آسیب‌های اداری را یکی از وظایف بخش‌های نظارتی دانست و افزود: دستگاه‌های نظارتی اساس کار خود را بر صیانت از افراد و ساختارها در قالب مساعدت برای پیشبرد امور قرار دهند و مراقب باشند که نظارت‌های آنها برای مدیر‌ان مانع ایجاد نکرده و جرأت و جسارت را از آنان نگیرد.رئیس‌جمهور تذکر و تنبه دادن به مدیران و مسئولان را از دیگر اقدامات مهم پیشگیرانه دستگاه‌های نظارتی دانست که می‌تواند در مواقعی که مدیری به دلیل کثرت کار دچار غفلت شده یا اشراف کافی روی مقررات ندارد، از وقوع تخلف یا فساد اداری جلوگیری کند.ایجاد ساختار و نظام‌مند شدن تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های نظارتی و اهمیت هماهنگی در ارائه اخبار مصادیق مقابله با فساد و نه صرفاً اخبار قطعی نشده و غیردقیق از مفاسد نیز از دیگر تأکیدات دکتر رئیسی به اعضای شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی بود.
تصویب لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
کمیسیون تلفیق کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کرد. مجلس امروز در جلسه‌ای علنی گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه را بررسی می‌کند. احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در این باره با تأکید بر اینکه مسئول اجرای بودجه دولت است از نمایندگان خواست در بررسی بودجه برای دولت تکلیف مالایطاق ایجاد نکنند. وی با بیان اینکه عمده ایراد نمایندگان به بودجه در زمان بررسی کلیات عدم تخصیص اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت اجرای آن را متعهد شد، افزود: وقتی رئیس سازمان برنامه با موضوعی موافقت کرد دیگر دلیلی برای سختگیری بیشتر و مخالفت وجود ندارد.
سیاست‌های دولت منجر به مهار سرعت رشد قیمت‌ها شد خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت:
تورم چند سال اخیر، هم ریشه در طرف هزینه‌های تولید و هم ریشه در سمت تقاضای اقتصاد داشته است. ثبات بازار ارز توانست سمت هزینه را پیش‌بینی پذیر کند و کنترل مقداری ترازنامه نیز توانست سمت تقاضا را مدیریت کند. مجموع این اقدامات تورم ماهانه کالایی را به عدد ۳/۱ درصد کاهش داده است که نشان‌دهنده تأثیر سیاست‌های دولت در سمت هزینه و تقاضاست.
نرخ بیکاری تابستان امسال به ۷.۹ درصد کاهش یافت.
سیاست‌های دولت منجر به مهار سرعت رشد قیمت‌ها شد.فشاری که تورم در طول ۶ سال اخیر به زندگی مردم وارد کرده است غیرقابل انکار و واقعیت دردناکی است که از اولویت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور و دولت است. دولت در راستای حمایت از سبد معیشتی خانوار با اجرای کالابرگ الکترونیک اقلام معیشتی تحت پوشش را افزایش داد. مجموع این اقدامات توانست تورم گروه خوراکی‌ها را از ۷ درصد در پایان سال گذشته طی یک روند نزولی به ۱ درصد برساند.
افزایش حداقل دستمزد، سیاست دولت است.

 وطن امروز
تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس راه‌حل صلح پایدار است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO PA) که با عنوان «حمایت از مردم غزه و لزوم آتش‌بس فوری در فلسطین» در مسکو تشکیل شد، تاکید کرد ایران معتقد است امنیت دسته‌جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه‌ای و با تکیه بر توان و ظرفیت موثر کشورهای منطقه حاصل می‌شود.محمدباقر قالیباف در پیام خود به ویاچسلاو والودین، رئیس مجلس دومای روسیه و رئیس مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، دستیابی به مقوله امنیت و صلح پایدار را یک مساله جهانی دانست و به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس دیگر در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی و افزایش مشارکت در دستیابی به اهداف امنیت دسته‌جمعی اعلام داشت.این پیام را کاظم جلالی، سفیر کشورمان در نشست مزبور که دیروز با حضور رئیس دومای دولتی روسیه و روسای مجالس قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان و بلاروس و سفیران برخی کشورها در مسکو برگزار شد، قرائت کرد.
اجرای قانون شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات مجلس
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین انتخاباتی در کشورمان خواهد بود که در آن قانون «شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات» اجرایی خواهد شد. این قانون در جلسه علنی یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ مجلس به تصویب نمایندگان رسید و ۹ بهمن همان سال توسط شورای نگهبان تایید شد. پس از تایید در شورای نگهبان این قانون به حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ابلاغ شد اما چون چند روز بیشتر به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده بود فرصت اجرا پیدا نکرد.بر اساس این قانون، دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف باشد و هویت پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده آن معلوم باشد. در ماده ۵ قانون هم گفته شده حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت، محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تایید هیات مرکزی نظارت می‌رسد. ماده ۷ قانون هم گفته داوطلبان موظفند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، تعیین یا افتتاح و هنگام ثبت‌نام و یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوط را در این باره ارائه دهند.
ناکام ماندن تروریست‌ها در زاهدان
صبح دیروز در یک اقدام تروریستی کور که گروهک انصارالشیطان مسؤولیتش را بر عهده گرفت، یک مین کنار جاده‌ای در مسیر خودروی سپاه پاسداران در منطقه شورو زاهدان منفجر شد. به گزارش خبرگزاری فارس البته این حمله تروریستی ناکام بوده و نه‌تنها هیچ مجروح یا کشته‌ای نداشته، بلکه به خودرو نیز آسیبی وارد نشد.

 خراسان
سازمان دهی بسیج دریایی اقیانوسی توسط نیروی دریایی سپاه
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به بسیج دریایی تصریح کرد: سال‌های اخیر بسیج دریایی اقیانوسی را سازمان دهی کردیم و در این بسیج، شناورهای بزرگ و لنج‌هایی که توانایی دریانوردی تا تانزانیا را دارند، سازمان دهی کرده‌ایم. نکته بعدی ایجاد نیروی دریایی در سایه است. امروز در برخی روستاها شناورهای نظامی مردم پایه قرار داده‌ایم که همین افراد بسیجی با این شناورها و تسلیحاتی مانند راکت‌های ۱۰۷ میلی متری که روی آن‌هاست، تیراندازی می‌کنند و در موقع لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: نیروی دریایی در بعد تجهیزاتی و در زمینه برد دریانوردی راهبردی است. همه نوع تجهیزاتی حتی تانک و نفربر دوزیست در نیروی دریایی امکان سازمان دهی دارد. نیروی دریایی در زمین، هوا و دریا و حتی زیر دریا حضور دارد و لذا باید به نیروی دریایی توجه بیشتری کرد.
خریداری ۷۰ هواپیما و بالگرد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و بالگرد دست‌دوم خریداری و وارد کشور شده است، گفت: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. فکر می‌کنیم در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهد شد. وی درباره ساخت هواپیما نیز یادآور شد: ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است. امروز می‌توانیم بگوییم جمهوری اسلامی ایران دارای کارخانه هواپیماسازی است.

 مردم سالاری
لفاظی جدید تروئیکایی اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران
انگلیس، فرانسه و آلمان پس از برگزاری نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و بررسی شانزدهمین گزارش دبیرکل درباره اجرای این قطعنامه و برجام بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن ادعاهای بی‌اساس و خصمانه خود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند.این کشورها در این بیانیه‌ بدون اشاره به کارشکنی‌های خود در اجرای تعهداتشان به‌عنوان امضا کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل این توافق متهم کردند و مدعی شدند که ایران هیچ توجیه غیر نظامی برای ذخیره اورانیوم غنی شده خود که اکنون طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۲۰ برابر حد تعیین شده در برجام است، ندارد. انگلیس، فرانسه و آلمان با تاکید بر این ادعای واهی خود خواستار همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.این کشورها همچنین ادعای بی‌اساس و اثبات نشده غرب و آمریکا را مبنی بر اینکه ایران از روسیه در جریان جنگ این کشور با اوکراین از مسکو حمایت نظامی می‌کند و پهپاد در اختیار آن می‌گذارد، تکرار کردند.
افت شدید جایگاه بی‌بی بین اسرائیلی‌ها
نتایج یک نظرسنجی جدید منتشر شده توسط کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نشان داد که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین اشغالی، حزب «اتحاد» به رهبری «بنی گانتس» با کسب ۳۷ کرسی از حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، با ۱۸ کرسی پیشی خواهد گرفت. نظرسنجی کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل همچنین نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات در ایام انجام این نظرسنجی، ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو فقط خواهد توانست ۴۴ کرسی از کرسی‌های کنست را کسب کند.

 قدس
همه جایگاه‌های سوخت فعال هستند
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: ۱۰۰درصد جایگاه‌ها در اکثر استان‌های کشور به مدار بهره‌برداری بازگشتند و تعداد معدودی جایگاه که اشکالات فنی جزئی دارند نیز در حال بازگشت به مدار هستند. رضا نواز، از عرضه بدون مشکل بنزین و گازوئیل در سراسر کشور خبر داد و گفت: تمامی جایگاه‌های در مدار بهره‌برداری به‌صورت آفلاین و با نرخ بنزین ۳هزارتومانی در حال عرضه بنزین هستند و در تعدادی از جایگاه‌ها نیز امکان سوخت‌گیری با نرخ سهمیه‌ای فراهم شده است.
تفهیم اتهام سرتیم ترور شهید صیاد
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به‌ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین‌ ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی(رحمه الله علیه) به‌صورت علنی برگزار شد.در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین، پیشمرگ منافقین در کردستان عراق و عامل اصلی طراحی و هدایت تیم ترور «شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی» رسیدگی شد.

شهروند
آخر هفته ‌رئیس‌جمهور به گلستان می رود
استاندار گلستان گفت: «رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، پنجشنبه همین هفته، سی‌ام آذر، میهمان مردم استان گلستان‌اند.» زنگانه درباره جزئیات سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان گفت: رئیس‌جمهور در دومین سفر خود به استان گلستان پنجشنبه وارد استان خواهد شد و در ساعت ٩:٣٠ در مصلای نمازجمعه گرگان با مردم گلستان دیدار خواهد کرد. وی بیان کرد: «امیدواریم در این سفر شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف و درنظر گرفتن مصوباتی بهتر از گذشته برای استان باشیم. در سفر دوم رئیسی معادل ٩۴هزار میلیارد تومان برای افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی و طرح‌های اقتصادی در گلستان سرمایه‌گذاری شد.»
موفقیت ایران در بارگذاری چشمه پرتودهی سامانه تهران
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بارگذاری چشمه پرتودهی سامانه تهران پس از ۸ سال، گفت: «اقلام مصرفی پزشکی، یکی از الزامات استاندارد است و امنیت آن در حوزه سلامت نیاز به پرتودهی دارد. در این عرصه سامانه تهران بالاترین نقش و سهم را دارد و به‌صورت ۲۴ساعته خدمات ارائه و با افزایش راندمان، حجم بیشتری از اقلام مصرفی پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد. سامانه پرتودهی تهران آمادگی دارد با بهره‌وری بالاتر و کاهش مدت زمان مورد نیاز برای ارائه محصولات مطابق برنامه پرتودهی شرکت‌ها و مؤسسات اقدام کند. اقلامی که قبلاً برای استرلیزه‌کردنشان از روش‌های دیگری استفاده می‌شد، به این فرایند اضافه شده که یک گام بزرگ امنیت‌بخش از لحاظ ایمنی و سلامت برای جامعه قلمداد می‌شود.»

 اطلاعات
غزه، خطرناک‌ترین مکان جهان برای خبرنگاران
«غزه به خطرناک‌ترین جای جهان برای خبرنگاران و خانواده‌های آن‌ها تبدیل شده است.» این ارزیابی سازمان ملل بعد از کشته شدن دهها خبرنگار و عوامل رسانه در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه است.سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد قتل و جابجایی اجباری خبرنگاران مانع توانایی آن‌ها برای تهیه گزارش از محل رخدادها در غزه شده است و جدیدترینشان، «سامر ابودقه» فیلمبردار شبکه الجزیره و پدر چهار فرزند بود که در جنوب غزه و در شهر خان یونس در جریان حمله پهپادی نیروهای اسرائیل به یک مدرسه کشته شد. به گفته سازمان ملل، باریکۀ در محاصره غزه نه تنها خطرناک‌ترین مکان جهان برای کودکان است، بلکه برای خبرنگاران هم ناامن‌ترین جای دنیاست.براساس آمارها، تاکنون ۹۶نفر از اهالی رسانه از جمله خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی هنگام پوشش جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه هدف قرار گرفته و به شهادت رسیده اند.
هشدار جدی نماینده دموکرات به بایدن
«ایلهان عمر» نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتای آمریکا به جو بایدن هشدار داد که در صورت نادیده گرفتن رای دهندگان مسلمان این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد .«ایلهان عمر» به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که انتخاب مجددش در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده با نادیده گرفتن خواسته‌های مسلمانان دل شکسته، به مشکل خواهد خورد.این نماینده دموکرات زن، به بایدن هشدار داد که اگر می‌خواهد در انتخابات مجدد ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴پیروز شود، باید به نگرانی‌های رای‌دهندگان مسلمان در آمریکا گوش کند.گفتنی است در واکنش به نحوه مدیریت بایدن در جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس و حمایت‌های گسترده وی از اسرائیل، کمپینی از سوی مسلمانان در تعدادی از ایالت‌ها از جمله مینه‌سوتا برای ترویج اقداماتی جهت عدم حمایت از بایدن و ترک کردنش در انتخابات سال آینده راه اندازی شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری
ابتکار و بهره برداری از صنایع و نوآوری ها، پیشرفت و آبروی کشور را در پی خواهد داشت
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دکتر آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه در همان اوائل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی! بیان داشتند:در فضایی که اندیشه ردّ و بدل می شود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.ایشان بیان داشتند: دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، اینگونه حساب کنید که این کار در معرض دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید!ایشان همچنین گفتند: حدیث شریفی که می فرماید: «الإسلامُ یَعْلوا و لایُعْلی عَلَیه»هر چند جمله خبری هست اما به داعی انشاء القاء شده است، نمی خواهد خبر بدهد که اسلام بالا می برد، بلکه می خواهد بگوید به گونه ای مسلمان باش که مردم از اسلام شما بهره ببرند و بالا روند لذا ما باید هم ابتکار و نوآوری داشته باشیم وهم در بهره برداری از این صنایع و نوآوری ها، کاری کنیم که دیگران غبطه بخورند و آبروی کشور با همین پیشرفت ها، ثابت می شود.

دانشگاه‌ها به مهارت آموزی و پژوهش محوری توجه کنند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در دیداررئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، اظهار داشت:دانشگاه‌ها مراکز تربیت نیروی انسانی برای کشور محسوب می شوند که پایه گذاری و شالوده این کار از آموزش و پرورش می باشد.نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: قبل از اینکه به ابعاد فرهنگی، اخلاقی و علمی در دانشگاه بپردازیم باید به تقویت زیرساخت‌های آموزش و پرورش توجه کنیم تا هنگامی که جوان وارد دانشگاه‌ می شود شخصیتش تا حدودی شکل گرفته باشد. رئیس جامعه مدرسین همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید به مهارت آموزی و پژوهش محوری توجه کنند، گفت: رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس ظرفیت های استان‌ها ایجاد شود.وی با تأکید بر اینکه جهت گیری کار آموزشی باید پژوهش محور باشد، عنوان کرد: آموزش منهای کار پژوهشی، باعث ناقص بودن آموزش می شود.عضو خبرگان رهبری نقش دانشگاه‌ها در ترویج فرهنگ فرزندآوری و جوانی جمعیت را مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: جمعیت جوان سرمایه هر کشوری محسوب می شود و مسئولان باید مشوق‌های خوب و جدیدی در دستور کارشان قرار دهند.

سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین ششم و هفتم دی ماه در قم برگزار می‌شود

اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در نشست خبری سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با  علمای محترم بلاد گفت: چهارشنبه و پنجشنبه، ششم و هفتم دی ماه، سیزدهمین اجلاسیه سراسری در شهر مقدس قم با موضوع «رسالت حوزه های علمیه و اولویت تبلیغ» در محل سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم ۷ برگزار خواهد شد.جانشین دبیر سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین در تشریح عناوین کمیسیون های اجلاسیه اظهار داشت: اولین کمیسیون با موضوع «اقتضائات و تحولات جامعه و بین الملل در امر تبلیغ»، دومین کمیسیون با موضوع «تولید محتوا، شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی»، سومین کمیسیون با موضوع «آسیب شناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور»، و چهارمین کمیسیون با موضوع «انتخابات (فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارهای مشارکت حداکثری مردم)» که از ماه‌های قبل در سراسر کشور فعال بوده‌اند، در روز چهارشنبه مصوبات خود را به بحث و بررسی نهایی خواهند گذاشت تا در روز پنجشنبه خروجی این مصوبات اعلام شود.وی ادامه داد: خروجی این کمیسیون‌ها حاصل تحقیق و پژوهشی است که در طول ماه‌های گذشته در سراسر کشور در جریان بوده است؛ لکن برای اتقان بیشتر مصوبات این کمیسیون‌ها، خروجی آن در روز چهارشنبه مورد بحث و تبادل نظر نهایی واقع خواهد شد.

تل‌آویو پس از ضربات یمن: کمک کنید!
باشگاه خبرنگاران/ با تشدید عملیات‌های ضداسرائیلی یمن در دریا، رسانه‌های عبری از سکوت جهانی و تنهاییِ تل‌آویو در مقابل این چالشِ بزرگ شکایت می‌کنند؛ صهیونیست‌ها از تنها امیدشان آمریکا، انتظار مقابله با انصارالله را دارند.»حوثی‌ها تاکنون ۱۷ هدف اسرائیلی در دریا را مورد حمله قرار داده‌اند، اما جهان در سکوت مطلق است» این مقدمه گزارش پایگاه عبری کودکود از تنهایی تل‌آویو در مقابل صنعاء است.شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم با انتشار گزارشی مشابه اذعان می‌کند که ورود نیروهای مسلح یمن به نبرد با اسرائیل اتفاقی نبوده، آن‌ها با تمام امکانات و در هماهنگی کامل با محور منطقه‌ای خود به تقابل و تهدیدِ تل‌آویو آمده‌اند.حالا با افزایش عملیات‌های یمن علیه اسرائیل، محافل رسانه‌ای تل‌آویو به انتشار گزارش‌هایی درباره کمک آمریکا در جهت مقابله با صنعاء روی آورده‌اند. آن‌ها در تلاش هستند تا سفر وزیر دفاع آمریکا لوید آستین به تل‌آویو را به این موضوع ربط دهند.خبرگزاری بلومبرگ ساعتی پیش به نقل از یک مقام آمریکایی اذعان کرد که کاخ سفید از طریق عمان و دیگر میانجی‌ها با یمنی‌ها در ارتباط است و از آن‌ها می‌خواهد که حملاتشان ضد اسرائیل را متوقف کنند.

پیام اسرای صهیونیست به نتانیاهو
باشگاه خبرنگاران/ کتائب القسام شاخه نظامی جنبش حماس ویدئویی از پیام اسرای رژیم صهیونیستی خطاب به کابینه این رژیم و خانواده‌هایشان منتشر کرد.در این پیام، سه اسیر صهیونیست می‌گویند،در تأسیس ارتش رژیم صهیونیستی مشارکت داشته‌اند خواستار آزادی خود هستند.این اسرا تأکید کردند:«نمی‌خواهیم قربانی حملات نیروی هوایی قرار گیریم، می‌خواهیم که بدون هیچ شرطی آزاد شویم.در این ویدئو یک شمارنده از ۱ تا ۹ نشان داده شد و با هر عدد، تصاویری از اسرای اسرائیلی قبل و بعد از کشته شدن در بمباران‌های نوار غزه منتشر شد تا به تل‌آویو گوشزد شود که نمی‌تواند اسرای خود را با توسل به زور آزاد کند.

تلفات ۳۸۳ هزار نفری ارتش اوکراین از آغاز جنگ
باشگاه خبرنگاران/ وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو با بیان این که اوکراین در عمل یک کشور ورشکسته است، اعلام کرد از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین، تخمین زده می‌شود که ۳۸۳ هزار نظامی کی‌یف کشته یا زخمی شده‌اند.وی افزود: از آغاز ضدحملات اوکراین علیه روسیه در چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، کی‌یف ۱۵۹ هزار نیرو (کشته و زخمی)، ۱۲۱ هواپیما و ۷۶۶ تانک، از جمله ۳۷ تانک غربی لئوپارد را از دست داده است. وزیر دفاع روسیه همچنین گفت امروز ارتش این کشور آماده رزم‌ترین ارتش جهان است.

۹۵ درصد تجارت چین و روسیه دیگر با دلار انجام نمی‌شود
ایرنا/ آندره بِلوس، معاون اول نخست‌وزیر روسیه، در سفر اخیر خود به چین اظهار داشت که در سال جاری میلادی، استفاده از روبل روسیه و یوان چین در تجارت بین دو کشور به ۹۵ درصد رسیده است.به گفته ماکسیم رِشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی روسیه، از ژانویه (دی، بهمن) تا اکتبر (مهر، آبان)، ۶۸ درصد از کل تجارت روسیه با روبل و ارز کشورهای طرف تجارت انجام شده است.روسیه همچنین از یوان در معاملات تجاری با مغولستان، فیلیپین، مالزی، امارات متحده عربی، تایلند، ژاپن، تاجیکستان و سنگاپور استفاده کرده است.بحث درباره لزوم دلارزدایی از اقتصادهای جهان‌جنوب (جهان سوم) جدید نیست، اما سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان سالی که این روند در آن شتاب گرفت، در تاریخ ثبت خواهد شد.همچنین از سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، تجارت بین روسیه و اروپا ۷۰ درصد کاهش و تجارت میان روسیه و آسیا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

آمریکا دست به دامن چین شد
ایرنا/ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید برغم اعلام کشورش مبنی بر تشکیل ائتلافی چندملیتی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ به دلیل استیصال دولت جو بایدن در این زمینه اعلام کرد که از چین خواسته است با توجه به نفوذش، از ایران بخواهد به حمایت از انصارالله یمن پایان دهد.جان کربی در جمع خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه کمک پکن برای پایان دادن به حملات گروه‌های مسلح یمنی “مفید” باشد، افزود: ما می‌دانیم چین دارای نفوذ بیشتری در تهران است و می‌تواند با مقامات عالی این کشور گفت وگو کند.وی مدعی شد: ایران بدون شک تجهیزات، توانایی‌ها و تسلیحات مورد نیاز حوثی ها (انصارالله) را تامین می‌کند و آنها با استفاده از این امکانات به حملات خود ادامه می‌دهند.این سخنگوی دولت دموکرات جو بایدن ادعا کرد: ایالات متحده آمریکا و شرکای آن هر کاری که لازم باشد برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *