خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
باید تلاش کنیم انتخابات هر چه پر‌شورتر برگزار شود
معاون اول رئیس‌جمهور در نشستی با استانداران سراسر کشور که با موضوع مهار تورم و رشد تولید برگزار شد، ضمن تبیین اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دولت برای کنترل تورم در ماه‌های پایانی امسال، گزارش اقدامات استانداران در‌خصوص جلسه گذشته را دریافت کرد.مخبر در این نشست با بیان این‌که هر یک از استان‌ها از مزیت‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است، گفت: استانداران باید مزیت‌ها و موضوعاتی را در اولویت قرار دهند که در رشد تولید، مهار تورم، پیشبرد ماموریت‌های دولت و رفع مشکلات مردم بیشترین نقش و تأثیر را دارد.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در این نشست بر اهمیت انتخابات پیش‌رو تاکید کرد و افزود: مشارکت در انتخابات از مؤلفه‌های مهم در اقتدار ملی است و باید تلاش کنیم انتخابات هر چه پُر‌شورتر و با‌شکوه‌تر برگزار شود.همچنین در این نشست گزارشی از برنامه‌های در دست اقدام دولت در‌خصوص فرآیند رصد و مهار تورم و رشد تولید ارائه شد و به تشریح راهکارها و سیاست‌ها برای افزایش رشد اقتصادی در استان‌های سراسر کشور پرداختند.در این جلسه گزارشی از عملکرد استان‌ها در حوزه رشد تولید و مهار تورم ارائه شد.
«شهیدالقدس» شعار امسال بزرگداشت شهید سلیمانی شد
سخنگوی ستاد چهارمین سالگرد گرامیداشت شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: امسال، شعار مراسم سالگرد شهید سلیمانی «شهیدالقدس» نام‌گذاری شده است؛ این اقدام به نمایندگی از ملت قهرمان فلسطین و همچنین مطابق سخنان اسماعیل هنیه در مراسم تشییع این شهید بزرگوار که ایشان را شهیدالقدس نامیدند انجام شده است. ابطحی با بیان اینکه مراسم اصلی سالگرد سردار سلیمانی ۱۳ دی‌ماه بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در مصلای تهران برگزار می‌شود، توضیح داد: از ۱۰ تا ۱۷ دی به عنوان هفته مقاومت نامگذاری شده و ۱۳ دی روز جهانی مقاومت است.
جامعه‌ اطلاعاتی خواستار مجازات عوامل تروریستی راسک
حجت الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات طی پیامی به سردار فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران سرتیپ پاسدار احمد رادان، شهادت مرزداران غیور در راسک را تسلیت گفت و تاکید کرد که ملت شریف، نجیب و شهیدپرور ایران ضمن قدردانی از مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های مدافعین مرزهای مقدس میهن اسلامی ایران، انتظار ومطالبه فوری مجازات مسببین خون‌های به‌ناحق ریخته‌شده شهدای این حادثه‌تروریستی رادارند وجامعه‌اطلاعاتی وسربازان‌گمنام امام‌زمان(عج) این را وظیفه خود می‌دانند.

 همشهری
پیش‌ثبت‌نام، پیامدهای ردصلاحیت‌ها را کاهش داد
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات و مزایای مرحله پیش‌ثبت‌نام گفت: در گذشته افرادی ثبت‌نام می‌کردند که برخوردار از شرایط اولیه نبودند و در نتیجه با هزینه‌ها و پیامدهای ردصلاحیت مواجه می‌شدند. به‌طور مثال فردی مدرک آموزشی داشت اما آن مدرک مورد تأیید نهادهای مرجع همچون وزارت علوم نبود. یا اینکه فردی ثبت‌نام کرده بود که در موعد مقرر از سمت و جایگاهی که داشته انصراف نداده بود. با اجرای مرحله پیش‌ثبت‌نام از هزینه‌ها و پیامدهای ردصلاحیت برای افراد کاسته شد.
اسرائیل دروغ گفت
۲‌ماه پس از عملیات طوفان الاقصی، روزنامه فرانسوی لیبراسیون تأکید کرده که روایت‌های اسرائیل درباره سر بریدن و سوزاندن جمعی کودکان و کشتن یک زن باردار اسرائیلی و بیرون کشیدن جنین او توسط حماس صحت ندارد و در میان اسرای اسرائیلی، هیچ زن بارداری نبوده است.
زخمی شدن ۴۸ اسرائیلی در ۲۴ساعت
ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه اعلام کرد که در ۲۴ساعت گذشته ۴۸نظامی این رژیم در نبرد با مقاومت در نوارغزه زخمی شده اند. روز گذشته نیز وال استریت ژورنال نوشته که منابع نظامی اسرائیلی مدعی شده اند که در نبردهای شجاعیه طی چند روز گذشته بیش از ۳۵۰فلسطینی کشته شده‌اند.
بازداشت هزار فلسطینی در غزه
هرتزی هلیوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که نظامیان اسرائیلی از آغاز جنگ در غزه نزدیک به هزار فلسطینی را در این باریکه بازداشت کرده‌اند.
واکنش حماس به کشف تونل بزرگ غزه
گردان‌های شهید عزالدین قسام وابسته به حماس با پخش ویدئویی به کشف تونل خود در نزدیک مرز با فلسطین‌اشغالی واکنش نشان داد و اعلام کرد که حمله «طوفان‌الاقصی» در ۷ اکتبر و به قتل رساندن نظامیان اسرائیلی از این تونل انجام شده بود. حماس در واکنش به ادعای اسرائیل مبنی بر کشف این تونل به‌عنوان یک دستاورد اشغالگران تأکید کرد که «دیر رسیدید. ماموریت ما انجام شده بود.»
آسیب ۵۱ میلیارد دلاری اسرائیل از جنگ
مجله مالی کلکالسیت رژیم صهیونیستی گزارش داده که براساس آمار اولیه وزارت امور مالی رژیم صهیونیستی، هزینه جنگ در غزه برای تل‌آویو بالغ بر ۲۰۰ میلیارد شکل (معادل ۵۱ میلیارد دلار) خواهد بود. این آمارها نشان می‌دهد که هزینه این جنگ حدود ۱۰ درصد مجموع تولید ناخالص داخلی در سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.
یمن، کالا را در تل آویو گران کرد
روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» تأکید کرده که به سبب محدودیت‌های اعمال شده برای کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های در حال حرکت به سمت بنادر «اسرائیل» توسط یمنی‌ها، هزینه حمل‌ونقل و مدت زمان رسیدن کالا به بنادر این رژیم، بسیار افزایش یافته و به تبع آن، گرانی‌کالا، فروشگاه‌های اسرائیل را فراگرفته است.

 کیهان
مجلس روز چهارشنبه کلیات لایحه بودجه را مجدداً بررسی می‌کند
قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: روز دوشنبه اصلاحیه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و چهارشنبه مجددا مجلس کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی خواهد کرد.
آمریکا: علیه یمن ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهیم
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «واشنگتن تشکیل نیروی دریایی گسترده را با مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام خواهد کرد.» وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) بامداد شنبه خبر داد که لوید آستین در سفر هفته آتی به منطقه، به سرزمین‌های اشغالی، قطر و بحرین می‌رود و از ناو «یواس‌اس جرالد فورد» در دریای مدیترانه نیز بازدید می‌کند.
انصارالله: منتظریم!
«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، نسبت به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد یمن هشدار داد و تأکید کرد: «اگر آمریکا در ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد یمن موفق شود، کثیف‌ترین ائتلافی خواهد بود که تاریخ به خود دیده است. ما منتظر تشکیل کثیف‌ترین ائتلاف در تاریخ برای ورود به شریف‌ترین جنگ در تاریخ هستیم. جهان هنوز ننگ سکوت در برابر جنایت‌های نسل‌کشی قبلی را فراموش نکرده است.» وی گفت: «جهان به کشورهایی که فورا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد یمن برای حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی گرد هم آمدند چگونه نگاه خواهد کرد و به یمن که با اراده رسمی و مردمی برای توقف کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی وارد عمل شد، چگونه نگاه خواهد ‌شد؟» وی گفت: «دریای سرخ به جز برای کشتی‌هایی که با دشمن صهیونیستی در ارتباط هستند، امن است. ما با کشورهای بانفوذ برای شکستن محاصره غزه و توقف تجاوز در ارتباط هستیم.»
مصر به هیچ ائتلافی علیه انصارالله نخواهد پیوست
منابع آگاه مصری اعلام کردند که قاهره قصد ندارد به هیچ ائتلاف امنیتی یا نظامی برای رویارویی با انصارالله بپیوندد. این منابع اعلام کردند که دولت مصر به برنامه‌های خود برای عدم پیوستن به هیچ‌گونه ائتلافی پایبند است و این رویکرد را دارد که برای حل درگیری‌ها از طریق تماس با طرف‌های مختلف به‌دنبال راه‌حل باشد.
روحانی تلاش دارد ۱۶ نفر برای لیست خبرگان تهران آماده کند
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه عنوان داشت: در حزب اعتدال و توسعه رسماً اعلام کردیم ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و وارد انتخابات می‌شویم. نوبخت اظهار داشت: ما سرنوشت مجلس آتی را فقط در انتخابات شهر تهران و حوزه انتخاباتی تهران نمی‌بینیم، این افراد ۳۰ نفر هستند اما تعداد زیادی در اقصی نقاط کشور وجود دارند. ما با هر جریان دیگری مثل جریان اصلاح‌طلبان معتدل می‌توانیم روی استان‌های دیگر و حوزه‌های متعدد یک تشکیک مساعی بکنیم ولی تا این‌جا واقعیت را به شما بگویم هیچ توافقی با هیچ یک از این دو مجموعه صورت نگرفته است. وی درباره لیست احتمالی روحانی در مجلس خبرگان نیز عنوان داشت: لیستی هم که ایشان گفتند لیست خبرگان است. خوب ایشان الان از تهران آمدند و تهران هم اگر اشتباه نکنم حدود ۱۶ نفر است و ایشان هم در تلاش هستند که ۱۶نفر را آماده کنند و یک لیستی بدهند.

 ایران
بنگاهداری بانک‌ها با سیاست‌های کلی نظام و دولت سازگاری ندارد
رئیس‌جمهور در ادامه فرایند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی کشور به وزارت امور اقتصادی و دارایی رفت و پس از شنیدن گزارش وزیر و مدیران این وزارتخانه، توصیه‌ها و نکاتی برای بهبود و ارتقای عملکرد این وزارتخانه مطرح کرد. آیت‌الله رئیسی در سخنان خود، از مدیران این وزارتخانه خواست، ساماندهی نظام مالی و فراهم کردن سرمایه برای کشور را در اولویت قرار دهند و گفت: از جمله مأموریت‌ها و وظایف اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده از اختیارات قانونی برای «تجمیع سرمایه در کشور» از محل مالیات، بیمه و بازار سرمایه تا بانک‌ها، گمرکات، مولدسازی و خصوصی‌سازی است.رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید معطوف به رونق تولید در کشور باشد، «ایجاد مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان»، «استفاده از درآمدهای خصوصی‌سازی برای تقویت تولید» و «تبدیل سرمایه‌های منجمد و متوقف به سرمایه پویا و مولد» را از زمینه‌های موجود در این وزارتخانه برای کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی در کشور برشمرد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه «بنگاه‌داری بانک‌ها با سیاست‌های کلی نظام و دولت سازگاری ندارد»، بر «هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت تولید» و «توانمندسازی بخش خصوصی» باهدف ساماندهی نظام مالی کشور تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی «فسادستیزی» را محوری‌ترین رویکرد دولت مردمی دانست و با بیان اینکه در این دولت حتی یک مورد فساد هم زیاد است و نباید رخ دهد، نظارت دقیق بر عملکردها و ایجاد انضباط مالی در نظام پولی و بانکی کشور را از ضرورت‌های مبارزه با فساد در دولت مردمی برشمرد.
ایران خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره بیمارستان کمال عدوان شد
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار تصاویری از تخریب بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی عنوان کرد: تصاویر منتشر شده پس از عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از «بیمارستان کمال عدوان»، نشان می‌دهد که برخی بیماران و مجروحان در محوطه بیمارستان توسط بلدوزرها زنده به گور شده‌اند. تحقیقات بین‌المللی در مورد این موضوع ضروری است.

 جمهوری‌اسلامی
تلاش برای حل مشکل سوخت رسانی در پی حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها
صبح روز گذشته عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سراسر کشور به علت حمله خرابکارانه ازسوی یک گروه هکری با اختلال مواجه شد.این اختلال گسترده در شبکه توزیع سراسری سوخت که از ساعت ۱۰ صبح دیروز بر اثر حمله سایبری آغاز شد موجب ایجاد صف‌های طولانی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت گردید.به گفته سالاری، معاون وزیر نفت ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت کشور در پی این حمله خرابکارانه از مدار خارج شدند که البته با بسیج گروه‌های عملیاتی، تعدادی از جایگاه‌ها وارد مدار شدند و سوختگیری با قیمت آزاد و غیر برخط انجام شد.در همین زمینه وزیر نفت گفت: اختلال در پمپ‌بنزین‌ها در پی حمله سایبری اتفاق افتاد و عملیات سوختگیری متوقف شد. اوجی گفت: با توجه به اینکه هنوز سامانه غیر برخط است و فعال نشده ۱۶۵۰ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد. وی گفت: بحث افزایش قیمت در کار نیست و این اخبار شایعاتی بیش نیست. گفتنی است تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۲۰) ۶۵ درصد جایگاه‌های سوخت کشور به صورت غیر برخط وارد مدار شدند.

 وطن امروز
تعقیب تروریست‌ها به صورت جدی دنبال می‌شود
وحیدی، وزیر کشور در حاشیه نشست با استانداران سراسر کشور در پاسخ به سوالی درباره دستگیری تروریست‌های راسک گفت: این مساله به عنوان یک کار جدی در منطقه در حال تعقیب است و به محض کسب اطلاعات جدید به استحضار مردم خواهد رسید.
بیش از ۷۰۰۰ داوطلب انتخابات مجلس در سایت شورا ثبت‌نام کردند
سخنگوی شورای ائتلاف گفت: جمع‌بندی اطلاعات نشان می‌دهد بیش از ۷ هزار نامزد به صورت الکترونیک و قریب به ۱۰۰۰ کاندیدا به صورت حضوری مدارک خود را برای بررسی در اختیار شورای ائتلاف قرار داده‌اند.رسولی گفت: به دنبال دعوت دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از داوطلبان نمایندگی مجلس که تمایل به بررسی سوابق تخصصی، اجرایی و پژوهشی‌شان در کمیته انتخابات این شورا را دارند، تاکنون بیش از ۷ هزار نفر از داوطلبان با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای ائتلاف اقدام به بارگذاری مدارک و سوابق خود کرده‌اند و قریب به هزار نفر نیز با مراجعه به دفاتر استانی و شهرستانی شورای ائتلاف به صورت حضوری درخواست خود را برای بررسی سوابق اعلام کرده‌اند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر ساختار ویژه‌ای برای بررسی، پردازش و تفکیک اطلاعات بارگذاری‌شده داوطلبان مجلس در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای ائتلاف فعال شده و مدارک و سوابق افرادی که در سایت ثبت‌نام کردند نیز برای بررسی‌های بیشتر و انجام مصاحبه‌های حضوری و… در اختیار دفاتر استانی شورای ائتلاف قرار گرفته است.

 خراسان
رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا از کشور
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود تداوم تحریم‌ها، در یک سال گذشته شاهد رشد ۳۳درصدی ترانزیت و عبور کالا از کشور هستیم. بذرباش در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته افزود: از روز نخست حضور در وزارت راه و شهرسازی شعار «مرز جای عبور و مرور کالاست نه توقف» را در همه مذاکرات نشست‌ها و برخوردهای خود مدنظر قرار دادیم.

 مردم سالاری
واکنش مشاور رهبری به اقدام انصارالله ‎یمن
شمخانی مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام شجاعانه انصارالله ‎یمن در محدودسازی رفت و آمد شناورها به سرزمین‌های اشغالی، شاهرگ حیاتی صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار داده. پیوستن هر کشوری به ائتلاف آمریکایی برای مقابله با این اقدام، شراکت مستقیم در کودک‌کشی توسط رژیم صهیونیستی است.
هیات منصفه دادگاه‌ مطبوعات مدیر مسئول روزنامه شرق را مجرم شناخت
سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های‌سیاسی و مطبوعاتی گفت:هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی مدیر مسئول روزنامه شرق را به اتفاق آراء مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست. نصراللهی با بیان اینکه اتهام مدیر مسئول روزنامه شرق «نشر مطلب خلاف واقع» است، بیان کرد: این اتهام با شکایت دادستان تهران درباره تیتر نادرست «مخالفت ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب» که در روز سوم آبان ۱۴۰۲ منتشر شده بود، توسط هیات منصفه دادگاه‌های‌سیاسی و مطبوعاتی رسیدگی شد. وی با بیان اینکه هیات منصفه دادگاه‌های‌ سیاسی و مطبوعاتی، مدیر مسئول روزنامه شرق را به اتفاق آراء مجرم شناخت، افزود: مدیرمسئول روزنامه شرق در دفاعیات خود، اشتباه رخ داده در تیتر را قبول کر‌د. سخنگوی هیات منصفه گفت: مدیرمسئول روزنامه شرق در این باره گفت؛ اشتباه بزرگتر این بود که رسانه‌ها‌ی خارجی نوشتند ۸۴ درصد از پاسخگویان با حجاب مخالف هستند در صورتی‌ که ۸۴ درصد از مخاطبان شرق در نظرخواهی این روزنامه با اظهارات نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد «تاثیر قانون احتمالی عفاف و حجاب بر وضعیت حجاب زنان» مخالف هستند نه با الزام زنان به رعایت حجاب.

 قدس
من اصلاً ثبت‌نام نکرده‌ام!
درحالی که یکی از شبکه‌ ماهواره‌ای خارج‌نشین ادعا کرده بود اولین فرمانده سپاه در انتخابات مجلس ردصلاحیت شده، جواد منصوری اعلام کرد: «من اصلاً در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌ام». مراد ویسی کارشناس شبکه اینترنشنال پیش از این گفته بود جواد منصوری امسال رد صلاحیت شده است.
السیسی در جایگاه ریاست جمهوری مصر ماند
براساس اعلام هیئت ملی انتخابات مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور فعلی مصر پس از کسب بالاترین آرا برای سومین بار پیروز انتخابات شد و یک دوره ۶ساله جدید را به عنوان رئیس جمهوری مصر تجربه خواهد کرد. ژنرال عبدالفتاح السیسی از سال۲۰۱۴ و پس از کودتای سال۲۰۱۳ علیه محمد مرسی، رئیس جمهور اخوانی مصر، قدرت را در این کشور در دست داشته است.

 اعتماد
تست پروازی «جت یاسین» انجام شد
فرمانده کل ارتش ایران به همراه امیرسرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش از مراحل تست‌های پروازی جت آموزشی «یاسین» بازدید کرد. امیر سرتیپ خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در این بازدید با ارائه گزارش از مراحل تست‌های پروازی جت آموزشی «یاسین» گفت: امروز سازمان صنایع هوایی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش نخبگان صنعت دفاعی تلاش می‌کند با حرکت در لبه فناوری‌های دفاعی، جت یاسین و به تبع آن صنعت آموزش هوایی کشور را به جایگاه ممتاز در این حوزه برساند. وی با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری به‌ کار رفته در جت جنگنده آموزش پیشرفته یاسین مبتنی بر نیازهای حوزه صنعت هوایی کشور است، تاکید کرد: با اتمام مراحل تست و آزمون‌های استاندارد نهایی این پرنده، «یاسین» به تولید انبوه خواهد رسید.

 اطلاعات
رئیس سازمان سنجش استعفا کرد
صبح یکشنبه خبری در ارتباط با تعیین تکلیف پرونده تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بیان می‌کرد گروهی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور با رأی صادره از سوی دیوان عدالت اداری می‌توانند به دانشگاه بازگردند. این افراد که ۳۵ نفر هستند، در آزمون مجدد شرکت کرده‌اند اما موفق به کسب نمره قبولی نشده‌اند و لذا از حضور در دانشگاه‌ها محروم بودند. بر اساس رأی صادره از سوی دیوان عدالت اداری، این گروه می‌توانند از ترم آتی تحصیلی یعنی از بهمن ماه امسال در کلاس‌های درس حاضر شوند.عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به انتشار خبر بازگشت ۳۵داوطلبان شبهه‌دار کنکور به دانشگاه‌ها با رأی دیوان عدالت اداری استعفاء کرد.

 ابتکار
اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ تقدیم مجلس شد
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که دولت اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس ارسال کرده است. موسوی اظهار کرد: امروز (دوشنبه)دولت لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد؛ براین اساس امروز و فردا جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تشکیل می شود.وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه رای گیری کرده و گزارش آن را به هیات رئیسه ارائه می کند. مجلس نیز در جلسه روز چهارشنبه به بررسی لایحه اصلاحی بودجه می پردازد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه موافقت کنند، لایحه برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود.
سفر علی باقری به ژاپن
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه بنا به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود دیروز وارد توکیو شد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این سفر قرار است با کامیکاوا وزیر خارجه و فوناکوشی، معاون ارشد سیاسی وزیر خارجه ژاپن دیدار کند.باقری همچنین با مقامات پارلمانی این کشور دیدار می‌کند. گفت‌وگو با اندیشمندان ژاپنی از دیگر برنامه‌های وی در این سفر است.بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مهمترین عناوین گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزارت امور خارجه با طرف‌های ژاپنی خواهد بود.

 شهروند
۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادیم
ارتش یمن عصر دیروز از هدف قرار دادن ۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ خبر داد. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد: تحت عنوان پیروزی بر ظلم و ستم علیه ملت فلسطین که در حال حاضر در نوار غزه در معرض کشتار، ویرانی و محاصره قرار دارند و در پاسخ به ندای ملت آزاده یمن، نیروی دریایی یک عملیات نظامی منحصر به‌ فرد را علیه دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام داد؛ کشتی نخست «سوان آتلانتیک» و حامل نفت و کشتی دوم نیز «MSC Clara» و حامل کانتینر بود.
هزینه مقاومت کمتر از تسلیم شدن است
رئیس جمهور سوریه ضمن اعلام پایبندی به گزینه مقاومت، تاکید کرد که هزینه این گزینه کمتر از بهای تسلیم شدن در مقابل دشمنان است. بشار اسد اظهار داشت: هزینه مقاومت کمتر از تسلیم شدن است و امروز مقاومت از همه کشورهای عربی دفاع می کند.وی گفت: سرخم کردن مقابل دشمنان یک گزینه نیست بلکه خودکشی است و فلسطین از سوریه دفاع می‌کند. رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: مقاومت، با وجود همه حمایت‌هایی که از ارتش خود انجام داده، بینی اسرائیل را در خاک فرو کرده است.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حوزه و دانشگاه باید حرف تازه داشته باشند
رسا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به همایش علمی نقش علوم انسانی ـ اسلامی دیجیتال در پژوهش تأکید کرد: شما الآن که در حوزه و دانشگاه هستید باید مهیمن باشید، وگرنه مصرف کننده هستید، این پژوهش نیست، این مصرف کردن است، مصرف کردن کار مقلدان است. ایشان درادامه افزودند: حرفهای دیگران را یاد گرفتن و نقل کردن، این حرکت هیمنه نیست، این پژوهش نیست، این مصرف کننده است. مصرف کردن کار مقلدان است. ما وقتی به حضور امام رسیدیم، از ذات مقدس الهی به برکت ائمه میخواهیم که نوآور باشیم. اگر انجیل بعد از تورات است حرفهای تازه دارد و اگر قرآن بعد از آنهاست و هیمنه دارد ما هم حوزه ما باید نسبت به حوزه های گذشته هیمنه داشته باشد. دانشگاه ما نسبت به دانشگاه دیگر هیمنه داشته باشد. ما باید بفهمیم که مجتهداً حرام نیست. حرفهای تازه آوردن زشت نیست که این قدر فرار می کنیم می گوییم همین مقدار درسی که خواندیم بس است. تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو! اگر حرفهای تازه آوردیم تازه اول زندگی ماست، وگرنه مصرف کننده دیگران هستیم، مصرف کننده دست چندم و فصل دهم و بیستم.بنابراین به ما گفتند محقق باش. از نظر علمی باید محقق باشیم. تازه اگر از نظر علمی محقق شدیم، برای هدایت جامعه کافی نیست. باید متحقق باشیم. چون مستحضرید که علم بدترین چیز است برای انحراف.

رابطه حوزه و دانشگاه راهگشای مشکلات کشور است
صدا و سیما/ آیت الله اعرافی، در آئین بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در چهار دهه گذشته رابطه تنگاتنگ حوزه و دانشگاه دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است و برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند تعمیق رابطه این دونهاد عملی هستیم.مدیر حوزه های علمیه شهدای علمی کشور را الگوهای مناسب برای فضای دانشگاه و حوزه عنوان کرد و گفت: امروز رویش ها و ریزش هایی را شاهد هستیم اما باید با حفظ وحدت رشد و تعالی مراکز عملی حوزوی و دانشگاهی را محقق کنیم.وی ارتقای رابطه حوزه و دانشگاه را برای رفع مشکلات کشور راهگشا دانست و افزود: امروز به راه و منش تعامل و گفت‌وگو بین حوزه و دانشگاه بیش از گذشته نیاز داریم و این اقدامات باید با نگاه به دنیای علمی و جهان اسلامی صورت پذیرد و رویکرد جهانی و پیوست بین المللی را در اقدامات علمی مدنظر قرار دهیم.

لفاظی‌های لوید آستین علیه ایران
تسنیم/ وزیر دفاع آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، لفاظی‌هایی را علیه ایران در دیدار با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انجام داد.آستین مدعی شد که وی و گالانت بر روی تهدیدهای ناشی از حمایت ایران در سراسر منطقه و تعهد مشترک برای مقابله با این تخاصم تمرکز کردند.وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری با گالانت هم بیان کرد که واشنگتن به دنبال جنگ نیست و از ایران می‌خواهد گام‌هایی برای تنش زدایی بردارد.او همچنین ادعا کرد: ما در دریای سرخ یک عملیات دریایی چند جانبه را رهبری می‌کنیم تا اصل سنگ بنای آزادی دریانوردی را برقرار کنیم. حمایت ایران از حملات حوثی‌ها (ارتش یمن) به کشتی‌های تجاری باید متوقف شود.رئیس پنتاگون همچنین ابراز داشت که آمریکا سلاح‌ها و مهمات بیشتری به اسرائیلی ها ارائه می‌دهد. او بر عرضه مهمات مهم و خودروهای تاکتیکی و سامانه‌های دفاع هوایی به رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

اتمام حجت ایران در شورای امنیت
تسنیم/ سفیر ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان «عدم اشاعه: اجرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)» ضمن محکومیت ادعاهای نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپایی علیه برجام، سیاست‌های ایران را شرح داد. ایروانی تصریح کرد: ایران بدون در نظر گرفتن سطح غنی‌سازی، از حق ذاتی غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار است.وی همچنین تصریح کرد:از زمان نشست قبلی شورا، جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم برای احیای برجام تلاش کرده است. با این وجود، علیرغم حسن نیت و تلاش ما، طرف‌های دیگر تاکنون هیچ گام ملموسی برنداشته‌اند. نه ایالات متحده و نه تروئیکای اروپایی صادقانه و مصمم به پایان دادن به عدم اجرای قابل توجه تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند.وی افزود:طبق معمول، امروز آن‌ها با نادیده گرفتن عمدی دلایل اصلی وضعیت فعلی برجام، تلاش کردند تا روایت را تغییر دهند، جای قربانی و مقصر را تغییر دهند، کمپین اطلاعات نادرست به راه بیندازند و وارد بازی مخرب سرزنش کردن طرف دیگر شوند. شایان ذکر است طرفی که از برجام خارج شد، آمریکاست نه ایران!

شرط تل‌آویو برای پایان دادن به تنش با لبنان
فارس/ پایگاه خبری «آکسیوس»‌ گزارش داد که رژیم صهیونیستی به آمریکا گفته بعنوان بخشی از توافق برای پایان تنش‌ها با لبنان، حزب‌الله باید حدود ۱۰ کیلومتر از مرز دور بشود.طبق این گزارش، مقامات آمریکایی در تلاش برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک بین لبنان و تل‌آویو هستند، اما تاکنون پیشرفت اندکی حاصل شده است.آکسیوس به نقل از منابع مطلع نوشت: «نتانیاهو و گالانت به آستین گفتند که اسرائیل آماده است به دیپلماسی فرصت بدهد، مشروط بر اینکه پیشرفت ظرف چند هفته اتفاق بیافتد».پیش از این،‌نهاد رسانه‌ای «الاعلام الحربی» در هفتادمین روز جنگ در غزه از ۵۰۹ عملیات علیه مواضع ارتش اسرائیل از ابتدای جنگ خبر داده و نوشت که ۵۹ مقر و پایگاه نظامی ارتش اسرائیل در طول این مدت هدف قرار گرفته شده است.

ناتوانی آلمان از ادامه مداوای نظامیان اوکراینی
فارس/ رسانه‌ها گزارش دادند که دولت آلمان از پرداخت هزینه‌های مداوای نظامیان اوکراین در بیمارستان‌های این کشور شانه خالی می‌کند.بیمارستان‌های آلمان اینک مملو از نظامیان مجروح اوکراین است و بسیاری از آنها به منابع مالی برای ادامه درمان و توانبخشی نیاز دارند.دکتر «استفن روشولتز»، مدیر مرکز جراحی ارتوپدی و تروما در بیمارستان دانشگاه «گیسن و ماربورگ» گفت: «این خطر وجود دارد که درمان بیماران تازه وارد از اوکراین دیگر در آینده نزدیک تضمین نشود.»گزارش‌ها حاکی از آن است که دستکم ۷۰ هزار نظامی اوکراینی در جنگ با روسیه کشته و ۱۲۰۰۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.این پزشک آلمانی به درخواست چندین بیمارستان و مراکز توانبخشی اشاره کرد که از دولت فدرال خواسته‌اند هزینه های درمان‌های گران قیمت مجروحان جنگی اوکراین را تامین کنند. این شامل غیرنظامیان نیز می‌شود، اما عمده بستری‌ها نیروهای رزمی اوکراین در جبهه شرقی این کشور هستند. به نظر می‌رسد که دولت آلمان علاقه ای به رسیدگی به درخواست کمک پزشکان آلمانی ندارد.

مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند
فارس/ معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به ژاپن سفر کرده با بیان اینکه مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، مقاومت را رکن اصلی و غیر قابل انکار ثبات منطقه خواند که در جای‌جای منطقه حضور و نقش‌آفرینی خواهد داشت.علی باقری در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: بازیگران بین‌المللی باید از همه ظرفیت‌های خود برای توقف نسل کشی در غزه استفاده کنند تا جنایت در غزه پایان پذیرد، محاصره ظالمانه علیه مردم غزه پایان یابد، کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط آغاز شود و با کوچاندن اجباری مردم در داخل غزه و از غزه مقابله شود.

تایمز: اسرائیل برنامه‌هایی برای حمله زمینی به حزب الله طراحی کرده است
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه تایمز گزارش داد که ارتش اسرائیل برنامه‌هایی را برای «راه‌اندازی یک عملیات زمینی جدید در شمال اراضی اشغالی (جنوب لبنان) علیه حزب‌الله» طراحی کرده است که تهدیدی برای تشدید درگیری در خاورمیانه است.روزنامه انگلیسی تایمز به نقل از یک افسر صهیونیست نوشت: «اسرائیل در حال برنامه ریزی برای آغاز جنگ زمینی جدید علیه حزب الله پس از پایان جنگ غزه است، در حالی که نگرانی‌ها و هشدار‌های مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه حوادث ۷ اکتبر قابل مقایسه با یک حمله غافلگیرکننده از شمال (حزب الله) نیست.»

نگران گسترش درگیری ها در خاورمیانه هستیم
ایرنا/ سخنگوی سازمان ملل بار دیگر اعلام کرد که این سازمان همچنان نگران گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه به سایر مناطق است.استفان دوجاریک در جمع خبرنگاران درباره حملات در دریای سرخ گفت: ما همان اول نگرانی خود را در خصوص احتمال گسترش این درگیری‌ها به سایر مناطق خاورمیانه اعلام کرده ایم. در مورد حملات در دریای سرخ باید بگویم که ما چندین بار حملات به کشتی‌های تجاری را محکوم کرده ایم.وی در پاسخ به سوالی درباره حملات نیرو‌های مسلح یمنی در دریای سرخ به کشتی‌های اسرائیلی برای توقف بمباران نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل گفت: ما شاهد تاثیر ادامه حملات حوثی‌ها (انصارالله) در دریای سرخ هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *