خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
بهره‌مندی از صنعت هسته‌ای در ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی کشور
اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین بهره‌برداری از پروژه جایگزینی لیزر فیبری بومی‌سازی شده، گفت: اقدامات فولاد مبارکه در ابعاد مختلف زندگی مردم و جامعه مؤثر است و با توجه به نیاز فولاد مبارکه، از تکمیل ظرفیت جوش لیزری این شرکت حمایت می‌کنیم. وی افزود: اکنون در ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی کشور ابزار دقیق هسته‌ای ایجاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از این صنایع است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران با توکل بر خدا و با روحیه جهادی، کار طراحی، تعمیر و نگهداری ابزارهای دقیق را پیگیری کردند و اکنون کشور از واردات این‌گونه محصولات بی‌نیاز شده‌است.
پرتاب های متعدد ماهواره بر «سیمرغ» در آینده
حسینی مونس، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره پرتاب موفق کپسول زیستی کاووس اظهار کرد: نهادها و دستگاه‌های متعددی در حوزه فناوری فضایی فعال هستند که ذیل شورای عالی فضایی فعالیت می‌کنند. سخنگوی فضایی وزارت دفاع با بیان این‌که پرتابگر سیمرغ در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد و پرتاب‌های متعدد خواهد داشت، گفت: ماهواره‌بر «سریر» قدم اول برای رسیدن به مدار ژئو است و طراحی سریر تمام شده و مراحل ساخت زیرسامانه‌های آن شروع شده است. وی بیان کرد: وزارت دفاع یکی از نهادهایی است که نقش اساسی و پر اثری در حوزه فضایی دارد و تمامی بخش‌های چرخه فناوری فضایی در وزارت دفاع شکل گرفته است. در ۱۵ سال گذشته پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و وزارت دفاع در تعامل با سازمان فضایی و شورای عالی فضایی در حال ایفا کردن نقش خود است.

 همشهری
درخواست اروپا برای آتش‌بس در غزه
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اجرای فوری قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با آتش‌بس در غزه شد. به گزارش رویترز، این مقام اروپایی وضعیت انسانی در غزه را فاجعه بار توصیف کرد.
رفتار کودکانه سفیر اسرائیل در سازمان ملل
همزمان با آنکه مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رأی موافق، قطعنامه آتش‌بس فوری انسانی را در غزه به تصویب رساند، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با نشان دادن تصویری از یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و شماره تلفن او در شورای امنیت، اعلام کرد که برای آتش بس با او تماس بگیرید. «موریا اسراف»، روزنامه‌نگار اسرائیلی گفته است که این اقدام سفیر اسرائیل با بی‌توجهی در مجمع عمومی روبه‌رو شد.
اسارت ۴هزار فلسطینی در کرانه باختری طی۲ ماه
نهادهای فعال در زمینه اسرا اعلام کرده‌اند از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته، نظامیان اشغالگر اسرائیلی بیش از ۴هزار فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری به اسارت گرفته‌اند. تنها در استان الخلیل بیش از هزار فلسطینی به اسارت گرفته شده‌اند.
ارتش اسرائیل به اهداف خود در غزه دست نخواهد یافت
«آموس هرئیل»، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اذعان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی قادر به تحقق اهداف محافل سیاسی در مدت باقی مانده در غزه نخواهد بود. هرئیل همچنین اظهار کرد: «به‌رغم تلفات سنگین ارتش اسرائیل هیچ نشانه‌ای دال بر نزدیک بودن شکست حماس وجود ندارد.»
حضور یک چهارم دانشجویان اسرائیلی در جنگ
روزنامه عبری زبان The marker فاش کرد ۷۰هزارنفر از دانشجویان دانشگاه‌های اسرائیل که معادل یک‌چهارم کل دانشجویان این دانشگاه‌ها هستند، به‌عنوان نیروهای ذخیره ارتش با آغاز جنگ در غزه به ارتش ملحق شده‌اند.
کشته شدن ۴۴۴نظامی اسرائیلی از آغاز جنگ در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۴۴۴نظامی اسرائیلی ازجمله ۱۰۳افسر با درجه‌های سروان و بالاتر کشته شده‌اند.

 کیهان
ده‌ها افسر و سرباز تیپ ویژه گولانی در کمین مقاومت به هلاکت رسیدند
دیروز رسانه‌های خبری مربوط به مقاومت از ضرب شست جدید نیروهای مقاومت به تیپ مخصوص گولانی خبر دادند، خبری که میزان تلفات آن به تأیید منابع صهیونیستی نیز رسید.بر اساس گزارش‌ها در عملیات کمین نیروهای گردان‌های قسام در محله «الشجاعیه» ده‌ها تن از سربازان و افسران تیپ مخصوص گولانی که زبده‌ترین نیروهای این رژیم هستند به هلاکت رسیدند. خبرنگار نظامی روزنامه عبری «معاریو» درخصوص کشته شدن افسران «تیپ گولانی» در جریان نبرد در شجاعیه غزه گفت: «آنچه رخ داده ظاهراً یک کمین برنامه‌ریزی شده بوده ‌است. تیپ گولانی که در حین عملیات در آنجا حضور داشت، مورد حمله دقیق قرار گرفت و در عملیات امداد و نجات، نیروهایی که برای کمک رسیدند در معرض حمله قرار گرفتند و در نتیجه نیروها وقتی وارد ساختمان بمب‌گذاری شده، شدند به تله افتادند». وی ادامه داد: جراحت‌ها شدید بود و بخشی از ساختمان روی نیروهای اسرائیلی داخل آن فرو ریخت. گوینده شبکه ۱۲ اسرائیل در توضیح این موضوع گفت: «امروز سخت‌ترین روز از زمان شروع جنگ است و حادثه بسیار سخت بود». به گزارش شبکه خبری المیادین، سخنگوی این ارتش اعلام کرد، پنج افسری که در عملیات‌ زمینی در شمال نوار غزه کشته شدند، عبارت هستند از سرهنگ دوم تومر‌ گرینبرگ، فرمانده لشکر ۱۳ در تیپ گولانی، سرگرد روعی میلداسی، فرمانده یکی از گروهان‌های لشکر ۱۳ تیپ گولانی، سرگرد موشه آوراهام بار اون، فرمانده گروهانی از لشکر ۵۱ تیپ گولانی، سروان لیال ‌هایو، فرمانده یکی از گروه‌های گردان ۵۱ تیپ گولانی و سرگرد بن شیلی، فرمانده گروهانی در یگان ویژه نجات (۶۶۹).
درباره حمایت از فلسطین و ایجاد فوری آتش‌بس نگاه مشترک داریم
امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای خارجه ایران و عربستان که در ژنو حضور دارند دیدار کردند و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداختند.وزیر امور خارجه کشورمان ایران و عربستان را دو کشور بسیار مهم‌ و اثرگذار منطقه دانست و ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت روابط سیاسی، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.وی با اشاره به پیشرفت تدریجی روابط افزود: ایران برای تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف آمادگی دارد.فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار تاکید کرد که روابط دو کشور در مسیر درست قرار دارد و شاهد روند مثبتی در روابط دوجانبه هستیم و ما از توسعه روابط دو کشور استقبال می‌کنیم.فیصل بن فرحان از حضور رئیسی در اجلاس سران کشورهای اسلامی و عربی و دیدار مثبت ولیعهد عربستان و دکتر رئیسی در ریاض اظهار خرسندی کرد.وی گفت: درخصوص حمایت از ملت فلسطین و ایجاد فوری آتش‌بس و ارسال کمک‌های فوری انسان‌دوستانه نیز نگاه مشترک داریم و به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.

 ایران
حضور اعضای دولت در ۸۰ نشست دانشجویی
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه حضور اعضای دولت در جمع دانشجویان سبب خواهد شد تا پیوندی بین دولت و دانشگاه‌ها برقرار شود، گفت: باتوجه به اهتمام رئیس‌جمهور بر اجرای امر رهبرانقلاب در این زمینه، در این دولت از دو ماه پیش کمیته‌ای تشکیل شد و با پیگیری‌های انجام‌شده، زمینه حضور مسئولان در دانشگاه‌ها فراهم آمد. خلجی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها، تا ۱۹ آذر، ۸۰ نشست دانشجویی با حضور اعضای دولت، شامل وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و معاونان وزرا طی دو ماه تشکیل شده که بی‌سابقه است. علاوه‌بر آن، دامنه حضور مسئولان در دانشگاه‌ها را به استانداران امتداد دادیم و هر ۳۰ استاندار در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند. وی تأکید کرد که این روند، محدود به ایام منتهی به روز دانشجو نیست و باتوجه به کمیته‌ای که تشکیل شده، دائمی خواهد بود.
امیدواری برای تصویب کلیات بودجه با همکاری قوا
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس گفت: برخی نمایندگان تصورشان این بود که اگر تصویب نشود به بعد از انتخابات اسفند مجلس موکول خواهد شد که رئیس مجلس آن را رد کرد. حسینی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه دولت، یک هفته فرصت دارد تا با انجام اصلاحاتی این لایحه را تقدیم مجلس کند، تصریح کرد: برخی ایرادهای نمایندگان مجلس ناظر به این بود که هزینه‌ها و مصارف چه می‌شود، در حالی که در بخش اول فقط قرار بود سقف منابع و درآمدهای دولت بیان شده و سپس در مرحله دوم جداول و تقسیم اعتبارات به دستگاه‌ها مطرح شود.
لایحه حمایت از تولید پهپادهای غیرنظامی
سخنگوی دولت اعلام کرد که در جلسه هیأت دولت، در راستای حمایت از نخبگان و فعالان تولید پهپادهای غیرنظامی متن لایحه حمایتی در این زمینه تصویب شد و این لایحه به مجلس ارسال می‌شود. بهادری‌جهرمی گفت: این لایحه حمایتی، باتوجه به توسعه کاربردی پهپادها در حوزه‌های مختلف کشاورزی، علم و فناوری و دیگر حوزه‌های موردنیاز بخش‌های غیرنظامی تدوین و تصویب شده است.
ارسال احکام منافقین به محاکم قضایی خارجی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره تشکیل دادگاه رسیدگی به جنایات منافقین، با بیان اینکه در این‌باره همکاری خوبی میان قوای قضائیه و مجریه وجود دارد، اعلام کرد: پس از رسیدگی به پرونده و صدور احکام قضایی، آن بخش از احکام که قابلیت اجرا از طریق محاکم حقوقی و قضایی کشورهای دیگر را داشته باشد، از طریق مرکز حقوق بین‌الملل به محاکم قضایی کشورهای مورد‌نظر برای شناسایی و اجرای احکام در خصوص منافقین ارائه خواهد شد. دهقان همچنین بااشاره به اینکه در یک مورد کشور بحرین ضرر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری به دارایی‌های بانک مرکزی وارد کرده است، اظهارکرد: ارجاع اختلافات به دیوان داوری بین‌المللی موضوعی است که در توافقنامه امضاشده بین ایران و بحرین مطرح شده است و ما بر اساس همین توافق موضوع تحمیل ضرر به شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای کشورمان از سوی بحرین را در دیوان داوری مطرح می‌کنیم.

 وطن امروز
وزرا مسؤول اصلی روایت پیشرفت‌ و اقدامات دولت هستند
رئیس‌جمهور بر ضرورت روایت و تبیین دقیق، بهنگام و هنرمندانه پیشرفت‌ها و اقدامات انجام شده در دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: مسؤول اصلی این روایت‌ها در وهله اول وزرا و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی هستند. آیت الله رئیسی با تاکید بر اهتمام همه مسؤولان به افزایش مشارکت اجتماعی افزود: مشارکت در انتخابات یکی از جلوه‌های مشارکت اجتماعی است اما لازم است همه وجوه و جلوه‌های این مشارکت در راستای مردمی‌سازی امور و حضور و شرکت مردم در شئون اجتماعی مختلف مورد توجه باشد.
وزارت دفاع ساخت هلیکوپتر بومی را آغاز کرده است
وزیر دفاع از اقدامات این وزارتخانه برای ساخت هلیکوپتر بومی خبر داد.امیر محمدرضا آشتیانی درباره ساخت هلیکوپتر بومی اظهار کرد: ما مشغول انجام اقداماتی در این زمینه هستیم. وی درباره جایگزینی سلاح «مصاف» با «ژ ۳» در نیروهای مسلح اظهار کرد: مصاف یک سلاح پیشرفته ساخت وزارت دفاع است که رفته‌رفته مجموعه‌هایی را با آن تجهیز می‌کنیم. وزیر دفاع با اشاره به انجام مراحل تست جت آموزشی پیشرفته یاسین گفت: این محصول یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های آموزشی است که خلأ روند آموزشی ما را جبران می‌کند.

 خراسان
زمزمه بازگشت بهزاد نبوی به جبهه اصلاحات
رسانه اصولگرای مثلث آنلاین، مدعی رایزنی برای بازگشت بهزاد نبوی به جبهه اصلاحات شد و نوشت: اخیرا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی رایزنی‌ها از سوی اصلاح‌طلبان با بهزاد نبوی انجام شده است تا او بار دیگر به جبهه اصلاحات ایران برگردد. گویا اختلافات درونی جبهه اصلاحات به ویژه بعد از قدرت‌گرفتن حزب اتحاد در این تشکیلات سیاسی بالا گرفته است و هیچ راهبرد مشخصی از میان جلسات جبهه اصلاحات به دست نمی‌آید. به احتمال زیاد اتحاد ملتی‌ها از بازگشت احتمالی بهزاد نبوی به جبهه اصلاحات خوشحال نخواهند شد زیرا همین‌ها با فضاسازی علیه نبوی باعث استعفای او شدند؛ استعفایی که برخی از آن استعفای اجباری یاد می‌کنند. با این اوصاف اگر واقعا نبوی به جبهه اصلاحات بازگردد این احتمال وجود دارد که جایگاه حزب اتحاد ملت تضعیف شود و دیگر این حزب افراطی نتواند نظراتش را به مجموعه اصلاح‌طلبان تحمیل کند؛ چه آن که با حضور نبوی، خاتمی هم احتمالا قدری به سمت او متمایل شود و دیگر به این میزان تحت تأثیر نظرات رادیکال اتحادی‌ها قرار نگیرد.
سیاست دولت ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است
صحرایی وزیر آموزش و پرورش بر تقاضا و توسعه متوازن آموزشی تاکید کرد و گفت: سیاست دولت مردمی، ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت مدارس دولتی است و این امر بخشی از عدالت آموزشی را محقق می‌کند.
تجارت با همسایگان به ۳۸میلیارد دلار رسید
رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۸ماه امسال با ۱۱.۴۲ درصد افزایش به رقم ۳۸ میلیارد و ۶۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار رسید. رضوانی‌فر اعلام کرد: میزان وزنی مبادلات تجاری کشورمان در ۸ماه سال جاری با ۱۵ کشور همسایه ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 مردم سالاری
دخالت در انتخابات خط قرمز ماست
شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور هرگونه دخالت در امر انتخابات را خط قرمز وزارت کشور عنوان کرد و گفت: وزارت کشور مجری انتخابات است و فرمانداران باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.معاون سیاسی وزارت کشور با تأکید براینکه کسی اجازه دخالت در امر انتخابات را ندارد، افزود: در قانون جدید تأکید شده که شعب باید یک روز قبل از شروع اخذ رأی مورد بازدید قرار بگیرند و مسئولان از جمله فرمانداران باید از برگزاری خوب انتخابات در شعب اطمینان لازم و کامل را حاصل کنند.وی با تأکید براینکه وقت مردم نباید در صف‌های طولانی برای اخذ رأی هدر برود، اظهارداشت: بررسی‌های گذشته نشان می‌دهد یک تمرکز مناسب برای استقرار شعب وجود نداشته است؛ به عنوان مثال شهرک‌های صنعتی و مراکز پرجمعیت مورد توجه قرار خواهد گرفت و تسهیل در امر اخذ رأی از مردم در دستور کار قرار دارد. رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه مرکز جمعیتی در برخی نقاط کشور تغییر پیدا کرده‌اند، افزود: تأمین منابع انسانی، نرم افزاری و سخت‌افزاری برای تسهیل در امر اجرای انتخابات از وظایف فرمانداران و بخشداران در سراسر کشور است.
قاتل آیت‌الله سلیمانی در بابل اعدام شد
رئیس کل دادگستری مازندران گفت: حکم قصاص قاتل آیت‌الله سلیمانی، با حضور اولیای دم در زندان بابل اجرا شد. حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار کرد: حکم قصاص قاتل شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، پس از تایید در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، دیروز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ با حضور اولیای دم در زندان بابل به اجرا در آمد.
آیت الله سلیمانی روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت ماه امسال برای انجام امور بانکی به یکی از بانک‌های بابلسر مراجعه کرد که به ضرب گلوله نگهبان بانک مجروح و بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.بعد از ارسال پرونده به دادگاه و برگزاری جلسات دادگاه با حضور متهم و وکیل وی، در نهایت قاضی با توجه به ادله موجود حکم قصاص قاتل را صادر کرد. حکم قصاص پس از تایید در دیوان عالی کشور، صبح دیروز اجرا شد.

 قدس
برای بار سوم پیشنهاد رفع فیلتر را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می‌برم
وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که قرار نیست اکنون که فضای کشور در آرامش کامل قرار دارد برخی محدودیت‌ها و فیلتر اپلیکیشن‌های کاربردی مثل گوگل‌پلی برداشته شود؟ با بیان اینکه «تصمیم در این زمینه با من نیست و من بارها حداقل پیشنهاد رفع فیلتر گوگل‌پلی را به کارگروه مصادیق مجرمانه داده‌ام، اما مخالفت می‌کنند» گفت: «۱۳ نفر در این کارگروه عضو هستند، ۶ نفر آن‌ها وزرای دولت هستند، یک نفر نماینده مجلس به همراه رئیس سازمان صدا و سیما، فرمانده کل نیروی انتظامی کشور و دادستان کل و دو عضو دیگر، بهتر است از بقیه اعضای این کارگروه هم بپرسید چرانظرشان مخالف است؟»وی درباره دلایل مخالفت با این پیشنهاد گفت: «برخی استدلال‌ها و دلایل امنیتی است، برخی اخلاقی و مسائل دیگر ولی ما برای بار سوم هم این پیشنهاد را می‌بریم تا ببینیم چه می‌شود».
در ماجرای بنزین باید روحانی استیضاح می‌شد!
علی مطهری در پاسخ به این پرسش که «چرا پس از حوادث آبان ۹۸ در مصاحبه‌ای گفته بودید اگر شرایط عادی بود روحانی را استیضاح می‌کردید» گفت: به این خاطر که ما دولت [روحانی] را در آن ماجرای بنزین مقصر می‌دانستیم و نحوه اجرای آن کار انصافاً خیلی بد بود. ابتدا سراغ استیضاح وزیر کشور رفتیم که ایشان مسئول اجرای این تصمیم بود که خیلی بد اجرا کرد. اگر مجلس همان ابتدا وارد می‌شد، اعتراضات خیلی کمتر می‌شد؛ چرا که مردم احساس می‌کردند از درون حکومت یک نهادی دارد اعتراض می‌کند.
«السیسی» پیشتاز انتخابات مصر
رسانه‌های مصری با توجه به شمارش آرا در ۵۵کمیته عمومی نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کردند که از پیشتازی «عبدالفتاح السیسی» حکایت دارد. بر اساس نتایج اعلام شده، رئیس‌جمهور کنونی مصر ۶میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۱۴ رأی را در این ۵۵کمیته کسب کرده و پیشتاز رقابت است. «فرید زهران» نامزد حزب دموکراتیک اجتماعی مصر که نزدیک‌ترین رقیب او است تا اینجای کار فقط ۲۱۷هزار و ۸۹۲ رأی بدست آورده است.
آغاز پمپاژ آب دریا به درون تونل‌های حماس
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی پمپاژ آب دریا درون شبکه تونل‌های حماس در غزه را آغاز کرده است. این رسانه همچنین بیان کرد: عملیات نابودی تونل‌ها محرمانه است و نمی‌توان در مورد آن چیزی گفت. منبع یاد شده اشاره کرد: پر کردن تونل‌های حماس با آب دریا ممکن است هفته‌ها طول بکشد.
محبوبیت انصارالله در غرب آسیا رو به افزایش است
براساس تحلیل روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، تقابل‌های هفته‌های اخیر انصارالله یمن با رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطینیان، جایگاه این گروه مقاومت را در غرب آسیا تقویت کرده که می‌تواند به گسترش قدرت آن‌ها درون کشورشان کمک کند. بنا به این گزارش، انصارالله حملات موشکی و پهپادی به جنوب سرزمین‌های اشغالی انجام داد و ماه گذشته نیز یک کشتی تجاری را ضبط کرد.

 ابتکار
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص لایحه اصلاحی عفاف و حجاب را تأیید کرد
هیئت عالی نظارت مصوبه اصلاحی مجلس درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مغایر با سیاست‌های کلی نظام ندانست. هیئت عالی نظارت در بررسی پیشین این لایحه، پنج ابهام و مغایرت را با سیاست های کلی نظام اعلام کرده بود و مجلس با انجام اصلاحاتی در مصوبات خود، ایرادات را برطرف نمود.در این جلسه که به ریاست محمدباقر ذوالقدر و با حضور اعضای هیئت عالی نظارت و نمایندگان روسای سه قوه و نمایندگانی از دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد، مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.در ابتدا گزارش کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اصلاحات مجلس شورای اسلامی در رفع مغایرت های اعلامی هیئت عالی بیان شد.در ادامه اعضای هیئت عالی نظارت، اصلاحات مجلس در بند ۳ ماده ۱۳ (درخصوص اعمال محرومیت ها برای مدیران شرکت هایی که بد پوششی یا کشف حجاب را ترویج می نمایند)، ماده ۳۲ (التزام عملی به عفاف و حجاب در محیط کار و انظار عمومی)، ماده ۴۱ (عدم همکاری دستگاه هایی از جمله صدا و سیما با افراد دارای شهرت و تاثیرگذار که دارای پرونده در حال بررسی یا محکومیت قضایی پرداخته)، ماده۴۷ (‌بد پوششی مردان در معابر عمومی) و همچنین ذیل ماده ۵۷ (مجازات توهین و تقابل کنندگان با امر معروف و نهی از منکر) را مورد بحث و بررسی قرار دادند که در نهایت با اعلام آراء جداگانه، تمام اصلاحات مجلس را رافع مغایرت های مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام تشخیص دادند.مطابق آیین نامه نظارت بر سیاست های کلی، مصوبات هیئت عالی نظارت به جهت اتخاذ تصمیم به شورای نگهبان منعکس خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

به ثمر نشستن پژوهش نیازمند ساز و کار مدیریتی مناسب است
مهر/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار بامعاون پژوهش حوزه‌های علمیه و جمعی از مدیران این معاونت گفت: انتظار می‌رود که حوزه با یک ساز و کار مناسب و مدیریت درست، جایگاه واقعی پژوهش را در برنامه‌های حوزه تعریف کند؛ چرا که پژوهش هنوز جایگاه واقعی خود را در سیستم برنامه‌ای حوزه پیدا نکرده است.رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در حوزه علمیه هنوز نگاه آموزش محوری حاکم است و علی رغم پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، پژوهش همچنان گاهی مهمان ناخوانده آموزش است. اینکه هنوز در تعداد قابل توجهی از مدارس اصلاً معاون پژوهش وجود ندارد، نقیصه بسیار بزرگی است و چه انتظاری از این مدرسه می‌رود که خروجی پژوهشی داشته باشد؟وی خاطر نشان کرد: مشکل امروز ما در سکانداری معاونت پژوهش نیست؛ بلکه در قوانین و مقرراتی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد تا کاستی‌های موجود تدارک شوند و عملاً پژوهش پا به پای برنامه‌های آموزشی باشد.استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که بگوییم آموزش بدون پژوهش اساساً آموزش نیست؛ نه اینکه گفته شود اگر آموزش محقق شد همه چیز محقق شده است. بنابراین هم شورای عالی حوزه و هم مدیر باید تلاش کنند تا پژوهش جایگاه بالاتری پیدا کند.

مسیر تحول و پیشرفت در کشور از کانال تحقیق و پژوهش می‌گذرد
رسا/ آیت‌الله خاتمی در جمع پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) اظهار داشت: من از ابتدا با آثار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) آشنا هستم و تولیدات این پژوهشگاه، تولیدات فاخر و ظریفی هستند.عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اکثریت آثار این پژوهشگاه، قریب به‌اتفاق آثار سالمی هستند و با اطمینان می‌توان آنها را در اختیار مردم گذاشت و این پژوهشگاه برای حوزه علمیه، علما و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مایه افتخار است.آیت الله خاتمی اذعان داشت: کتاب‌هایی که در این پژوهشگاه نوشته شده، کتاب‌های کاملاً محققانه‌ای است که باید به‌روز بشوند. در عرصه جهاد تبیین نیز کتاب‌های فاخری نوشته شده است.نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در شرح نهج‌البلاغه جلد ۲۰ صفحه ۳۱۹ روایتی است «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ» که خیلی روایت قابل توجهی است علم سلطان است هر کس که آن را یافت حمله می‌کند و برخورد تهاجمی دارد و اگر ملتی را از پژوهش محروم کردند «ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ» مورد تهاجم واقع شده و به آن حمله می‌شود.وی افزود: من معتقد هستم که در هفته پژوهش و فناوری باید این روایت را در همه عرصه‌ها مطرح کرد چراکه مسیر تحول و پیشرفت در کشور از این کانال می‌گذرد.

طلاب و فضلای حوزه علمیه فهم درستی از مسائل سیاسی را به جامعه منتقل کنند
رسا/ آیت الله آملی لاریجانی، در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهمترین کار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا، هدایت تحصیلی طلاب و همچنین شناسایی و معرفی نخبگان و فرهیختگان حوزه به جوامع علمی می باشد.وی اظهار داشت: برنامه ریزی تحصیلی برای فضلا پیش از شروع دروس خارج، از ضروریات بوده و مجمع نمایندگان طلاب می تواند راهنمای خوبی برای هدایت تحصیلی طلاب باشد و به امور فرهنگی، معیشتی و اجتماعی طلاب بپردازد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت مسائل سیاسی اشاره کرد و یادآور شد: طلاب و فضلای حوزه علمیه باید بصیرت سیاسی داشته باشند و در مواقع مهم، فهم درستی از مسائل سیاسی را به جامعه منتقل نموده و تحلیل دقیق خود از مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه داده و دفاع نمایند.آیت الله آملی لاریجانی ابراز داشت: امروز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، مورد علاقه ملت های آزاده جهان است و همگان باید ارزش‌های نظام‌ و انقلاب اسلامی را با اهمیت بدانند.

وتوی آمریکا نشان داد هیچ اصول انسانی را قبول ندارند
حوزه/ آیت الله فقیهی در بیان حکم مقاتله با کفار و جهاد دفاعی بر اساس آیه «وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا» اظهار کرد: در اسلام دستور داده شده با کسی قتال کنید که با شما در حال قتال و جنگ است؛ از این رو حمله به زنان، کودکان و خردسالانی که اهل جنگ نیستند جایز نیست. صهیونیست‌ها در همه حملات خود غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. این بچه های ضعیف و بی پناه، چه گناهی کردند که آن‌ها را می کشید؟! عضو جامعه مدرسین بیان داشت: تمام کشورهای دنیا گفته اند که باید در غزه آتش بس اعلام کنید، حتی اروپا با همه خباثتی که دارد، خواهان پذیرش آتش بس است؛ ولی ایالات متحده آن را وتو می کند! واقعا! دیگر آبرویی برای آمریکا نمانده است. این وتو نشان داد که او و ولد نامشروعش رژیم اشغالگر صهیونیستی هیچ اصول انسانی را قبول ندارند. دنیا اگر می خواهد حقوق بشر را ببینید بیاید و در مکتب انبیاء و اهل بیت (ع) ملاحظه کند؛ نه در مکتب استعمارگرانی که حقوق بشری را قبول دارند که فقط با منافعشان سازگار است.

اسرائیل در محاصره دریایی قرار دارد
فارس/ «الیزر ماروم» فرمانده سابق نیروی دریایی رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه گفت که این رژیم تاکنون مورد حملاتی مانند عملیات‌های نیروهای مسلح یمن قرار نگرفته بود.ماروم در مصاحبه با «رادیو ارتش» رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «اسرائیل در حال حاضر در محاصره دریایی قرار دارد و تردد از دریای سرخ بسته شده که بر افزایش قیمت‌ها تأثیر دارد».وی در این‌باره توضیح داد: «این شرایط نه تنها باعث تأخیر در واردات می‌شود بلکه دسترسی به حجم بزرگی از مواد خام برای تولیدات داخلی و همچنین قطعات الکتریکی که از شرق دور می‌آیند، مختل می‌شود».

ما از سوراخ صلح آمریکایی و مارهای سمی آن بارها گزیده شده‌ایم
ایرنا/ «عبدالباری عطوان» در مطلبی در روزنامه رای الیوم نوشت: این روزها درخواست هایی برای برگزاری کنفرانس صلح با مشارکت کشورهای منطقه در کنار کشورهای روسیه و چین و به سرپرستی آمریکا برای فعال کردن به اصطلاح راهکار “دودولتی” به عنوان تنها راهکار خروج از بحران مطرح شده است که توطئه جدیدی با هدف سرقت پیروزی بزرگی است که نشانه های آن در میان ویرانه های غزه در حال آشکار شدن است.تحلیلگر معروف جهان عرب واشنگتن و غرب را غیرقابل اعتماد دانست و گفت که فلسطینیان از سوراخ صلح آمریکایی و مارهای سمی آن بارها گزیده شده‌اند.این تحلیلگر نوشت: مقاومت شجاعی که تاکتیک و راهبرد آن همه را انگشت به دهان گذاشته است و پیروزی درخشان بر متجاوزان به دست آورده و نظامیان صهیونیست را در دامی بزرگ گرفتار کرده که تاکنون دهها افسر و نظامی نیروی زبده «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی را بلعیده و تانکها و نفربرهای آنها را منهدم کرده است؛ هر راهکاری که خواسته های مشروع ملت فلسطین در بازپس گیری اراضی فلسطین از نهر تا بحر (سراسر سرزمین تاریخی فلسطین) را تامین نکند، قبول نخواهند کرد.

سنای آمریکا لایحه سیاست دفاعی نجومی سالانه ایالات متحده را تصویب کرد
ایرنا/ چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا روز چهارشنبه در جلسه سنا، گفت: در زمانه‌ای که مشکلات بزرگی امنیت جهانی را تهدید می‌کند، تصویب لایحه سیاست دفاعی آمریکا موسوم به قانون «مجوز دفاع ملی» (NDAA) با اهمیت‌تر از همیشه است. تصویب این لایحه ما را قادر می‌سازد تا در مقابل روسیه ایستادگی کنیم، در برابر چین استوار بمانیم و اطمینان حاصل کنیم که قدرت دفاعی آمریکا همیشه در حال پیشرفت است.لایحه سیاست دفاعی آمریکا موسوم به قانون «مجوز دفاع ملی» علاوه بر تأمین بودجه برنامه‌ها و سیاست‌های پنتاگون، مجوز ده‌ها میلیارد دلار برای خرید هواپیما و کشتی‌ و نیز افزایش تاریخی ۵ و ۲ دهم درصدی حقوق نظامیان را می‌دهد.همچنین این لایحه در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، مجوز ۱۱ و نیم میلیارد دلار برای بازدارندگی چین در منطقه هند و اقیانوس‌آرام و نیز ۸۰۰ میلیون دلار دیگر برای حمایت از اوکراین را می‌دهد.لایحه سیاست دفاعی آمریکا برای اینکه به قانون تبدیل شود، باید به تصویب مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *