دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه:

به ثمر نشستن پژوهش نیازمند ساز و کار مدیریتی مناسب است

دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با آیت الله حسینی بوشهری

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار بامعاون پژوهش حوزه‌های علمیه و جمعی از مدیران این معاونت گفت: انتظار می‌رود که حوزه با یک ساز و کار مناسب و مدیریت درست، جایگاه واقعی پژوهش را در برنامه‌های حوزه تعریف کند؛ چرا که پژوهش هنوز جایگاه واقعی خود را در سیستم برنامه‌ای حوزه پیدا نکرده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در حوزه علمیه هنوز نگاه آموزش محوری حاکم است و علی رغم پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، پژوهش همچنان گاهی مهمان ناخوانده آموزش است. اینکه هنوز در تعداد قابل توجهی از مدارس اصلاً معاون پژوهش وجود ندارد، نقیصه بسیار بزرگی است و چه انتظاری از این مدرسه می‌رود که خروجی پژوهشی داشته باشد؟

وی خاطر نشان کرد: مشکل امروز ما در سکانداری معاونت پژوهش نیست؛ بلکه در قوانین و مقرراتی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد تا کاستی‌های موجود تدارک شوند و عملاً پژوهش پا به پای برنامه‌های آموزشی باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که بگوییم آموزش بدون پژوهش اساساً آموزش نیست؛ نه اینکه گفته شود اگر آموزش محقق شد همه چیز محقق شده است. بنابراین هم شورای عالی حوزه و هم مدیر باید تلاش کنند تا پژوهش جایگاه بالاتری پیدا کند.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *