طلیعه ۱۲۹۱ – ۹۵۰۲۱۵

آتش‌بسی که از دو ماه قبل در شهر حلب و دیگر نقاط سوریه بین ارتش و معارضین مسلح برقرار شده بود، به دلیل حملات گروه تروریستی جبهه‌النصره و دو گروه «احرار الشام» و «جیش الاسلام» که مورد حمایت عربستان قرار دارند، عملا فروپاشیده است. طی دو هفته اخیر این گروه‌های تروریستی که کشورهای غربی آنان را معارض میانه‌رو می‌نامند، با حملات خمپاره‌ای، مردم شهر حلب را هدف قرار دادند که در نتیجه آن دهها تن از کودکان و زنان جان باختند و صدها نفر مجروح شدند.

ریشه حملات جنون‌آمیز خمپاره‌ای تروریست‌ها به مردم بی‌دفاع حلب دلایل متعددی دارد که از جمله آن شکست‌ مکرر در تصرف حومه جنوبی استان حلب و ناتوانی در فشار به دولت سوریه برای امتیازگیری در مذاکرات ژنو است.برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که گروه‌های تروریستی تلاش دارند با ایجاد درگیری‌های پراکنده، تمرکز ارتش را از عملیات بزرگ آزادسازی حلب منحرف کنند.

در این بین، «وائل الحلقی» نخست وزیر سوریه اعلام کرد، نزدیک به پنج هزار تروریست تازه نفس از مرزهای ترکیه به سوریه آمده و در ریف حلب و ادلب مستقر شده‌اند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که تروریست‌ها برای جنگ حلب به موشک‌ زمین‌ به هوا مجهز شده‌اند.

این درگیری‌ها در حالی رخ داده که گفته می‌شود ارتش سوریه آماده است تا در صورت شکست قطعی مذاکرات نبرد بزرگی را برای آزادسازی شهر حلب آغاز کند. نبردی  که به باور برخی تحلیلگران نقش سرنوشت ساز و تعیین کننده ای در آینده سوریه خواهد داشت .

در همین حال دی‌میستورا  نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طی روزهای گذشته از روسای جمهور آمریکا و روسیه خواست برای جلوگیری از شکست کامل طرح آتش‌بس در سوریه پادرمیانی کنند. یک روز بعد واشنگتن و مسکو اعلام کردند که برای توقف درگیری‌ها در حومه دمشق و شمال استان لاذقیه توافق شده است، با این حال درگیری‌ها در حلب همچنان ادامه دارد.

واشنگتن و شرکای این کشور در خاورمیانه می‌گویند مذاکرات سوریه نباید به ابقای اسد منجر شوداما ایران و روسیه تأکید دارند که بحران سوریه باید بر اساس نقشه راه تعیین‌شده در بیانیه گروه موسوم به «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» و قطعنامه شورای امنیت که این بیانیه را تائید کرده، حل شود.

گروه بین‌المللی حمایت از سوریه که آمریکا، روسیه، ایران و عربستان هم یکی از اعضای آن هستند، اواخر سال گذشته سندی را منتشر کرد که بر اساس آن قرار است مذاکرات صلح به اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سوریه منجر شود. در این سند به «ممنوعیت» نامزدی اسد در انتخابات اشاره‌ای نشده است.

جمهوری اسلامی ایران همان گونه که از ابتدای بحران سوریه بر راه حل سیاسی آن تاکید داشته اینک نیز تنها راه حل بحران را حل سیاسی آن و قطع حمایت و کمک های کشورهایی مانند عربستان و ترکیه به تروریست ها می داند و معتقد است تا زمانی که این کشورها دست از حمایت تروریست ها برندارند بعید است بتوان به آینده مذاکرات و روند سیاسی خوش بین بود. (خ-۱۲۹۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *