خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
واکنش کنعانی به مصوبه اخیر شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا
کنعانی مصوبه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا ناظر بر وضع تحریم علیه برخی افراد و نهادهای کشورمان با تمسک به ادعای واهی دخالت در بحران اوکراین را شدیدا محکوم و آن را اقدامی مخرب توصیف کرد.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این‌باره اظهار کرد: تلاش مذبوحانه برخی جریان‌های مخرب با اهداف سیاسی خاص در راستای نشر اطلاعات غلط و تمسک به حربه ناکارآمد تحریم، ضمن آن‌که هیچ دستاوردی برای تحریم‌کنندگان به همراه ندارد، موانع خودساخته را در مسیر مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اروپا بیشتر می‌کند.کنعانی تصریح کرد: اتحادیه اروپا در‌حالی از حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد سخن می‌گوید که عملا چشم خود را بر شدیدترین و فاحش‌ترین نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل از‌جمله حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و ارتکاب تردیدناپذیر نسل‌کشی و پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری بسته و از انجام اقدام مؤثر در جهت توقف حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی کوتاهی می‌کند.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن تأکید بر موضع اصولی کشورمان مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل اختلافات بین روسیه و اوکراین از طریق مسالمت‌آمیز، وضع تحریم در حوزه صنعت دفاعی کشورمان را فاقد مبنا دانسته و حق جمهوری اسلامی ایران را برای پاسخ محفوظ دانست.
روایت نتانیاهو از نقش تشکیلات خودگردان در آینده غزه
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل با رویاپردازی دوباره درباره آینده غزه، ضمن اشاره به برخی خبرها مبنی بر احتمال حاکمیت تشکیلات خودگردان در غزه، مدعی شد که اسرائیل کنترل نظامی غزه را در دست خواهد گرفت و مدیریت امور شهری به تشکیلات خودگردان واگذار می‌شود. وی همچنین در کمیته امورخارجه و دفاع پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین تحت هیچ شرایطی بر غزه حکومت نخواهد کرد و ما هستیم که پس از جنگ، مسئولیت امنیت در غزه را در دست خواهیم داشت». وی همچنین در خصوص شرایط کرانه باختری گفت: «دولت احتمال بروز جنگ علیه نیروهای تشکیلات خودگردان در کرانه باختری را بعید نمی‌داند و طرح‌های فوق‌‌العاده برای مقابله با چنین پیشامدی وضع کرده است».

 همشهری
نتایج نهایی بررسی صلاحیت تا ۱۴دی‌ماه اعلام می‌شود
سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس گفت: از ۱۵دی‌ماه پیامکی برای نامزدها ارسال می‌شود که با یک نام کاربری و رمز بتوانند وارد سامانه مالی انتخابات شوند. محسن اسلامی با بیان اینکه نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های نظارت استان تا ۱۴دی‌ماه اعلام می‌شود، افزود: برنامه‌هایی برای تبلیغات کاندیداها در صداوسیما، فضای‌مجازی و دیگر فضاهای تبلیغاتی درنظر گرفته‌ شده‌است، اما داوطلبان باید تا بررسی کامل صلاحیت‌ها صبر کنند.
راهبرد جبهه پایداری؛ وحدت با حفظ اصول
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه معتقدیم اگر بتوانیم به وحدت برسیم، باید این کار را انجام دهیم، گفت: راهبرد کلی ما حرکت به‌سمت وحدت با حفظ اصول است، مگر اینکه مجبور شویم به‌خاطر حفظ اصول، فهرست مستقل بدهیم. وی اضافه‌کرد: رقبا خودشان در صحبت‌هایشان می‌گویند ما باید اینها را به‌جان هم بیندازیم.
ابهام در رویکرد انتخاباتی جبهه اصلاحات
جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات با بیان اینکه این جبهه هنوز درباره انتخابات تصمیمی نگرفته‌است، گفت: شاید برخی دوستان به‌صورت فردی ثبت‌نام کرده باشند یا برخی احزاب بنا به معرفی فهرست داشته باشند، اما تا این لحظه هیچ تصمیمی در جبهه اصلاحات گرفته نشده‌است.
بدون پایان جنگ، تبادل اسرایی در کار نیست
یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرده تا پیش از پایان تجاوز به غزه، هیچ صحبتی در مورد تبادل اسرا وجود ندارد. اسامه حمدان با تکذیب گزارش‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم با رژیم‌صهیونیستی برای تبادل اسرا گفته تا پیش از پایان تجاوز به غزه، هیچ صحبتی در مورد تبادل اسرا وجود ندارد.
اسرائیل در شمال در تله افتاده ‌است
تحلیلگران صهیونیستی اذعان می‌کنند که شهرک‌های هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی در لبنان مداوما در معرض شلیک موشک‌های مقاومت قرار دارند و صهیونیست‌ها در این منطقه به تله افتاده‌اند.تزوی یحزقلی، تحلیلگر امور عربی، گفته: حزب‌الله لبنان در شمال همچنان زمام امور را در دست دارد و تصمیم می‌گیرد که فشار را بیشتر کند یا نه.
یمن نفتکش اسرائیل را زد
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله موشکی به کشتی حامل نفت نروژی که به سمت فلسطین اشغالی در حال حرکت بود، خبر داده است. به‌گفته سرتیپ یحیی سریع، پس از آنکه خدمه کشتی حامل نفت نروژی به نام «استریندا» به تهدیدها توجه نکرده‌اند، مورد حمله یک موشک قرار گرفته‌اند. گفته شده، نیروهای یمنی تاکنون مانع از حرکت ۱۴۰۰کشتی و قایق به سمت سرزمین‌های اشغالی شده‌اند.

 کیهان 
اولین جلسه محاکمه علنی۱۰۴ نفر از کادر مرکزی سازمان منافقین
اولین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی دهقانی برگزار شد. قاضی این پرونده اظهار داشت: پرونده مشتمل بر کیفرخواست دریافتی از دادسرای عمومی و انقلاب تهران با موضوع اتهامات گروهک تروریستی منافقین موسوم به مجاهدین خلق به عنوان شخصیت حقوقی همچنین علیه ۱۰۴ نفر از کادر مرکزی و عوامل اصلی آن تحت نظر دادگاه قرار دارد. رئیس دادگاه شعبه یازدهم کیفری استان تهران گفت: برای آدرس رسمی آ‌ن‌ها ایمیل فرستاده شده تا دفاعیات خود را ارسال کرده و وکیل معرفی کنند. در ادامه دادگاه فیلمی که دادگاه از مسعود رجوی منتشر شد که سرکرده منافقین با ژنرال حبوش رئیس سرویس اطلاعات عراق دیدار کرده و به او اعلام می‌کند که جنایت ۷ تیر توسط این گروهک صورت گرفته و کاخ سفید و کاخ الیزه از آن با خبر بودند.
حق داریم بازرسان آژانس را بپذیریم یا نپذیریم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نه تنها وزیر صهیونیستی غزه را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد بلکه آنها ایران را هم تهدید کردند. ما با نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم باید به آنها تذکر بدهند. اسلامی درخصوص برجام هم تصریح کرد: در بحث مذاکرات، آمریکا از برجام خارج شده و اجازه نداده دیگران هم به تعهدات خودشان عمل کنند. باید آنان تحریم‌ها را لغو کنند تا ما هم به تعهد خود عمل کنیم. اگر کشوری پیشنهادی دارد چارچوب آن مشخص است.وی گفت: همه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها است و اگر به حقوق ملت ایران پایبند باشند، آن برای ما قابل پیگیری است.اسلامی درخصوص ادعاهای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بحث بازرسان آژانس نیز گفت: ما طبق پادمان عمل می‌کنیم، وقتی آنان بازرس معرفی می‌کنند ما حق داریم بپذیریم یا نپذیریم. استفاده از واژه محکوم می‌کنم فاقد اعتبار است. در حال حاضر ما ۱۲۰ بازرس را پذیرفتیم. همین ساعت، بازرس‌ها در سایت‌های ما دارند بازدید می‌کنند، این امر تعریف شده است.رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ما هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی نداریم، گزارش آژانس بر اساس برجام است. اما وقتی طرفین به تعهدات عمل نکردند، فشار به ایران قابل قبول نیست. آنان برگردند به تعهدات ما هم به تعهدات عمل می‌کنیم.
مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳
روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۲۷ رأی مخالف در مقابل ۹۱ رأی موافق، کلیات لایحه را رد کردند. دولت هفت روز فرصت دارد تا ضمن انجام اصلاحات، لایحه را مجددا تقدیم مجلس کند. هرچند کلیات لایحه قبلا در کمیسیون تلفیق که منتخب مجلس می‌باشد، تصویب شده بود، با این حال نمایندگان تصمیم گرفتند به این کلیات رای منفی بدهند.
۱۶ نیروگاه جدید به گاز طبیعی متصل شدند
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که «با توجه به شدت یافتن سرما در روزها و هفته‌های آینده شرایط گازرسانی به نقاط مختلف کشور به چه شکل است» اظهار داشت: حوزه گاز، در طول دو سالی که از دولت می‌گذرد، با افتتاح فازهای ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی و با تقویت خطوط انتقال، هم تامین و هم انتقال تقویت شده است. همچنین با فعال شدن سوآپ گازی امکان تراز کردن مصرف گاز به‌ویژه در شمال کشور، بهتر فراهم شده است. در نتیجه اینها در این دوسالی که از عمر دولت می‌گذرد، ۱۶ نیروگاه جدید به گاز طبیعی متصل شدند؛ ۵۰۰۰ روستا و ۱۵۰۰۰ واحد صنعتی به شبکه اتصال وصل شدند و توانستند فعال بشوند.

 ایران 
ضرورت بررسی میزان واقع‌نگری و قابلیت اجرایی قانون هوای پاک
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای عالی محیط زیست، ناظر به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون هوای پاک، با تأکید بر ضرورت بررسی میزان واقع‌نگری و قابلیت اجرای این قانون، ‌مشخص شدن سهم دستگاه‌ها در آلایندگی، بررسی دقیق علت کاهش یا افزایش آلودگی در استان‌های مختلف و تعیین زمان‌بندی برای اجرای تکالیف و وظایف هر دستگاه در این زمینه تصریح کرد:‌ همه سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف به موجب قانون در قبال رفع معضل آلودگی هوا وظیفه دارند و باید نسبت به عملکرد خود به مردم گزارش دهند و اگر هم در بخشی از اجرای وظایف خود با مانعی مواجه هستند، آن را به صراحت اعلام کنند.
برنامه‌ریزی برای تکمیل کارخانجات نیمه‌تمام تولید کاغذ
در جلسه کارگروه کاغذ و نشر که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، بر تداوم حمایت‌های موجود و برنامه‌ریزی برای تکمیل برخی کارخانجات نیمه‌تمام تولید کاغذ تأکید شد. مخبر در این جلسه با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای تأمین کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی با استفاده از ظرفیت داخلی، از تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در جهت خودکفایی کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش قدردانی کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم تداوم در حمایت از تولید داخلی و کارخانجات فعلی و لزوم توجه به پایداری بودجه بخش کاغذ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، از مسئولین ذیربط خواست نظارت جدی بر قیمت کاغذ در بازار داشته باشند.

 جمهوری‌اسلامی 
تعداد شهدای غزه از ۲۰ هزار نفر فراتر رفت
وزارت بهداشت غزه از افزایش آمار شهدا و مجروحان حملات رژیم صهیونیستی خبر داد. بنا به گفته منابع فلسطینی، با در نظر گرفتن اینکه شمار زیادی پیکر هنوز زیر آوارها قراردارند، آمار کشته شدگان از ۲۰ هزار نفر گذشته است.وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد، بیش از ۵۰ هزار تن مجروح شدند. این درحالی است که نزدیک به هفت هزار نفر هم زیر آوار مناطق ویران شده قرار دارند که امکان بیرون آوردن آنها درحال حاضر وجود ندارد.

 وطن امروز 
بازدید وزیر دفاع از مراحل تست‌های پروازی جت آموزشی یاسین
وزیر دفاع در بازدید از مراحل آزمون‌های پروازی جت آموزشی یاسین با بیان اینکه خلبانانی که با این هواپیما آموزش داده شوند، قابلیت پرواز با جنگنده‌های نسل جدید را دارند، تاکید کرد: ماموریت اصلی یاسین کاهش مدت و افزایش کیفیت آموزش‌های خلبانی است.امیر محمدرضا آشتیانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های نیروهای مسلح در راستای ارتقای آموزش خلبانی، تسلط بر انواع هواپیماهای جنگنده کلاس‌های مختلف است، افزود: این هواپیمای آموزشی با حمایت کامل وزارت دفاع به‌زودی در حوزه آموزش خلبانان کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به تولید انبوه خواهد رسید. وی با بیان اینکه خلبانانی که با این هواپیما آموزش داده شوند، قابلیت پرواز با جنگنده‌های نسل جدید را دارند، تاکید کرد: هواپیمای یاسین باعث کاهش مدت زمان آموزش‌های خلبانی و ارتقای این چرخه می‌شود. وزیر دفاع با اشاره به اینکه می‌توان از این هواپیما در پشتیبانی نزدیک هوایی نیز استفاده کرد، اظهار داشت: یاسین قادر خواهد بود از انواع تسلیحات با هدایت اپتیکی و حرارتی در ماموریت‌‌های پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده کند.

 جوان
امروز مردم بسیاری از کشور‌ها برای درمان به ایران می‌آیند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شاهد پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی در کشور هستیم، اضافه کرد: زمانی نیازمند انبوه پزشکان پاکستانی و هندی بودیم و مردم برای درمان بیماران به خارج از کشور می‌رفتند، اما با تمام جنگ روانی و تبلیغات منفی و دروغی که از مهاجرت انبوه پرستاران و پزشکان اعلام می‌کنند، پیشرفت‌های پزشکی ما بی‌نظیر بوده و همه معادلات بر عکس شده است.سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه امروز همه بیماری‌ها در داخل کشور درمان می‌شوند و مردم بسیاری از کشور‌های دیگر برای درمان، به ایران عزیز می‌آیند، یادآور شد: دفاع مقدس و شیوع کرونا دو عرصه نمایش فداکاری و مجاهدت پزشکان ما است؛ مجاهدت‌هایی که در بیمارستان‌های غزه نیز امروز به نمایش گذاشته شده است.

 خراسان
اصلاح‌طلبان تقریبا به یک لیست واحد در تهران رسیده‌اند
محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه مهندسین با بیان این که امسال دو انتخابات حساس مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم، گفت: هم اکنون اصولگرایان به دنبال ایجاد وفاق هستند، پنج گروه در جبهه اصولگرایی آمادگی خود برای حضور و ارائه لیست در انتخابات را اعلام کرده اند و در این بین سهم خواهی آسیب به ائتلاف و وحدت اصولگرایان می زند و امیدواریم با کمک همه احزاب و تشکل های فعال حوزه اصولگرایی بتوانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.وی با تشریح و تحلیل عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو یادآور شد: اصلاح طلبان به دو گروه تقسیم می شوند؛ عده ای از آن‌ها اعتقاد به تحریم انتخابات دارند، اما عده ای دیگر حیات خود را وابسته به حضور در انتخابات و مشارکت می دانند، مطابق اخبار واصله آن‌ها تا حدودی در تهران به یک لیست واحد رسیده اند و این می تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.
شبهه اسرائیلی بودن مواد اولیه نوشابه در ایران هنوز تایید نشده
وحیدی وزیر کشور گفت: شبهه اسرائیلی بودن مواد اولیه نوشابه در ایران هنوز تایید نشده، اگر ثابت شود کارخانه نوشابه سازی در ایران از مواد اولیه اسرائیلی استفاده می‌کند، حتما با آن کارخانه برخورد خواهد شد.
برخی بازیگران به دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرئت نمی‌کنند به تلویزیون بیایند
مدیر شبکه ۴ سیما با تکذیب شایعه ممنوع‌الکاری سلبریتی‌ها در تلویزیون گفت: سروش صحت، مهران مدیری و رامبد جوان هیچ کدام از صداوسیما حذف نشده‌اند، بلکه این‌ها به دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرئت نمی‌کنند به تلویزیون بیایند. نظام روشنفکری که داعیه آزادی بیان و گفت وگو دارد، اما به دنبال تک تک مواضع افرادی که خودشان نمی‌پسندند، می‌گردند تا آن‌ها را وادار به جوابگویی کنند.

 مردم سالاری
دیدارهای روحانی با محور انتخابات خبرگان آغاز شده است
هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره فعالیت انتخاباتی این حزب برای انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه، اظهار داشت: تلاش حزب این است که با نگاه امیدوارانه بین مردم و با پرهیز از مجادلات رسانه‌ای و حزبی وارد میدان سیاسی شود و تب‌وتاب انتخابات و مشارکت را بالا ببریم و فعلاً تمام هدف ما ایجاد بستر مناسب برای مشارکت بالا در انتخابات است.وی درباره اینکه آیا در روزهای گذشته دیداری با حسن روحانی هم داشته‌اند یا خیر، گفت: آقای روحانی بیشتر در زمینه مجلس خبرگان در حال فعالیت هستند و دیدارهایشان در بحث خبرگان شروع شده است اما درباره مجلس شورای اسلامی لااقل با حزب تاکنون بحثی را شروع نکردند.هروی درباره اینکه آیا ممکن است روحانی هم فهرستی برای مجلس خبرگان معرفی کند، توضیح داد: این یک امر طبیعی است که وی در بحث انتخابات به‌دنبال این باشند که مشارکت شایستگان را افزایش دهند و این‌که وی رایزنی‌هایی را در بحث خبرگان با نیروهای همراهشان داشته باشند، طبیعی است.سخنگوی اعتدال و توسعه درباره ثبت‌نام محمدباقر نوبخت در انتخابات و جایگاه وی در فهرست احتمالی حزب، عنوان کرد: آقای نوبخت از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردند و از تهران هم کاندیدا خواهند شد و سوابق اقتصادی وی اقتضا می‌کند چهره برتر لیست اعتدال و توسعه باشند.
ایران چهاردهمین قدرت نظامی برتر جهان
رویداد ۲۴ نوشت: طبق رده‌بندی گلوبال فایر پاور، «ایران در رده چهاردهمین قدرت نظامی بزرگ جهان قرار گرفته است.» همین رسانه نوشته «سپاه با استعدادی که در جنگ‌های غیر متعارف و غیرمتقارن از خود نشان داده، می‌تواند منافع آمریکا را به گونه‌ای به خطر بیندازد که هیچ یک از نیروهای نظامی متعارف ایران نمی‌توانند.»

 قدس
یک توافق جدید و بزرگ با ایران در راه است
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از تسریع کار روی انجام یک توافق جدید و بزرگ با ایران خبر داد که در سطح بالایی از آمادگی قرار دارد.به گزارش سایت وزارت خارجه روسیه، در بیانیه‌ مربوط به تماس تلفنی دوشنبه شب میان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف همتای روسی او که به ابتکار طرف ایرانی انجام شد، آمده است: «وزیران امور خارجه ایران و روسیه به‌طور مفصل درباره موضوعات مطرح در همکاری‌های دوجانبه که هفتم دسامبر (۱۶ آذر ۱۴۰۲) توسط سران دو کشور در مسکو مورد بررسی قرار گرفت، با هم تبادل نظر کردند».در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام شده طرفین توافق کردند کار روی یک توافق جدید و بزرگ دوجانبه که در سطح بالایی از آمادگی قرار دارد، شتاب بیشتری پیدا کند.وزیران امور خارجه ایران و روسیه همچنین ضمن اشاره به بحران غزه، درخصوص ادامه درگیری‌ها و وخامت شرایط بشردوستانه در نوار غزه ابراز نگرانی کردند.
بایدن: من صهیونیست هستم!
رئیس جمهور آمریکا در راستای نشان دادن میزان ارادتش به رژیم اسرائیل، ضمن اشاره به روابط گرم با جامعه یهودی، در اعترافی تاریخی و البته جنجالی، خود را یک صهیونیست خواند.
با واردات خودرو به دنبال رفع ناترازی در صنعت خودرو هستیم
علی‌آبادی، وزیر صمت با اعلام اینکه در بحث واردات خودرو ما در پی رفع ناترازی در صنعت خودرو هستیم، گفت: در حوزه خودرو ما با تنوع رنگ، مدل و تکنولوژی روبه‌رو هستیم و تا زمانی که این ناترازی‌ها وجود داشته باشد، برای مدیریت بازار واردات مناسب است. ما می‌خواهیم رقابتی سودمند به نفع ظرفیت ملی کشور ایجاد کنیم.

 ابتکار 
«افزایش سن بازنشستگی» در نوبت بررسی شورای نگهبان
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اخیرا به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی پاسخ داد: درباره فرایند تصویب آن باید از نمایندگان مجلس پرسش شود؛ اما درباره سرنوشت آن در شورای نگهبان باید بگویم که هنوز نوبت به بررسی این مصوبه در شورای نگهبان نرسیده است. این اطمینان را می‌دهم که هم بررسی دقیقی در صحن شورای نگهبان در این زمینه خواهیم داشت و هم این‌که به‌محض تعیین تکلیف موضوع، حتماً اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

 شهروند 
اولین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال وقفه ۲۸ آذر راهی خانه خدا می‌شود
رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر حفظ امنیت و عزت زائران گفت: «پیرو هماهنگی‌های لازم با مسئولان حج عربستان و امضا تفاهم‌نامه و قراردادهای مربوطه اولین کاروان زائران متقاضی عمره مفرده ۲۸ آذر به عربستان اعزام خواهند شد.» حسینی ادامه داد: «با توجه به برنامه ریزی های انجام شده زائران ایرانی برای انجام مناسک این سفر معنوی به مدت ۱۰ روز، ۵ روز در مدینه منوره و ۵ روز را در مکه مکرمه سپری خواهند کرد. براساس هماهنگی های انجام گرفته با مسئولان حج عربستان تا پایان امسال ۷۰ هزار نفر به عربستان اعزام خواهند شد.» حسینی به انجام اقدامات و هماهنگی های لازم با مسئولان حج عربستان و امضا تفاهم نامه و قراردادهای مربوطه اشاره و تاکید کرد: «اولین کاروان زائران متقاضی عمره مفرده ۲۸ آذر با پرواز مستقیم از فرودگاه امام ایران را به مقصد عربستان ترک خواهند کرد. کاروان های اعزامی به عمره مفرده در قالب ۹۰ و ۱۶۷ نفر دسته بندی شده و به این سفر معنوی اعزام خواهند شد.» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه سفر به عمره مفرده بنا به کیفیت هتل و دیگر امکانات خواهد بود، گفت: «هزینه سفر از ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

جنگ امروز، جنگ اراده‌هاست / پیروز میدان کسی است که با اراده کار را دنبال کند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران این سازمان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) جهاد دانشگاهی را مجموعه‌ای بسیار قابل توجه توصیف کرد و ابراز داشت: خوشبختانه روز به روز که از عمر جهاد دانشگاهی می‌گذرد، محققین و اندیشمندان بیش از پیش جایگاه جهاد دانشگاهی را درک می‌کنند و آن را می‌شناسند. رئیس جامعه مدرسین تولید علم با هدف دست یابی به محصول نهایی با حرکتی سریع و جهاد گونه را ویژگی بارز جهاد دانشگاهی دانست و خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی برای بیشتر کارهای بر زمین مانده کشور پای کار است و نام ارزشی «جهاد» خود محرکی برای این فعالیت‌هاست. وی خطاب به مسئولین جهاد دانشگاهی گفت: هر جا احساس می‌کنید که باید کاری انجام شود تا کشور را در زمینه‌ای به خود کفایی برساند، باید کار را آغاز کنید. پارک‌های علم و فناوری از مسائلی است که باید روی آن پافشاری کنید. وی افزود: از افراد مؤمن و انقلابی استفاده کنید. کسانی باید پای کار بیایند که به لوازم آن پایبند باشند. آرمان‌های انقلاب باید محقق شوند؛ البته مشکلاتی اعم از تحریم و مسائل داخلی وجود دارد، اما هیچ یک از این مشکلات نباید مانع اراده شما گردد. جنگ امروز جنگ اراده‌هاست و در جنگ غزه نیز پیروز میدان کسی است که با اراده کار را دنبال می‌کند.

آیت الله یزدی شاگرد راستین مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود
صدا و سیما/ مراسم گرامیداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله یزدی رئیس فقید جامعه مدرسین در مدرسه علمیه علوی قم برگزار شد. آیت الله کعبی، در این مراسم که با عنوان «فقیه بصیر» برگزار شد، ضمن گرامیداشت نام و یاد آیت الله یزدی گفت: وی نمونه برجسته عالمی عامل و مسلط به علم عدل الهی بود. وی آیت الله یزدی را شاگرد راستین مکتب اهل بیت -علیهم السلام- و امام صادق -علیه السلام- معرفی کرد و گفت: آیت الله محمد یزدی از سرشناس‌ترین روحانیون مبارز پیش از انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب، مسئولیت‌های خطیری با حکم‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را برعهده داشت. عضو جامعه مدرسین: آیت الله یزدی قریب به ۷۰ سال از عمر خویش را در سنگر علم و انقلاب سپری کرد و منشأ خدمات فراوانی برای کشور و حوزه‌های علمیه شد.

آیت الله یزدی از افراد موءثر در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بود
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی با اشاره به این که آیت¬الله محمد یزدی در طول عمر خود، مسئولیت های متعدد و بلند مرتبه ای را در کشور بر عهده داشت، آن مرحوم را یکی از افراد بسیار موءثر در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دانست. وی افزود: در خاطر من وجود دارد که قبل از دستگیری امام راحل و در سال های حدود ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ مرحوم آیت الله یزدی در مسجد امام حسن عسکری -علیه السلام- به منبر رفته و بر علیه رژیم شاهنشاهی و در حمایت از امام خمینی سخنرانی می کرد که کل مسجد و حیاط آن حتی پشت بام آن نیز مملو از جمعیت می شد. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: آیت الله یزدی از افرادی بود که «من الفرق الی القدم» نسبت به انقلاب اسلامی معتقد بود و مسئله ولایت را هم در زمان امام راحل و هم در زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در حد کامل و به صورت استدلالی و ایمانی قبول داشت؛ یعنی نسبت به دلایل و استدلال، مسئله ولایت فقیه و حکومت اسلامی را برای خود و دیگران اثبات کرده و در بُعد ایمانی نیز علاوه بر این که فردی مومن و قوی الایمان در ابعاد مختلف اسلامی بود، نسبت به انقلاب اسلامی؛ مخصوصاً امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی وفادار بود.

نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارند
اختصاصی/ آیت الله فاضل لنکرانی، در نشست اعضای جامعه مدرسین و تولیت جدید مسجد مقدس جمکران ظرفیت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران را عظیم توصیف کرد و ابراز داشت: اگر در استفاده از این دو ظرفیت عظیمی که در کنار حوزه علمیه قم وجود دارد به همین میزان اکتفا شود، این خسارت بزرگی است. وی افزود: باید در هر هفته معارف مربوط به مهدویت در کل دنیا انتشار پیدا کند و افراد و زائرین، سفیرانی باشند برای نقاط مختلف دنیا. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: متأسفانه از ظرفیت قرآن در بحث مهدویت استفاده نشده است. وی خاطر نشان کرد: نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارند. استاد حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) تصریح کرد: نباید حرم مطهر تحت الشعاع جمکران قرار گیرد. باید محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) حفظ شود.

تا زمان توقف تجاوزات ضد غزه جبهه لبنان علیه اسرائیل باز خواهد ماند
تسنیم/ معاون دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد، آنچه که حزب‌الله در مرزهای جنوبی انجام می‌دهد، دفاع مشروع و یک وظیفه ملی است. شیخ نعیم قاسم در سخنرانی خود در مراسم یادبود شماری از شهدای راه قدس اظهار داشت، ما از ابتدا در حزب‌الله اعلام کردیم که جبهه لبنان یک جبهه حمایتی بوده و حمایت ما (از فلسطین) یک وظیفه است و به نفع لبنان و فلسطین می‌باشد. وی تصریح کرد، علاوه بر آن ما تسلیم هیچ پروژه‌ای از جانب هیچ طرفی که درباره تضعیف یا حذف سلاح مقاومت صحبت می‌کند نخواهیم شد؛ وی افزود: ما در هر صورت برای هر سناریویی آماده هستیم و حزب‌الله در آمادگی کامل به سر می‌برد و تا زمانی که تجاوزات ضد غزه ادامه داشته باشد، جبهه لبنان نیز علیه اسرائیل باز است.

خط و نشان انصارالله برای ائتلاف احتمالی آمریکا
فارس/ در پی هشدار یمن مبنی بر ممانعت از عبور کشتیها به مقصد فلسطین اشغالی، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت که هدف از ارسال کشتی جنگی رژیم صهیونیستی، صرفا تبلیغاتی است.
البخیتی با اشاره به اینکه که توقیف کشتیهای وابسته به اسرائیل، به معنای گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس نیست، هشدار داد: اهرم فشارهای دردناکی علیه کشورهایی داریم که در تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ مشارکت داشته باشند. هفته پیش بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خبر داد آمریکا با کشورهای دیگر در حال مذاکره است و می‌کوشد آنها را به تشکیل یک نیروی دریایی بین‌المللی ترغیب کند تا به زعم آنها عبور ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ تضمین شود. یک مقام وزارت دفاع آمریکا خبر داد که ایالات متحده در تلاش است ۴۰ کشور را به این نیروی دریایی بین‌المللی ملحق کند.

رأی مجمع عمومی سازمان ملل به آتش‌بس فوری در نوار غزه
فارس/ اعضای سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه طی رأی‌گیری در مجمع عمومی، به قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه رأی دادند. این قطعنامه با ۱۵۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع به تصویب رسید و از رژیم صهیونیستی می‌خواهد فوراً حملات به نوار غزه را پایان دهد. آمریکا، اتریش، چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو، پاراگوئه و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رأی منفی دادند.

هاآرتص: اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خسته شده‌اند
فارس/ یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نوشت، با وجود اینکه صهیونیست‌ها از نخست‌وزیر خود خسته شده‌اند اما او به قدرت چسبیده و از جنگ غزه برای کارزار انتخاباتی خود استفاده می‌کند. با افزایش تظاهرات‌ها و اعتراضات صهیونیست‌ها علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره طولانی‌شدن روند آزادی اسرا در نوار غزه، یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نیز به انتقاد از نتانیاهو پرداخت. هاآرتص اعلام کرد: «نتانیاهو پس از افت خود در نظرسنجی‌ها، امیدوار است از شوک و خشم اسرائیلی¬ها برای رفع نیازهای انتخاباتی خود استفاده کند». این روزنامه همچنین افزود: «اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خسته شده‌اند، اما او به قدرت چسبیده است، اسرائیل را در زمان جنگ گسسته کرده و اتحاد با واشنگتن را به خطر می‌اندازد». هاآرتص پیش از این نیز با بیان اینکه نتانیاهو قادر به هدایت رژیم صهیونیستی در زمان جنگ نیست، چند بار خواستار کنار گذاشته‌شدن او از نخست‌وزیری این رژیم شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *