خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رهبر معظم انقلاب درگذشت همسر آیت‌الله العظمی وحید را تسلیت گفتند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسم‌ا… الرحمن الرحیم. حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ حسین وحید خراسانی دامت برکاته. در گذشت متعلقه محترمه را به جناب عالی و دیگر بازماندگان و منسوبان آن مرحومه تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسالت می‌نمایم.

 همشهری
لزوم اصلاح ساختارها در سازمان ملل
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه:
پس از وتوی آتش‌بس فوری در سازمان ملل از سوی آمریکا، بار دیگر اهمیت بحث اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان که سال‌هاست مطرح است روشن شد و ایران هم یک طرف مهم در این رایزنی‌ها محسوب می‌شود.
ایده‌های برجام ۲ و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به‌دنبال توجیه کردن ‌اقدام نکردن خود هستند. ایران ضرورتی برای برجام دیگر نمی‌بیند.
سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه در چارچوب گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دوطرف و با توجه به وضعیتی که در فلسطین شاهد هستیم لغو و قرار شد بعد از حضور هیأت‌های ایران و ترکیه در نیویورک صورت بگیرد که البته بنا به عدم‌صدوربهنگام روادید وزیر امور خارجه کشورمان این سفر از سوی هیأت ایران انجام نشد.
اتهامات و جرائم مرتکبه جاسوس سوئدی روشن بوده و اعلام شده است. جزئیات به دولت متبوع منتقل شده و روند قضایی خودش را طی خواهد کرد و طبیعتاً قوه قضاییه وظایف ذاتی خودش را انجام خواهد داد.
تمسخر ارتش اسرائیل توسط روزنامه عبری‌زبان
روزنامه عبری‌زبان معاریو، ضمن تمسخر ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که شهرک‌نشینان همچنان می‌خواهند ارتش این رژیم را شکست‌ناپذیر بدانند؛ درحالی‌که آخرین پیروزی آنها به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد. معاریو در ادامه نوشت که با وجود گذشت ‌۲ماه از آغاز جنگ در غزه، همچنان امیدی برای تحقق پیروزی وجود ندارد.
هشدار درباره مهاجرت اجباری ساکنان غزه
فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس آنروا در یک نشست خبری اعلام کرد که اسرائیل برای مهاجرت اجباری و دسته‌جمعی ساکنان نوار غزه از این منطقه تلاش می‌کند و این اقدام می‌تواند هشدار شدیدتری درباره تشدید بحران انسانی در نوار غزه باشد.
زمان اعلام نتایج بررسی‌ هیأت‌های نظارت
سخنگوی شورای‌نگهبان با بیان اینکه اعضای این شورا هم‌اکنون مشغول بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستند، گفت: نتایج بررسی‌های هیأت‌های نظارت پس‌از ۱۴ دی‌ماه اعلام می‌شود. پس‌از بررسی صلاحیت‌ها ازسوی هیأت‌های اجرایی، در مرحله دوم هیأت‌های نظارت استانی درحال بررسی صلاحیت‌ها می‌شوند و ۵۰ روز، یعنی تا ۱۴دی‌ماه فرصت دارند که صلاحیت‌ها را بررسی و سپس به داوطلبان اعلام کنند.
جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان
ستاد انتخابات کشور، جدول زمان‌بندی انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان را اعلام کرد. بر این اساس، از ۱۶مرحله تدوین شده، تاکنون ۶مرحله برگزار شده که آخرین آن، برگزاری آزمون کتبی برای داوطلبان ازسوی فقهای شورای‌نگهبان بوده‌است. در مرحله بعد، مراتب ردصلاحیت ازسوی وزارت کشور طی روزهای ۴ و ۵ بهمن‌ماه ابلاغ خواهد شد و پس‌از آن، داوطلبان ردصلاحیت شده طی ۳روز از ۶ تا ۸ بهمن ماه می‌توانند تقاضای رسیدگی مجدد به صلاحیت خود را مطرح کنند. شورای‌نگهبان طی ۱۰روز (از ۹تا۱۸بهمن) به درخواست‌ها رسیدگی و نتایج را به وزارت‌کشور اعلام خواهد کرد. در ۱۹ بهمن نیز اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده اعلام عمومی خواهد شد و آنان طی ۳روز(۲۰ تا۲۲ بهمن) می‌توانند برای تغییر حوزه احتمالی اقدام کنند. از ۲۵بهمن تا ۹ اسفند نیز به‌ مدت ۱۵روز، کاندیداها برای تبلیغات فرصت دارند.

 کیهان 
اهتمام هر سه قوه در امر مبارزه‌ مجدانه و بدون اغماض با فساد و مفسدین
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اهتمام هر سه قوه در امر مبارزه‌ مجدانه و بدون اغماض با فساد و مفسدین اظهارداشت: نظام اسلامی ما در همه زمان‌ها از جمله در مقطع فعلی مصمم به مبارزه با فساد بوده است و این جز افتخارات نظام ماست؛ امروز هر سه قوه در مبارزه با فساد به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آیند و بیش از گذشته و مصمم‌تر از گذشته در مسیر مبارزه با فساد قدم گذاشته‌ایم.رئیس قوه قضائیه با اشاره به پرونده‌ای که اخیراً در افکار عمومی با عنوان وقوع تخلف و فساد مطرح شده است(پرونده واردات چای)، گفت: پرونده مزبور وقتی به قوه قضائیه واصل شد، با جدیت و اهتمام مورد رسیدگی قرار گرفت و رسیدگی‌ها درخصوص آن کماکان ادامه دارد و من حضوراً و مؤکداً به دادستان و بازپرس مربوطه نیز دستور دادم که نهایت جدیت و اهتمام را در رسیدگی به این پرونده داشته باشند؛ آن‌ها نیز حقیقتاً اقدامات زیادی انجام دادند و در موارد عدیده‌ای استعلاماتی را به عمل آوردند و همه جوانب قضیه را مورد بررسی و واکاوی قرار دادند و رسیدگی‌ها و پیگیری‌های آن‌ها همچنان ادامه دارد؛ پس از این رسیدگی‌ها، بر اساس ضوابط برخورد کرده و حکم صادر خواهیم کرد. تاکید ما آن است که در این مسیر بر اساس قانون عمل خواهد شد و بدیهی است که درگیر فضاسازی‌ها و فشار‌های بیرونی نخواهیم شد تا حق کسی ضایع نگردد.
تشییع پیکر ۱۱۰ شهید گمنام در تهران همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
مراسم تشییع و وداع با پیکرهای مطهر ۱۱۰ شهید گمنام روز یک‌شنبه (۲۶ آذرماه جاری) ساعت ۸ صبح از مقابل دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا برگزار می‌شود. برنامه‌های معراج شهدا همزمان با ورود شهدا تا ساعت ۱۰ شب ادامه دارد.

 ایران 
مقابله با بسترهای فسادزا از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی دولت است
آیت‌الله رئیسی در سخنان خود در «همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش‌آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل» فسادستیزی و ریشه‌کن کردن بسترهای فسادزا را از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی دولت عنوان کرد و افزود: معتقدیم در برخورد با فساد به جای اکتفا کردن به اعلام مفسده باید به دنبال برخورد با فساد و از بین بردن بسترهای فسادزا نیز بود و انتظار مردم از مسئولان نیز همین است. رئیس جمهور تصریح کرد: درباره پرونده اخیر نیز دولت از ۹ ماه قبل نسبت به کشف، شناسایی و معرفی متخلفان به دستگاه قضایی اقدام کرد و در این رابطه میزهای تخصصی ویژه‌ای در رسانه ملی برای تشریح ابعاد و اطلاع‌رسانی در این زمینه تشکل شده بود، اما انتظار مردم برخورد قاطعانه با فساد بود، نه بازخوانی دوباره خبر ۹ ماه قبل.رئیس جمهور سالم‌سازی محیط‌های مالیاتی گمرکی و بانکی را محور دیگر برنامه‌ها و اقدامات دولت برای اصلاح نظام اقتصادی برشمرد.
یکه‌تازی تجزیه‌طلب‌ها در کمپین اپوزیسیون
مراسم اهدای جایزه نوبل صلح به محلی برای تجدید پیمان چهره‌های ضدایرانی علیه تمامیت ارضی کشورمان تبدیل شده شد. گلشیفته فراهانی از چهره های ضدایرانی در دیدار با عبدالله مهتدی که به نمایندگی از گروهک تجزیه‌طلب کومله در این مراسم حاضر شده بود، خطاب به او می‌گوید: «ما هم‌پیمانیم تا همیشه!» با این حال پس از ناکامی پروژه تجزیه که با میدانداری گروهک‌های تجزیه‌طلب ذیل تاکتیک آشوب‌های خیابانی، تروریسم و خشونت حداکثری همراه بود، چهره‌های انتخاب ‌شده از سوی طراحان پروژه برای راهبری آشوب همچون رضا پهلوی و گلشیفته فراهانی به همراه عبدالله مهتدی، در دانشگاه جرج تاون واشنگتن گرد هم آمدند تا مانع از فروکش کردن آتش آشوب شوند اما تحرکات اخیر اپوزیسیون نشان می‌دهد با تضعیف جریان سلطنت‌طلب و تغییر کارفرمایان برخی رسانه‌ها، رویکرد اتحاد منافقین و تجزیه‌طلبان به صورت نسبی از حمایت بیشتر خارجی برخوردار است. سلطنت‌طلبان و دیگر گروه‌ها و چهره‌های ضدایرانی به حاشیه رفته‌اند و توجه اتاق فکر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، روی تقویت تجزیه‌طلبان متمرکز شده است.

 وطن امروز
راه‌حل ۲ کشوری به رفع مساله فلسطین کمکی نمی‌کند
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وبیناری انجمن دوحه با اشاره به پیشنهاد دیپلماتیک و واقعی جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله فلسطین مبنی بر برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل، گفت: اسرائیل اشغالگر سرزمین فلسطین است و معتقدیم راه‌حل ۲ کشوری به حل مساله فلسطین کمکی نخواهد کرد. در سرزمین فلسطین فقط باید یک دولت فلسطینی مبتنی بر همه‌پرسی تشکیل شود و حتی یهودیان این منطقه باید به طور مشترک تصمیم بگیرند.
ناو هواپیمابر آمریکایی را به‌زودی از منطقه بیرون می‌کنیم
امیر دریادار ایرانی در همایش ملی توسعه سواحل مکران که در دانشگاه امام صادق برگزار شد به بخشی از اقدامات صورت‌گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و افزود: حدود ۲ ماه پیش یک تانکر ایرانی در اقیانوس اطلس حضور داشت و آمریکایی‌ها می‌خواستند آن را بازرسی کنند؛ این در حالی است که بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است و ما هم اجازه ندادیم که به تانکر ما نزدیک شوند. فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: امنیت در آبراهه‌ها برقرار است، ولی حضور دائمی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما در ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم اگر جزیره‌ای در مسیر دیدیم، حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم. مزیت برتری در دریا به‌زودی اتفاق می‌افتد و بحث دیپلماسی در دریا خیلی زود دیده می‌شود و همه مطلع خواهند شد. دریادار ایرانی با بیان اینکه بسیاری گفتند ناو هواپیمابر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، گفت: باید گفت آنها برای فتنه‌انگیزی و تأمین نیازمندی‌های‌شان آمدند و ما آنها را به‌زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد. ما دیگر تحت فشار قرار نمی‌گیریم و می‌توانیم اعمال نفوذ کنیم.
تعداد شهدای غزه از ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر گذشت
وزارت بهداشت غزه بعدازظهر دیروز اعلام کرد شمار شهدای غزه در نتیجه تجاوزات رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون به ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر افزایش یافته است. خبرگزاری شهاب به نقل از این نهاد فلسطینی گزارش داد در جریان حملات صهیونیست‌ها، ۴۹ هزار و ۶۴۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه شامگاه گذشته نیز گفت طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۷ فلسطینی شهید و بیش از ۵۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

 جوان 
دفتر آیت الله العظمی مظاهری، اخبار منتشر شده درخصوص محتوای دیدار ایشان با رئیس جمهور را تکذیب کرد
دفتر آیت الله العظمی مظاهری، اخبار منتشر شده درخصوص محتوای دیدار ایشان با رئیس جمهور در یکی از سایت‌های خبری را تکذیب کرد. در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: «شب گذشته برخی از خبرگزاری‌ها، خبری در خصوص دیدار ریاست محترم جمهور با حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (مدظله) منتشر نمودند. در این خصوص تذکر دو نکته را برای تنویر افکار عمومی و اصحاب رسانه لازم می‌داند:اولاً چنان‌که پیش از این نیز مکرّراً اعلام شده است کلیۀ اخبار مربوط به آیت‌الله العظمی مظاهری صرفاً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معظم‌له، منعکس و منتشر می‌شود و هر خبر دیگری به غیر از این طریق، به هیچ عنوان مورد تأیید نیست.ثانیاً اقدام خودسرانۀ خبرگزاری‌های مزبور در تنظیم و نشر خبر دیداری خصوصی که بیش از ۷۰ روز پیش انجام شده، آن‌هم به شکل نادرست، علاوه بر اینکه خلاف اصول اخلاق حرفه‌ای و مغایر با رعایت تقوای در گفتار است، حاکی از دامن زدن به تنازع‌ها و اختلافات بی‌حاصل سیاسی است، که هیچ ربطی به نهاد مرجعیت ندارد و مناسب است رسانه‌های خبری و کنشگران سیاسی، به این نکتۀ مهم، توجه و التزام داشته باشند.»
یکشنبه شب سایت «خبرآنلاین» با تیتر «انتقادات صریح مرجع تقلید شیعیان از عملکرداقتصادی دولت رئیسی» اقدام به انتشار اخباری از محتوای دیدار آیت الله العظمی مظاهری و رئیس جمهور، در سفر آیت الله رئیسی به اصفهان کرده بود.

 خراسان 
اخبار غیرواقعی در خصوص دستگیری فردی به هویت معلوم در رشت
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان گیلان درباره ماجرای پیرمرد رشتی معروف به صادق بوقی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی انتشار ‌ویدئوی فردی به هویت معلوم در شهر رشت و اخبار غیرواقعی در خصوص دستگیری وی و پلمب برخی مغازه‌ها، با بررسی به‌عمل آمده مشخص شد چنین موضوعی صحت نداشته و صِرفاً در چارچوب قانون با افراد هنجارشکنی که به صورت مختلط اقدام به رفتارهای خارج از عرف در فضای مجازی کرده بودند، تذکر داده شد.
باید شهوت خبر اول دادن را از برخی مقامات بگیریم
صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از علنی شدن پرونده فساد چای دبش، گفت: باید شهوت خبر اول دادن را از برخی مقامات بگیریم و بدانیم که باید هر پرونده فساد و آلودگی را دقیق مورد بررسی قرار داد و سپس در مورد آن نظر داد تا تلقی فساد در همه‌جا در جامعه صورت نگیرد.
۵ سال حبس
«محمد صادقی» بازیگری که با صحبت‌های نامتعارفش مخاطبانش را دعوت به خشونت کرده بود، در صفحه خود اعلام کرد که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده است.

 مردم سالاری 
ارائه پیشنهاد ایجاد شهرک‌های اربعینی در عراق
میراحمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اربعین ۱۴۰۳، افزود: به روسای کمیته‌های ستاد اربعین ابلاغ کرده‌ایم که با توجه به اینکه امسال حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر از ایران عازم عراق شده اند، در اربعین سال ۱۴۰۳ حدود ۵ میلیون زائر خواهیم داشت و مسئولان ستاد اربعین باید براساس همین جمعیت برنامه‌های خود را تنظیم کنند.معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادهای ما به طرف عراقی ایجاد شهرک‌های اربعینی در شهرهای نجف و کربلا و سایر شهرهای زیارتی است که آمادگی خود را به طرف عراقی اعلام خواهیم کرد تا وقتی آنها زمین لازم را در اختیار ما قرار دهند با کمک های مردمی و خیرین، شهرک‌های اربعینی را ایجاد کنیم تا زائران در زمان حضور در ایام اربعین از شرایط مناسب و قابل قبولی برای اسکان برخوردار شوند.
آغاز به کار رسمی سرکنسول ایران در جده
حسن زرنگار ابرقویی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور در دفتر وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی در مکه مکرمه (جده) روانامه خود را تسلیم مازن بن حمد الحملی، مدیرکل دفتر وزارت خارجه عربستان سعودی کرد.سرکنسول ایران که پس از هشت سال در جده آغاز به کار کرده، در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از اعاده روابط دو کشور بر لزوم توسعه روابط ایران و عربستان در همه زمینه‌ها که مورد تاکید رهبران عالی دو کشور می‌باشد، انجام امور حجاج ایرانی به نحو احسن، اهمیت تسهیل روادید و امور کنسولی اتباع دو کشور، برقراری هرچه زودتر خطوط هوایی و دریایی میان دو کشور، افزایش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری را تاکید و برای تسهیل امور توسعه روابط دو کشور در بخش‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی اعلام آمادگی کرد.
رئیس دفتر وزارت خارجه عربستان نیز صمن خوش‌آمد گویی به سرکنسول کشورمان و تاکید بر صورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور آمادگی وزارت خارجه کشورش را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام کرد.

 قدس 
رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال‌غرب برگزار شد
رزمایش بزرگ امنیتی نیروی زمینی سپاه روز گذشته با دو ویژگی ترکیبی و تخصصی و رویکرد مقابله با تهدیدات ضدامنیتی، گروهک‌های ضدانقلاب و تروریست‌های تکفیری با محوریت قرارگاه نجف اشرف و با به‌کارگیری یگان‌های حوزه سرزمینی این قرارگاه در منطقه عمومی قصر شیرین برگزار شد.در این رزمایش که با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه برگزار شد، بخشی از تازه‌ترین تاکتیک‌ها، تجربیات، طرح های نوترکیب‌قوا با بهره گیری از استعداد و قابلیت‌های جدید یگان‌های مختلف نیروی زمینی برای مقابله با تهدیدات امنیتی و اقدامات تروریستی به کار گرفته شد. ازجمله مراحل و بخش‌های این رزمایش می‌توان به تمرین ویژه در شرایط جنگ الکترونیک، آزمایش سیستم‌های راداری و ارتباطی، اجرای عملیات شناسایی و اشراف اطلاعاتی، انهدام اهداف و مقرهای دشمن فرضی در عمق با بهره گیری از تجهیزات جدید الحاقی، اجرای هلی برن، اجرای انواع آتش‌های انهدامی، تهاجمی و پشتیبانی توسط واحدهای پهپادی، توپخانه‌ای و ادوات زرهی اشاره کرد.
اینکه به غیرنظامیان غزه بگویید پناه بگیرید کافی نیست
وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از بدتر شدن شرایط انسانی در غزه تأکید کرد ارتش اسرائیل باید بهتر عمل کرده و از جان غیرنظامیان محافظت کند. بائربوک با انتقاد از راهبرد صهیونیست‌ها در جنگ غزه گفت: این کافی نیست که از مردم بخواهید پناه بگیرند درحالی‌که درواقع هیچ جایی برای پناه گرفتن وجود ندارد. بائربوک بدون اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه برلین از تل‌آویو در جنگ کنونی، افزود: وضعیت مردم غزه روز به روز بدتر می‌شود.
خسارت ۸۵ درصدی به بندر ایلات در پی تهدیدات یمنی‌ها
جدعون جولبر، مدیرکل بندر ایلات اسرائیل اعلام کرد تهدیدات یمنی‌ها در جلوگیری از عزیمت کشتی به سرزمین‌های اشغالی سبب از دست رفتن ۸۰ تا ۸۵ درصد از سودآوری این بندر شده است. به گفته وی، این موضوع می‌تواند مدت سفرهایی که از شرق به سمت سرزمین‌های اشغالی می‌روند را پنج هفته طولانی‌تر کند، چراکه باید قاره آفریقا را دور بزنند و سپس وارد دریای مدیترانه شوند.

 اعتماد 
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین موحد ابطحی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی موحد ابطحی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به شرح زیر است: بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدعلی ابطحی اصفهانی رحمت‌الله علیه را به بازماندگان محترم و به خاندان علمی موّحد ابطحی و به علاقه‌مندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسالت می‌نمایم.

 ابتکار 
اقدامات ما بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روند مذاکرات این سازمان با آژانس در مورد حل و فصل چهار موضوع پادمانی اظهار کرد: تمام آنچه را که درباره موضوعات پادمانی مطرح کردند را آوردند و چند مکان را که به عنوان پی ام دی قبلا بسته شده بود و اسم‌شان را در رسانه آورده بودند، گفتند می‌خواهیم چند بازرسی از این مکان‌ها انجام دهیم، در حالی که هیچ کدام از اینها سایت (هسته‌ای) نیست و برای سازمان انرژی اتمی نیست و ساخته و پرداخته منافقین و سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است. در شورای عالی امنیت ملی این مسایل مطرح شد و قرار شد از این چهار مکان بازرسان آژانس بازرسی کنند. یکی از آنها معدن متروکه‌ای در مریوان یا آباده است، دومی جایی است که آهن قراضه در آن می فروشند؛ این مکان‌ها از این جنس هستند. آمدند و بازرسی کردند و کشور درباره آنها گزارشی تهیه و به آژانس ارائه کرد. اما اراده کردند که موضوعات را زنده نگه دارند و به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند. در عین حال دو تا از این موضوعات تا فروردین امسال بسته شد و آژانس گفت که دیگر درباره آنها سوال ندارد.اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد. ما عضو ان پی تی هستیم و این معاهده در مجلس ایران قانون شده است و بر اساس آن متعهد به اجرا هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب این قوانین انجام می‌شود و آژانس هم مرتب بازرسی دارد و به طور قانونی و حرفه‌ای این ارتباط را داریم. کشورهایی که سایت هسته‌ای دارند تحت نظارت آژانس هستند و ما هم از این قانون مستثنی نیستیم.

 شهروند 
سرمایه‌گذاری سالانه ۲ هزار میلیارد توسط بخش خصوصی در دانشگاه‌ها
معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: «براساس موافقتنامه با وزارت علوم مقرر شد سالانه بخش خصوصی، اعم از صنایع و شرکت‌ها، ۲ هزار میلیارد تومان از منابع اعتبار مالیاتی خود را به پژوهش دانشگاه‌ها اختصاص دهند.» دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار که با حضور وزیر علوم در نمایشگاه مصلی امام خمینی برگزار شد، گفت: «امروز تفاهمنامه‌ای با وزارت علوم منعقد شد که مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مجامع بین المللی به یک تشکیلات بی‌خاصیت مبدل شده‌اند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و مسئولین مجامع استانی با انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی بیان کرد: مجامع بین المللی نیز به یک تشکیلات بی‌خاصیت مبدل شده‌اند. از روزی که حق وتو برای کشورهای قدرتمند در سازمان ملل قرارداده شد، یعنی مسایلی به تصویب می‌رسد که تامین کننده منافع یک یا چند قدرت باشد. در اینجا کسی به ملت‌ها کاری نداشت و اگر بنیان این امر بر اساس قدرت طلبی و نژادپرستی باشد انتظاری جز این نیست.وی همچنین اظهار کرد: آنچه امروز علیه رژیم صهیونیستی رخ داده از ناحیه جبهه مقاومت است. امیداریم که بتوانیم با رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب از این شرایط عبور کنیم چنانچه از بحران های بزرگی در جهان اسلام عبور کرده‌ایم.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، با تجلیل از عملکرد مجمع نمایندگان بیان کرد: همین اقداماتی که در مجمع انجام می شود و بنده نیز در جریان فعالیت های شما هستم اقدامات قابل توجهی است.وی افزود: امروز این مجمع به خوبی در حال فعالیت است و کسی به دنبال امر و نهی‌های روزانه که مانع کار مجمع بشود نیست. اگر چیزی هم به ذهن ما برسد از باب خیرخواهی مطرح می‌کنیم.استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: خوشبختانه مجمع ارتباط خوبی با علما و بیوت مراجع و مدیران حوزوی دارد که در این امر کمک شایانی به بالندگی این مجمع می‌کند.

برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم گیری کنید
اختصاصی/ آیت الله مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران تصریح کرد: برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم گیری کنید. بنده هم اعلام آمادگی می‌کنم که مانند سایر عزیزان، در خدمت شما باشم.

وظیفه حوزه علمیه ترویج فرهنگ مهدویت و تقویت مبانی کلامی و معرفتی تشیع است
اختصاصی/ آیت الله اعرافی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران ، حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه را سه کانون سازنده شهر قم معرفی کرد و ابراز داشت: حوزه علمیه در حقیقت روح فکری و مذهبی تشیع است که در قم حضور دارد و جمکران نیز پایگاه عشق به حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه- است. وی گفت: حوزه علمیه وظیفه دارد در راستای ترویج فرهنگ مهدویت تلاش کند و در پرتو هدایت‌های رهبری معظم انقلاب – مد ظله العالی – جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، مبانی کلامی و معرفتی تشیع را تقویت کند و استوار سازد.مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در حوزه مطالعاتی و پژوهشی و همچنین در حوزه فرهنگی – تبلیغی، بر مسئله مهدویت اهتمام داریم ولی حوزه علمیه باید در این مسئله از ظرفیت‌های مسجد مقدس جمکران استفاده کند و ارتباط برقرار نماید.

از افتخارات تشیع نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشریت است
اختصاصی/ آیت الله محسن اراکی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران گفت: خود را از خادمان این آستان می‌دانم. حق مسجد جمکران به عنوان یک مسجد منتسب به حضرت بقیه الله  باید اداء شود.وی افزود: مسجد مقدس جمکران علاوه بر حیث موضوعی، یک حیث طریقی نیز دارد که همان معرفی حضرت ولی عصر  و دفاع از عقیده مهدویت است. از افتخارات تشیع، نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشریت است.

اسرائیل در افکار عمومی جهان بازنده جنگ است
ایرنا/ سناتور ایالت ورمونت آمریکا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود در برابر حماس را دارد اما نمی‌تواند علیه مردم فلسطین وارد جنگ شود، تاکید کرد: (رژیم) اسرائیل در افکار عمومی جهان در حال باختن این جنگ است. سندرز در گفت وگو با برنامه تلویزیونی «رو در رو با ملت»، گفت: نبرد (رژیم) اسرائیل با حماس به جنگ علیه مردم فلسطین تبدیل شده و شاهد هستیم که حملات ارتش اسرائیل آسیب‌های وحشتناکی را به حیات بشری وارد آورده است.وی که به عنوان یکی از اعضای مستقل مجلس سنای آمریکا شناخته می‌شود با اشاره به افزایش وحشتناک تعداد کشته‌ها و آوارگان غیرنظامی فلسطینی، افزود: این یک فاجعه انسانی است و واشنگتن باید تمام فشارهای ممکن را بر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل وارد کند تا این رویکرد نظامی فاجعه‌بار را متوقف کند.

حمله حزب الله به مقر نظامیان صهیونیست
ایرنا/ منابع خبری گزارش دادند، نیروهای مقاومت اسلامی لبنان با موشک مقر نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند.حزب الله لبنان اعلام کرد با موشک‌های هدایت‌شونده مقر نظامیان صهیونیست در شهرک «المطله» را هدف قرار داده که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از آنها شده است.در همین رابطه رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند، ۳ موشک ضد زره هدایت شونده به منطقه المطله شلیک شد که منجر به آتش سوزی در یک منزل شد.حزب الله لبنان پیش تر نیز با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود که نیروهایش پایگاه نظامی برانیت را با آتش توپخانه هدف قرار داده‌اند که بر اثر آن، شماری از نیروهای اشغالگر به طور مستقیم هدف قرار گرفتند.

آمریکا: دولت عراق مانع حملات به نیروهای آمریکایی شود
ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از دولت عراق خواسته است که مانع حملات به نیروهای آمریکایی در این کشور شود.متیو میلر ادعا کرد: ما قبلا هم گفته‌ایم که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق جهت مبارزه با داعش در این کشور حضور دارند.وی همچنین مدعی شد: انتظار داریم دولت عراق در مسئولیت پذیر ساختن شبه نظامیان مورد حمایت ایران که به پایگاه نیروهای ما و همچنین سفارت ما حمله می‌کنند، اقدام بیشتری انجام دهد.

آمریکا : به حمایت تسلیحاتی از اسرائیل تا نابودی حماس ادامه خواهیم داد!
تسنیم/ جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت: ساعات طولانی با قطری ها و مصری ها و اسرائیلی ها در خصوص تضمین آزادی گروگان ها گفتگو کردم.وی افزود: همچنان به تجهیز اسرائیل به سلاح تا نابودی حماس ادامه خواهیم داد و برای بازگرداندن گروگانها تلاش خواهیم کرد.بایدن در ادامه گفت: افزایش پدیده یهودی ستیزی(انزجار از صهیونیسم) در دانشگاههای آمریکایی نفرت انگیز است!وی مدعی شد: هیچ جایی برای نفرت پراکنی در قبال یهودیان یا مسلمانان یا هر دین دیگری در آمریکا وجود ندارد.بایدن با اعتراف به گسترش نارضایتی و انزجار افکارعمومی جهان از رژیم صهیونیستی به سبب ادامه ارتکاب جنایات علیه مردم بی دفاع فلسطین گفت اسرائیل باید برحذر باشد، چرا که افکارعمومی جهان ممکن است یک شبه تغییر کند.

اقدامات انضباطی علیه دانشجویان هاروارد که از فلسطین حمایت کردند
ایسنا/ چهار دانشجوی دانشگاه هاروارد در ایالات متحده پس از شرکت در “هفته اقدام” برای حمایت از فلسطین، با اقدامات انضباطی روبرو می‌شوند. به نوشته “هاروارد کریمسون”، نشریه این دانشگاه، اقدامات انضباطی می‌تواند منجر به اخطار، وضعیت مشروط یا حتی اخراج این دانشجویان شود.در بیانیه‌ای از دانشگاه هاروارد واقع در کمبریج ماساچوست، آمده است: اقداماتی که به «توانایی اعضای دانشگاه برای انجام فعالیت‌های عادی خود صدمه بزند، غیرقابل‌قبول است و مشمول اقدامات انضباطی مناسب می‌شود.»به گزارش آناتولی، در تظاهراتی که توسط ائتلافی از گروه‌های طرف‌دار فلسطین ترتیب داده شد، کوجو آچامپونگ، یکی از دانشجویانی که با اقدامات انضباطی مواجه شده، گفت: «ما می‌دانیم که این دانشگاه در تلاش است تا به دانشجویان حمله کند. اما می‌دانیم که این مانع ما نخواهد شد و هرگز اجازه نخواهیم داد این حملات مانع همبستگی ما با مردم فلسطین شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *