خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
واکنش رئیس جمهور به وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه
حساب رسمی آیت‌الله رئیسی در فضای مجازی به اقدام ضدبشری امریکا در رد قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه واکنش نشان داد و نوشت: امریکا نشان داد که مهمترین حامی کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان معصوم غزه است. در بخشی از این متن آمده: علیرغم مطالبه جهانی برای توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها، امریکا با وتوی قطعنامه آتش‌بس اثبات کرد که ریشه اصلی این جنایات است.
مدعیان دروغین حقوق بشر در جایگاه قضاوت نیستند
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام بی‌پایه و اساس و مداخله‌جویانه دولت‌های آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم علیه برخی اتباع ایرانی، این اقدام را قویا محکوم کرد.وی حق جمهوری اسلامی ایران برای اقدام متقابل و متناسب را محفوظ دانست و افزود: کشورهایی که خود کارنامه سیاهی از سوابق استعماری و نقض نظام‌مند حقوق‌بشر ازجمله نقض فاحش حقوق اقلیت‌ها، مهاجران و بومیان در داخل قلمرو خود و نیز در اقصی نقاط جهان را دارند، با این‌گونه اقدامات مغرضانه و نمایشی به‌دنبال انحراف افکارعمومی جهان از اقدامات ضدبشری خود و همراهی تمام‌عیار‌شان با جنایات ضد‌بشری رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستند. کنعانی با تأکید بر این‌که این کشورها با رفتار دوگانه خود ظلم بزرگی به مفاهیم و ارزش‌های والای حقوق‌بشری می‌کنند، افزود: این مدعیان دروغین حقوق بشر که این روزها صدای طبل رسوایی آنان به‌دلیل مشارکت مستقیم در جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی و کشتار بی‌رحمانه هزاران نفر خاصه زنان و کودکان غزه به گوش جهانیان رسیده است، هرگز در جایگاهی نیستند که بخواهند در مورد وضعیت حقوق بشر سایر کشورها اظهارنظر و قضاوت کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: دولت‌های آمریکا، انگلیس و کانادا با توجه به حمایت‌های تاریخی و مستمر از رژیم صهیونیستی و حمایت علنی سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و رسانه‌ای از جنایات جنگی دو ماهه اخیر این رژیم در غزه، باید به‌عنوان شریک جرم و جنایت پاسخگو باشند.

 همشهری
شورای‌ائتلاف به‌خاطر تک‌روها تغییر مسیر نمی‌دهد
رسولی، سخنگوی شورای‌ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه این شورا نمی‌تواند مسیر حرکتش را به‌خاطر عده‌ای که حاضر به تمکین به رأی‌جمعی نیستند، تغییر دهد، گفت: درحال ارزیابی پیشنهادهای مختلف برای اتخاذ مدل انتخاباتی هستیم، اما هنوز به مدل قطعی نرسیده‌ایم.
وی همچنین تأکید کرد: شورای ائتلاف، شورایی مشورتی است و با نظرجمعی کار می‌کند. درعین‌حال بارها اعلام کرده‌ایم در این شورا به روی همه جریان‌هایی که دل در گرو انقلاب‌اسلامی و جمهوری‌اسلامی دارند، باز است، اما درخصوص کسانی که حاضر نیستند نظرجمعی را بپذیرند و دور میز شورای‌ائتلاف بنشینند و اساساً علاقه‌مند به تک‌روی هستند، نمی‌توانیم در شورا برای آنان برنامه‌ای داشته باشیم.
کشته‌شدن ۱۰فرمانده ارشد صهیونیست در غزه
با تداوم ادامه شعارهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیشروی در غزه و مانور آنها روی توهم نابودی حماس، منابع رسانه‌ای اسامی و درجه تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم اشغالگر را فاش کرده‌اند که از هفتم اکتبر در جریان جنگ کشته شده‌اند.
در میان این افسران ارشد کشته شده ۴ نفر با درجه سرهنگ و ۶نفر با درجه سرهنگ دوم دیده می‌شوند. گفته شده، اساو حمامی ۴۱ساله، فرمانده تیپ جنوب در لشکر غزه در حمله هفتم اکتبر کشته شد و جسد او همچنان در غزه است.
تل‌آویو درباره کنترل بخش‌هایی از غزه بلوف می‌زند
رسانه‌ای عبری‌زبان اذعان کرده با وجود ادعای سران رژیم‌صهیونیستی مبنی بر شکست حماس در غزه، وضعیت میدان طور دیگری است. بنابراین گزارش، پس از یک‌ماه و نیم جنگ، حماس هنوز در حال حمله از مناطقی است که تل‌آویو ادعا دارد کنترل آن را به‌دست گرفته است. در این گزارش آمده: «درحالی‌که زمان سیاسی رو به پایان است، دستگاه امنیتی اسرائیل می‌داند، دشمن طی چند هفته از بین نخواهد رفت.
استقبال حماس از بیانیه یمن درباره کشتی‌های صهیونیستی
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیانیه نیروهای مسلح یمن مبنی بر جلوگیری از عبور کشتی‌های صهیونیستی از آب‌های یمن مگر اینکه حامل غذا و دارو برای غزه باشند، استقبال کرده است. در بیانیه حماس آمده: «ما از تصمیم برادران یمنی برای جلوگیری از عبور کشتی‌های صهیونیستی و همه کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی از هر ملیتی حرکت می‌کنند، تا زمانی که غذا و داروی مورد نیاز وارد نوار غزه نشود، قدردانی می‌کنیم.»
شکار نیروی ویژه اسرائیل و انهدام تانک مرکاوا در غزه
منابع خبری دیروز (یکشنبه) از هدف قرار گرفتن یک یگان ویژه ارتش صهیونیست و انهدام یک دستگاه تانک مرکاوای این رژیم در جریان نبرد با مقاومت فلسطین در نوار غزه و به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. گردان‌های عزالدین القسام شاخه حماس اعلام کرده یگان ویژه ارتش اسرائیل را در ساختمانی در غرب اردوگاه جبالیا با راکت هدف قرار داده است.

 کیهان
فرهنگ مهم‌ترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است
آیت‌الله رئیسی، در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» با بیان اینکه اهمیت فرهنگ به عنوان جهت دهنده به اقدامات اساسی و زیربنایی در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: این فرهنگ است که هم به عنوان شتاب‌دهنده و هم عامل کند‌کننده حرکت به تمام اقدامات و فعالیت‌ها جهت‌دهی می‌کند؛ فرهنگ مهم‌ترین و برترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه در هر یک از اجزای تمدنی آن است و اگر از این ابزار فرهنگی به شکل صحیح، بجا و در زمان مناسب استفاده شود، در بسیاری عرصه‌ها نیازمند استفاده از ابزار الزام‌آور یا تحمیل‌کننده و تحکمی نخواهیم بود.
الحاق انبوه پهپادهای کرار به نیروی پدافند هوائی ارتش
آیین الحاق گروه‌های پروازی پهپاد کرار مسلح به موشک مجید به یگان‌های نیروی پدافند هوائی ارتش با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه افسری خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد.
امیر سرتیپ صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوائی ارتش در این مراسم از به‌کارگیری این پهپادهای رهگیر در مناطق پدافند هوائی شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، جنوب، جنوب شرق و شرق کشور خبر داد.پهپاد کرار رهگیر مسلح به موشک مجید تحت عنوان طرح رسول حاصل همکاری و هم‌افزایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح و نیروی پدافند هوائی ارتش است که می‌تواند با هزینه بسیار کمتر از هواپیماهای با سرنشین شکاری، عملیات رهگیری و انهدام هواگردهای متخاصم را به انجام رساند.
موشک پدافندی مجید که برای هدف قرار دادن اهداف در طرح رسول استفاده شده است، به دو صورت حرارتی و تصویری هدف را ردگیری و دنبال می‌کند و یک دستاورد کاملاً بومی است، پهپاد کرار مسلح به موشک مجید در رزمایش پهپادی ارتش در مهرماه سال جاری با موفقیت هدف واگذاری را مورد اصابت قرار داد.

 ایران
مجمع تجزیه طلبان یا مراسم اهدای نوبل؟!
مدعیان ایران دوستی و تجزیه‌طلبان سرانجام در اسلو نروژ به یکدیگر رسیدند. مراسم اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ به نرگس محمدی که از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ضدایرانی است، روز گذشته در شهر اسلو پایتخت نروژ برگزار شد.
در این مراسم، فرزندان نرگس محمدی، جایزه صلح نوبل را به نمایندگی از او دریافت کردند.جایزه‌ای سیاسی که پیش از این تقدیم جنایتکاران جنگی از جمله شیمون پرز و اسحاق رابین اهدا شده بود و حالا در ناکامی پروژه تجزیه ایران این نرگس محمدی بود که به عنوان فعال حقوق بشر جایزه را دریافت کرد. اما نکته قابل توجه، حضور چهره‌های شاخص تجزیه‌طلب ضدایرانی در مراسم اهدای جایزه به نرگس محمدی بود!
عبدالله مهتدی به همراه همسرش ناهید بهمنی، به نمایندگی از گروه تجزیه‌طلب و تروریستی کومله در این مراسم شرکت کرد تا علاوه بر نشان دادن بی‌اعتباری شعارهای حقوق‌بشری غربی‌ها، دروغ بزرگ جریان موسوم به زن، زندگی، آزادی در رابطه با ایران دوستی و آزادی را به تصویر بکشد. در اغتشاشات پاییز سال قبل، گروه‌های تجزیه‌طلبی مثل کومله از گردانندگان و سازمان دهندگان اصلی آشوب‌های خیابانی علیه امنیت ملی ایران بود و پروژه تجزیه کشورمان را علنی‌تر از هر زمان دیگری دنبال می‌کرد.
با توجه به دعوت کمیته صلح نوبل از عبدالله مهتدی برای حضور در مراسم اهدای جایزه نرگس محمدی، به نظر می‌رسد که علاوه بر اقدام علیه امنیت ملی، تجزیه‌طلبی علیه ایران نیز تحت حمایت مدعیان حقوق بشر غربی است و می‌تواند خود را در کسوت نامزد دریافت جایزه نوبل صلح در سال‌های آینده ببیند!

 وطن امروز
محمدی‌نصرآبادی سفیر ایران در مالزی شد
ولی‌الله محمدی‌نصرآبادی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مالزی در آستانه عزیمت به محل ماموریت خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گزارشی از حوزه ماموریت خود و برنامه‌های دوره کاری پیش رو در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور در زمینه‌های مختلف را تشریح کرد. امیر عبداللهیان در این دیدار با اشاره به‌ اهمیت مالزی در جهان اسلام و جنوب شرق آسیا، روابط فی‌مابین را دارای اهمیت ویژه‌ توصیف و بر ضرورت گسترش مناسبات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.
مبنای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها قانون است
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ملاک و مبنای ما در شورای نگهبان مثل همیشه قانون است، گفت: قانون شرایطی را برای داوطلبان در نظر گرفته که افراد باید حائز این شرایط باشند که در مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات ذکر شده است.
طحان‌نظیف درباره آخرین اقدامات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات مجلس گفت: اقدامات اجرایی و نظارتی برای انتخابات ۱۱ اسفند از ماه‌های قبل در حال انجام است و تمام تلاش مجریان و ناظران بر این است که ان‌شاء‌الله انتخابات پرشور و در حد و تراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که چند روز پیش از آغاز فرآیند پیش‌ثبت‌نام‌ها نهایی شد، اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که سال‌ها مطرح بود. بیش از حدود ۷ سال قبل سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد و به زعم کسانی که دست‌اندرکار موضوع انتخابات هستند، قانون قبلی نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی بود. از این رو از مجلس گذشته این موضوع پیگیری شد و از سال گذشته نیز این موضوع کمی بیشتر در مجلس یازدهم مورد توجه قرار گرفت و در نهایت نیز در همین مجلس به ثمر رسید تا فرآیند انتخابات کمی روان‌سازی‌تر شود.

 جوان
همکاری‌های محور مقاومت باید به سطوح اقتصادی گسترش پیدا کند
احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی با حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه که به تهران سفر کرده دیدار و درباره مسائل دوجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه به ویژه اوضاع غزه با وی گفتگو کرد.
در این دیدار احمدیان، با اشاره به روابط دیرینه وگرم دو کشور، ابراز امیدواری کرد محور مقاومت همان‌گونه که در سطوح سیاسی، دفاعی و امنیتی همکاری و هماهنگی‌های کم نظیری دارند، با توجه به بازار بزرگی که در سطح کشور‌های جبهه مقاومت وجود دارد، بتوانند در حوزه‌های اقتصادی نیز سطح همکاری‌های خود را به نحو قابل قبولی ارتقا و گسترش دهند.دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: امروز رژیم صهیونیستی با وجود حمایت‌های همه جانبه و حتی عملیاتی امریکا و به‌کارگیری تمام توان نظامی و اطلاعاتی خود به هیچ یک از اهداف خود در غزه دست نیافته است. وی افزود: این نشان می‌دهد اگرامریکا در منطقه هم بماند قادر نیست سیاست‌های خود را عملی کند.
به تفاهم‌های خوبی با مقامات ایرانی دست یافتیم
حسین عرنوس نخست وزیر سوریه در دیدار احمدیان با تشکر و قدردانی همکاری و همراهی‌های ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران بر گسترش همکار‌های دو کشور در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی تاکید کرد. وی گفت: در این سفر در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و تجاری به تفاهم‌های خوبی با مقامات ایرانی دست یافتیم که امید داریم سود آن نصیب مردم دو کشور شود.

خراسان
صحبت از برجام “۲” از سوی گروسی عجیب و دور از انتظار بود
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصمیم کشورمان در تجدیدنظر نسبت به ادامه کار تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ملیت فرانسوی و آلمانی، گفت: ما با استفاده از حق قانونی و مشروع خود فعالیت بازرسانی از آلمان و فرانسه را لغو کردیم اما متاسفانه به دلیل گزارش جهت دار مدیر کل آژانس و عدم اشاره به این حق قانونی کشورمان در این خصوص فضا سازی و حاشیه سازی شد.
وی در خصوص صحبت های اخیر گروسی در مورد لزوم امضای برجام “۲”با ایران نیز گفت: از این‌گونه موضع گیری های سیاسی تعجب می کنم چراکه وظیفه گروسی محدود به چارچوب اقدامات فنی است. مدیرکل باید گزارش های واقعی و به دور از احساسات را ارائه کند اما متاسفانه شاهد بودیم که ایشان اخیرا صحبت از تفاهماتی کرده که اساسا با حیطه مسئولیت ایشان مغایر است و علی القاعده او نباید چنین صحبت هایی سیاسی را مطرح می‌کرد. کمالوندی تاکید کرد: تاکنون هیچ کس غیر از مدیرکل آژانس صحبتی از برجام ۲ نکرده است. این نوع موضع گیری عجیب و دور از انتظار است.
بلد نیستیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی گفت: من و دوستانم بلد نیستیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم، هیچ وقت هم چنین ادعایی نداشتیم. داشتیم کاری می‌کردیم که تحریم‌ها لغو شود، همین مجلس کنونی نگذاشت.
تندیس حاج قاسم برداشته نشد و نخواهد شد
منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص تندیس حاج قاسم در ورزشگاه سپاهان گفت: تصمیم برنداشتن تندیس حاج قاسم تصمیم بسیار درستی بود و دیدید که تا آخرین لحظه این تندیس برداشته نشد و نخواهد شد چرا که ما همیشه پایبند ارزش های خودمان هستیم و کوتاه نخواهیم آمد.

 مردم سالاری
کیفرخواست پرونده اخلال عمده در نظام اقتصادی صادر شد
جعفری اصل دادستان عمومی و انقلاب بندر امام خمینی(ره) گفت: در پی دریافت گزارش اداره اطلاعات شهرستان ماهشهر و شکایات رسیده از شرکت پشتیبانی امور دام و خدمات بازرگانی دولتی، شرکت حمل و نقل هاگ بار و شرکت آوا تجارت مبنی بر قاچاق سازمان‌یافته مایحتاج عمومی و نهاده‌های دامی و سایر اتهامات از جمله جعل اسناد، استفاده از سندمجعول، نقض قوانین گمرکی، قاچاق سازمان یافته کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی، اختلاس، ارتشاء، اخلال در عرضه و توزیع ارزاق عمومی، نقض قوانین حمل ونقل، پولشویی پرونده قضایی در این دادسرا تشکیل و تحقیقات مقدماتی آغاز شد.وی افزود: در همین خصوص ۱۹ نفر متهم شناسایی و دستگیر شدند که پس از بازجویی و تحقیقات صورت گرفته و بر اساس شواهد، قرائن و ادله موجود در پرونده، کیفرخواست متهمان صادر شد.
بازداشت دو نفر حاضر در یک فیلم غیراخلاقی در پرونده گیلان
پس از انتشار یک فیلم غیراخلاقی از یک مقام مسئول و فرد دیگری در فضای مجازی، هر دو نفر حاضر در این فیلم بازداشت شدند. به گزارش میزان چندی پیش انتشار یک فیلم در فضای مجازی حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از انتشار این فیلم غیراخلاقی که از یک مقام مسئول و فرد دیگری به ثبت رسیده و منتشر شده بود تحقیقات قضایی پرونده شروع شد. با تشکیل پرونده قضایی دادگاه کیفری تهران مسئول رسیدگی به اتهامات انتسابی صورت گرفته شد. پس از تحقیقات جامع از سوی ضابط و مرجع قضایی و انجام رسیدگی‌های مفصل به لحاظ بررسی ابعاد مختلف پرونده، سرانجام دیروز دادگاه کیفری تهران دستور بازداشت هر دو فرد حاضر در تصویر را صادر کرد.

 قدس
نوبت محاکمه جاسوس سوئدی
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات «یوهان هنریک نیلز فلودروس» تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی، به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. نماینده دادستان در این جلسه کیفرخواست متهم را چنین قرائت کرد که متهم یوهان هنریک نیلز فلودروس تبعه سوئد متهم به افساد فی الارض، اقدامات گسترده علیه امنیت کشور با وصف همکاری اطلاعاتی گسترده با رژیم صهیونیستی است. وی گفت: براساس گزارش وزارت اطلاعات و مستندات ارائه شده، تحقیقات صورت گرفته و اظهارات متهم، وی با عوامل رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است.وی افزود: متهم در حوزه جمع آوری اطلاعات به نفع رژیم صهیونیستی در قالب پروژه‌های برانداز با محوریت مؤسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته شده فعال در این حوزه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعال بوده است.
ریخته شدن ۲۲ هزار بمب آمریکایی بر سر مردم غزه
روزنامه واشنگتن‌پست با بیان اینکه تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه نقش محوری دارد، فاش کرد اسرائیل در ۴۵روز آغازین تجاوز به نوار غزه ۲۲هزار بمب آمریکایی بر سر مردم این منطقه فرو ریخته است.
هلاکت ۱۱ نظامی صهیونیست از فاصله صفر
در ادامه ارائه آمار قطره‌چکانی و سانسور شده، تل‌آویو به زخمی شدن هزارو۵۹۳ نظامی خود از آغاز جنگ در غزه اذعان کرد. صهیونیست‌ها همچنین به هلاکت ۴۲۶ نظامی اعتراف کردند که ۱۰۲ نفر از آن‌ها از زمان آغاز حمله زمینی کشته شده‌اند. این در حالی است که حماس اعلام کرد تنها دیروز ۱۱ نظامی اسرائیلی را از فاصله صفر در شمال نوار غزه از پا درآورده است.
ادعای حمله دو پهپاد یمنی به یک ناو فرانسوی
ارتش فرانسه مدعی شد دو پهپاد را که از سواحل یمن به سوی ناو این کشور با نام «لانگدوک» در دریای سرخ به پرواز درآمده بودند، رهگیری و منهدم کرده است. هر چند صنعا تاکنون رسماً به این موضوع واکنش نشان نداده اما پیش‌تر «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هشدار داده بود این نیروها از حرکت هرگونه کشتی با هر ملیتی به سوی سرزمین‌های اشغالی جلوگیری خواهد کرد.
آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر
مراکز دریافت رأی‌ در سراسر مصر از صبح دیروز روند رأی‌گیری از ۶۷میلیون مصری واجد شرایط را برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی این کشور آغاز کردند. قرار است رأی‌گیری در سه روز انجام شود. در این رقابت، چهار نامزد حضور دارند ولی با توجه به تبلیغاتی که در حمایت از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی صورت گرفته به نظر می‌رسد نتایج انتخابات به نفع وی پیش خواهد رفت.
بدون پذیرش شرط‌های ما یک اسیر هم آزاد نمی‌شود
ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس با بیان اینکه آتش‌بس موقت راست‌گویی ما را به اثبات رساند، گفت: حتی یک نفر از اسیران دشمن هم بدون شرط‌های ما از غزه خارج نشده و نخواهد شد. وی با بیان اینکه تکرار این موضوع که هدف از حمله به غزه نابودی مقاومت است، سخنی است که برای صهیونیست‌ها مصرف داخلی دارد، اعلام کرد: مبارزان این گردان‌ها موفق شده‌اند در ۱۰ روز اخیر بیش از ۱۸۰جنگ‌افزار اشغالگران را به صورت کلی یا جزئی منهدم کنند.

 ابتکار
تصویب موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس، گزارش کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را بررسی کرده و در نهایت کلیات و جزئیات این لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس ماده واحده این موافقتنامه؛ موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و ۹ ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

شهروند
ارقام تحقق ناپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره جلسه دیروز کمیسیون تلفیق گفت: تلاش ما این بوده که لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع گرا باشد و ارقامی که تحقق پذیر نیست و موجب کسری بودجه در میانسالی می‌شود، در آن درج نشود. خاندوزی در حاشیه جلسه عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: در این جلسه از درآمدهای بودجه و از مجموع درآمدهای پیش بینی شده برای سال آینده گزارشی به نمایندگان ارائه کردم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

راهپیمایی‌ها در دفاع از مظلومان غزه نشان‌دهنده بیداری وجدان‌های خفته است
ایکنا/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در دیدار سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: این روز‌ها شاهد حوادث تلخ و ناگوار غزه هستیم، اتفاقاتی که دل هر انسان آزاده‌ای را در دنیا به درد می‌آورد. رئیس جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به نقش بسزایی که خبرگزاری ایکنا در اطلاع‌رسانی پیرامون «طوفان الاقصی» داشت، گفت: امیدوارم با خبررسانی و اطلاع‌رسانی‌های خبرگزاری قرآن در ایران و جهان، فریاد بلند مظلومیت مردم فلسطین و پرچمی که به افتخار آزادگی برافراشته شده است، به گوش جهان برسد. وی افزود: همانطور که در دو ماه گذشته شاهد بودیم در قلب کشور‌های مستکبر هم راهپیمایی‌هایی در دفاع از مظلومان غزه انجام می‌شود که اگر نگوییم از نظر کمیت، بیشتر از راهپیمایی‌های کشور‌های اسلامی است بی تردید، کمتر از آن‌ها نیست و این خود نشان‌دهنده آثار خون مظلوم و شهید و بیداری وجدان‌های خفته است و اگر بگوییم «طوفان الاقصی» دستاوردی جز آگاهی‌بخشی و بیداری وجدان‌های خفته و بلکه مرده را نداشته، همین بیداری برای فلسطینیان کافی است.

جشن‌های مردمی امام زمان باید تقویت شوند
اختصاصی/ آیت الله خاتمی در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران بر لزوم فراهم کردن امکانات لازم برای زمان‌های شلوغی و ایام خاص تأکید کرد و ابراز داشت: جمکران نماد عشق به حضرت ولی عصرارواحنا لتراب مقدمه الفداء است و در جامعه شناخته شده است؛ لکن در نیمه شعبان سال جاری، علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت، شاهد نابسامانی‌هایی هم بودیم.وی تأکید کرد: باید بیشتر به زائرین خدمت شود تا با رضایت از اینجا بروند. نظام می‌خواهد بالاترین تجلیل را از حضرت ولی عصر(عج) داشته باشد. بنابراین در این مسئله تنها نیستید.عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: جشن‌های مردمی امام زمان(عج) باید تقویت شود. باید مردم را به احیاء مجدد این جشن‌ها تشویق کنیم.

برای تقویت بُعد معرفتی زائرین جمکران سرمایه گذاری شود
اختصاصی/ آیت الله رجبی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت مسجد جمکران ضمن اشاره به ظرفیت‌های کشف نشده مسجد مقدس جمکران گفت: باید یک بابی باز کنیم برای ظرفیت سازی جدید. این مکان ظرفیت این را دارد که پایگاهی جهانی برای نشر معارف اسلامی باشد.وی افزود: باید برای تقویت بُعد معرفتی زائرین سرمایه گذاری شود؛ چرا که اگر بُعد معرفتی در کنار محبت نباشد، شیاطین افراد را صید می‌کنند.

مسجد جمکران امروز یک جایگاه بین المللی دارد
اختصاصی/ آیت الله طبسی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران با اشاره به لزوم جذابیت بخشی به تولیدات فرهنگی اظهار داشت: باید بسته‌های فرهنگی، بروشور، کتاب و جزوه با قلمی جذاب و همراه با ارائه مستندات تهیه شود تا کسی در این مسجد تشکیک نکند.
وی ابراز داشت: مسجد جمکران امروز بین المللی است. بنابراین باید حلقه‌هایی برای ارتباط با زائرین سایر کشورها در نظر گرفته شود. آیت الله طبسی خاطر نشان کرد: افراد زیادی در این مسجد متوسل می‌شوند و حاجت خود را می‌گیرند که باید این موارد ثبت و ضبط گردد.

۴۴۹ مورد حمله به مراکز درمانی در غزه
فارس/ مدیر کل سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد که از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۴۴۹ حمله از سوی رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است. گبریسوس عنوان کرد که تحت تاثیر حملات گسترده به این مراکز امکان فعالیت کارکنان بهداشت و درمان «غیرممکن» شده است.وی در جلسه ویژه‌ای که از سوی هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت بهداشتی فلسطین برگزار شد عنوان کرد: طبق گزارشات منتشر شده تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۷ هزار نفرشان کودکان بوده‌اند و هنوز آمار دقیقی از جان باختگانی که زیر آوار خانه هایشان مدفون شده‌اند، وجود ندارد. علاوه بر این ۴۶ هزار نفر دیگر هم زخمی و مجروح شده‌اند.

اوکراین بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند
ایرنا/ سناتور جمهوریخواه ایالت اوهایو با اعلام مخالفت با ارسال کمک بیشتر به اوکراین گفت که
کی یف هرگز از عهده مسکو بر نخواهد آمد. این چهره راستگرا با بی فایده دانستن ۱۰۰ میلیارد دلار کمک¬های پیشین، مفید بودن ارسال ۶۱ میلیارد دلار کمک جدید را زیر سوال برد.به گفته این سناتور جمهوریخواه، هیچ کس باور ندارد که اوکراین پیروز جنگ خواهد شد.ونس گفت: به سود آمریکاست که بپذیرد اوکراین بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار خواهد کرد. لازم است که به این جنگ پایان دهیم.

انداختن ۵۲ هزار تُن بمب بر سر غزه
ایسنا/ دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اشغالگران بیش از ۳۰۵۰۰۰ خانه را به‌عنوان بخشی از جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین ویران کرده‌اند. این دفتر درباره «فاجعه انسانی در غزه» هشدار داد و اعلام کرد: «از آغاز جنگ غزه، جنگنده‌های اسرائیلی بیش از ۵۲ هزار تن مواد منفجره را بر منازل، بیمارستان‌ها، مدارس پرتاب کرده‌اند.»به گزارش آناتولی،‌ دفتر رسانه‌های دولتی در غزه همچنین یادآور شد که بیش از یک و نیم‌میلیون آواره داخلی در نوار غزه با توجه‌ به شرایط نامناسب زندگی و اسکان و شیوع بیماری‌ها و در تلاش برای زنده‌ماندن در شرایط سخت به سر می‌برند.

اسارت ۱۴۲ زن و دختر شیرخواره فلسطینی در غزه
فارس/۱۴۲ زن و دختر خردسال فلسطینی از جمله چندین شیرخوار و زن سالمند در جریان حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه به اسارت اشغالگران درآمده‌اند. این را هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطین و باشگاه اسیر فلسطینی، شب گذشته طی بیانیه‌ای مشترک فاش کردند. بر اساس گزارش این دو نهاد مرتبط با اسرای فلسطینی، در سایه تداوم جنگ غزه، نظامیان اسرائیلی در جریان پیشروی زمینی در غزه، این تعداد از زنان و کودکان فلسطینی را به اسارت گرفته‌اند و به زندان‌های خود از جمله دامون و هشارون، منتقل کرده‌اند.

احتمال رای‌گیری در سازمان ملل درباره آتش‌بس غزه
مهر/ یک منبع دیپلماتیک در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در خصوص پیش نویس قطعنامه آتش بس در غزه رای گیری می کند.این منبع اضافه کرد: در پیش نویس این قطعنامه بر ضرورت آزادسازی فوری و بی قید و شرط اسرا و حمایت از غیرنظامیان در نوار غزه تاکید شده است.این در حالی است که آمریکا پیشتر هرگونه تلاش برای آتش بس در نوار غزه را وتو کرده است.

نیرو‌های حماس تسلیم شوند!
باشگاه خبرنگاران/ نتانیاهو در پیامی خطاب به افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی که از شکست رژیم اشغالگر برآشفته‌اند، مدعی شد: ده‌ها تن از نیرو‌های حماس تسلیم شده‌اند، آن‌ها سلاح‌هایشان را زمین می‌گذارند و خودشان را تسلیم نیرو‌های ما می‌کنند.وی در تقلا برای سرپوش گذاشتن بر خسارات و تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه گفت: به نیرو‌های حماس می‌گویم که همه چیز تمام شد، به خاطر السنوار جانتان را از دست ندهید و همین الآن تسلیم شوید.وی همچنین در تلاش برای ترمیم وجهه سیاسی خود مدعی شد: این مساله زمانبر خواهد بود و جنگ امروز در اوج خود قرار دارد، اما این آغاز پایان حماس است.

پیشنهاد همکاری متحدان امارات در یمن، به اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ منابع رسانه‌ای صهیونیست می‌گویند: متحدان امارات در یمن موسوم به شورای انتقالی جنوب، به رژیم اسرائیل پیشنهاد همکاری مبنی بر مقابله با انصارالله در ازای حمایت تل‌آوی از این شورا داده اند. «روعی کایس»، خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل کشور‌های عربی در سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل در حساب ایکس خود نوشت: «منبعی نزدیک به رئیس شورای انتقالی جنوب یمن گفته: اگر اسرائیل حق ما در تعیین سرنوشت جنوب یمن را به رسمیت بشناسد، آن وقت در میدان یمن برای خود متحدی برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها (انصارالله) خواهد یافت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *