خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دستگیری ۴نفر از سرشبکه‌های اصلی باند گروگانگیری اتباع خارجی
روابط‌عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دربیانیه‌ای ازدستگیری چهارنفراز سرشبکه‌های اصلی باند گروگانگیری اتباع خارجی در شهرستان‌ خوی خبر داد.سردار پور‌جمشیدیان، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا گفت: باند گروگانگیران اتباع خارجی در مناطق مرزی شهرستان خوی در عملیات پیچیده توسط پاسداران گمنام امام زمان‌ و نیروهای عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا بامداد روز گذشته دستگیر شدند. وی ادامه داد‌: در این عملیات چهار نفر از سرشبکه‌های اصلی عوامل گروگانگیری اتباع خارجی که مبادرت به قاچاق، اخاذی و شکنجه اتباع بیگانه داشتند و در مناطق مرزی این شهرستان فعال بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

 همشهری
احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه
امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل گفت: تا زمانی که آمریکا از جنایات رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کند، احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه وجود دارد.
استعلام شورای ‌نگهبان از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان
سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: شورای‌نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان استعلام می‌گیرد. موسی غضنفرآبادی افزود: پرونده‌های هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ۲ نوع است؛ یک نوع پرونده‌هایی است که به دادگاه و دادسرا رفته و از دادگاه استعلام صورت می‌گیرد و جواب می‌دهد. نوع دیگر مربوط به پرونده‌هایی است که منجر به دادن تذکراتی ازسوی این هیأت می‌شود که بعضی از آنها مهم بوده و بعضی دیگر خیلی اهمیت ندارد.
۹۰۰مجروح بلاتکلیف در بیمارستان اروپایی غزه
مدیر بیمارستان اروپایی غزه تأکید کرد که اوضاع در این بیمارستان فاجعه‌بار است. به‌گفته این پزشک فلسطینی، حدود ۹۰۰مجروح و بیمار در این بیمارستان روی زمین هستند و برخی از نیروهای امدادگر در بمباران‌ محوطه بیمارستان زخمی شده‌اند. این پزشک همچنین تأکید کرده که امدادرسانی به بسیاری از مجروحان در خیابان‌ها ممکن نیست.

 کیهان 
هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر روز شنبه در نشستی به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: در عملیات طوفان الاقصی اسرائیل فرو ریخت و نه فقط دستگاه‌های امنیتی آن. هفت سرویس امنیتی به طور شبانه‌روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات همه چیز را فرو ریخت.وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما از ابتدا گفتیم از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم. ما با یک سندی مواجه هستیم در برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم، این به‌معنی آن نیست که همیشه خود را گرفتار تونل تنگ برجام خواهیم کرد اما این به معنای کنار گذاشتن برجام از روی میز هم نیست. امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: چند قطعنامه سازمان ملل کنار گذاشته شد و به جای آن‌،یک متن قطور پیچیده جایگزین آن کرد. هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود.
اسرائیل می‌بازد
با وجود خشونت بالای صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، حمایت‌های آمریکا، تعداد بالای شهدا و ویرانی‌های غزه، کارشناسان غربی معتقدند، اسرائیل بازنده این جنگ بوده و در نهایت نیز، از حماس شکست خواهد خورد. «فارن افرز» دلیل این امر را اتفاقا، در همین خشونت بالای اسرائیل یافته و نوشته است، این جنایات باعث می‌شود، تعداد کسانی که به حماس می‌پیوندند، به شدت افزایش یابد. این همان هشداری است که «ایلان ماسک» هم داد. مجله قدیمی آمریکایی یعنی «نِیشن» هم با تیتر «Israel Is Lossing this War» تاکید کرده، اسرائیل این جنگ را می‌بازد!

 ایران 
تسلیت رئیس‌جمهور به آیت‌الله العظمی وحید خراسانی
آیت‌الله رئیسی با تسلیت ضایعه درگذشت همسر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به ایشان و خانواده گرامی، برای آن بانوی مؤمنه و پرهیزگار رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
تسریع در اجرای کامل توافقات میان ایران و سوریه
آیت الله رئیسی در دیدار «حسین عرنوس»، نخست‌وزیر سوریه، روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه را ریشه‌دار و راهبردی توصیف و از اجرایی شدن میزان قابل توجهی از توافقات صورت گرفته با آقای بشار اسد، رئیس جمهور این کشور در سفر اردیبهشت ماه امسال به دمشق ابراز رضایت کرد.رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور تصریح کرد: ایران و سوریه از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های خود در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی برخوردار هستند که امیدواریم با تداوم برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مسئولان مربوط در تهران و دمشق هر چه سریع‌تر شاهد عملیاتی شدن این ظرفیت‌ها باشیم.
سفر رئیس جمهور ایران به دمشق نقطه عطفی در روابط تاریخی و راهبردی
«حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دمشق را نقطه عطفی در روابط تاریخی و راهبردی دو کشور توصیف و حصول نتایج توافقات این سفر بویژه در بخش‌های مالی، بانکی، انرژی، گردشگری و‌ تجارت را نشانه اهتمام و جدیت مقامات عالی‌رتبه تهران و دمشق در توسعه بیش از پیش تعاملات و همکاری‌ها عنوان کرد.
امضای ۶ سند همکاری میان ایران و سوریه
محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در دیداری که پس از استقبال رسمی از عرنوس و با حضور وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی انجام شد؛ روابط تهران و دمشق را راهبردی، ‌نزدیک و صمیمانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است در حوزه اقتصادی نیز همکاری مشترک و گسترده با سوریه داشته باشد.نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار روابط دو کشور را عمیق، ریشه دار، تاریخی و راهبردی توصیف کرد و گفت: دولت و ملت سوریه حمایت‌ها و مواضع شرافتمندانه دولت و ملت ایران را فراموش نخواهند کرد. پس از این نشست، یادداشت تفاهم پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک ایران و سوریه به امضای معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر جمهوری عربی سوریه رسید. علاوه بر این با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران – دمشق و در راستای توافق رؤسای جمهور دو کشور پس از سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه، مسئولان عالی ذیربط ۶ سند همکاری امضا کردند.
اولین اقدام در خصوص پرونده چای دبش از سوی دولت بود
کاوه اشتهاردی دستیار ویژه معاون اول رئیس جمهور، در خصوص پرونده «چای دبش» با انتشار تصاویری از نامه فعالان صنعت چای به دکتر مخبر در ارتباط با تخلفات چای دبش و دستور معاون اول رئیس جمهور برای پیگیری موضوع نوشت: اولین اقدام درخصوص پرونده ‎چای دبش ، ورود معاون اول رئیس جمهور به این موضوع بدنبال ارسال نامه مدیران شاغل در صنایع تولیدی و بازرگانی چای کشور بود که دستور دکتر ‎مخبر بلافاصله در اسفند ۱۴۰۱ با تأکید بر «رسیدگی جدی» به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابلاغ شد.

 جمهوری‌اسلامی
راهی جز همه پرسی در فلسطین وجود ندارد
سردار سرلشکر محمد باقری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جامع تربیت و آموزش ارتش اظهار کرد: از تلاش مجاهدین فلسطینی قدردانی می‌کنیم و امیدواریم که عمر رژیم صهیونیستی با جنایاتی که مسیر افول آن‌ها را تسریع کرده زودتر پایان یابد. جبهه حق بنا بر وعده الهی حتما پیروز خواهد بود و به نفع رژیم صهیونیستی است که دست از جنایت برداشته و به پای صندوق همه پرسی بیاید و همه فلسطینیان از هر دین و آیین و مذهبی و بخشی تصمیم بگیرند که آینده این سرزمین چگونه اداره شود و راهی جز این برای صلح و آرامش در این سرزمین وجود ندارد.

 وطن امروز 
کلیات لایحه بودجه سه‌شنبه در صحن مجلس رأی‌گیری می‌شود
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سه‌شنبه ۲۱ آذرماه در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود. روح‌الله متفکر آزاد اظهار داشت: در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس، نمایندگان طبق ‌آیین‌نامه جدید ۵ روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را در سیستم بارگذاری کنند و پس از آن نیز کمیسیون‌های تخصصی به مدت ۵ روز لایحه بودجه را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.
رئیس‌جمهور به گلستان می‌رود
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی از سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان در اواخر آذرماه خبر داد.کوهساری بیان کرد: بر اساس اخباری که به ما رسیده است اگر مشکلی پیش نیاید، رئیس‌جمهور آخر آذرماه به استان گلستان سفر خواهد کرد. وی در ادامه اظهار کرد: بنده در جلسه‌ای که رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه در صحن مجلس حضور یافت، از ایشان درخواست کردم در سفر آتی خود به استان گلستان، از پروژه‌های شهرستان آزادشهر و رامیان نیز بازدیدی داشته باشد و در مصوبات این سفر استانی پروژه‌های مذکور نیز دیده شود.
دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری گرفتن با هواپیمای وارداتی نیست
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت رئیسی دولت عکس یادگاری گرفتن با هواپیمای وارداتی نیست، عنوان کرد: در همین دولت ۵۰ فروند هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم، کشور را در شرایط سختی تحویل گرفتیم و در آغاز به‌کار به لحاظ اقتصادی ‌و بودجه‌ای شرایط خوبی در کشور حاکم نبود. منصوری در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با اشاره به شرایط دولت در بدو فعالیت خود بیان کرد: در آغاز به کار دولت سیزدهم، کشور به لحاظ اقتصادی ‌و بودجه‌ای در شرایط خوبی قرار نداشت، اگر این سیاهه مشکلات آن دوران را تحلیل کنیم در این زمان نمی‌گنجد. سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری به موفقیت‌های دولت در عرصه سیاست خارجی همچون عضویت در شانگهای و بریکس، ازسرگیری روابط با عربستان، تعمیق روابط با کشورهای همسایه و… اشاره کرد و گفت: این تنها بخشی از موفقیت‌های دیپلماسی دولت است. امروز بدون لکنت از فلسطین و حمایت از غزه و محور مقاومت سخن می‌گویم، بسیاری از منابع ارزی ما آزاد شده است و در تبادلات ارزی بن‌بستی نداریم.
کمک‌ها به غزه نرسد، از حرکت کشتی‌ها به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری می‌کنیم
نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی که کمک‌های غذایی و دارویی به غزه نرسد، از عبور و مرور کشتی‌های همه کشورهای جهان به طرف سرزمین‌های اشغالی جلوگیری خواهد کرد. در بیانیه نیروهای مسلح یمن که شنبه شب منتشر شده، آمده است: همه کشتی‌هایی که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی باشد، اهداف مشروعی خواهند بود و به همین دلیل به همه کشتی‌ها و شرکت‌ها درباره تعامل با بنادر سرزمین‌های اشغالی هشدار می‌دهیم. در ادامه بیانیه آمده است: فرمان جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌ها به طرف سرزمین‌های اشغالی فلسطین، پس از موفقیت در جلوگیری از حرکت کشتی‌های رژیم اشغالگر قدس در دریای سرخ و دریای عرب صادر شد. نیروهای مسلح یمن در پایان بیانیه خود تصریح کرد: ارتش یمن بر ادامه حرکت و فعالیت تجاری کشتی‌های همه کشورها جز کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یا با مقصد بنادر سرزمین‌های اشغالی تأکید دارد.نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: از زمان انتشار بیانیه کنونی، فرمان جلوگیری از عبور همه کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی فلسطین اجرایی خواهد شد.

 جوان 
جزئیات توافق مجلس و مجمع برای تعیین تکلیف طرح شفافیت
رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد سرنوشت طرح شفایت قوای سه‌گانه گفت: رئیس مجلس جلسات زیادی را با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب طرح شفافیت برگزار کرده است.عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در همین راستا و با هدف رفع موارد اختلافی بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، اعضای کمیسیون شورا‌های مجلس نیز جلساتی را با اعضای مجمع داشته اند. جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس نیز ضمن اشاره به این مطلب درمورد جزئیات مذاکرات این کمیسیون با مجمع تشخیص پیرامون طرح شفافیت افزود: در مذاکرات انجام شده بنابر این شده تا برخی مواد طرح شفافیت مانند شفافیت جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت و شفافیت تعداد دیگری از هیئت‌ها از طرح حذف شود تا با اعمال این اصلاحات به تایید شورای نگهبان برسد. وی ادامه داد: لذا بررسی این طرح هفته جاری در دستور کار کمیسیون شورا‌ها قرار دارد تا اصلاحات مورد نظر اعمال شده و پس از تصویب در کمیسیون و صحن مجلس، مجدداً برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شود.

 خراسان
درگیری در نشست محرمانه منافقین
مشرق مدعی شد : در یکی از نشست‌های محرمانه سازمان منافقین که با حضور فهیمه اروانی برگزار شده، اعضای عادی حاضر در جلسه انتقادات شدیدی را نسبت به گروهک و مسئولین آن مطرح کرده‌اند. فضای انتقادی در این نشست به سمتی می رود که اروانی نتوانست شدت انتقادات را تحمل کند و جلسه مذکور را ترک می نماید. با خروج اروانی از جلسه، بین اعضا و کادر معترض و برخی مسئولین درگیری لفظی صورت می گیرد که مسئولین اشرف ۳ با انتقال معترضین به بازداشتگاه سعی می کنند فضای تشنج و شورش را تا حدودی کنترل کنند.
مردم به‌ شدت حساس می‌شوند که عاقبت این اختلاس چه خواهد شد
آیت ا… سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل، در جلسه شورای اداری استان اردبیل و با حضورحجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه گفت: «حضرت آقا من دیگر نمی‌توانم خطبه بخوانم. آن کسی که ۲۰ ساله شرکتی است، می‌آید به من می‌گوید تو خجالت نمی‌کشی از تقوا صحبت می‌کنی؟ من چه‎کار کنم؟ ‏بسم‌ا… بفرمایید! اگر فسادی اعلام بشود، اختلاسی اعلام بشود، مردم به‌ شدت حساس می‌شوند که عاقبت این اختلاس چه خواهد شد.
۴میلیون و ۳۰۰هزار نفر اتباع مجاز و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اتباع غیر مجاز داریم
رئیس سازمان ملی مهاجرت، شمار اتباع خارجی مجاز در کشور را حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: تاکنون ۲ میلیون تبعه سامان دهی شده و کارت های شناسایی هوشمند حدود یک میلیون نفر در حال تحویل است. مبینی اظهار کرد: نزدیک به ۶۷۰ هزار نفر از مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی مجاز، دانش آموز، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از این ها دانشجو و طلاب علوم دینی و حدود ۳۵ درصد یعنی تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، زن هستند.وی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار تن از اتباع مجاز ثبت شده، کودکانی هستند که واجب التعلیم نیستند یعنی زیر سن تحصیل. اکثریت این ها اتباع افغانستانی هستند اما اتباع کشورهای دیگر هم در این آمار هستند مانند اتباع عراقی، پاکستانی، بحرینی و در مجموع از حدود ۸۰ کشور، تبعه خارجی در ایران داریم که غیر افغان ها نزدیک به ۱۰ درصد کل اتباع خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند.وی اظهار کرد: در موضوع آمار اتباع غیرمجاز، به روش های علمی و شیوه های برآورد و تحلیل آماری، این ها را احصا کردیم که به برآورد تقریبی بین ۵۰۰ تا نهایتاً یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیدیم.

 مردم سالاری
هشدار علی‌اف به ایروان درباره مذاکرات صلح
رئیس‌جمهوری آذربایجان در گفتگو با شبکه خبری یورونیوز گفت: ما می‌خواهیم که ارمنستان اکنون و در آینده هرگز تمامیت ارضی ما را زیر سوال نبرده و هر گونه ادعای ارضی را کنار بگذارد. صلح جایگزینی ندارد و امضا نشدن توافق صلح برای کل منطقه بسیار ناگوار خواهد بود.علی اف در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که باکو پیشنهاد امضای توافق صلح و آغاز روند تعیین مرزها را داده است.به گمان علی اف، ارمنستان پس از بازپس‌گیری کامل منطقه قره‌باغ به دست نیروهای جمهوری آذربایجان تمایل بیشتری به توافق با همسایه شرقی خود دارد چرا که به زعم وی «با حذف جدایی‌طلبان قره‌باغ، مانع شجاعت بیشتر ارمنستان در مذاکرات دیگر وجود ندارد.» وی با اعلام اینکه ۲ روز پیش پیشنهادهای ارمنستان دریافت شده، خبر از ارزیابی آنها به وسیله باکو داد و بر ادامه تماس‌ها با طرف ارمنستانی تاکید کرد.علی اف گفت: صلح جایگزینی ندارد و امضا نشدن توافق صلح برای کل منطقه بسیار ناگوار خواهد بود. ارمنستان و جمهوری آذربایجان پنجشنبه (۱۶ آذر) در بیانیه‌ای از توافق خود برای عادی‌ سازی روابط و تبادل اسرای جنگی میان دو کشور خبر دادند.
تشدید وخامت اوضاع اقتصادی اسرائیل
برخلاف بخش نظامی ارتش صهیونیستی، اسرائیل خسارت‌های اقتصادی خود از جنگ غزه را مخفی نمی‌کند و براساس آمارهای اعلام شده تاکنون، این جنگ یک خسارت ۵۳ میلیارد دلاری را روی دست صهیونیست‌ها گذاشته است.اعتراف این رژیم به خسارت‌های هنگفت اقتصادی نه در چارچوب شفاف سازی، بلکه با اهداف مختلفی از جمله همراه کردن بیشتر افکار عمومی صهیونیست‌ها با این جنگ و دریافت کمک‌های بیشتر اقتصادی و سیاسی از کشورهای غربی انجام می‌شود. محاسبات و ارزیابی‌ها ازخسارت‌های اقتصادی اشغالگران در مقابل ضربات گروه‌های مقاومت و کوته بینی فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی قطره ای در برابر دریا است و این امر نشان می‌دهد که خسارت‌های اقتصادی سنگینی در انتظار این رژیم است که انتظار آن را نداشت.

 آرمان ملی
انگلیس ۵ مقام ایرانی را تحریم کرد
انگلیس در ادامه اقدام‌های ضدایرانی خود، پنج مقام‌ ایرانی را به بهانه‌های حقوق بشری به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.افراد تحریم‌شده شامل «علی صالحی» دادستان تهران، «مسعود درستی» مدیرعامل متروی تهران، «علیرضا ادیانی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، «علی‌اکبر جاویدان» فرمانده انتظامی هرمزگان و «حسن مفخمی» فرمانده نیروی انتظامی مازندران هستند.وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است که در چارچوب این تحریم‌ها، دارایی‌های احتمالی این افراد در انگلیس، آمریکا و کانادا مسدود شده و حق سفر به این کشورها را ندارند.

 شهروند 
زمان احتمالی عمره اعلام شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امیدواریم با تأمین نیازهای سفر عمره، تا اوایل دی‌ماه امسال اعزام زائران ایرانی به عمره آغاز شود.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در نشست هم‌افزایی با نمایندگان مراجع عظام تقلید که با موضوع استطاعت زائر برای تشرف به حج تمتع، در قم برگزار شد، درباره برنامه‌ریزی برای آغاز سفر عمره مفرده پس از حدود هشت سال وقفه و تشکیل شورای‌عالی حج با حضور رئیس‌جمهور سخن گفت و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سفر معنوی عمره مفرده آغاز خواهد شد.نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به افزایش هزینه اجاره هتل‌ها نسبت به سال گذشته و شکل‌گیری شرکت‌های واسطه در این زمینه، گفت: ۸۰ درصد ظرفیت هتل‌ها برای حج آینده اجاره شده است و مسئولان برای تکمیل این ظرفیت در تلاش هستند.هفته گذشته هیأت اعزامی ایران به عربستان درباره آخرین هماهنگی‌های انجام‌شده برای تأمین مسکن مورد نیاز زائران اعلام کرده بود که برای ده‌ها هزار زائر عمره، مسکن در مدینه تأمین شده است.

 اطلاعات
او تا آخرین گلوله خواهد جنگید
«مایکل کوبی» افسر سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) که روزگاری بازجوی «یحیی السنوار» در زندان‌های اسرائیل بود، به شبکه سی ان ان گفت که السنوار را بهتر از مادرش می‌شناسد و می‌داند که او تسلیم نخواهد شد.بازجوی اسرائیلی در این مصاحبه گفت: «وقتی [در آن زمان] از یحیی السنوار پرسیدم که تو الان ۲۹-۲۸ سال سن داری چرا ازدواج نمی‌کنی؟ نمی‌خواهی تشکیل خانواده بدهی؟ او جواب داد: حماس همسر و فرزند من است، حماس برای من همه چیز است».یحیی السنوار در سال ۱۹۸۸ به اتهام قتل دو نظامی اسرائیلی و چهار خائن فلسطینی و همچنین تشکیل گروه نظامی علیه اسرائیل، به چهار بار حبس ابد محکوم شد، تا اینکه در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل اسرا به همراه هزار فلسطینی دیگر در قبال آزادی «گلعاد شالیط» از اسارت رهایی یافت.«مایکل کوبی» در مصاحبه دیگری به رادیو عمومی عبری‌زبان گفت: «یحیی السنوار را بسیار عالی می‌شناسم او مردی سرسخت و مصمم و با ایمانی راسخ است و به ضرورت نابودی اسرائیل ایمان دارد، تسلیم‌پذیری در قاموس او جایی ندارد و تا آخرین گلوله خواهد جنگید».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

جنایات صهیونیستها در غزه ناشی از خوی نژادپرستانه آنهاست
صداو سیما/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با شیخ کانته معاون رئیس جمهور و وزیر برنامه دولت سنگال با بیان اینکه در اسلام مسئله نژاد و قومیت معیار نیست گفت:در اسلام تقوا و پاک بودن معیار است و با حفظ این آموزه‌های پیامبر اسلام می‌توانیم گام‌های بلند و موثری را در آفریقا و سنگال برداریم.آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه با حمایت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها گفت: این جنایات ناشی از خوی نژادپرستی و نگاه برتری جویانه صهونیست‌ها و حامیان آنهاست.وی افزود: انتظار از ملت‌های مسلمان این است که یکپارچه روابط خود را با صهیونیست‌ها قطع کنند تا حقوق از دست رفته مردم فلسطین احیا شود.

حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد جمکران دو جلوه از معارف اهل بیت هستند
اختصاصی/ آیت الله وافی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران ،حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – و مسجد جمکران را دو جلوه از معارف اهل بیت – علیهم السلام – توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: علاقه مردم به مسجد جمکران چیزی است که انقلاب اسلامی آن را فاش کرد.عضو جامعه مدرسین با اشاره به استقبال و توجه مردم به مسجد جمکران افزود: شلوغی این مسجد به نیمه شعبان خلاصه نمی‌شود و علاوه بر نیمه شعبان، در شب‌های قدر و سایر زمان‌ها نیز مردم در اینجا رغبت دارند. علماء و بزرگان نیز از زمان آیت الله بروجردی نسبت به این مسجد توجه داشته‌اند.

با توجه به نسل جوان ،نوجوان و کودکان یک تحول فرهنگی در مسجد مقدس جمکران پدید آورید
اختصاصی/ آیت الله احمد بهشتی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران، ضمن آرزوی موفقیت برای تولیت جدید مسجد مقدس جمکران گفت: مطابق فرمایش امیرالمؤمنین در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به حضرت مجتبی – علیه السلام – دل جوان مانند زمینی است که بذری در آن کاشته نشده است و هر بذری را قبول می‌کند.وی ادامه داد: آنچه امروز بسیار اهمیت دارد، مانند گذشته، توجه به جوانان و نوجوانان است. امام صادق – علیه السلام – راجع به جوانان می‌فرمایند «فَإنَّهُم أسرَعُ إلى کُلِّ خَیر.» عضو جامعه مدرسین افزود: مبنای کار شما باید مسائل فرهنگی و توجه به نسل جوان، نوجوان و کودکان باشد تا إن شاء الله یک تحول فرهنگی در مسجد مقدس جمکران پدید آورید.

مباحث مختلف فرهنگی باید در قالب‌های رسانه‌ای در جمکران بیان شود
اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد جمکران بر لزوم تقویت ارتباط و آشنایی طلاب با مسجد مقدس جمکران تأکید کرد و اظهار داشت: باید طلاب را با جمکران مأنوس کنیم. باید برنامه‌ای تنظیم شود تا حداقل طلاب سطح ۱ به صورت هفتگی به مسجد مقدس جمکران آورده شوند. اول باید رابطه طلاب و خانواده آن‌ها با این مسجد مستحکم شود.وی با اشاره به جمعیت عظیم زائران در ایام خاص گفت: فاصله جمعیت با امکانات موجود بسیار زیاد است. در نیمه شعبان نزدیک به ۳ الی ۴ میلیون جمعیت می‌آید که باید برای آن تدارک دیده شود.عضو جامعه مدرسین ظرفیت بالای خیرین را مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفیت خیرین داخلی و خارجی زیاد است که باید مورد استفاده قرار گیرد حتی شبستان‌های موجود اکثرا توسط خیرین ساخته شده‌اند.وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: مباحث مختلف فرهنگی باید در قالب‌های رسانه‌ای در جمکران بیان شود. یک رسانه برای ابلاغ مهدویت و انقلاب اسلامی.

تایید فروش مهمات تانک به تل‌آویو در واشنگتن
فارس/ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن فروش اضطراری ۱۴ هزار گلوله تانک به ارزش بیش از ۱۰۶ میلیون دلار به رژیم صهیونیستی را تایید کرده است.این وزارتخانه گفت که پس از آنکه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تشخیص داد که این «وضعیت اضطراری مستلزم فروش فوری» مهمات در راستای منافع ملی واشنگتن است، به کنگره درباره این قرارداد اطلاع داده شده است.به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، تصمیم اضطراری وزارت خارجه آمریکا بدان معنی است که یک قرارداد از الزامات بررسی کنگره برای فروش خارجی تجهیزات نظامی عبور نمی‌کند و چنین تصمیماتی نادر بوده اما بی‌سابقه نیست.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و کمک به اسرائیل برای توسعه و حفظ قابلیت دفاع از خود و آمادگی برای منافع ملی آمریکا حیاتی است. اسراییل از این توانمندی به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه‌ای و تقویت دفاع از خود استفاده خواهد کرد

پدیده مهاجرت معکوس در پی افزایش هزینه‌های زندگی در کانادا
ایرنا/ حربه پذیرش بی‌رویه مهاجران که دولت جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا از آن به عنوان سلاحی برای مقابله با پیری جمعیت و همچنین کمک به رشد اقتصادی این کشور استفاده می‌کرد، اکنون به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و معیشت در این کشور، موجب شکل گرفتن پدیده مهاجرت معکوس در این کشور شده است.بر اساس داده‌های رسمی، در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۴۲ هزار نفر کانادا را ترک کرده‌اند این در حالی است که در سال‌های۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز به ترتیب ۸۵ هزار و ۹۲۱ نفر و ۹۳ هزار و ۸۱۸ نفر این کشور را ترک کرده بودند.به نوشته رویترز، پدیده مهاجرت معکوس برای کشوری مانند کانادا که برنامه‌های خود را بر پایه سیاست ورود مهاجران تنظیم می‌کند، دولت ترودو را با چالشی جدی مواجه کرده است.

۷۲ درصد صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
ایرنا/ کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد، بر اساس نتایج یک نظرسنجی ۷۲ درصد از جامعه صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو هستند.بر اساس این نظرسنجی، ۳۱ درصد خواهان استعفای فوری و ۴۱ درصد هم خواستار استعفای نتانیاهو بعد از پایان جنگ شدند.پیش تر پایگاه عبری والا نیوز گزارش داده بود بر اساس نظر سنجی‌ها، در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب حاکم لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، ۱۸ کرسی به‌دست خواهد آورد این درحالی است که در آخرین نظرسنجی این حزب ۲۰ کرسی به دست می‌آورد. در مقابل، ائتلاف موسوم به اردوگاه ملی ۳۸ کرسی به دست خواهد آورد.

درخواست ۴ کشور اروپایی از شورای اروپا برای آتش‌بس دائمی در غزه
ایسنا/ سران اسپانیا، ایرلند، بلژیک و مالت در نامه ای از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا خواستند تا در نشست ۱۴ و ۱۵ دسامبر خود در بروکسل به بررسی اوضاع در غزه بپردازند. آنها همچنین خواستند تا در این نشست به بررسی کمک به اوکراین، توقف تهاجمات روسیه و بررسی بودجه اتحادیه اروپا پرداخته شود. اوضاع در غزه و خاورمیانه نیز در دستور کار قرار دارد.در این نامه از سوی نخست وزیران این چهار کشور، شارل میشل رئیس شورای اروپایی خطاب قرار گرفته و در آن به وضعیت جنگ در غزه و همچنین احتمال گسترش این درگیری به سراسر منطقه تاکید شده‌است.در خلاصه این نامه آمده، سران کشورهای اتحادیه اروپا باید به یک نقطه مشترک برای درخواست فوری به منظور برقراری آتش‌بس دائمی در غزه برسند که می‌تواند به مخاصمه در این منطقه پایان دهد. این چهار کشور همچنین خواستار حفاظت فوری از غیرنظامیان در این باریکه شدند.این چهار کشور همچنین گفتند که برای جلوگیری از گسترش خشونت در کرانه باختری، دارایی شهرک نشینان افراطی رژیم صهیونیستی که به جوامع بی‌خانمان فلسطینی حمله می‌کنند، باید مسدود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *