خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
سفر رئیس‌جمهور به البرز چند ساعت پس از بازگشت از روسیه
رئیس‌جمهور به همراه هیات دولت در ادامه دور دوم سفرهای استانی، روز گذشته – جمعه ۱۷ آذر – آن هم چند ساعت پس از بازگشت از روسیه در استان البرز حضور یافت و ضمن دیدار و گفت‌و‌گو با مردم البرز به افتتاح برخی طرح‌های عمرانی، اقتصادی، خدماتی و بهداشتی پرداخت.یکی ازمهم‌ترین بهره‌برداری‌ها دراین سفر، راه‌اندازی خط تولید واکسن‌های نوترکیب جدید در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با حضور وزیر جهاد کشاورزی بود. افتتاح قطعه نخست پست ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی کرج، یکی دیگر از دستاوردهای مهم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان البرز بود؛ چراکه این طرح زیرساختی با صرف ۱۲۰۰میلیارد ریال اعتبار، قرار است که برق مورد نیاز ۱۶۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بهارستان کرج را تامین کند. رئیسی در جریان دومین سفر دولت مردمی به استان البرز، از طرح احداث بزرگراه شمالی کرج و نیز پروژه پل بیلقان به عنوان بزرگ‌ترین پل غرب آسیا و پیچیده‌ترین عملیات مهندسی کشور بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات اجرای این طرح مطلع شد.
یک میلیون و ۹۰۰هزار مسکن در دست احداث داریم
آیت الله رئیسی در اجتماع مردم شهر کرج با قدردانی از استقبال گرم و پرشور اهالی این استان به موضوع توسعه جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی پرداخت و تاکید کرد که با توجه به نزدیکی البرز به پایتخت، توسعه جاده‌ها یکی از نیازهای جدی و اساسی این استان است.رئیس‌جمهور همچنین به حضور خود در شهر فردیس اشاره و خاطرنشان کرد: منطقه فردیس باوجود برخورداری از تراکم بالای جمعیتی و جمعیت ۷۰۰ هزار نفری، فاقد یک مرکز درمانی مجهز بود که امروز با افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی، چشم‌انتظاری ۱۲ ساله مردم برای بهره‌مندی از یک مرکز درمانی مجهز به پایان رسید.رئیس‌جمهور در ادامه رفع مشکل مسکن در استان البرز را از جمله برنامه‌های محوری دولت برشمرد و با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی دولت در بخش مسکن طی ۲.۵سال گذشته تصریح کرد: امروز درکشور یک میلیون و ۹۰۰هزار مسکن روستایی، شهری و بافت فرسوده در دست احداث داریم که بخشی از آنها نیز به متقاضیان واگذار شده و بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین برای واگذاری به متقاضیان آماده‌سازی شده و از ۲۴۰هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به این دولت، با تلاش وزارت راه و شهرسازی ۱۰۷هزار مسکن آماده و به مردم تحویل داده شده، همچنین برای تکمیل مابقی آنها تا اوایل سال آینده هدفگذاری و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
رای پارلمان دانمارک به ممنوعیت اهانت به قرآن
پارلمان دانمارک طرحی را به تصویب رساند که سوزاندن قرآن در این کشور واقع در شمال اروپا را ممنوع می‌کند. این طرح که «رفتارنامناسب با متون دارای اهمیت برای اعضای یک جامعه مذهبی را جرم‌انگاری می‌کند» با۹۴رأی مثبت در پارلمان دانمارک که ۱۷۹کرسی دارد مورد موافقت قرار گرفت.۷۷ قانون‌گذار با آن مخالفت کردند. رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند طبق این مصوبه سوزاندن، پاره‌کردن یا اهانت به متون مذهبی در اماکن عمومی می‌تواند به صدور حبس تا دو سال برای فرد مجرم منجر شود. تصویب این طرح چند ماه بعد از اهانت به قرآن در دانمارک و سوئد صورت گرفت. این موضوع موجب خشم کشورهای جهان اسلام شد که از این دو کشور خواستند این اقدامات را متوقف کنند.

 همشهری
مهندسی انتخابات کلیدواژه دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات
وزیر کشور، القای ناکارآمدی دولت و نظام را از دسیسه‌های دشمنان دانست و گفت: انتخابات یکی از میدان‌ها و جبهه‌های مهم پیش روی کشور است. وی اظهارکرد ‌باید ‌تلاش کنیم حضور مردم پای صندوق‌های رأی پررنگ باشد. وحیدی براین نکته تأکید کرد که امروز وظیفه مهم مسئولان، تلاش برای پررنگ کردن مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی است؛ رویکردی که دشمن درجهت عکس آن تلاش جدی می‌کند. وزیر کشور اضافه‌کرد: «مهندسی انتخابات» کلیدواژه دشمن برای کمرنگ کردن مشارکت سیاسی مردم است.
حمله موشکی القسام به تل‌آویو
گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس دیروز (جمعه) در پاسخ به کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه، شهر اشغالی تل‌آویو را هدف حمله موشکی قرار داد. گفته شده، ۲موشک فلسطینی بدون رهگیری توسط سامانه گنبد آهنین، از سواحل دریا وارد تل‌آویو شده‌اند. صهیونیست‌ها اذعان کرده‌اند که تهدید تداوم حملات موشکی مقاومت در حال افزایش است و این نشان می‌دهد تل‌آویو در تامین امنیت مرزهای جنوبی و شمالی ناکام مانده است.
حمله مقاومت به مواضع آمریکایی‎ها در عراق
گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی به محل استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» و میدان گازی «کونیکو» را برعهده گرفت. منابع عراقی دیروز (جمعه) همچنین از حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر دادند. گفته شده در پی این حمله راکتی، آژیر هشدار در سفارت آمریکا به صدا درآمده است. طی ۲‌ماه اخیر و با آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه، پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه چندین بار هدف حمله نیرو‌های مقاومت قرار گرفته‌اند.
نابودی حماس غیرممکن است
نایب‌رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده نابودی حماس ممکن نیست. یائیر گولان با اشاره به اینکه حماس نابود شدنی نیست گفته تل‌آویو باید بر بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه تمرکز کند.
پسر نظامی ارشد سابق اسرائیل در غزه کشته شد
پسر رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی حین عملیات تفتیش در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه کشته شده است. گال آیزنکوت ۲۵ساله پسر گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم اشغالگر در اردوگاه آوارگان جبالیا پس از انفجار بمبی در نزدیکی یک تونل کشته شده است.
هشدار انصارالله یمن درباره تحرکات آمریکا
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به عملیات نیروهای نظامی این کشور علیه کشتی‌های صهیونیستی گفت که درصورت ایجاد تنش از سوی آمریکا، دامنه درگیری‌ها گسترش می‌یابد. البخیتی با تأکید بر اینکه اتحاد قدرتمند محور مقاومت در سریع‌ترین زمان ممکن ضروری است، گفته که محور مقاومت می‌تواند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را در مقابل ۲گزینه قرار دهد؛ یا توقف تجاوز و یا گسترش درگیری.

 کیهان
زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌های ایران و روسیه فراهم است
آیت الله رئیسی که به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به این کشور سفر کرده بود در دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست.رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.رئیس‌جمهور جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و افزود: شهادت بیش از ۶ هزار کودک به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی باعث رنج و تأسف است، اما تاسف‌بارتر این است که این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد و یا با سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق بشری مواجه شده و ناکارآمدی آنها را به رخ می‌کشد.
معتقدیم با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، این روابط وسیع‌تر و پویاتر خواهد شد
رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو تصریح کرد: روابط دو کشور در بهترین سطح در جریان است و معتقدیم با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، این روابط وسیع‌تر و پویاتر خواهد شد. رئیس‌جمهور روسیه استقبال چشمگیر تجار روسیه از نمایشگاه‌های تجاری ایران و رشد ۲۰ درصدی تجارت دو کشور با گردش مالی ۵ میلیارد دلاری طی یک‌ساله گذشته را نشان‌دهنده عزم و اراده تهران – مسکو برای گشودن فصلی جدید از روابط دانست و افزود: پروژه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی با پیشرفت خوبی میان دو کشور در حال انجام است و همکاری‌های قبلی ایران و روسیه در بخش انرژی شرایط رو به رشدی را تجربه می‌کند.پوتین همچنین با اشاره به اشتراک نظر دو کشور نسبت به مسائل منطقه، بحث و تبادل نظر درباره مسئله فلسطین و غزه را از جمله محورهای مذاکره دوجانبه میان ایران و روسیه عنوان کرد.
خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت شکل گرفته است
امام جمعه موقت تهران گفت: حشدالشعبی عراق، عین‌الاسد پایگاه آمریکا و مقاومت پایگاه‌های دیگر آمریکا را می‌زنند و این به معنای خاورمیانه جدید است. حزب‌الله لبنان مدام پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را می‌کوبد و این خاورمیانه جدید است. به آمریکا می‌گویم به کوری چشمت خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت شکل گرفته است پس عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. آیت‌الله خاتمی عنوان کرد: دیروز روز دانشجو بود، روزی که دانشجویان در مقابل کودتای ۲۸ مرداد شاه جنایتکار و رئیس‌جمهور آمریکا شعار دادند و در جریان آن، سه نفر از آنها به شهادت رسیدند. این پیشینه جنبش دانشجویی است.امام جمعه موقت تهران خطاب به دانشجویان، خاطر نشان کرد: عزیزان دانشجو به عنوان برادر کوچکتان عرض می‌کنم که این افتخار را حفظ کنید، شما پیشانی مبارزه با استبداد آمریکا هستید و شما در غربت دین علم دین را بلند کردید. چرا که اگر دانشجویان مطالعه کنند شاهد خواهند بود که دین‌داری تا چه میزان در دوران طاغوت سخت بود اما جنبش دانشجویی با وجود همه سختی آن پای دینداری ایستاد.

 وطن امروز
از بحران موشکی کوبا، تا این حد به جنگ سوم جهانی نزدیک نبوده‌ایم
دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه در پیامی در کانال تلگرام خود اظهار کرد: از زمان بحران موشکی کوبا هرگز خطر تقابل روسیه و ناتو تا این حد شدید نبوده است؛ تقابلی که می‌تواند به جنگ سوم جهانی منجر شود. مدودف با بیان اینکه درگیری فعلی میان کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر تصویب بودجه برای حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است، گفت: ریشه تمام این مشکلات به این موارد برمی‌گردد: «نخست اینکه آمریکایی‌ها هرگز از کشوری که تا این حد به مرز فروپاشی نزدیک است، چنین حمایت عظیمی به عمل نیاورده‌اند. دیگر اینکه آمریکا هرگز تا امروز از دولتی که رئیس‌جمهوری آمریکا و اعضای خانواده‌اش را به فساد کشانده، تا این حد حمایت نکرده است».
برخی اعضای گروه ۷ مسبب اصلی بی‌ثباتی در منطقه و جهان هستند
گروه ۷ شامل کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس چهارشنبه گذشته (۱۵ آذر) در اجلاس مجازی سران که به ریاست ژاپن رئیس دوره‎ای این گروه برگزار شد، در بیانیه‌ای درباره اوضاع غزه، اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اتهامات تصریح کرد: همانگونه که بارها اعلام شد، سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.گروه ۷ در بیانیه خود از ایران خواست تا از جنبش حماس، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن حمایت نکند. کنعانی همچنین نقش مسؤولانه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه را مورد اشاره قرار داد و افزود: ادعاهای مطرح‌شده از سوی گروه ۷ به یک طنز تلخ تاریخی شباهت دارد، چرا که برخی اعضای این گروه با سابقه تاریک استعمارگری، طراحی و اجرای سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه و اقدامات نظامی در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی، مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی، نه فقط در منطقه که در سراسر جهان هستند. وی ادامه داد: بارها به صراحت اعلام‌ شده است که گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردم‌شان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند و از کسی دستور نمی‌گیرند.

جوان
رئیس عدلیه دخالت در روند پرونده شهید عجمیان را رد کرد
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد که «در پرونده شهید عجمیان، هیچ گونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضائیه صورت نگرفته است»حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به تفصیل توضیح داد که «از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی در خصوص پرونده مزبور به من واصل شده است؛ پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلاً چنین نامه‌ای به قوه قضائیه واصل نشده است؛ من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آن‌ها پرسیدم که آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آن‌ها نیز چنین موضوعی را رد کردند؛ بنابراین وقتی اصلاً نامه‌ای به دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان، اعمال نفوذ شده است؟»رئیس قوه قضائیه همچنین تأکید کرد که «در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند، اما او کوچک‌ترین دخالتی در این پرونده نداشت.»

 خراسان
سپاه سر سوزنی خود را خرج یک نفر نمی‌کند تا رئیس‌جمهور شود
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همه می‌توانند فدای سپاه بشوند، چون پاسدار انقلاب اسلامی است، ولی سپاه و یک پاسدار فدای هیچ بنی‌بشری نمی‌شوند. ما برای این که یک نفر نماینده و رئیس‌جمهور شود به اندازه سر سوزنی سپاه و خودمان را خرج او نمی‌کنیم. چون اصلا مهم نیست. مهم دستور رهبر انقلاب است، یعنی مشارکت حداکثری؛ مشارکت حداکثری هیچ ربطی به کاندیدای خاصی ندارد.به گفته سردار فدوی،دولت رئیسی می خواهد روند را بر اساس انقلاب و قانون پیش ببرد؛ اگر یکی دو دوره بر همین روال باشد حتما گرفتاری‌ها حل می‌شود.
آمریکایی‌ها کاوه مدنی را به ایران آوردند که وضعیت آب کشور را بررسی کند
طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در گردهمایی استادان حوزه علمیه قم با موضوع «طوفان الاقصی و تحولات جهانی»گفت: آمریکایی‌ها کاوه مدنی را به ایران آوردند که وضعیت آب کشور را بررسی کند.کاوه مدنی اعلام کرد یک زمانی شما مجبور می‌شوید آب از کشور‌های منطقه بگیرید و نفت خام بدهید و از این طریق قصد تصمیم‌سازی و دخالت در این حوزه را داشت. انحصار واردات غذا دست ۴ نفر بود. ما زمانی نهایت ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم، اما امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت می فروشیم. سال ۱۳۹۲ برخی گفتند تا مسئله با کدخدا را حل نکنیم مسائل کشور حل نمی‌شود. نسخه‌ای که آمریکایی‌ها می خواستند برای ما بپیچند این بود که کشاورزی را کم کنید و در غذا بیشتر وابسته بشوید و به سمت کشت فرا سرزمینی بروید. بیش از ۵۰ هواپیما، هلی کوپتر و ۴۰۰ لوکوموتیو خریده شده است. این که بعضی‌ها می گویند و سوال می پرسند با وجود این اتفاقات و درآمد‌ها چرا در سفره مردم اثر نگذاشت؟ پاسخ این است که دولت فعلی جراحی بزرگ انجام داد و این جراحی همیشه خونریزی دارد.

 مردم سالاری
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ارتش یمن و با اتهام‌زنی به ایران
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم ۱۳ فرد و نهادی خبر داد که مدعی است «مسئول تامین مالی نیروهای مسلح یمن از طریق فروش کالاهای ایرانی در شبکه پیچیده‌ای از مراکز تبادل و شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف هستند.»در این بیانیه که در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، با تکرار ادعای مرتبط بودن ایران با اقدامات ارتش یمن آمده است: حمایت ایران از حوثی‌ها (انصارالله) باعث حملات بی‌دلیل به زیرساخت‌های غیرنظامی در اسراییل و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن شده است. این حملات کشتی‌های آمریکایی مشغول فعالیت در این منطقه را نیز تهدید کرده‌ است.

قدس
بازگشت ناوگروه از خلیج عدن
ناوگروه رزمی ۹۳ نیروی دریایی ارتش پس از ۱۳ هزار کیلومتر دریانوردی به کشور بازگشت. این ناوگروه به سرفرماندهی ناوشکن جماران پس از ۱۰۲ روز اجرای مأموریت، صبح دیروز به بندرعباس بازگشت. مأموریت این ناوگروه، تأمین امنیت تردد کشتی‌های نفتکش و تجاری جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ و خلیج عدن بود.
درخواست عربستان از آمریکا درباره یمن
دو منبع آگاه نزدیک به منابع دولتی سعودی گفتند عربستان از ایالات متحده خواسته در واکنش به حملات نیروهای یمنی در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد، زیرا ریاض به دنبال مهار جنگ در منطقه و جلوگیری از گسترش جنگ حماس و اسرائیل است.
مصر تهدید به قطع رابطه با اسرائیل کرد
مصر تهدید کرده در صورت کوچاندن فلسطینیان به صحرای سینا، رابطه با اسرائیل را قطع خواهد کرد. در گزارشی در پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس تأکید شده مصر به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده کوچاندن فلسطینیان به سینا در نتیجه عملیات نظامی کنونی این رژیم در جنوب غزه، ممکن است به قطع روابط این کشور با رژیم صهیونیستی منجر شود.
اعلام حضور «پوتین» در انتخابات ۲۰۲۴ روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور شرکت خواهد کرد. او در جریان مراسم اهدای مدال به قهرمانان جنگ در اوکراین در کاخ کرملین، به صورت غیررسمی، برنامه خود را برای حضور در این رقابت اعلام کرد، حرکتی که او را دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ در قدرت نگه می‌دارد. پوتین که هفتم اکتبر ۷۱ساله شد، تا همین زمان هم طولانی‌ترین دوره ریاست‌جمهوری روسیه را از زمان «ژوزف استالین» داشته است.

ابتکار
مذاکرات احیای برجام روی میز نیست
کرت کمبل، نامزد دولت جو بایدن برای تصدی سمت قائم‌ مقامی وزارت خارجه آمریکا به جای وندی شرمن که بازنشسته شد، در نشست تایید صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنا گفت: مذاکرات احیای برجام روی میز نیست. کرت کمبل، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه وزارت امور خارجه روز پنجشنبه به وقت محلی به سناتورها گفت: فکر نمی‌کنم کسی معتقد باشد که در شرایط کنونی فرصتی برای بازگشت به توافق برجام وجود دارد. این موضوع دیگر جای بحث ندارد.جیمز ریش، سناتور جمهوریخواه عضو کمیته روابط خارجی سنا از کمبل سوال کرد: دولت بایدن در مورد آزاد سازی پول نقد به ایران چه فکری می‌کند؟ وقتی دولت، آزادسازی ۶ میلیارد دلار را شروع کرد، متعجب شدم و بدتر از آن، پس از حملات به اسرائیل، درباره ۱۰ میلیارد دلار دیگر صحبت می ‌کنند؟کمبل از این سیاست دولت بایدن دفاع اما تاکید کرد: «دولت هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده است.»
طرح ۹ اتهام جدید علیه پسر بایدن
هانتر بایدن، پسر رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سوی لئو وایس، دادستان کالیفرنیا به ۹ اتهام مالیاتی متهم شد. این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که تحقیقات بازپرس ویژه نیز درباره معاملات تجاری او، آنهم در حالی که پدرش بار دیگر برای انتخابات آتی ایالات متحده نامزد شده، تشدید شده است.به گزارش یورونیوز، پیش از این هانتر بایدن در ماه اکتبر، برای رسیدگی به اتهامات مربوط به خرید «غیرقانونی» یک تپانچه، در دادگاه فدرال حاضر شده بود.اتهامات جدید طرح شده علیه هانتر بایدن عمدتا در موضوعات فرار مالیاتی و ارائه اظهارنامه‌های نادرست هستند

 شهروند
ایران جزو ۶ کشور برتر در حوزه فضایی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «جمهوری اسلامی ایران اکنون جزو ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت ماهواره است و از کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت فضایی به شمار می‌رود.» زارع‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر چهارباغ، افزود: «برای نخستین بار در کشور، ایران ماهواره‌ای دارد که به شکل رنگی از هر نقطه که بخواهد می‌تواند تصویربرداری کند. پرتاپ کپسول زیستی به مدار زمین با کمک دانش جوانان این مرز و بوم نشان داد که ایران به خود متکی شده و در حوزه صنعت فضایی با تحولات بسیار خوبی مواجه شده است‌. مرکز فضایی ماهدشت البرز یکی از مراکز مهم کشور و منطقه است. در اواخر دهه هشتاد نخستین ماهواره امید ارسال شد، اما در هشت سال پیش از دولت سیزدهم صنعت فضایی راکد شده بود که به همت دولت سیزدهم دوباره احیا شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

زائرین باید علاوه بر شور، با ره توشه مناسب فرهنگی به شهر و دیار خود بازگردند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران گفت: قم امروز دو پایگاه عظیم حرم کریمه اهل بیت – سلام الله علیها – و مسجد مقدس جمکران را در خود جای داده است که در جهان اسلام و حتی غیر از آن، شناخته شده‌اند.نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری مسجد جمکران را دارای ظرفیت طلایی دانست و اظهار داشت: مسجد جمکران فرصتی طلایی است. هم در بُعد فرهنگی و هم تکریم زائرین. چرا که زائر در اینجا امام زمان را ملجأ و پناهگاه خود می‌داند و در شرایطی که جامعه دینی به خاطر غبار فتنه‌ها دچار تردید می‌شوند، اینجا محل مهمی است. هم مسجد و خانه خداست و هم منتسب به حضرت بقیه الله الاعظم.وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی گفت: کارهای ارزشمندی صورت گرفته است ولی فضا برای کار همچنان وجود دارد. زائرین باید علاوه بر شور، با ره توشه مناسب فرهنگی به شهر و دیار خود بازگردند.رئیس جامعه مدرسین آشنایی با اهل بیت – علیهم السلام – را هدف نهایی در فعالیت‌های فرهنگی ارزیابی کرد و ابراز داشت: کار فرهنگی ساز و کار می‌خواهد. بخش فرهنگی می‌تواند هم مربوط به داخل و هم مربوط به عرصه بین الملل باشد.وی افزود: اگر به دنبال گسترش فرهنگ نورانی اهل بیت – علیهم السلام – هستیم، اینجا بهترین فرصت است؛ چرا که از اروپا، آفریقا، کشورهای همسایه و سراسر کشور، می‌آیند.

مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل است
اختصاصی/ آیت الله شب زنده‌دار، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران بر لزوم توجه بر ظرفیت دعای ندبه تأکید کرد و ابراز داشت: از ظرفیت دعای ندبه برای تقویت ارتباط جوانان با حضرت ولی عصر – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – استفاده شود. باید دعای ندبه به صورت سراسری و با حضور گسترده مردم برگزار شود.وی همچنین بر لزوم تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای مسجد مقدس جمکران تأکید کرد و بیان داشت: مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل است.

از ظرفیت مبلغین مسلط به زبان خارجی برای زائرین سایر کشورها استفاده شود
اختصاصی/ آیت الله غروی، در نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران ضمن تأکید بر لزوم حفظ محوریت حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – گفت: باید تلاش شود که مردم اولاً و بالذات به حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – معطوف شوند.وی ابراز داشت: مسجد جمکران ظرفیت خوبی دارد که باید از آن ظرفیت استفاده شود. باید سخنرانانی بیایند که معارف اهل بیت – علیهم اسلام – را با زبان عمومی بیان کنند و از بیان رؤیا و این گونه مسائل پرهیز نمایید؛ چرا که ما معارف زیادی برای بیان داریم.عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: از ظرفیت مبلغین مسلط به زبان خارجی برای زائرین سایر کشورها استفاده شود.

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد
فارس/ ایالات متحده آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.۱۳ عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ساعاتی پیش گزارش داد کشورهای عربی در حال انجام آخرین تلاش‌ها برای همراه کردن آمریکا در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه هستند.ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «آمریکا آنجا نیست و به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم- ما می‌خواهیم با شریکان آمریکایی‌مان تعامل کنیم یا بگوییم که توقف تجاوزگری‌ها به نفع آمریکا و به نفع صلح جهانی است.»رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

بیانیه حماس درباره وتوی آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه
ایسنا/ جنبش حماس بیانیه‌ای درباره وتوی آمریکا صادر کرد .در این بیانیه که توسط عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس قرائت شد، آمده‌است: ما استفاده واشنگتن از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش‌بس در غزه بود را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را موضعی غیراخلاقی و غیرانسانی می‌دانیم.الرشق افزود: ممانعت آمریکا در صدور قطعنامه آتش‌بس مشارکت مستقیم اشغالگران در کشتار مردم ما و انجام کشتارهای بیشتر و پاکسازی قومی است.

درخواست وزیر دفاع آمریکا از نخست وزیر عراق برای توقف حملات علیه نیروهای آمریکایی
تسنیم/ «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق حمله به سفارت این کشور در بغداد را محکوم کرد و خواستار توقف حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق شد. پنتاگون اعلام کرد که آستین و السودانی درباره تعهد دولت عراق به حفاظت از دیپلمات‌ها و مشاوران ائتلاف بین‌المللی گفتگو کردند.آستین تاکید کرد که واشنگتن این حق را برای خود محفوظ می دارد که در مقابل هرگونه حمله‌ علیه آمریکایی‌ها، از خود دفاع کند.وزیر دفاع آمریکا در عین حال مدعی شد که کتائب حزب الله و حرکت النجباء، مسئول بیشتر حملات علیه ائتلاف هستند

هشدار شاه اردن درباره جداسازی غزه از کرانه باختری
باشگاه خبرنگاران/ شاه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه و حمایت از غیرنظامیان شد. دو طرف در این تماس تلفنی تضمین ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه کافی به غزه را بررسی کردند و شاه اردن درباره وخیم‌تر شدن اوضاع غزه در صورت استمرار عملیات‌های نظامی هشدار داد. بنابر گزارش وبگاه اردنی «عمون»، عبدالله دوم مخالفت خود را با هر گونه تلاش برای کوچاندن اجباری فلسطینیان ساکن نوار غزه و نیز تلاش برای اشغال مجدد بخش‌هایی از غزه اعلام کرد. وی همچنین درباره هر گونه تلاش برای جداسازی کرانه باختری از نوار غزه که بخشی از کشور فلسطین هستند، هشدار داد. وی ایفای نقش آمریکا برای دستیابی به افق سیاسی مسئله فلسطین و تحقق صلح بر اساس راه‌حل دو دولتی را ضروری خواند.

استقبال مقامات رژیم صهیونیستی از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت
ایسنا/ الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از آنکه آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در نوار غزه را وتو کرد، در حساب کابری خود در پلتفرم ایکس نوشت: «از هم‌پیمانانمان آمریکا بابت حمایت مستمرش در این جنگ جهت بازگرداندن افراد ربوده شده و نابودی تشکیلات حماس تشکر می‌کنیم.»کوهن باز هم از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد و مدعی شد: «درخواست گوترش در واقع جانبداری از حماس است و درخواست برای برقراری آتش‌بس ننگی برای جایگاه او و سازمان ملل است.»فلسطین و تحقق صلح بر اساس راه‌حل دو دولتی را ضروری خواند.

ویرانی‌های غزه حتی بیشتر از آلمان در طول جنگ جهانی دوم است
ایسنا/ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ویرانی‌های عظیم ناشی از حملات اسرائیل به نوار غزه را با ویرانی شهرهای آلمان در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت که می‌تواند حتی از این هم بیشتر باشد. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «کمپین بمباران علیه فلسطین در حال حاضر “یکی از شدیدترین حملات در تاریخ” بوده است.»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی که در آن حداقل ۲۷۱ نفر در حملاتی که توسط سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی از ۷ اکتبر انجام شده، کشته شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که اروپا برای «پایان‌دادن به خشونت علیه فلسطینیان در مناطق اشغالی» گام بردارد.او نسبت به افزایش اخیر خشونت‌ها در این مناطق هشدار داد که اجازه گسترش اشغالگری رژیم صهیونیستی را می‌دهد که اکنون «چهار برابر بیشتر از ۳۰ سال پیش، زمانی که قراردادهای اسلو امضا شد»، هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *