خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گزارش وزارت اطلاعات درباره فساد ارزی «چای»
در جلسه دیروز هیات دولت، وزیر اطلاعات گزارشی درباره شناسایی و برخورد دولت با تخلف ارزی صورت‌گرفته در زمینه واردات چای به رئیس‌جمهور ارائه داد. حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در گزارش خود با اشاره به این‌که این تخلف ابتدا در دولت شناسایی شد و وزارت اطلاعات به‌عنوان ضابط، گزارش آن را به قوه قضاییه ارائه کرد، از پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور و تاکید ایشان براطلاع‌رسانی به مردم درباره نتایج رسیدگی به این پرونده خبر داد.
وزیر اطلاعات همچنین با بیان این‌که اطلاعات و ارقامی که ازپرداختی‌های ارزی در این پرونده در افکار‌عمومی مطرح شده دقیق و صحیح نیست، افزود: این تخلف از سال ۱۳۹۸ آغاز شده ودرسال اول این دولت شناسایی و با عوامل آن برخورد شده و متخلفان از‌ جمله عوامل شرکت مذکور و برخی کارکنان دولت، حسب مورد به دادسرای تهران و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده‌اند.
ادعای انتخاباتی مضحکانه بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی گفته که به‌خاطر حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در رقابت‌های ریاست‌جمهوری این کشور برای بار دیگر نامزد شده است، چراکه معتقد است با حضور ترامپ دموکراسی این کشور به‌طور جدی در خطر خواهد بود. بایدن ضمن اشاره به حضور ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری عنوان کرد که دموکراسی در سال ۲۰۲۴ در خطر خواهد بود، زیرا ترامپ قصد تخریب نهادهای دموکراتیک در این کشور را دارد. وی اظهار کرده که اگر دونالد ترامپ در رقابت برای ورود به کاخ‌سفید در سال۲۰۲۴ حضور نداشت معلوم نبود که او هم مجددا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

 همشهری
آمادگی وزارت کشور برای انتخابات الکترونیک
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه براساس ماده‌۱۱۰قانون انتخابات مجلس، می‌توانیم انتخابات یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی را به‌صورت الکترونیک برگزار کنیم، گفت: وزارت کشور ۳سناریو برای انتخابات الکترونیک به شورای‌نگهبان ارسال کرده است. اگر توضیحات فنی و اجرایی ما این شورا را قانع کند، طبعاً انتخابات الکترونیک در اسفندماه اجرایی می‌شود. محسن اسلامی با تأکید بر اینکه شورای‌نگهبان باید نظر خود را دراین زمینه اعلام کند، افزود: همه دستگاه‌ها به‌روز شده‌اند و ازنظر باتری، پوشش قاب و ابعاد فنی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا ضعف و نقصی در فرایند رأی‌گیری وجود نداشته باشد. وی همچنین اضافه‌کرد: اصلی‌ترین آسیب‌ انتخابات الکترونیک، مربوط به دستگاه احراز هویت بود که ارسال آن به استان‌ها با تأخیر روبه‌رو می‌شد. دراین دوره با تمهیدهای اندیشیده شده، دستگاه‌ها در زمان‌بندی مناسب در شعب أخذ رأی راه‌اندازی می‌شوند.
جلوگیری از تفرقه در جریان انقلابی
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه‌اسلامی در نشست شورای‌وحدت گفت: علاوه‌بر برنامه‌محوری، در انتخابات به‌دنبال معرفی فهرستی جامع هستیم و از بروز هرگونه تفرقه در جریان انقلابی و ارزشی جلوگیری خواهیم کرد.
درخواست برنامه جهانی غذا ؛توقف جنگ غزه
برنامه جهانی غذا، خواستار توقف فوری جنگ در نوار غزه به دلایل انسانی شد. این نهاد وابسته به سازمان ملل بیان کرده که توزیع کمک‌ها در نوار غزه به سبب ادامه بمباران‌ها به امری غیرممکن تبدیل شده است و زندگی فعالان در بخش‌های انسانی را به خطر می‌اندازد.
مخالفت ترکیه با ایجاد منطقه حائل در غزه
رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرده که جنبش حماس یک جنبش مقاومت است که از سرزمین‌های خود دفاع می کند و آینده غزه را فلسطینیان مشخص می‌کنند. خبرگزاری رویترز به نقل از رجب طیب اردوغان عنوان کرد: «اگر اسرائیل بخواهد در خاک ترکیه اقدامی علیه رهبران حماس انجام دهد، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. » اردوغان تصریح کرد: «صرف بررسی طرح وجود مناطق حائل در غزه، بی‌احترامی به فلسطینیان است و ترکیه به‌شدت با آن مخالف است.»
تشبیه غزه به شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران نظامی تأکید کرده که حجم تخریب و ویرانی‌ها در شمال غزه نزدیک به حجم ویرانی‌ها در شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است. این روزنامه به نقل از یک تاریخ‌نگار نظامی آمریکایی عنوان کرده که غزه به نمادی از شدیدترین بمباران‌ها در طول تاریخ تبدیل خواهد شد. تحلیلگران نظامی با توجه به برآوردهای انجام شده در مورد ویرانی‌های حاصل در شمال غزه گفته‌اند که ویرانی ایجاد شده در این منطقه در کمتر از ۷هفته نزدیک به ویرانی‌ها در شهرهای آلمان طی چند سال در جنگ جهانی دوم است.
اخراج نماینده سازمان ملل از اسرائیل
الی کوهن، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس (توییتر سابق) از اخراج نماینده سازمان ملل در اسرائیل خبر داد. کوهن در این ارتباط نوشته است: «ما دیگر در مقابل تعصب سازمان ملل ساکت نخواهیم نشست و تصمیم گرفته ایم ویزای اقامت لین هستینگز، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اسرائیل را لغو کنیم. »

 کیهان
۶۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل احیا شده است
آیت الله رئیسی جمهور در جمع صمیمانه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی: با وجود آنکه دشــمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شــرکت دانش بنیان داریم و صادرات این شرکت ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است.
درتجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زدیم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم.
در ایام انتخابات وعــده دادم که رئیس دولت باید اولین مدعی فساد در کشور باشــد و این در دولت سیزدهم محقق شد. تمام کسانی که به نام دولت کار می کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند.
در گزارش اخیر فساد در واردات چای، نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری و دست اندرکاران را عزل کرد و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد.
دانشگاه سیاسی است اما سیاستکار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن شناخت دارد.
دانشگاه میتواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند.
به جد معتقدیم دانشــگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است دانشجویان در صف اول دفاع از حقوق ملت هستند
آیت‌الله جنتی با اشاره به فرارسیدن روز دانشجو عنوان کرد: دانشجویان به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون آرمان‌خواهی، عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی همواره در صف اول مبارزه با استبداد و استعمار بوده‌ و از حقوق ملت دفاع کرده‌اند؛ به همین دلیل دانشجویان از پرافتخارترین و محترم‌ترین اقشار جامعه هستند. دبیر شورای نگهبان بی‌تفاوت شدن جامعه دانشجویی نسبت به مشکلات کشور و به اشتباه انداختن دانشجویان در شناخت اولویت‌ها را از اهداف همیشگی دشمنان دانست و گفت: بحمدالله دشمنان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند.
رژیم صهیونیستی قادر به جنگ طولانی‌مدت نیست
سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنچه امروز بیشترین عامل حفظ جنگ در غزه است را نیاز شخصی نتانیاهو خواند و با بیان اینکه کسر کوچکی از ظرفیت‌های مقاومت فعال شده، گفت که رژیم صهیونیستی قادر به اداره یک جنگ طولانی‌مدت نخواهد بود.

 ایران
اصلاح مقررات جذب نخبگان خارج از کشور در هیأت‌های علمی
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اصلاح مصوبه ممنوعیت استفاده از ظرفیت نخبگان دارای تابعیت مضاعف موافقت کردند. در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، موضوع استفاده از ظرفیت اساتید نخبه دارای تابعیت مضاعف در هیأت‌های علمی در راستای استفاده از ظرفیت ایرانیان نخبه خارج از کشور در دانشگاه‌ها، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد، منع قانونی مصوبه مجلس در این زمینه اصلاح و با پیشنهاد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، لایحه‌ای از سوی دولت برای استفاده از ظرفیت این نخبگان به مجلس ارائه شود.
طراحی هر چه سریع‌تر نقشه راه همکاری‌های تهران – مسقط
معاون اول رئیس ‌جمهور با اشاره به عزم راسخ و جدی مقامات ارشد ایران و عمان در توسعه و تعمیق روابط روز افزون اقتصادی و تجاری و رشد ۴۱ درصدی حجم مبادلات در ۸ ماهه اول سال‌جاری، تأکید کرد: باید نقشه راه همکاری‌های اقتصادی بین تهران – مسقط هر چه سریع‌تر تهیه شود تا این اراده مسئولان رده بالای دو کشور به یک حرکت و گام بزرگ در ارتقای همه جانبه روابط تبدیل شود. مخبر در دیدار با «قیس بن محمد الیوسف» وزیر تجارت، صنعت و توسعه سلطنت عمان با تأکید بر روابط دیرینه، تاریخی و برادرانه‌ دو دولت-ملت ایران و عمان در طول دهه‌های گذشته و قدردانی از مواضع سلطنت عمان در قبال جمهوری اسلامی ایران در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، تصریح کرد: نقطه‌ قوت روابط دو کشور در این بوده که در طول سالیان گذشته تحت تأثیر هیچگونه تحولات سیاسی قرار نگرفته و جمهوری اسلامی ایران همواره برگسترش همکاری‌ها با عمان تأکید و استقبال کرده است.
اتهامات بی‌اساس مشاور امنیت ملی امریکا به ایران
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا، هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی توسط انصارالله یمن را به ایران مرتبط دانست و گفت: «معتقدیم ایران در نهایت مسئول آن است». وی همچنین عنوان کرد که امریکا در حال مشورت با متحدانش برای یافتن پاسخ مناسب به حملات یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی است. این اظهارات جیک سالیوان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این بارها مقامات کشورمان در اظهارنظرات متعدد اعلام کرده بودند که گروه‌های مقاومت، از ایران نه دستور می‌گیرند و نه براساس دستورالعمل ایران اقدام می‌کنند.

 جمهوری‌اسلامی
واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه، میدان گازی آرش و موضوع هسته‌ ای
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به برخی بندهای بیانیه پایانی چهل و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. کنعانی با تاکید بر مواضع ثابت و اصولی تهران، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش لاینفک و ابدی خاک ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. کنعانی افزود: توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین نظامی شفاف و مبتنی بر بازدارندگی و حفظ امنیت ملی است و آنچه خطر واقعی برای امنیت منطقه است، حضور نظامی بازیگران فرامنطقه‌ای و نیز رژیم‌ صهیونیستی به عنوان منبع اصلی ناامنی و تهدید کشورهای اسلامی و ثبات و امنیت منطقه‌ای است. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.
تکرار ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران
سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پرونده میدان گازی آرش، موضوع صلح آمیز هسته ای، قدرت دفاعی و بازدارندگی و جزایر سه گانه ایرانی را تکرار کردند.
شرکت کنندگان در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری از منابع آن را دارند. در موضوع پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران نیز این کشورها با تکرار ادعاهای قبلی خود از تحولات این پرونده ابراز نگرانی کرده و از آنچه آن را ضرورت مشارکت فعال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در همه مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین المللی درباره این پرونده خواندند، سخن گفتند. این کشورها همچنین قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران را به زعم خود دغدغه امنیتی خواندند و خواستار گنجاندن همه موضوعات و آنچه آن را دغدغه‌های امنیتی خود از جمله در زمینه موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادهای ایرانی و امنیت دریانوردی و تاسیسات نفتی خواندند، در قالب پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران شدند. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در موضوع جزایر سه گانه ایرانی نیز با تکرار ادعاهای قبلی خود، بر مواضع ثابت خود درباره آنچه به زعم واهی خود مالکیت امارات بر این جزایر و آب‌های سرزمینی و حریم هوایی و منابع آن دانستند، تاکید کردند و مدعی شدند که این جزایر بخش جدایی ناپذیر خاک امارات است.

 وطن امروز
روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور ثبت شد
حجت‌الاسلام نوری، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از ثبت ۵ مردادماه به عنوان روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور خبر داد. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: به پیشنهاد این شورا به شورای فرهنگ عمومی کشور پنجم مرداد همزمان با اقامه نخستین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تقویم رسمی کشور به نام «روز نماز جمعه» نامگذاری شد.

 جوان
پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر سلمان
جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد. با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و به دست پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی مورد آزمایش قرار گرفت. پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد، اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و به دست سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تمام بومی است.
پنج الی شش سال با ارسال انسان به فضا فاصله داریم
زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات گفت: به زودی تست‌های زیرمداری نسل جدید کپسول‌های زیستی را در کشور انجام خواهیم داد؛ این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله ما را در مسیر دستیابی به اهدافمان در زیست در فضا نزدیک می‌کند. وی افزود: این کپسول حدود نیم‌تن است و قابلیت حمل انسان را دارد، منتها تست‌های زیرمداری آن در حال انجام است.
باید توجه داشت تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم انسان را به فضا ارسال کنیم هنوز پنج تا شش سال فاصله داریم، اما باید توجه داشت که ۱۰ سال این حوزه عملاً تعطیل بوده است (از حدود سال ۹۱ که موجود زنده «میمون» را در فاصله ۷۰-۶۰ کیلومتری رفت و برگشت) و در حال احیای آن هستیم. وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره ارسال موجود زنده به فضا، تصریح کرد: در تست‌های زیرمداری، سامانه‌های ناوبری، چتر فرود و سپرحرارتی که فناوری‌های جدیدی هستند قرار است برای اولین بار تست شوند؛ ان‌شاءالله در قدم بعدی ابتدا موجود زنده و در قدم‌های بعدی در نهایت انسان به فضا ارسال کنیم.

 خراسان
اطلاعیه بانک مرکزی درباره فساد در واردات چای
بانک مرکزی طی اطلاعیه ای با تاکید بر این که در خصوص پرونده «واردات چای دبش»، حتی یک دلار ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نیز اختصاص نداده است، اعلام کرد: تمامی ارز تخصیص یافته برای واردات چای ارز با نرخ نیمایی بوده و لذا ارتباط دادن این پرونده با سیاست های ارزی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت کذب محض است. بانک مرکزی اعلام کرد: رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی در دوره اخیر بر تثبیت وضعیت اقتصاد کشور، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم گری بازار پول، بازار ارز، تامین مالی و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی استوار بوده است.

 مردم سالاری
سپاه پاسداران ۲ شناور در خلیج‌ فارس را توقیف کرد
نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: در راستای مقابله با قاچاق سازمان یافته سوخت در آب‌های نیلگون خلیج فارس، رزمندگان منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ، طی ۳ روز رصد و اشراف اطلاعاتی، در یک اقدام ضربتی و غافلگیرانه، نسبت به توقیف دو فروند کشتی حامل سوخت قاچاق به حجم تقریبی ۴. ۵ میلیون لیتر در جنوب جزیره بوموسی اقدام و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.
دریادار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی در این راستا گفت: یکی از این دو کشتی با ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره بوموسی و با ۱۳ خدمه خارجی و کشتی دیگر نیز تقریباً دو میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و با ۲۱ نفر خدمه، توسط رزمندگان منطقه پنجم امام محمد باقر (علیه السلام ) نیروی دریایی سپاه توقیف شدند.
ارتقای روابط همه جانبه ایران و چین در قالب توافق نامه راهبردی ۲۵ ساله
احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با «لیوجیان چائو» وزیر بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از نقش مثبت دولت چین در شورای امنیت سازمان ملل و حمایت این کشور از مردم مظلوم فلسطین تقدیر کرد و گفت: باید با تلاش‌های همه جانبه بین‌المللی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین متوقف شود. در این دیدار لیوجیان چائو، وزیر بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز با اشاره به نقش ایران به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و بخش مهمی از کلان پروژه یک کمربند – یک راه، آمادگی چین را برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها در چارچوب توافق نامه راهبردی ۲۵ ساله میان دو کشور اعلام کرد.
تتلو به ایران تحویل داده شد
امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو در مرز بازرگان تحویل ایران شد و بلافاصله با دستور قضایی بازداشت شد. پس از بازداشت امیرحسین مقصودلو (تتلو)، مقام قضایی در استان آذربایجان غربی در خصوص تحقیق از اتهامات انتسابی متهم را تفهیم اتهام و در جهت تکمیل تحقیقات، تحویل ضابط قضایی داد. بنا بر اعلام دادگستری استان آذربایجان غربی، شکات خصوصی این خواننده غیرمجاز شکایت‌های متعددی در دستگاه قضایی علیه وی ثبت کرده بودند. مهم‌ترین شکات این فرد نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان هستند.

 قدس
صدور حکم پرونده شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی
در پی دادخواهی ۳هزار نفر از هموطنان، دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی در دادگاه عمومی و حقوقی تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. طبق حکم صادر شده دولت آمریکا و ۴۱ شخص حقیقی و حقوقی از جمله دونالد ترامپ، مایک پمپئو، برایان هوک و… به دلیل شریک بودن در جنایت‌های صورت گرفته و به شهادت رساندن سردار سلیمانی به پرداخت ۴۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار محکوم شدند.
همچنین دادگاه، دولت آمریکا و دیگر خواندگان پرونده را به عذرخواهی رسمی از خواهان‌ها و درج در یکی از جراید کثیرالانتشار محکوم کرده است. از شهادت سردار سلیمانی حدود سه سال می‌گذرد اما پرونده حقوقی این ماجرا همچنان باز است.
سفیدشویی ساواک داد اپوزیسیون را هم درآورد
در ادامه پروژه شبکه من‌وتو برای عوض کردن جای جلاد و شهید و سفیدشویی از پرویز ثابتی، جلاد ساواک یکی از کارشناسان من و تو هم شاکی شد. این کارشناس در برنامه‌ای ضمن اعتراض، سازنده مستند «پرویز ثابتی» را مجبور به اعتراف شکنجه‌های ساواک کرده و می‌گوید: «ساواک من را شکنجه کرده؛ به پرویز ثابتی جایزه صلح نوبل هم بدهید». در ادامه سازنده مستند پرویز ثابتی مجبور به اعتراف می‌شود و می‌گوید: «بله! ساواک، مردم را شکنجه می‌کرده، من این را انکار نمی‌کنم! مگر در گوانتانامو و سیا شکنجه نمی‌کنند؟».
واشنگتن به قربانی کردن زلنسکی فکر می‌کند؟
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برنامه‌های خود برای سخنرانی برای سناتورهای مجلس سنای آمریکا و درخواست کمک مستقیم از آن‌ها را به‌طور ناگهانی لغو کرد! جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هفته‌هاست درباره تصویب کمک ۱۰۶میلیارد دلاری که بخشی از آن شامل اوکراین می‌شود، درحال بحث و مناقشه هستند. به‌تازگی بحث‌ها در مورد قطع کمک نظامی آمریکا آن هم در بحبوحه جنگ با روسیه شدت گرفته که این مسئله به پشت پای واشنگتن به یک متحد دیگر تعبیر می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اگر سخن طلاب و روحانیون رنگ خدایی بگیرد تا عمق جان ها اثر خواهد نمود
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری، در همایش مبلغان دانش آموزی فاطمیه موسسه انوار طاها، به رسالت طلاب و روحانیون در ایام فاطمیه اشاره نمود و ابراز داشت: باید خود را برای سفر تبلیغی در ایامی که متعلق به صدیقه کبری فاطمه زهرا-سلام الله علیها- است، آماده نماییم، برکت این سفر تبلیغی و موفقیت شما و زبان گویای تبلیغی به خاطر پیوندی است که سفر تبلیغی شما با صدیقه طاهره پیدا می کند.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر این که اگر سخن طلاب و روحانیون رنگ خدایی بگیرد تا عمق جان ها اثر خواهد نمود، تصریح کرد: همواره باید توجه داشته باشیم که بیان زیبا در عین محتوای زیبا، داعی الی الله نباشد، مسلم احسن قول نخواهد بود. وی فاطمه زهرا-سلام الله علیها- را الگویی برتر برای تمام بشریت دانست و گفت: جهاد فاطمه، تبیین فاطمه، روشنگری و مسئولیت پذیری، حرکات و اقدامات، سکوت و کلام و مطالبه حق به هنگام که در جای جای سیره زندگانی آن حضرت موج می زند، از مهمترین محورهای الگوبرداری از این بانوی نمونه اسلام است.

حجاب یک مسأله ضروری و واضح بین همه فقها است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم». تصریح کرد: کارهای علمی در مبحث حجاب تا حدی انجام شده، اما قطعا کافی نبوده و بانوان ارزنده و عالمه حوزه و دانشگاه باید درباره موضوعات و آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های علمی داشته باشند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حجاب یک مسئله ضروری و واضح بین همه فقها هست، گفت: در بسیاری از جزئیات حجاب بحث و تردیدی وجود ندارد، اولین موضوع این است که در ضروریات، اجتهاد راه ندارد، مثلا هیچ مجتهدی حق ندارد درباره اصل نماز حرفی بزند. استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه وجوب حجاب مسئله ضروری است و ما باید این مطلب را به زنان و دختران جامعه منتقل کنیم، تأکید کرد: بانوان جامعه باید ضروریات دین را بدانند، ما چقدر آیات حجاب را در دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی، وزارتخانه‌ها و غیره نهادینه و فرهنگ سازی کردیم.

حمله‌های هوایی بامدادی ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
مهر/ جنگنده‌ها و پهپادهای رژیم صهیونیستی در ساعات نخست بامداد پنجشنبه به حومه شهرک «عیتا الشعب» در جنوب لبنان حمله کردند. بر پایه این گزارش، پهپادهای اشغالگران همچنین با دو موشک حومه شهرک «عیترون» را هدف قرار دادند. پیش از این نیز ارتش رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه در حمله‌های شدید به جنوب لبنان، از بمب‌های ممنوعه فسفری استفاده کرده بود.
کاخ‌سفید: ۸ آمریکایی هنوز اسیر حماس هستند
مهر/ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اِی.بی.سی» اعلام کرد: ما معتقدیم که ۸ آمریکایی هنوز در نوار غزه اسیر حماس هستند. کربی ادامه داد: ما به صورت دائمی با شرکای خود در منطقه برای ازسرگیری آتش بس بشردوستانه در ازای آزادی اسیران همکاری می‌کنیم. وی در این مصاحبه با طرح ادعایی عوام فریبانه مدعی شد: ما هنوز در حال ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه هستیم و تلاش می‌کنیم تا آن را به سطحی برسانیم که در زمان توقف جنگ بود!

پولیتیکو: آمریکا خواستار درگیری نظامی با نیروهای مسلح یمن نیست
مهر/ روزنامه پولیتیکو به نقل از دو مقام مسئول آمریکایی نوشت: مقامات ارشد دولت جو بایدن بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که حمله به نیروهای مسلح یمن (انصار الله) در شرایط فعلی گام اشتباهی است. بر پایه این گزارش، شبکه خبری الجزیره نوشت: افسران نظامی آمریکایی پیشتر پیشنهاد قوی‌ترین پاسخ به حمله‌های نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ را مطرح کرده بودند، اما اینک دیگر، مصرانه به دنبال آن نیستند. روزنامه آمریکایی توضیح داد که پنتاگون بایدن را درباره گزینه‌های مطرح در حمله به یمن مطلع نکرده و توصیه‌ای برای انجام آن نداده است.
پولیتیکو نوشت: به گفته مقامات آمریکایی این باور وجود دارد که نیروهای مسلح یمنی منافع و دارایی‌های اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، نه کشتی‌های آمریکا را در دریای سرخ. به نوشته این روزنامه مطرح آمریکایی، مقامات نظامی پنتاگون بر این باورند که احتمال دارد دامنه درگیری در منطقه گسترش یابد و به باور بسیاری از فرماندهان نظامی پنتاگون، نیروهای دریایی و پیاده نظام آمریکا در منطقه در معرض تهدید هستند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی خود علیه دشمن صهیونیست و همچنین اجرای تصمیم جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی در دریای عرب و دریای سرخ را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و تا زمان توقف تجاوز به برادرانمان در غزه ادامه خواهد داد.

مخالفت سنا با بودجه درخواستی کاخ سفید برای کمک به کی‌یف و تل‌آویو
فارس/ رسانه‌های آمریکایی بامداد پنجشنبه از تصویب نشدن لایحه بودجه درخواستی کاخ سفید برای تداوم کمک نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی در مجلس سنا خبر دادند. بر این اساس، سناتورهای جمهوری ‌خواه به دلیل گنجانده‌نشدن شرط آنها درباره اصلاحات مهاجرتی در این طرح، مانع تصویب بودجه درخواستی ۱۰۶ میلیارد دلاری کاخ سفید برای کی‌یف و تل‌آویو شدند.
یکی از ۵۱ سناتوری که به این طرح رأی منفی داد – در مقابل ۴۹ رأی مثبت – «برنی سندرز» سناتور دموکرات است که می‌گوید با ارائه حمایت نظامی بی‌قید و شرط به رژیم صهیونیستی مخالف است مگر اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم روش جنگ در غزه را تغییر دهد.
شبکه «ان.‌بی.‌سی.نیوز» در این‌باره گزارش داد: «عدم تصویب این طرح، حتی با وجود درخواست [جو] بایدن برای تصویب آن، کمک نظامی آمریکا به اوکراین و اسرائیل را در کنگره به حالت تنفس مصنوعی کشاند».

آمار تکان‌دهنده تسلیحات ارسالی آمریکا به اسرائیل از آغاز جنگ غزه!
مهر/ در شرایطی که این روزها دولتمردان آمریکایی به دنبال ترسیم ژست انسان دوستانه در برابر جنایات رژیم اسرائیل در غزه هستند، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی عصر دیروز چهارشنبه از ورود دویستمین امین هواپیمای حامل تسلیحات آمریکا به اراضی اشغالی خبر داد. بر پایه این گزارش، وزرات جنگ اسرائیل با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از حجم کمک‌های نظامی پنتاگون به اسرائیل اعلام کرد که حجم محموله‌های نظامی ارسالی واشنگتن به تل آویو از آغاز جنگ در ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) به ۱۰ هزار تن رسیده است.
در این بیانیه آمده است که «از زمان شروع جنگ، بیش از ۱۰ هزار تن تجهیزات نظامی از جمله نفربرهای زرهی، سلاح و مهمات، تجهیزات دفاع فردی و تجهیزات پزشکی و غیره از طریق ناوگان نیروی هوایی آمریکا به اسرائیل ارسال شده است.» وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه خود خاطرنشان کرد که «ارسال محموله‌های تسلیحاتی از سوی آمریکا از طریق خطوط ویژه هوایی و دریایی به اسرائیل تضمین کننده راهبرد نظامی تل آویو و ادامه نبرد با هدف تحقق اهداف ارتش اسرائیل است.»

عربستان از آمریکا خواست در دریای سرخ خویشتن‌داری کند
ایرنا/ منبع آگاه عربستانی اعلام داشتند که ریاض از واشنگتن خواسته است تا در واکنش به توقیف کشتی‌ها در دریای سرخ توسط ارتش ملی یمن خویشتن‌داری نشان دهد، زیرا عربستان سعودی به دنبال مهار آشوب پس از جنگ حماس و رژیم صهیونیستی است. منابع آگاه گفتند: پیام ریاض برای خویشتن داری به واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در این منطقه است.
یکی از این منابع نیز اعلام داشت: ریاض آمریکایی¬ها را در این مورد و اینکه باید درگیری در غزه متوقف شود، تحت فشار قرار دادند. کاخ سفید از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرده است. دولت عربستان سعودی نیز به درخواست ایمیلی رویترز برای اظهار نظر در مورد این گفت وگوها پاسخ نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *