خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیسی پنجشنبه راهی مسکو می‌شود
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین،همتای روسی خود، صبح روز پنجشنبه هفته‌جاری(۱۶آذر) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی -‌ اقتصادی، راهی مسکو خواهد شد.رایزنی درباره مسائل دوجانبه ازجمله تعاملات اقتصادی و نیز گفت‌وگو پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات جاری در غزه، اصلی‌ترین دستور کار رئیس‌جمهور در این سفر یک‌روزه خواهد بود.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ایران و جمهوری آذربایجان
فرماندهان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردند. امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آدمیرال سبحان بکیروف، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری آذربایجان دیدار و در‌خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه دفاعی، آموزش و رزمایش‌های مشترک گفت‌وگو وتبادل‌نظر کرد. دو طرف دریای خزر را دریای صلح، دوستی و همکاری خواندند و بر امنیت آن برای افزایش تجارت و ترانزیت میان پنج کشور ساحلی خزر تاکید کردند.

همشهری
وضعیت ۳ پرونده‌ مهم قضایی ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه:
در پرونده فساد چای بعضی از مدیران و افراد ذیربط با قرار‌های صادره تامینی در بازداشت هستند و برخی نیز با صدور قرار قبولی تامین‌های مناسب فعلا آزادند و روند تحقیقات ادامه خواهد یافت و به محض تکمیل تحقیقات و شرایط قانونی برای اطلاع‌رسانی بیشتر اطلاعات مناسب را به آگاهی مردم خواهیم رساند.
پرونده آقایان زنگنه، هاشمی و طبری در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است. ۶ نفر از متهمان این پرونده به اتهام ارتکاب اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری محکوم و پرونده آنها در مرحله تجدیدنظرخواهی است و اگر حکم قطعیت پیدا کند با رعایت موازین قانونی اطلاع‌رسانی می‌شود.پس از اعلام جرم برای تخلف مدیران سکوهای توزیع دارو و داروخانه‌های متخلف به اتهام حمل، فروش و نگهداری داروهای قاچاق، قرار جلب دادرسی صادر شد.
اعتراف صهیونیست‌ها به کشته شدن ۴۰۶ نظامی
ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی در غزه یعنی ‌هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۴۰۶ نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند. شمار کشته‌های ارتش از آغاز حمله زمینی به غزه هم۸۰ نفر اعلام شده است. البته آمار واقعی تلفات ارتش رژیم صهیونیستی به‌مراتب‌ بیشتر از آن چیزی است که رسما اعلام شده است.
ادعای وجود مناطق امن در غزه کذب است
جنبش جهاد اسلامی تأکید کرده ادعای واشنگتن درخصوص وجود مناطقی امن در نوار غزه دروغ ‌ و برای ایجاد چتر حمایتی از رژیم صهیونیستی به‌منظور تداوم نسل‌کشی‌ در این منطقه مطرح شده است. در بیانیه جهاد اسلامی آمده: حمام خونی که صهیونیست‌ها به راه‌انداخته‌اند منجر به تحقق پیروزی‌های میدانی برای این رژیم نمی‌شود و مانعی در برابر شکست این رژیم نخواهد بود.
امضای قانون جرم‌انگاری سازش با تل‌آویو در یمن
عالی‌ترین مقام سیاسی و اجرایی دولت نجات ملی یمن قانون ممنوعیت و جرم‌انگاری به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با آن را امضا کرد. مهدی المشاط،رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، گفته این قانون به یمن اجازه می‌دهد تا در مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم و مقاومت فلسطین به‌طور مؤثرتر عمل کند. پارلمان یمن ‌ماه پیش در کنار عراق و لیبی قانون جرم انگاری عادی‌سازی‌ روابط با تل‌آویو را تصویب کرد.

 کیهان
حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم
آیت‌الله رئیسی، در نشست مشترک دولت و مجلس، ضمن تبریک روز مجلس به نمایندگان مردم در خانه ملت، ابراز امیدواری کرد که جایگاه این نهاد برآمده از رای مردم که تحقق جمهوریت نظام است، روز به روز ارتقاء یابد.رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه ویژه نمایندگان و دولتمردان به موضوع کسری بودجه به عنوان علت و ریشه همه مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها و لوایح تلاش کنیم به نحوی عمل شود که کشور با کسری بودجه مواجه نشود چرا که موجب افزایش تورم و بسیاری مشکلات دیگر برای کشور خواهد شد.رئیسی اظهار داشت: بسیاری به دنبال این هستند که چالش و مسئله‌ای بین مجلس و دولت پدیدار شود که آنها بگویند اینها با همدیگر دچار اختلاف و بگومگو شده‌اند. این را گفته‌ام و باز هم عرض می‌کنم، ضمن حفظ جایگاه نمایندگان مجلس و دولت و دستگاه‌های مختلف، حسرت اینکه روزی ببینند اختلافی بین دولت و مجلس و دستگاه‌های کشور ایجاد شده را بر دل آنها خواهیم گذاشت.
مجلس و دولت اختلافی با هم ندارند
قالیباف، در جلسه مشترک مجلس و دولت که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت سیزدهم به مناسبت گرامیداشت روز مجلس برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دولت و رئیس‌جمهور حضور در جلسات مختلف مجلس است که قدردانی ویژه دارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همدلی و همیاری بین دولت و مجلس یک ضرورت است و این خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در این شرایط است‌. البته اختلاف سلیقه وجود دارد ولی برخی می‌خواهند این اختلاف سلیقه و مباحث کارشناسی را به اختلاف بین قوا تبدیل کنند، در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد و هرگز چنین چیزی در جبهه انقلاب رخ نخواهد داد.
پیکر مطهر شهدای مدافع حرم تقی‌زاده، عطایی و آقا‌عبداللهی در تهران تشییع شد
پیکر سردار پناه تقی‌زاده و سردار محمد عطایی شورجه که چند روز پیش در سوریه به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و نیز پیکر شهید علی آقا‌عبداللهی یکی از ۸ شهید تازه تفحص شده مدافع حرم روز سه شنبه در تهران تشییع شد.این ۲ مستشار نظامی ایران بر اثر برخورد ۳ موشک رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان به پایگاه‌های ارتش سوریه واقع در جنوب زینبیه دمشق به شهادت رسیدند. پیکر آنها پس از تشییع در حرم حضرت رقیه سلام‌الله علیها به ایران منتقل شد.

 ایران
آخرین اقدامات دولت برای حمایت از معلولان
مخبر در جلسه چهارمین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات افراد دارای معلولیت بویژه در بخش‌های مسکن، سلامت، بیمه، مناسب‌سازی ساختمان‌ها، اماکن عمومی و تدوین استاندارد مناسب‌سازی خودرو برای رانندگان دارای معلولیت جدیت ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: اغلب مصوبات و تصمیمات جلسه گذشته کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان عملیاتی شده که از دستگاه‌های متولی جای قدردانی دارد.احداث ۷ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای دارای حداقل سه عضو معلول تا پایان دولت سیزدهم، افزایش تعرفه‌های حق پرستاری و مددکاری، پیش‌بینی اعتبار ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت موضوع حداقل دستمزد برای افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید فاقد شغل و درآمد در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ از مهم‌ترین تصمیمات این جلسه بود که گامی بزرگ در راستای اجرای مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان محسوب می‌شود.معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد ظرف یک هفته در جلسه‌ای با وزرا و نمایندگان نهادهای مسئول تصمیم‌گیری نهایی در خصوص چگونگی اجرایی شدن ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان صورت پذیرد.
اذعان حامیان کودک کش ها به قدرت تهران
ناکامی صهیونیست ها در میدان نبرد غزه، کارشناسان شبکه ایران اینترنشنال را دلسرد کرد. آنقدر که کارشناسان این شبکه صهیونیستی، به قدرت مطلق ایران در منطقه اعتراف کرده و از آن به عنوان کشوری یاد می‌کنند که یقه به یقه امریکا ایستاده و اجازه نفس کشیدن را هم به او نمی‌دهد.مراد ویسی در بخش خبری ایران اینترنشنال، از حمایت‌های ایران از کشورهای محور مقاومت همچون لبنان، عراق، سوریه و یمن گفت و تأکید کرد: جمهوری اسلامی گروه‌های نیابتی و نیروی دریایی تهاجمی دارد که یقه به یقه امریکا ایستاده است. جمهوری اسلامی قدرت موشکی و پهپادی با راهبرد مشخصی هم دارد که تاکنون به موفقیت‌هایی هم دست یافته است.

 جمهوری‌اسلامی
امارات برای مقابله با تهدیدهای یمن علیه اسرائیل به کمک تل‌آویو آمد
در اوج بمباران و کشتار غیرنظامیان در نوار غزه، امارات برای دور زدن تهدیدهای یمن علیه رژیم صهیونیستی به کمک این رژیم آمد.به گزارش شبکه المیادین، درحالی که روزانه صدها شهروند فلسطینی در بمباران‌های رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می‌شوند، امارات برای نجات رژیم صهیونیستی از تهدیدهای ارتش یمن، توافق جدید با این رژیم امضا کرد.المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی افزود: براساس این توافق، یک مسیر زمینی میان بندر دبی و بندر حیفا در فلسطین اشغالی برای دور زدن تهدیدهای ارتش یمن مبنی بر بستن دریای سرخ به روی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، ایجاد می‌شود.طی چند روز گذشته، رسانه‌های صهیونیستی و خبرگزاری‌های خارجی گزارش‌های زیادی درباره تاثیرات عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی منتشر و عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ را ضربه‌ای به تجارت بین رژیم اسرائیل توصیف کرده‌اند.
کشتار گروهی و سوزاندن کودکان اسرائیلی در حمله حماس واقعیت ندارد
یک روزنامه اسرائیلی در گزارش تحقیقی گفته است موضوع سربریدن و سوزاندن گروهی کودکان اسرائیلی در حمله حماس واقعیت ندارد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارش تحقیقی خود به این نتیجه رسیده روایت‌های مطرح شده ازسوی سازمان‌ها و مقامات اسرائیلی درباره “سوزاندن جمعی کودکان و کشتن یک زن باردار اسرائیلی و بیرون کشیدن جنین او” در حمله حماس ۷ اکتبر /۱۵ مهر صحت ندارد.

 وطن امروز
حماس به عنوان یک مکتب فکری با بمب و موشک از بین نمی‌رود
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس با بیان اینکه همه شاهد بودند حماس که یک سازمان آزادی‌بخش است بر یک رژیم تا بن دندان مسلح و مورد حمایت تمام‌قد آمریکا و اروپا پیروز می‌شود، گفت: حماس یک مکتب فکری است که با بمب و موشک از بین نمی‌رود. سردار رمضان شریف در چهارمین جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی انتفاضه و روز قدس یادآور شد: شکست توفان ‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی تاریخی و بی‌سابقه بود و هیچ‌گاه قابل ترمیم نیست.
تونل‌های حماس بزرگ‌تر از متروی لندن است
روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه پرداخت و به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل مدعی شد شبکه تونل‌هایی که برآورد می‌شود بزرگ‌تر از شبکه قطارهای زیرزمینی (مترو) لندن است، به رهبران ارشد و اعضای حماس این امکان را می‌دهد تا در آن پناه بگیرند و تصور می‌شود اکثر آنها از ۸ هفته حمله بی‌امان رژیم صهیونیستی در زیرزمین جان سالم به در‌برده‌اند. متروی لندن دارای ۲۷۰ ایستگاه اصلی و ۲۶۰ ایستگاه فرعی است و ۵۵ درصد این شبکه، روی زمین واقع شده ‌است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط طولانی ترابری درون‌شهری جهان محسوب می‌شود. یکی از مقام‌های سابق امنیتی اسرائیل مدعی شده است واژه «تونل» برای آنچه حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن باید از عبارت «شهرهای زیرزمینی» استفاده کرد. فایننشال‌تایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ ساله‌ای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است که چند کیلومتر طول دارد و «سالن‌های بزرگی‌» با گنجایش ۲۵ نفر دارد.

 خراسان
ثبات نرخ ارز به کمک بازار خوراک آمد
آمارها نشان می دهد که از ابتدای امسال تورم ماهانه بخش خوراکی روند نزولی داشته و از ۴ درصد در فروردین به یک درصد در آبان رسیده است. تورم نقطه به نقطه این دسته از کالاها نیز روند کاهشی را طی کرده و از ۷۷ درصد به ۳۶ درصد رسیده است. با توجه به ساختار بخش خوراک در کشور ما، واضح است که تورم در این بخش لااقل در کوتاه مدت تحت تاثیر نرخ ارز و تغییرات قیمتی اجناس وارداتی بوده و در وهله بعد در بلندمدت علاوه بر نرخ ارز به نرخ رشد نقدینگی نیز وابسته است. با وجود این از خرداد ماه به بعد به دلیل ثبات و کنترل نرخ ارز، تغییرات تورم ماهانه در بخش خوراک نیز به حداقل رسیده و در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.
یک میلیون اموال غیرمنقول دولت سند دار شد
معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور از شناسایی بیش از یک میلیون اموال غیرمنقول دولت توسط خزانه‌داری و سند دار شدن آن ها خبر داد. اکرمی در حاشیه جلسه گرامی داشت روز حسابدار درباره شناسایی اموال دولت گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون اموال غیرمنقول دولت شناسایی و سنددار شد، زیرا بسیاری از اموال دولت سند نداشت.
تاکنون برای ده‎ها هزار زائر عمره، مسکن در مدینه تامین شده است
رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون برای ده‎ها هزار زائر عمره، مسکن در مدینه تامین شده است. به گفته وی با توجه به تعطیل شدن سفرهای عمره از نوروز سال ۱۳۹۴ قرار است روند اعزام کاروان ها با دو پرواز آغاز شود و هر پنج روز افزایش یابد تا به تدریج و در روندی آرام به ظرفیت مدنظر برسد.

 مردم سالاری
واکنش تند تهران به ادعای لندن درباره نقش ایران در دریای سرخ
کنعانی ضمن رد اتهام بی‌پایه و اساس دولت انگلیس در مورد ارتباط ایران با حملات صورت گرفته در دریای سرخ، اظهار داشت: این ادعاها با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌شوند و حاکی از تلاش مقامات انگلیس برای وارونه نمایی واقعیت‌های منطقه و نیز بیانگر تأثیر پذیری آن‌ها از ترجیحات طرف‌های ثالث از جمله رژیم کودک‌کُش صهیونیستی است.سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم‌کردن اظهارات و اقدامات غیرسازنده برخی مقامات انگلیسی که خود عاملی برای تهدید صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است، تاکید کرد: همان طور که قبلا به صراحت اعلام‌ کرده‌ایم، گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخ گویی به جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم کودک‌کُش صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند؛ این گروه‌ها به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردمشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.
تکذیب مشارکت ایران در حملات علیه آمریکا در منطقه
ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد: علاوه بر نامه‌های قبلی ما، از جمله آخرین نامه‌های مورخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ مایلم با قاطعیت ادامه ادعاهای غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده دائم آمریکا را رد کنم. در همین راستا، بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است. ایران این ادعاهای بی‌اساس را تلاشی عمدی از سوی ایالات متحده، کشور اشغالگر، برای توجیه و جرم‌زدایی تجاوزکارانه و نقض جدی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه و منطقه می‌داند. موجب امتنان خواهد بود چنانچه نامه حاضر به عنوان سند شورای امنیت گردش کار شود.
شلیک حزب‌الله به پایگاه صهیونیستی
حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه صهیونیستی «زبدین» در مزارع شبعا را هدف حملات موشکی قرار دادیم.در بیانیه حزب الله آمده است که موشک‌ها به‌ طور مستقیم به هدف اصابت کرده‌اند.گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز دیروز اعلام کرد که سه دستگاه خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را با راکت‌های الیاسین ۱۰۵ در شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه هدف قرار داده است. شهرک صهیونیست نشین «بئر السبع» در اطراف نوار غزه نیز هدف حملات راکتی رزمندگان مقاومت قرار گرفت. رزمندگان مقاومت فلسطین در طول جنگ ۴۸ روزه موفق شدند که ۳۳۵ تانک مرکاوا، نفربر، خودروی زرهی، بولدوزر و بیل مکانیکی رژیم صهیونیستی را به طور کلی یا جزئی منهدم کنند.

 قدس
امضای یک تفاهم‌نامه تقابلی با روسیه
وزرای امور خارجه ایران و روسیه روز گذشته در دیداری تفاهم‌نامه مقابله با اقدام‌های قهرآمیز یک‌جانبه میان دو کشور را امضا کردند. لاوروف در این دیدار گفت: «این ششمین دیدار ما در سال جاری است که ضرورت تبادل نظر دوجانبه را یادآوری می‌کند». وی در خصوص تفاهم‌نامه امضا شده میان دو وزیر توضیح داد: «ما امروز اعلام مقابله با اقدام‌های قهرآمیز یک‌جانبه را امضا کردیم که قدمی در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و متحدانش است که دیپلماسی را با این اقدام‌ها جایگزین کردند».
سازمان برنامه‌و‌بودجه چشم و گوش دولت است
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه چشم و گوش دولت است، گفت: رشد اقتصادی در ۶ماه نخست امسال ۷/۵درصد بوده است، ازاین‌رو باید موانع توسعه برداشته شود و محرک‌های توسعه فعال و ظرفیت‌های تأمین مالی هم‌افزا شود تا رشد ۸درصدی اقتصاد تحقق و استمرار داشته باشد.
مردم فلسطین در معرض نسل‌کشی هستند
شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان در دیدار با نماینده پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، موضع‌گیری همه کشورها در خصوص آنچه مردم فلسطین در غزه با آن مواجه هستند را خواستار شد و گفت: ما در کنار مظلومان در هر کجای جهان هستیم و در ظلم و ستم به مردم فلسطین و نسل‌کشی که با آن روبه‌رو هستند نیز در کنار آن‌ها ایستاده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: شرایط بشردوستانه ایجاب می‌کند در کنار مصیبت ملت مظلوم فلسطین بایستیم.
شمال غزه در حال محو شدن از روی نقشه است
سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تشدید فشار بر تل‌آویو برای توقف حملات بی‌امان به مردم غزه شد. این نهاد با انتشار نامه‌ای سرگشاده با انتقاد از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی آورده است: حتی جنگ‌ها هم قوانینی دارند. با این حال، اسرائیل با دکترین نظامی خود که هیچ تناسبی با این قوانین ندارد، آن‌ها را نادیده می‌گیرد. شمال غزه در حال محو شدن از روی نقشه است.
درباره محل نگهداری گروگان‌ها اطلاعات داریم!
جاناتان کُنریکاس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد «سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل درباره محل احتمالی نگهداری سایر گروگان‌های نزد حماس، اطلاعاتی دارند». وی البته برای توجیه ادعای خود ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید به دلیل حساسیت موضوع، اجازه انتشار جزئیات را ندارم. اما می‌توانم بگویم این مسئله (آزادی گروگان‌ها) اولویت اصلی است.

 ابتکار
پوتین به عربستان و امارات سفر می کند
«یوری اوشاکوف» معاون رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین قصد سفر به امارات متحده عربی و از آن‌جا به عربستان سعودی طی هفته جاری را دارد. اوشاکوف به روزنامه روس‌زبان «لایف» گفت که پوتین در این سفر ابتدا به امارات سفر می‌کند و از ‌آن‌جا راهی عربستان سعودی خواهد شد و با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. معاون پوتین با ابراز امیدواری از این که این سفر و مذاکرات مفید واقع شود، اشاره‌ای به محتوا و هدف اصلی سفر نکرد، اما مذاکرات را «به غایت مهم» توصیف کرد.

 اطلاعات
همه تصمیمات درباره دریای خزر باید با اجماع ۵ کشور ساحلی باشد
امیرعبداللهیان وزیر امر خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: ضرورت دارد روند همکاری پنج جانبه شتاب بیشتری بگیرد. معتقدیم همه تصمیمات درباره دریا باید با اجماع ۵ کشور ساحلی باشد.

 شهروند
طرح حمایت از گزارشگران فساد اصلاح شد
نمایندگان در نشست علنی ١۴آذر مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ١۵طرح یک‌فوریتی حمایت از گزارشگران فساد اعاده‌شده از شورای نگهبان موافقت کردند.ماده ۱۵- درصورتی که گزارشگر، گزارش و اسناد مربوط به آن را تنها در سامانه، ثبت و بارگذاری کرده و آن را علنی نکرده باشد، به اتهام جرائمی از قبیل افترا یا جرم موضوع ماده ۶۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده یا افشای اسناد محرمانه قابل تعقیب نیست، مگر اینکه فساد کشف نشود و سوءنیت گزارشگر نیز اثبات شود. در هر صورت گزارشگر مجاز به انتشار یا افشای مفاد گزارش خود نیست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رویکرد ملت ایران به انتخابات، تمدن آفرینی است
رسا/ آیت الله کعبی در جمع ۵۶۰۰ نفری گروه مرجع و اقشار تاثیر گذار که به صورت ویدئو کنفرانس و با موضوع چرا مشارکت حداکثری، برگزار شد، گفت: این حضور یک رزمایش حقوقی، فقهی، سیاسی، اجتماعی و یک اعلام آمادگی گروه های تاثیرگذار و مرجع برای فرماندهی میدان انتخابات به صورت جبهه ای است.وی ادامه داد: هر کدام از شما می تواند فرماندهی یک لشکر برای میدان انتخابات و میدان های دیگر باشد و این حضور ستودنی است که حضور شما به صورت فردی، سازمانی و حضور انبوه مردمی می تواند باشد و حضور حداکثری مردم بسیار حائز اهمیت می باشد.نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: ایران اسلامی علاوه بر بازتولید اسلام ناب و مکتب اهل بیت، بازتولید مجد و عظمت ایران را به همراه داشته است.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه نباید به انتخابات نگاه حزبی داشت، تصریح کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری جای نگاه حزبی نیست بلکه همه با هر سلیقه و جناح سیاسی باید به پای صندوق های رای بیایند و باید با رویکرد مقاومت تمدنی به انتخابات نگاه کرد.

دشمن در همه میادین نبرد درحال غافلگیر شدن است
تسنیم/ یکی از مسئولان جنبش جهاد اسلامی با تأکید براینکه “دشمن صهیونیستی در همه میادین نبرد غافلگیر می‌شود”، گفت: مقاومت در نهایت اشغالگران را مجبور به توقف جنگ خواهد کرد.«ابوحمزه» سخنگوی سرایا القدس با تأکید بر اینکه مقاومت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد اعلام کرد: شمار زیادی از خودروهای دشمن و ارتش شکست‌خورده آن را در محورهای پیشروی در شرق خان‌یونس و القراره و شرق شهر غزه منهدم کردیم و رزمندگان ما موفق شدند تلفات زیادی به صفوف دشمن وارد کنند.وی بر آمادگی و قدرت و پایداری رزمندگان مقاومت تصریح کرد و گفت: آنچه در رسانه‌ها درباره مبارزان سرایا القدس گفته می‌شود تنها بخش کوچکی از چیزی است که در انتظار دشمن است. عملیات‌ها و کمین‌های رزمندگان ما علیه دشمن در همه محورهای درگیری همچنان ادامه دارد و در اوج است.

عملیات نظامی در دریای سرخ تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است
فارس/ عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که عملیات نظامی نیروهای یمنی در دریای سرخ و دریای مکران تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است.«محمد البخیتی» گفت که عملیات نظامی نیروهای یمن در دریای سرخ و دریای مکران دارای اهداف انسانی و اخلاقی است. وی با تاکید براینکه «عملیات نظامی ما علیه رژیم اشغالگر تا توقف جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان ادامه داشته و گسترش خواهد یافت» افزود: «اگر کشورها در انجام وظایف انسانی خود برای توقف جنایت نسل‌کشی در غزه کوتاهی کرده‌اند به آن‌ها توصیه می‌کنیم که از عاملان این جنایت‌ها حمایت نکنند».
پنتاگون: می‌خواهیم مانع تکرار عملیات حماس بشویم
فارس/ وزارت دفاع آمریکا گفت: «چیزی که ما روی آن متمرکز هستیم، محافظت از نیروها و شهروندان آمریکایی و اطمینان از عدم تکرار حمله حماس است».این وزارتخانه درباره حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی برای حملات به نوار غزه توضیح داد: «ما از نزدیک با اسرائیل مشورت می‌کنیم و نیازهای روزانه آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم».پنتاگون ادامه داد: «ما به گفتگو با شرکای اسرائیلی خود ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که عملیات نظامی آنها در غزه با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته باشد».پیش از این وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که اگر رژیم صهیونیستی از کشته‌شدن غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه جلوگیری نکند، ممکن است شکست راهبردی در این جنگ متحمل شود.

نیروی هوایی آمریکا در حال افول است
فارس/ رسانه‌ها در تحلیل‌هایی از افول نیروی هوایی آمریکا و آمادگی بالای نیروهای هوایی روسیه و چین خبر دادند.رسانه‌های بین‌المللی در تحلیل‌هایی در خصوص وضعیت نیروی هوایی آمریکا و رقبایی چون روسیه و چین نوشتند، اینک تعداد و قابلیت جنگنده‌های آمریکا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و آموزش کوتاه مدت باعث تضعیف آمادگی خلبانان شده است. در مجموع، نیروی هوایی امریکا برای اجرای یک عملیات همچون «طوفان صحرا» آمادگی لازم را ندارد.نشریه «نشنال اینترست» نوشت، نیروی هوایی ایالات متحده وضعیت بدی دارد اینک وضعیت استخدامی در نیروی هوایی ایالات متحده جالب نیست و اگر شرایط استخدامی از قبیل مصرف مواد مخدر، ازمایش‌های بدنی، سن و موارد مشابه را تغییر نمی‌دادند، شمار پذیرفتگان بسیار پایین‌تر بود.چندی قبل، «فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی آمریکا اذعان داشت که نیروی هوایی آماده مقابله باتهدیدات نیست.

تلاش مقام آمریکایی برای تبرئه بایدن
فارس/ در حالی که گزارش‌های مختلف حاکی است حملات سنگین رژیم اسرائیل در جنوب غزه با چراغ سبز آمریکا آغاز شده یک مقام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده تلاش کرده کشورش را از همدستی در تلفات غیرنظامیان در غزه تبرئه کند.وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده که اسرائیل توجهی به توصیه‌های کاخ سفید برای انجام اقدامات لازم جهت کاستن از تلفات غیرنظامیان در غزه نمی‌کند.یک مقام ارشد دولت بایدن در اظهاراتی که به نظر می‌رسد با هدف مصون نگاه داشتن آمریکا از افزایش نفرت عمومی از عملیات رژیم اسرائیل مطرح شده به سی‌ان‌ان گفت که کاخ سفید از نحوه پیشروی عملیات اسرائیل در جنوب غزه به شدت نگران است. گزارش‌های متعدد حاکی از آن هستند که ابراز نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی درباره افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در غزه به دلیل نگرانی آنها از زیر سوال رفتن وجهه کاخ سفید در بحبوحه جنایت‌های اسرائیل و افزایش فشارهای بین‌المللی بر تل‌آویو است.

شمار شهدای غزه از مرز ۱۶ هزار عبور کرد
فارس/ دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان پایان یافتن آتش‌بس در غزه مرتکب ۷۷ مورد جنایت و کشتار علیه فلسطینیان شده است که در نتیجه آن ۱۲۴۰ نفر به شهادت رسیدند و شمار شهدا نیز به ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر افزایش یافت. دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه خواستار واردات فوری تجهیزات امدادی به نوار غزه و تأمین تجهیزات لازم برای تیم‌های دفاع مدنی برای خارج کردن پیکرهای شهدا از زیر آوار شد. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ علیه غزه، ۱۲۱ مقر دولتی را تخریب کرده و ۶۹ مدرسه به طور کلی از چرخه خدمت خارج شده است.

ابربدهکار بانکی وارد زندان شد
باشگاه خبرنگاران/ بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه با اقدام اجرای احکام دادسرای تهران، حکم حبس محمد رستمی صفا، متهم اصلی پرونده گروه رستمی‌صفا، ابربدهکار بخش غیردولتی که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرده بود، اجرا شد.محمد رستمی‌صفا به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات در مهلت مقرر و عدم بازپرداخت بدهی بعد از اقدامات حقوقی طلبکاران و به دلیل انجام تخلفات متعدد، با شکایت بانک‌های شاکی از سال ۱۳۹۹ تحت تعقیب کیفری قرار گرفت.
جنگ غزه صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت
فارس/ کابینه رژیم صهیونیستی در ششم آذر ماه متمم بودجه بی‌سابقه‌ای به ارزش هشت میلیارد دلار را برای رفع نیازهای جنگی که این رژیم از دو ماه پیش به راه انداخته، تصویب کرده است. این در حالی است که حزب موسوم به وحدت ملی به ریاست «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ کنونی رژیم صهیونیستی به همراه تعدادی از وزیران با این بودجه مخالف بودند.مخالفت دو وزیر حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، شامل «نیر برکات» وزیر صنعت و «اوفر آکونیس» وزیر علوم با این متمم بودجه هم خود نشانه‌ای از تعمیق دودستگی‌ها در داخل حزب حاکم رژیم صهیونیستی است.از همین رو نشست دیروز سه شنبه کمیته مالی کنست درباره بودجه اسرائیل با بالا گرفتن بحث و اختلاف‌ها به نتیجه‌ای نرسید و متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *