خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
وضعیت پرونده کشف فساد چای در دولت سیزدهم
سخنگوی دولت درباره پرونده کشف فساد چای در دولت سیزدهم تصریح کرد: از مصادیق تخلف در این پرونده آن است که ارزهایی که در گذشته داده شده در ۱۸ماه رفع تعهد ارزی آن صورت نگرفته است، درهمین راستا اموال این شرکت متخلف شناسایی و جلوی تخصیص ارز جدید به وی گرفته شد و صاحب شرکت نیز ممنوع‌الخروج شد. بهادری‌جهرمی گفت: با فعال‌شدن دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور در حوزه مبارزه با فساد، تاکنون ۲۰‌پرونده قضایی تشکیل شده و حدود ۶۰ مدیر جابه‌جا شده‌اند و پرونده فساد و تخلف در واردات چای فقط یکی از پرونده‌هایی است که دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور کشف کرده ‌است. وی در ادامه بیان کرد: در این پرونده یک واردکننده، تجهیزات چای وارد کرده و گفته است که می‌خواهد شهر چای تاسیس کند تا هم بازار داخلی را داشته باشد و هم به بازارهای خارجی صادرات داشته باشد. وی با بیان این‌که دولت اگر فسادی شناسایی کند، خوداولین نفری است که جلوی آن را خواهد گرفت تا از حقوق مردم صیانت کند، گفت: تمام مدیرانی که تخلف کرده بودند در همه مراجع مرتبط برکنار شدند و گشت ارشاد مدیران را فعال کرده‌ایم، امیدواریم هرچه سریع‌تر منتهی به صدور رای نهایی شود.

 همشهری
شهادت نیروهای ایران در سوریه بی‌پاسخ نخواهد ماند
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه:
دور جدید حملات رژیم صهیونیستی زمانی آغاز شد که وزیر دفاع آمریکا در اتاق کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان‌دهنده نقش مستقیم آمریکاست.
طرح بلوکه‌شدن پول‌های ایران نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس‌جمهور آمریکاست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم.
باتوجه به سوابق فعالیت‌ها و ابتکارعمل‌هایی که عمان داشته همچنان نسبت به پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد و ایران هم از حُسن نیت عمان استقبال می‌کند، اما موضوع اصلی گفت‌وگوهای وزیر خارجه کشورمان در عمان مسئله فلسطین بود.
هیچ اقدامی علیه منافع و امنیت ایران و همچنین نیروهای مستشاری ما در سوریه بی‌پاسخ نخواهد ماند و قبلا این موضوع تجربه شده است.
مواضعی که آژانس و تروئیکای اروپایی مطرح کردند به‌معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهدات خود ندارند و اتهامات یکجانبه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کنند.
ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن از آن جمله اظهارات و ادعاهای فرافکنانه است و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.
انهدام ۵تانک و ۵نفربر زرهی صهیونیست‌ها در غزه
گردان‌های عزالدین‌القسام شاخه نظامی جنبش حماس دیروز (دوشنبه) اعلام کرد ۵دستگاه تانک و ۵دستگاه نفربر زرهی ارتش رژیم صهیونیستی را در محور شرق غزه با راکت‌های الیاسین ۱۰۵هدف قرار داده و منهدم کرده است. نیروهای مقاومت همچنین شماری از نظامیان صهیونیست را از فاصله نزدیک در منطقه شیخ رضوان از پای درآورده و به مقرهای خود بازگشتند. گفته شده، دوشنبه مرگبارترین روز نظامیان صهیونیست در ۷۵سال گذشته بوده به حدی که ۷۵نظامی فقط در غزه به هلاکت رسیدند.
حماس هم در حمله و هم در دفاع، تل‌آویو را غافلگیر کرد
کارشناسان رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که حماس، اسرائیل را نه‌تنها در حمله بلکه در دفاع و قدرت مقاومت نیز غافلگیر کرده است. به‌گفته این کارشناسان، تونل‌های غزه عریض‌تر و عمیق‌تر از آن چیزی است که سرویس‌های امنیتی تل‌آویو انتظار داشتند و اغلب نیروهای حماس ترجیح می‌دهند در سنگرها و تونل‌های خود باقی بمانند و گروه‌های درگیر در جنگ از تیم‌های کوچکی تشکیل می‌شوند و از تونل‌ها یا ساختمان‌ها بیرون می‌آیند و از فاصله نزدیک به نقاط ضعف استحکامات اسرائیل حمله می‌کنند.
رویای کانال بن‌گوریون بر باد رفت
عضو شورای‌عالی سیاسی یمن، تأکید کرده رویای صهیونیست‌ها برای ایجاد کانال بن‌گوریون بر باد رفته است. محمد علی الحوثی گفته پس از عملیات دریایی یمنی‌ها، رویای رژیم اشغالگر برای ایجاد کانال بن‌گوریون دیگر به پایان رسید. صهیونیست‌ها بر این باورند که حذف کامل نوار غزه و کوچاندن جمعیت آن به مصر می‌تواند چالش امنیتی کانال مذکور را برطرف کند.

 کیهان
تشکیل ائتلاف جهانی در برابر زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا و هیئت همراه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید کردند: باید از این ظرفیت‌ها برای تشکیل یک اتحاد و ائتلاف میان کشورهایی که در قبال زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها دارای موضع یکسان هستند، استفاده شود. ایشان افزودند: این ائتلاف با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، می‌تواند در مورد مسائل مهم جهانی همچون موضوع فلسطین موضع‌گیری مشترک و تاثیرگذار داشته باشد.رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص مسائل فلسطین خاطرنشان کردند: موضوع فلسطین فقط مربوط به قضایای اخیر غزه و بمباران‌ها نیست زیرا مردم فلسطین در طول ۷۵ سال گذشته همواره تحت انواع شکنجه‌ها و رنج‌ها و کشتارها بوده‌اند اما اکنون فاجعه در غزه آن‌قدر بزرگ است که واقعیت برای افکار عمومی جهان برملا شده و امکان پنهان کردن آن وجود ندارد.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مواضع رئیس‌جمهور کوبا درباره مسائل جهانی به‌خصوص موضوع فلسطین را همسو با مواضع جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی افزودند: باید روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله همکاری علمی، بیش از پیش تقویت شود و امیدواریم با توجه به اینکه دولت جناب آقای رئیسی، دولت «کار و فعالیت» است، تفاهم‌ها و توافق‌ها به پیش روند و به مرحله اجرا و اقدام برسند.ایشان همچنین با اشاره به دیدار ۲۲ سال پیش خود با آقای «فیدل کاسترو» رهبر فقید کوبا گفتند: انقلاب کوبا و شخصیت آقای کاسترو از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همواره برای انقلابیون ایران جذابیت خاص داشت و دلیل آن هم صداقت در مواضع انقلابی وی بود.رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: «صداقت انقلابی»، «ایستادگی انقلابی» و «جدیت انقلابی»، وجه مشترک انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی ایران است.
آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی غیر قابل قبول است
آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، سخنان و مواضع ایشان را هم جهت با دغدغه‌ها و مواضع دولت کوبا دانست و گفت: روابط ایران و کوبا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر صحیحی قرار داشته و در گفت‌وگوهای خود در تهران تمام تلاش‌ها را برای تعمیق این روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری متمرکز کردیم.رئیس‌جمهور کوبا با تاکید بر اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در مقابله با اقدامات مداخله‌‌جویانه و تحریم‌های آمریکا و متحدانش مکمل یکدیگر باشند، افزود: ایران و کوبا هم‌چنین می‌توانند در همکاری‌های بین‌المللی، ارتباطات خود را بیش از پیش افزایش دهند و در مسائل مهم جهانی هم‌چون فلسطین تاثیرگذار باشند.آقای میگل دیاز کانل در مورد قضایای فلسطین و غزه گفت: آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی غیر قابل قبول است و سازمان‌های بین‌المللی چشمان خود را در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر از مردم غزه که دو سوم آنها کودکان و زنان هستند، بسته‌اند و تعجب‌آور این است، کسانی که از جنگ اوکراین و روسیه و کشتار غیرنظامیان دائماً شکایت می‌کردند اکنون در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر در غزه سکوت کرده‌اند و این نشان‌دهنده وضع بسیار بد جهان است.
ریشه ۳۰ الی ۴۰ درصد پرونده‌های قوه قضائیه در اسناد غیررسمی است
در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه قالیباف، رئیس قوه مقننه با اشاره به تصویب قانون اسناد غیررسمی در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون گامی بسیار مهم و اساسی به نفع مردم، نظام و اقتصاد است و از قوانینی است که سرشار از فرصت و تحول است و رهبری نیز در دیدار مسئولان قوه بر آن تاکید کردند. برآورد اینجانب به عنوان یک خدمتگزار و ضابط قضائی این است که ریشه بین ۳۰ تا حدود۴۰ درصد از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه تشکیل می‌شود و مردم اذیت می‌شوند اعم از کلاهبرداری‌ها درباره موضوع این قانون است.
آتش‌سوزی در مقر منافقین در برلین
یکی از مقرهای گروهک تروریستی منافقین در برلین دچار آتش‌سوزی شد.این اتفاق در دفتر وابسته به شورای موسوم به شورای ملی مقاومت رخ داده ‌اما جزئیاتی از تلفات این اتفاق منتشر نشده است. این در حالی است که از ابتدای اغتشاشات سال قبل، آلمان نقش مهمی در هدایت برخی آشوب‌ها و ارتباط با گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک منافقین داشته است. بنا بر این گزارش، مقر اصلی ستاد اطلاعات گروهک تروریستی منافقین در آلمان است و پیش از این نیز اخباری از برنامه‌ریزی منافقین برای انتقال عناصر خود از آلبانی به آلمان منتشر شده بود.
تشییع باشکوه ۹ شهید مدافع حرم روی دستان مردم تهران
مراسم بدرقه و تشییع پیکرهای ۷ شهید مدافع حرم تازه تفحص شده و نیز دو شهید مدافع حرم که اخیرا توسط رژیم صهیونیستی در سوریه به شهادت رسیدند، همزمان با ایام فاطمیه با حضور گسترده مردم شهیدپرور پایتخت و مسئولان در میدان امام حسین‌(ع) تهران برگزار شد. شهیدان «علی آقاعبداللهی» «حسن اکبری» «سید مصطفی صادقی» «مهدی ذاکرحسینی» از تهران، «رضا عباسی» از کرمانشاه، «غلامعلی تولی» از گلستان، «محمدرضا یعقوبی» از گیلان و «الیاس چگینی» از قزوین، پیکرهای مطهر تازه تفحص شده در مناطق عملیاتی سوریه هستند.پاسداران رشید «محمدعلی عطایی شورچه» و «پناه تقی‌زاده» نیز اخیرا حین انجام مأموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند.

 ایران
امضای ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و کوبا
رئیس جمهور در کاخ سعدآباد میزبان «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهور کوبا بود که بعد از بیش از دو دهه از سفر یک رئیس جمهور از این کشور به تهران سفر کرده بود.رؤسای جمهور ایران و کوبا پس از گفت‌و‌گوهای مفصلی که از سرگذراندند، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند. طرفین همچنین در حضور رؤسای جمهور ۷ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید. این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزرای جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضا شد.
اراده جدی برای توسعه روابط
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای کوبایی با بیان اینکه اراده جدی ایران و کوبا بر توسعه روابط فی مابین وجود دارد، تصریح کرد: «در حوزه کشاورزی معدن و انرژی و حوزه‌های بسیاری می‌توان با کوبا همکاری داشت و اراده جدی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد». رئیس جمهور سفر همتای کوبایی خود به ایران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور و دو ملت برشمرد و گفت: «بدون تردید سفر رئیس جمهور کوبا به ایران پس از ۲۱ سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط میان دو کشور و دو ملت است. رئیس جمهور تقویت روابط ایران و کوبا را موجب خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست وعنوان کرد: «وجه مشترک دو کشور این است که هر دو در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند. کوبا سال‌هاست که در مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های امریکا ایستادگی می‌کند و مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است. مقاومت و ایستادگی ما در مقابل نظام سلطه موجب تحریم‌هایی علیه ملت ایران و کوبا شده است.امریکا تصور می‌کند که می‌تواند با تحریم کشورها ما را متوقف کند، این غفلت نظام سلطه است و محاسبه نادرست آنان است.تقویت روابط کشورهایی که در وضعیت تحریم‌ قرار دارند می‌تواند موجب خنثی شدن تحریم‌ها شود». آیت‌الله رئیسی گفت: «هر دو کشور با یکدیگر هم نظر هستیم که برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین یک ائتلاف بین قاره‌ها و کشورها شکل بگیرد تا از حقوق مردم‌ فلسطین حمایت شود.»
دیدار سرلشکر باقری با رئیس جمهورعراق
رئیس ستادکل نیروهای مسلح که در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به عراق سفر کرده با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. دیدار سردار سرلشکر محمد باقری و فالح الفیاض رئیس بسیج مردمی (حشدالشعبی) نیز از جمله دیگر برنامه‌های این سفر بود. باقری در این دیدارها دررابطه با مسائل دفاعی و امنیتی و ادامه خلع‌سلاح گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق گفت‌وگو کرد.

 وطن امروز
مجلس با کلیات لایحه موافقتنامه تأسیس مراکز فرهنگی بین ایران و روسیه موافقت کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه تأسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند. بر اساس ماده‌واحده این لایحه، موافقتنامه تأسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و ۱۸ ماده به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
دستگاه قضا به‌تنهایی نمی‌تواند امنیت جسمی و روانی مردم را تأمین کند
رئیس قوه ‌قضائیه صبح روز گذشته در نشست مشترک مجلس و قوه ‌قضائیه به مناسبت روز مجلس گفت: در راستای مسائل اقتصادی و فرهنگی و مسائل اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی، مسائل اساسی‌ای وجود دارد که باید دید چگونه می‌شود کار عقب‌ماند‌ه را جبران کرد.حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه من ملتزم به اجرای قانونی هستم که شما وضع می‌کنید، ادامه داد: در راستای احیای حقوق عامه هم به لحاظ قانونی، هم به لحاظ تامین اعتبارات از شما کمک می‌خواهیم. وی خاطرنشان کرد: قوه ‌قضائیه برای تامین امنیت جسمی و روانی مردم به تنهایی نمی‌تواند عمل کند، به کمک فکری و قانونگذاری، همچنین کمک به لحاظ اعتباری از سوی مجلس نیاز داریم. رئیس قوه ‌قضائیه ادامه داد: بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته، تا پایان امسال زمان اجرای سند تحول قضایی به پایان می‌رسد، از همین رو دستورات لازم برای به‌روز‌رسانی و ارتقای این سند را صادر کردیم. برای به‌روز‌رسانی این سند تحول به کمک مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

 خراسان
تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان ثبت نام کرده‌اند
اسدا… بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه با بیان این که طبق اطلاعات مردمی تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان ثبت نام کرده‌اند، گفت: پیشنهاد دارم وزیر محترم کشور جلساتی درباره عدم تایید شده‌ها با اعضای هیئت اجرایی تشکیل دهد دلایل و پاسخ‌ها را بشنود و اگر مواردی بود که دلایل کافی نبود اقدام لازم را به عمل آورد. دولت در انتخابات در قالب فهرست‌های آشکار و پنهان نباید قانوناً دخالتی داشته باشد هرجا دخالتی رخ دهد بهتر است مستند بیان شود تا امکان اظهار نظر و چاره پدید آید به طورکلی نمی‌توان نظر داد.
طراحی ۱۲ مدل لباس جراحی اسلامی
محمدحسین طاهری آکِردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته سازمان‌های مختلفی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر همکاری می‌کنند که یکی از موارد آن همکاری خوب سازمان تامین اجتماعی برای طراحی ۱۲ مدل لباس جراحی اسلامی بیماران در اتاق عمل است تا حدود شرعی رعایت شود.
مخالفت وزیر صمت با محدودیت واردات لوازم خانگی
وزیر صنعت گفت: به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابت کامل حرکت کنیم.عباس علی آبادی گفت: تولید لوازم خانگی یکی از پتانسیل‌های خوب کشور است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. معتقد هستم می‌توانیم با مقداری کار کردن به نام ارزشمند و زیبنده مردم در منطقه در حوزه تولید لوازم خانگی به روز، نام آور شویم.

 مردم سالاری
اتهام‌زنی سنتکام به ایران درباره حملات اخیر علیه چند کشتی در دریای سرخ
مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه (سازمان تروریستی سنتکام) در بیانیه‌ای حمله انجام گرفته از سوی ارتش یمن به چند کشتی در دریای سرخ را به ایران مرتبط دانست. فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا با تلاش برای مرتبط ساختن این اقدام یمن با ایران، مدعی شد: ما بر اساس دلایل زیادی بر این باور هستیم که امکان این حملات، در حالی که توسط حوثی‌ها در یمن (انصارالله یمن) انجام شده‌اند، به طور کامل توسط ایران فراهم می‌شود. ایالات متحده آمریکا تمامی پاسخ‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.

 قدس
عقب‌نشینی ۷۰ درصدی صهیونیست‌ها از شمال غزه
یک منبع در گردان‌های قسام اعلام کرد ۷۰درصد نظامیان اسرائیلی به دلیل شکست طرح عملیات آنان برای نجات اسرا در شمال نوار غزه و ضربات سخت و کاری مقاومت، مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه شدند. این در حالی است که گفته می‌شود ارتش رژیم صهیونیستی پس از شکست در شمال، حملات زمینی به خان‌یونس، دومین شهر بزرگ نوار غزه را آغاز کرده‌است.
وجود ۸ تا ۹ میلیون بیمه‌نشده در کشور
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بین ۸ تا ۹ میلیون نفر جمعیت بیمه‌نشده در کشور داریم که توسعه پوشش بیمه به این افراد هم تکلیف قانونی و هم پنجره فرصت سازمان تأمین‌اجتماعی برای بهبود شرایط منابع ورودی به صندوق است. برخی کارهایی که در سازمان در حوزه توسعه پوشش بیمه در حال پیگیری است، باید ۳۰سال پیش آغاز می‌شد.
ارزآوری ۳۰ میلیارد دلاری برای ایران از صادرات نفت به چین
بر پایه آمار مؤسسات خارجی، درآمد حاصل از صادرات نفت ایران به چین پس از امضای سند همکاری ۲۵ ساله و احیای روابط دو کشور، ۳۰ میلیارد دلار افزایش داشته و نسبت به سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ برابر شده است.

شهروند
تصویب قانون جرم‌انگاری رابطه با صهیونیست‌ها در تاریخ ماندگار می‌شود
معاون اول رئیس‌جمهور اقدام پارلمان عراق در تصویب قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی را کاری ارزشمند و مهم توصیف کرد و گفت: «مطمئناً این اقدام مجلس عراق در تاریخ این کشور ماندگار خواهد بود.» مخبر در دیدار محسن المندلاوی، نایب‌رئیس پارلمان عراق، از مواضع خوب دولت و مجلس این کشور در قبال مسائل غزه قدردانی کرد و گفت: «اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و ما باید به‌دنبال محاکمه بانیان این جنایت باشیم. در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، تمام قدرت‌های مطرح دنیا با تمام امکانات جمع شده‌اند اما نتوانستند به ایستادگی و مقاومت مردم غزه آسیب وارد کنند. به همین دلیل دست به کشتار و جنایت علیه زنان، کودکان و غیرنظامیان زده‌اند.»
۳۰۰ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته صدها نظامی اوکراینی در محور دونتسک کشته شدند و تجهیزات نظامی آنها نیز نابود شد.
اتمام بودجه کمک به اوکراین
کاخ سفیداعلام کرد: بودجه کمک به اوکراین تا آخر سال تمام می‌شود؛ چراغ جادو هم نداریم!؛کاخ سفید با هشداری آشکار اعلام کرد که منابع آمریکا به‌منظور تامین کمک نظامی برای اوکراین، تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
تل‌آویو به شهرک‌نشینان درباره سفر به بیش از ٨٠کشور دنیا هشدار داد
تل‌آویو همزمان با تشدید تظاهرات ضدصهیونیستی در بخش‌های مختلف جهان به شهر‌ک‌نشینان درباره سفر به بیش از ٨٠کشور دنیا هشدار داد.

اطلاعات
ایران وعمان خواستار تداوم تلاش‌ها در حمایت از مردم فلسطین شدند
بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان دیروز درتهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدارکرد. امیرعبداللهیان دراین دیدار با اشاره به ارتقای حجم روابط تجاری دو کشور به حدود دومیلیارد دلار، ابراز امیدواری کرد که با پیشرفت روند اجرای اسناد امضا شده در دیدار سران دو کشور و اسناد آماده شده برای امضا در نشست آینده اجلاس کمیسیون مشترک و سفر وزیر تجارت عمان به تهران، حجم این همکاری‌ها بیش از پیش افزایش یابد. در این دیدار موضوع فلسطین و را‌ه‌های پایان دادن به تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه غربی فلسطین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین در باره تداوم تلاش‌های مشترک در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تأکید کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است
فارس/ آیت الله رئیسی امروز سه شنبه ۱۴ آذر برای تحویل سند بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی در بهارستان حاضر شد. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از تقدیم سند بودجه سال آینده به مجلس گفت: در بودجه سال آینده تلاش شده واقعیت دیده شود و این بودجه مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری ظلم به مردم مظلوم فلسطین گفت: لازم است شهادت شش هزار و پانصد کودک را یادآوری کنم که به خاک و خون کشیده شدند. آنچه از نسل کشی و کودک کشی و جنایت علیه بشریت در غزه صورت می‌گیرد باعث تأسف بشریت است اما تاسف بارتر آنکه حامی این نسل کشی کسانی هستند که مدعی حقوق انسان‌اند. آنها چگونه می خواهند در مقابل خدا و وجدان و تاریخ پاسخگو باشند؟رئیس جمهور تصریح کرد: تاسف بارتر اینکه سازمان‌ها و نهادهای بین المللی که متکلف به دفاع از مظلوم اند در مقابل نظام سلطه و قدرت آمریکا کارایی خودشان را کاملا از دست داده‌اند. آنها باعث تأسف بشریت اند. اما ناامید نیستیم و معتقدیم ملت ها امروز به پا خواسته اند، حقوق بشر را فریاد می زنند، نظم نوین بر جهان را فریاد می زنند.

پایگاه موشک هسته‌ای اسرائیل هدف قرار گرفت
تسنیم/ روزنامه نیویورک تایمز با استناد به یک تحلیل مجازی، گزارش داد، یک راکت که به احتمال زیاد توسط نیروهای حماس در حمله ۷ اکتبر شلیک شده، یک پایگاه نظامی اسرائیل را هدف قرار داده که به گفته کارشناسان، بسیاری از موشک‌های هسته‌ای تل آویو در آنجا مستقر بوده است.هانس کریستنسن، مدیر «پروژه اطلاعات هسته‌ای» در فدراسیون دانشمندان آمریکایی، به نیویورک تایمز گفت که به احتمال زیاد ۲۵ تا ۵۰ پرتابگر موشک جریکو با قابلیت حمل اتمی در این پایگاه وجود دارد. به گفته کارشناسان و اسناد دولت آمریکا که از طبقه بندی خارج شده، موشک‌های جریکو اسرائیل مجهز به حمل کلاهک هسته ای هستند.آقای کریستنسن که در مورد این پایگاه مطالعه کرده، گفت که این کلاهک‌ها به احتمال زیاد در مکانی جداگانه دور از پایگاه نگهداری می‌شوند و بنابراین در طول حمله در معرض تهدید قرار نگرفته‌اند.به نوشته این روزنامه آمریکایی، این حمله که در مورد آن بیشتر گزارش نشده، در منطقه «سدوت میخا» صورت گرفت و اولین مورد اعلام شده از حمله نیروهای فلسطینی به سایتی است که مظنون به داشتن تسلیحات هسته‌ای اسرائیل است.
اسرائیل اشتباه راهبردی فجیعی را در برابر حزب الله مرتکب می‌شود
تسنیم/ یک ژنرال صهیونیست اعتراف کرد، اسرائیل در حال ارتکاب اشتباه راهبردی بزرگی در نحوه تعامل با حزب الله است.ژنرال احتیاط کوبی ماروم اعلام کرد، ما طوری در شمال در مقابل حزب الله پیش می‌رویم که گویی اصلا حادثه‌ای به نام ۷ اکتبر رخ نداده است.وی افزود: ۱۱ نظامی اسرائیل دیروز در بیت هلیل بر اثر اصابت موشک ضد تانک شلیک شده از داخل خاک لبنان زخمی‌ شدند.وی افزود: تصور می‌کنم که این یک حادثه بسیار خطرناک است زیرا با این حادثه ثابت شد که حضور حزب الله در چند کیلومتری مرز برای اسرائیل غیر قابل تحمل است.به اعتقاد این افسر صهیونیست: اسرائیل با یک چالش امنیتی بسیار بزرگی مواجه است.او مدعی شد، اسرائیل همچنان از واکنش به حزب الله واهمه دارد و تلاش می‌کند تا اقدامات خود را کاملا هدفمند و محدود انجام دهد.او در پایان با اشاره به اختلافات دایر بین نتانیاهو و گالانت گفت، وقتی در زمان جنگ شاهد این نوع روابط بین نخست وزیر و وزیر جنگ باشیم، دیگر نمی‌توان در مورد فرصت‌های پیروزی سخن گفت.

انتشار بیماری کشنده در میان نظامیان صهیونیست
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان از شیوع یک نوع باکتری در میان نظامیان صهیونیست در مشغول جنگ در نوار غزه هستند، خبر می‌دهند.روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری در این رابطه اعلام کرد، شمار زیادی از نظامیان که در داخل نوار غزه مشغول جنگ هستند، با علایم اسهال و مشکلات روده‌ای به پزشک مراجعه کرده‌اند.به گفته منابع پزشکی ارتش رژیم صهیونیستی باکتری «شیگلا» علت اصلی ابتلای نظامیان صهیونیست به این مشکلات است و ظاهرا به دلیل نگهداری غیر صحیح مواد غذایی توسط ارتش این مشکل به وجود آمده است.مدیر بیمارستان اسوتا در اشدود نیز ضمن تایید این خبر افزود: می‌توانم بگویم که بیماری اسهال خونی بین نظامیان اسرائیلی حاضر در جنوب شیوع پیدا کرده است و تقریبا این شیوع بیشتر بین نظامیانی است که در داخل غزه به جنگ پرداختند، دیده می‌شود.

سفر امیرعبداللهیان به مسکو
تسنیم/ حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان لحظاتی پیش وارد پایتخت روسیه شد تا در نشست کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت و همچنین با مقامات روسیه گفتگو کند.نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، سه شنبه ۱۴ آذرماه برگزار می شود و وزرای خارجه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان،‌ قزاقستان و ترکمنستان در آن حضور خواهند داشت.امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و موضوعات حقوقی مرتبط از جمله محورهای این نشست است.
مدیریت بحران مالی نتانیاهو شکست خورد
فارس/ بلومبرگ گزارش داد، کابینه نتانیاهو در شرایط بدترین جنگ ۵۰ ساله اخیر اسرائیل، برای مواجهه با بحران مالی و رکود در کسب و کارها ناکام بوده و با طولانی‌تر شدن جنگ هزاران شرکت دیگر در معرض تعطیلی است.خبرگزاری بلومبرگ واقع در آمریکا در گزارشی با عنوان « ادامه جنگ درغزه هزاران شرکت اسرائیلی را به تعطیلی خواهد کشاند»، نوشت که دو ماه پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، انتقال ناگهانی اقتصاد رژیم صهیونیستی به سمت اقتصاد جنگی، هزاران شرکت، به ویژه شرکت‌های کوچک در سرزمین‌های اشغالی را با خطرات زیادی روبرو کرده است.بر اساس این گزارش در صورت تشدید جنگ در نوار غزه و گسترش آن به سایر جبهه‌ها هزاران شرکت دیگر در اسرائیل در معرض تعطیلی خواهند بود.

گزارش سفارت آمریکا از محبوبیت حماس در اردن
فارس/ در گزارشی که یک تیم وابسته به کمیته پیگیری در سفارت آمریکا در امان پایتخت اردن تهیه کرده، آمده است که مردم اردن به میزان قابل توجهی با مقاومت فلسطین به خصوص حماس ابراز همبستگی می‌کنند.
در این گزارش آمده است که جنبش حماس از محبوبیت مردمی و اجتماعی زیادی در جامعه اردن برخوردار است. به نوشته روزنامه « رأی الیوم»، در این گزارش همچنین آمده است که بیش از ۷۵ درصد مردم اردن در راستای حمایت و پشتیبانی از مقاومت و حماس، در تحریم کالاها و محصولات آمریکایی یا کالاهایی که نشان تجاری آمریکا دارند، مشارکت می‌کنند. در گزارش سفارت آمریکا همچنین با اشاره به افزایش محبوبیت حماس در میان مردم اردن، آمده است که بایستی درباره این موضوع با مقامات اردن گفت‌وگو کرد.

جنگ غزه تا دو ماه دیگر ادامه می‌یابد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت ارتش این رژیم برای چند ماه به جنگ در نوار غزه ادامه خواهد داد.«یوآو گالانت» که با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا صحبت می‌کرد، مدعی شد: «ما چند ماه در غزه برای انجام عملیات پاکسازی و از بین بردن مقر تروریست‌ها (حماس)خواهیم جنگید.انتظار دارم که جنگ در غزه با شدت کنونی، دست کم برای دو ماه دیگر ادامه یابد. به بازگرداندن گروگان‌ها در غزه که تعداد آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر بوده، پایبند هستیم».وزارت دارایی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه هزینه اولیه جنگ غزه را ۱۹۱ شِکِل (۵۱ میلیارد دلار) برآورد کرد. مقام‌های وزارت دارایی رژیم که روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته امور مالی کنست برگزار شد گفتند که این رقم ممکن است بسته به تحولات میدانی افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *