خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
دولت عراق تا خلع‌سلاح کامل گروهک‌ها به اقدامات خود ادامه دهد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن قدردانی از دولت عراق برای دور کردن گروهک‌های ضدانقلاب از مرزهای اقلیم، گفت: هنوز شواهد و نگرانی‌هایی از حضور برخی عناصر تروریستی در مرزها وجود دارد و انتظار می‌رود دولت عراق تا خلع‌سلاح کامل این گروهک‌ها به اقدامات خود ادامه دهد.سرلشکر باقری در دیدار با وزیر کشور عراق ضمن قدردانی از دولت و نیروهای مسلح عراق برای تأمین امنیت و آرامش سفر زائران اربعین حسینی و ابراز خرسندی در خصوص افزایش آرامش و ثبات در عراق گفت: مرز مشترک طولانی ۱۵۰۰ کیلومتری ایران و عراق باید مرز دوستی، تجارت و گردشگری امن باشد. وزیر کشور عراق نیز ضمن تقدیر از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همکاری شایسته با دولت و نیروهای مسلح عراق برای تامین امنیت مرزی، کنترل مرزها را از اولویت‌های وزارت کشور عراق قلمداد کرد.

 همشهری 
کاندیداها از چه کسانی نباید کمک بگیرند؟
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: محکومان اقتصادی، افراد حقوقی مثل شرکت، هلدینگ، کارخانه و افراد حقیقی خارجی نمی‌توانند به کاندیداها کمک مالی کنند. وی همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های مالی کاندیداهای انتخابات با توجه به جمعیت هر شهر، «کف» و «سقف» خواهد داشت، افزود: یک فرد فقط می‌تواند تا سقف ۲۰درصد از هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان را تامین کند. طحان‌نظیف این را هم اضافه کرد که اگر داوطلبی تخلف کند، قانون یک تا ۲ دوره محرومیت از حضور در انتخابات مجلس پیش‌بینی کرده‌است. ضمن اینکه قانون برای افراد غیرداوطلب که مرتکب تخلف بشوند نیز مجازات‌هایی درنظر گرفته‌است.
صهیونیست‌ها بر شمال نوار غزه سیطره ندارند
ولید العمری، مدیر دفتر الجزیره در فلسطین با اشاره به کشته شدن ۲ نظامی دیگر اسرائیلی در نوار غزه در روز گذشته تأکید کرد که این ۲ نظامی در نبردهای بیت حانون و بیت‌لاهیا کشته شده اند که ارتش رژیم صهیونیستی از حدود یک‌ماه پیش ادعا می‌کرد بر این مناطق سیطره یافته و این یعنی اینکه صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته اند این منطقه را به‌طور کامل تحت کنترل خود درآورند.
شهادت ۷۰۰فلسطینی در ۲۴ساعت
سلامه معروف، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده که از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه، بیش از ۷۰۰فلسطینی دیگر در حملات اشغالگران اسرائیلی به نوار غزه شهید شده اند. معروف تأکید کرد که بیش از یک‌و‌نیم میلیون نفر از ساکنان نوار غزه آواره و بی‌سرپناه شده اند.
اعتراف به شکست‌ناپذیری حماس
کارشناسان اسرائیلی در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که شکست حماس همچنان دور از دسترس است و این جنبش قادر است تا مدت طولانی به جنگ ادامه دهد. این کارشناسان همچنین تأکید کرده اند که یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه همچنان اوضاع را تحت کنترل و سیطره خود دارد و جنگ را مدیریت می‌کند.

 کیهان 
۶۰ نظامی صهیونیست از جمله ۲ فرمانده تیپ در تله مقاومت به هلاکت رسیدند
گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بامداد امروز رزمندگان فلسطینی موفق شدند محل تجمع ۶۰ نظامی صهیونیست را در شرق منطقه جحرالدیک رصد کنند، ۳ بمب ضدنفر را به صورت دایره‌ای در محل استقرار نظامیان صهیونیست در منطقه مذکور کار بگذارند و در ساعت ۴:۳۰ به وقت محلی بمب‌های کار گذاشته شده را در میان نظامیان صهیونیست منفجر کنند و یکی از رزمندگان فلسطینی عناصر باقی مانده دشمن را به هلاکت رساند.» رزمندگان فلسطینی بعد از به هلاکت رساندن تقریبا همه آنها به سلامت به مواضع خود بازگشتند بدون این که حتی یک تلفات بدهند. دیروز برخی کانال‌های تلگرامی به نقل از «رسانه‌های عبری» مدعی شدند، این عملیات را ایرانی‌ها به تلافی حملات اسرائیل به سوریه و شهادت شماری از مستشارانش انجام داده است.
حمله مقاومت یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی‌های تجاری اسرائیل در باب‌المندب و دریای سرخ
سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، تأکید کرد که یک کشتی صهیونیستی را در حمایت از مردم فلسطین توقیف کردیم‌‌. خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد یک کشتی باری مرتبط با بریتانیا مورد اصابت موشک یمنی در دریای سرخ قرار گرفته است. همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد در جنگ سرنوشت‌سازی با دشمن صهیونیست و آمریکا قرار داریم و تا زمانی به آن ادامه خواهیم داد که حملات به غزه متوقف شود. او افزود: «حملات دردناکی علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهیم داد.» یحیی سریع گفت: «ما همچنین به عربستان و امارات هشدار می‌دهیم دچار حماقت نشوند چون در صورت حماقت علیه یمن نابود خواهند شد.» گفته می‌شود که شرکت امنیت دریایی گزارش داد که ظاهراً یک کشتی که تحت پرچم باهاما در حرکت بود در نزدیکی سواحل یمن مورد اصابت موشک/ پهپاد قرار گرفته است. چند دقیقه بعد از انتشار این خبر نیز وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از حمله یمنی‌ها به ناوشکن کارنی آمریکا و چند کشتی دیگر در دریای سرخ خبر داد.
دولت آمریکا شریک جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم گفت: بی‌شک دولت آمریکا شریک جنایات جنگی، کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط این رژیم است.

 ایران 
برخورد دولت با گلوگاه های فسادزا
آیت الله رئیسی در جلسه عصر دیروز یکشنبه هیأت دولت فسادستیزی را یکی از مهمترین شاخصه‌های دولت مردمی برشمرد و تصریح کرد:‌ دولت مردمی با عزمی که برای مقابله با هرگونه فساد دارد، در دوسال گذشته محور شناسایی، رسیدگی و برخورد با گلوگاه‌های فسادزا بوده و برخی از پرونده‌های فساد را نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده و حال انتظار عمومی از قوه قضائیه رسیدگی به این پرونده‌هاست.تأکید بر ضرورت تبیین دستاوردهای اقتصادی دولت و رفع برخی سؤالات و ابهامات احتمالی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه دیروز هیأت دولت بود و معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد مکلف شدند زمینه لازم برای تحقق آنرا فراهم کنند.
برگزاری نشست جمع‌بندی طرح‌های سفر استانی به استان البرز
جلسه بررسی و جمع‌بندی موضوعات و طرح‌های دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان البرز بعدازظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طرح‌های دور دوم سفر به این استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. مخبر در این جلسه با بیان اینکه مسائل استان البرز در ابعاد مختلف به دلیل تنوع جمعیتی، موقعیت جغرافیایی، مهاجرپذیری و… با سایر استان‌های کشور تفاوت‌هایی دارد، تأکید کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های دولت سیزدهم و استانداری البرز و تخصیص کامل منابع لازم برای توسعه و آبادانی این استان، به کاهش فاصله بین استان البرز و سایر استان‌ها در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و رفاهی کمک شایان توجهی خواهد شد.در این جلسه توافقات و تعهدات دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های پیشنهادی و اولویت‌دار استان البرز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد
در پی انتشار گزارش فساد در حوزه واردات چای در برخی رسانه‌ها، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اطلاعیه‌ای صادر کرد که به این شرح است:
۱. ریشه تخلف و فساد ارزی یک شرکت مطرح در زمینه واردات چای به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد.
۲. در دولت کنونی به دنبال ارسال گزارش به معاون اول رئیس جمهور، دکتر مخبر بلافاصله دستور پیگیری موضوع را صادر کرد.
۳.متعاقب این دستور و بر مبنای رویکرد مبارزه بدون ملاحظه با فساد در دولت مردمی، موضوع در دستور کار نهادهای نظارتی درون دولت قرار گرفت. ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، با همکاری بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی وزارت اطلاعات، ابعاد فساد را شناسایی کرد و پرونده برای برخورد با متخلفان و با اولویت برگشت ارز در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و دو گزارش نیز در همین رابطه از سوی دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست محترم و معاون اول محترم قوه قضائیه منعکس شده است.
۴.روند طی شده در این پرونده نمونه‌ای از عمل به وعده دولت در مبارزه با فساد است. در دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و بر خلاف برخی ادوار گذشته که در درون دولت برای مفسدان حاشیه امن ایجاد و از برخورد با آنها جلوگیری می‌شد، در این دولت و مشخصاً در پرونده مذکور، دولت هم فساد را کشف کرده و هم دولت مدیران مربوطه را نیز تا بالاترین سطوح برکنار کرده و پرونده انحراف ارزی را برای رسیدگی و صدور حکم در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است.
۵. باعنایت به عزم دولت و قوه قضائیه در امر مبارزه با فساد قطعاً پرونده ارسال شده به دستگاه قضایی مورد رسیدگی دقیق قرار گرفته و با عوامل آن بر اساس قانون برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

 جمهوری اسلامی 
تشکیل وزارت بازرگانی فعلا منتفی شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با درخواست عده‌ای از نمایندگان برای مسکوت ماندن گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.نمایندگان در این مصوبه به مسکوت ماندن این لایحه به مدت شش ماه رای مثبت دادند.کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی اواخر تیر تصویب و در جریان بررسی جزئیات به دلیل نامشخص بودن وظایف این وزارتخانه ازسوی رئیس مجلس به کمیسیون اجتماعی ارسال شد.

 وطن امروز
حمایت از غزه مطابق قانون اساسی است
آیت الله رئیسی در دومین همایش ملی مسؤولیت اجرای قانون اساسی با بیان اینکه عدالت از مبانی قانون اساسی کشور است و بعد از توحید در مبانی توحید نسبت به هیچ‌ موضوعی همانند عدالت تاکید نشده است‌، اظهار داشت: عدالت فراگیرترین موضوعی است که در فرهنگ دینی کشور به آن توجه شده و در بین مفاهیم فرهنگی کشور در تمام شؤون برقرار است؛ عدالت و توحید، عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و امامت، عدالت و معاد، عدالت و فرج و عدالت اقتصادی و اجتماعی. رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: حمایت ما از غزه و فلسطین بر اساس قانون اساسی است و حمایت از مظلومان جزو مبانی قانون اساسی است لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مساله اول انقلاب بود. این جزو اصول و مبانی ما است. نمی‌توانیم دست از این اصول برداریم، تمایلات برخی در منطقه این اصل قانون اساسی را از بین نمی‌برد. این روزها پرده‌ها کنار رفته و برای جهانیان حقیقت روشن شده است.
عملکرد مجلس یازدهم قابل دفاع است
قالیباف در جلسه علنی مجلس بیان کرد: مدعی هستم با وجود نقاط ضعف، عملکرد مجلس یازدهم متناسب با شرح وظایف مجلس قابل دفاع است. اگرچه نتیجه این اقدامات به دلیل ماهیت تقنینی مجلس آنطور که باید برای مردم ملموس نیست اما مجلس یازدهم تلاش کرد مسائل مهم را در دستور کار قانون‌گذاری قرار دهد و این افتخار را کسب کرد که در سال چهارم فعالیت خود رهبر انقلاب این مجلس را متفاوت بنامند. لطف ایشان وظیفه ما نمایندگان را سنگین‌تر کرد.رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که در مساله مذاکره هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی کشور، به جای انتظار پیشامدها فعالانه وارد شد و زمانی که دید دشمن با چماق مصوبات کنگره زیر بار بسیاری از تعهدات خود نمی‌رود، قانون وضع کرد که به تعبیر رهبر انقلاب کشور را از سرگردانی نجات داد و باعث شد رویه انجام تعهدات یک طرفه از سوی ایران پایان یابد و دست تیم مذاکره‌کننده پر شود، به گونه‌ای که عمده آنچه در مذاکرات وین به عنوان داده طرف ایرانی ابزار چانه‌زنی قرار گرفت، نتایج اجرایی شدن این قانون است.
ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد برطرف شد
عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی از رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد خبر داد.حجت‌الاسلام نقدعلی در تشریح جلسه کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس گفت: ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد رفع شد. نقدعلی بیان کرد: ماده ۱۵ این طرح به اینگونه که «در صورتی که گزارشگر گزارش و اسناد مربوط به آن تنها در سامانه ثبت و بارگذاری کرده باشد و آن را علنی نکرده باشد به اتهام جرائمی از قبیل افترا و جرم موضوع ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تعزیرات مجازات‌های بازدارنده مصوبه سال ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی افشای اسناد محرمانه قابل تعقیب نیست مگر اینکه فساد کشف نشود و سوءنیت گزارشگر اثبات شود در هر صورت گزارشگر مجاز به انتشار مفاد گزارش نیست» اصلاح شد.

 جوان 
حماس نابودشدنی نیست
ماکرون اظهار داشت: «فرانسه درباره از سرگیری خشونت‌ها در غزه بسیار نگران است به خاطر همین قصد دارم به قطر سفر کنم تا درباره تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس با مقامات این کشور گفتگو کنم.» وی تصریح کرد: رسیدن به وضعیت آتش‌بس نیاز به افزایش دوبرابری تلاش‌ها از سوی دوطرف و تضمین برای آزادی گروگان‌ها دارد. رئیس‌جمهور فرانسه خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «ما در لحظه‌ای هستیم که مقامات اسرائیل باید اهداف و هدف نهایی خود را دقیق‌تر مشخص کنند. به نظر من نابودی کامل حماس امکان‌پذیر نخواهد بود و برای چنین کاری جنگ ۱۰ سال طول می‌کشد.» ماکرون افزود: «اگر امنیت اسرائیل به قیمت جان فلسطینی‌ها و خشم افکار عمومی به دست آید، امنیت پایداری برای اسرائیل در منطقه وجود نخواهد داشت.»

 خراسان 
این مدت تلاش های خوبی در همکاری با آژانس انجام شده است
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:« باید بتوانیم آینده کشور را در چارچوب مناسبات بین‌المللی پیش ببریم. اگر همکاری قطع شود، می‌گویند پس معلوم است ایران مشارکتی ندارد. هنر این است که کار خود را با مشارکت و همکاری پیش ببریم و در این مدت هم تلاش‌های خوبی در همکاری با آژانس انجام شده و بسیاری از مطالبات آژانس رفع شده است. البته همکاری به این معنی نیست که هر آن چه آن ها گفتند، بپذیریم. » وی درباره بی‌نتیجه بودن مذاکرات با دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «هنر دستگاه دیپلماسی این است که بتواند آن چه را که در قالب منافع ملی و پیشرفت کشور است، تثبیت و تضمین کند. در روابط بین الملل هم این گونه نیست که طرف مقابل هر آن چه را شما می خواهید،بپذیرد. هنر دیپلماسی، پیدا کردن نقاط مشترک است.»
از پیام‌رسان داخلی استفاده کنید
نخست‌وزیر فرانسه به کابینه خود و کارکنان دولت دستور داد به‌جای واتساپ و سیگنال از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، از کابینه‌ خود خواست که از استفاده پیام‌رسان‌های خارجی نظیر تلگرام، واتساپ و سیگنال جلوگیری شود و پیام‌رسان بومی Olvid را جایگزین آن‌ها کنند.
رصد پهپاد ایرانی
مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) در منطقه مدعی شد که یک پهپاد ایرانی را که در حال گشت‌زنی اطراف ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در خلیج فارس بوده، رهگیری کرده است. همچنین یک مقام دفاعی آمریکا در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت، آن‌ها در واکنش به این اتفاق «هیچ اقدام نظامی نکرده و تنها آن را رصد کرده‌اند».

 مردم سالاری 
گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و بورل درباره غزه
امیرعبداللهیان شنبه شب در گفت وگوی تلفنی با «جوسپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی با تأکید بر لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ضروری است در اسرع وقت حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه متوقف و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه فراهم شود.رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با هشدار نسبت به طراحی و اقدام رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌ خود تاکید کرد: ریشه وضعیت فعلی، ناشی از اشغال و تجاوزگری رژیم صهیونیستی است و در صورت عدم توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری، امکان گسترش عمیق دامنه جنگ در منطقه وجود دارد.امیرعبداللهیان سیاست‌های حمایتی آمریکا را مشوق رژیم صهیونیستی برای تداوم تجاوز نظامی و کشتار غیرنظامیان در غزه و نیز عامل مهمی در تداوم و گسترش جنگ دانست.

 قدس 
ارسال چهار لایحه با موضوع دیپلماسی اقتصادی به مجلس
وزیر امور اقتصاد و دارایی از ارسال چهار لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس خبر داد و سیاست دولت و مجلس را متمرکز بر طبقات پر درآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف دانست. خاندوزی پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی توسعه روابط با کشورهای همسایه، همسو و شرکای راهبردی است، چهار لایحه در این زمینه و مربوط به کشورهای مختلف در خصوص افزایش سرمایه جمهوری اسلامی در بانک‌های خارجی، توافقات مالیاتی و مسائل مربوط به گمرک و پیوستن به ساز و کار همکاری‌های مالیاتی کشورهای «کمربند و جاده» که بیش از ۳۰ کشور دنیا و منطقه عضو آن هستند، از سوی هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد».
همکاری با کوبا در حوزه کشاورزی
نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر کشاورزی کوبا و تیم مذاکره‌کننده کوبایی که در تهران هستند، با اشاره به سابقه انقلابی و ضداستکباری ایران و کوبا، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران با تکیه بر توان داخلی و منابع انسانی خود، به توفیقات بزرگی در حوزه کشاورزی دست یافته است و بنا دارد این تجربیات را با کشورهای دوست به اشتراک گذارد.
روی‌گردانی جامعه مسلمانان آمریکا از بایدن
رهبران جامعه مسلمانان آمریکا در جریان یک کنفرانس، ضمن تکرار انتقاد از مواضع جو بایدن در قبال جنگ غزه متعهد شدند از او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حمایت نکنند. میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا جزو آن دسته از ایالت‌هایی بودند که به بایدن کمک کردند در انتخابات ۲۰۲۰ برنده شود. حدود ۳.۴۵ میلیون آمریکایی یا ۱.۱ درصد از جمعیت این ایالت‌ها مسلمان هستند.
تماس تلفنی تُند پاپ با رئیس رژیم صهیونیستی
منابع غربی از گفت‌وگوی تند پاپ فرانسیس و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی میان این دو در اواخر ماه اکتبر خبر داده‌اند. به گفته این منابع، رئیس اسرائیل از شوک جامعه این رژیم پس از عملیات هفتم اکتبر حماس در سرزمین‌های اشغالی به پاپ گفته اما پاپ در پاسخ، به‌صراحت تأکید کرده نمی‌توان پاسخ ترور را با ترور داد.

 اعتماد 
پیکر شهدای ایرانی مدافع حرم در سوریه تشییع شد
پیکرهای محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده که توسط رژیم صهیونیستی در سوریه به شهادت رسیدند، در حرم حضرت رقیه سلام‌الله علیها تشییع شد. بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران، محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند. پیکر شهیدان شورچه و تقی‌زاده شب گذشته در جوار حرم ریحانه الحسین قرار گرفت و ایرانیان حاضر در این مراسم از رشادت‌های این دو شهید مطالبی را بیان کردند.

 اطلاعات
چک سفید امضای آمریکا به اسرائیل خاتمه یابد
یک قانونگذار منتقد آمریکایی با انتقاد از رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی، از دولت کشورش خواست کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اسرائیل را خاتمه دهد.«برنی سندرز» نماینده ایالت «ورمونت» آمریکا گفت: ایالات متحده سالانه ۳.۸میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کند و بایدن هم از کنگره ۱۴.۳میلیارد دلار بیشتر خواسته و تقاضا کرده که کنگره قوانین نظارتی و محدود کننده را کنار بگذارد؛ حال این رویکرد چک سفید امضا باید پایان یابد. سندرز ادامه داد: دو میلیون نفر هم اکنون در جنوب غزه هستند و بسیاری از آنها از جنگ‌های قبلی در شمال گریخته‌اند؛ وقفه بشردوستانه باید تمدید شود تا کمک‌های بشردوستانه بیشتر وارد شود و گروگان‌های بیشتری مبادله شوند.

 شهروند
«دهقانی» مأمور تشکیل ‌«شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» شد
با حکم رئیس‌جمهور، ماموریت تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» به روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محول شد.در حکم آیت الله رئیسی خطاب به دهقانی فیروزآبادی، هدف از تشکیل این شورا، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط و کنشگران پیشران در حوزه هوش مصنوعی عنوان شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مبانی فکری امام (ره) در امر حکومت باید تبیین شود
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی، در دیدار دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر عظمت انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه نه حوزه‌های علمیه، نه دوستداران و نه حتی همراهان امام -قدس سره- ، هنوز آن طور که باید به عظمت کاری که امام -قدس سره- کردند نرسیده‌اند، عضو جامعه مدرسین درادامه گفت:تا مبانی فکری امام -قدس سره- در امر حکومت را تبیین نکنید نسل جدید را نمی‌توانید جذب کنید، برای نسل جدید باید روشن کنیم که نگاه امام به حکومت ریشه در قرآن دارد. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات آتی ادامه داد: قطعاً دشمن دنبال این است که حضور مردم در انتخابات کمرنگ و حداقلی باشد، ولی در مقابل باید مسئولین ما تدبیری بیندیشند و مردم هم بدانند وجود خبرگان چه ضرورتی دارد.امیدواریم انتخابات با شکوهی برگزار شود و دشمن برای هزارمین بار زمین بخورد و مأیوس بشود.

نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه برگزار شد
مهر/ با اعلام «عبدالرضا مصری» و پس از اتمام جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۳ آذر ماه)، نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه در محل صحن مجلس برگزار شد.این نشست به مناسبت هفته مجلس و با حضور رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای عالی قضائی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.همچنین نشست مشترک مجلس و دولت فردا و بعد از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

اسرائیل به‌دنبال تعطیلی بندر ایلات
تسنیم/ روزنامه عبری‌زبان گلوبس در گزارشی فاش کرد؛ جنگ دریایی که نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل انجام می‌دهند، زیان‌های شدیدی را به بندر ایلات وارد کرده و به همین دلیل وزارت صنایع در حال بررسی تعطیلی این بندر است.این رسانه گفت: تهدید حوثی‌ها تمامی کشتی‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است، چه کشتی‌‌هایی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند یا قصد دارند از دیگر مناطق حتی خاور دور چون ژاپن، هند و چین بیایند نیز تحت تأثیر این تهدیدها قرار گرفته‌اند.

هر کشتی حامی اسرائیلی‌ها را هدف می‌گیریم
تسنیم/ معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن در ارتباط زنده با شبکه افق گفت: نیرو‌های یمنی، هر کشتی اسرائیلی که از دریای سرخ بگذرد را هدف قرار می‌دهد؛ به کشتی اول هشدار دادیم به سمت بند الحدیده حرکت کند، ولی، چون پاسخی نداد به وسیله یک موشک توسط نیروی دریایی یمن هدف قرار گرفت و هم اکنون در نزدیکی سواحل یمن است.عامری افزود: کشتی دوم هم پاسخی نداد و بعد از هدف قرار گرفتن، خسارات بسیاری دید.وی ادامه داد: تمام کشتی‌هایی که از کشتی‌های اسرائیلی حمایت کنند هم مورد حمله قرار می‌گیرند.وی اظهار کرد: در مورد کشتی آمریکایی اظهار نظر نکرده‌ایم، ولی می‌گوییم هر کشتی‌ای بخواهد از اسرائیلی‌ها پشتیبانی کند، مورد هدف قرار می‌گیرد.

حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان «کمال عدوان»
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی به بیمارستان کمال عدوان واقع در شمال غزه حمله کرده که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است. دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه اعلام کرد: بمباران بیمارستان کمال عدوان حاکی از وجود طرح یکپارچه (رژیم) اسرائیل برای نابودی بخش درمانی و بهداشتی غزه است. رژیم صهیونیستی دیروز بیمارستان کمال عدوان را بمباران کرد که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد.هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات اعلام نشده است.

اتحادیه اروپا به سلاح‌های هسته‌ای نیاز دارد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر امور خارجه سابق آلمان گفت که اتحادیه اروپا برای بازدارندگی بهتر دربرابر روسیه باید زرادخانه هسته‌ای خود را به دست آورد. «یوشکا فیشر» هشدار داده است که اگر روابط اتحادیه اروپا با آمریکا سرد شود، این اتحادیه باید بتواند از خود دفاع کند. او همچنین پیشنهاد کرد که زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس دیگر برای تضمین امنیت اروپا کافی نیست.وقتی مصاحبه‌کننده به فیشر یادآوری کرد که او و حزبش در دهه ۱۹۸۰ به شدت با سلاح‌های هسته‌ای مخالف بودند، ادعا کرد که از آن زمان «جهان تغییر کرده است». وی در ادامه اعلام کرد که اگرچه امیدوار است روابط آمریکا و اتحادیه اروپا به همان اندازه نزدیک باقی بماند، اما ممکن است تغییر کند، به عنوان مثال اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال آینده مجدداً انتخاب شود.

پرواز‌های جاسوسی انگلیس بر فراز غزه
فارس/ وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که برای یافتن محل نگهداری اسرای خود نزد حماس، پرواز‌های جاسوسی بر فراز غزه انجام خواهد داد. ارتش رژیم اسرائیل جمعه گذشته اعلام کرد که بمباران غزه را از سرگرفته است. از سرگیری نبرد‌ها امید‌ها را برای آزادی سریع حدود ۱۳۰ اسیر که ارتش اسرائیل گفته است همچنان در غزه نگهداری می‌شوند، ناامید کرده است.انگلیس تاکنون تائید نکرده است که چه تعداد از شهروندانش در بازداشت حماس هستند. لندن همچنین اعلام نکرده که چه زمانی پرواز‌های جاسوسی خود بر فراز غزه آغاز خواهد شد، اما مدعی شده که آن‌ها غیرمسلح خواهند بود و تنها بر تلاش‌ها برای یافتن اسرا متمرکز خواهد بود.

حمله ارتش آمریکا به یک سایت پهپادی در عراق
باشگاه خبرنگاران/ ارتش آمریکا مدعی شد که در واکنش به یک حمله قریب الوقوع و در دفاع از خود علیه یک سایت پرتاب پهپاد در عراق حمله‌ای انجام داده است.ارتش آمریکا به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است اما مقاومت عراق شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با یک فروند پهپاد به پایگاه عین‌الاسد محل استقرار نظامیان آمریکا در غرب عراق و با یک پهپاد نیز به پایگاه آمریکا در روستای الخضراء در عمق خاک سوریه حمله کرده و هر دو هدف مد نظر، مورد اصابت قرار گرفته است.همچنین منابع رسانه‌ای عراقی از حملات راکتی جدید به پایگاه آمریکا در منطقه نفتی العمر در شرق سوریه خبر دادند.مقاومت عراق یک شنبه شب همچنین از شهادت ۵ تن از نیرو‌های خود خبر داد و به نیرو‌های آمریکایی هشدار داد که باید منتظر حملات دردناک بیشتری باشند تا بالاخره از خاک این کشور، اخراج شوند.مقاومت عراق البته به زمان و مکان شهادت این ۵ عضو خود اشاره‌ای نکرده است.

تلاش آمریکا برای جبران شکاف‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی
فارس/ مقام اطلاعاتی آمریکا فاش کرد این کشور از شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها در ۷ اکتبر شوکه شده و الان درحال کمک به تل‌آویو برای شکست دادن حماس است.مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا (از ایالت اوهایو) فاش کرد که این کشور به سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی کمک می‌کند تا رهبران حماس را ردیابی کند، اما تاکید کرد که آمریکا در مورد اطلاعاتی که با نزدیک‌ترین متحدان خود در خاورمیانه به اشتراک می‌گذارد، گزینشی عمل می‌کند.ترنر در شبکه سی‌بی‌اس «Face the Nation» گفت: «آمریکا قطعاً به تعیین موقعیت رهبری حماس کمک می‌کند، زیرا اسرائیل در حال حرکت برای از بین بردن این جنبش است.

روزنامه صهیونیستی: اسرائیل اسرا را رها کرد
مهر/ روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کردرژیم صهیونیستی با انتخاب جنگ مجدد نشان داد که برای بازگرداندن اسرای خود دیگر تلاش نخواهد کرد.تعدادی از تحلیلگران و روزنامه نگاران صهیونیست بر این باورند که رژیم اشغالگر احتمالاً تصمیم خود را برای اولویت دادن به جنگ بجای بازگشت اسرا گرفته است. براساس گزارش العربی الجدید، گیدئون لوی، روزنامه نگار روزنامه عبری هاآرتص گفت: بازگشت اسرائیل به جنگ بزرگ‌ترین اشتباه از ۷ اکتبر گذشته است و این بدان معناست که تل آویو جنگ را بر بازگشت اسرا ترجیح می‌دهد. اسرائیل اسرا را رها کرده است.نویسنده در پایان مقاله خود گفت که این وظیفه رژیم صهیونیستی است که قبل از هر چیز دیگری اسرا را بازگرداند و به نظر او این امر همچنان امکان پذیر است به شرطی که جنگ متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *