خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
شهادت ۲۸۰ نفر از کادر پزشکی در نوار غزه
اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده که از آغاز جنگ علیه غزه تاکنون ۱۵۲۰۷فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. شمار مجروحان نیز تا شنبه بعد از ظهر به ۴۰۶۵۲ نفر رسیده است. همچنین از آغاز جنگ ۲۸۰نفر از کادر پزشکی و درمانی به شهادت رسیده‌اند.
نگرانی واشنگتن از حملات مجدد مقاومت عراق
وزیر خارجه آمریکا در رایزنی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، از بغداد خواسته از همه مکان‌ها و تاسیساتی که آمریکایی‌ها در آنها مستقر هستند، محافظت کند. گروه «مقاومت اسلامی عراق» پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در غزه و حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین با همدستی آمریکا، بارها پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار داده است. گفته شده، با آغاز دور جدید حملات صهیونیست‌ها به غزه، واشنگتن نگران آغاز مجدد حملات مقاومت عراق است.
رسوایی فرار نظامیان صهیونیست در رویارویی با مقاومت
یک سرهنگ بازنشسته رژیم صهیونیستی از فرار افسران ارشد ارتش این رژیم از جنگ با رزمندگان مقاومت فلسطین در جریان نبرد طوفان‌الاقصی پرده برداشته است. آوی وایس، سرهنگ بازنشسته اسرائیلی گفته افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی در جریان نبرد طوفان‌الاقصی رفتار بزدلانه‌ای داشته‌اند و فرار کرده‌اند.
هشدار یمن به آمریکا
عضو شورای‌عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله در سخنانی به آمریکا نسبت به دفاع از رژیم صهیونیستی و تحرکاتش علیه یمن هشدار داد. محمد علی الحوثی در تجمع مردم یمن در حمایت از فلسطین گفته که ملت یمن، ملت جهاد هستند و اسلحه‌هایشان را به سمت دشمن اسرائیلی نشانه می‌گیرند. ارتش یمن از ابتدای طوفان‌الاقصی بارها اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده و دریای سرخ را برای حرکت کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی ناآرام کرده است.
آتش‌بس اخیر برای حماس پیروزی خالص بود
یک دیپلمات آمریکایی، آتش‌بس اخیر در غزه را پیروزی خالص برای حماس توصیف کرده است. میک مالروی، معاون سابق مشاور وزیر دفاع آمریکا، گفته که آتش‌بس یک‌هفته‌ای برای حماس چه از نظر نظامی و چه از نظر سیاسی، پیروزی خالص بوده است. مالروی گفته به‌نظر او تل‌آویو می‌دانست که این اتفاق خواهد افتاد اما برایش بازگرداندن گروگان‌ها ارزش داشت.

 جام جم
شهادت دو تن از پاسداران انقلاب حین مأموریت مستشاری در سوریه
روابط‌ عمومی کل سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی از شهادت دو نفر از پاسداران انقلاب اسلامی حین انجام مأموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه خبر داد.در این اطلاعیه آمده است: در شرایطی که جهانیان شاهد تداوم جنایات گسترده و وحشیانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی تحت حمایت آشکار آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی علیه غزه و شهادت مظلومانه هزاران نفر از مردم فلسطین، به‌ویژه زنان و کودکان در این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه هستند، پاسداران رشید و سرافراز اسلام محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده حین انجام مأموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی به شهادت رسیدند و نشان دادند خط سرخ شهادت همچنان زنده است. این اطلاعیه می‌افزاید: شهادت پرافتخار این شهدای عزیز تربیت‌یافته مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی را به محضر ولی‌امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌ا… العظمی امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، ملت شریف ایران اسلامی، خانواده‌های مکرم، همکاران و همرزمان‌شان در سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی و نیز آحاد مجاهدان مؤمن، صمیمانه تهنیت و تسلیت عرض نموده و علو درجات آنان را از درگاه احدیت مسألت داریم.

 کیهان
تخلفات عجیب یک شرکت خاص که ۷۹ درصد ارز نیمایی واردات چای را دریافت می‌کند
با بررسی عملکرد یک شرکت خاص که کل ارز دریافتی آن از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ معادل سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده، در نهایت برای آن گروه تجاری به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی پرونده قضائی تشکیل شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، با بررسی عملکرد گروه مذکور در نقل و انتقال ارز و واردات چای، سوء جریانات عدیده‌ای شناسایی شد و در نهایت سازمان بازرسی برای آن گروه تجاری به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی پرونده تشکیل داد. خداییان رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه گروه تجاری مذکور، تاکنون برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، رفع تعهد نداشته و کالایی وارد کشور نکرده است، ادامه داد: حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. وی با اشاره به تخلف شرکت در ثبت سفارش چای خارجی درجه یک و واردات چای کنیایی و صادراتی درجه دو ایرانی، گفت: در حالی‌که این گروه، نسبت به ثبت سفارش چای درجه یک هند به نام دارجلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار اقدام کرده بود، اما در عمل چای کشور کنیا و چای صادراتی درجه دو ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کشور کرده و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای‌های وارداتی را به صورت سیستمی با نمونه‌های در اختیار که با هماهنگی کارمند ارزیاب گمرک اخذ کرده، تأیید کرده است.
گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و ضمن محکوم کردن حمایت‌های آمریکا از تروریسم گفت: به تلاش برای افشا‌سازی نفاق آشکار واشنگتن در این خصوص ادامه می‌دهیم. وی گزارش‌های سالانه کشوری آمریکا در مورد تروریسم که با دستورکار تهدیدانگاری کشورهای غیرهمسو و یا مخالف این کشور تدوین می‌شود را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و گفت که این گزارش‌ها تغییری در واقعیات مربوط به تلاش‌های واقعى کشورها براى مقابله جدی با تروریسم ایجاد نمی‌کند. وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه تروریسم مربوط به سال ۲۰۲۲ که روز پنج‌شنبه نهم آذر ماه ۱۴۰۲ منتشر شد «ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان و تسهیل‌کننده فعالیت‌های تروریستی» خوانده است.
از رهبران مقاومت شنیدم که در صورت از سرگیری حملات رژیم اسرائیل پاسخ مقاومت پشیمان‌کننده و سخت‌‌تر از قبل خواهد بود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی درباره دور جدید حملات صهیونیست‌ها به غزه با اشاره به سفر اخیرش به بیروت گفت که از رهبران مقاومت شنیده در صورت از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی، پاسخ مقاومت پشیمان‌کننده و سخت‌‌تر از قبل خواهد بود.

 ایران
وداع با ۸ شهید مدافع‌ حرم در معراج شهدای تهران
مراسم وداع با پیکرهای مطهر ۸ شهید مدافع‌ حرم که پس از چندین سال به کشور بازگشته‌اند، عصر شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ در معراج شهدای تهران برگزار شد. چهار شهید مدافع حرم از تهران و چهار شهید دیگر از شهرهای کرمانشاه‌، قزوین و گیلان هستند که پس از آیین وداع در معراج شهدای تهران، برای خاکسپاری به زادگاه خود منتقل شدند.
سرلشکر باقری به عراق سفر کرد
سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی و به‌دعوت رسمی همتای عراقی خود عازم عراق شد. بر اساس این خبر، دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی کشور عراق از برنامه‌های مهم رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.
اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر در مسکو برگزار می‌شود
نشست سالانه وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در مسکو برگزار می‌شود. وزیران خارجه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در نشست مسکو درباره امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و موضوعات حقوقی مرتبط و دستور نشست آتی سران کشورهای ساحلی خزر رایزنی می‌کنند.
شکل‌گیری ائتلاف نظامی قدرتمند ایران، روسیه و چین
برگزاری رزمایش قریب‌الوقوع ایران، روسیه و چین در خلیج‌فارس که قرار است در قالب همکاری دفاعی سه کشور صورت گیرد، از سوی ناظران نظامی یکی از ائتلاف‌های قدرتمند نظامی جهان نامیده شد. به گزارش فارس، قرار است چندی دیگر رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج‌فارس برگزار شود. دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفته است: «سه کشور ایران و روسیه و چین کشورهای اصلی هستند و از پاکستان، برزیل، عمان، هندوستان و آفریقای جنوبی نیز دعوت شده‌ و این کشورها اعلام کردند ناوگروه‌های آنها در این رزمایش حضور پیدا خواهند کرد.» به دنبال اعلام برگزاری این رزمایش، تحلیلگران نظامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نسبت به آن واکنش نشان دادند و نوشتند: «ائتلاف جدید ضدناتو به آرامی در حال شکل‌گیری است.

جمهوری‌اسلامی
عبدالحمید طرفدار پیمان ابراهیم
مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی زاهدان در خطبه دهم آذرماه جاری درباره جنگ غزه گفت: «چرا باید یک اختلاف ۷۵ سال طول بکشد و فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و جامعه جهانی نتوانند به یک راه‌حل اساسی برسند؟… مسائل اینها باید حل شود و حق هر کسی داده شود.» از اینکه عبدالحمید برای اسرائیل حق قائل است مشخص می‌شود او طرفدار پیمان ابراهیم و همفکر سران کشورهائی است که به توصیه دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق آمریکا رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و مرتکب عادی ‌سازی با آن رژیم شده‌اند. چنین سخنی درباره یک رژیم غاصب به‌ویژه بعد از آنکه رژیم صهیونیستی اخیراً در غزه مرتکب آنهمه جنایت جنگی شده، بسیار عجیب است.

 وطن امروز
سران قوا روز دانشجو به دانشگاه می‌روند
رؤسای قوای سه‌گانه، وزرا، نمایندگان مجلس و جمعی از مسؤولان به مناسبت روز دانشجو این هفته به دانشگاه‌های مختلف می‌روند و با دانشجویان گفت‌وگوی بی‌واسطه‌ای خواهند داشت. آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور چهارشنبه ۱۵ آذر میهمان دانشجویان شهید بهشتی خواهد بود. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز چهارشنبه به دانشگاه علوم و تحقیقات خواهد رفت و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه در جمع دانشجویان ارومیه‌ای حاضر خواهد شد.

 جوان
مجلس یازدهم بر اساس اولویت‌های مردم حرکت کرد
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم معطوف به هدف‌های مشخص و بر اساس اولویت‌های مردم مثل مسائل کلان معیشتی و اقتصادی حرکت کرده است گفت: در دوره یازدهم، مجلس قانون‌هایی در حوزه‌های مختلف و کلان از قبیل قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن را که قانون‌های جامع و کاملی هستند مصوب کردیم.

 خراسان
تکذیب تغییر در وضعیت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
برخی شبکه‌های اجتماعی مدعی برکناری میرهاشم موسوی؛ مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی شده اند.پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از سازمان تامین اجتماعی حاکی است که این خبر از اساس کذب بوده و هیچ تغییری در وضعیت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ایجاد نشده است.
قیمت تمام شده دیلمان در داخل کشور ۱۰۰ میلیون دلار است
ناخدا اسکندری مسئول طراحی ناوشکن دیلمان درخصوص هزینه ساخت این شناور اظهار کرد: قیمت مشابه خارجی ناوشکن دیلمان در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که البته به دلیل تحریم‌ها چنین شناوری را به ما نمی‌فروشند، اما قیمت تمام شده دیلمان در داخل کشور یک سوم نمونه خارجی و ۱۰۰ میلیون دلار است. ساخت این ناوشکن ۴ سال به طول انجامیده که یک رکورد جدید در ساخت ناوشکن در کشور محسوب می‌شود.

 مردم سالاری
سه دستاورد نیروی دریایی ارتش رونمایی شد
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش روز شنبه با حضور در نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش از دستاوردهای جدیدی رونمایی کرد.شناور بدون سرنشین ROV: این شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف خواب را دارد همچنین قابلیت حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین‌ها را دارد.این شناور تا ۲۰۰ متر عمق توان عملیات دارد و همچنین ۲۴ ساعت مداومت دریانوردی دارد و برای انهدام انواع مین‌های دریایی بکار گرفته می‌شود.استفاده از تجهیزات بدون سرنشین در سطح ارتش‌های جهان در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و نیروهای مسلح کشورمان نیز با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی در این عرصه به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌اند.
پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴: این پهپاد با قابلیت عمود پرتاب می‌تواند به راحتی از انواع شناورهای نیروی دریایی به پرواز درآمده و مأموریت‌های محوله را انجام دهند. همچنین پهپاد هما و پهپاد پلیکان که از جمله پهپادهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است نیز، در این نمایشگاه حضور دارند همچنین شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین با موتور DCاز دیگر تجهیزاتی است که رونمایی شده است.
حملات حزب‌الله علیه توپخانه اسرائیل
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از رزمندگان آن در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.طبق گزارش روزنامه رای الیوم، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای دیگر از هدف قرار دادن واحد توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.در بیانیه حزب‌الله در این باره آمده است: در حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت آنها، واحدهای توپخانه ارتش دشمن صهیونیستی در موضع نظامی «خربه ماعر» صبح روز شنبه هدف حملات موشکی قرار گرفتند و اهداف مورد نظر به شکل کاملا دقیق منهدم شدند. حزب‌الله پیش از این نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۲۳:۲۰ دقیقه جمعه شب با موشک‌های کاتیوشا (گراد) آشیانه‌های توپخانه دشمن در منطقه «دیشون» را هدف قرار دادند.

 قدس
آزمایش «سپر حرارتی کپسول زیستی» برای نخستین بار
وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات گفت: به زودی تست‌های زیرمداری نسل جدید کپسول‌های زیستی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور انجام خواهیم داد؛ این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیر دستیابی به اهدافمان در راستای فراهم‌سازی زیست در فضا نزدیک می‌کند. عیسی زارع‌پور تصریح کرد: در این تست‌ها سامانه‌های ناوبری، چتر فرود و سپر حرارتی که فناوری‌های جدیدی هستند قرار است برای اولین بار تست شوند.
تجمع بزرگ دوباره مردم اندونزی در دفاع از غزه
با تشدید حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، روز شنبه هزاران نفر از مردم جاکارتا، پایتخت اندونزی با تجمع در میدان اصلی این کشور علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شدند. از زمان آغاز حمله‌های مداوم رژیم صهیونیستی علیه غزه و کشتار وحشیانه مردم، این سومین تظاهرات اعتراضی بزرگ مردم اندونزی در جاکارتاست.
۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی در جنگ با روسیه کشته شدند
«آلکسی آرِستوویچ» مشاور پیشین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد ارتش اوکراین در جریان جنگ کنونی با روسیه ۳۰۰هزار نظامی خود را از دست داده است. وی در ادامه افزود: خودداری کی‌یف از آغاز گفت‌وگوهای صلح با مسکو تنها سبب می‌شود تلفات ارتش اوکراین در میدان نبرد افزایش یابد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم اعلام کرده اوکراین تنها در جریان ضدحمله شکست‌خورده‌ای که از ماه ژوئن به اجرا گذاشت ۱۲۵هزار سرباز و ۱۶هزار واحد از «انواع تسلیحات» خود را از دست داده است. ضدحملات ارتش اوکراین با آب‌وتاب از طرف غربی‌ها ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) آغاز شد اما نتایج مدنظر کی‌یف و حامیانش را به دنبال نداشت.
افزایش قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای به قیمت فوب خلیج فارس منتفی شد
سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گفت: هر کپسول گاز مایع یارانه‌ای بدون تغییر قیمت، ۲۷هزار و۹۰۰ تومان به مردم عرضه شود. تکلیف قانونی مجلس به دولت، عرضه گاز یارانه‌ای صرفاً‌ در سامانه سدف بود. با توجه به مشکلات برخی مردم که هنوز نتوانسته‌اند در سامانه ثبت‌نام کنند،‌ برای همه مصرف‌کنندگان خرد، نرخ غیر یارانه‌ای فقط ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و افزایش قیمت به اندازه فوب خلیج فارس نخواهد بود.

 اعتماد
لایحه بودجه ۱۴۰۳ سه‌شنبه به مجلس ارایه می‌شود
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ سه‌شنبه هفته جاری به مجلس ارایه می‌شود، گفت: رییس‌جمهور برای ارایه این لایحه به مجلس شورای اسلامی می‌آید. زارع درباره روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، توضیح داد: روند بررسی بودجه دو مرحله‌ای است؛ در مرحله نخست دولت ابتدا باید احکام کلان بودجه را به مجلس تقدیم کند که پس از ارایه، ابتدا کمیسیون تلفیق کلیات و جزییات احکام را بررسی و در صورت تصویب، لایحه مذکور برای رسیدگی به صحن علنی مجلس می‌آید.

اطلاعات
ادعای حملات سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی
آمریکا و رژیم صهیونیستی گزارش مشترکی را درباره آنچه آنها «فعالیت‌های سایبری مخرب مرتبط با ایران» نامیدند، منتشر کردند و مدعی شدند هکرهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملاتی را علیه زیرساخت‌های آنها انجام داده‌اند. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به‌طور مشترک گزارشی را برای برجسته کردن آنچه که آنها فعالیت‌های سایبری مخرب مرتبط با ایران نامیدند، منتشر کردند که به ادعای آنها می‌تواند بر چندین صنعت از جمله سیستم‌های آب مستقر در ایالات متحده و همچنین انرژی و غذا تاثیر بگذارد.بنابر ادعای نهادهایی از جمله آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا و اداره ملی سایبری اسرائیل، هکرهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «کنترلگرهای منطقی برنامه‌پذیر» که نوعی رایانه‌های دیجیتال صنعتی ساخت شرکت «یونیترونیکس» مستقر در فلسطین اشغالی است را هدف قرار داده‌اند .این آژانس‌ها در بیانیه‌ای ادعا کردند که دست کم از ۲۲نوامبر، عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگاه‌های یونیترونیکس را به خطر انداخته‌اند و پیامی را به جای گذاشته‌اند که می‌گویند «هک شدی، مرگ بر اسرائیل».همچنین طی روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد مقام‌های آمریکایی در حال تحقیق در مورد حمله ادعایی هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران ایران به سیستم آب آلیکوئیپا در ایالت پنسیلوانیا هستند.
بررسی گزارش اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱در شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل در اواخر آذر گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱و اجرای برجام را بررسی می‌کند. شورا همچنین گزارش‌هایی را از ونسا فرایزر، سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل و تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱و همچنین کمیسیون مشترک که برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شد و شامل طرف‌های فعلی توافق (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران) است؛ دریافت خواهد کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱هر شش ماه یک‌بار گزارشی را در رابطه با روند اجرای آن در نشست عادی شورای امنیت ارائه می‌دهد که اعضا این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهند. گزارش قبلی دبیرکل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱و برجام در ماه ژوییه (۱۵تیرماه) ارائه شده بود.

ابتکار
رئیس جمهوری ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
رئیس جمهور اصلاحیه بند (۱) ماده (۸۳) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد. آیت الله رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون اصلاح بند (۱) ماده (۸۳) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» را که در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، تصویب و در تاریخ ۲ آذر به تایید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور و «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» را که در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید تبصره (۲) ماده (۴) و اصلاح بند «الف» ماده (۷) و مواد (۱۸)، (۲۲) و (۶۶) موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد، برای اجرا به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بودجه کشور، مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و قوه قضائیه ابلاغ کرد.

 شهروند
جهانِ آمریکامحور، رو به پایان است
سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به پایان قریب‌الوقوع «جهانِ آمریکامحور» تأکید کرد که این جهان، جای خود را به دوره نوینی از تنوع در حوزه‌های گوناگون روابط بین‌الملل می‌دهد.
ترامپ مصونیت قضایی ندارد
دادگاه تجدیدنظر در واشنگتن رأی داد که رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بابت ایفای نقش در تحریک شورش کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ مصونیتی بابت پیگرد قضایی ندارد. دموکرات‌ها و پلیس کنگره آمریکا در پی این اعتراض خشونت‌آمیز علیه ترامپ، اقدام قانونی کردند.

اخباخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ما در کنار ملت عراق خواهیم ایستاد چرا که دشمن ما مشترک است
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با حجت‌الاسلام الحیدری؛ از مسئولان فرهنگی حشدالشعبی عراق با مهم دانستن فتوای آیت الله العظمی سیستانی در تشکیل حشدالشعبی و تمجید از مجاهدت های نیروهای مخلص و مومن حشد الشعبی، گفتند: امروز دشمن می کوشد ما را مجبور به تبعیت از خود نماید تا از هر گونه حرکت و قیام علیه منافع خود جلوگیری کند. هرچند این خیال باطلی است لیکن ما باید همیشه بیدار و هوشیار باشیم و توانمندی¬های خود را بیش از پیش ارتقاء داده و نقاط ضعف را ترفیع نماییم. ایشان در ادامه افزودند: حشد الشعبی عراق یکی از اعضای بسیار بیدار و هوشیار محور مقاومت است که با فتوای مرجعیت و مساعدت مردم عراق تشکیل شدو با افرادی همانند شهید سلیمانی و ابومهدی پیشرفت کرد. ما در کنار شما خواهیم ایستاد چراکه دشمن ما مشترک است. امروز که نظام استکبار جهانی در برابر اسلام و موازین آن قیام کرده، باید بر تکیه بر قرآن کریم، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه علیه آن قیام کنیم.

حشد الشعبی روز به روز تأثیرگذارتر خواهد شد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس «توجیه العقائدی» حشد الشعبی عراق گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که هر آنچه بر اساس تقوا و برای خدا پایه گذاری شده باشد، باقی می‌ماند و از آنجا که حشد الشعبی در راستای جهاد برای خدا و با عنایت رهبری معظم انقلاب مدظله¬العالی و تلاش‌های شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس – که از انسان‌های مخلص زمان بودند – پایه گذاری شده است، روز به روز تأثیرگذارتر خواهد شد. رئیس جامعه مدرسین حضور حشد الشعبی در کنار نیروهای انقلاب اسلامی را از مصادیق اتحاد و همدلی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق دانست و اظهار داشت: به خاطر جنگ ۸ ساله‌ای که توسط دشمنان و به منظور جدایی دو ملت ایران و عراق ایجاد شد، خداوند فرصتی ایجاد کرد که این دو ملت به هم نزدیک شوند و متحداً علیه دشمن واحد بجنگند و ایستادگی کنند.

جنگ طولانی مدت منجر به مرگ تدریجی اسرائیل خواهد شد
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به عدم دست یابی رژیم صهیونیستی به خواسته های خود در جنگ با مردم غزه و حماس اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بازنده تردیدناپذیر عملیات بزرگ و تاریخی طوفان الاقصی است؛ چراکه رژیم صهیونیستی نتوانست شکست و تحقیر تاریخی خود را ترمیم کند؛ درحالی که مقاومت توانست پیروزی عملیات طوفان الاقصی را تثبیت کند که این دستاوردی بزرگ است.عضو جامعه مدرسین با اشاره به یکپارچکی و هماهنگی مردم غزه با مقاومت و حماس اظهار داشت: امروز مرز راهبردی مقاومت اسلامی بستر را برای پیروزی های بزرگ در مقابل استکبار رژیم صهیونیستی که رو به زوال و فراموشی است فراهم کرده و منجر به مرگ تدریجی صهیونیسم در جنگی طولانی مدت خواهد شد؛ درحالی که رژیم صهیونیستی نمی¬تواند طراحی جنگ دراز مدت کند و به همین خاطر پایان تجاوز و پیروزی مقاومت فلسطین نزدیک است.

شورای نگهبان حافظ اسلامیت نظام است
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی با تحلیل و اشاره به چرایی هجمه و فشار به شورای نگهبان گفت: ما در انتخابات نوعاً با این دست مسائل رو به رو هستیم، افرادی که رد صلاحیت می شوند اظهار بی تقصیری می¬کنند و سخن از برخورد جناحی می زنند. وی شورای نگهبان را حافظ اسلامیت نظام برشمرد و گفت: معمولا در ایام انتخابات با هجمه علیه شورای نگهبان رو به رو هستیم اما خللی در روند فعالیت شورای نگهبان به وجود نمی آورد. عضو جامعه مدرسین ،شورای نگهبان را مورد اعتماد امام راحل و مقام معظم رهبری دانست و گفت: اگر کسی رد صلاحیت شد شرع این اجازه را نمی دهد مسئله او را علنی و برای عموم فاش کرد اما اگر خود افراد طبق روال و قانون مراجعه کنند دلیل رد را به خودشان بیان می کنند.وی افزود: شورای نگهبان یکی از ارگان های مهم نظام است و تا به حال هم در حد توان نظام را در مسیر اسلام نگه داشته اند و ان شاء الله تا ظهور حضرت حجت ولی امر نظام را حفظ کنند و مشکلات کشور با همت دولت مرتفع شود.

حمله به پایگاه اشغالگران آمریکایی در اربیل
فارس/ رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار در پایگاه «حریر» محل استقرار اشغالگران آمریکایی در اربیل خبر دادند. لحظاتی بعد گروه مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان آن در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، محل استقرار آمریکایی‌ها در فرودگاه اربیل را با پهپاد هدف قرار دادند و مستقیم به هدف اصابت کرد.

حماس، تل‌آویو را موشک‌باران کرد
فارس/ منابع صهیونیستی گزارش دادندکه جنبش «حماس» در دور جدید عملیات موشکی، حداقل یکصد فروند راکت و موشک به تل‌آویو و حومه آن شلیک کرد لحظاتی بعد گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به تداوم جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه و کشتار کودکان و زنان در این منطقه، موج جدیدی از حملات موشکی را به تل‌آویو انجام داده است. القسام همچنین با انتشار فیلمی از لحظه شلیک تعداد زیادی از موشک‌ها به سمت صهیونیست‌ها، بر تداوم مقاومت تا پایان تجاوزات اشغالگران به نوار غزه تأکید کرد. منابع صهیونیستی همچنین تصایوری از تل‌آویو منتشر کردند که نشان می‌دهد یک فروند موشک گنبد آهنین ضمن ناتوانی در رهگیری، دچار اشتباه شده و به خانه‌های غصبی صهیونیست‌ها در محله «غوش‌دان» برخورد کرد.

پنتاگون: اجازه نمی‌دهیم حماس یا پوتین پیروز بشوند
فارس/ وزیر دفاع آمریکا بامداد یکشنبه گفت که واشنگتن به‌ صورت همزمان به حمایت از رژیم موقت صهیونیستی و اوکراین ادامه می‌دهد تا حماس و روسیه اجازه پیروزی پیدا نکنند. آستین با بیان اینکه حمایت آمریکا از امنیت تل‌آویو بی‌چون و چرا است، توضیح داد: «کمک‌ها به اسرائیل را تسریع کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که حماس دوباره کاری را که در ۷ اکتبر انجام داد، تکرار نکند». وی همچنین افزود: «ما هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را نخواهیم پذیرفت و برای حفاظت از نیروهای خود هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد».رئیس پنتاگون ادامه داد: «ما موقعیت خود را در خاورمیانه تقویت کرده‌ایم تا از تهدیدشدن اسرائیل جلوگیری و از آن محافظت کنیم. هر کشوری وظیفه اخلاقی دارد که به حمله‌ای مانند آنچه در ۷ اکتبر رخ داد پاسخ دهد».پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با وزرای خارجه کشورهای عربی گفت که واشنگتن به حمایت از رژیم تروریست صهیونیستی ادامه می‌دهد.

توافق ترکیه و عراق برای دلارزدایی از مبادلات تجاری
فارس/ بانک مرکزی عراق اعلام کرد که به منظور ایجاد تنوع ارزی در مبادلات تجاری و حفظ ثبات مالی کشورش، دلار را از مبادلات تجاری با ترکیه حذف می‌کند.بانک مرکزی عراق گفت که با طرف ترکیه‌ای توافق شده است که ترتیبات بانکی بین بانک‌های عراقی و همتایان ترکیه‌ای آنها از طریق بانک‌های واسطه انجام شود تا در خصوص مبادلات تجاری به بازرگانان و واردکنندگان عمده اطمینان داده شده و تسویه این مبادلات به یورو و لیر ترکیه انجام شود.بر اساس این بیانیه، نتیجه دوم مذاکرات با طرف ترکیه‌ای این است که توافق شده مبادلات تجاری برای تجار و خرده فروشان کوچک (از طریق دینار در برابر یورو یا لیر ترکیه) به نحوی ساماندهی شود که چرخه یکپارچه فرآیند تجاری را تضمین کند، به نحوی که سپرده به دینار در داخل عراق به یورو یا لیر در ترکیه پرداخت و سپس کالا از ترکیه به عراق بار زده می‌شود.

دست برتر حماس در جنگ اطلاعاتی
مهر/ سخنگوی ارتش اسرائیل اذعان کرد: «حماس دست برتر در جنگ اطلاعاتی در برابر ما دارد.»هاگاری با اذعان به اشراف اطلاعاتی میدانی نیروهای مقاومت حماس گفت: جنگ طولانی مدت خواهد بود. سخنگوی رژیم صهیونیستی در ادامه به توانمندی رزمی و پیچیده رزمندگان حماس پرداخت و اقرار کرد که حماس در زیر زمین قدرتمند است و باید اذعان کنیم که هنوز مناطق زیادی هست که ما به آنها دسترسی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *