خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
سامانه‌های موشکی ایران منطبق با فناوری‌های روز در مدار هستند
امیرسرتیپ رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا کشور با حضور در منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب از بخش‌های مختلف سایت راداری این منطقه پدافندی بازدید کرد و توان رزمی و آمادگی دفاعی آنها را مورد ارزیابی قرار داد.امیر سرتیپ رحیم‌زاده با بیان این‌که پدافند هوایی گام‌های مؤثری در جهت خنثی سازی تهدیدات دشمن برداشته است، گفت: ما در راستای تأمین امنیت آسمان کشور و آسمان منطقه آمادگی داریم که با همسایگان‌مان همکاری کنیم تا خودمان بتوانیم امنیت آسمان منطقه را در اختیار داشته باشیم. وی اظهار کرد: سامانه‌های راداری و موشکی ما منطبق با فناوری‌های ‌روز دنیا طراحی شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته که تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در حال انجام مأموریت و دفاع از آسمان کشور هستند. امیر سرتیپ رحیم‌زاده با اشاره به این‌که قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل بر همه مشهود و عیان شده است، افزود: در سایه هماهنگی و هم‌افزایی نیروهای ارتش و سپاه به مرحله‌ای از پیشرفت و اقتدار رسیده‌ایم که لرزه بر اندام استکبار جهانی افتاده است.
امنیت تنگه هرمز توسط کشورهای منطقه تأمین می‌شود
فرماندهان عالی‌رتبه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سرتیپ ستاد حامد بن‌عبدا…بن احمد البلوشی، معاون عملیات ستاد کل ارتش عمان دیدار کردند.دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این دیدار بیان کرد: تأمین امنیت تنگه راهبردی هرمز با کشورهای منطقه است و حضور بیگانگان تنها برای ایجاد تفرقه بین ملت‌های مسلمان است.دریادار تنگسیری افزود: دلایل حضور بیگانگان ایجاد درگیری، تفرقه، فروش سلاح و غارت منابع این مناطق مهم از جهان است.وی تصریح کرد: همیشه به‌دنبال وحدت و همگرایی بین ملت‌های مسلمان بوده‌ایم و از دیرباز با برادران‌مان در کشور دوست و برادر سلطنت عمان نیز روابط بسیار خوبی داشته‌ایم و در جنگ هشت ساله تحمیلی هم در مقابل رژیم بعث، این کشور از ایران حمایت و کمک‌های خوبی کرد.سردار تنگسیری با اشاره به تولید تجهیزات و جنگ‌افزارهای بومی گفت: جوانان ما در نیروی دریایی سپاه، طراحی و تولید شناورهایی را انجام داده‌اند که در دنیا بی‌نظیر است و در موضوع موشکی، پهپادی و زیرسطحی نیز دستاوردهای زیادی داشته‌ایم که دشمنان تنها از بخشی از آن مطلع هستند.

 همشهری
مرعشی، دبیرکل کارگزاران ماند
اعضای شورای‌مرکزی حزب کارگزاران سازندگی برای یک دوره دیگر، حسین مرعشی را به‌عنوان دبیرکل این حزب انتخاب کردند. همچنین در نخستین جلسه شورای‌مرکزی جدید این حزب، محسن هاشمی به‌عنوان رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی انتخاب شد.
حملات جدید حزب الله به مواضع اسرائیل
گروه مقاومت حزب الله لبنان شامگاه جمعه همزمان با آغاز بمباران جنگنده‌های صهیونیستی علیه نوار غزه، حملات خود در جبهه شمال را پس از آتش بس ۷ روزه از سرگرفت. بر مبنای اعلامیه‌ای که حزب الله لبنان منتشر کرده، نیروهای این سازمان در جبهه شمال فلسطین اشغالی، حداقل در سه منطقه، رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. برمبنای این اعلامیه، نیروهای حزب الله لبنان گروهی از نظامیان اسرائیلی در منطقه المرج، حمله به پایگاه نظامی رمیم و حمله به گروهی از سربازان اسرائیلی در منطقه رامیا را هدف قرار دادند.
آمادگی یمن برای از سرگیری عملیات علیه صهیونیست‌ها
نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای بر آمادگی خود برای اجرای عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی با از سرگیری تجاوزات این رژیم علیه غزه خبر داد. در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده که در راستای اجرای دستورات رهبر جنبش انصارالله و در پاسخ به خواسته‌های ملت بزرگ یمن و دیگر آزادگان امت عربی و اسلامی برای ایستادگی در کنار ملت فلسطین و حمایت از مقاومت قهرمان آن، نیروهای مسلح یمن بر آمادگی خود برای از سرگیری عملیات نظامی علیه دشمن اسرائیلی در صورت تصمیم آن برای آغاز مجدد تجاوزات علیه غزه، تأکید می‌کند.
برنامه جدید کنگره آمریکا برای کوچاندن مردم غزه
کنگره آمریکا طرح جدیدی را ارائه داده که به موجب آن هرگونه کمک آمریکا به کشورهای عربی مشروط به موافقت آنها برای میزبانی از آوارگان فلسطینی از غزه خواهد بود. بنا بر اعلام سازمان ملل، حدود ۱.۷میلیون فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده همه باید متحد و یکپارچه خواستار پایان اشغال فلسطین و لغو محاصره غزه شوند. به‌گفته گوترش، جامعه جهانی خواستار آتش‌بس طولانی مدت در غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، آزادی همه اسرا و حمایت از غیرنظامیان است.

 کیهان 
احیای برجام فایده‌ای ندارد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه رویکرد نه‌چندان سازنده خود علیه تهران، پنج‌شنبه خواستار توجه جهان به مسئله هسته‌ای ایران شد.گروسی در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» مدعی شد که به دلیل معطوف شدن تمام توجهات جهانیان به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حماس، دنیا نباید خطرات تمایلات اتمی ایران را دست‌کم بگیرد. وی در ادامه از سران قدرت‌های جهانی خواست که گفت‌وگوها با ایران را از سر بگیرند و به خطراتی که انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران دارد بیشتر توجه کنند. مدیرکل آژانس اتمی اظهار داشت: «باید به نحوی سیستم گفت‌وگو با ایران را بازآفرینی کرد. البته قطعا ممکن است توجهات به چیز دیگری [جنگ غزه] باشد. ولی این، مسئله [ایران] را حل نمی‌کند. حتی ممکن است آن را به دلیل بی‌تفاوتی، وخیم‌تر کند.» با وجود اینکه ایران بارها تاکید کرده چیزی بیشتر یا متفاوت از برجام را نمی‌پذیرد، گروسی مدعی شد که شاید گفت‌وگوها با ایران به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد تا اینکه بخواهند همان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) را احیا کنند. به نوشته فایننشال تایمز، وی در این‌باره ادعا کرد: «تلاش برای قرار دادن یک توافق هسته‌ای در چارچوب برجام، فایده‌ای ندارد. می‌توانید دوباره به آن برجام بگویید، ولی باید برجام شماره ۲ یا چیز دیگری باشد، زیرا نیاز به تطبیق [با شرایط جدید] دارد.»
عدم حضور رئیس‌جمهور در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل و ترک کنفرانس توسط هیئت ایرانی
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به دلیل دعوت از مقامات رژیم صهیونیستی در نشست تغییرات آب و هوائی سازمان ملل، در این اجلاس شرکت نکرد.همچنین هیئت جمهوری اسلامی ایران که به ریاست وزیر نیرو در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شرکت کرده بودند، در اعتراض به حضور مسئولان رژیم جنایتکار صهیونیستی این کنفرانس را ترک کردند.

 ایران 
متروی پرند پس از ۱۸ سال انتظار با سفر آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته با طی مسیر از ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا شهر جدید پرند، از مترو این شهر به صورت رسمی بهره‌برداری کرد. پروژه مترو پرند با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود اما در دو سال گذشته با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تأمین اعتبار و تکمیل شد. خط مترو شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.
جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته در آیین افتتاح «ایستگاه مترو شهر جدید پرند» با اشاره به سفر آذرماه سال گذشته دولت به شهرستان رباط‌کریم و وعده تکمیل این ایستگاه و خطوط مواصلاتی آن در مدت یک‌سال، از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کرد.رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی جزو سیاست‌ها و دستور کارهای اصلی دولت مردمی است، افزود: دولت با وجود همه تحریم‌ها و فشارها دست از تلاش برای توسعه کشور برنداشته و مصمم هستیم حرکت قطار پیشرفت کشور سرعت گرفته و تداوم یابد. دشمن تلاش می‌کند پیشرفت ایران اسلامی متوقف شود، اما در برابر ملتی با اراده که عزم خود را برای پیشرفت جزم کرده موفق نخواهد شد.
اعلام آمادگی ایران برای ارتقای روابط نظامی با عربستان
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تماس تلفنی با وزیر دفاع عربستان با اظهار خرسندی از توسعه‌ روابط دوستانه بین دو کشور، آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای روابط نظامی بین دو کشور اعلام کرد. خالد بن‌ سلمان نیز از ارتقای سطح همکاری‌ها استقبال کرد.
اولین ناوشکن سپاه تا پایان سال عملیاتی می‌شود
امیر دریادار داوود قلی‌زاده، رئیس گروه ناوشکن‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام این خبر گفت: اولین ناوشکن نیروی دریایی سپاه با نام شهید صیاد شیرازی تا پایان سال جاری به یگان رزم این نیرو الحاق خواهد شد. این ناوشکن مراحل نهایی ساخت خود را می‌گذراند و قرار است تا پایان سال جاری رونمایی شود.
بازدید سخنگوی دولت از ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش
علی بهادری جهرمی با حضور در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، جاسک و کنارک، از ناوشکن‌های دنا، سهند، سبلان و همچنین زیردریایی فاتح و نیز اسکله‌ها، مجموعه مهارت‌آموزی، مجتمع فرهنگی شهدای نداجا و همچنین مجموعه کارخانه‌های نداجا و توانایی‌های فنی-مهندسی نیروی دریایی در ساخت و تعمیرات انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی بازدید کرد.

 جمهوری‌اسلامی
هنری کیسینجر جنایتکار جنگی بود
هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق ایالات متحده در ۱۰۰ سالگی در خانه خود در ایالت «کنتیکت» در آمریکا درگذشت. «میک والاس» قانونگذار ایرلندی پارلمان اروپا پنجشنبه شب در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» درخصوص «هنری کیسینجر» وزیر خارجه سال‌های دور آمریکا نوشت: «کیسینجر یک جنایتکار جنگی بود که در نابودی زندگی میلیون‌ها نفر نقش داشت اما هرگز مورد بازخواست قرار نگرفت.»

 وطن امروز 
تسلیحات دفاعی ایران با نمونه‌های خارجی پیشرفته برابری می‌کند
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خود اتکایی و خود کفایی را راهبرد اصلی نیروهای مسلح در برابر بیگانگان دانست و گفت: طعم شیرین امنیت کام مردم را به شیرینی کشانده است. امیر سرتیپ صباحی‌فرد با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌ها تا حدی چرخه پیشرفت در حوزه‌های مختلف را کند کرده و تحت شعاع قرار داده تصریح کرد: خود اتکایی و خودکفایی راهبرد اصلی نیروهای مسلح در برابر بیگانگان است.
تهدیدزدایی و حداکثرسازی ظرفیت ۲‌ رکن اساسی منطق بسیج است
خطیب نماز جمعه تهران، تهدیدزدایی و حداکثرسازی ظرفیت برای تولید فرصت پیشرفت را ۲ رکن اساسی منطق بسیج عنوان کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه روز چهارشنبه رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان یک دوره جامع تحلیل راهبردی – سیاسی – تاریخی مبتنی بر حکمت و بصیرت، تبیین فرمودند، بیان کرد: مکتب بسیجی همان مکتب امام و مکتب امام همان مکتب ناب محمدی است. امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: منطق بسیج بر ۲ رکن تهدیدزدایی حداکثری و ایجاد فرصت پیشرفت برای زندگی بهتر مردم استوار است. بسیج از یک سو در برابر دشمنان با انواع و اقسام تهدیدها قرار دارد و از سوی دیگر در پیشانی امداد‌رسانی به شهروندان و در جهت تحقق ایران قوی حرکت کرده است. این منطق بسیج برافراشته و درخشان است. خطیب موقت جمعه تهران با برشمردن ویژگی‌های بسیج بیان کرد: بسیج یک تفکر و فرهنگ است، در یک سازمان گنجانده نمی‌شود و فرازمان و فرامکان است. حجت الاسلام علی‌اکبری در توضیح بعد فرازمانی بسیج گفت: شهید مدرس یک بسیجی مثال‌زدنی است که در برابر تهدید و تطمیع ایستاد، همچنین میرزا کوچک‌خان که در سالروز شهادت او قرار داریم هم یک بسیجی دلاور بود.
خون‌آشامی صهیونیست‌ها در سایه حمایت‌های آمریکاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: نقض آتش‌بس و آغاز دوباره تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه ‎غزه دقایقی قبل از خروج بلینکن وزیر خارجه آمریکا از سرزمین‌های اشغالی؛ باز هم غیرنظامیان، کودکان و زنان قربانیان اصلی حملات جنایتکارانه نظامیان رژیم صهیونیستی هستند. ناصر کنعانی در ادامه آورد: خون‌آشامان صهیونیست پس از کشتار بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، دور جدید کشتار خود را در سایه ادامه حمایت دولت آمریکا آغاز کرده‌اند. کنعانی تصریح کرد: ملت‌ها و اکثریت قریب به اتفاق دولت‌های جهان، تداوم آتش‌بس و توقف کامل حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه غربی فلسطین را فریاد می‌زنند ولی صهیونیست‌های جنایتکار و کودک‌کُش در خیال پوچ جبران شکست ترمیم‌ناپذیر، با کشتار غیرنظامیان، کودکان و زنان به دنبال پیروزی هستند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بدیهی است مسؤولیت سیاسی و حقوقی تداوم تجاوز و استمرار کشتار سبعانه مردم ‎فلسطین، علاوه بر جنایتکاران رژیم‌ صهیونیستی، بر عهده دولت آمریکا و چند دولت معدود حامی این رژیم آپارتاید است.

 خراسان 
رزمایش نظامی مشترک ایران و عمان در تنگه هرمز
یازدهمین رزمایش‌ دریایی «امداد و نجات» به منظور ارتقای آمادگی رزمی و اجرای توافقات به عمل آمده مرتبط با سناریوهای امنیت دریایی در کمیسیون‌های مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بر اساس طرح‌های عملیاتی دریاپایه، به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش و با مشارکت شناورهای رزمی و واحدهای پروازی نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش، نیروی دریایی سپاه پاسداران، اداره بنادر و دریانوردی، دریابانی فراجا و نیروی دریایی سلطنت عمان، در محدوده آب‌های شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز، برگزار شد.
توماج صالحی به دلیل ادعای بدون سند بازداشت شد
توماج صالحی که چندی پیش با رای دیوان‌عالی کشور مبنی بر بررسی مجدد پرونده‌اش در دادگستری، آزاد شده بود پس از برخی اظهارنظرهای کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شد. صالحی در صحبت‌های‌ خود مدعی طرح شکایت از برخی افراد شده بود‌ که بررسی پرونده قضایی اخیر وی و استعلام از مراجع قضایی نشان می‌دهد نه این فرد و نه وکیلش تاکنون هیچ شکایتی از ضابط یا قضات پرونده ثبت نکرده‌اند.
تولید کاغذ در کشور به دو برابر نیازها می رسد
جشن خودکفایی تولید کاغذ موردنیاز کتب درسی کشور در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشن خودکفایی به وضعیت نگران کننده و فروپاشیده دو سال قبل این کارخانه اشاره کرد و گفت: امروز این کارخانه، کاغذ همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی کودکان ایرانی را تامین کرد. اسماعیلی با بیان این که روزی که مدیرعامل حاضر کارخانه چوب و کاغذ استان این کارخانه را تحویل گرفت، وضعیت بسیار به‎هم ریخته‌ای داشت، ادامه داد: زیرساخت‌ها در این کارخانه فراهم بود، اما روحیه جهادی و تلاش در این کارخانه وجود نداشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هم اکنون کار جهادی این مجموعه بعد از دو سال نتیجه داد و شاهد برگزاری جشن خودکفایی کاغذ کتب درسی کشور در آن هستیم. اسماعیلی گفت: با قرار گرفتن چهار کارخانه چوب و کاغذ مازندران، شیراز، شادگان و خوزستان در چرخه تولید، بیش از دو برابر نیاز کشور به کاغذ را تولید خواهیم کرد.

 مردم سالاری
شهادت خبرنگار شبکه الاقصی
منابع خبری از شهادت خبرنگار شبکه الاقصی در جریان تجاوزهای جدید رژیم صهیونیستی به غزه خبر دادند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در غزه اعلام کرد که عبدالله درویش، تصویربردار و خبرنگار شبکه الاقصی در جریان تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید.این دفتر اعلام کرد که با شهادت این خبرنگار شبکه الاقصی، شمار شهدای خبرنگار از هفتم اکتبر(۱۵مهر) تاکنون به ۷۱نفر رسید.
هشدار درباره کوچ یک میلیون آواره از غزه
کمیسرکل آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) هشدار داد که حمله رژیم صهیونیستی به جنوب غزه ممکن است یک میلیون آواره را به سمت مرزهای مصر سوق دهد. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: غزه در معرض حرکت به سمت سونامی انسانی است. ساکنان غزه به حدی ضعیف شده‌اند که بسیاری از مردم از مرگ به خاطر بیماری‌ها و نیز بمباران اسرائیل هراس دارند.وی افزود: بعد از اینکه تاثیر محاصره را دیدم، بسیار از آغاز فصل زمستان هراس دارم. بعد از اینکه ضعف و محرومیت و رنج‌های مردم را دیدیم، ممکن است ما در آستانه یک فاجعه انسانی کامل- سونامی باشیم.

 قدس 
حضور همزمان دو ناوشکن ایرانی در خلیج عدن و دریای سرخ
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش طی سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش، برقراری روابط بین‌الملل در عرصه جهانی است و امروز این مأموریت در بالاترین کیفیت و سطح در حال اجراست. هیچ نقطه‌ای از کره زمین وجود ندارد که پرچم کشور عزیزمان، در آن برافراشته نشود. امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به مأموریت‌های این نیرو که در حال اجراست، بیان کرد: این افتخار را داریم که ناوشکن جماران در خلیج عدن مشغول تأمین امنیت کشتیرانی است و ناوشکن البرز نیز در دریای سرخ این مأموریت را عهده‌دار است.
«پاپ» تجاوز تل‌آویو به غزه را عملیات تروریستی خواند
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در تماسی که قبلاً فاش نشده بود، به رژیم صهیونیستی درباره ارتکاب تروریسم در نوار غزه هشدار داد. به گزارش واشنگتن پست، پاپ همچنین تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه را عملیات تروریستی توصیف کرده است. وی روز چهارشنبه گذشته هم تمدید آتش‌بس موقت در نوار غزه و تداوم روند آزاد کردن اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را خواستار شده بود.
وعده توزیع سلاح میان ساکنان فلسطین اشغالی
به دنبال عملیات استشهادی جدید در فلسطین اشغالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و وزیر امنیت عمومی رژیم اسرائیل وعده توزیع تسلیحات میان ساکنان فلسطین اشغالی را دادند. نتانیاهو در حالی این سخنان را بیان کرد که شبکه۱۲ این رژیم از آغاز جلسات محاکمه وی از هفته آینده خبر داد و روزنامه «هاآرتص» نیز نوشت جلسه دادگاه از روز یکشنبه از سر گرفته می‌شود.

 ابتکار 
اسرائیل بار دیگر جنگ را در غزه آغاز کرد
رژیم صهیونیستی صبح دیروز (جمعه دهم آذرماه) پس از پایان موعد آتش بس موقت در غزه تجاوزهای خود علیه مردم فلسطین را از سر گرفت و با شهید و مجروح کردند تعدادی از غیرنظامیان فلسطینی خواستار تخلیه شهر خان‌یونس شد. براساس اعلام برخی رسانه‌های عربی، تیراندازی و شلیک گلوله‌های سنگین در شمال غرب منطقه النصیرات و درگیری‌های شدید در شرق منطقه البریح در جریان است.این منابع همچنین از درگیری و انفجار و حملات توپخانه‌ای در همه مناطقی که ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر به آنجا یورش برده بودند، خبر دادند.

 اطلاعات 
ایران نسبت به تبعات بازگشت جنگ به غزه هشدار داد
به دنبال شکست آتش بس درغزه، امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در فضای مجازی نوشت: راه حلی جز استمرار آتش‌بس و ارسال گسترده کمک‌های انسانی در غزه و توافق بر سر تبادل اسرای طرفین وجود ندارد.اسرا با جنگ آزاد نمی شوند بلکه در بمباران‌ها کشته می‌شوند. استمرار جنگ واشنگتن و تل‌آویو یعنی نسل‌کشی جدید در غزه و کرانه باختری. گویا آنان به تبعات سخت بازگشت به جنگ فکر نمی‌کنند.تا دیر نشده حملات به غزه را فوراً متوقف کنید.وزیر امور خارجه همچنین در نامه‌ هایی به دبیرکل اتحادیه آلبا (اتحاد بولیواری برای ملل آمریکای ما)، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و دبیرکل آسه‌آن از آنان بابت مواضع شفاف درباره توقف کشتار درغزه واحترام به وقوانین بین المللی و بشردوستانه تقدیر کرد. وزیر امور خارجه همچنین به منظور قدردانی از حمایت‌های صنعا از مردم فلسطین در محل سفارت یمن در تهران حضور یافت و با سفیر این کشور رایزنی کرد.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مصحف مشهد رضوی بهترین سند در مقابل منکران و گویای افتخارات قرآنی شیعیان است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای موسسه آل البیت، مصحف مشهد رضوی را خدمتی بزرگ برشمرده و ابراز داشت: این مصحف، باعث آبروی شیعه در جهان است که توانسته مصحفی با این قدمت را عرضه نماید، و اهمیت آن در آینده بیشتر آشکار خواهد شد.وی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان نسبت به اعتقادات اهل تشیع در مورد قرآن، افزود: این مصحف شریف، بهترین سند در مقابل منکران و گویای افتخارات قرآنی شیعیان است، این که دشمنان می گویند، شیعه با قرآن ارتباطی ندارد، با ارائۀ این مصحف، متوجه خواهند شد که بهتر از آن ها، قرآن را به جهانیان ارائه می کنیم.این مرجع تقلید در ادامه به تلاش های گستردۀ دشمنان در جدایی میان قرآن و عترت اشاره کرده و بیان داشت: بنا بر حدیث ثقلین ما باید به قرآن اهتمام داشته باشیم، زیرا قرآن و عترت از هم جدا نیستند.

دشمن با بهره گیری از مشکلات اقتصادی سعی در تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام اسلامی دارد
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با دکتر منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به مشکلات معیشتی، بر لزوم ریشه یابی و پیگیری رفع این مسائل تا حصول نتیجه لازم تاکید و خاطر نشان کردند: دشمن با بهره گیری از مشکلات اقتصادی موجود سعی در تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام اسلامی و القای ناکارآمدی آن دارد. این هجمه باید درهم شکسته شود؛ این مهم تنها با تحقیق، بکارگیری افراد متخصص و متعهد و تلاش انقلابی مسئولین محقق خواهد شد.این مرجع تقلید افزودند: میزان و ترازوی عملکرد شما رضایت مردم است. مردم باید نتیجه تلاش های شما را در سفره های خود حس کنند. مردم ما بسیار صبور، قابل احترام و لایق بهترین ها هستند.

ایام فاطمیه همچون عاشوراء از مفاخر دین است
رسا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و هیأت همراه با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دارای مقام والایی است،بیان کرد: ایام فاطمیه همچون عاشوراء از مفاخر دین ماست چرا که در این ایام، هم فضائل و کلمات اهل بیت عصمت و طهارت ذکر می شود و هم دیانت مردم با معرفی این الگوها، تقویت می شود و هم ضعف ها در این مراسم روشن می شود و مشخص می شود که این ضعف ها به حساب دین نیست، دین و مسجد و امامت و اهل بیت، ضعفی ندارند بلکه این ضعفها بابت اشخاص و افراد هست و نه مکتب! بین اشخاص و مکتب خیلی فرق است!وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: وظیفه اصلی شما سرکشی به حوزه های علمیه و نخبه شناسی باشد، هر چند فضل خداوند عام است اما همه یک دست نیستند وظیفه ما این است که طلاب را خوب بررسی کنیم و افرادی که مستعد و دارای آینده هستند شناسایی و تقویت شوند تا این نخبه ها، هدر نروند.

لزوم توجه به مسائل فرهنگی در بودجه نویسی
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی در بودجه ریزی خاطر نشان کرد: همانگونه که معتقدیم باید به مراکز دانشگاهی توجه شود، معتقدیم که باید به سایر مراکز علمی و فرهنگی همچون حوزه علمیه نیز توجه شود، چرا که عدم توجه به فرهنگ می‌تواند خسارات و هزینه‌های بیشتری را برای مقابله با تبعات آن در پی داشته باشد.رئیس جامعه مدرسین همچنین با اشاره به جایگاه سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان، همانطور که می‌گویند، مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است، چون یک حالت خزانه داری دارد و تمامی فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، سلامت، فرهنگ و آموزش، به این سازمان گره می‌خورد. وی افزود: مجموعه مسائل کشور به سازمان برنامه و بودجه ارتباط دارد. اگر این سازمان منابع را در زمان مناسب و به مقدار کافی تزریق نکند، کاری پیش نخواهد رفت. بنابراین باید از کارشناسان خبره و با قدرت تحلیل خوب استفاده کنید تا زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود و لایحه‌ای تنظیم می‌شود، همه جوانب آن قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی مورد ملاحظه و بررسی قرار گرفته باشد.

محور مقاومت پرونده عالم یک قطبی و خاور میانه جدید را محو کرد
حوزه/ آیت الله اعرافی خطیب جمعه قم گفت: رهبر ما به بیان زیبا گفتمان را در قصه فلسطین تبیین کردند. ما گفتمان زورگویانه نداریم و می‌گوییم انتخابات بین فلسطینی‌های اصیل تکلیف را مشخص می کند، ما اهل ظلم و جنایت نیستیم، درحالی که شما در ۷۰ سال گذشته از هیچ جنایتی فروگذاری نکردید. زمانی که عالم اسلام در قصه فلسطین پیروز شود با عدل با شما برخورد می‌کند.عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: فجایعی در قصه غزه رخ دارد که کم نظیر در تاریخ است. این یک آزمون بزرگ برای دولت‌های اسلامی و مجامع بین المللی است.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه محور مقاومت با قامت رشید، پرونده دهکده جهانی، عالم یک قطبی و خاور میانه جدید را محو کرد، یادآور شد: امروز مردم ایران، همه دستگاه و مسئولین در کنار ملت‌های مسلمان و مردم آزادی خواه جهان همراه با این موج انسانی حضور دارند فریاد آن‌ها مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا است.

ترور فرماندهان حماس، هدفی طولانی و پرهزینه برای تل آویو است
مهر/ رویترز در گزارشی تحلیلی با اشاره به نام سه فرمانده حماس، از برنامه بلند مدت تل آویو برای ترور آن‌ها خبر داده است.بنا به این گزارش، ضیف، رئیس شاخه نظامی حماس، مروان عیسی نفر دوم در رأس هرم و یحیی سنوار رهبر حماس در غزه سه مردی هستند که در صدر فهرست اسرائیل برای ترور قرار دارند.رویترز به نقل از سه منبع حماس بدون ذکر نام گفت که این سه رهبر احتمالاً از تونل‌های غزه عملیات نظامی حماس را هدایت می‌کنند و مذاکرات را برای مبادله فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل با گروگان‌ها رهبری می‌کنند.در عین حال دو کارشناس نظامی به رویترز گفتند که ترور سنوار، ضیف و عیسی به اسرائیل فرصت می‌دهد تا مدعی یک پیروزی نمادین مهم شود. اما دستیابی به این هدف طولانی و پرهزینه خواهد بود و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
تسنیم/ وزارت دفاع سوریه اعلام کرد : بامداد امروز، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه، برخی نقاط در اطراف شهر دمشق را هدف قرار داد که سامانه پدافند هوایی کشورمان به مقابله با حملات موشکی دشمن پرداخت و بیشتر آنها را ساقط کرد و (این حمله) تنها خسارت مادی به بار آورد.پیش از این رسانه‌های رسمی سوریه از حمله هوایی جدید رژیم صهیونیستی به حومه دمشق خبر داده بودند. تلویزیون رسمی سوریه گزارش داد که به دنبال این تجاوز پدافند هوایی این کشور به مقابله با موشک‌های دشمن پرداختند.

اهدای بمب‌های سنگرشکن آمریکا به رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه وال استریت ژورنال ازاهدای بمب‌های سنگرشکن از سوی دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم و ویرانی بیشتر نوار غزه به بهانه مقابله با مقاومت پرده برداشته است.این رسانه به نقل از مسئولان آمریکایی فاش کرد که دولت آمریکا، اسرائیل را به ۱۰۰ بمب سنگرشکن blu109 مجهز کرده است.این رسانه به نقل از این مقامات فاش کرد که اسرائیل از این بمب‌ها برای بمباران اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه استفاده کرد که به کشته شدن(شهادت) ۱۰۰ شهروند فلسطینی منجر شد.این افشاگری در حالی است که کاخ سفید مدعی شده که برای برقراری مجدد آتش بس انسانی در غزه تلاش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *