خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند آنفلوآنزاست
عین‌اللهی، وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که «آنهایی که علائم سرماخورگی دارند، حتما باید ماسک بزنند» گفت: در بررسی ما شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند، آنفلوآنزاست و از بین بیمارانی که بستری می‌شوند ۵ درصد بیماران بدحال مربوط به کروناست و ۹۵ درصد آنفلوآنزاست.
از شرق مدیترانه تا غرب آسیا تحت تأثیر انقلاب اسلامی هستند
مشاور فرمانده کل‌قوا گفت:‌ آنچه باعث کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه شده، همین گروه‌های مقاومت مردمی در عراق و سوریه هستند و به فضل‌الهی سرنوشت فرار از افغانستان، سرنوشت آینده آمریکایی‌ها یعنی فرار از سوریه و عراق خواهد شد.سردار رحیم صفوی افزود: کالبدشناسی و آناتومی قدرت و تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی و رخداد‌های منجر به انقلاب اسلامی طی ۲۰۰سال گذشته در ایران وحتی کشور‌های غرب آسیا نشان‌دهنده سه گفتمان «سازش»، «گفتمان التقاطی» و «گفتمان مقاومت» است. وی در تشریح گفتمان سازش بیان کرد: گفتمان سازش و کنار آمدن و تسلیم شدن در برابر ظالمان و قدرت‌های بزرگ جهانی و به‌طور خاص قدرت‌های غربی توسط برخی از روشنفکران دوره قاجار و پهلوی دنبال می‌شد که معتقد بودند ما از سر تا پا باید غربی شویم تا پیشرفت کنیم. وی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های مقاومت اسلامی در این کشور‌ها افزود: جبهه مقاومت از شرق مدیترانه تا غرب آسیا تحت تأثیر انقلاب اسلامی و آموزه‌های شهدای ایران قدرت گرفت، یعنی فلسفه شهادت و آرمان شهدای دفاع مقدس، جبهه مقاومت را تشکیل داد و محصول و کارکرد جبهه مقاومت شد.

 همشهری
راهبردهای انتخاباتی شورای‌ائتلاف
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف گفت: امسال وظیفه سیاسی‌ای مهم‌تر از انتخابات نداریم و هر نتیجه‌ای که این انتخابات داشته باشد، با همین شور و شوق کار را ادامه می‌دهیم. وی همچنین تأکید کرد «کار سیاسی» در میدان و حضور در کنار مردم و سازماندهی کردن جوانان است. باید در مسجد و دانشگاه و کارخانه سراغ مردم و جوانان و بانوان برویم.
اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور می‌یابند
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه‌اسلامی گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور می‌یابند. براساس گزارشی که از استان‌ها دریافت کرده‌ایم، تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده‌اند و تأیید هم شده‌اند و احتمال می‌رود فهرست هم بدهند.
درخواست ۱۵۵هزار صهیونیست برای دریافت بیمه بیکاری
مرکز بیمه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه نزدیک به ۱۵۵هزار تن از ساکنان اراضی اشغالی درخواست دریافت بیمه بیکاری داده‌اند. حدود ۱۱۳هزار و ۶۸تن از ساکنان اراضی اشغالی، دچار بیکاری غیرارادی شده اند؛ همچنین از ابتدای ماه نوامبر ۱۰۴هزار و ۸۷۸تن از ساکنان مناطق اشغالی برای دریافت مزایای بیکاری ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۸۳هزار و ۱۵۷مورد دچار بیکاری غیرارادی شده‌اند.
آزادی اسرای نظامی اسرائیل در ازای آتش‌بس
جنبش مقاومت اسلامی حماس در مذاکره با طرف مصری پیش‌شرط‌های خود را برای آزادی نظامیان اسیر صهیونیست اعلام کرد. حماس تأکید کرده است که شرایط برای آزادی نظامیان صهیونیست متفاوت خواهد بود؛ به‌ویژه مذاکرات در مورد این موضوع شامل بحث در مورد پایان‌دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره اعمال شده توسط اسرائیل در نوار غزه خواهد بود. اسامه حمدان از مقامات ارشد حماس نیز به شبکه العربیه گفت: خاموش‌شدن جنگ، شرط ورود به مذاکرات است.
درباره استفاده اسرائیل از سلاح‌های شیمیایی تحقیق کنید
جنبش عدم‌تعهد در سی و هشتمین کنفرانس دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در لاهه در حال برگزاری است، در بیانیه خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به غزه، از درخواست دولت فلسطین برای تحقیق درخصوص استفاده احتمالی رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی حمایت کرد.
نتانیاهو قصاب غزه است
رجب طیب اردوغان، با بیان اینکه اظهارات نتانیاهو، امیدها برای تبدیل وقفه بشردوستانه به آتش‌بس دائمی در نوار غزه را تضعیف می‌کند، گفت: «نتانیاهو عنوانی را برای خود به‌دست آورده که در تاریخ ماندگار خواهد شد: قصاب غزه!» وی ادامه داد: «برادران [و خواهران] ما در غزه از هفتم اکتبر مورد وحشتناک‌ترین حملات تاریخ قرار گرفته‌اند. مردم غزه از غذا، آب، دارو، سوخت و برق محروم هستند.»
تهدید یمن، کشتی‌های اسرائیل را به دور زدن آفریقا مجبور می‌کند
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی برای رژیم اشغالگر و دورشدن مسیر کشتی‌های مقصد سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل تهدید آنها توسط نیروهای مسلح یمن اعتراف کرده‌اند. تهدیدهای مطرح‌شده توسط ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیل ممکن است کسانی را که می‌خواهند از طریق دریای سرخ به «اسرائیل» برسند مجبور کند تا مسیر خود را تغییر دهند و تمام قاره آفریقا را دور بزنند. این رسانه‌ها همچنین اذعان کرده اند: دورزدن آفریقا و این تغییر مسیر، حق بیمه پرداختی توسط شرکت‌های حمل‌ونقل به شرکت‌های بیمه‌گر را گران‌تر خواهد کرد.‌

 کیهان
جغرافیای سیاسی منطقه تغییر کرده است اما نه به نفع آمریکا
آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از بسیجیان:
منطق حداکثرسازی امکان مقاومت کشور در مقابل همه خطرات و تهدیدها، امروز و در آینده هم مستحکم و جاری است و وجود بسیج برای «دفاع همه‌جانبه مادی و معنوی از هویت ملی، امنیت ایران و منافع ملت»، کاملا ضروری است.
بسیج بیش از اینکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ و تفکر است و هر فردِ صاحب این فرهنگ و تفکر ولو در سازمان بسیج نباشد،‌ یک بسیجی است و با این توصیف، جمع کثیری از ملت بسیجی هستند بدون اینکه در سازمان بسیج عضو باشند.
بسیجی البته ممکن است به مطلبی یا شخصی یا واقعیتی معترض باشد اما این اعتراض را با هنجارشکنی بیان نمی‌کند تا با دشمن مخرج مشترک پیدا نکند.
بشارت امام بزرگوار درباره «تشکیل هسته‌های مقاومت جهانی» امروز در منطقه محقق شده و هسته‌های مقاومت در حال تغییر سرنوشت منطقه هستند که یک نمونه آن، همین طوفان‌الاقصی است.
یک نشانه واضح و آشکار آمریکازدایی از منطقه، حادثه عمیقاً تاریخ‌ساز طوفان‌الاقصی است که اگرچه علیه رژیم صهیونیستی بود اما در جهت آمریکازدایی است؛ زیرا جدول سیاست‌های آمریکا را در منطقه به‌هم ریخته و با استمرار آن، جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه محو خواهد شد.
دوگانه‌های «عرب و غیر عرب»، «شیعه و سنّی» و افسانه هلال شیعی، رنگ باخته که نمونه واضح آن در قضیه فلسطین است چرا که در طوفان الاقصی و قبل از آن، بیشترین کمک را به فلسطینیان شیعیان عرب و غیر عرب کرده‌اند.
مسئله فلسطین به توفیق الهی به سمت حل شدن یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین در حال حرکت است.
موقعیت و پیشرفت امروز فلسطین و حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت قابل مقایسه با ۲۰ سال قبل نیست.
البته جغرافیای سیاسی منطقه در حال دگرگونی است اما نه به نفع آمریکا بلکه به نفع جبهه مقاومت.
نظر جمهوری اسلامی به دریا ریختن کسی نیست بلکه این است که باید دولتی با نظر مردم فلسطین تشکیل شود و درباره این‌گونه افراد نیز همان دولت تصمیم بگیرد.
برخی اظهارات در فضای مجازی و جدا کردن مردم تحت عناوینی مانند «طرفدار این یا آن»، واقعا جای گله دارد؛ کسانیکه دین و مبانی و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، با هر اختلاف سلیقه برادرهای شما هستند و نباید دچار دودستگی شد.
اجرای صحیح قانون اساسی به مطالبه عمومی تبدیل شود
دبیر شورای نگهبان با اشاره به فرارسیدن سالروز تصویب قانون اساسی گفت: قانون اساسی، حاصل تلاش‌های مجاهدان مؤمنی است که آرمان‌شان تحقق جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی بود. وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی علاوه‌بر اینکه نحوه اداره کشور را مشخص کرده، هدف متعالی‌تر را که سعادت جامعه بشری است با تکیه بر ارزش‌های الهی دین اسلام، ترسیم کرده است.آیت‌الله جنتی عنوان کرد: بخش زیادی از عداوت‌های دشمنان انقلاب اسلامی ناشی از ترس آنها از نگاه جهانی قانون اساسی است. خوشبختانه نه تنها دسیسه‌های دشمنان به نتیجه نرسیده، بلکه اکنون ارزش‌هایی مانند دفاع از مظلومان و مقابله با استکبار در حال گسترش است. وی در همین رابطه به اعتراضاتی که در روزهای گذشته در سراسر جهان در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: این اعتراضات نشان‌دهنده گسترش نگاه جهانی قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.دبیر شورای نگهبان در پایان تاکید کرد: ابعاد مختلف قانون اساسی باید توسط رسانه‌ها و نهادهای آموزشی به جامعه معرفی شود تا اجرای صحیح این قانون به مطالبه عمومی تبدیل گردد.
دادگاه اروپا به کارفرمایان اجازه داد از ورود محجبه‌ها به محل کار جلوگیری کنند
در جدیدترین مورد از جلوه‌های اسلام‌ستیزی دیوان دادگستری اروپا به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به قوانین اتحادیه اروپا حکم داد که اعضای این اتحادیه می‌توانند کارکنان را از پوشیدن لباس‌های نشان‌دهنده باورهای مذهبی(بخوانید حجاب) منع کنند. رأی دیوان دادگستری اروپا بعد از آن صادر شد که یک زن مسلمان بلژیکی اعلام کرد کارفرمای او با گفتن اینکه او نمی‌تواند در محل کار حجاب داشته باشد، آزادی‌های مذهبی‌اش را نقض کرده است.

 ایران
دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور رقابتی، سالم و امن است
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت، با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بر نقش هیأت‌های اجرایی و نظارت در رقابتی بودن و همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو تأکید و تصریح کرد: دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است و در موضوع تأیید صلاحیت‌ها نیز معتقد است اصل بر صلاحیت است مگر آنکه دلیل معتبری بر عدم صلاحیت فرد وجود داشته باشد.رئیس‌جمهور با اعلام خبر ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تبیین دلالت‌های لایحه بودجه امسال در عدالت اقتصادی و اجتماعی تأکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست با پیش‌بینی دقیق و بموقع معیشت مردم و ملزومات آن از غافلگیری و عملکرد انفعالی در مقاطع خاص و ضروری جلوگیری کنند. آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و حمایت و مشارکت دولت امریکا در قتل عام مردم مظلوم فلسطین، هرگونه تلاش امریکا برای دخالت در تصمیم‌گیری برای آینده غزه را بشدت محکوم و تصریح کرد: آینده غزه به دست مردم این منطقه و به واسطه دولت قانونی برآمده از آرای مردم آن یعنی حماس رقم خواهد خورد، و هر اقدام دولت امریکا در این رابطه محکوم به شکست است.
شناسایی شبکه جاسوسی موساد در ایران با طوفان الاقصی
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین از شناسایی شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران در جریان عملیات طوفان الاقصی خبر داد. ناصر ابوشریف در این باره گفت: دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی بیش از حد تصور است زیرا تصور نمی‌شد تمام سازمان‌های اطلاعاتی جهان در خواب باشند. ۵۰ پایگاه اسرائیل به تسخیر مقاومت درآمد و بسیاری از نظامیان کشته شدند. در این عملیات مقاومت موفق شد سرورهای اطلاعاتی اسرائیل را به داخل غزه بیاورد در این سرور نام بسیاری از جاسوس‌ها حتی جاسوس‌های داخل جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.

 وطن امروز
ایرادات آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس اصلاح شد
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت اظهار کرد: تمام ایرادات محدودی که از سوی هیات تطبیق به آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد شده بود، بررسی و اصلاح شد و با همکاری دولت و مجلس، نظام انتخابات مجلس اصلاح، به روزرسانی و نهایی شد و اکنون نیز در حال اجراست.
مخالفت ۷۳درصد صهیونیست‌ها با نتانیاهو
نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها مخالف ادامه کار کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو هستند. بر اساس این نظرسنجی جدید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و متحدان دست راستی وی در بدترین وضعیت از نظر محبوبیت میان «اسرائیلی ها» هستند. بر اساس این نظرسنجی، ۷۱ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و ۷۶‌ درصد نیز از عملکرد «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی راضی نیستند. وضعیت «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز بهتر از دیگر یاران نتانیاهو نیست و ۷۵ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد وی ناراضی هستند.

 خراسان
ایروانی «اتهامات بی اساس» آمریکا را رد کرد
ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر «اتهامات بی اساس» آمریکا را علیه تهران رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا نقاط دیگر دست نداشته است.
بازگرداندن ۴۰۰ هزار مهاجر غیر قانونی به کشورهای خود
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای اطلاع رسانی جهت افزایش مشارکت گفت: مشارکت شهروندان در انتخابات مربوط به همگان است و همه باید در این حوزه نقش ایفا کنند.وی افزود: اولین نقش این است که در حوزه افزایش مشارکت باید امید آفرینی اتفاق بیفتد. بخشی از امید آفرینی با وجود فعالیت‌های خوبی است که توسط دولت، بخش خصوصی و مردم در حوزه‌های اقتصادی و سایر رخ می‌دهد. موضوع دوم، این که گروه‌های سیاسی باید در جلب مشارکت همه مردم تلاش کنند. اقشار و صنوف مختلف ایفای نقش می‌کنند و در واقع یک کار همگانی است و همه باید ظرفیت‌های خود را برای مشارکت حداکثری به کار گیرند. وحیدی گفت: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از مهاجران غیرقانونی به کشورهای خود بازگردانده شده‌اند. قوانین بازدارنده کافی برای جلوگیری از بازگشت مهاجران غیرقانونی اخراج شده نداریم؛ باید این مسئله را حل کنیم.

 مردم سالاری
مکاتبه ایران با آمریکا درباره پول‌های بلوکه شده
معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، اظهار کرد: ما چند بار به صورت کتبی نامه نوشتیم تا تیمی تشکیل شود برای تفاهم بر سر مبلغی که آمریکایی‌ها بپردازند، ولی آنها هنور اقدامی نکرده‌اند و گفته اند باید با مقامات بالاتر خود هماهنگ کنند، اما اتفاقی هنوز رخ نداده است.دهقان همچنین درباره رسیدگی به جنایات اعضای سازمان منافقین، گفت: در این دولت با پیگیری‌ها و برگزاری جلسه‌های مختلف و دعوت از وزارت اطلاعات، اسناد مربوط به جنایات منافقین جمع آوری و ۱۰۰ پرونده به قوه قضائیه داده شد.
جزئیات نشست وزرای خارجه کشورهای دریای خزر
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه جزئیات برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر را اعلام کرد.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی خبری گفت که وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر ۵ دسامبر (۱۴ آذر) در مسکو دیدار خواهند کرد. زاخارووا در این باره گفت «نشست وزرای امور خارجه حاشیه دریای خزر، آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان قرار است با ریاست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ۵ دسامبر در مسکو برگزار شود.» او افزود: «در حاشیه این نشست، وزیر امور خارجه روسیه دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با همتایان خود انجام خواهد داد.»
تاکید ایران و قطر بر گسترش همکاری‌ها
صالح‌آبادی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، با «بثینه بنت علی الجبر النعیمی» وزیر آموزش و پرورش و تحصیلات عالی دولت قطر، در حاشیه کنفرانس جهانی نوآوری در آموزش «وایز»، دیدار و گفت و گو کرد. در این ملاقات ضمن تاکید بر اهمیت توسعه همکاری دانشگاهی و علمی، به ظرفیت‌های دو کشور ایران و قطر برای همکاری در زمینه فناوری و تکنولوژی اشاره شد.

 قدس
تحقق همه تعهدات اقتصادی سفر اول دولت به البرز
معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌ جمهوری در جلسه‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان البرز، با اشاره به سفر آینده رئیس‌جمهور به این استان، اظهار کرد: ۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سفر دور اول رئیس‌جمهور به استان البرز تأمین شده و در اختیار استان قرار گرفته است. منصوری با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تعهدات اقتصادی دولت در سفر اول رئیس‌جمهور محقق شده است، گفت: تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها تسهیلات به فعالان اقتصادی و صنعتی استان پرداخت شده است.وی ادامه داد: بخشی از مشکلات استان البرز مربوط به مسائل اقتصادی است، این استان یک استان صنعتی و اقتصادی است و ویژگی‌های منحصر به فرد دارد که باید از آن استفاده کرد.
پاسخ کودکانه «ماسک» درباره بازدید از غزه
«ایلان ماسک» کارآفرین آمریکایی در یک پاسخ کودکانه گفته هنوز آماده بازدید از نوار غزه نیست، زیرا وضعیت در آنجا کمی خطرناک است. ماسک در مورد دعوت اخیر حماس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) گفت: «در حال حاضر آنجا کمی خطرناک به نظر می‌رسد، اما معتقدم رفاه درازمدت در غزه برای همه طرف‌ها خوب است». اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، در واکنش به دیدار این میلیاردر آمریکایی از سرزمین‌های اشغالی، از وی دعوت کرده بود به غزه برود.
مخالفت «طلیب» با قطعنامه «حق موجودیت اسرائیل»
مجلس نمایندگان آمریکا در حالی با اکثریت قاطع، قطعنامه‌ای را در زمینه به رسمیت شناختن «حق موجودیت اسرائیل» تصویب کرد که «رشیده طلیب» نماینده فلسطینی‌تبار به مخالفت با آن برخاست. رشیده طلیب، این قطعنامه را تلاشی یک‌جانبه برای بازنویسی تاریخ فلسطین و رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد در آن به کمترین و کوچک‌ترین حقوق مردم فلسطین هم توجهی نشده است.
اعتراف آمریکا به مشارکت در جنگ غزه
وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون اعلام کرد همزمان با آتش‌بس موقت در غزه، پرواز هواپیماهای جاسوسی خود بر فراز این منطقه به منظور جمع‌آوری اطلاعات را متوقف کرده است. در واقع اعلام توقف پرواز جنگنده‌های آمریکا بر فراز نوار غزه اعترافی آشکار به مشارکت آمریکا در این جنگ است. این در حالی است که آمریکایی‌ها قبلاً منکر هرگونه حضور نظامی در جنگ غزه بودند.

 ابتکار
توضیحات وزیر خارجه درباره تعویق سفر رئیسی به ترکیه
وزیر امور خارجه گفت: سفر این هفته رئیس جمهور به آنکارا به خاطر نشست شورای امنیت درباره اوضاع غزه و روند آتش بس به تعویق افتاد. امیرعبداللهیان اظهار کرد: قرار بود سفر رسمی رئیس‌جمهوری به آنکارا انجام شود و همه‌چیز هماهنگ بود اما به دلیل اینکه امروز نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه و ادامه آتش‌بس را داشتیم، و قرار بود وزرای خارجه عضو و برخی کشورها که به طور خاص – از جمله ایران – دعوت شده بودند در آن حضور داشته باشند، در تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و ترکیه توافق شد که این سفر چند روز دیگر برگزار شود تا وزرای خارجه ایران و ترکیه امروز در نیویورک باشند و اولویت را به نشست شورای امنیت دهیم.وی افزود: آمریکا هم به من ساعت یک بامداد امروز ویزا داد و عملاً امکان حضورم در نشست ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ در نیویورک، فراهم نشد.وزیر خارجه یادآور شد: همه تلاش‌ها برای استمرار آتش‌بس ادامه دارد. حماس باید تصمیم بگیرد که در این زمینه چه کند. الان ابتکاری روی میز است که چگونه می‌توانند در ازای آزادی و تبادل همه اسرای فلسطینی دربرابر اسرای رژیم اسرائیل به یک آتش‌بس پایدار برسند. با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم واسطه است در این زمینه به شکل مستمر در ارتباطیم.

 اطلاعات
لایحه بودجه ۱۴ آذر تقدیم مجلس می‌شود
سخنگوی هیات رئیسه مجلس از حضور رئیس جمهوری در جلسه علنی سه‌شنبه هفته آینده مجلس برای تقدیم بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳خبر داد.موسوی افزود : بعد از تقدیم لایحه بودجه، نشست مشترک مجلس و دولت با حضور اعضای کابینه تشکیل می شود.سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره زمان تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳گفت: جلسات کمیسیون تلفیق هم بعد از تقدیم لایحه بودجه تشکیل خواهد شد .

 شهروند
مساعدت عربستان برای ازسرگیری عمره ایرانی‌ها
رئیس سازمان حج و زیارت و سفیر عربستان سعودی در ایران درباره ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره و همچنین تسهیل سفر حج، رایزنی و مذاکره کردند.عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران، در محل سازمان حج و زیارت با سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، دیدار کرد.
در این دیدار که سرکنسول عربستان و تنی چند از مسئولان حج و زیارت کشورمان حضور داشتند، درباره موضوعات مربوط به عمره و حج گفت‌وگو شد. گسترش مناسبات در حوزه تردد حجاج و تسهیل امور مربوط به خدمت‌رسانی، از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی طرفین بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خدمات هلال احمر به مردم عبادت است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و همراهان، فعالیت-های هلال احمر را دارای جنبه های انسانی فراوانی دانسته و گفتند: ممکن است بعضی ها اطلاع نداشته باشند که فعالیت های هلال احمر ما منحصر به کشور خودمان و یا شیعیان نیست و همه انسان ها را در بر می گیرد و این خیلی مهم است. معظم له خدمت به مردم را از توفیقات هلال احمر شمرده و افزودند: شما می توانید با صراحت بگویید هم خدمات انسانی انجام می دهم و هم تبلیغات دینی دارم. فعالیت شما خود تبلیغ دین است و احتیاج به تصریح ندارد. ایشان در پایان توصیه کردند: سعی کنید کارهایتان برای خدا باشد. کار شما در عین اینکه خدمات اداری و انسانی است، عبادت هم هست؛ این عبادت را خداوند از شما بپذیرد. من هم برای شما دعا می کنم.

امروز غزه، بوته آزمایش وجدان بشری است
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با دکتر کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر کشور با تجلیل از زحمات و تلاش های جمعیت هلال احمر کشور،گفتند کار شما بسیار بسیار ارزشمند و در سطح بالایی است. سرعت عمل، کیفیت و کمیت خدمت رسانی شما به مردم آسیب دیده می تواند به عنوان الگویی جهانی مطرح باشد. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقایع و حوادث اخیر پیرامون غزه بیان داشتند: رژیم صهیونیستی به پشتوانه شیطان بزرگ؛ آمریکا و استکبار جهانی انواع و اقسام جنایات را علیه مردم مظلوم غزه، زنان و کودکان بی دفاع آن انجام می دهد و سازمان های بین المللی سکوتی مرگبار پیش گرفته اند. ایشان افزودند: امروز غزه، بوته آزمایش وجدان بشری است. کشورهای اسلامی می بایست با وحدت و یکپارچگی همچون ید واحده در برابر مشکلات، مصائب و دشمنان ظاهر شوند.

یورش صهیونیست‌ها به غرب رام‌الله
فارس/ نظامیان رژیم موقت صهیونیستی به فلسطینی‌هایی که در شهر «بیتونیا» واقع در غرب رام‌الله در کرانه باختری منتظر رسیدن ششمین کاروان اسرای آزادشده بودند، حمله کردند. در پی تیراندازی اشغالگران به سمت فلسطینی‌ها مقابل زندان «عوفر» در غرب رام‌الله، ۵ نفر مجروح شدند که حال یکی از آنها بسیار وخیم است. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که صهیونیست‌های تروریست همچنین به اردوگاه «طولکرم» حمله کرده و رزمندگان فلسطینی در حال مقابله با آن هستند. همچنین خبرنگار شبکه «المیادین» خبر داد که رزمندگان مقاومت یک بولدوزر ارتش صهیونیستی را که در حال تخریب خانه های فلسطینیان بود را با یک دستگاه انفجاری قوی هدف قرار دادند. مرحله ششم تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس در آخرین روز از آتش‌بس موقت در نوار غزه، بامداد پنجشنبه با تبادل ۳۰ اسیر فلسطینی در برابر ۱۰ اسیر صهیونیست اجرا شد.

گفتگوی بایدن و نتانیاهو درباره عملیات در جنوب غزه
فارس/ یک رسانه آمریکایی اعلام کرد:رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به عملیات احتمالی در جنوب غزه ابراز نگرانی کرده است. مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: «بایدن به نتانیاهو گفت که روش عملیات اسرائیل در شمال غزه، قابل تکرار در جنوب این منطقه نیست». در این گزارش آمده: «نتانیاهو اما بر لزوم آغاز عملیات نظامی در جنوب غزه برای دستیابی به هدف نابودی حماس، تاکید کرد». آکسیوس نوشت: «نتانیاهو با درخواست بایدن برای گفتگوی آمریکا و اسرائیل در مورد طرح‌های عملیات در جنوب غزه قبل از هرگونه حمله موافقت کرد».

پایگاه آمریکا در سوریه هدف قرار گرفت
فارس/ یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که یک پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت. این مقام وزارت دفاع آمریکا گفته هنوز برای گفتن اینکه این حمله یک حمله منفرد است یا قرار است آغاز حملات جدید به پایگاه‌های آمریکا باشد یا نه زود است.

ورود اولین گروه از پناهجویان فلسطینی به چچن
باشگاه خبرنگاران/ اولین گروه از پناهجویان فلسطینی شامل ۲۷ کودک در پایتخت چچن اسکان داده شدند. جمهوری مسلمان‌نشین چچن، از جمهوری‌های خودمختار روسیه در منطقه قفقاز اولین گروه از پناهجویان فلسطینی شامل ۵۱ نفر از جمله ۲۷ کودک را در گروزنی پایتخت این کشور پذیرفت. این پناهجویان در یک استراحتگاه مخصوص کودکان اسکان داده می‌شوند. احمد دودایف، وزیر اطلاعات جمهوری چچن، گفت: اولین گروه از پناهجویان که شامل ۵۱ پناهجو از نوار غزه هستند وارد گروزنی پایتخت چچن شدند. بسیاری از این پناهجویان کودک هستند. گروه دوم شامل بیش از ۱۰۰ پناهجو خواهد بود. این مقام تاکید کرد که اقامت آوارگان در گروزنی تحت نظارت شخصی رئیس جمهور چچن انجام می‌شود.

محبوبیت حماس بالا رفته است
مهر/ روزنامه شاخص آمریکایی در گزارشی از افزایش پایگاه مردمی جنبش حماس در کرانه باختری و کاهش محبوبیت تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از آزادی زندانیان فلسطینی نزد اسرائیل طی روزهای اخیر خبر داد. نیویورک تایمز گزارش داد که در شرایطی که غزه تحت بمباران شدید بود، اما با تن دادن اسرائیل به توافق مبادله أسرا با حماس، موجی از شادی، سرور و حمایت عمیق فلسطینیان ساکن در کرانه باختری از حماس را پدید آورد.
به اذعان نشریه آمریکایی، این روزها، آزادی اسرا به مثابه «نماد قدرتمندی از اقتدار حماس برای دستیابی آنان به نتایج ملموس و مبارزه در تحقق آرمان فلسطین» مبدل شده‌است. به گواه این روزنامه، طنین پی در پی شعار «مردم حماس می‌خواهند» از سوی فلسطینیان ساکن کرانه باختری هنگام تبادل دسته‌های مختلف اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل نشانه‌ای از اوج‌گیری محبوبیت حماس در کرانه باختری است.

ایران جایگاه سوم تولید اوپک را تصاحب کرد
فارس/بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران طی یکسال گذشته جایگاه تولید از دست رفته سالهای گذشته را دوباره به دست آورده و جایگاه خود را به عنوان سومین تولید کننده بزرگ در بین کشورهای عضو اوپک با تولید سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت کرده است.
تولید نفت ایران پس از تحریم‌های بین المللی به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده بود که ایران را در جایگاه پنجم بین ۱۴ عضو اوپک قرار داد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده که ایران طی یکسال گذشته ۵۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داده که ۵۰ هزار بشکه افزایش تنها در ماه اکتبر صورت گرفته است.

نتانیاهو: جنگ در غزه بار دیگر آغاز خواهد شد
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر بر ادامه یافتن کشتار مردم فلسطین پس از پایان آتش بس موقت فعلی تاکید کرد. بنیامین نتانیاهو، تاکید کرد: زمانی که فرآیند آزادسازی اسرا از دست حماس تکمیل شود، ارتش اسرائیل بار دیگر عملیات نظامی در غزه را از سر خواهد گرفت. در بیانیه منتشر شده از سوی نتانیاهو آمده است: از زمان آغاز جنگ غزه من ۳ هدف را تبیین کرده بودم: نخست، نابودی حماس، دیگری بازگشت تمامی اسرا به خانه و در نهایت اطمینان خاطر یافتن از آنکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. تمامی این هدف‌ها همچنان پابرجا هستند. یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای بر ادامه جنگ تا نابودی جنبش حماس در غزه تاکید کرده بود.

ترور ۲ فرمانده شاخص مقاومت فلسطین
ایرنا/ ارتش و سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) اعلام کردند که دو فرمانده برجسته مقاومت را در اردوگاه جنین ترور کردند. همزمان منابع خبری فلسطین اعلام کردند که محمد الزبیدی «النش» و وسام حنون «ابو وطن» دو فرمانده مقاومت در جنین هستند که توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی ترور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *