خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیکر مطهر ۸ تن از شهدای مدافع حرم به کشور بازگشت
مدیریت ایثارگران کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شناسایی و بازگشت پیکر مطهر هشت نفر از شهدای مدافع حرم به میهن اسلامی خبر داد.در بخشی از متن اطلاعیه آمده است: به حول و قوه الهی، در راستای پیگیری دستور سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبنی بر پیگیری ویژه مفقودان محور خان‌طومان سوریه به‌ استحضار ملت عظیم‌الشأن ایران می‌رساند: بحمدا… به برکت خون این شهید والامقام و دیگر شهدای مدافع حرم و تلاش شبانه‌روزی گروه تفحص تعاون رزم ایثارگران سپاه و نیروی قدس برای تفحص و کشف پیکر مطهر شهدا، با الطاف خداوند متعال هویت پیکر مطهر هشت شهید مدافع حرم از استان‌های تهران، گرگان، تهران، کرمانشاه، قزوین و گیلان از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا… سپاه شناسایی، تأیید و به میهن اسلامی بازگشته است. اسامی شهدای والامقام به این شرح است:۱-شهید مهدی ذاکرحسینی از تهران/۲- شهید علی آقاعبداللهی از تهران/۳- شهید حسن اکبری از تهران/۴- شهید سید‌مصطفی صادقی از تهران/ ۵- شهید رضا عباسی از کرمانشاه/۶- شهید غلامعلی تولی ازگرگان/۷- شهید محمدرضا یعقوبی کیاسه از گیلان/۸-شهید الیاس چگینی از قزوین.
ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
دومین جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی برای تولید ۲۰‌هزار مگاوات برق هسته‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و گزارشی از آغاز به‌کار ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر در مهرماه امسال پس از پنج سال وقفه به ارزش ۲۳‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ارائه شد. مخبر در این جلسه احداث نیروگاه‌های اتمی را گامی مهم و ضروری در جهت تامین برق پایدار کشور دانست و گفت: توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای حرکتی در راستای رسیدن به ایران قوی است و همه دستگاه‌ها باید پشتیبانی‌های لازم را برای تحقق این برنامه انجام دهند. معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: احداث ۲۰‌هزار‌مگاوات نیروگاه برق اتمی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، از مؤلفه‌های اقتدار کشور و مصداق بارز اثرگذاری توسعه صنعت هسته‌ای در ارتقای خدمت‌رسانی به مردم و تامین برق مورد نیاز کشور است. وی افزود: علاوه بر این احداث نیروگاه برق اتمی ازجهت تامین سلامت، امنیت غذایی، امنیت دارویی و ارتقای علمی در کشور دارای نقش و اهمیت فراوان است و به لحاظ اقتصادی نیز اثرات مثبت و سازنده‌ای برای کشور دارد.

 کیهان
نیروی دریایی ارتش ظرفیت بزرگ نظام و کشور است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا در دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در نیروی دریایی ارتش به‌خصوص ظرفیت این نیرو برای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور، بر لزوم کشف ظرفیت‌های جدید به‌منظور افزایش اقتدار نظام و کشور و همچنین ایجاد نشاط و امید در جامعه تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که به مناسبت ۷ آذر روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، ۷ آذر را یک روز تاریخی و فراموش نشدنی خواندند و افزودند: این روز باید به‌عنوان روز فداکاری نیروی دریایی ارتش معرفی شود.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون را چشمگیر و غیرقابل باور خواندند و گفتند: در سال‌های اول انقلاب حضور نیروی دریایی ارتش فراتر از آب‌های سرزمینی غیرقابل تصور بود اما اکنون نیروی دریایی ارتش با قدرت و صلابت سفر ۳۶۰ درجه به دور دنیا انجام می‌دهد و با سربلندی به کشور باز می‌گردد.
ایشان افزودند: یک روزی تصور نمی‌شد که نیروی دریایی ارتش امکان حضور در دریای خزر داشته باشد اما اکنون در سواحل دریای خزر ناوشکن ساخته و در آنجا به آب انداخته می‌شود.رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر ارتقای بیش از پیش توان و آمادگی‌های رزمی نیروی دریایی ارتش با استفاده از ظرفیت‌های این نیرو خاطرنشان کردند: یکی از ظرفیت‌های نیروی دریایی ارتش که می‌تواند موجب ایجاد امید و نشاط در میان جوانان شود، زمینه‌سازی برای امکان بازدید اردوهای راهیان پیشرفت از کارخانه‌ها و توانمندی‌های این نیرو است.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: باید تلاش شود تا نیروی دریایی ارتش یک نیروی راهبردی، به صورت جامع باشد.
در این دیدار امیر دریادار ایرانی ضمن ارائه گزارشی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های این نیرو، از ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور تشکر و قدردانی و بر آمادگی نیروی دریایی ارتش برای کمک به اجرای این سیاست‌ها تاکید کرد.فرمانده نیروی دریایی ارتش، گسترش حوزه نفوذ در دریا و تکیه بر فناوری و دانش را دو سیاست اصلی این نیرو در جهت تقویت مؤلفه‌های قدرت نظام برشمرد.
دیدار رؤسای جمهور ایران و ترکیه پس از بازگشت وزرای خارجه از نیویورک انجام خواهد شد
یک منبع مطلع گفت که سفر آیت الله رئیسی به آنکارا که پیش از این عنوان شده بود انجام خواهد شد همچنان در دستورکار دو کشور قرار دارد.وی در توضیح بیشتر از حضور همزمان وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در نیویورک در روز چهارشنبه هشتم آذر ماه خبر داد که دو دیپلمات عالیرتبه ایران و ترکیه‌‌ حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان در نشستی در نیویورک با محوریت غزه با حضور تعداد دیگری از کشورها شرکت خواهند کرد.حسین امیرعبداللهیان شب گذشته در تماس تلفنی وزیر خارجه سوئیس ایگنازیو کاسیس به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در سطح وزرای خارجه در روز چهارشنبه و در نیویورک اشاره کرده بود.این منبع افزود: امیرعبداللهیان قرار است در نشستی به عنوان مهمان ویژه همراه با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب (عربستان، اردن، ترکیه، مصر، قطر، اندونزی، نیجریه ) که در طی این مدت سفرهایی را به پایتخت‌های کشورهای عضو دائم شورای امنیت انجام داده‌اند، شرکت کند.وی به تماس تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و ترکیه در شامگاه یکشنبه پنجم آذر اشاره کرد و گفت که در این تماس تلفنی روسای جمهور درباره زمان دیدارشان در آنکارا توافق کردند که این دیدار به بعد از بازگشت وزرای خارجه ۲ کشور از نیویورک و اطلاع از نتایج این سفر، موکول شود.
رئیس‌جمهور هفته آینده برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس می‌رود
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که دولت در زمان‌بندی مقرر لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس تا اول آذرماه درگیر برنامه هفتم توسعه بود فرصت اینکه رئیس‌جمهور حضورا لایحه را تقدیم مجلس کنند نشد.رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: با توجه به تعطیلی مجلس در هفته جاری، امیدواریم در اولین روز برگزاری مجلس در هفته آینده این فرصت فراهم شود و رئیس‌جمهور در مجلس حضور پیدا کند.

 همشهری
خرید «سوخو۳۵» و «بالگرد میل۲۸» قطعی شد
سردار فرحی، جانشین وزیردفاع از قطعی شدن ورود «بالگرد هجومی میل۲۸»، «جنگنده سوخو۳۵» و «هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰» به ایران خبرداد و گفت: فرایند اضافه‌شدن این تجهیزات به سازمان رزم نیروهای‌مسلح درحال انجام است.
حمله سایبری به خطوط ارتباطی در فلسطین اشغالی
در پی حمله سایبری، خطوط ارتباطی نیروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در اراضی اشغالی فلسطین به‌مدت ۳ساعت دچار اختلال شد. دستگاه‌هایی که در این حمله هدف قرار گرفتند، شماره‌هایی را پیامک کردند تا مراجعه‌کنندگان تا زمان اصلاح خطوط از آنها استفاده کنند. نهادها و سازمان‌های حیاتی اسرائیلی تاکنون بارها هدف حملات سایبری گسترده قرار گرفته‌اند.
اذعان اسرائیل به پیروزی حماس در زمینه تمسخر این رژیم
مؤسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرده جنبش حماس در زمینه شناختی پیروز شد و کل این رژیم را به بازی گرفت. مؤسسه پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل تأکید کرده، حماس در نهایت در یکی دیگر از نبردهای مستمر شناختی پیروز شد. در این گزارش آمده، پیروزی مقاومت در به تمسخر گرفتن اسرائیل سیگنال مهمی برای حامیان مقاومت و همبستگی حماس جهت استمرار این مبارزه در پی داشته است.
جنگ ۵۳میلیارد دلار خسارت داشته است
بانک مرکزی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده جنگ تاکنون ۵۳میلیارد دلار خسارت ایجاد کرده است. در این گزارش آمده، جنگ غزه عواقب سنگینی دارد و میزان بی‌ثباتی در اقتصاد با توجه به عمق و مدت زمان مورد انتظار جنگ که باعث آسیب به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، بسیار بالاست. این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرده شاخص‌های مختلف اقتصادی از ابتدای جنگ نشان از کاهش فعالیت دارد و بانک تصمیم گرفته نرخ بهره را بدون تغییر در ۴.۷۵درصد نگه دارد.

 ایران
۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، گفت: از ۱۴۰ حزب کشور فقط ۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند. عبدالله مرادی در نشست خبری خود با اشاره به ماده۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این ماده درباره چگونگی فعالیت احزاب در انتخابات و انتشار فهرست‌های انتخاباتی است.براساس این ماده وزارت کشور موظف است آخرین فهرست احزاب و جبهه‌های قانونی را منتشر کند تا جامعه از احزاب و جبهه‌های قانونی اطلاع داشته باشد.

 جمهوری‌اسلامی
گفتگوی رهبر حماس در غزه با اسرای صهیونیست‌ به زبان عبری
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»اعلام کرد که «یحیی السنوار» در تونل‌های غزه با اسرای اسرائیلی دیدار و با آنها به زبان عبری صحبت کرده است.«عمیت سیگال» از مشهورترین مجریان تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: یکی از اسرائیلی‌های آزاد شده از غزه ماجرایی برای خانواده‌اش تعریف کرده که در اولین روزهای اسارت او، یعنی اوایل جنگ اتفاق افتاده است.این اسیر که همراه با دیگر اسرا در تونلی نگهداری می‌شدند، گفته ناگهان متوجه باز شدن درب اتاق شدیم و شخصی مقابل درب بود که به خوبی به زبان عبری صحبت می‌کرد و اسمش «یحیی السنوار» بود.روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از این اسیر صهیونیست نوشت: فردی که شخصا دستور (عملیات طوفان الاقصی) را صادر کرده بود، حالا آمده بود تا حال اسرای اسرائیلی را جویا شود و در داخل تونل به آن‌ها نگاه کرده و به زبان عبری گفت «نگران نباشید. جای شما امن است.»

 وطن امروز
شهید فخری‌زاده نمونه دانشمندی خلاق و پرچمدار نوآوری است
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالگرد شهادت دکتر محسن فخری‌زاده بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: ۳ سال از ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی شهید دکتر محسن فخری‌زاده گذشت؛ شهیدی که در مسیر مجاهدت فی سبیل‌الله بر عهد خود با امامین امت و با ملت تا آخرین لحظات عمر پربرکتش پایبند بود و در نهایت با افتخار و سری افراشته به خیل همرزمان شهیدش پیوست و این میثاقی است ناگسستنی که مردان مخلص خدا با خون پاک خویش آن را امضا کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده است: شهید محسن فخری‌زاده نمونه برجسته دانشمندی مسلمان، متعهد، متدین، متواضع، مقتدر، فکور، جسور، خلاق و پرچمدار نوآوری و نواندیشی علمی است که با اندیشه‌ای به غایت جهان‌شمول در پی عبور از محدودیت‌ها و کمبودها بود و تلاش کرد تا الگویی ماندگار، عملی، پیشرو و پیش‌برنده را به جامعه علمی معرفی کند و آن را تسری دهد.
توان دفاعی پدافند هوایی فرصت سوءاستفاده را از دشمن گرفته است
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در منطقه پدافند هوایی شمال غرب و ایستگاه رادار تاکتیکی شهید توحیدی بیله‌سوار گرمی از بخش‌های مختلف این سایت بازدید و توان رزمی و آمادگی دفاعی این سایت تاکتیکی را مورد ارزیابی قرار داد. امیر سرتیپ صباحی‌فرد در جمع کارکنان این یگان اظهار داشت: پدافند هوایی با اتکا به توانمندی‌های داخل و جامه عمل پوشاندن به مطالبه فرماندهی معظم کل قوا مدظله‌العالی توانسته است سطح وسیعی از کشور را تحت پوشش رادارهای خود قرار دهد. فرمانده نیروی پدافند هوایی با بیان اینکه توان بالای دفاعی پدافند هوایی فرصت سوءاستفاده را از دشمن گرفته است، تصریح کرد: سامانه‌های پدافندی ما قابلیت مقابله با پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین پرنده‌های هوایی را دارد و این را ما در موقعیت‌های مختلف به اثبات رسانده‌ایم.

 جوان
پیام تبریک رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی هفتم آذر «روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» را به فرماندهان و آحاد کارکنان این نیروی راهبردی تبریک گفت.در پیام سردار باقری آمده است: هفتم آذر که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری شده است یادآور دلاورمردی شجاعانه رزمندگان ناوچه پیکان است که با کمترین امکانات و با ایثار جان، بزرگ‌ترین ضربه را بر پیکر نیروی دریایی ارتش بعث عراق در جنگ تحمیلی وارد ساختند و شجاعانه از تمامیت سرزمینی ایران اسلامی دفاع کردند و با اهدای خون خود در آب‌های خروشان خلیج فارس، ندای حق را لبیک گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشیدند.

 خراسان
تولید خودروی هوشمند پس از خودروهای برقی دنبال می‌شود
وزیر صمت با اشاره به نقش برجسته رئیس جمهور برای حل مشکلات مربوط به تایید استاندارد تولیدات برقی شرکت‌های مختلف ایرانی، گفت که با جدیت به‌دنبال نوآوری و خلاقیت برای تولید خودروی هوشمند و هوشمندسازی کل صنعت هستیم. «عباس علی‌آبادی» در آیین افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی، افتتاح این خط تولید را در مسیر طرح برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل بسیار بااهمیت دانست و افزود: مهم ترین راهکار برای حفاظت محیط زیست، برقی‌سازی حمل و نقل بوده که تولید این خودروها، اقتصادی و سازگار با محیط زیست است.

 مردم سالاری
در حال پیگیری برای حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات هستیم
سی ویکمین جلسه شورای مرکزی خانه احزاب ایران در سالن شهید رجایی وزارت کشور با حضور اعضای خانه احزاب و محمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور تشکیل شد.شاهچراغی در این جلسه اظهار کرد: در مورد احراز صلاحیت‌ها در حال پیگیری هستیم که از همه جریان‌های سیاسی کاندیداها در انتخابات حضور داشته باشند تا مجلسی قوی با حضور همه جریان‌ها داشته باشیم. وزارت کشور با تمام توان دنبال برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور است.
رهگیری ناوگروه آیزنهاور توسط نیروی دریایی ایران
سامانه‌های اشراف اطلاعاتی بدون‌سرنشین و با سرنشین (شناوری سطحی، زیر سطحی و پروازی) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه پهپادها در خلیج عدن و دریای عمان ناوگروه هواپیمابر آیزنهاور را رهگیری و موردشناسایی قرار دادند.همچنین سامانه‌های اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی سپاه با تبادل اطلاعات با نیروی دریایی ارتش و اشراف کامل بر تنگه هرمز این ناوگروه را رهگیری و شناسایی کردند. بر اساس این گزارش و برابر اظهارات فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، حضور ناوگروه هواپیمابر آیزن‌هاور نه تنها تغییری در روند امنیت منطقه ایجاد نمی‌کند بلکه باعث ایجاد تنش و ناامنی در منطقه می‌شود و کشورهای منطقه بدون دخالت بیگانگان قادر به تامین امنیت منطقه هستند و نیازی به حضور آمریکا نیست.

 قدس
موج فرار نظامیان صهیونیست از جنگ غزه
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از فرار ۲هزار نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جنگ غزه خبر داده و آن را خطرناک‌ترین نافرمانی در ارتش از زمان تأسیس آن دانستند. یدیعوت آحارونوت گزارش داد در جریان جنگ غزه افزون بر ۲هزار نظامی صهیونیست از خدمت در ارتش فرار کرده‌اند که بزرگ‌ترین تخلف ارتش اسرائیل از زمان تأسیس آن تاکنون به شمار می‌رود.
تلاش حامیان اسرائیل برای بایکوت «طلیب»
نامزد مجلس سنای آمریکا از پیشنهاد رشوه لابی‌های صهیونیست برای حذف تنها عضو فلسطینی‌تبار کنگره خبر داد. «ناصر بیدون» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت از سوی «لابی طرفدار اسرائیل» با وی تماس تلفنی گرفته و خواسته شده ضمن دریافت رشوه ۲۰میلیون دلاری، به رقابت علیه طلیب برای حذف وی از کنگره بپردازد.
دیدار رؤسای سیا و موساد در قطر درباره غزه
منابع مطلع از دیدار پنهانی «ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با «دیوید بارنیع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم موقت صهیونیستی در قطر با موضوع غزه خبر دادند.‌ برنز قرار است با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر نیز دیدار داشته باشد تا با دو طرف به جمع‌بندی برای توافق بزرگ‌تر میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در غزه برسد.

 ابتکار
نتانیاهو کافر است
یک خاخام یهودی ضمن تأکید بر اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی «کافر» است، از روسیه و کشورهای جهان خواست ارتشی را برای دفاع از غزه به این منطقه بفرستند.حییم سوفیر، خاخام یهودی در انگلیس گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کافر است. او و پدرش کافر هستند. آن‌هایی که می‌گویند تورات اجازه قتل کودکان و زنان را می‌دهد در واقع در خدمت صهیونیسم هستند. تورات اجازه اشغال فلسطین و قتل ملت فلسطین را نمی‌دهد. اسرائیل هیچ حقی برای موجودیت و دفاع ندارد و این مسئله ۱۰۰ درصد در تورات مکتوب شده است. دولت صهیونیستی بخشی از آمریکا است. ما امیدواریم که دولت صهیونیسم از بین برود و یهودیان و مسلمانان در فلسطین و در هر مکانی در جهان در کنار هم زندگی کنند. موفقیت در این است که زندگی مشترکی با فلسطینی‌ها داشته باشند. بر اساس چیزی که در تورات نوشته شده است تشکیل دولت صهیونیسم در فلسطین ممنوع است. خداوند ما را از این سرزمین مقدس بیرون کرده است و ما یک امر الهی داریم مبنی بر اینکه باید با مسلمانان در زیر پر و بال آنها با صلح و همزیستی زندگی کنیم. راه حل دیگری برای یهودیان وجود ندارد و تورات هرگز اجازه قتل کودکان و تشکیل دولت صهیونیسم را نمی‌دهد.
نامه امیرعبداللهیان به رییس و دادستان دیوان بین المللی کیفری
وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌هایی به رییس و دادستان دیوان بین المللی کیفری، بر ضرورت تسریع در رسیدگی این دیوان به پرونده فلسطین و محاکمه جنایات اخیر در غزه تاکید کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به بمباران وحشیانه غزه و تجاوز زمینی به آن از سوی رژیم صهیونیستی که به شهادت بیش از ١۴٠٠٠ نفر از مردم بیگناه و مجروح شدن بیش از ٣٢٠٠٠ انجامیده است، آنها را مصداق ارتکاب جرایم خطیر بین المللی از قبیل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی دانسته است.

 اطلاعات
ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد
مدیرکل آژانس با اشاره به ذرات یافت‌شده اورانیوم در برخی محل‌ها در ایران گفت: «اختلافاتی وجود داشته است. به طور مثال، بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را در محل‌هایی که نباید اورانیومی در آن وجود می‌داشت، کشف کردند؛بنابراین، مسائل زیادی درباره این برنامه هسته‌ای پیش آمد و ما در تلاش بوده‌ایم با ایران همکاری لازم را داشته باشیم تا آنها را حل کنیم.» او افزود: «ما در برخی موارد موفق شده‌ایم(این مسائل را حل کنیم) و در برخی موارد دیگر نتوانسته‌ایم .» گروسی بیان کرد که « اکنون در موقعیتی قرار داریم که هنوز سئوالات بی‌جوابی وجود دارد. ما یک نهاد بین‌المللی هستیم و به راهکارهای دیپلماتیک باور داریم، اما در این زمینه، در شرایطی قرار داریم که مطلوبمان نیست.»مدیرکل آژانس درباره میزان اورانیوم غنی‌شده در ایران گفت: «آنها مواد هسته‌ای مهمی در اختیار دارند. فقط کشورهای هسته‌ای، کشورهای دارنده سلاح اتمی این مواد را در اختیار دارند. در مورد ایران، به معنای این نیست که آنها سلاح اتمی دارند. آنها نوعی توانمندی دارند که مسلما نگران‌کننده است.» او در پاسخ به این که آژانس در صورت همکاری نکردن ایران چه تدابیری خواهد داشت، گفت که اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد، می‌توان گفت که در حال عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود .

 شهروند
آتش‌بس موقت در غزه باید دائمی شود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با الجزیره درخصوص آتش‌بس موقت در غزه گفت: «این آتش‌بس موقت باید تبدیل به یک آتش‌بس دائم شود، در غیراین صورت منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

باید در کنار اهل بیت(ع) به قرآن کریم تمسک بجوییم
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ مصحف شریف رضوی توسط مؤسسه آل البیت-علیهم السلام- به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی اهداء گردید. آیت الله العظمی نوری همدانی دراین مراسم مصحف شریف رضوی را بعنوان‌ یک سند ارزشمند در برابر بعضی از شبهات قرآنی دانستند. معظم له ضمن تشکر از زحمات ارزشمند افرادی که در تجدید چاپ این اثر ارزنده و مصحف شریف گام برداشته‌اند خصوصاً موسسه آل البیت-علیهم السلام- گفتند: این کار بسیار قابل تمجید است، ما باید همه در کنار اهل بیت-علیهم السلام- به قرآن تمسک بجوییم و خصوصاً حقایق قرآن را در بیان اهل بیت-علیهم السلام- معرفی نماییم. این مرجع تقلید در ادامه افزودند: متأسفانه در طول تاریخ در مباحث تفسیری عامه در حق اهل بیت-علیهم السلام- جفا شد و در کتب خود مباحثی خلاف مطرح کرده اند که لازم است‌ در یک محیط علمی و استدلالی پاسخ دهیم .

ورود به مباحث علم کلام دقیق و حساب شده باشد
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای بنیاد فرهنگ جعفری بیان داشتند: مباحث توحید، نبوت شناسی، امام شناسی، جبر و تفویض و مباحث کلامی باید در حوزه ها اهمیت داده شود و بودن علم کلام در حوزه ضروری است.
ایشان بیان داشتند: علم کلام، هم فقه و اصول را با براهین عقلی خود یاری می کند و هم قلم و بیان را می بندد تا هر گونه سخنی نگوییم، البته باید ورود به مباحث کلامی، حساب شده باشد، چرا که این مباحث دقیق است و ورود به این فضا برای خیلی ها حرام است، چون اینجا فضا فضای فهم و استدلال است. ایشان با بیان اینکه مباحث علم کلام و معیارهای عقلی باید در حوزه ها رواج پیدا کند، اظهار داشتند: ما یک امام می خواهیم قبل از اینک جامعه و کشور امام بخواهد، اما امام ما علم نیست، بلکه امام ما عقل است؛ باید دست و پای علم را عقال کرد «و بالعقل یعتقل» و عقل را هم بفهمیم که مانند برخی، خیال را عقل ننامیم، بلکه «الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان» است لذا این است که مرحوم کلینی در پایان مقدمه خود بر کتاب شریف کافی بیان می دارند که قطب فرهنگی یک ملت، عقل است.

رژیم صهیونیستی، دچار تحقیر تاریخی شده است
فارس/ آیت‌الله کعبی در دیدار با نخبگان و روحانیون بندر امام خمینی اظهار کرد یکی از جلوه‌های جهاد فاطمی حضور در میدان ایمان، هدایت، فداکاری و دفاع از ولایت به شکل خستگی ناپذیر است. نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانیت به عنوان سرباز حضرت بقیه الله باید خود را وقف هدایت، عزت، پیشرفت، رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه قرار دهد.
وی با تاکید بر این نکته که انقلاب اسلامی بستر ساز ظهور و تمدن سازی است، تصریح کرد: امروز قدرت ایران و جبهه مقاومت اسلامی نسبت به آغاز انقلاب بسیار بالاتر است و دشمنان اسلام نسبت به آغاز انقلاب ضعیف تر شدند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی دچار تحقیر تاریخی شده و جنایت و قتل عام مردم فلسطین یک هولوکاست واقعی است که برای او پیروزی به ارمغان نمی‌آورد و شکست او قابل ترمیم نیست.

کابینه نتانیاهو به سوی بحران هر چه بیشتر
تسنیم/ ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد در صورت توقف جنگ، دیگر خبری از نخست وزیری‌اش نخواهد بود. روزنامه معاریو در این رابطه نوشت، بن گویر در توییتی نوشت: توقف جنگ با سقوط کابینه مساوی خواهد بود.
چند رسانه عبری زبان هم اعلام کردند، حزب عوتصما یهودیت به رهبری بن گویر اعلام کرد، در صورتی که توافقی منجر به پایان جنگ انجام شود، هر شش عضو کنست این حزب از ائتلاف خارج خواهند شد در این بین روزنامه هاآرتص در تحلیلی، اعلام کرد نتانیاهو که توسط بایدن از یک سو و اعضای ائتلافش از سوی دیگر تحت فشار است، باید آینده جنگ در نوار غزه را مشخص کند.به نوشته این رسانه عبری زبان، در روزهای آینده نتانیاهو مجبور خواهد بود تا تصمیم بگیرد آیا واقعا به دنبال ورود مجدد به دور جدیدی از جنگ در نوار غزه است و برای این کار موافقت آمریکا را هم جلب می‌کند، یا آن که شدت جنگ را کاهش داده تا حکومت خود را حفظ کند.

تلفات دشمن صهیونیستی افزایش می‌یابد
فارس/ «اسامه حمدان» از سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در سخنانی گفت که تلفات دشمن صهیونیستی طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.وی در ادامه سخنانش گفت که تهدیدات رژیم صهیونیستی برای از سرگیری جنگ، تو خالی بوده و برای مصرف داخلی مطرح می‌شود. حمدان گفت: «ارتش اشغالگر پا به ۸۰ درصد از خاک غزه نگذاشته و این اتفاق نیز نخواهد افتاد». این مقام حماس گفت: «اقدام القسام در خصوص تحویل اُسرا در مناطق مختلف، دروغ اشغالگران در خصوص سیطره بر مناطق شمالی غزه را فاش می‌کند».
وی ادامه داد: «اشغالگران جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند و اگر اسیر در اختیار نداشتیم، اُسرای ما آزاد نمی‌شدند». حمدان از تمامی رسانه‌های بین‌المللی خواست تا به غزه آمده و از حجم جنایت‌های رژیم اشغالگر مطلع شوند. روزنامه عبری «هاآرتص» دیروز سه‌شنبه، ۲۸نوامبر در گزارشی نوشت که ارتش اسرائیل پس از هفته‌ها خودداری از افشای آمار زخمی‌های خود در نبرد زمینی با نوار غزه، تعداد آن‌ها را به تفکیک میزان جراحات وارده فاش کرد. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که تعداد زخمی‌هایش در غزه از ۱۰۰۰ نظامی گذشته و حال ۲۰۲ نفر از آن‌ها که جراحات شدید برداشته‌اند، را بحرانی توصیف کرد؛ ۳۲۰ نفر از این آمار هم، جراحات متوسط دارند و ۴۷۰ نظامی دیگر نیز، دارای جراحات جزئی هستند.

پنتاگون پولی برای نیروهایش در خاورمیانه ندارد
فارس/ نشریه آمریکایی «پالتیکو» گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا از منابع مالی کافی برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا بهره‌مند نیست.پالتیکو ضمن اشاره به کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، نوشت که عدم اجماع در کنگره برای تصویب بودجه نظامی سال جدید، ناشی از همین امر است.در ادامه این گزارش آمده است که پنتاگون در حال حاضر تنها بودجه محدودی را در اختیار دارد که در بودجه سال مالی گذشته تخصیص داده شده زیرا بودجه جدید برای سال جاری هنوز تصویب نشده است.
پالتیکو سپس به نقل از «کریس شروود» سخنگوی ارتش آمریکا نوشت: «وضعیت خاورمیانه مستلزم اقدامات فوق‌العاده ای است که پنتاگون را به تخصیص مجدد بودجه از سایر حوزه‌های هزینه‌شده، کاهش اعتبارات برای آماده‌سازی، استقرار و آموزش نیروها مجبور می‌کند». بر این اساس، شروود گفت که به همین دلیل، تعدادی از برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا ممکن است با کاهش یا لغو مواجه شوند.از سوی دیگریک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی در مورد مرحله بعدی اقدامات این رژیم، جهت آغاز عملیات نظامی در جنوب غزه هشدار داده است.

ضرورت ایجاد اجماع جهانی علیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا
مهر/ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در سمینار مجازی بررسی آثار اقدامات قهرآمیز یک جانبه با حضور گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: یکی از ویژگی‌های تاریخ معاصر، گرایش چند کشور به‌ویژه آمریکا به اعمال اقدامات قهری یکجانبه علیه کشورهای هدف در راستای نیل به اهداف سیاست خارجی خود است.
کاظم غریب آبادی گفت: جامعه بین‌الملل باید آمریکا را تحت فشار قرار دهد که فوری تمامی تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه دیگر کشورها لغو کند. وی افزود: آمریکا از این اقدام‌ها به عنوان ابزاری برای تأثیرگذاری یا وادار کردن به تغییر در سیاست کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *