خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جمهوری اسلامی ایران اشراف کاملی بر منطقه دارد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این‌که آمریکایی‌ها هر اتفاقی را که رخ می‌دهد با دروغ‌پردازی به ما نسبت می‌دهند به دلیل تسلط و اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران است. امیر سرتیپ آشتیانی درباره این‌که پس از پایان رسمی تحریم‌های تسلیحاتی، غرب اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی دیگری علیه ایران وضع خواهد کرد، گفت: ما در زمینه تسلیحات پیشرفت‌های بسیار بزرگی داشتیم و تمام این پیشرفت‌ها هم در دوران تحریم بوده است. درحال‌ حاضر هم که فضای بازتری وجود دارد، قطعا به این پیشرفت‌ها اضافه خواهد شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دربخش‌های مختلف حوزه صنایع دفاعی مانند صادرات، ارتباط و تعاملات با کشورهای دیگر در خصوص مباحث نظامی قطعا توفیقات بیشتری به‌دست خواهد آورد و این چیزهایی که این کشورها می‌گویند، غالبا شعار و فرافکنی است و هیچ‌کدام اعتبار ندارد. سرتیپ آشتیانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در منطقه از اشراف کاملی برخوردار است، افزود: آمریکایی‌ها اتفاقات منطقه را با دروغ‌پردازی به ما نسبت می‌دهند برای این‌که می‌دانند ایران تسلط دارد و جمهوری اسلامی ایران است که در سطح منطقه حرف اول را می‌زند.

 همشهری
تهدیدی بالای سر ایران نیست کنعانی سخنگوی وزارت خارجه:
پاسخ به بیانیه ضدایرانی اروپا، توسط نمایندگی ایران در وین داده و دراین بیانیه مواضع ایران دیده شده‌است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا می‌خواهد که به‌طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.
با مقامات قطر در سفر اخیر وزیر خارجه موضوع آتش‌بس را مورد گفت‌وگو قرار دادیم و یکی از اهداف اساسی ما این است که آتش‌بس موجود شکل پایدار به‌خود بگیرد و تجاوزات رژیم صهیونیستی تکرار نشود.
تهدیدی بالای سر ایران نیست ایران نشان داده که کشور تهدیدپذیری نیست و این اقتدار هم در حوزه سیاسی، هم منطقی و هم در حوزه نظامی است و هیچ‌گاه تهدید را نخواهیم پذیرفت.
انتظار ایران از مصر این است که تلاش بیشتری داشته باشد و رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش برای گشایش کامل مرز کند.
ما به ملت افغانستان متعهد هستیم و معتقدیم همه باید به شکل‌گیری یک دولت فراگیر کمک کنند.
در بحث پهپادها به صراحت اعلام کردیم ما پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ نفرستادیم و ادعاها در این باره را بارها قاطعانه و صریح رد کردیم.
آتش بس ۲ روز دیگر تمدید شد
پس از پایان مهلت آتش‌بس ۴روزه، وزارت خارجه قطر خبر داد که آتش‌بس انسانی در غزه، به مدت ۲روز دیگر تمدید شد. جنبش حماس نیز ضمن تأیید این توافق، تأکید کرد: با برادران مصری و قطری بر سر تمدید آتش‌بس موقت به مدت ۲روز دیگر با همان شروط قبلی توافق کردیم. «رونین شیکلر» نویسنده و تحلیلگر اسرائیلی دیروز (۶ آذر) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، به تطبیق و مقایسه جنگ فعلی در غزه با جنگ ۱۹۸۲ در لبنان اقدام کرد و نوشت که نتیجه این جنگ نیز شکست خواهد بود.
راه دشوار ارتش تل‌آویو در غزه به اعتراف روزنامه عبری زبان
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت در رابطه با هدف نابودی حماس در غزه عنوان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی راه بسیار سخت و دشواری در غزه در پیش دارد و نیروهای این رژیم هنوز پایشان به ۸۰درصد از اراضی نوار غزه نرسیده است.
فارن افرز: شکست حماس شاید غیرممکن باشد
مجله آمریکایی فارن افرز تأکید کرد که به‌رغم توانمندی و برتری نظامی رژیم صهیونیستی، جنبش حماس ثابت کرده که سخت و شاید غیرممکن باشد که از طریق نظامی بتوان این جنبش را شکست داد.
برکناری ۲ افسر اسرائیلی در حمله زمینی به غزه
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت فاش کرده که ارتش رژیم صهیونیستی ۲ افسر را در اوج حمله زمینی به غزه و درگیری‌های شمال این باریکه برکنار کرده است. این روزنامه تأکید کرده که این ۲افسر بدون تامین آتش برای نظامیان اسرائیلی که در کمین ده‌ها مبارز مسلح فلسطینی گرفتار شده بودند، اقدام به عقب‌نشینی کرده بودند.
تظاهرات هزاران نفر در کانادا در حمایت از غزه و فلسطین
هزاران نفر در اتاوا – پایتخت کانادا – در حمایت از غزه دست به تظاهرات زده و خواستار توقف فوری جنگ علیه مردم این منطقه شدند. شبکه CBC News اعلام کرده که این تظاهرات در مقابل ساختمان پارلمان کانادا برگزار شده و شرکت‌کنندگان خواستار توقف فوری جنگ در غزه شده اند.

 کیهان
ناوشکن دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ملحق شد
«ناوشکن دیلمان» به عنوان جلوه تازه‌ای از اتکا به توان بومی و مدیریت جهادی ـ انقلابی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.«دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، تحت نظارت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است. این ناوشکن تمام ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و رزمی ساخته شده در داخل کشور بوده، قابلیت دریانوردی طولانی دارد و توانایی جست‌وجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و در صورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارا است.عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دیلمان است.
ساخت ناوشکن دیلمان با وجود ۴۵ سال تحریم جای کمال افتخار و امیدواری دارد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به رونمایی ناوشکن دیلمان، گفت: الحاق ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دیلمان در ناوگان شمال و دریای خزر نماد توان دریایی کشور است.سرلشکر باقری تصریح کرد: ما در سال‌های اخیر در اوج تحریم‌ها هستیم و البته نیروهای مسلح در تمامی این ۴۵ سال گذشته در تحریم آمریکا و همراهان مستکبر آن بوده است. این تحریم‌ها در اوج خود قرار گرفته است، لذا در چنین شرایطی ساخت یک ناوشکن که در لبه فناوری‌های جهانی قرار دارد و تمامی بخش‌های آن توسط صنعتگران دانشمند ایرانی ساخته شده است، جای کمال افتخار و امیدواری دارد و باید به همه جوانان بزرگی که این کار بزرگ را انجام داده‌اند، دست مریزاد گفت.

 ایران
حمایت بیمه سلامت از بیماران اوتیسم با پیگیری مخبر
«حامد ملک‌زاده» معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: پس از نشست خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم با مخبر، ۳ جلسه با مدیران انجمن اوتیسم برگزار شده که تاکنون برای مذاکره با شهرداری تهران و شروع به کار دوباره برای ساخت مرکز جامع اوتیسم، رفع مشکل ورود جامعه اوتیسم به سامانه گمشدگان نیروی انتظامی و ورود جامعه اوتیسم به نظام جامع بیمه سلامت اقدام شده است.
همه جا را برای اسرائیل ناامن کردیم
یکی از اعضای شورای مرکزی حزب‌الله لبنان با اشاره به همکاری و اتحاد مقاومت در لبنان، غزه، یمن و عراق تأکید کرد: «جای امنی برای اسرائیلی‌ها باقی نگذاشتیم.» «نبیل قاووق» در مراسم بزرگداشت یکی از شهدای مقاومت در شهر «حاریص الجنوبی» با پرداختن به این مسأله که «دشمن صهیونیستی برابر دیکته‌ها و معادلات ایجاد شده توسط مقاومت غزه و لبنان زانو زده است» گفت: «از طریق موفقیت‌های میدانی، آینده منطقه را شکل می‌دهیم و اهداف رژیم اسرائیل را ساقط می‌کنیم.» وی با بیان اینکه هنگامی که ما با دشمن در جنوب می‌جنگیم، او را در داخل سرزمین‌های اشغالی موشک باران می‌کنیم و مقاومت در غزه، دشمن را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار می‌دهد و همچنین انصارالله، داخل سرزمین‌های اشغالی را موشک باران می‌کند، افزود: «با معادله مقاومت پیروزمندانه، نبرد را در داخل سرزمین‌های اشغالی به رژیم اسرائیل تحمیل کردیم و این، چیزی بی‌سابقه است.»وی همچنین تأکید کرد که برای حفاظت از حال و آینده منطقه، پایبندی به راهبردهای مقاومت ضروری است.

 وطن امروز
خروج یک میلیون شهرک‌نشین از مناطق اشغالی بعد از طوفان‌الاقصی
سردار فدوی، جانشین فرمانده‌ سپاه در افتتاحیه همایش بین‌المللی «توفان الاقصی و غزه، روایت‌ها و واقعیت‌ها»، با اشاره به اقدام پیش‌دستانه جبهه مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست‌ در عملیات توفان ‌الاقصی و دستاوردهای راهبردی پرشمار این جنگ برای مردم فلسطین، گفت: در درون صهیونیست‌ها یک تصوری ایجاد کرده بودند که اینجا امن‌ترین جا برای یهودیان است. بعد از عملیات ۱۵ مهر گفته می‌شود حدود یک میلیون نفر از آن مناطق رفته‌اند، چرا که ساکنان چندتابعیتی این سرزمین به فکر افتادند از جایی که آمده‌اند به همانجا بازگردند چون امن‌تر است.
پرتاب ۵ ماهواره جدید به فضا تا پایان سال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ۵ ماهواره جدید به فضا تا پایان سال خبر داد. زارع‌پوراظهار کرد: ۲ پرتاب ماهواره توسط سپاه، ۲ پرتاب توسط وزارت دفاع و یک پرتاب خارجی هم خواهیم داشت که در مجموع ۵ ماهواره تا آخر سال در مدار زمین قرار خواهد گرفت.وی افزود: نقشه پوششی کل کشور پس از ۲۰ سال در حال به‌روز‌رسانی است و با استفاده از داده‌های ماهواره خیام ۹۵ درصد آن تکمیل شده است.به گفته زارع‌پور، صنایع فضایی علاوه بر رشد دیگر صنایع، اقتدار را برای کشور به همراه دارد.وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۲۵ کشوری که از توانمندی ساخت ماهواره برخوردارند، قرار دارد.
سران رژیم صهیونیستی و بایدن باید محاکمه شوند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به جنایات اسرائیل در فلسطین بیان کرد: رژیم صهیونیستی با بمباران منازل مردم بی‌دفاع غزه، اسناد بین‌المللی و کنوانسیون‌های پیشگیری از جنگ و دفاع از حقوق کودکان و زنان و همچنین اسناد چهارگانه ژنو، اساسنامه مربوط به مقابله با جنایت جنگی و مقابله با جنایت علیه بشریت را نابود کرد. دهقان عنوان کرد: دادگاه‌های جدید و کنوانسیون‌های جدیدی برای محاکمه سران این جنایت نیاز است تا در بزنگاه‌ها وظیفه خود را در جلوگیری از جنایت علیه بشریت انجام بدهند. این وقایع دردناک، حقیقت دردناکی را به جهان اثبات کرد و آن اینکه این سازمان‌ها وظیفه‌های خود را انجام نمی‌دهند؛ سران رژیم صهیونیستی باید محاکمه شده و بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که طبق کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی جنایت کرد و از نسل‌کشی حمایت کرد و بمب‌هایی که علیه مردم غزه به کار گرفته شد، توسط او به این رژیم داده شد، باید محاکمه شود.

 جوان
دخالت آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره آینده غزه محکوم به شکست است
آیت الله رئیسی در گفت وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ایران و ترکیه را دو کشور مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام برشمرد و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مشترک دو کشور الگویی از تعاملات میان کشور‌های اسلامی باشد.رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی با تأکید بر اینکه امریکا قاتل مردم غزه است، هرگونه دخالت امریکایی‌ها نسبت به آینده غزه را ادامه جنایات این کشور در حق فلسطینیان توصیف کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به همدستی و مباشرت امریکایی‌ها در جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و قتل‌عام مردم مظلوم غزه، بر رسوایی و بی‌اعتباری دولت امریکا نزد افکارعمومی ملت‌ها تأکید کرد و گفت‌: مردم غزه به واسطه حماس به عنوان دولت مشروع، قانونی و برآمده از آرای عمومی این منطقه، باید برای آینده غزه تصمیم بگیرند و امریکایی‌ها حق هیچ گونه دخالت و تصمیم‌گیری برای مردم غزه را ندارند و هرگونه اقدام آن‌ها در این زمینه محکوم به شکست است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به روابط خوب و سازنده تهران – آنکارا، بر تلاش برای ارتقای این روابط به سطح ممتاز و استثنایی تأکید کرد. وی همچنین بر آمادگی کشورش برای برگزاری نشست شورای‌عالی همکاری میان دو کشور تأکید کرد.

 خراسان
۳۶ درصد در انتخابات شرکت نمی‌کنند
مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا): نظرسنجی با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشور به صورت حضوری اجرا شده است. بر اساس این نظرسنجی، ۳۷.۹ درصد مردم گفته‌اند اخبار را بیشتر از طریق صدا و سیما دنبال می‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری می‌کنند. همچنین ۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶ درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۶.۸ درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند.
دبیرکل و رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری انتخاب شدند
صادق محصولی و حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نخستین جلسه دوره جدید شورای مرکزی جبهه پایداری، با اجماع آرا به ترتیب به عنوان دبیرکل و رئیس شورای مرکزی این تشکل انتخاب شدند.مجید متقی‌فر هم به عنوان سخنگوی جبهه پایداری انتخاب شد.

 مردم سالاری
خبر مدیر ارشد وزارت دفاع از رونمایی تجهیزات نظامی جدید
امیر قلی‌زاده رئیس گروه شناورهای سطحی وزارت دفاع در مراسم الحاق ناوشکن دیلمان اظهار داشت: در آینده نه چندان دور با همکاری سازمان صنایع دریایی و نیروی دریایی ارتش خبرهای خوبی از رزم‌ناوها و شناورهای با تناژ ۶ هزار تن خواهید شنید. وی افزود: ناوشکن دیلمان با همکاری وزارت دفاع و نظارت نیروی دریایی ارتش طراحی و تولید شده و توانایی خوبی درعرصه‌های مختلف دارد و این شناور قادر است انواع اهداف زیر سطحی را شناسایی کرده و منهدم کند.امیر قلی‌زاده ادامه داد: این شناور قادر است سه ماه در دریا ماندگاری داشته باشد و می‌تواند با انواع اهداف سطحی و هوایی درگیر و آنها را منهدم کند. همچنین تغییراتی که در بدنه دیلمان داده شده موجب رادارگریزی آن شده است.
گسترش همکاری‌های ایران و عربستان
عنایتی سفیر ایران در عربستان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز با امیر عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور عربستان ملاقات کردم. در این ملاقات بر روند رو به گسترش مناسبات دو کشور در حوزه‌های امنیتی و انتظامی از جمله ابعاد مختلف همکاری دوجانبه و فعال شدن کمیته‌های گارد مرزی، مبارزه با مواد مخدر و سایر کمیته‌های فرعی تاکید گردید.»

 قدس
ساخت شهرک‌های جدید، اسرائیل را امن‌تر نخواهد کرد
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرح کابینه رژیم صهیونیستی برای اختصاص بودجه به منظور ساخت شهرک‌های غیرقانونی جدید در سرزمین‌های فلسطینی را به باد انتقاد گرفت. وی با بیان اینکه «من از اینکه فهمیدم در میانه جنگ، تل‌آویو بودجه‌ای را برای ساخت شهرک‌های جدید اختصاص داده وحشت‌زده شدم» خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام، دفاع از خود نیست و اسرائیل را امن‌تر نخواهد کرد. ساخت شهرک‌های جدید برخلاف قوانین بین‌المللی است.
عذرخواهی بایدن از رهبران مسلمان آمریکا
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات گذشته خود در زیرسؤال بردن آمار مربوط به شهدای غزه را پس گرفته و از چندین رهبر برجسته جامعه اسلامی آمریکا درباره این موضع عذرخواهی کرد. البته باید به این رویکرد بایدن با دیده شک و از دریچه منفعت‌طلبانه نگریست، چراکه تا انتخابات آمریکا چیزی نمانده و به نظر می‌رسد این تصمیم با هدف بدست آوردن دل مسلمانان و کسب سبد رأی آن‌هاست.
غرب عامل ناآرامی در غزه و اوکراین است
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام خوشامدگویی خود به شرکت‌کنندگان و میهمانان مجمع بین‌المللی «مطالعه پریماکوف» در مسکو، گفت: غرب برای تشنج فضا در خاورمیانه و اوکراین، به‌منظور حفظ نفوذ خود در منطقه در حال تلاش است. آن‌ها برای حفظ نفوذ رو به زوال خود دست از هیچ کاری نمی‌کشند، اقدام به فرافکنی و اعمال فشار کرده و نظام حقوق بین‌الملل را با نوعی «نظم مبتنی بر قواعد» جایگزین می‌کنند. چنین اقدامی امروز منجر به ایجاد شرایط اسفبار در غزه شده است.
بازیگری «ماسک» در نقشه ضد فلسطینی نتانیاهو
«شلومو کارهی» وزیر ارتباطات رژیم اسرائیل می‌گوید تل‌آویو و «ایلان ماسک» سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی توافق کرده‌اند استفاده مردم غزه از اینترنت ماهواره‌ای منوط به موافقت اسرائیل باشد! ماسک دیروز در تل‌آویو با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی دیدار کرد. جالب آنکه ماسک پیش‌تر گفته بود: «استارلینک از ارتباطات سازمان‌های امدادی در غزه حمایت خواهد کرد».

 اعتماد
تصمیم مجلس برای افزایش سن بازنشستگی کارشناسی نبود
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار تشکل‌های کارگری استان مازندران با وی درباره مصوبه مجلس درخصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: این موضوع بر اساس کار کارشناسی نبوده و تدبیر لازم در آن صورت نگرفته است. آیت الله آملی لاریجانی پس از استماع گزارش‌ها و دغدغه‌های منتخبان جامعه کارگری؛ نمایندگان انجمن‌های صنفی و بازنشستگان استان با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران گفت: برای همه ما روشن است که با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی در سال‌های اخیر؛ کارگران نمی‌توانند معیشت معقولی داشته باشند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تنگناهای دولت و بخش کارفرمایی درخصوص افزایش حقوق کارگران هم اشاره کرد و گفت: باید تدابیری دراین راستا اندیشیده شود که متاسفانه دولت‌های مختلف نتوانستند آن را ایجاد کنند و عمده تصمیمات اتخاذشده به ضرر کارگران تمام شد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام لازمه بهبود معیشت کارگران را تعامل و پای کار آمدن تمام مسوولان و دستگاه‌ها دانست

 ابتکار
قالیباف اصلاح قانون انتخابات مجلس را ابلاغ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد.طبق ماده واحده طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به انتهای بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است.» اضافه می شود.در بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است که، علاوه بر جرائم مندرج در سایر مواد این قانون، ارتکاب رفتارهای زیر در فضای مجازی یا واقعی جرم محسوب و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود: هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات.

 اطلاعات
ساختار شورای امنیت باید تغییر کند
رئیس جمهورالجزایر در سخنانی تاکید کرد که وقوع بی‌سابقه بحران‌ها و درگیری‌ها در جهان، جامعه بین‌المللی را بیش از هر زمان دیگری مجبور می کند تا با فوریت و جدیت، پرونده ضروری اصلاحات در شورای امنیت سازمان را مورد بررسی قرار دهد. «عبدالمجید تبون» افزود: وضعیت غمناکی که فلسطینیان تجربه کرده اند روز به روز به دلیل ناتوانی نظام بین الملل در بازدارندگی جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و جلوگیری از نقض قوانین بین المللی توسط این رژیم که توسط نظام سازمان ملل متحد تصویب شده است، بدتر می شود.
ناو هواپیمابر «آیزنهاور» آمریکا وارد خلیج فارس شد
ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: در تاریخ ۲۶ نوامبر (۵ آذر) گروه ضربتی حامل ناو هواپیمابر «آیزنهاور» از طریق تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شد تا ماموریت‌های مربوطه را تکمیل کند. سنتکام افزود که ناو آیزنهاور در آب‌های خلیج فارس گشت‌زنی خواهد کرد تا آنچه تضمین آزادی کشتیرانی در آبراه‌های اصلی خواند، انجام شود.اواخر ماه اکتبر، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی. آیزنهاور را به خلیج فارس می‌فرستد و پدافند هوایی بیشتری را در سرتاسر منطقه مستقر می‌کند. وی ادعا کرده بود که شاید ادامه حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش یابد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انقلاب اسلامی به برکت توسل بر حضرت زهرا(سلام الله علیها) پیروز شد
تسنیم/ آیت‌الله شب زنده‌دار ضمن تسلیت ایام شهادت جانگداز حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها)، گفت: همه ما در برابر نشر منویات حضرت زهرا-سلام الله علیها- مسئولیم و باید ظلم‌هایی که به وجود مقدسش شد را به همگان گوشزد کنیم. وی با بیان اینکه شکل‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی به واسطه توسلات به ائمه اطهار و حضرت زهرا-سلام الله علیها- بود گفت: امروز می‌بینیم که سید مقاومت در مقابل یهود گفت که هر جا سختی بر ما وارد می‌شد و در تنگنا قرار می‌گرفتیم، به وجود مقدس حضرت زهرا-سلام الله علیها- متوسل می‌شدیم که شاهد هستیم به واسطه همین توسل چگونه بر دشمن صهیونیستی پیروز شدند. عضوجامعه مدرسین افزود: شایسته است مسئولان در هر جایگاهی، کمک کنند تا معارف فاطمی هر چه بیشتر در جامعه گسترش بیابد و با زبان هنر یعنی همان چیزی که دشمن ما از آن برعلیه اسلام و اهل بیت-سلام الله علیهم- استفاده می‌کند، بتوانیم با برگزاری باشکوه و پررونق‌تر چنین محافلی به جنگ دشمن برویم.

مقاومت فلسطین چهره واقعی رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان داد
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی گفت: گرچه فلسطین در جریان اخیر شهدای زیادی را تقدیم اسلام کرده است اما با استقامت خود پیروزی را به بار آورده و چهره واقعی صهیونیسم را به جهانیان نشان داد. وی با اشاره به مقاومت مردم فلسطین در برابرجنایات رژیم صهیونیستی گفت: استقامت برادرانمان درجنگ اخیردربرابر صهیونیست ها پاسخی به تهاجمات رژیم غاصب و کودک کش بود، طوفان الاقصی و عملیات برادران فلسطینی در جنگ احزاب و در برابر قدرت های طاغوتی است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه استقامت مردم غزه ستودنی است، افزود: در قضایای اخیر برای اولین بار وارد سرزمین اشغالی شدند و این ورود حق مردم فلسطین بود چرا که از خود دفاع کردند. وی ادامه داد: همه شیاطین دنیا دست به دست هم با تجهیز سلاح به صهیونیست ها در جنگ اخیر یاری رساندند اما در عین حال این گروه مقاومت بود که در برابر همه اینها ایستادند و اگر چه تعداد نفرات و تجهیزاتشان کم بود اما به مدد الهی به پیروزی رسیدند و این وعده الهی به مومنین است.

در چهارمین مرحله از تبادل اسرا ۳۳ اسیر فلسطینی آزاد شدند
باشگاه خبرنگاران/ مقام‌های رژیم صهیونیستی عملیات آزادی ۳۳ اسیر فلسطینی را در چارچوب اجرای مرحله چهارم توافق مبادله اسرا آغاز کردند. رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش کردند که اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان عوفر به منازل خود باز خواهند گشت. پیش‌تر جنبش حماس اعلام کرده بود که در چارچوب اجرای مرحله چهارم معامله مبادله اسرا، ۳ اسیر زن فلسطینی و ۳۰ اسیر کودک فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد. آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس که از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شده، برای ۲ روز دیگر تمدید شده است.

تاکید رئیس پارلمان ترکیه بر محاکمه سران اسرائیل در دادگاه‌های بین المللی
باشگاه خبرنگاران/ رئیس پارلمان ترکیه گفت: سران اسرائیل باید به خاطر جنایات جنگی و نسل کشی که علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه مرتکب شدند در دادگاه‌های بین المللی محاکمه شوند، همانطور که عاملان قتل عام سربرنیتسا محاکمه شدند. کورتولموش افزود: هرکسی که مرتکب این بی عدالتی شود از مجازات در امان نخواهد ماند، نتانیاهو و دار و دسته اش باید در مقابل دادگاه بین المللی پاسخگو باشند، جهان باید در کنار مردم فلسطین بایستد و جامعه جهانی نیز باید به سهم خود در قبال غزه عمل کند. پیشتر، وکلای حزب عدالت و توسعه ترکیه از طرح شکایت علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب به نسل کشی در غزه خبر دادند.

عکس‌برداری ماهواره نظامی کره شمالی از کاخ سفید
مهر / کره شمالی اعلام کرد که ماهواره نظامی این کشور که اخیراً به فضا پرتاب شد تصاویری از کاخ سفید و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را ارسال کرده و این تصاویر را رهبر کره شمالی هم مشاهده کرده است. خبرگزاری کره شمالی، عکس‌هایی از ایستگاه نیروی دریایی نورفولک، کشتی سازی نیوپورت نیوز و یک منطقه فرودگاهی در ایالت ویرجینیا آمریکا را که در ساعت ۱۱:۳۵ بعد از ظهر گرفته شده است منتشر کرد. این تصاویر دیروز دوشنبه ۲۷ نوامبر گرفته شده‌اند. رسانه‌های دولتی کره شمالی روز شنبه نیز اعلام کردند که ماهواره نظامی و شناسایی این کشور که اخیراً به فضا پرتاب شد، تصاویری را از مناطق مختلف کره جنوبی ارسال کرده است.

نامه اسیر صهیونیست در تشکر از مجاهدان قسام
مهر/ «دانیل آلونی» یکی از اسرای صهیونیست که اخیراً آزاد شد، در نامه‌ای خطاب به فرمانده و رزمندگان قسام که وی و دخترش «املیا» را در زمان اسارت همراهی کرده بودند، از رفتار انسان دوستانه و پایبندی آنها به تعهدات خود در انجام تبادل اسرا قدردانی کرد. این اسیر در نامه‌اش خطاب به رزمندگان عزالدین قسام نوشته از پذیرایی و محبتی که نیروهای مقاومت در این مدت نسبت به او و دخترش داشته‌اند تشکر می‌کند. او همچنین در این نامه نوشته هر زمان که می‌خواسته رزمندگان پیش دخترش می‌رفتند و برای او پدری می‌کردند. همچنین وی گفته است که طی این مدت سختی نکشیده‌ایم و نیروهای قسام با وجود مشکلاتی که در جریان جنگ در غزه داشتند به ما لطف کردند.

اخطار نیروی دریایی سپاه به ناو هواپیمابر آمریکا
ایرنا/ فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به مقاومتی که در خلیج فارس طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، گفت: دشمن به نوعی از خلیج فارس فرار کرد و اکنون برای حفظ آبروی نداشته مجددا آمده و البته در آب‌های ما حضور ندارند و از آبراه‌های ما هم عبور نمی‌کنند و در آب‌های کشور‌های جنوبی خلیج فارس قرار دارند. وی با تصریح بر این که آن‌ها حتی در نزدیکی سکو‌های فلات قاره ما هم نیستند و در آب‌های کشور‌های جنوب خلیج فارس استقرار دارند و تماما به گفتمانی که رزمندگان ما با آن‌ها در منطقه دارند، جواب می‌دهند. دریادار تنگسیری به ورود تازه ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس نیز طی ساعات گذشته اشاره کرد و گفت: پهپادهایمان در روز گذشته بالای سر آن‌ها بود و اخطار دادیم که بالگردشان باید بنشیند و تأکید کردند که بالای سر ناو خودمان هستیم و به دستورات ما تمکین کردند؛ ما از همه تحرکات آنان فیلم و عکس داریم و این بار که وارد شدند نسبت به بار قبل تمکین بسیار بیشتر و همکاری داشتند.

بلینکن به بروکسل و تل‌آویو سفر می‌کند
تسنیم/ وزیر خارجه آمریکا به بروکسل (مقر ناتو) و منطقه خاورمیانه از جمله تل آویو، کرانه باختری و دبی سفر می‌کند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش بیان نشود، گفت: آنتونی بلینکن در سفر به خاورمیانه با سران و رهبران کشور‌ها درباره «آینده غزه و نیاز به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی» گفتگو خواهد کرد. این مقام آمریکایی همچنین گفت که هدف از سفر بلینکن تداوم تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری میان اسرائیل و حماس است. به گفته وی، بلینکن همچنین در این سفر بر حفظ افزایش کمک‌های بشردوستانه غزه، تضمین آزادی همه گروگان‌ها و بهبود حفاظت از غیرنظامیان در غزه تاکید خواهد کرد. پیش از این، تارنمای آمریکایی آکسیوس اعلام کرده بود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن برای چهارمین بار و همزمان با اجرای توافق مبادله اسرا میان اسرائیل و حماس و وقفه چند روزه جنگ علیه غزه به تل آویو سفر می‌کند.

شهادت بیش از ۵۰ کودک در کرانه باختری
تسنیم/ گرچه آتش بس موقت میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در غزه استقرار یافته است و اکنون وزیر خارجه قطر از تمدید ۲ روزه آن خبر داد، اما این آتش بس باعث توقف توحش تل آویو در کرانه باختری نشده و این رژیم همچنان به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد. دفتر سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه اعلام کرد از زمان آغاز مجدد درگیری‌ها و طی حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری رود اردن از هفتم اکتبر تاکنون ۲۱۵ غیرنظامی فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند که از این میان ۵۵ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند. این نهاد تاکید دارد: کشتار غیرنظامیان تنها خلاصه در حملات نظامیان اسرائیلی نمی‌شود. دستکم هشت غیرنظامی شامل یک کودک نیز از زمان تشدید درگیری‌ها به دست شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری به قتل رسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *