خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پدافند هوایی ارتش برای دفاع امنیت حریم هوایی کشور در میدان رزم حضور دارد
امیر سرتیپ صباحی‌فرد با حضور در ایستگاه رادار تاکتیکی شهید اصلان علیزاده در شهر نمین اردبیل از بخش‌های مختلف این سایت بازدید و توان رزمی و آمادگی دفاعی این سایت تاکتیکی را مورد ارزیابی قرار داد.
سرتیپ صباحی‌فرد با بیان این‌که استکبار جهانی رو به افول است و برای حفظ قدرت خود دنبال لطمه زدن به ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان سرباز باید آمادگی شب حمله را داشته باشیم و نباید غفلت کنیم. همین آمادگی موجب می‌شود که دشمن شهامت تجاوز به این مرز و بوم را نداشته باشد.
وی اظهار کرد: نیروی پدافند هوایی ارتش همگام با سایر نیروهای مسلح، با تمام قوا در دفاع از تمامیت ارضی و امنیت حریم هوایی کشور در میدان رزم حضور دارد. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: پدافند هوایی توانسته بابهره‌گیری از فناوری‌های نوین بومی در حوزه سامانه‌های پدافندی و موشکی دست متجاوزان را از رسیدن به آسمان جمهوری اسلامی قطع کند.

 همشهری
توقیف نفتکش اسرائیلی در سواحل یمن
یک نفتکش مرتبط با رژیم صهیونیستی در سواحل عدن یمن توقیف شده است. نفتکش سنترال پارک که تحت مالکیت و مدیریت خطوط کشتیرانی «زودیاک» قرار دارد، در خلیج عدن توقیف شده است. گفته شده، این کشتی متعلق به ایال اوفر تاجر اسرائیلی است. منابع خبری گزارش داده‌اند نیروی دریایی آمریکا درگیر این اتفاق شده و از کشتی‌های دیگر خواسته از این منطقه دور شوند. هفته گذشته نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، در پاسخ به جنایات جنگی در غزه، نیروی دریایی این کشور یک کشتی مرتبط با اسرائیل با نام «گلکسی لیدر» را توقیف کرده است.
صنعا، تهدید راهبردی برای تل‌آویو است
رئیس پیشین شورای امنیت رژیم‌صهیونیستی گفت: موقعیت جغرافیایی یمن از موشک‌های آن خطرناک‌تر و یک تهدید راهبردی برای این رژیم است. گیورا آیلند افزود: یمن برای اسرائیل یک تهدید راهبردی است و چنان‌که برمی‌آید، آمریکایی‌ها توجهی به این موضوع ندارند و ترجیح می‌دهند که وارد درگیری نشوند. این مقام صهیونیستی گفت: «مشکل ما با یمنی‌ها این است که آنها در دهانه جنوبی دریای سرخ قرار دارند و این مشکل بسیار بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از موشک‌های آنهاست.»‌
تبادل اسرا با شروط حماس و مقاومت صورت گرفته است
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: عملیات طوفان ‌الاقصی یک اقدام جسورانه عظیم بود که نتیجه خود را در آینده نزدیک خواهد داد. نعیم قاسم با اشاره به اینکه ملت جسور فلسطین شکست نمی‌خورند، افزود: اگر ثبات مقاومت نبود، عملیات تبادل اسرا انجام نمی‌شد. این عملیات با شروط حماس و مقاومت صورت گرفته و اسرائیل با اجبار آتش‌بس را قبول کرده است. هیچ‌چیزی از قدرت مقاومت کم نشده ‌است و ما در لبنان، عراق و یمن در کنار مقاومت هستیم.
افشای تحرکات سعودی و امارات به نفع تل‌آویو
منابع یمنی گزارش داده‌اند عربستان سعودی و امارات عربی متحده به متحدان خود در یمن دستور دادند برخی جبهه‌های جنگ در یمن را علیه انصارالله فعال کنند. انصارالله یمن در چند روز اخیر در حمایت از فلسطین وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده و ایلات در جنوب فلسطین اشغالی را تاکنون هدف چند موشک و پهپاد قرار داده و یک کشتی تجاری متعلق به این رژیم را در دریای سرخ توقیف کرده است.
هرگز در برابر اشغالگران تسلیم نمی‌شویم
جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: آنچه در کرانه باختری در جریان است، جنگی برای نابودی ملت فلسطین و اجرای طرح کوچاندن آنان و توسعه شهرک‌سازی و اشغالگری رژیم صهیونیستی است.
این جنبش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در هر مکانی با دشمن اشغالگر مقابله می‌کنیم و ملت فلسطین هرگز در برابر اشغالگران تسلیم نمی‌شود و با هر آنچه در اختیار داریم با تروریسم و جنایات دشمن مقابله خواهیم کرد.»‌

 کیهان
بازدید رئیس قوه قضائیه از جدیدترین دستاورد‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضائی سپاه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و جمعی از اعضای شورای عالی قوه قضائیه، روز یکشنبه از آخرین دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند. «از ایده تا محصول برای ایران قوی» نامِ نمایشگاهی است که در آن به‌روزترین و جدیدترین دستاورد‌ها و محصولات نظامی و دفاعیِ دانشمندان و متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شده است.رئیس قوه قضائیه و عضو شورای عالی امنیت ملی در جریان این بازدید، از نزدیک در جریان به‌روزترین دستاورد‌ها و تجهیزات نیروی هوافضای سپاه در حوزه‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضائی قرار گرفت.
دستاورد‌های حوزه هوافضا نتیجه‌ مجاهدت‌ نیرو‌های جوان و مؤمن است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دستاورد‌ها و پیشرفت‌های دو دهه اخیر حوزه هوافضا را بسیار چشمگیر و در نتیجه‌ مجاهدت‌های نیرو‌های جوان و متخصص و مؤمن دانست که برای ایران اسلامی ارتقاء و بازدارندگی محسوس به همراه داشته است.رئیس قوه قضائیه در جمع تعدادی از مسئولان و متخصصان حوزه هوافضا، با بیان اینکه نیرو‌های مسلح ما در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند، اظهارداشت: نیرو‌های مسلح ما در حصول استقلال و قدرت بازدارندگی که امروز در بالاترین سطح از آن برخورداریم نقش کلیدی و محوری دارند.وی بیان داشت: بنا به گفته سردار حاجی‌زاده و مشاهدات ما در این بازدید، اکثر متخصصان نیروی هوافضای سپاه، از جوانان در متوسط سنی ۳۰ تا ۳۵ سال هستند؛ جوانان مؤمن و متعهدی که سراسر وجود آنها عشق به اسلام و ایران و مردم و عزت کشور است؛ این بسیار مایه مباهات و افتخار است که در نتیجه مجاهدت‌های شبانه‌روزی این جوانان متدیّن و متخصص، امروز ایران اسلامی به قدرت بازدارندگی عظیمی نائل شده است؛ قدرتی که برای دشمنان رشک‌برانگیز است و خشم آنان را برانگیخته است.

 ایران
قدردانی رئیس جمهور از خودکفایی در تولید کاغذ
رئیس جمهور در بخشی از جلسه دیروزهیأت دولت با استقبال از گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خودکفایی در تولید کاغذ، بر پیگیری این روند تا نتیجه قطعی تأکید کرد.
دکتر رئیسی همچنین گزارش وزیرامور اقتصادی و دارایی درباره راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی در هوشمندسازی توزیع نان را از جمله اقدامات خوب دولت و گامی اثرگذار در بهینه‌سازی ثروت کشور برشمرد.
رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه، گفت: لازم است ایران و ترکیه همراه سایر کشورهای اسلامی اقدامات نیرومندتری را در حمایت از ملت فلسطین انجام دهند. وزیر خارجه ترکیه نیز ابراز اطمینان کرد که تداوم رایزنی‌ها و دیدارها بین مقامات عالی دو کشور به توسعه هر چه بیشتر مناسبات فی‌مابین منجر خواهد شد.
پیگیری توافقات در گفت‌و‌گو‌های هیأت پارلمانی ایران و روسیه
ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه که اخیراً به مسکو سفر کرده بود، در توضیح نتایج این سفر اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در خصوص توافقات تهران – مسکو در حوزه برق و کریدور شمال – جنوب صورت گرفت. وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات طرفین همچنین تأکید شد که دو کشور، همکاری‌ها در حوزه امنیتی را ادامه دهند و تقویت کنند.
موشک جدید ایران قابلیت شکست سامانه دفاعی اسرائیل را دارد
در پی رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک «فتاح ۲»، رسانه‌های انگلیسی با ارائه جزئیاتی درباره قابلیت‌های آن، این موشک را قدرتمند توصیف و تأکید کردند که قادر است پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را شکست دهد. روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی ایران از موشک مافوق صوت جدیدی رونمایی کرده است که می‌گوید، قادر است ۱۵ برابر سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کند و پدافند هوایی اسرائیل را شکست دهد.در ادامه این گزارش تصریح شده: این موشک در واقع نسخه به روز شده «فتاح ۱» است که پیشتر در ماه ژوئن با برد ۸۶۹ مایل (۱۴۰۰ کیلومتر) رونمایی شد و نوآوری اصلی آن، توانایی‌اش در فرار از آتش ضد هوایی است. ایران می‌گوید که این موشک قادر به انجام این کار است، چرا که «فتاح ۲» مجهز به یک حامل مافوق صوت است که از خود موشک جدا می‌شود و می‌تواند مانورهای سریعی برای فرار از پدافند موشکی معمولی انجام دهد و با سرعت مافوق صوت به سمت هدف خود حرکت کند. همچنین روزنامه سان در گزارشی درباره رونمایی از موشک «فتاح ۲» با اشاره به حمایت ایران از جنبش حماس و حزب‌الله لبنان نوشت که تهران به تازگی از یک موشک جدید مافوق صوت مهیب رونمایی کرد که قادر به شکست دادن پدافند گنبد آهنین اسرائیل با سرعت ۱۱۰۰۰ مایل در ساعت است.

 وطن امروز
هجدهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و هند برگزار شد
هجدهمین دور رایزنی‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند صبح دیروز میان هیات‌های وزارت خارجه‌ ۲ کشور به ریاست وینای موهان کواترا، قائم‌مقام وزارت خارجه هند و علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شد.
در این نشست ۴ ساعته طیفی از موضوعات سیاسی، اقتصادی، کنسولی و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اولویت‌های روابط ۲ کشور در دوره پیش رو مشخص شد.
توضیحات حاجی‌زاده درباره آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جریان بازدید رئیس دستگاه قضا از نمایشگاه آخرین دستاوردهای این نیرو به ارائه توضیحاتی درباره موشک‌ها، پهپادها و سامانه‌های پدافندی جدید پرداخت.سردار امیرعلی حاجی‌زاده به توضیح و تشریح قابلیت‌های آخرین دستاوردهای این نیرو از جمله موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲»، سامانه پدافندی متحرک «مهران» و سامانه ارتقا ‌یافته «۹ دی» و همچنین پهپاد «شاهد ۱۴۷» پرداخت که اخیراً در محضر رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا رونمایی شده‌اند.فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ۳ ضلع اصلی در هوافضای سپاه، یادآور شد: ما برای نیل به موفقیت در نیروی هوافضای سپاه، ۳ ضلع «تحقیقات»، «عملیات» و «تولیدات» را با هم پای کار آورده‌ایم و یکی از رسالت‌های خود را کادرپروری و فرمانده‌پروری تعیین کرده‌ایم.
سردار حاجی‌زاده همچنین تصریح کرد: اکثر متخصصان ما در این نیرو، عناصر جوان و باانگیزه هستند که خود را سربازان گمنام نظام اسلامی می‌دانند و در نتیجه مجاهدت‌های آنان، امروز به مرحله بی‌اثر کردن تهدیدات دشمنان رسیده‌ایم، حال آنکه یک دهه پیش به دنبال یافتن تهدیدات دشمنان بودیم.
به گفته وی، موشک کروز «پاوه» ارائه شده در این نمایشگاه دارای دقتی بی‌نظیر و بُردی شگفت‌انگیز است و همچنین موشک «خیبرشکن» که یکی از موشک‌های دوربرد نسل سوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و از «سوخت جامد» استفاده می‌کند، در فاز فرود قابلیت مانور برای عبور از سپر موشکی دارد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین به ارائه مطالبی درباره پهپادهای غنیمتی پرداخت.

 جوان
از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کنیم
وزیر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص مجوز تذکر حجاب در برخی اماکن عمومی و اینکه متولی این اقدام چه نهادی است، اظهار داشت: طبق قوانین کشور، رعایت حجاب الزامی است و عموم مردم نیز به این امر اهتمام دارند.وی افزود: در قوانین و مقررات، وظایفی برای نهادها، دستگاه‌ها و عموم مردم برای بهبود وضعیت حجاب و نیز مواجهه با عدم رعایت پوشش قانونی مشخص شده است.
وحیدی ادامه داد: از این رو ضمن قدردانی و سپاسگزاری از دستگاه‌ها و آحاد کسانی که به وظایف خود در این خصوص عمل می‌کنند، یادآور می‌شوم که امر به معروف و نهی از منکر لسانی وظیفه‌ای همگانی است و دارای مجوز عام و قانونی بوده و نیازی به مجوز خاص ندارد. وزیر کشور تصریح کرد: وزارت کشور برابر قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند.وحیدی اضافه کرد: همچنین از معدود کسانی که ممکن است بر اثر غفلت، حجاب قانونی را رعایت نکنند، به جد می‌خواهیم که توجه کافی به این موضوع داشته باشند. رعایت حجاب در ادارات و اماکن عمومی، چون مترو ضروری است و مسئولان دستگاه‌ها مکلف‌اند تدابیر لازم و طرح‌های در دست اقدام را برای رعایت حجاب در این اماکن پیگیری کنند.

 خراسان
افزایش سهم سپرده قرض الحسنه از نقدینگی در سال ۱۴۰۲
خاندوزی دیروز (یک شنبه ۵ آذر) در آیین رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد اظهار کرد: امسال دو گام مهم پشت سر گذاشتیم یک اتفاق در شهریور ماه رخ داد و فرایندهای اخذ کارمزد قرض الحسنه از ۴ درصد خارج و کارمزد این تسهیلات صفر شد و در مصوبه آبان ماه، اساسنامه بانک‌های قرض الحسنه تهیه شد.
وی ادامه داد: در ریل گذاری های جدید نگاه متفاوت برای بانک‌های قرض الحسنه این اجازه را می‌دهد که به سمت کاهش کارمزد حرکت کنیم و نتیجه آن ثمره عدالت مالی است.وزیر اقتصاد گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵/۲ درصد نقدینگی کشور از سپرده قرض الحسنه مردم بود و در پایان شهریور امسال به ۲/۴ درصد رسید و این نتیجه اتفاق خوبی است که در قرض الحسنه رخ می‌دهد.وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خرد از سقف ترازنامه بانک‌ها خارج شود تا تامین مالی خرد مردم انجام شود.
پرداخت یارانه تا ۴ میلیون تومان به مادران شیرده و باردار دهک اول
وزیر تعاون گفت: در طرح حمایت از مادران باردار و شیرده که فاز نخست آن ۶ ماه است، به این مادران تا سقف ۴ میلیون تومان به صورت نقدی به کارت یارانه کالابرگ واریز می‌شود.
«صولت مرتضوی» افزود: این طرح در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام آغاز خواهد شد. در گام نخست ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا شیرده در دهک اول درآمدی شناسایی شدند. در بازه زمانی ۶ ماهه و برای هر کدام از آن ها پرداختی تا سقف ۴ میلیون تومان انجام می‌شود.
انفجار یک خانه در غزه، کادوی تولد یک کودک اسرائیلی
یک سرگرد ارتش رژیم صهیونیستی به نام «موشه گرونبرگ»، در ویدئوی جنجالی و با شمارش معکوس صحنه‌های لحظه منفجر کردن یک ساختمان مسکونی در نوار غزه را در روز تولد دخترش به او هدیه کرد. این افسر در این کلیپ ویدئویی می‌گوید: «این ساختمان را به مناسبت دومین سالروز تولد دخترم ایلا تقدیم می‌کنم». کاربران شبکه‌های اجتماعی او را یک «مریض روانی و اخلاقی» توصیف کردند.

 مردم سالاری
اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد
دادستانی تهران به دلیل انتشار غیرقانونی سند محرمانه علیه روزنامه اعتماد پرونده قضایی تشکیل داد. مرکز رسانه قوه قضائیه از اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد خبر داد. در یکی از مطالب منتشر شده دیروز (۵ آذر ۱۴۰۲) به صورت غیر قانونی محتوای یک سند خیلی محرمانه‌ را منتشر کرد. پس از انتشار این مطلب و‌ طبق قانون مطبوعات علیه این ‌‌روزنامه اعلام جرم و پرونده قضایی تشکیل شد.
نگرانی فراکسیون کارگری درباره افزایش سن بازنشستگی
اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان خواستار رد مصوبه افزایش سن بازنشستگی و بررسی و اصلاح مجدد در مجلس شدند.

 قدس
۷۵میلیارد دلار صادرات و واردات تا پایان آبان
رئیس کل گمرک گفت: تجارت خارجی کشور از ابتدای امسال تا انتهای آبان به حدود ۵/۷۵ میلیارد دلار رسیده است. رضوانی‌فر افزود: در این مدت عملیات تشریفات گمرکی حدود ۲۵ میلیون تُن واردات (۴۲ میلیارد دلار) و ۹۰ میلیون تن صادرات (۳۲میلیارد دلار) انجام شده است. این حجم از صادرات و واردات، بدون صادرات نفت، برق و خدمات فنی مهندسی رخ داده است.
دیدار با سفرای ایران در دو کشور متخاصم
مهدی سبحانی و سید عباس موسوی، سفرای جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و جمهوری آذربایجان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص این دیدار در صفحه شخصی خود در برنامه ایکس نوشت: در جریان دیدار با سفرای کشورمان در جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان توجه به قفقاز جنوبی را در سیاست خارجی کشور جدی دانستم و بر تمرکز دستگاه دیپلماسی بر تثبیت صلح و ثبات دائمی در این منطقه بدون دخالت بیگانگان و توسعه مناسبات با این دو کشور ذیل سیاست همسایگی دولت تأکید کردم.
ساماندهی زنان زباله‌گرد در مشاغل محیط زیستی
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به خانه ملت گفت: تلاش می‌کنیم از کمک خانواده‌ها برای حفظ محیط زیست از طریق کم شدن و تفکیک زباله یا ایجاد خشکاله برای تولید حجم کمتری از زباله، همچنین برای کاشت نهال استفاده شود. در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای داریم که بتوانیم برای تعدادی از خانم‌های زباله‌گرد در مشاغل خانگی و مشاغل در تولید کمپوست و خشکاله، شغل تأمین کنیم.

 ابتکار
رژیم صهیونیستی دستاورد نظامی به دست نیاورد
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «جنگ غزه هیچ دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نداشت»، گفت: بمباران مراکز غیرنظامی که دستاورد نظامی محسوب نمی شود.
امیر سرلشکر موسوی با اشاره به این‌که «عملیات طوفان الاقصی یک اتفاق بی سابقه ای در ۷۵ سال مبارزه فلسطینیان بود»، اظهار کرد: این عملیات نتایج بسیار مهمی داشت و صحت و دقت پیش بینی رهبری در مورد اینکه رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید را اثبات کرد.
وی ادامه داد: آثار زوال رژیم صهیونیستی آشکار شده است. آنها سال ها تلاش کردند فلسطین فراموش شده و عادی شود و اسم راهبرد خود را هم عادی سازی گذاشته بودند اما جنگ اخیر، فلسطین را به موضوع اول جهان تبدیل کرد و حتی مردم کشورهای غیرمسلمان جدی تر در حال پیگیری مساله فلسطین هستند. آمریکا با صرف هزینه های زیاد و با امپراتوری رسانه ای خود یک تصویر زیبایی از حقوق بشری و دموکراسی برای خود ایجاد کرد اما این جنگ ماهیت و چهره واقعی آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را نشان داد.

 اطلاعات
فاطمیه فرصتی برای تبیین سخنان اهل بیت(ع) است
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس دیروز که همزمان با ایام فاطمیه برگزار شد، بیان داشتند: فاطمیه تنها عزاداری نیست، بلکه باید بدانیم که این فاطمیه و اربعین و اینها برای ما مکتب هستند، چرا که اهل بیت عصمت و طهارت، قرآن ناطق اند؛ «فاطمیه»، امامت شناسی، ولایت شناسی، نبوت شناسی، وحی شناسی و فرصتی برای بیان کلمات این بزرگواران است و آخر هم اشک و عزاداری است.
این استاد حوزه تصریح کردند: جلال و شکوه این نظام و اصل دین به برکت همین چهارده معصوم هست، این بزرگواران، آدم عادی نیستند، امیرالمومنین علی علیه السلام صریحا ًمی فرماید که قرآن کریم، کتاب صامت است و ما اهلبیت، کتاب الله ناطق هستیم.ایشان در پایان اظهار داشتند: امیدواریم همه ما حرمت و جلال و شکوه فاطمیه را داشته باشیم و به برکت فاطمیه نظام ما سالم بماند.
ممکن است به آمریکا اعلان جنگ کنیم
معاون وزیر خارجه «دولت نجات ملی» یمن وابسته به جنبش انصارالله به تهدیدات کاخ سفید و تروریستی خواندن مجدد جنبش انصارالله یمن واکنش نشان داد و اعلام کرد که صنعا ممکن است به واشنگتن اعلان جنگ کند.
«حسین العزی» در توییتی نوشت: تهدید به تروریستی خواندن انصارالله ابدا ما را نگران نمی‌کند زیرا اگر این اتفاق روی دهد، استانداردهای آمریکا را افشا و اعتبار آن را برای همیشه تضعیف می‌کند. وی افزود: اما اگر این تصمیم به منافع مردم یمن لطمه بزند، ما آن را به منزله اعلام جنگ می‌دانیم و ما نیز به این کشور اعلان جنگ می کنیم، در آن صورت آمریکا فاجعه‌ تشدید تنش خود را با یمن که گورستان امپراتوری‌ها و اولین کشور با جنگ فرسایشی بلند مدت تاریخ است، خواهد دید. العزی در ادامه گفت: ما فقط نگران احترام به کسانی هستیم که به ما احترام می‌گذارند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

امنیت و آرامش امروز کشور مرهون مردانگی‌ها و ایثارگری‌های بسیجیان است
ایرنا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در آیین رونمایی از کتاب نشانی‌نشانه‌ها، روزشمار دفاع مقدس قم، با گرامیداشت پنجم آذرماه سال‌روز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام راحل افزود: امنیت و آرامش امروز کشور مرهون مردانگی‌ها و ایثارگری‌های بسیجیانی است که در هشت دفاع مقدس جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم اسلام کردند.امام جمعه قم همچنین موضوع تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع تاریخی را اقدامی با ارزش و تحسین‌برانگیز توصیف کرد و بیان داشت: کاری که تاریخ‌نگاری را برای تمام زمان‌ها برجسته می‌کند، تاریخ‌نگری و تحلیل دقیق حوادث می‌باشد. وی با بیان اینکه نویسنده تاریخ باید با پرهیز از هرگونه جهت‌گیری اقدام به ثبت و ضبط رویدادها کند، گفت: کسانی که تاریخ را مطالعه می‌کنند، مطالبی که از سوی نویسندگان به رشته تحریر درآمده، باید برای آنان عبرت‌آموز و درس‌آموز باشد. رئیس جامعه مدرسین همچنین با مهم خواندن موضوع تاریخ‌نگاری دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در بیان رخدادهای دوران جنگ تحمیلی باید نقش خواص و افرادی که در این عرصه بی‌تفاوت بودند، و یا بدبینانه به قضایا نگاه می‌کردند، مورد توجه قرار گیرد.

ورود مخفیانه نتانیاهو به غزه نشانه شکست است
فارس/ دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (دیروز) خبر داد که نتانیاهو از نوار غزه بازدید کرده است. دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد که وی از نیروهای حاضر در عرصه نبرد، گزارش‌های امنیتی دریافت کرده ودر دیدارهایش تاکید کرد که ارتش به جنگ خود در غزه تا دستیابی به پیروزی کامل ادامه خواهد داد. «باسم نعیم» از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: «ورود مخفیانه نتانیاهو به نوار غزه برای گرفتن عکس تبلیغاتی، نشانه قدرت نیست بلکه نشانه شکست است». وی تصریح کرد که رژیم اشغالگر به دنبال ممانعت و برهم زدن شادی فلسطینیان به دلیل آزادی اسرای فلسطینی است چرا که این رژیم در آزادی اسرای خود با استفاده از زور شکست خورد. این رهبر حماس همچنین گفت که مقاومت همچنان در میدان نبرد و پرونده اسرا، دست برتر را دارد.

بازداشت‌گسترده فلسطینیان توسط صهیونیست ها در کرانه باختری
ایرنا/ نظامیان اشغالگر صهیونیستی بامداد امروز به منطقه “بنی نعیم” واقع در شرق الخلیل و روستای کفرنعمه در غرب رام‌الله یورش برده و تا این لحظه نزدیک به ۵۰ فلسطینی را بازداشت کردند.نظامیان صهیونیست همچنین به اردوگاه «عسکر» در شرق نابلس و منطقه «جبع» در جنوب جنین یورش بردند.منابع فلسطینی تاکید کردند که نظامیان رژیم صهیونیستی درحال بازداشت‌های گسترده فلسطینیان در منطقه هستند. بامداد یکشنبه همچنین ارتش رژیم صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری یورش برده و ضمن درگیری با جوانان و مبارزان فلسطینی، اقدام به حمله پهپادی به این شهر و تخریب گسترده زیرساخت ها و شهادت چهار فلسطینی کرد.منابع پزشکی فلسطینی نیز اعلام کردند که یک شهروند فلسطینی صبح دیروز (یکشنبه) در اثر جراحت های اصابت گلوله نظامیان صهیونیست در روستای “یتما” در جنوب شهر نابلس به شهادت رسید.

حماس شکست نخورده است
مهر/ رسانه های عبری زبان اذعان کردند: جنبش حماس موفق شده نشان دهد که در شمال نوار غزه شکست نخورده است. این رسانه ها گزارش دادند: حماس موفق شده است قدرت خود را در اعزام نیروهایش به شمال غزه با وجود استقرار نظامیان اسرائیلی در این مناطق نشان دهد.رسانه های صهیونیستی اذعان کردند: یحیی السنوار (رییس جنبش حماس در غزه) بلای جان اسرائیلی ها شده است. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز روز گذشته به بررسی اقدام گردان‌های القسام در تعویق آزادی گروه دوم اسرای صهیونیستی پرداخت و نوشت این اقدام در چارچوب جنگ روانی موفق رییس حماس در نوار غزه علیه جامعه صهیونیستی انجام شد. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونت» نیزطی گزارشی با اذعان به اینکه ابتکار عمل تحولات غزه هم اکنون در دست مقاومت فلسطین قرار داد، کابینه جنگ تل‌آویو را «تسلیم‌شده» و «بی‌مسئولیت» توصیف کرد.

انتقاد تام کاتن به موضع بایدن در قبال ایران
ایسنا/ «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با تلاش برای مرتبط دانستن حملات اخیر نیروهای مقاومت منطقه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در پی حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، گفت که دولت بایدن باید موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند و به «تلافی سنگینی» برای پایان دادن به این حملات علیه منافع آمریکا در منطقه نیاز است. فاکس نیوز گزارش داد که کاتن در گفت‌وگو با این شبکه مدعی شد «از زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن، ایران‎‌ بیش از ۱۵۰ بار به مواضع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده است.»این سناتور جمهوری‌خواه که عضو کمیته نیروهای مسلح و کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا است، اشاره کرد که واشنگتن نیز چند بار حملات تلافی‌جویانه انجام داد اما اگر او فرمانده بود، آن اهداف را انتخاب نمی‌کرد و پیشنهادش هدف قرار دادن ایرانی‌هایی می‌بود که در عراق و سوریه عملیات می‌کنند.

هدف اسرائیل برای نابودی حماس «غیرواقعی» است
تسنیم/ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر درباره ادعاهایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره وضعیت نوار غزه و نحوه اداره آن بعد از جنگ مطرح کرده‌اند گفت، غزه را نمی‌توان از کرانه باختری جدا کرد و این دو منطقه باید در قالب یک دولت واحد تحت رهبریِ کسی باشند که مردم فلسطین انتخاب می‌کنند. وی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی بی اس اظهارداشت، تمرکز ما اکنون معطوف به چگونگی پایان دادن به جنگ و اطمینان از عدم تکرار آن است. تنها راه عدم تکرار جنگ در فلسطین، رسیدن به یک راهکار سیاسی و ایجاد چشم‌اندازی برای فلسطینیان در تشکیل کشور مستقل آنهاست و کسی باید بر فلسطین حکومت کند که مردم این سرزمین انتخاب می‌کنند. وزیر خارجه قطر تصریح کرد، هدف اسرائیل برای نابودی حماس و حذف آن از غزه، غیرواقعی است. ما به راهکاری نیاز داریم که امنیت همه طرف‌ها را تضمین کند و فلسطینی‌ها به یک چشم‌انداز سیاسی برای ایجاد کشور مستقل خود نیاز دارند.

چراغ سبز نتانیاهو برای تمدید آتش‌بس
باشگاه خبرنگاران/ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که بعد از تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نگاه مثبتی به تمدید آتش بس بعد از پایان آتش بس بشردوستانه ۴ روزه فعلی دارد؛ به شرطی که روزانه بیش از ۱۰ نفر از زندانیان اسرائیلی نزد حماس آزاد شوند.نتانیاهو این گفت‌وگوی تلفنی را احساسی توصیف کرد و افزود: بعد از این توقف (آتش بس موقت) ما به ادامه عملیات نظامی در فلسطین بازخواهیم گشت.وی مدعی شد: من به رئیس جمهور آمریکا گفتم که پس از این ما با قدرت به اهداف خود که نابودی حماس و اطمینان از اینکه غزه دیگر مثل قبل نخواهد بود باز خواهیم گشت. مطمئن هستم که ما قادر خواهیم بود این وظیفه را انجام دهیم چرا که راه دیگری نداریم.

قانونگذار آلمانی: ارتش ما در جنگ تنها دو روز دوام می‌آورد
فارس/ «یوهان وادپول»، قانونگذار حزب مخالف «اتحاد دموکراتیک مسیحی» در پارلمان آلمان هشدار داد، ادامه جریان ارسال تسلیحات و مهمات از سوی برلین برای کی‌یف باعث کمبود ذخایر نیروهای مسلح آلمان و تضعیف شدید آمادگی رزمی این نیروها شده است. این قانونگذار آلمانی در مصاحبه‌ای بیان کرد: «این کمبودها موجب شده‌اند واحدهای حیاتی سربازان ارتش آلمان در یک نبرد تنها برای حداکثر دو روز بتوانند که دوام بیاورند. چنین وضعیتی در مجموع فاجعه‌بار است.»او تاکید کرد: «هر کسی که از آماده بودن برای جنگ حرف می‌زند اما انتظار دارد که ارتش آلمان دست کم برای دفاع از خودش آمادگی داشته باشد باید رخ ندادن یک چنین وضعیت بدی را تضمین می‌کرد. متاسفانه عکس این اتفاق رخ داد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *