خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 کیهان 
جنگ غزه می‌تواند آغاز پایان باشد اما نه برای فلسطین
«مروان بشاره»، تحلیلگر ارشد سیاسی تلویزیون الجزیره در یادداشتی نوشته است که کشتار عمدی مردم فلسطین توسط اسرائیل به بهانه «دفاع از خود» امنیت آن را افزایش نمی‌دهد یا آینده‌اش را تضمین نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد ناامنی، بی‌ثباتی و انزوای بیشتر اسرائیل و تهدید بقای بلندمدت آن در منطقه خواهد شد.
بشاره در ادامه یادداشت خود نوشته است که مدت‌ها قبل از جنگ غزه، روزنامه‌نگار برجسته اسرائیلی، «آری شاویت»، نابودی اسرائیل را پیش‌بینی کرد و هفته گذشته، «آمی آیالون»، رئیس سابق سرویس مخفی شین‌بت هشدار داد که جنگ و اشغال سرزمین فلسطین به پایان اسرائیل منجر خواهد شد. به گفته تحلیلگر الجزیره، اسرائیل پس از پایان جنگ غزه گزینه خوبی ندارد و این احتمال وجود دارد که جنگ غزه، آغاز پایان تل‌آویو باشد.
به آتش کشیده شدن کشتی تجاری اسرائیل توسط پهپادهای ناشناس در دریای مکران
منبعی امنیتی در واشنگتن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یک فروند کشتی رژیم آپارتاید اسرائیل بامداد روز جمعه سوم آذر در اقیانوس هند هدف قرار گرفته است. این کشتی طبق ادعای این گزارش توسط یک پهپاد ایرانی از مدل «شاهد۱۳۶» مورد حمله قرار گرفته است.
به گفته این مقام آمریکایی، کشتی در آب‌های اقیانوس هند هدف حمله واقع شده است. این منبع افزوده است: «پهپاد منفجر شد و به کشتی آسیب رساند، اما به خدمه آسیبی وارد نشده است.» شبکه المیادین نیز به نقل از «منابع ویژه» گزارش داده است که کشتی باری رژیم اسرائیل شامگاه پنجشنبه و ساعاتی قبل از آغاز آتش‌بس در دریای مکران واقع در شمال اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده است. رژیم صهیونیستی تاکنون اظهارنظری در این خصوص نکرده و اگر این خبر تأیید شود بیانگر آن خواهد بود که تل‌آویو درصدد پنهان کردن این موضوع بوده است.
بسیج ستون اصلی برای اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: ما فرزندان انقلاب یک رسالت داریم و آن اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است که من همواره بر آن تأکید دارم و ستون اصلی این مسئله نیز بسیج است.
قالیباف در گردهمایی بزرگ پاسداران و بسیجیان سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ با عنوان «بسیج امید ملت ایران» افزود: گاهی سختی‌هایی ایجاد می‌شود که هم در فضای اجتماعی و هم در جریان انقلاب اسلامی تأثیر می‌گذارد و گاهی بار منفی جدی هم دارد ولی این گرد و غبارها در نهایت فرو می‌نشیند و عظمت و بزرگی گوهر گران‌بهای انقلاب اسلامی نمایان می‌شود.
عضویت ایران اعتبار بریکس و شانگهای را افزایش داد
رئیس موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه معتقد است: ایران و روسیه در دوران شکست نظم جهان تک‌قطبی زندگی می‌کنند و عضویت ایران در سازمان‌های اقتصادی مانند ‌شانگهای و بریکس افزایش اعتبار چنین ساختارهایی شده است. الکساندر الکساندروویچ دینکین، رئیس موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه در مصاحبه با ایرنا در مسکو درباره اهمیت عضویت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه در سازمان‌های اقتصادی ‌شانگهای و بریکس گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی (شانگهای) و بریکس گامی در جهت درست است. ورود قدرت بزرگ و مستقلی مانند ایران باعث افزایش اعتبار چنین ساختارهایی می‌شود. صدای ایران هم در جهان به نوبه خود مبتنی بر موضع تدوین شده جمعی کشورهای عضو خواهد بود.

 جام جم 
تولید ۲ موشک هواپایه جدید برای مقابله با پهپاد و موشک کروز
دریادارتنگسیری گفت: امروز با عنایت خداوند و دعای شهدا در زمینه ساخت شناور گام‌هایی بلند برداشتیم که شناور شهید سلیمانی، شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری نمونه‌ای از این دستاوردها هستند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع شناورها را تاب آوری و سرعت آن بر شمرد و افزود: این شناورها به دست متخصصان داخلی ساخته شده که در دنیا بی‌سابقه و بی‌نظیر است و سرعت‌شان سه‌برابر سرعت شناورهای آمریکایی است. تنگسیری در حوزه موشک‌های دریا پایه اظهار کرد: قابلیت موشک‌های نیروهای دریایی سپاه در دنیا بی‌سابقه است و با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند اهداف خود را تا ۲۰۰۰ کیلومتر به دقت مورد اصابت قرار ‌دهد.
وی گفت: از جدیدترین دستاوردهای متخصصان این نیرو ساخت دو موشک هواپایه برای مقابله با پهپاد و موشک کروز با برد چهار کیلومتر و ۱۷ کیلومتر است که اکنون به مرحله تولید رسیده و در آینده رونمایی خواهند شد.

 همشهری 
آخرین اخبار از روند بررسی صلاحیت‌ها
طحان نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان:
آزمون کتبی داوطلبان خبرگان هفته‌گذشته برگزار شد که از ۳۲۸نفر دعوت شده اکثریت حضور داشتند و ۶۹نفر غایب بودند.
شورای‌نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به‌دنبال انجام وظیفه قانونی خود است.
هنوز شورای‌نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده‌است.
حضور اعضای خانواده داوطلبان در خارج از کشور فی‌نفسه نمی‌تواند موجب ردصلاحیت شود.
حماس به یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل دست یافت
جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در یادداشتی با عنوان «حماس یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل به‌دست آورد» نوشت: این توافق حتی اگر بدون عیب و نقص پیش برود، «از بسیاری جهات به طرز مهلکی معیوب است.»
تجدید بیعت فرماندهان نیروی‌دریایی با آرمان‌های امام
در آستانه هفتم آذرماه، روز نیروی دریایی، فرماندهان عالی‌رتبه این نیرو با حضور در مرقد مطهر حضرت امام‌خمینی، با آرمان‌های رهبرکبیر انقلاب‌اسلامی تجدید بیعت کردند. فرماندهان نیروی دریایی ارتش همچنین باحضور در قطعه شهدا، با قرائت فاتحه و ادای احترام، با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

 ایران 
صهیونیست‌ها تسلیم اراده مقاومت شدند
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای ملت فلسطین و مقاومت دلیرانه آنها در تحمیل شروط خود به دشمن صهیونیستی در توافقنامه آتش بس موقت و تبادل اسرا، گفت: «تردیدی نیست که دشمن صهیونیستی مایل به این توافق نبود، زیرا معتقد بود و به دنبال این بود که اسرای موجود نزد مقاومت و گردان‌های شهید عزالدین القسام را از طریق تفنگ و سیاست کشتار، ارعاب و قتل عام، برگرداند.» هنیه افزود: «دشمن صهیونیستی در هفته‌های گذشته از هرگونه مذاکره غیرمستقیم با جنبش حماس خودداری می‌کرد و به مذاکره و آتش بس نه می‌گفت و شعار حذف حماس را سر می‌داد.»
وی همچنین تأکید کرد: «یقیناً استواری و خلاقیت مقاومت وفرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و استواری مردم فلسطین در نوار غزه علیرغم گستردگی کشتارهایی که علیه آنها شد، دشمن را مجبور به تعامل با دیدگاه و خواست مقاومت و اراده ملت فلسطین در موضوع آتش بس و تبادل محدود اسرا کرد.»
تأکید مخبر بر استفاده از ظرفیت دیپلماتیک فرهنگستان‌ها
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیأت امنای مشترک فرهنگستان‌های کشور، عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی فرهنگستان‌ها را اجحاف به آینده کشور دانست و گفت: در ملاقات‌های دیپلماتیک، سران دیگر کشور‌ها علاقه‌مند به بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری ایران هستند که ضرورت دارد فرهنگستان‌ها در این زمینه ورود کنند تا زمینه این همکاری‌ها با سایر کشورها تقویت شود.

 وطن امروز
صهیونیست‌ها به هیچ یک از اهداف خود در جنگ غزه نرسیدند
سرلشکر سیدیحیی صفوی در جمع بسیجیان استان البرز ضمن اشاره به نقش آمریکا در جنگ غزه، بر نرسیدن رژیم صهیونیستی به اهداف تعیین‌شده‌اش در این جنگ تاکید کرد و گفت: این رژیم بازنده قطعی جنگ است. آنها به رغم این همه جنایت، هیچ دستاوردی نداشتند. نتانیاهو می‌گفت ما ریشه‌های حماس را خواهیم کند. آیا توانستند حماس را از بین ببرند؟ الان حماس حضور دارد و مردم غزه با مقاومت در برابر این نسل‌کشی ایستادگی کردند.
پیام‌های مثبتی برای تمدید آتش‌بس غزه دریافت کرده‌ایم
سازمان اطلاعات داخلی مصر اعلام کرد این کشور سعی دارد آتش‌بس ۴ روزه غزه را تمدید کند و در این باره پیام‌های مثبتی از طرفین دریافت کرده است. «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاعات داخلی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور در حال برگزاری گفت‌وگوهای گسترده با همه طرفین جنگ غزه است تا برای تمدید آتش‌بس چهار روزه میان حماس و رژیم صهیونیستی به توافق برسد.
رشوان با اعلام اینکه در این باره پیام‌های مثبتی از طرفین دریافت کرده، اظهار کرد: این به معنای آزادسازی اسیران بیشتر در غزه و همچنین آزادی تعداد بیشتری از فلسطینیان زندانی در اسرائیل است. شبکه خبری العربیه نیز گزارش داد که مصر و قطر تلاش می‌کنند آتش‌بس موقتی را که از روز جمعه برقرار شده به مدت ۲ روز دیگر تمدید کنند.
نتانیاهو بازنده نظرسنجی‌ها
روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی انجام شده توسط خبرگزاری معاریو را منتشر کرد که نشان می‎دهد تعداد کرسی‌های اعضای ائتلاف حاکم در پارلمان رژیم صهیونیستی به ۴۱ کرسی سقوط کرده است. این در حالی است که در این نظرسنجی، احزاب اپوزیسیون تا ۷۹ کرسی را به دست می‌آورند. یافته‌های این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که مصاحبه‌شوندگان اراضی اشغالی به نسبت ۵۲ به ۲۷ درصد، بنی گانتس را به نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر این رژیم ترجیح می‌دهند.
تایمز اسرائیل نوشته است: اگر قرار باشد انتخابات اسرائیل امروز برگزار شود، «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی اسرائیل و عضو حزب صهیونیسم مذهبی این رژیم در کسب حداقل ۳.۲۵ درصد آرا که میزان حداقلی برای ورود به پارلمان اسرائیل (کنست) است، ناکام خواهد بود و این موضوع در جریان یافته‌های نظرسنجی که پنجشنبه شب گذشته منتشر شده، مورد اشاره قرار گرفته است.

 خراسان 
دروغ بزرگ ضدانقلاب مبنی بر وضعیت بد زندانیان سیاسی
مصاحبه نرگس محمدی از زندان اوین که با آنجلینا جولی انجام و در رسانه‌ها منتشر شده است، دروغ بزرگ ضدانقلاب مبنی بر وضعیت بد زندانیان سیاسی را برملا کرده است. «یاسمین پهلوی» عروس خاندان پهلوی با طعنه در سوالی قابل توجه پرسید که چطور فردی که ادعا می‌کند چند ماهی است نتوانسته با پسر خود گفت و گو کند به یکباره با یک فرد سرشناس آمریکایی مانند آنجلینا جولی مصاحبه می‌کند.
قدرت‌های غربی تمایلی به سختگیری در قبال تهران ندارند
فرانس پرس نوشت: در حالی که ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد و همکاری با آژانس را کاهش می‌دهد، دیپلمات‌ها می‌گویند که قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌های خاورمیانه، تمایلی به سختگیری در قبال تهران ندارند.
علی‎رغم تاکید بر این‏که اقدامات ایران «مرز‌های بی سابقه‌ای را جابه‎جا کرده»، آن‌ها از ارائه قطعنامه الزام آور علیه تهران خودداری کردند. یک دیپلمات ارشد بن بست کنونی را این‎گونه خلاصه کرد: «اوضاع بسیار تیره و تار است، اما واقعیت در حال حاضر این است که هیچ تمایلی برای تحریک ایران به واکنش در شرایط جنگ در خاورمیانه وجود ندارد».
نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را در هفته منتهی به اول آذرماه به میزان ۳ صدم درصد کاهش داد و به ۲۳.۶۰ درصد رساند. بیشترین نرخ بهره امسال مربوط به ۸ مهرماه بوده که به نرخ ۲۳.۸ درصد رسیده بود.

 مردم سالاری 
تایید وساطت ایران در آزادی اسرای تایلندی
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به برخی خبرها در خصوص انتشار اخباری مبنی بر نقش جمهوری اسلامی ایران در آزادی اسرای تایلندی نزد گروه‌های مقاومت در غزه گفت: از هفته اول شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و در پی درخواست مقامات تایلندی از جمله گفتگوی تلفنی و دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه و درخواست مساعدت برای تسهیل آزادسازی اسرای تایلندی، موضوع بطور مشترک مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران و قطر قرار گرفت و فهرست اسامی این اسرا به مقامات حماس داده شد تا موضوع را از جنبه انسان دوستانه مورد بررسی و مساعدت قرار دهند.وی خاطرنشان کرد: این درخواست مورد توجه مقامات حماس قرار گرفت و با برقراری آتش بس موقت از روز گذشته، تعدادی از زندانیان تایلندی آزاد شدند.
گفتنی است روز جمعه رسانه‌های منطقه از آزادی اسرای تایلندی با میانجی گری ایران خبر دادند.

 آرمان ملی
آژانس فراتر از اقدامات پادمانی چیزی را از کشورها مطالبه نکند
نذیری اصل سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: آژانس در فهرست خود بیش از ۱۱۹ و ۱۲۰ بازرس دارد و در مورد بازرسانی که می‌توانند هر روزه به ایران بروند هیچ خللی ایجاد نشده و می‌تواند از آنها استفاده کند. از این جهت این استدلال خیلی قانع کننده‌ای نیست. کسی نمی‌پذیرد که چنین اظهار شود که عدم انتصاب تعداد معدودی از بازرسان موجب اختلال و اخلال در کار آژانس شده باشد. از این جهت بسیاری از کشورها هم اشاره کردند که آژانس باید در چارچوب حقوق و تکالیف کشورها قدم بردارد و فراتر از اقدامات پادمانی و تعهدات کشورها که در ذیل موافقتنامه پادمان جامع است چیزی را از کشورها مطالبه نکند.

 قدس 
از بی‌نظمی در تخصیص ارز خبری نیست
رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: در پی مجموعه اقدام‌هایی که توسط دولت و بانک مرکزی انجام شده شاهد هستیم هم نرخ رشد نقدینگی و هم نرخ تورم در حال کاهش است و هم نرخ ارز به یک ثباتی دست یافته است.فرزین گفت: سیاست تثبیت از ابتدای کار ما به کار گرفته شده که فقط شامل بازار ارز نیست، بلکه در بحث بودجه، بحث سیاست مالی دولت و در بحث نقدینگی هم این سیاست جاری است.فرزین اظهار کرد: امروز از بی‌نظمی در تخصیص ارز که در سال گذشته شاهد بودیم خبری نیست. بازرگانان و تاجران باید انتظارات خود را از سیاست تثبیت تعدیل کنند و ما حتماً بر اساس این سیاست پیش خواهیم رفت.
راهکار فرمانده کل ارتش برای «جهش راهبردی در توسعه دریامحور»
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی اجرایی کردن سیاست‌های کلی توسعه دریامحور اظهار کرد: توسعه دریامحور بدون قدرت دریایی مناسب نقص دارد.
وی ادامه داد: توسعه دریامحور متکی به سواحل است و بیشترین تمرکز جمعیتی هم در سواحل برای نیروهای دریایی است بنابراین نیروهای دریایی تجربه زیادی درباره مسائل دریایی، دریانوردی و استفاده از دریا دارند.فرمانده کل ارتش با بیان اینکه علم و دانشی که در نیروهای دریایی وجود دارد می‌تواند در خدمت توسعه دریامحور باشد، افزود: وقتی این اتفاق بیفتد یک جهش راهبردی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی در کشور رخ می‌دهد.
شهیدسلیمانی پایه‌گذار وحدت میادین
دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق با اشاره به ضرورت مجازات جنایتکاران آمریکایی در عراق تأکید کرد: مسئله فلسطین اصلی‌ترین مسئله محور مقاومت بوده است و سردار شهید قاسم سلیمانی وحدت جبهه‌های مقاومت در منطقه را پایه‌گذاری کرد. شیخ قیس الخزعلی همچنین اضافه کرد: وقایع اخیر ثابت می‌کند حضور نیروهای آمریکایی در عراق حضور مستشاری نیست و خون رزمندگان الحشد الشعبی بیانگر نقض مداوم قوانین عراق توسط دولت آمریکاست.
بدون امنیت فلسطینی‌ها اسرائیل هرگز ایمن نخواهد بود
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش بانی ایجاد رژیم اسرائیل، این غده سرطانی در منطقه است، اذعان کرد: بدون امنیت برای فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی هرگز ایمن نخواهد بود.
وی افزود: اسرائیل هرگز امن نخواهد بود مگر اینکه امنیت و ثبات بلندمدتی برای مردم فلسطین برقرار شود. کامرون تصریح کرد: تلفات غیرنظامیان در غزه بسیار زیاد است. من از اسرائیل می‌خواهم اقدامات سختگیرانه‌ای علیه اعمال خشونت غیرقابل قبول شهرک‌نشینان در کرانه باختری انجام دهد.
هیچ دارویی از فهرست تعهدات بیمه‌ خارج نشده است
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این دولت نه تنها هیچ دارویی از فهرست تعهدات بیمه‌ خارج نشده، بلکه با اجرای طرح دارویار بیش از ۴۰۰ قلم داروی جدید نیز به فهرست تعهدات دارویی بیمه‌ها افزوده شده است. همچنین صندوق بیماران صعب‌العلاج تأسیس شد که سال جاری دولت اعتباری افزون بر ۵هزار میلیارد تومان برای این بیماران هزینه کرد.

 ابتکار 
کشورهای بیگانه منطقه را ترک کنند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: حضور آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در منطقه، عکس العمل تمامی منطقه از جمله محور مقاومت را به دنبال خواهد داشت و توصیه می‌کنم این کشورهای بیگانه منطقه را ترک کنند و به دنبال ایجاد تنش نباشند.امیر محمدرضا آشتیانی با اشاره به فشارهای گسترده از سوی کشورهای مختلف در حوزه های سیاسی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی و حامیانش، گفت: مردم منطقه شاهد خواهند بود که این رژیم غاصب و کودک کش کاملاً سرنگون می شود و امنیت واقعی به منطقه ما بر می‌گردد.وزیر دفاع درباره جنگ غزه، اظهار کرد: وقتی عملیات طوفان الاقصی شروع شد، رژیم صهیونیستی در همه حوزه ها غافلگیر شد و کاملاً در ورطه سقوط قرار گرفت و این یعنی یک «شکست سنگین».

 اطلاعات
آغاز ساخت فاز ۲ فرودگاه امام با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری چین
عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینی با سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ چینی آغاز شد. بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی این پروژه عظیم به خبرنگاران گفت: عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با مشارکت سرمایه گذاران چینی انجام خواهد شد. بذرپاش گفت: مذاکرات و دیدارها برای انعقاد تفاهم پیش از این انجام شد که با سفر معاون اول رئیس جمهور به چین این قرارداد به امضا رسید. به گفته وزیر راه و شهرسازی پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی یکی از مهم‌ترین،‌ راهبردی‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه است‌.
در اجرای این طرح، ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع با ظرفیت اولیه ۳۵ میلیون مسافر طی ۵ سال آینده و فاز نهایی به ظرفیت ۱۱۰ میلیون مسافر در سال های آتی ساخته خواهد شد.همچنین یک برج مراقبت جدید به ارتفاع ۱۰۰ متر در کنار ترمینال جدید و دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی برای فرودگاه امام ساخته خواهد شد.
تشییع و خاکسپاری پیکر شهید مدافع امنیت در بیرجند
پیکر پاک «امیرحسین ابراهیمی» شهید مدافع امنیت با حضور پرشور مردم در شهر بیرجند تشییع شد. مراسم تشییع شهید استوار یکم امیرحسین ابراهیمی از محل هیأت ابوالفضلی (مصلی قدیم) به سمت گلزار شهدای بیرجند برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند بر پیکر این شهید فراجا نماز میت اقامه کرد. پیکر مطهر این شهید والامقام پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای بیرجند آرام گرفت. گفتنی است استوار یکم «امیرحسین ابراهیمی» هشتم شهریور امسال در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و سوخت غیرمجاز (خودروهای شوتی) در محل پلیس‌راه سربیشه بر اثر برخورد خودروی شوتی مصدوم شد و پس از تحمل یک دوره بیماری در حالت کما، روز چهارشنبه اول آذرماه به یاران شهید عرصه امنیت پیوست.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

لزوم ارتباط سیستمی حوزه علمیه با مجموعه‌های حاکمیتی
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین دردیدار با رئیس مرکز ملی فضای مجازی علت برخی عقب ماندگی‌ها در عرصه محتوایی در فضای مجازی را ناشی از عدم ارتباط سیستمی حوزه علمیه با مجموعه‌های حاکمیتی ارزیابی کرد و اظهار داشت: ارتباط با اشخاص بُرد لازم را نخواهد داشت. باید ارتباط سیستمی برقرار شود. وی وجود زیرساخت قوی و مستحکم را پیش نیاز حوزه محتوایی عنوان کرد و بیان داشت: محتوا بدون یک زیرساخت قوی و استوار شکل نمی‌گیرد، لذا ناگزیر باید تقویت زیرساخت‌ها را شتاب ببخشید؛ البته معنای آن غفلت از بحث محتوا نیست، بلکه باید این دو همزمان مورد توجه قرار گیرند.نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: بخش قابل توجهی از زندگی مردم به فضای مجازی وابسته شده است و دشمنان در تلاش‌اند تا اهداف شوم فرهنگی خود را در فضای جامعه نهادینه کنند و یک روح بی‌تفاوتی را درقالب جنگ شناختی، در جامعه ایجاد کنند.استاد حوزه علمیه قم خطاب به مسئولین فضای مجازی کشور ابراز داشت: کار خود را عادی تلقی نکنید؛ بلکه شما فرماندهی یک حرکت عظیم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را بر عهده دارید و باید با تمام وجود و با مطالعه عمیق و ابتکار و نوآوری به میدان بیایید. باید قبل از اینکه حالت دفاعی به خود بگیرید، حالت تهاجمی داشته باشید.

در عرصه فضای مجازی نیازمند نگاه کلان و آینده‌نگرانه هستیم
رسا/ آیت الله اعرافی در دیدار با رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به اینکه مرکز رسانه و فضای مجازی مخصوص به مسائل کلان حوزه و روحانیت است، گفت: فضای مجازی عرصه بزرگ و حساسی است که انگیزه قوی و روحیه جهادی موجب می‌شود در این عرصه گام‌های مؤثری برداشته شود. آیت الله اعرافی با بیان اینکه در عرصه فضای مجازی نیازمند نگاه کلان و آینده‌نگرانه هستیم، عنوان کرد: اگر این برنامه‌ریزی کلان وجود نداشته باشد، انسان در عرصه مدیریت دچار روزمرگی خواهد شد. وی تصریح کرد: حوزه و دستگاه‌های حوزوی باید به رویکرد فضای مجازی به عنوان روح و جان‌مایه بسیاری از برنامه‌ها توجه کنند. مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برد گفتمانی انقلاب اسلامی بسیار فراتر از محور مقاومت است، ابراز کرد: محور مقاومت تنها تجلی بخشی از این برد گفتمانی است چراکه در کشورها و قاره‌های مختلف گفتمان انقلاب اسلامی برد داشته است.

تاکید وزیران خارجه ایران و ترکیه بر تعمیق و توسعه مناسبات دو کشور
ایرنا/ وزیران امور خارجه ایران و ترکیه شنبه شب در گفت‌ وگوی تلفنی ضمن پرداختن به موضوع فلسطین، بر ضرورت تعمیق و توسعه روابط دوجانبه تأکید کردند. امیرعبداللهیان دراین گفتگو با تأکید بر لزوم توقف کامل جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه غربی خاطر نشان کرد: لازم است ایران و ترکیه به همراه سایر کشورهای اسلامی اقدامات نیرومندتری را در حمایت از ملت فلسطین انجام دهند.هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفت وگو بر عزم ترکیه برای تلاش بمنظور استمرار آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

ادعای بلوکه شدن منابع ارزی ایران در قطر صحت ندارد
مهر/ سفیر ایران در قطر گفت: پول‌های آزاد شده ایران کاملاً قابل دسترس است و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر بلوکه شدن پول‌های ایران صحت ندارد.«علی صالح‌آبادی» با اشاره به نقش دیپلماسی ایران در آتش‌بس اخیر، اظهار داشت: وزیر امور خارجه تماس‌های بسیار خوب و نزدیکی را با مقامات، نخست وزیر و امیر قطر دارد. در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به قطر نیز تبادل نظرهای مختلفی از جمله تحولات غزه انجام شده است. وی ادامه داد: بانک‌های دو کشور فرآیندهای فنی خود را انجام می‌دهند. آنچه ما به طور عملی شاهد هستیم این است که چنین اتفاقی نیافتاده است و این پول‌ها کاملاً قابل دسترس است.

افشاگری خاخام صهیونیست از تلفات رژیم صهیونیستی فقط در یک شب
ایرنا/ یک خاخام یهودی به نام «باروخ روزنبلوم» در اظهاراتی به تلفات گسترده رژیم صهیونیستی در حمله زمینی به غزه اعتراف کرد.وی به نقل از یک نظامی صهیونیست می‌گوید که فقط در یک شب، سه تانک زرهی از نوع«ببر»در غزه منهدم شد و ۳۶ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. این نظامی به خاخام گفته که صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه، تلفات زیادی دادند و نیروهای مقاومت با راکت‌های ضدزرهی فقط در یک شب، سه تانک را منهدم کردند.خاخام صهیونیست می افزاید که یک نظامی ارشد صهیونیست که شاگرد وی است، این جزئیات را به او گفته است.

افشاگری رسانه عبری از بلایی که پهپادهای حزب الله بر سر اسرائیل آوردند
تسنیم/ پهپادهای حزب الله تاکنون چقدر برای رژیم صهیونیستی هزینه در بر داشته است.رسانه‌های عبری زبان بخش‌‌هایی از هزینه‌‌هایی که این پهپادها برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده‌اند را منتشر کردند.روزنامه معاریو در گزارشی در این رابطه نوشت، هواپیماهای بدون سرنشین و شلیک موشک‌های ضد تانک از سوی حزب الله، تلفات گسترده‌ای برای اسرائیل در مرزهای شمالی‌اش به وجود آورده است.به نوشته این رسانه عبری زبان، صرف ورود یک پهپاد به حریم هوایی (فلسطین اشغالی) باعث آماده باش در مناطق مختلف شده، آژیر خطر به صدا در آمده و بسیاری از شهرک نشینان در منطقه الجلیل سراسیمه به داخل پناهگاه‌ها می‌گریزند. یدیعوت آحارانوت در گزارشی دیگری خبر داد، با توجه به شرایط امنیتی حاکم بر مناطق هم مرز با جنوب لبنان، تل‌آویو دستور خالی ماندن این مناطق را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است تا ده‌ها هزار نفر از شهرک نشینان ساکن شمال (فلسطین اشغالی) تا شعاع ۵ کیلومتری مرز اجازه بازگشت به محل سکونت شان را نداشته باشند. این رسانه عبری زبان همچنین فاش کرد، نهادهای رسمی اسرائیلی حاضر به همکاری برای تخلیه ۱۰ شهرک از ۲۴ شهرک واقع در شعاع ۵ کیلومتری نیستند در حالی که شهرک نشینان تخلیه شده هم نمی‌دانند چه زمانی قادر خواهند بود به شهرک‌های خود بازگردند.

حمله به پایگاه‌های آمریکایی را تا پایان آتش‌بس کاهش داده‌ایم
مهر/ دبیرکل گردان‌های حزب الله عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این گردان‌ها تا زمان پایان آتش‌بس موقت در غزه، حمله خود به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را کاهش می‌دهند.دبیرکل گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد: ما اعلام می‌کنیم که روند تشدید عملیات به پایگاه‌های اشغالگر آمریکایی در منطقه تا زمان پایان آتش بس موقت، کاهش یافته است. وی خاطرنشان کرد: ما تاکید می‌کنیم که رویارویی‌ها با نیروهای اشغالگر عراق جز با آزادسازی آن متوقف نخواهد شد و این تصمیمی است که از آن کنار نخواهیم کشید، حال جانفشانی‌ها هرچقدر باشد.

تظاهرات هزاران نفری در تل‌آویو علیه نتانیاهو
مهر/ هزاران تن از شهرک‌نشینان شنبه‌شب با برپایی تظاهرات در تل‌آویو، خواستار آزادی اسرای صهیونیست نزد حماس شدند. تظاهرات دیگری نیز در قدس اشغالی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شده است. محل تجمع تظاهرات کنندگان در نزدیکی محل اقامت نتانیاهو بوده است.تظاهرات‌کنندگان در قدس اشغالی با سردادن شعارهای اعتراضی «نتانیاهو تروریست است»، «نتانیاهو در مقابل حزب الله و حماس ناتوان است» خواستار آزادی شمار بیشتری از اسیران فلسطینی در مقابل آزادی همه اسرای اسرائیلی نزد حماس شدند.

شنیده شدن صدای چندین انفجار مهیب در بندر اشغالی ایلات
مهر/ منابع خبری از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند. بر پایه این گزارش، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت که گزارش‌هایی از شنیده‌شدن صدای دو انفجار در بندر «ایلات» واقع در جنوب فلسطین اشغالی مخابره شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت خبر داد که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی فعال شده است. هنوز جزئیات بیشتری درباره علت این انفجارها منتشر نشده است.پیش از این، چندین بار نیروهای یمنی، این شهر را هدف حمله‌های موشکی و پهپادی خود قرار داده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *