خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رزمایش ۵۰ هزار نفری «الی بیت‌المقدس» در تهران برگزار شد
رزمایش ۵۰ هزار نفری «الی بیت‌المقدس» با حضور اقشار مختلف بسیج و مردم در حمایت از مردم مظلوم غزه در خیابان انقلاب برگزار شد. این رزمایش از خیابان انقلاب آغاز شد و به سمت محل نمازجمعه تهران ادامه پیدا کرد. مردم و بسیجیان با سردادن شعار«مرگ بر اسرائیل» و«مرگ برآمریکا» پیام استکبارستیزی را از قلب تهران به آمریکا و رژیم صهیونیستی مخابره کردند. بسیجیان و مردم پایتخت با دردست داشتن کفن‌های نمادین، مظلومیت شهدای غزه به‌ خصوص کودکان و زنان شهید فلسطینی را به مردم ایران و جهانیان یادآوری کردند. یکی از ابتکارات رزمندگان فلسطینی در عملیات طوفان‌الاقصی، استفاده از پاراگلایدر برای نفوذ به عمق سرزمین‌های اشغالی و مقابله با اشغالگران قدس بود که دیروز در تهران نیز بسیجیان به صورت نمادین این ابتکار فلسطینی را به نمایش گذاشتند.
توییت عبری دفتر رهبر معظم انقلاب درباره عمر رژیم‌صهیونیستی
حساب (توییتر) پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (Khamenei.ir) پنجشنبه دوم آذر، جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان عبری منتشر کرد.در متن این توییت، آمده ‌است: «باخت سنگین رژیم‌صهیونیستی در ۷ اکتبر با این بمباران‌ها جبران نخواهد شد. عمر رژیم غاصب را کوتاه‌تر خواهدکرد و این ظلم و بی‌رحمی بی‌پاسخ نخواهد ماند.» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار صمیمانه مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو و جمع دیگری از قهرمانان، ورزشکاران، پیشکسوتان و فعالان عرصه‌های ورزشی، با تأکید بر این‌که باخت سنگین اشغالگران با این جنایات جبران نخواهدشد، گفتند: بدانند این ظلم و بی‌رحمی‌ها بی‌پاسخ نخواهدماند و بمباران‌ها عمر رژیم غاصب را کوتاه‌تر خواهدکرد.

 کیهان 
عادی‌‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است
آیت‌الله رئیسی، در گفت‌وگویی همزمان با۵ شبکه تلویزیونی محور مقاومت، شبکه المنار لبنان، الاتجاه عراق، فلسطین الیوم فلسطین، الاقصی فلسطین و المسیره یمن، به سؤالات خبرنگاران آنها درباره ریشه‌های عملیات طوفان‌الاقصی، ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نقش آمریکا و دیگر حامیان غربی رژیم صهیونیستی در این جنایات، ابتکارات گروه‌های مقاومت اسلامی و شکل و سیاق روابط آنها با یکدیگر و مکانیزم تصمیم‌گیری و اقدام این گروه‌ها، تاثیرات روشنگرانه خون مطهر شهدای غزه و ارتباط آن با ایجاد نظم نوین عادلانه در جهان، حمایت‌های جهانی از فلسطین و فرجام نبرد غزه پاسخ گفت.وی طوفان الاقصی را این‌گونه توصیف کرد: طوفان الاقصی، به لحاظ گستره کار، اهمیت موضوع و سطح شکنندگی که از دشمن به نمایش گذاشت، عملیات بسیار مهمی بود. این عملیات هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست و ادعاهای آنها را درباره گنبد آهنین و اینکه جایگاهی نفوذناپذیر دارند، بی‌اعتبار کرد و به طور کلی تمام محاسبات دشمن را به هم ریخت. این عملیات برای رژیم صهیونیستی یک شکست حیثیتی بزرگ و تلخ نظامی، امنیتی و اطلاعاتی بود و حقیقتا هیمنه رژیم صهیونیستی را خرد کرد. به نظرم تحلیل عملیات ۷ اکتبر بدون توجه به پیشینه رخدادهای فلسطین خطاست، باید مسئله را درست تحلیل کرد. رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم امروز روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است. عملیات طوفان الاقصی، مقاومت ملت فلسطین و شهادت هزاران نفر از زنان و کودکان غزه معادلات در جهان اسلام را هم تغییر داده است.
شکست دشمن صهیونیستی قطعی است
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در سفر به لبنان، با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه، لبنان و فلسطین و جنگ غزه و مسؤولیت همه طرف‌ها در این دوره تاریخی و سرنوشت‌ساز برای پشتیبانی از مسأله فلسطین و قدس شریف، تلاش‌های سیاسی جاری برای توقف حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و احتمالات و سناریوهای مطرح در این خصوص گفت‌وگو و تبادل نظر شد.وزیر امور خارجه در این دیدار گزارشی از تحرکات و رایزنی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته برای کمک به مردم فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم متجاوز صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه ارائه کرد و دستیابی به توافق در زمینه برقراری آتش‌بس انساندوستانه و تبادل اسرا را نتیجه مقاومت و پایداری ملت فلسطین و عجز و درماندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت برشمرد. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در این دیدار با اشاره به ایستادگی وصف‌ناپذیر رزمندگان مقاومت ‌و مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه ‌‌و کرانه باختری و تأکید بر آمادگى کامل مقاومت در جبهه‌های مختلف، پیروزی نهایی مقاومت و شکست دشمن صهیونیستی را قطعی خواند.

 همشهری
التماس نتانیاهو به آمریکا برای توافق با حماس
پایگاه خبری آکسیوس نوشت: نخست‌وزیر رژیم ‎صهیونیستی ضمن اذعان به نیاز به توافق با جنبش مقاومت فلسطین (حماس) از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود برای تحقق پیدا کردن این توافق با امیر قطر تماس بگیرد. به ‌گفته منابع مطلع، بنیامین نتانیاهو، بازوی یک مقام دولت جو بایدن را که مأمور پیگیری پرونده تبادل اسرا بوده، گرفته و گفته که به این توافق نیاز دارند.
گزارش حزب‌الله از خسارات و تلفات ارتش صهیونیستی
مرکز اطلاع‌رسانی حزب‌الله لبنان گزارشی از تلفات انسانی و خسارات ارتش رژیم‌ صهیونیستی در عملیات‌های نیروهای مقاومت لبنان از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تا چهارشنبه گذشته منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، ۴۰ پایگاه صهیونیستی در ۲۷۵عملیات هدف قرار گرفته‌اند. در این عملیات‌ها ۱۵موقعیت استقرار نظامیان صهیونیست نیز هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته و بیش از ۳۵۴نظامی صهیونیست کشته و زخمی شده‌اند.
زیادالنخاله: دشمن را مجبور به آزادی تمامی اسرا می‌کنیم
دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرده که تا زمان آزادی باقی اسرای فلسطینی، اسیران دشمن اسرائیلی نیز آزاد نخواهند شد. زیادالنخاله دیروز(جمعه) گفت که رژیم‌ صهیونیستی اگر در عرصه میدانی متحمل ضربه نمی‌شد، هرگز به تبادل اسرا تن نمی‌داد و مقاومت، دشمن صهیونیستی را مجبور خواهد کرد تا در سطح گسترده‌‌تری به تبادل تمامی اسرا تن دهد.
حمله همزمان به ۲پایگاه آمریکا در عراق
مقاومت اسلامی عراق ۲پایگاه ارتش آمریکا در خاک عراق را هدف حمله قرار داده است. پایگاه‌های آمریکایی «عین‌الاسد» واقع در غرب عراق و همچنین پایگاه «الحریر» واقع در فرودگاه اربیل (مرکز اقلیم کردستان عراق) هرکدام ۲بار در اواخر هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته‌اند. این حملات مقاومت عراق بلافاصله پس از حمله پنجشنبه جنگنده‌های آمریکا به منطقه حدفاصل میان ارتش سوریه و نیروهای قسد و آمریکا صورت گرفت.

 ایران
هدیه رهبر معظم انقلاب برای تکریم شهدای محیط زیست
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به نشانه‌ تکریم و احترام به شهدای محیط زیست، یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده‌ شهید محیط زیست هوشنگ نصیری اهدا کردند. رهبر معظم انقلاب در متن یادداشت خود، اهدای این کلام‌الله را به نشانه تکریم و احترام به شهدای عزیز محیط زیست عنوان کردند. این هدیه، صبح پنجشنبه دوم آذرماه ۱۴۰۲ در جریان برگزاری اولین کنگره بزرگداشت شهدای محیط زیست در اهواز به خانواده این شهید والامقام اهدا شد.
ناوشکن «دیلمان» به نیروی دریایی الحاق می شود
امیر دریادار شهرام ایرانی با اعلام خبر الحاق ناوشکن «دیلمان» به ناوگان نیروی دریایی ارتش در آینده نزدیک، گفت: دیلمان، آخرین مدل کلاس «جماران» است اما تجهیزات آن به‌روزرسانی شده که متناسب با تجربیات ناوگروه ۸۶ است و می‌تواند به عنوان یک شناور قدرتمند در حوزه‌های کشف، رهگیری و امداد و نجات، ایفای نقش کند.
اجلاسیه شورای حکام تحت تأثیر جنگ غزه
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره جلسه اخیر شورای حکام آژانس و نیز تهدیدات رژیم صهیونیستی برای بمباران غزه با سلاح اتمی اظهار کرد: استانداردهای دوگانه سازمان‌های بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شکلی عریان برای همه مردم جهان نمایان شده است. کشورهای مختلف نیز به صراحت به این موضوع اشاره داشته‌اند و کل جلسه اخیر نیز تحت تأثیر غزه بود.

 وطن امروز 
امروز توفان الاقصی آرمان انقلاب اسلامی است
خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به حوادث غزه گفت: غزه در این مدت ۴۸ روز صحنه مقاومت، ایستادگی، دلاوری و بروز ظهور ایمان به خدا و وعده خدا و همه ارزش‌های دینی بود و مکتب جهاد و ازخودگذشتی که از ایران شروع شد و مرزها را در نوردید. امروز یک جبهه‌ای با عنوان جبهه مقاومت تشکیل شده که نسیم آن همه ملت‌ها را در برگرفته است. امروز توفان الاقصی آرمان انقلاب اسلامی است.آیت‌الله کاظم صدیقی افزود: حضور فیزیکی سران کشورهای غربی و در رأس‌شان، رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکا [در اراضی اشغالی] و پس از آن، حمایت صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه، نشان داد که نه‌تنها رژیم صهیونیستی خانه عنکبوت است، بلکه همه قدرت‌ها، آدم برفی هستند که اگر در برابر آنها، انسان به قدرت خدا توکل کند، بی‌محتوا و پوچ ‌بودن‌شان به دنیا نشان داده خواهد شد.
تعداد شهدای غزه به ۱۴۸۴۵ نفر رسید
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه طی بیانیه‌ای از افزایش شمار شهدای غزه به ۱۴هزار و ۸۴۵ نفر از هفتم اکتبر تاکنون خبر داد. بر اساس این اعلام، ۶۱۵۰ نفر از شهدا کودک و ۴۰۰۰ نفر هم زن هستند. در ادامه بیانیه آمده است: شمار مجروحان نیز به بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده و ۷۰۰۰ نفر نیز مفقود و زیر آوار هستند. همچنین تاکنون ۱.۵ میلیون نفر آواره و بی‌سرپناه شده‌اند. ۴۶ هزار واحد مسکونی نیز به طور کامل تخریب شده است.

 جوان 
سپاه با تمام ظرفیت پای کار امنیت و آسایش ملت ایران است
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در جریان سفر به استان یزد با حضور در مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع بیمارستانی ۱۲۸ تختخوابی الزهرا(سلام الله علیها) یزد، با اشاره به اهمیت فعالیت قرارگاه‌های محرومیت زدایی بسیج و سپاه، گفت: این قرارگاه نقش عظیم و سازندگی کشور را به خوبی ایفا کرده است که مصادیق آن را در ایام کرونا، سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور شاهد بوده و هستیم. سردار سلامی با بیان اینکه بنا داریم طی سه سال آینده مجتمع بیمارستانی الزهرا(سلام الله علیها) را در استان یزد افتتاح کنیم، گفت: سپاه با تمام ظرفیت تا آخر پای کار امنیت و آسایش ملت ایران است.

 خراسان 
پرداخت معوقات پرستاران در ۲ هفته آینده
ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تا دو هفته آینده بر اساس منابعی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار می‌دهد، معوقات پرستاران کشور پرداخت می‌شود.
باید فکر کنیم که چگونه جنگ در اوکراین را متوقف کنیم
ولادیمیر پوتین گفت: ما باید فکر کنیم که چگونه جنگ در اوکراین را متوقف کنیم، این یک تراژدی است. ما آماده گفت و گو هستیم. روسیه هرگز مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده و این اوکراین بود که علناً اعلام کرد که از روند مذاکرات خارج می‌شود. مسکو هرگز مخالف حل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز نبوده است.
بازگشت فلسطینی ها؛حیرت صهیونیست ها
همزمان با آتش بس ۴ روزه در غزه و در حالی که صهیونیست‌ها با تهدیدات متعدد و پیاپی دنبال این بودند تا اهالی غزه که به جنوب رفته بودند به شمال برنگردند، اما مردم غزه بدون توجه به این تهدیدات به شمال بازگشتند و نظامیان صهیونیست نیز وحشت‌زده از بازگشت ده‌ها هزار نفری اهالی مجبور به عقب نشینی از جبالیا، بیت لاهیا، الشاطئ و بخشی از حی الزیتون شدند. اسرائیل به رغم تن دادن به آتش بس، ادعا می کند که مناطق اشغال شده در غزه، همچنان منطقه جنگی است و شامل آتش بس نمی شود. این در حالی است که روز گذشته، نخستین روز از توقف موقت جنگ و آتش بس به شمار می رفت. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرده که ۱۳ اسیر (از مجموع ۵۰) اسرائیلی آزاد شده توسط حماس به صلیب سرخ تحویل داده و وارد مصر شدند. به گزارش خبرگزاری شهاب، اداره امور اسرای فلسطینی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین گروه از اسرای فلسطینی که ۳۹ نفر (از مجموع ۱۵۰ تن) هستند بر اساس توافق آتش بس انجام شده، آزاد خواهند شد. منابع خبری اعلام کردند که این اسرا ۲۴ زن و۱۵ کودک هستند

 مردم سالاری 
اجرای حکم قصاص قاتل شهید حمیدرضا الداغی
حکم قصاص قاتل شهید الداغی صبح دیروز در شهرستان سبزوار اجرا شد. شهید حمیدرضا الداغی ساعت ٢١ روز هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به‌ منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان به شدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.طبق بررسی‌ها مشخص شد ۲ متهم پرونده دارای سوابق متعدد کیفری هستند که در واکنش به دفاع شهید الداغی از دختر جوان ناجوانمردانه با سلاح سرد وی را از پشت سر مورد اصابت چاقو و سپس نفر دوم از روبرو مورد جرح شدید قرار می‌دهند و پس از ارتکاب جرم از محل متواری می‌شوند. بلافاصله بعد از این حادثه با دستور قضایی، اکیپ جنایی تحقیقات خود را آغاز و در کمتر از ۱۰ ساعت ضاربین شناسایی و به اتهام مشارکت در قتل عمد دستگیر شدند. بعد از این حادثه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی قاطع به این پرونده را صادر کرد. پس از تایید حکم صادره در دیوان عالی کشور، حکم قصاص این متهم صبح دیروز در شهرستان سبزوار اجرا شد.

 قدس 
رونمایی‌های جدید دفاعی در راه است
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: دستاوردهای دفاعی جدیدی در عرصه شناورهای سطحی، زیرسطحی، موشکی و پهپاد به زودی رونمایی خواهد شد. سردار تنگسیری در اجتماع کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی در یادمان شهدای عملیات والفجر ۸ در اروند کنار افزود: تاب آوری و سرعت شناورهای ساخته شده به دست متخصصان داخلی افزایش یافته که در دنیا بی‌سابقه و بی‌نظیر است و سرعت این شناورها سه برابر سرعت شناورهای آمریکایی است. او اظهار کرد: قابلیت موشک‌های نیروهای دریایی سپاه در دنیا بی‌سابقه است و علاوه بر هوشمندی، اهداف خود را تا ۲ هزار کیلومتر به دقت مورد اصابت قرار می‌دهند.
دشمن در برابر شروط مقاومت سر فرود آورد
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس طی سخنانی در خصوص آتش‌بس موقت، گفت: «با افتخار و عزت توانستیم با دشمن اشغالگر مقابله کرده و اراده و خواسته‌اش را از بین ببریم و طرح‌هایش را بی اثر کنیم». او با بیان اینکه مردم غزه حماسه ایستادگی و پایداری به رشته تحریر درآوردند، افزود: «دشمن روی آزادی اسرایش از طریق لوله تفنگ و قتل و کشتار دسته‌جمعی حساب باز کرده بود، اما در برابر شروط مقاومت سر فرود آورد و این اراده مردم بزرگوار ما بود که منجر به توافق آتش‌بس شد».
یورش پلیس آلمان به خانه «حامیان حماس» در برلین
پلیس آلمان به خانه افرادی که ادعا کرده بودند «اعضا و حامیان حماس و یک گروه دیگر فلسطینی» هستند یورش برد. رهبری این عملیات را ۵۰۰ نیروی امنیتی به عهده داشتند و ۱۳ نقطه در برلین مورد بازرسی قرار گرفت. پلیس آلمان هفته گذشته هم به ۵۴ مرکز که زیرمجموعه‌های یک سازمان اسلامی در هامبورگ هستند به دلیل ارتباط احتمالی آن‌ها با حزب‌الله لبنان حمله کرده است.
افشای پوشش رسانه‌ای جهت‌دار بی‌بی‌سی از جنگ غزه
هشت تن از روزنامه نگاران شبکه خبری بی‌بی‌سی مستقر در بریتانیا، در نامه‌ای ۲ هزار و ۳۰۰ کلمه‌ای به الجزیره، مدیر این شبکه را به جانب‌داری نادرست از مواضع رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه متهم کرده و عنوان کردند این شبکه از زمان آغاز جنگ در غزه در پوشش «دقیق» اخبار مربوط به درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و حماس کوتاهی کرده است.

 ابتکار 
ایران قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه، مفاد مندرج در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را برآمده از رویکرد مخرب برخی جریان‌های اروپایی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را محکوم کرد. کنعانی تصریح کرد: قطعنامه مداخله‌جویانه پارلمان اروپا نشان دهنده سردرگمی بعضی طرف های اروپایی در برابر واقعیت اقتدار توأم با استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: هم‌نشینی و هم‌صدا شدن با گروهک‌های تروریستی، بخشی از فهرست بلند اقدامات بدخواهانه علیه ملت ایران در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده و اقدامات نمایشی و شعارهای دروغین بشردوستانه آنان، هرگز پاک‌کننده سابقه سیاه حمایت این طرفها از جنایتکاران و قاتلان ملت ایران نخواهد بود. کنعانی به بانیان و تنظیم‌کنندگان اینگونه قطعنامه‌های بی‌ارزش ضدایرانی توصیه کرد با اصلاح رفتارها و سیاست‌های غلط و شکست خورده قبلی در قبال دولت و ملت ایران، سیاست تعامل و همکاری سازنده مبتنی بر احترام و منافع متقابل را در پیش گیرند.
پارلمان اروپا به بهانه حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رساند که در آن، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.

 اطلاعات
آمریکا و تروییکای اروپا به برجام بازگردند
نماینده روسیه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از مواضع آمریکا و تروییکای اروپا در قبال همکاری‌های ایران و آژانس از آنها خواست به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند.میخاییل اولیانوف در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ما از آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم به جای تلاش برای منحرف کردن تعاملات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسیر خود، انرژی خود را روی احیای برجام متمرکز کنند که موجب ایجاد شرایط مطلوبی برای ایران برای اقدام متقابل خواهد شد.
اسرائیل به معاهده منع اشاعه سلاح‌های اتمی بپیوندد
نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جلسه شورای حکام آژانس اتمی خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده ان‌پی‌تی شد. نماینده دائم چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این نهاد بین‌المللی از رژیم اسرائیل خواست به «معاهده منع اشاعه سلاح‌های اتمی» (NPT) بپیوندد. «لی سانگ» در جلسه شورای حکام آژانس خواستار انجام تلاش‌های بیشتر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه (غرب آسیا) شد. رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته همواره در خصوص داشتن سلاح هسته‌ای سیاست «ابهام» در پیش گرفته و در پاسخ به این سوال که آیا سلاح اتمی در اختیار دارد تأکید کرده تل‌آویو اولین کشور استفاده کننده از این سلاح‌ها نخواهد بود.

 شهروند 
پرداخت ۷ همت از مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پرداخت ٧هزار میلیارد تومان از مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه خبر داد. منصوری در بازدید از بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کرمانشاه گفت: «این پروژه حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل، حداقل به ۳ تا ۴ همت منابع نیاز دارد که با تدبیر سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت از چند محل تامین منابع خواهد شد.
محل اول، اعتباری خواهد بود که در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان تخصیص پیدا خواهد کرد. بخشی نیز از محل مولدسازی خواهد بود. با توجه به اینکه وزارت بهداشت دارای اموال و املاک خوبی است، می‌توان از محل فروش بخشی از اموال هزینه ساخت بیمارستان را تامین کرد. محل سوم هم استفاده از بخش خصوصی است که در این رابطه برخی مجموعه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. سرعت تکمیل پروژه به‌خاطر محدودیت منابع پایین است. از مجموع مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور حدود ۷ هزار میلیارد تومان منابع وارد استان کرمانشاه شده است.»

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت روز بسیج
اختصاصی/ جامعه مدرسین در پیامی به مناسبت روز بسیج، با تاکید براینکه امام بزرگوارما بسیج را براساس یک اندیشه قرآنی بنا نهاد و این مجموعه پر ثمر سال‌هاست که تحت هدایت‌های داهیانه فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی در راه قرآن، دین و کشور ایثار و فداکاری می‌کند تصریح کرد: امروز بسیج به عنوان مردمی‌ترین‌، فرهنگ آفرین ترین و اقتدار آفرین ترین تبلورهای حضور مردم در حمایت از نظام اسلامی است. در ادامه این پیام آمده است: بسیج یک اندیشه وسیع و سبک زیستن است. بسیج در نام و شناسه و کارت و عضویت خلاصه نمی‌شود و در حقیقت هر کسی که برای عزت و اقتدار دین و کشور مجاهدت می‌کند یک بسیجی است و این عنوان برای همه‌ی مجاهدان فی سبیل الله صدق می‌کند و در یک جغرافیا نمانده و نخواهد ماند. امروز نیز جبهه مقاومت براساس الگو و تفکر بسیجی در حال مبارزه با صهیونیزم جهانی است و راهپیمایی‌های گسترده آزادی‌خواهان جهان در حمایت از مظلومان و مجاهدان فلسطینی، حرکتی بسیج محور است. دربخش دیگری از این پیام می خوانیم: سلاح بسیج در مبارزه و جهاد، ایمان و عمل صالح است که این سلاح باید هر روز مجهزتر و قوی‌تر گردد. زیرا که تقوا و عمل صالح یک عنصر انسان ساز ،نیرو بخش و عزت آفرین است.

باید نقش و جایگاه خبرگان رهبری را برای مردم تبیین کنیم
ایسنا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در آخرین نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) با ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه درباره ششمین انتخابات مجلس خبرگان، گفت: با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت آشناکردن مردم با مجلس خبرگان رهبری و دعوت آنان به شرکت در انتخابات، از اسفندماه سال گذشته و یک سال مانده به انتخابات خبرگان، با هدف پیگیری و تحقق راهبردهای چهارگانه «مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت انتخابات» که مدنظر رهبری انقلاب است، برنامه‌های دبیرخانه بر حفظ انسجام جامعه و وحدت‌بخشی برای مشارکت حداکثری، کنشگری فعال، خلق حماسه حضور و تحقق انتخاب افراد اصلح در ششمین دوره خبرگان رهبری بوده و تاکنون اقدامات ارزشمندی هم انجام شده است. رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری درادامه با اشاره به اینکه باید نقش و جایگاه خبرگان رهبری را برای مردم تبیین کنیم اظهار داشت: در جلسات با رؤسای نهادها و مراکز علمی و آموزشی درباره شیوه‌های معرفی و تبیین جایگاه مجلس خبرگان، وظایف ذاتی خبرگان، ضرورت و فلسفه تشکیل، ساختار و فعالیت‌های این مجلس و کمیسیون‌های آن، حکومت اسلامی و اندیشه ولایت فقیه تبادل نظر شده و اقداماتی صورت پذیرفته یا در دست اقدام است.

معارف حقه شیعی با زبان روز و منطق قوی گفته شود
حوزه/ آیت الله طبسی در دیدار جمعی از مجمع خطبای اصحاب الصاحب، ضمن گرامیداشت جایگاه خطبا در تبلیغ دین و قدردانی از ورود به این عرصه گفت: باید معارف حقه شیعی با زبان روز و منطق قوی گفته شود. وی جلسات گفتگوی علمی و مباحثه ای که در مجمع خطباء اصحاب الصاحب به راه افتاده را کم نظیر و دارای برکات فراوان دانست و از حاضرین خواست تا قدر این نعمت بزرگ را دانسته و شاکر آن باشند. عضو جامعه مدرسین به اهمیت موضوع تبلیغ در فضای مجازی تاکید داشت و گفت: به طور قطع اگر حقایق مکتب اهل بیت علیهم السلام برای افراد بیان شود موجب جذب آنها خواهد شد. عضو جامعه مدرسین افزود: فعالیت های رسانه ای و فعالیت در این زمینه، باید مداوم و مستمر صورت بگیرد.

رژیم صهیونیستی فرمان ممنوعیت مصاحبه اسرای صهیونیست آزاد شده را صادر کرد
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی با صدور فرمان سکوت، انجام هرگونه مصاحبه اسرای صهیونیست در اختیار گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه را پس از آزادی ممنوع اعلام کرد. انتشار جزئیات مصاحبه دو اسیر دیگر صهیونیستی که پیش از این به دلایل انسان دوستانه آزاد شده بودند و در میان صحبت‌های خود از رفتارهای بشردوستانه رزمندگان حماس قدردانی کرده بودند سبب شد تا مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند با صدور فرمانی هرگونه مصاحبه را برای اسرای آزاد شده خود ممنوع اعلام کنند. برخی منابع ملی فلسطینی اظهار داشتند اسرائیل حتی شرط آزادی اسرای فلسطینی را عدم انجام مصاحبه توسط آنها با رسانه ها عنوان کرده بود. مقاومت فلسطین در طولکرم دو مزدور را پس از اثبات دست داشتن آنها در ترور چند روز پیش تعدادی از همرزمانشان توسط ارتش اشغالگر با گلوله اعدام کرد. هلال احمر فلسطین اعلام کرد: روز جمعه از طریق گذرگاه رفح ، ۱۹۶ کامیون حامل مواد غذایی و کمک‌های پزشکی و وسایل معیشتی از هلال احمر مصر دریافت کردیم. این در حالی است که یک مقام مسئول مصری از ورود ۲۰۰ کامیون کمک رسانی در روز اول آتش بس به نوار غزه خبر داد.

فرانسه خواستار دائمی شدن آتش‌بس در غزه شد
فارس/ وزارت خارجه فرانسه خواستار تبدیل شدن وقفه جنگی ۴ روزه در غزه به آتش‌بس دائمی شد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد که وقفه اعلام‌شده کنونی بایستی دوام داشته باشد و به آتش‌بس دائمی تبدیل شود. «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر هم در روز جمعه بر ضرورت تبدیل شدن آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی تأکید کرده بود.

غرب به فکر منطقه بعد از اسرائیل باشد
باشگاه خبرنگاران/ «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در خارج از مرزهای فلسطین گفت: «بعد از ۴۹ روز تجاوز تروریستی صهیونیست‌ها و علی‌رغم شهادت برخی از رزمندگان و اعضای ارشد، حال مقاومت خوب است. تونل‌های ما، مهمات و تسلیحات ما همه سالم هستند و ما همچنان قادر به مانوردهی، شلیک موشک و حمله به تانک‌های نفوذی هستیم.» او همچنین اشاره کرد: «برخی از سیاستمداران غربی درباره «غزه‌ی بعد از حماس» بحث می‌کنند. من به آن‌ها می‌گویم وقت خود، خیال‌هایتان و رویاهایتان را تلف نکنید، طی چند سال ان‌شاءالله باید اوضاع منطقه بعد از اسرائیل را مورد بررسی قرار دهید.»

حال مستاصل نتانیاهو و وزیر جنگش هنگام آزادی اسرای صهیونیست
تسنیم/ فیلم منتشر شده از رسانه‌های عبری، حالت نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم در هنگام آزادی اسرای صهیونیست را ناامید و درمانده نشان می‌دهد. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» فیلمی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم منتشر کرد که آن‌ها را هنگام مشاهده آنلاین فرایند تحویل اسرای صهیونیست نشان می‌دهد. پیشتر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نظارت آنلاین و لحظه به لحظه فرایند آزادی اسرای صهیونیست توسط نتانیاهو و گالانت خبر داده بودند. نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی به خاطر بلوف‌هایی که در ابتدای جنگ غزه داده بودند مورد تمسخر رسانه‌های این رژیم قرار گرفته اند. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به شکست رژیم صهیونیستی در پرونده تبادل اسرا اشاره کرده و گفته بود: ما ابتدا خواستار آزادی ۸۰ اسیر شده بودیم، بعد به ۷۰ اسیر هم راضی شدیم و حالا به ۵۰ اسیر هم راضی شده ایم. قبلا گفته بودیم که نباید غذا و سوخت وارد غزه شود، اما اکنون مردم این منطقه، هم به سوخت و هم به غذا دسترسی دارند.

تعلیق روابط اقتصادی بارسلونا با رژیم صهیونیستی
مهر/ شهرداری بارسلون اسپانیا تصمیم گرفت روابط خود با اسرائیل را تا زمان برقراری آتش‌بس دایمی در غزه و احترام به حقوق اولیه مردم فلسطین تعلیق کند. این نخستین بار نیست که بارسلون روابط خود را با اسرائیل قطع می‌کند. در فوریه ۲۰۲۳، «آدا کولاو»، شهردار وقت بارسلون روابط این شهر با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس بیانیه تصویب شده توسط شهرداری بارسلون، موانع اصلی صلح پایدار در فلسطین، «اشغال و استعمار سرزمین‌های فلسطینی» و «نفی حقوق» مردم فلسطین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *