خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
مقاومت فلسطینی‌ها به ظلم صهیونیست‌ها پایان خواهد داد
دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: امروز فرهنگ ایستادگی در برابر ظالمان به یک فرهنگ جهانی در حال گسترش تبدیل شده است که هیچ مرزی برای خود نمی‌شناسد و این امیدواری را در بین آزادگان عالم به وجود آورده که تا تحقق وعده الهی حکومت صالحان بر عالم فاصله زیادی وجود ندارد. آیت‌الله جنتی درباره مقاومت مردم فلسطین گفت: مقاومت شجاعانه آنها بر مبنای اعتقاد به ماندگار نبودن ظلم است. مقاومت فلسطینی‌ها به ظلم صهیونیست‌ها پایان خواهد داد. وی با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج و سالروز تاسیس این نهاد، اظهار داشت: بسیج جلوه‌ای از لطف الهی است که در پی قیام لله مردم مؤمن ایران، به این ملت خداباور عطا شد و هرچه از عمر این شجره طیبه می‌گذرد، برکات آن بیشتر آشکار می‌شود.

 همشهری 
دیدار سیدحسن نصرالله با رهبران حماس
«سیدحسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان صبح دیروز چهارشنبه، با «خلیل الحیه»، معاون جنبش حماس در غزه و «اسامه حمدان» از رهبران این جنبش دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار با هدف ارزیابی مواضع و امکانات موجود در جبهه‌های مقاومت، به‌ویژه در نوار غزه انجام و در آن بر اهمیت تداوم همکاری و هماهنگی دائمی در جهت رسیدن به پیروزی موعود تأکید شده است.
تلفات هولناک در غزه هرگز نباید فراموش شود
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: تلفات انسانی در غزه بدتر از چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. قابل درک است که مقام‌های اسرائیلی به‌دنبال ایجاد شبهه در مورد میزان تلفات هستند زیرا اعداد و ارقام شدت جنایات انجام شده را برملا می‌کند. اما نباید فریب بخوریم.
توفان سایبری وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را درنوردید
گروهی که خود را «سایبر طوفان الاقصی» می‌نامند، بسیاری از سایت‌های اشغالگران صهیونیست را که آخرین آن سایت وزارت جنگ این رژیم است، هک کردند. به گزارش الجزیره، این گروه اعلام کرد که فهرست و اطلاعات مهمی از لشکر شمال ارتش رژیم صهیونیستی به‌دست آورده است.
رای پارلمان آفریقای جنوبی به تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی
پارلمان آفریقای جنوبی در ادامه اقداماتش در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه، لایحه‌ تعطیل کردن سفارت این رژیم در شهر پرتوریا را با اکثریت آرا تصویب کرد. به گزارش رویترز، این لایحه که با ۲۴۸رأی موافق در برابر ۹۱رأی مخالف به تصویب رسید، خواستار تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در پرتوریا و معلق شدن تمامی روابط دیپلماتیک با این رژیم تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه شده است.

 

 کیهان
اسرائیل ضربه فنی شد این باخت سنگین با بمباران جبران نمی‌شود
رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار صمیمانه مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ‌هانگژو و جمع دیگری از قهرمانان، ورزشکاران، پیشکسوتان و فعالان عرصه‌های ورزشی، با تشکر عمیق از ورزشکاران و مربیان افتخارآفرین کشور، رفتارهای احترام برانگیز آنان در میدان‌های ورزشی را تجلی دهنده چهره برجسته ملت ایران خواندند و با تاکید بر ضرورت رسیدگی مسئولان به زندگی قهرمانان ورزشی افزودند: رژیم صهیونیستی در حادثه طوفان‌الاقصی به دست حماس ضربه فنی شد و با همه جنایاتش نتوانسته این شکست سنگین را جبران کند و در آینده هم نخواهد توانست.
از آن بانوی محترمی که با حجاب کامل پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی شد و آن بانوی ورزشکاری که هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد و نیز آن بانویی که با کودک خود روی سکوی مدال‌آوری رفت و با حرکت نمادین خود، احترام به خانواده و مادر را در دنیا برجسته کرد، صمیمانه تشکر می‌کنم.
نمی‌شود که از ورزشکاران، برای افتخار‌آفرینی در مسابقات جهانی توقع داشت اما با نیازهای آنان رفتار مناسبی نداشت بنابراین مسئولان به‌گونه‌ای عمل کنند که ورزشکاران در سطح قابل قبولی درباره زندگی خود اطمینان خاطر داشته باشند که مهم‌ترین آنها مسکن و اشتغال است.
گفتار، رفتار و نوع زندگی چهره‌های ورزشی برای بسیاری از جوانان الگو است و می‌تواند بر آنان تأثیر سازنده‌ای بگذارد، اگرچه عکس آن هم ممکن است، بنابراین ورزشکاران باید در این زمینه کاملاً مراقبت کنند.
آنان که در اقدامی سیاسی به بهانه جنگ، یک کشور را از حضور در همه میدان‌های ورزشی محروم می‌کنند، اکنون حدود ۵ هزار کودک شهید فلسطینی را نادیده می‌گیرند و به بهانه پرهیز از دخالت سیاست در ورزش، رژیم صهیونیستی را به علت نسل‌کشی و جنایات جنگی محکوم و محروم نمی‌کنند که امیدواریم روزی به این اقدامات تبعیض‌آمیز رسیدگی عادلانه شود.
اتمام صف‌های تأمین مالی برای تولیدکنندگان در راستای تحقق وعده حمایت از تولید است
آیت الله رئیسی، در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اهمیت آینده‌نگری و توجه به منافع کشور در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، بر اهتمام هر چه بیشتر و اقدام جهادی مسئولان دستگاه‌های اجرائی برای افزایش رشد اقتصادی و بالا بردن ثروت کشور تاکید کرد.رئیس‌جمهور همچنین با ابراز رضایت از نتیجه گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد تولید، اعلام اتمام صف‌های تامین مالی برای تولیدکنندگان را خبری خوشحال‌کننده و در راستای تحقق وعده دولت در حمایت از تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: رشد تولید و رفع موانع تولیدکنندگان از اولویت‌های مهم دولت مردمی است.

 ایران 
اورانیوم بالای ۶۰درصد غنی‌سازی نکرده‌ایم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل این سازمان ضمن رد ادعاهای نمایندگان سه کشور اروپایی، اعلام کرد که ایران به هیچ وجه اورانیوم بالای ۶۰ درصد غنی‌سازی نکرده است.نامه امیرسعید ایروانی پاسخی اعتراضی به نامه هفته گذشته نمایندگان دائمی فرانسه، آلمان و بریتانیا در سازمان ملل به شمار می رود. نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این نامه ادعایی با بیان اینکه ایران به هیچ وجه اورانیوم بالای ۶۰ درصد غنی‌سازی نکرده است، گفت: «همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روشن‌سازی منشأ ذرات اورانیوم حاوی ۸۳.۷ درصد۲۳۵ U-، آژانس را قادر ساخت تا تأیید کند که هیچ گونه انحرافی در این زمینه صورت نگرفته است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سپتامبر ۲۰۲۳ خود، توضیح ایران درباره منشأ چنین ذرات را تأیید کرد و همچنین اعلام نمود که هیچ نشانه‌ای مبنی بر انباشت و جمع‌آوری مواد هسته‌ای غنی‌شده بالای ۶۰ درصد پیدا نکرده است. در این نامه همچنین عنوان شده است: «جمهوری اسلامی ایران آماده است تا اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام را پس از اجرای کامل تعهدات سایر اعضا از سر بگیرد. ایران با حسن نیت و مذاکرات جدی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین وارد مذاکره شد. متأسفانه ایالات متحده و ۳E به دلیل سیاست داخلی و سیاست‌های متناقض ضد ایرانی خود و همچنین خواسته‌های غیرواقعی خود، نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.»
ادعای امریکا در خصوص ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه
باوجود تأکید همیشگی ایران بر بی‌طرفی خود در جنگ اوکراین، مقامات امریکایی همچنان کشورمان را به ارسال کمک‌های نظامی به روسیه متهم می‌کنند. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در جدیدترین ادعاهای خود به سفر اخیر سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه به تهران واکنش نشان داد و گفت: ایران «پهپاد و بمب هدایت شونده و مهمات توپخانه» برای روسیه تأمین می‌کند و ممکن است از این هم فراتر برود. بنابراین ما نگرانیم که ایران، دادن موشک بالستیک به روسیه را برای استفاده در اوکراین، مد‌نظر قرار داده باشد. به ادعای کربی «درعوض این حمایت، روسیه به تهران پیشنهاد همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای را داده که شامل موشک و فناوری الکترونیک و دفاع هوایی می‌شود.» او همچنین مدعی شد که گروه خصوصی نظامی واگنر به دستور دولت روسیه در حال آماده شدن برای ارائه توانمندی‌های دفاع هوایی به حزب‌الله لبنان یا ایران است.
مطالبه‌گری یک طرفه آژانس از ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم نسبت به روند اجرای توافق آژانس با ایران در چهارچوب بیانیه سال گذشته ابراز نارضایتی کرد. «رافائل گروسی» طی سخنانی در نخستین روز از برگزاری دور جدید نشست شورای حکام آژانس در وین مدعی شد که ایران باید توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند. دو مکان ادعایی مورد اشاره مدیر کل آژانس ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که در سال‌های اخیر با هدف امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار داده بود.

 وطن امروز 
رد صلاحیت نمایندگان مخالف دولت صحت ندارد
وزیر کشور ضمن اشاره به اتهام دخالت سیاسی دولت در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: مهندسی انتخابات را به هیچ وجه قبول نداریم؛ رد صلاحیت نمایندگان مخالف دولت صحت ندارد و ۶۰ تا ۷۰ درصد نماینده‌های رد‌صلاحیت شده، ارتباط خوبی با دولت دارند. وحیدی تصریح کرد: تنها از مراجع پنجگانه گزارش‌هایی داشته‌ایم که آنها هم در مراحل بعد می‌توانند [برای اعتراض] مدارک خود را ارائه دهند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور مجوزی به گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر در اماکن عمومی صادر کرده است، گفت: ما مجوز خاصی برای این کار نداده‌ایم؛ در واقع این گروه‌ها تحت عنوان و چارچوب امر به معروف و نهی از منکر و در قالب گروه‌های مردمی اقدام می‌کنند. کار امر به معروف و نهی از منکر نیازی به مجوز ندارد و همه می‌توانند برای تذکر لسانی، با زبان خوش و رعایت همه شرایط اقدام کنند.
رژیم صهیونیستی توان مقابله با هیچ کدام از موشک‌های ایران را ندارد
آشتیانی وزیر دفاع با اشاره به بازدید اخیر رهبر انقلاب از نمایشگاه هوافضای سپاه، اظهار کرد: زحمات زیادی طی سال‌های گذشته در این مجموعه کشیده شده که دستاوردهای بزرگی به همراه آورده است. رهبری انقلاب از این اقدامات و دستاوردها بسیار خوشحال شدند. قطعاً این اقدامات تأثیر بسیار زیادی در بازدارندگی خواهد داشت.وی در ادامه تصریح کرد: توان دفاعی کشور ما در مرحله‌ای است که می‌توانیم با قاطعیت بگوییم تهدیداتی که شاید سال‌های گذشته از سوی دشمنان مطرح می‌شد، الان دیگر از دستور کارشان خارج شده است، چون می‌دانند به هیچ وجه نمی‌توانند جمهوری اسلامی را تهدید کنند و این بازدارندگی ایجاد شده است. وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی توان مقابله با هیچ کدام از موشک‌ها و توانمندی‌های موشکی را که در سطوح مختلف داریم ندارد.

 جوان 
عزم جدی دولت برای گسترش روابط اقتصادی با آفریقا
در نخستین جلسه ستاد آفریقا در دولت سیزدهم به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، بر شناسایی ظرفیت‌های کشور‌های آفریقایی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی تأکید شد و دکتر مخبر دبیرخانه ستاد آفریقا را مکلف کرد نقشه راهی دقیق و برنامه‌ای منسجم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی به تفکیک هر یک از کشور‌های آفریقایی تدوین و ارائه کند.دکتر محمد مخبر در این جلسه از کشور‌های آفریقایی به عنوان فرصتی غیرقابل تردید برای توسعه مناسبات تجاری یاد کرد و افزود: هیچ جای دنیا به اندازه آفریقا برای ما فرصت نیست، اما به رغم زمینه‌های فرهنگی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، در قاره آفریقا به لحاظ مراودات و فعالیت‌های اقتصادی تاکنون موفق نبوده ایم و اگرچه در دولت مردمی همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های آفریقایی احیا و سه برابر شده است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

 خراسان 
بازگشت ایران به جایگاه هفتم تولید فولاد جهان
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش اعلام کرد که ایران با تولید ۳.۱ میلیون تن فولاد در مهرماه، در رده‌بندی جهانی ۳ پله صعود کرد و دوباره به جایگاه هفتم بازگشت.
بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده به‌زودی آزاد می‌شود
فرزین رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی از میزان آزادسازی پول‌های بلوکه شده و نحوه هزینه کرد این وجوه گفت: بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده با رایزنی‌های صورت گرفته به‎زودی آزاد می‌شود و در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد.

 مردم سالاری 
روسیه موشک هسته‌ای مستقر کرد
روسیه موشک جدید اتمی قاره‌پیما موسوم به «یارس» (Yars) را در پایگاه خود در «کوزلسک » واقع در غرب این کشور مستقر کرد.خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های روس، نوشت: موشک بالستیک جدید یارس در «کوزلسک» در استان «کالوگا» واقع در جنوب غربی مسکو مستقر شده است.بر اساس این گزارش، روسیه که این موشک را سال دو هزار میلادی توسعه داده و ساخته، توانایی حمل چندین کلاهک جنگی اتمی دارد و قادر به نفوذ در سپر دفاعی آمریکا و متحدانش است.

 قدس 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از تکرار سیاسی‌کاری بپرهیزد
اسلامی در واکنش به ادعای جدید گزارش محرمانه آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد: اقدامات ایران در چارچوب پادمان انجام می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر آن نظارت دارد؛ بنابر این این نهاد باید از تکرار سیاسی‌کاری بپرهیزد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تأیید ۱۲۰ بازرس آژانس از سوی ایران، درباره علت مخالفت با حضور برخی از این بازرسان در ایران نیز توضیح داد: اول اینکه برخی از آن‌ها سال‌هاست به ایران نیامده‌اند و نکته دوم اینکه به موجب ماده ۹ اساسنامه، ما این حق قانونی را در پذیرش یا عدم پذیرش بازرسانی که معرفی می‌شوند، داریم.
زمان به نفع رژیم اسرائیل نخواهد بود
وزیر امور خارجه در دیدار با نمایندگان حماس در بیروت گفت: بدون تردید ۶ هفته مقاومت غزه اثبات کرد زمان به نفع رژیم جعلی اسرائیل نخواهد بود. ۶ هفته مقاومت غزه ثابت کرد بازنده اصلی افکار عمومی جهان آمریکا و اسرائیل بودند. تردیدی وجود ندارد آینده غزه را تنها مردم فلسطین رقم خواهند زد و تا احقاق حقوق ملت فلسطین دستان مقاومت روی ماشه باقی خواهند ماند.
تجاوز موشکی صهیونیست‌ها به منطقه سیده زینب دمشق
منطقه سیده زینب(سلام الله علیها) نزدیک دمشق پایتخت سوریه هدف تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. بر اساس گزارش منابع سوری، سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه شماری از موشک‌های متخاصم را در مناطق اطراف دمشق سرنگون کرده است. منابع رسانه‌ای اعلام کردند پس از این حمله، صدای انفجارهای مهیب به گوش رسید و ستون دود، آسمان منطقه را فرا گرفت.
شهادت هشت عضو الحشدالشعبی در حمله آمریکا
در حمله هوایی آمریکا به منطقه «جرف النصر» در جنوب بغداد، هشت تن از نیروهای مقاومت و الحشدالشعبی عراق به شهادت رسیدند. بر اساس گزارش پنتاگون، این اقدام در پاسخ به حمله به پایگاه عین‌الاسد آمریکا صورت گرفته است. این نخستین حمله آمریکا به درون عراق از زمان آغاز جنگ در غزه است که تحولی جدید را رقم می‌زند. پیش از این، حملات تلافی‌جویانه واشنگتن عمدتاً در سوریه بود.

 

 اعتماد 
اعتراف بورل به استاندارد دوگانه اروپا در قبال غزه
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد، مواضعی که این اتحادیه در حمایت از رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و استانداردهای دوگانه‌اش درقبال نوار غزه باعث برانگیخته شدن تنفر فزاینده جهان اسلام از اروپایی‌ها شده است. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد، این نگرانی را دارد که این ضدیت شدید جهان اسلام از اروپایی‌ها منجر به تضعیف پشتیبانی‌های دیپلماتیک از اوکراین در میان کشورهای «جهان جنوب» (کشورهای در حال توسعه) و تضعیف قابلیت اتحادیه اروپا برای تاکید بر مصوبات حقوق بشری در توافق‌های بین‌المللی شود. بورل درخصوص به شهادت رسیدن مردم غزه در حملات رژیم صهیونیستی گفت: اتحادیه اروپا باید درقبال این مساله «اظهار همدردی بیشتری می‌کرد.»
پیشنهاد صلح ارمنستان به جمهوری آذربایجان
وزارت امور خارجه ارمنستان به آذربایجان پیشنهاد داد تا نشست کمیسیون‌های تعیین حدود در مرزهای دولتی را برگزار کند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ارمنستان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف ارمنی بار دیگر با تاکید بر اراده سیاسی خود برای تلاش جهت عادی‌سازی روابط با آذربایجان و برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی تاکید می‌کند. وزارت ‌خارجه ارمنستان یادآور شد درحالی که ارمنستان پس از دریافت آخرین پیشنهادات آذربایجان، در حال بررسی آنها بود و با وجود بحران انسانی که به دلیل محاصره شدید قره‌باغ کوهستانی روز به روز تشدید می‌شود، آماده ادامه مذاکرات بر سر پیش‌نویس توافقنامه صلح بود. در این بیانیه اشاره شده است که طرف ارمنی به کار روی متن توافقنامه ادامه داده و آماده است طی جلسات پیشنهادی آن را به آذربایجان تحویل دهد.

 ابتکار
مصوبه بازنشستگی مجلس سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح برنامه دولت برای بازنشستگی، گفت:‌ توجه داشته باشید اساسا منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در بخش‌های دولتی و خصوصی تامین می‌شود. افزایش نرخ میانگین امید به زندگی، ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی که باید به ازای هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی، شش به یک باشد در ایران به شدت کاهش یافته است. مرتضوی ادامه داد: این نرخ در صندوق تامین اجتماعی که وضعیت بهترین نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی دارد ۴.۱ به یک، در صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم به یک و در سایر صندوق‌ها نیز همین طور است. اصلی‌ترین علت‌های آن نیز افزایش نرخ میانگین امید به زندگی و کاهش ضریب پشتیبانی و پایداری صندوق‌ها بوده است. پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه برای کارمندان دولت حدود سه ماه افزایش پیدا کند اما مجلس آن را اصلاح و اعلام کرد البته طبق مصوبه مجلس افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند. این مصوبه مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا در می‌آید.

 اطلاعات
کره شمالی ماهواره نظامی به فضا فرستاد
رسانه‌ها از پرتاب از قبل برنامه ریزی شده ماهواره نظامی کره شمالی به مدار زمین خبر دادند.ارتش کره جنوبی غروب سه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که کره شمالی یک ماهواره جاسوسی نظامی به فضا پرتاب کرده است.به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی کره» رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که کره شمالی پرتاب برنامه ریزی شده خود را یک روز زودتر از زمان اعلام شده انجام داد. این مقام ارشد نظامی کره جنوبی گفت که موشک کره شمالی از منطقه «تانگچانگ» که ایستگاه پرتاب ماهواره این کشوردر آن قرار دارد، شلیک شده است.در این حال،نمایندگان ویژه دولت‌های واشنگتن، سئول و توکیو در امور کره شمالی طی بیانیه‌ای مشترک، اقدام پیونگ‌یانگ در پرتاب ماهواره نظامی به فضا را محکوم کردند.نمایندگان ویژه دولت‌های واشنگتن، سئول و توکیو در امور کره شمالی طی بیانیه‌ای مشترک، اقدام پیونگ‌یانگ در پرتاب ماهواره نظامی به فضا را محکوم کردند.

 شهروند 
مصاحبه رئیسی با ۵ رسانه محور مقاومت
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور در اتفاقی بی‌سابقه در گفتگویی یک‌ساعته به سوالات خبرنگاران شبکه‌های «المنار» لبنان، «الاتجاه» عراق، «فلسطین الیوم» فلسطین، «الاقصی» فلسطین و «المسیره» یمن پاسخ داد.در این گفتگو که در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین در خیابان فلسطین تهران صورت گرفته، رئیسی به سوالات خبرنگاران درخصوص عملیات طوفان‌الاقصی، جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نقش آمریکا، ابتکارات گروه‌های مقاومت اسلامی، حمایت‌های جهانیان از فلسطین و آینده نبرد غزه پاسخ داده است. این گفتگو دیشب بطور همزمان از ۵ شبکه فوق‌الذکر پخش شد.
کشورهای مستقل برای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنند
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به منظور برگزاری هفتمین نشست کمیته مشترک مشورتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین در مانیل به سر می برد، با انریکه مانالو وزیر امور خارجه فیلیپین ملاقات کرد. معاون سیاسی وزارت خارجه در این ملاقات، شصت سال روابط سراسر تعامل و همکاری دو کشور را بهترین پشتوانه برای ارتقا مناسبات دو کشور در آینده دانست. باقری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان در غزه، خواستار تلاش همه کشورهای مستقل برای توقف نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه شد.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اوکراین خستگی غرب را درباره جنگ احساس می‌کند
ایسنا/ روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد، اوکراین پس از شکست در ضدحملاتش، حمایت‌های غربی را از دست می‌دهد و این کشور جنگ‌زده از این مسئله «خشمگین» است و همچنین شدیدا به آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز دارد تا کمک‌ها و بودجه‌های خود را به کی‌یف دو برابر کنند.این روزنامه با اشاره به بحران‌های مالی اتحادیه اروپا و کنگره ایالات متحده و همچنین درگیری‌های جاری در منطقه غرب آسیا تاکید می‌کند: اوکراین با یک سری مشکلات مواجه است. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا نمی‌تواند بودجه «تسهیلات صلح» خود را رفع کند. در ایالات متحده، کاخ سفید نیز با مشکل مواجه است و نمی‌تواند کنگره را برای تصویب لایحه کمک دیگری به اوکراین متقاعد کند. در همین حال، توجه و منابع غرب به دلیل جنگ اسرائیل و حماس منحرف شده است.

دستور نتانیاهو به موساد برای ترور رهبران حماس
ایسنا/ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب در نشست خبری مشترک با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم و ینی گانتس عضو کابینه جنگ گفت: بازگرداندن «گروگان‌ها» ماموریتی مقدس است اما تحقق این هدف همیشه از طریق نظامی ممکن نیست.نتانیاهو تصریح کرد: جنگ تا تحقق تمامی اهداف و نابودی حماس ادامه خواهد داشت.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به توافق آتش بس موقت حماس و تل آویو ادامه داد: این توافق شامل آزادی اسرای فلسطینی که در قتل اسرائیلی‌ها دست داشتند، نخواهد بود و برای تمامی احتمالات در رابطه با توافق آتش‌بس از جمله ادامه جنگ آماده‌ایم.نتانیاهو همچنین تهدید کرد که به موساد دستور داده تا علیه رهبران حماس در هر نقطه از جهان اقدام کنند.

«آنچه برای غزه روی داد، ممکن است برای بیروت نیز روی دهد»
مهر/«بنی گانتز»، عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی در رابطه با موافقت کابینه این رژیم با «آتش بس موقت» با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، اظهار داشت: دیروز تصمیم دشوار و سرنوشت سازی گرفتیم و من اطمینان دارم که تصمیم درستی است. این مقام صهیونیست ضمن تاکید بر اینکه متعهد هستند تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا افراد تحت اسارت جنبش حماس را به خانواده‌هایشان بازگردانند، همچنین تصریح کرد: ما مصمم به ادامه جنگ و پیروزی در آن بر حماس هستیم. گانتز با بیان اینکه سربازان رژیم صهیونیستی در عمق نوار غزه و در تمامی نقاط رویارویی در حال نبرد هستند، افزود: آنچه برای غزه روی داد ممکن است برای بیروت نیز روی دهد و هر گونه حمله به ما، بدون پاسخ نخواهد ماند.

ادعای ارتش آمریکا درباره سرنگونی پهپادهای یمن
ایسنا/ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سازمان تروریستی سِنتکام) مدعی شد که ناوشکن «یو. اس.اس توماس هادنر» پهپادهای پرتاب‌شده از یمن را بامداد پنج‌شنبه (امروز) سرنگون کرده است.طبق بیانیه سنتکام، در پی این اقدام این کشتی و خدمه آن هیچ صدمه یا آسیبی ندیدند. آمریکا با این حال مشخص نکرد که حدس می‌زند هواپیماهای بدون سرنشین قرار بوده چه چیزی را هدف قرار دهند.این در حالی است که انصارالله یمن روز چهارشنبه اعلام کرد که تعدادی موشک کروز را به سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی، از جمله شهر ایلات پرتاب کرده است.

توافق تبادل اسرا با حماس معامله بسیار بد برای اسرائیل است
ایرنا/ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از توافق آزادی اسرا و آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و گروه حماس مدعی شد این توافق، معامله ای بسیار بد برای (رژیم) اسرائیل است. جان بولتون در مصاحبه با یک برنامه رادیویی آمریکایی مدعی شد این توافق تا جایی که از مفاد اعلام شده آن اطلاع دارم معامله ای بسیار بد برای (رژیم) اسرائیل است و اسرا یا افراد بی گناه را به ازای افراد مجرمی که در زندان های (رژیم) اسرائیل بسر می برند، مبادله می‌کند.

با برگزاری یک نشست بین‌المللی موضوع به رسمیت شناخته شدن طالبان بررسی خواهد شد
تسنیم/ «اسکات اسمیت» رئیس بخش سیاسی هیئت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در دیدار با مقامات دفتر نخست وزیری طالبان اظهارداشت به زودی سازمان ملل با برگزاری یک نشست بین المللی سرنوشت ساز موضوع به رسمیت شناخته شدن طالبان را بررسی خواهد کرد.وی افزود: برای دعوت از نمایندگان حکومت طالبان در این نشست که با حضور نمایندگان ۲۰ کشور جهان برگزار می‌شود، تلاش‌هایی صورت گرفته است.اسمیت در این دیدار گفته است وضعیت حقوق بشر، کمک‌های بشردوستانه، بازگشت پناهجویان افغان و همچنین بررسی موضوع به رسمیت شناخته‌شدن حکومت طالبان در این نشست مهم بررسی خواهد شد.یوناما در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است در این نشست شماری از چهره‌های شناخته شده افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

جامعه بین‌المللی نباید از جنایات شنیع اسرائیل در غزه چشم‌پوشی کند
تسنیم/ اعضای کمیته وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی که در جریان اجلاس سران عربی و اسلامی در ریاض با هدف انجام یک اقدام جدی بین‌المللی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه تشکیل شده، در ادامه سفرهای خود به کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته وارد فرانسه شدند.اعضای این کمیته به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و نیز «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس دیدار کردند. حاضران در این دیدار از تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر و مصر که منجر به برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه به مدت چهار روز شده، استقبال و قدردانی و بر ضرورت توافق برای آتش‌بس نهایی و جامع در اسرع وقت تاکید کردند.اعضای کمیته وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی در دیدار با مقامات اروپایی بر ضرورت برقراری آتش‌بس جامع در غزه تاکید و اعلام کردند که جامعه بین‌المللی باید استانداردهای دوگانه خود را مقابل جنایاتی که اشغالگران در غزه مرتکب می‌شوند، کنار بگذارد.

ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست
فارس/ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان با اشاره به تحولات فلسطین و غزه، بر ضرورت تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق و تثبیت آتش‌بس کامل و تداوم آن تأکید کرد.امیرعبداللهیان توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و استمرار آتش‌بس کامل را برای ایجاد آرامش در منطقه مهم خواند و گفت: البته چنانچه‌ نتانیاهو افکار خود را بر کاخ سفید بقبولاند، شاهد شرایط دیگری در منطقه خواهیم بود.وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه به طور کلی تغییر می‌کرد.وی با تأکید بر ضرورت اصلاح رویکرد آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی افزود: اگر رژیم اسرائیل برای تداوم و توسعه جنگ حرکت کند، شرایط در منطقه با مرحله قبل از آتش‌بس تفاوت زیادی خواهد کرد.

تربیت دختران اسرائیلی برای کودک‌کشی
فارس/ یکی از شبکه‌های رژیم تل‌آویو سرودی را پخش کرده است که با صحنه آرایی توسط دختران کم سن و سال صهیونیست، عملا مبنای کودک کشی در غزه را برای دیگر کودکان تئوریزه می‌کند. شبکه‌ تلویزیونی دولتی اسرائیل، کان، آهنگی را در X (توئیتر سابق) بارگذاری کرد که در آن کودکان صهیونیست کمپین کشتار جمعی فلسطینیان را در غزه توسط ارتش اسرائیل، تحسین و از آن حمایت می‌کنند؛ بگذریم از این که نام این شعر سیاه و ضدانسانی، به نحوی متناقض، «سرود دوستی» است!کودکان صهیونیست می‌خوانند:”شب پاییزی بر ساحل غزه می افتد، هواپیماها بمباران می‌کنند، ویرانی، ویرانی. ظرف یک سال ما همه را نابود خواهیم کرد و سپس باز خواهیم گشت تا مزارع خود را شخم بزنیم.”شعر این سرود در حساب کاربری «انتفاضه الکترونیک» در ایکس توسط نویسنده و فیلمساز مستقل، دیوید شین، از عبری به انگلیسی ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *