خبر روز ۱۴۰۲/۰۹/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم
وزیر خارجه با بیان این‌که هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم، گفت که کاخ سفید به طور علنی و آشکار در کنار رژیم اشغالگر قرار دارد و تاکنون اراده‌ خود را برای توقف جنگ نشان نداده، بلکه شدت جنگ را افزایش داده است. امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا درباره اوضاع جاری در منطقه غرب آسیا و وضعیت غزه گفت: ما از ابتدای این بحران گفتیم که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. البته آمریکا هم بارها اعلام کرده که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست اما برخلاف این اظهارات، شاهد هستیم که آمریکا شدت جنگ را از طریق کمک‌های گسترده خود به رژیم اسرائیل افزایش داده است. وی با بیان این‌که حوثی‌ها شورشی نیستند، بلکه یک بخش مهم از جامعه و نظام سیاسی کنونی کشور یمن هستند، افزود: آنها به‌صراحت اعلام کردند که نسبت به نسل‌کشی درغزه بی‌تفاوت نخواهند بود. رئیس دستگاه دیپلماسی درباره این‌که «در مورد گروه‌هایی که درعراق و سوریه به منافع آمریکا حمله می‌کنند، آیا ایران مسئولیتی درقبال این حملات دارد»، اظهار کرد: ما شفاف هستیم. زمانی که دردوره ترامپ ژنرال سلیمانی به دستور ترامپ ترور شد، ایران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را با ۱۳ موشک بالستیک نقطه‌زن مورد هدف قرار داد و ما آن را رسما اعلام کرده و مسئولیت آن را پذیرفتیم.
حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد شاغلان می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بند مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: این موضوع بین دولت و مجلس ‌شورای ‌اسلامی قطعی شده ‌است که حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان باشد. قالیباف بیان کرد: تقاضای دولت این بود که این کار درطول پنج سال اجرایی شود و اولویت در سال اول بیشتر برای افراد ضعیف‌تر باشد، اما اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کردند که این موضوع در طول سه سال اجرایی شود.

 همشهری 
نادران در مجلس ماندنی شد
نمایندگان مجلس درجلسه غیرعلنی بهارستان، با تقاضای استعفای الیاس نادران، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس مخالفت کردند. نادران دراین نشست غیرعلنی مطالب خود را بیان کرد و درنهایت بیش‌از ۹۰درصد از نمایندگان با استعفای وی مخالفت کردند.
جنایات غزه فراتر از هولوکاست
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سخنانی اعلام کرد که آنچه در فلسطین در جریان است، فراتر از هولوکاست است و نباید به سکوت در برابر ادامه نسل‌کشی جمعی ملت فلسطین ادامه داد. به‌گفته مادورو، در تل‌‌‌آویو یک جریان تندرو راست‌گرای نازیستی در راس قدرت است و ما باید آماده دفاع از ارزش‌های انسانی حقیقی و ارزش‌های وطن در برابر راست‌گرایان رادیکالی باشیم.
تلفات نظامیان روی دست ارتش تل آویو
ارتش رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرد که ۲ نظامی دیگر این رژیم طی درگیری‌ها در شمال نوار غزه کشته شدند. ارتش صهیونیستی همچنین از زخمی‌شدن ۵نظامی گردان۶۹۹ تیپ۵۵۱، گردان هفدهم، گردان۴۶ و گردان۵۲ تیپ۴۰۱ در درگیری‌های شمال غزه خبر داده و وضعیت آنها را وخیم اعلام کرده است. کاپیتان نیروهای ذخیره به‌نام «آرنون موشه آبراهام بنونیستی واسپی»، ۲۶ساله ازجمله کشته‌شدگان روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی است. ارتش صهیونیستی از آغاز حمله زمینی به غزه به کشته شدن ۶۶نفر از نیروهای خود در نبرد با مقاومت اذعان کرده است.

 کیهان
اعضای بریکس از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش استفاده کنند
رئیس‌ جمهور گفت: آمریکا و کشورهای غربی که مخالف آتش‌بس در غزه هستند دیگر اعتباری نزد مردم جهان ندارند. امروز کشورهای عضو بریکس مسئولیت تاریخی دارند تا اثبات کنند ارزش‌های انسانی را نمی‌توان قربانی منافع سیاسی کرد. آیت‌الله رئیسی در اجلاس مجازی سران بریکس درخصوص بحران غزه، آنچه این روزها در غزه می‌گذرد را نشانه آشکار ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل غربی دانست و با تاکید بر اینکه رژیم جنایتکار صهیونیستی که مسلح به انواع تسلیحات شیمیایی، کشتار جمعی و بمب‌های اتمی مجهز است، تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از همه اعضای بریکس و همه دولت‌های مستقل جهان خواست که برای حفظ انسانیت و برپایی عدالت در جهان به پا خیزند و از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش استفاده کنند.
چهاردهمین اجلاس سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین برگزار می‌شود
رئیس انجمن دوستی ایران و چین از برنامه سفر یک هیئت عالی‌رتبه چین به تهران به دعوت رسمی این انجمن و برگزاری «چهاردهمین اجلاس سالانه انجمن‌های دوستی دو کشور» به میزبانی تهران خبر داد. به گفته بروجردی، هیئت عالی رتبه چین به سرپرستی یانگ وانمینگ،(Wanming Yang)رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی که از مقامات سطح بالای این کشور به شمار می‌رود، در راس هیئتی از معاونان و مدیران کل حوزه آسیا و آفریقای این انجمن شامگاه جمعه سوم آذرماه وارد تهران می‌شوند و آیین افتتاحیه چهاردهمین نشست مشترک سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین عصر شنبه (چهارم آذر ماه) در تهران و به میزبانی انجمن دوستی ایران و چین برگزار خواهد شد. بروجردی افزود: گفت‌و‌گو درخصوص راه‌های توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو انجمن، بررسی راه‌های کمک به توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و تجاری، کمک به تسریع در روند اجرائی کردن تفاهمنامه همکاری ۲۵ ساله دو کشور، بررسی اهمیت، نقش و جایگاه ویژه ایران در ابتکار یک پهنه- یک راه در قالب برگزاری سه نشست جانبی تخصصی «فرهنگی و گردشگری»، «اقتصادی» و «خواهرخواندگی شهرها» با هدف کمک به دولت‌های دو کشور در مسیر برطرف کردن موانع و توسعه بیش از پیش روابط راهبردی، از مهم‌ترین محورهای چهاردهمین نشست مشترک سالانه انجمن‌های دوستی دو کشور خواهد بود.

 ایران 
تأکید بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا
در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور فدرال روسیه در تهران، بر تکمیل هرچه سریع‌تر کریدور شمال – جنوب با توجه به اهمیت این کریدور برای کشورهای منطقه و همچنین پیگیری‌های مقام‌های ارشد ایرانی و روسیه تأکید شد. مخبر در این دیدار با بیان اینکه سران کشورهای منطقه در ملاقات‌های دوجانبه و چند جانبه همواره بر ساخت هرچه سریع‌تر کریدور شمال – جنوب تأکید کرده‌اند، گفت: اقدامات اولیه و اخذ مجوزهای لازم برای ساخت راه‌آهن رشت -آستارا از طرف ایرانی انجام شده است و امیدواریم با همکاری طرف روسی عملیات ساخت این خط ریلی مهم در مسیر کریدور شمال جنوب هرچه سریع‌تر آغاز شود. معاون اول رئیس‌جمهور درباره طراحی و ساخت خط ریلی آستارا -بندرعباس در کریدور شمال – جنوب نیز تصریح کرد: پیشنهادات طراحی و قرارداد این پروژه از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه بررسی شده است که این خط ریلی می‌تواند سهم بزرگی در افزایش حجم مبادلات کالا و ترانزیتی در این کریدور داشته باشد.
جدیت روسیه در ساخت کریدور شمال-جنوب
دستیار ویژه رئیس‌جمهور فدرال روسیه در دیدارمخبر با ابلاغ‌ سلام‌های صمیمانه رئیس‌جمهور روسیه به رئیس‌جمهور ایران و محمد مخبر و نیز تبریک برای پیوستن جمهوری اسلامی به اتحادیه بریکس، گفت: با تشکیل کارگروه و بررسی نقشه راه همکاری‌های ساخت کریدور شمال-جنوب با حضور مقام‌های ارشد ایرانی و روسی، ساخت این کریدور از طرف روسیه با جدیت دنبال می‌شود. لویتین ایگور اظهارکرد: تکمیل کریدور شمال-جنوب می‌تواند تحولی بسیار اساسی در زمینه حمل و جابه‌جایی کالا و مسافر در منطقه و حتی جهان داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه جنایات و حوادث غزه برای روسیه غیر قابل تحمل است، بر توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه غزه تأکید کرد.

 وطن امروز
باید یک کیفرخواست متقن برای تمام جنایت‌های اسرائیل و حامیانش بنویسیم
رئیس قوه‌قضائیه در نشست سراسری ۳۰ هزار نفری جبهه علمی – فرهنگی بسیج اساتید کشور‌ گفت: امروز ما باید یک کیفرخواست متقن و محکم برای همه جنایت‌های اسرائیل و همه حامیان او و نه فقط برای امروز بلکه از اول تا امروز بنویسیم. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین تصریح کرد: جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین فقط جنایت‌های ۴۰ روز اخیر نیست، بلکه آنها از سال ۱۹۳۷ به این سو جنایت‌های مختلفی علیه این ملت انجام داده‌اند و این جنایات ادامه دارد.
رزمایش تاکتیکی نیروی زمینی سپاه در کرمان آغاز شد
روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نمایش اقتدار و رزمایش تاکتیکی نیروی زمینی سپاه پاسداران مستقر در استان کرمان آغاز شد و توان رزمی، دفاعی و عملیاتی دلاورمردان نیروی زمینی سپاه مستقر در استان، تیپ مکانیزه ۳۸ ذوالفقار، تیپ تکاوری صاحب‌الزمان، گروه توپخانه و موشکی ۶۵ صاعقه و لشکر عملیاتی ۴۱ ثارالله از قرارگاه مرکزی امام حسین علیه‌السلام مورد بررسی قرار گرفت.
سیاست دولت حضور حداکثری داوطلبان در انتخابات مجلس است
وزیر کشور در گفت‌وگویی پیرامون طرح برخی اظهارات توسط داوطلبان ردصلاحیت شده در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما این اظهارات خیلی محدود را که توسط چند نفر مطرح شده است رد می‌کنیم. سیاست دولت و وزارت کشور، حضور حداکثری داوطلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. احمد وحیدی ادامه داد: تلاش زیادی هم برای اجرای قانون جدید انتخابات انجام شد. تعداد قابل توجهی هم ثبت‌نام کردند و صلاحیت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در هیات‌های اجرایی تایید شد. این آمار کم‌سابقه بوده است و تاکنون چنین عددی را نداشته‌ایم. وحیدی خاطرنشان کرد: فعلا مرحله اول بررسی‌ها تمام شده و کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده یا احراز صلاحیت نشده‌اند، فرصت شکایت دارند. هیات‌های نظارت هم تقریبا ۵۰ روز فرصت بررسی صلاحیت را دارند. وی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی مطابق قانون مستقل عمل کرده و بر اساس نظرات مراجع پنجگانه تصمیم‌گیری می‌کنند.

 جوان 
ارزش‌های کاذب امریکایی با طوفان الاقصی فرو ریخت
سردار سلامی فرمانده کل سپاه با اشاره به حوادث غزه و جنایات صهیونیست‌ها گفت: تمام اندوخته‌های امریکا و غرب و صهیونیست‌ها همه تحت طوفان الاقصی بر باد رفت. هرچه امریکا برای خود سیطره سیاسی ایجاد کرده و از جنگ نرم و رسانه استفاده کرده بود که ارزش‌های کاذب خود را به جهان حاکم کنند، پس از طوفان الاقصی همه یکباره فرو ریخت. وی با بیان اینکه هویت و ماهیت اصلی و واقعی امریکا و غرب و صهیونیست‌ها در حوادث بعد از طوفان الاقصی به صورت عریان به همه جهان نشان داده شد، خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها منتظر آتش بس هستند، چون در بحرانند، اما امریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند و التهاب و اضطراب در میان صهیونیست‌ها کشنده‌تر از آن چیزی است که در غزه مشاهده می‌کنید. اما مردم غزه در آرامش روحی هستند و از چیزی نمی‌ترسند.

 مردم سالاری 
واکنش رئیس صداوسیما به مواضع برخی مجریان تلویزیون
جبلی، در مورد انتقادات موجود به ادبیات برخی مجریان صداوسیما و اینکه آیا قرار است تذکری به این افراد داده شود، گفت: صداوسیما ده‌ها شبکه در تلویزیون و رادیو دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها برنامه زنده است، به هرحال طبیعت برنامه‌های زنده است که گاهی اوقات چه مجری و چه مهمان و کارشناس برنامه ممکن است در برنامه زنده‌ مواضع، نکات و یا ادبیاتی را به کار ببرند که چه به لحاظ سیاست‌های کلان رسانه و چه به لحاظ اصول حرفه‌ای رسانه مورد تایید نباشد. رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: نباید این اتفاقات رخ دهد، قطعا و یقیناً مواردی که کارشناسان و مهمانان این مواضع را بگیرند، چون عضو بدنه صداوسیما نیستند، این‌ها موضع رسانه ملی نیست. وی خاطرنشان کرد: ما به شدت حساسیت داریم، من به شخصه خودم حتی قبلاً تاکید و به همه شبکه‌ها ابلاغ کردم که اگر موارد استثنایی اتفاق بیفتد (زیرا بسیار مواردش اندک است) هر مورد خاصی هم باشد ما جداگانه تذکر می‌دهیم و هم یادآوری می‌کنیم، اگر در حدی باشد که توبیخ کنیم، توبیخ هم می‌کنیم. وی در خصوص این‌که نمونه بارز این اتفاق را در مورد ثبت‌نام رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتخابات خبرگان مشاهده کردیم که مجری صداوسیما در جایگاه شورای نگهبان قرار گرفت و مطالبی عنوان کرد، گفت: این از جمله مواردی بود که خلاف سیاست‌های رسانه‌ای ابلاغ شده به شبکه‌ها است.
تیراندازی نزدیک مجلس شورای اسلامی
براساس گزارش فرماندهی نیروی انتظامی، عصر دیروز یک فقره تیراندازی در مقابل بیمارستان شفا یحیاییان به وقوع پیوست. به گزارش مهر، بلافاصله عوامل انتظامی مستقر در محل اقدام به خلع سلاح عامل تیراندازی و دستگیر وی نموده؛ از این شخص یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زن کشف گردید. خوشبختانه در این حادثه به هیچکدام از شهروندان آسیبی وارد نشده است. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان مربوطه، فردی که اقدام به تیراندازی کرد کارمند یک شرکت پالایشگاهی، متولد سال ۱۳۶۱ و ساکن استان اصفهان است. وی با سلاح شکاری ساچمه‌ای که دارای مجوز بود اقدام به تیراندازی هوایی کرد و بلافاصله بعد از تیراندازی بازداشت شد که در مراحل بازجویی انگیزه‌ این فرد مشخص خواهد شد. اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.
انهدام ۹ تانک رژیم اسرائیل در غزه
گردان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی از انهدام ۹ تانک ارتش رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های روز سه شنبه در محورهای مختلف نوار غزه خبر داد و همزمان رسانه‌های صهیونیستی از انتقال شمار زیادی از کشته و زخمی‌های ارتش رژیم صهیونیستی با بالگرد خبر دادند. سرایا القدس همچنین اعلام کرد که سه نفربر و یک خودروی نظامی رژیم صهیونیستی را در بیت حانون، بیت لاهیا، جبالیا و ۲ منطقه «المخابرات» و «التوام» را هدف قرار داده است. در همین راستا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که ارتش این رژیم در جبالیا با مقاومت شدید دو گردان مقاومت مواجه شد و این درگیری‌ها منجر به مجروح شدن صدها نظامی صهیونیست و انتقال آنها به بیمارستان‌های مختلف شد.

 خراسان 
تغییر رئیس دانشگاه شریف
سخنگوی وزارت علوم درتوییتی اعلام کرد: دکتر سیدعباس موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرپرست جدید آن دانشگاه معرفی شد و از زحمات صادقانه آقای دکتر رسول جلیلی تقدیر و تشکر به عمل آمد. به نظر می رسد تغییر ریاست دانشگاه شریف پیرو اتفاقات ناهنجار در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه باشد. در آن زمان نیز سخنگوی وزارت علوم درتوییتی اعلام کرده بود: وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر کرده است. با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونی و جدی خواهد شد.
تکذیب ترور الخزعلی و الکعبی
نورنیوز خبرداد: برخی کانال‌های خبری عراقی با انتشار خبر بمباران پهپادی یک خودروی نظامی در اتوبان ابوغریب در جنوب شهر بغداد، مدعی بودند که «قیس الخزعلی» فرمانده گروه عصائب اهل‌الحق و «اکرم الکعبی» فرمانده گروه النجباء عراق ترور شده‌اند. بنابر اطلاع خبرنگار «نورنیوز» در بغداد، این شایعه صحت نداشته و خودرویی که هدف قرار گرفته خالی بوده است.

 اعتماد 
شرط انصارالله یمن برای آزادی کشتی اسراییلی
یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، شرط آزادی کشتی صهیونیستی توقیف‌شده در جنوب دریای سرخ، توقف عملیات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است. محمدعلی الحوثی، عضو ارشد شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به درخواست امریکا برای آزادی کشتی «گلکسی لیدر» در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: «در صورتی که امریکا و اسراییل دست از کشتار فلسطینیان در غزه بردارند و آب، دارو و غذا وارد کنند، آن زمان می‌توان درخصوص این کشتی اسراییلی صحبت کرد. » به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمد علی الحوثی همچنین تصریح کرد: «آنچه نیروهای دریایی وابسته به جنبش انصارالله یمن انجام داده مطابق اصل مقابله به مثل است.»

 ابتکار 
صادرات سلاح به اسرائیل متوقف شود
ولیعهد عربستان سعودی دیروز (سه‌شنبه) در سخنانی در جریان نشست مجازی بریکس با تاکید بر اینکه عربستان کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را نمی‌پذیرد، افزود: ما خواستار آغاز یک روند جدی و جامع صلح برای حل مسئله فلسطین هستیم. ولیعهد عربستان گفت: از همه کشورها می‌خواهیم صادرات سلاح به [رژیم] اسرائیل را متوقف کنند. وی ادامه داد: بر ضرورت تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ تاکید می‌کنیم و خواستار تلاش‌های جمعی برای جلوگیری از وخامت اوضاع انسانی در غزه هستیم. بن سلمان تاکید کرد: بار دیگر بر مخالفت قاطع خود با عملیات [رژیم] اسرائیل در نوار غزه تاکید می‌کنیم. ما خواستار ورود فوری کمک‌ها به این باریکه و ایجاد گذرگاه‌های انسانی در این رابطه هستیم.

 اطلاعات 
وزیر اسپانیایی حامی فلسطین برکنار شد
نخست وزیر اسپانیا، «یونه بلارا» وزیر حقوق اجتماعی این کشور را به دلیل حمایت از فلسطین و مطرح کردن مساله دستگیری نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از سمتش برکنار کرد. خانم بلارا وزیر حقوق اجتماعی و رهبر حزب جناح چپی «پودموس» اسپانیا به دلیل دفاع از مردم فلسطین و اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی را در غزه، نسل کشی و جنایات جنگی توصیف کرده بود، از سوی «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا برکنار شد. خانم بلارا در توئیتی نوشته بود: «در یک قرن گذشته، وحشی‌گری فاشیسم در اروپا را شاهد بودیم؛ اجازه ندهید اتفاقی مشابه در فلسطین بیفتد؛ بیایید روابطمان را با اسرائیل قطع کنیم و این رژیم را به دیوان کیفری بین‌الملل ارجاع دهیم. اما برکناری این وزیر پس از آن انجام شد که خانم بلارا به همراه شماری از سران اروپایی و آمریکای لاتین نامه‌ای به دادستان دیوان کیفری بین‌الملل ارسال کرده و خواستار دستگیری نتانیاهو شدند.
ناو هواپیمابر آمریکا وارد بندر بوسان کره جنوبی شد
نیروی دریایی کره جنوبی از ورود یک ناو هواپیمابر آمریکایی به بندر شهر بوسان این کشور خبر داد و اعلام کرد، ناو هواپیمابر «کارل وینسون» آمریکا با هدف نمایش بازدارندگی علیه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی وارد بندر شهر بوسان کره جنوبی شد که نشان دهنده یک موضع دفاعی قدرتمند ترکیبی برای پاسخ به تهدیدات موشکی و هسته‌ای کره شمالی است. در چنین شرایطی طبق اعلام گارد ساحلی ژاپن، کره شمالی اطلاع داده که قصد دارد مجددا یک موشک ماهواره‌بر در بازه زمانی ۲۲نوامبر تا اول دسامبر در مسیر دریای زرد و دریای چین شرقی پرتاب کند. این پرتاب در صورت انجام، سومین پرتاب موشک ماهواره بر از سوی کره شمالی در سال جاری میلادی خواهد بود. پیونگ‌یانگ پیشتر در ماه‌های مه و اوت، دو تلاش نافرجام برای پرتاب موشک حامل آنچه ماهواره نظامی جاسوسی به مدار زمین خواند، انجام داده بود.
بازشدن جبهه جنگ در شمال به نفع اسرائیل نیست
«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید اذعان کرد که به نفع رژیم صهیونیستی نیست جبهه جنگ در شمال با حزب‌الله لبنان را باز کند. وی با بیان اینکه آمریکا از حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود در مقابل حماس حمایت می‌کند، تاکید کرد: گسترش درگیری فعلی به نفع کسی نیست و به نفع اسرائیل هم نیست که جبهه جنگ در شمال را باز کند. وی در ادامه مدعی شد که واشنگتن همچنان به آتش‌بس بشردوستانه در غزه دعوت می‌کند. این مقام آمریکایی همچنین گفت تعداد شهروندان آمریکایی که از طریق گذرگاه رفح، غزه را ترک کرده اند به ۸۰۰ نفر رسیده و واشنگتن همچنان در تلاش برای آزادی اُسرا در غزه است. وی افزود: ما شبانه روز برای دستیابی به توافق درباره گروگان‌ها کار می‌کنیم و معتقدیم بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم.

 شهروند 
برای اعزام پزشک و پرستار به غزه آماده‌ایم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «آمادگی کامل داریم تا پزشکان و پرستاران داوطلب خدمت به آسیب‌دیدگان و مجروحان فلسطینی را به غزه اعزام کنیم. » بهرام عین‌اللهی افزود: در این خصوص هماهنگی‌های لازم را هم داشته‌ایم و تنها منتظر اعلام کشور مصر که مدیریت این بخش را برعهده دارد هستیم تا پزشکان و پرستاران داوطلب خدمت به آسیب‌دیدگان و مجروحان فلسطینی را به غزه اعزام کنیم. »
ارائه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس به تاخیر افتاد
سخنگوی دولت اعلام کرد: «با درخواست مجلس ارائه سند لایحه بودجه ۱۴۰۳ به بعد از تصویب برنامه هفتم موکول شد.» بهادری جهرمی اعلام کرد: «لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که از سوی دولت نهایی شده و قرار بود صبح روز سه شنبه با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، با درخواست هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و با توجه به عدم بررسی بخش نهایی برنامه هفتم توسعه، به جلسه بعد از اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی موکول شد. »

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

امروز شاهدیم مسجد جمکران چه عظمتی یافته است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد ضمن تبریک انتصاب ایشان به سمت تولیت مسجد مقدس جمکران، با اشاره به نگاه برخی افراد کج سلیقه به مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: این مکان مقدس در دوران طلبگی ما یک چهار دیواری کوچک بود، ولی امروز شاهدیم چه عظمتی یافته و چه میزان زائر دارد. این مرجع تقلید ادامه داد: افرادی که درباره این مکان مقدس شبهه وارد می کنند اشتباه می کنند؛ چرا که این مرکز بزرگ، زائران زیادی به ویژه از جوانان دارد که در اینجا انابه و توبه می کنند و مسیر زندگیشان عوض می شود. در ابتدای این دیدار، تولیت مسجد مقدس جمکران، گزارشی از برنامه های جدید این مسجد ارائه کرد.

هسته هایی برای معرفی امام زمان (عج) در جمکران ایجاد شود
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: با توجه به اینکه جمکران محور توجه مسلمین و شیعیان قرار گرفته، مناسب است هسته‌هایی برای معرفی امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- در آنجا به وجود آید و فقط به خواندن نماز زائرین در آن مکان شریف بسنده نشود بلکه ترتیبی اتخاذ شود که در قسمت‌هایی از مسجد حلقه‌های معرفتی و اعتقادی بر پا شود و ضمن پذیرایی مختصر چند حدیث و مطلب مهم درباره امام عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- بشنوند و آگاهی و معرفتشان به حضرت را افزایش دهند. عضو جامعه مدرسین افزود: ظرفیت کار فرهنگی در مسجد جمکران بسیار بالاست و می‌توان با مدیریت صحیح جلوی افکار انحرافی پیرامون مهدویت را گرفت. متأسفانه گاهی همین مطالب انحرافی از تریبون‌های رسمی نیز منتشر می‌شود مثل آنکه برخی وقائع نظیر پیاده‌روی اربعین را به عنوان علامت ظهور معرفی می‌کنند در حالی‌که این حرف دروغی بیّن است. بله از این مراسم عظیم و با شکوه می توان به عنوان یک بشارت و آمادگی مردمی که ان‌شاءالله مقدمه ظهور باشد یاد کرد اما از علائم ظهور نه.

جهاد تبیین و تبلیغ دین دستور خداوند متعال است
حوزه/آیت الله فقیهی در جمع دانش پژوهان مؤسسه دارالزهرا سلام الله در اهمیت تبلیغ گفت : یکی از وظایف شرعی همگان ، مخصوصا روحانیت معظم ، تبلیغ دین می‌باشد که در فرمایشات بزرگان و علماء مورد تاکید واقع شده است. مرجع بزرگوارما حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه این مجموعه ارزشمند دارالزهراءسلام الله علیها را تأسیس نمودند برای اینکه امرتبلیغ دین تأکید بشود و این حرکت معنوی در جامعه وجود داشته باشد و اخیراً هم مقام معظم رهبری جهاد تبیین را امر فرمودند که این جهاد تبیین و تبلیغ دین خواسته و دستور خداوند متعال است . وی افزود: اگر مبلغی که در جامعه صحبت میکند تسلط علمی نداشته باشد ،نمی تواند مسائل را بدرستی پاسخ دهد ویا اینکه ناقص جواب می دهد اگر علم کامل نباشد تبلیغش تبلیغ ناقصی است و گاهی مضر.

حماس: به آتش‌بس انسانی ۴ روزه دست یافتیم
باشگاه خبرنگاران/ جنبش حماس اعلام کرد به توافق آتش‌بس انسانی ۴ روزه با رژیم صهیونیستی و طبق خواسته مقاومت در نوار غزه دست یافته است. در بیانیه حماس آمده است: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که به یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش بس انسان دوستانه (آتش بس موقت) به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم. حماس اعلام کرد:درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودرو‌های زرهی این رژیم در غزه متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق، صد‌ها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشر دوستانه، درمانی و سوخت وارد همه مناطق غزه بدون استثنا خواهد شد. حماس افزوده است: ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد. حماس در این بیانیه تاکید کرد: علی رغم این آتش‌بس ما اعلام می کنیم که دستمان روی ماشه سلاح است و گردان‌های عزالدین قسام در کمین اشغالگران نشسته‌اند تا از ملت فلسطین و آرمان آن در برابر متجاوزان دفاع کنند.

شمار شهدای غزه به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید
باشگاه خبرنگاران/ دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا کنون، ۱۴ هزار و ۱۲۸ نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده‌اند که ۵ هزار و ۸۴۰ نفر از آنان کودک و ۳۹۲۰ نفر هم زن هستند که ۶۹ درصد از مجموع شهدا را تشکیل می‌دهند. طبق این بیانیه از ۱۳۵۴ جنایت و کشتار فجیع رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان، بیش از ۶۸۰۰ نفر مفقود هستند یا زیر آوار ماندند که بیش از ۴۵۰۰ نفر از آن‌ها زن یا کودک هستند. شمار مجروحان هم از ۳۳ هزار نفر فراتر رفته که بیش از ۷۵ درصد آن‌ها زن و کودک هستند. بر اساس بیانیه دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه، تاکنون ۲۰۵ نفر از کادر پزشکی و درمانی، ۲۲ نفر از نیرو‌های امداد و نجات و ۶۲ خبرنگار در حملات به غزه به شهادت رسیدند.

رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندی یارانه ها
مهر /دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرده است منابع هدفمندی یارانه‌ها ۷۵۸ همت باشد که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد ۱۵ درصدی دارد. در سال ۱۴۰۲ دولت برای هدفمندی یارانه ۶۵۹ همت در نظر گرفته بود.

کشف اورانیوم قاچاق در غزنی
فارس/ پلیس افغانستان در ولایت غزنی اعلام کرد: یک شخص که درصدد قاچاق اورانیوم بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. منابع خبری گزارش داده اند شخصی که قصد انتقال ۸. ۵ کیلوگرم اورانیوم قاچاق به پاکستان را داشت توسط پلیس غزنی بازداشت شد. دفتر مطبوعاتی پلیس ولایت غزنی اعلام کرد شخص بازداشت شده به نام نیک محمد برای تحقیقات بیشتر به وزارت کشور افغانستان تحویل داده شده است. تاکنون مقامات رسمی طالبان هیچ واکنشی به طرح قاچاق اورانیوم از افغانستان نشان نداده‌اند.

پایگاه‌های آمریکا ۶۶ بار مورد حمله قرار گرفت
مهر/ آمریکا مدعی است در پاسخ به هدف قرار دادن پایگاه هوایی عین الاسد در عراق، گروه‌های عراقی را هدف حمله قرار داده است. فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام نیز همزمان گفت که این عملیات منجر به تلفات نیروهای مقابل شده است. این در حالی است که معاون سخنگوی پنتاگون تایید کرد که بر اثر حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، ۶۲ نظامی این کشور مجروح شده‌اند. «سابرینا سینگ» گفت که پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، از تاریخ هفدهم اکتبر تاکنون، ۶۶ مرتبه مورد حمله قرار گرفتند. از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ده‌ها پایگاه آمریکا در منطقه هدف قرار گرفته‌اند. مقاومت عراق، آمریکا را مسئول اصلی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌داند. منابع خبری از وقوع انفجارهای قوی در استان اربیل واقع در شمال عراق و هدف قرار گرفتن پایگاه حریر محل استقرار نظامیان آمریکایی خبر دادند.

کنعانی: صهیونیست‌ها با کشتار خبرنگاران نمی‌توانند پژواک فریاد مظلومیت مردم فلسطین را خاموش کنند
تسنیم/ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ترور دو خبرنگار المیادین توسط رژیم صهیونیستی نوشت: جنایتکاران صهیونیست با کشتار عامدانه خبرنگاران و راویان و تصویرگران حقیقت، نمی‌توانند پژواک فریاد مظلومیت مردم فلسطین را در وجدان‌های بیدار جهانیان خاموش کنند. روز گذشته در حمله رژیم صهیونیستی به شهرک «طیرحرفا» در جنوب لبنان، ۲ روزنامه‌نگار لبنانی و یک غیرنظامی به شهادت رسید.

بخشی از درآمد تبلیغاتی X به بیمارستان‌های سرزمین‌های اشغالی و غزه اهدا می‌شود
ایسنا/ ایلان ماسک، میلیاردر حوزه فناوری و مالک X (توییتر سابق) گفت که برخی درآمدهای تبلیغاتی و اشتراک مربوط به جنگ غزه را به بیمارستان‌های اسرائیل و صلیب سرخ و هلال‌احمر در غزه اهدا خواهد کرد. ماسک در پاسخ به یکی از کاربرانی که از او پرسید چگونه می‌توان مطمئن بود که پول اهدا شده به دست نیروهای مسلح نمی‌رسد، گفت: «ما نحوه خرج‌کردن و ترانزیت وجوه به صلیب سرخ/هلال‌احمر را دنبال خواهیم کرد. ما باید به فکر افراد بی‌گناه صرف‌نظر از نژاد، عقیده، مذهب یا هر چیز دیگری باشیم. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *