خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
توصیه‌های وزیر کشور ۱۰۰روز مانده به انتخابات
وزیر کشور گفت: ایجاد بستری مناسب و عادلانه برای تبلیغات نامزدها در راستای تحقق مشارکت حداکثری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وحیدی در نشست هم‌اندیشی استانداران سراسر کشور افزود: انتخابات امسال حساس‌تر از هر زمان دیگر و مهم‌ترین رویدادی است که مراحل اجرایی آن با دقت و براساس مُرّ قانون در حال انجام است. وی موضوع تبلیغات و شفافیت مالی داوطلبان انتخابات را مهم دانست و گفت: براساس قانون در زمان حاضر دولت می‌تواند امکانات تبلیغاتی خود را به طورمساوی و عادلانه در اختیار داوطلبان قرار دهد تا داوطلبان وام‌دار افراد یا گروه‌ها نشوند. لذا استانداران طبق قانون امکاناتی که در اختیار استان است را می‌توانند به صورت مساوی و با رعایت عدالت برای داوطلبان در نظر بگیرند. وزیر کشور در ادامه به تبلیغات مغرضانه و اتهام‌های برخی رسانه‌ها درروزهای اخیر اشاره کردوگفت: سیاست دولت مردمی مشارکت حداکثری داوطلبان در انتخابات است. برخلاف اتهام‌هایی که برخی رسانه‌ها به دروغ به دولت وارد کردند، سیاست دولت «انفتاح» در انتخابات است.

 همشهری 
احتمال گشوده‌شدن جبهه‌های جدید در غزه
محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» از احتمال گشوده‌شدن جبهه‌های جدید درصورت عدم‌آتش‌بس در جنگ غزه خبرداد و گفت: رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی در این جنگ نخواهد داشت.
رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بپذیرد از یک گروه مقاومت، شکست راهبردی خورده است
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:
ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌هایی که به‌نحوی سهام صهیونیست‌ها را دارند براساس قوانین ایران ممنوع است و مردم ایران هم اساسا تمایلی به استفاده از کالاهای رژیم صهیونیستی ندارند.
رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بپذیرد شکستی چند بُعدی را از یک گروه مقاومت فلسطینی در غزه پذیرا شده و به انحای مختلف به‌دنبال اتهام‌زنی به این و آن و ازجمله جمهوری اسلامی ایران است.
اقدامات رژیم صهیونیستی باعث واکنش گروه‌های مقاومت منطقه شده است. آنها بارها به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که اگر این حملات استمرار داشته باشد، گروه‌های مقاومت دست‌بسته نخواهند بود.
حزب‌الله در شمال بماند بازنمی‌گردیم
شهرک‌نشین‌های ساکن شمال اراضی اشغالی تأکید کردند به‌دلیل تشدید عملیات‌های نظامی حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی حاضر نیستند به شهرک‌های خود واقع در مرز لبنان بازگردند. ۷۰هزار شهرک‌نشین در شهرک‌های مرزی پراکنده شده‌اند. این افراد تأکید کرده‌اند اگر حزب‌الله در شمال باقی بماند به این منطقه بازنخواهند گشت؛ حتی اگر نظامیان اسرائیلی در شهرک‌ها باقی بمانند.
سردرگمی‌ پنتاگون در مقابله با حملات نیروهای مقاومت
تردیدها در میان مقامات وزارت دفاع آمریکا نسبت به کارآمد بودن رویکرد دولت آمریکا در زمینه ایجاد بازدارندگی در قبال حملات نیروهای مقاومت افزایش یافته است. با افزایش حملات نیروهای مقاومت به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در پاسخ به حمایت تمام عیار واشنگتن از تل‌آویو در جنگ غزه، برخی مقام‌های رسمی پنتاگون تأیید کرده‌اند حملات هوایی محدودی که دولت آمریکا دستور آن را داده، قادر به متوقف کردن این حملات نبوده است.
هزینه ماهانه بیش از ۵/۲میلیارد دلاری جنگ غزه برای اسرائیل
اقتصاددان ارشد صهیونیستی خسارت تولید ناخالص داخلی تل‌آویو در طول سال‌جاری را به‌دلیل جنگ غزه حدود ۲.۵۰میلیارد دلار در ‌ماه برآورد کرده است. این بدان معناست که سرعت رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال‌جاری تنها به ۲درصد خواهد رسید.

 کیهان
حمله بی‌سابقه حزب‌الله به صهیونیست‌ها یک مرکز فرماندهی اسرائیل منهدم شد
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که نیروهای لبنانی با شلیک ۲ موشک «بُرکان» مرکز فرماندهی لشکر ۹۱ ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در پادگان برانیت را هدف قرار دادند. بر اساس اعلام حزب‌الله لبنان، این موشک‌ها مستقیماً به اهداف مورد نظر خود برخورد کردند. انهدام این مرکز فرماندهی یکی از اقدامات حزب‌الله بود. رزمندگان مقاومت موفق شدند با راکت و گلوله‌های توپخانه، تجمع پیاده‌نظام ارتش اسرائیل را در مثلث الطیحات مورد اصابت قرار دهند. این حمله، تلفات قطعی در میان اسرائیلی‌ها برجای گذاشت. همچنین حزب‌الله لبنان با سه پهپاد به مراکز تجمع نظامیان ارتش اسرائیل در غرب کریات شیمونه یورش برد. حملاتی که به کشته و زخمی شدن نظامیان اشغالگر منجر شد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دوشنبه را یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین روزهای حملات مقاومت در طول چند هفته گذشته دانسته و از شلیک بی‌امان موشک‌های سنگین حزب‌الله به سمت مواضع تروریست‌های صهیونیست می‌گویند.
افزایش تولید و صادرات نفت به‌رغم تحریم‌ها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
آیت‌الله رئیسی در ادامه نظارت‌های ستادی بر دستگاه‌های اجرائی، به وزارت نفت رفت و پس از شنیدن گزارش وزیر و مدیران این وزارتخانه از عملکرد دو ساله و همچنین طرح برخی موانع و مشکلات پیش رو، به بیان دستورات و خط مشی‌های مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد این وزارتخانه پرداخت.رئیس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری موتور محرک رشد اقتصادی است، بخش نفت و گاز را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری دانست و از مدیران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش برای جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی به رشد تولید و افزایش کسب درآمد شتاب بیشتری بدهند.وی افزایش تولید و صادرات نفت به‌رغم تحریم‌ها و تهدیدها را برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی عنوان کرد و در ادامه جلوگیری از خام‌فروشی به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید رهبری معظم انقلاب را از جمله وظایف مهم وزارت نفت برشمرد و افزود: فرآوری نفت خام به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری منجر خواهد شد.«تأکید بر عدم معطل نگه‌داشتن طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به بهانه نظرات کارشناسی»، «تسریع در تکمیل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» و «توجه ویژه به مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید» از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور بود.
اصلاح‌طلبان ۲ بار می‌خواستند ایران را وارد جنگ کنند
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پشت صحنه به افق فلسطین گفت: اصلاح‌طلبان ۲ بار می‌خواستند ایران را وارد جنگ کنند.فضائلی در این قسمت از برنامه به افق فلسطین عنوان می‌دارد: در جنگ اول خلیج‌فارس، اصلاح‌طلبان بودند که صدام را خالد بن ولید نامیدند و به جمهوری اسلامی فشار می‌آوردند در حمایت از صدام وارد جنگ شود.وی همچنین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بودند که هر دو طرف را محکوم کردند و اجازه ندادند نقشه ترغیب‌کنندگان به جنگ محقق شود.وی همچنین بیان داشت: بعد از واقعه مزارشریف، شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که به افغانستان لشکرکشی کنیم، شورایی که رئیسش آقای خاتمی بود ولی رهبری مصوبه را تایید نکردند.

 وطن امروز
رژیم صهیونیستی به مقاومت مردم فلسطین و اشتباهات خود باخته است
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه مردم مظلوم و بی‌گناه غزه تحت بمباران‌های شدید صهیونیست‌ها هستند، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند پیروزی را با غلبه بر کودکان و نوزادان و بمباران مردم مظلوم غزه ترسیم کنند و هر روز در معرض تهاجم و فرسایش فلسطینی‌ها هستند؛ آنها در غزه منتشر شدند و خود را در دسترس مجاهدان مسلمان قرار دادند تا هر روز حداقل ۱۵ دستگاه تانک و چندین نفربرشان منهدم شود و تعدادی از آنها به هلاکت برسند.سردار سلامی با بیان اینکه صهیونیست‌ها در اخلاق شکست خوردند، در سیاست منزوی شدند و در تاکتیک احمقانه عمل کردند، افزود: صهیونیست‌ها در حال تکرار اشتباهات خود هستند و فروپاشی و زوال آنها در همین اشتباهات است.وی با بیان اینکه دشمن به مقاومت مردم مظلوم و با ایمان فلسطین و اشتباهات خود باخته است گفت: فلسطین با عزت شده و غزه به اندازه یک جهان، وسعت پیدا کرده و آمریکایی‌ها در جهان کوچک شدند و جایی برای نفس ‌کشیدن ندارند.
درخواست وزیر خارجه چین برای اقدام فوری در غزه
وزیر خارجه چین در دیدار هیات‌های دیپلماتیک چند کشور عربی و همچنین سازمان همکاری اسلامی، از جهانیان خواست هر چه سریع‌تر تدابیری را برای پایان وضعیت اسفبار نوار غزه به کار ببندند. وانگیی در دیدار این هیات‌ها گفت وضعیت بحرانی در نوار غزه روی همه کشورهای جهان اثر می‌گذارد و پایه‌های بشریت و وجدان انسانی را زیر سوال می‌برد.

 ایران 
دست و پا زدن بی بی سی برای تلقین ایران هراسی
پس از آنکه نیروی دریایی ارتش یمن کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر را با ۵۲ نفر خدمه و سرنشین توقیف کرد، شبکه‌های فارسی زبان تمام تلاش خود را کردند تا حداقل این یک مورد را گردن ایران بیندازند. اما کاری که با شروع جنگ غزه آغاز شده بود، با ناکام ماندن مجری بی‌بی‌سی همچنان بی‌نتیجه ماند.
وقتی مجری بی‌بی‌سی از حسین آرین تحلیلگر امور نظامی و راهبردی پرسید که آیا این اقدام انصارالله خودسرانه بوده یا عرض اندام ایران در برابر اسرائیل محسوب می‌شود، با جوابی روبه رو می‌شود که اصلاً آن چیزی نبوده که انتظارش را داشت. آرین تأکید کرد که توقیف کشتی اسرائیلی به خاطر حمایت از فلسطینی‌ها و حماس وبه تصمیم حوثی‌ها انجام شده است. او برای اثبات اظهارات خود گفت: عبدالمالک حوثی، رهبر انصارالله یمن سه‌شنبه ۱۴ نوامبر این موضوع را به صراحت عنوان کرد و در عین حال تأکید کرد که چشمان ما باز است و در دریای سرخ به دنبال کشتی‌های اسرائیلی هستیم و آنها را توقیف خواهیم کرد. کارشناس میهمان بخش خبری بی‌بی سی، به موشک‌هایی هم اشاره کرد که از سوی انصارالله در چندین مرحله در طول جنگ غزه پرتاب شده و تصریح کرد: حوثی‌ها خودشان تصمیم گرفتند که عملیاتی را ترتیب داده و کشتی گلکسی لیدر را توقیف کردند.او حتی عنوان کرده که حوثی ها ابزار لازم را برای این کار در اختیار دارند.
رضا پهلوی و آرزوی «شاه پروازی»
اظهارات جدید رضا پهلوی، آنقدر نسنجیده بود که حتی طیف‌های ضد انقلاب را هم به واکنش واداشت. او که همواره خود را مدعی دغدغه مندی ایران و ایرانی‌ها می‌داند، حاضر نیست زندگی در ایران را بپذیرد. ربع پهلوی ترجیح می‌دهد که به فرض رسیدن به قدرت، هم خود و هم خانواده‌اش بین ایران و امریکا در رفت و آمد باشند.رضا پهلوی در گفت‌و‌گو با پاتریک بت داوید مجری امریکایی، از سؤال وی در مورد بازگشت به ایران و زندگی به همراه خانواده در ایران ناراحت شد و گفت: شما مدام این سؤال را می‌پرسید. همه ما دوست داریم که به خانه برگردیم، اما من می‌بینم که می‌توانیم به آنجا رفت و آمد داشته باشیم. لازم نیست در یک مکان بمانیم. صادقانه بگویم که زندگی من در ۴۰ سال گذشته، در امریکا بوده است، بچه‌های من اینجا زندگی می‌کنند، دوستانم اینجا هستند، همه کسانی را که می‌شناسم، اینجا هستند.

 خراسان 
هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده بود
زارع‌پور وزیر ارتباطات درباره اختلال اینترنت در دو روز گذشته گفت: گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که حمله سایبری شده است؛ به‌هیچ‌وجه هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده بود و یک مشکل فنی بود که من به دوستان دستور دادم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
واکنش عضو دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب به سخنان معاون رئیس جمهور
مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان اخیر معاون اجرایی رئیس‌جمهور که گفته بود دولت، نوکر ولایت است، با انتشار جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «رهبر انقلاب: فلسفه وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسؤولان، خدمت است. ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معیّن کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند.»
کاهش ۹۶ درصدی آمار زندانیان چک با اجرای قانون جدید
مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: با اجرای قانون جدید چک، ۹۶ درصد از آمار زندانیان چک کاسته شد. پیش از اجرای قانون جدید، روزانه ۱۰ نفر بابت صدور چک بلامحل راهی زندان می‌شدند اما در حال حاضر هر سه روز، یک نفر بابت صدور چک بلامحل به زندان می رود.
ایران سیزدهمین تولیدکننده گندم جهان شد
تسنیم نوشت: ایران بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا با تولید ۱۴ میلیون تن گندم سیزدهمین تولید کننده بزرگ گندم جهان در سال ۲۰۲۳ شده و تقریبا برابر انگلیس گندم تولید کرده است.

 جوان 
اسرائیل را وادار به توقف جنایات در غزه کنید
در پی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم وبی دفاع غزه رئیس‌جمهور اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به سران ۵۰ کشور جهان از جمله روسیه، چین، ترکیه، قزاقستان، آفریقای جنوبی، کنیا و اردن خواستار هم‌صدایی و هماهنگی کشور‌های آزاده مستقل در فشار آوردن به این رژیم برای توقف جنایات در غزه شد.آیت الله رئیسی در نامه خود به سران ۵۰ کشور جهان، ضمن اشاره به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از ۱۴ هزار نفر و تخریب زیرساخت‌ها در نوار غزه طی بیش از ۴۰ روز گذشته و همچنین رویکرد برخی دولت‌های غربی در اعمال استاندارد‌های دوگانه و نادیده گرفتن عامدانه اصول انسانیت و اخلاق و حقوق، تأکید کرد: انتظار از کشور‌های آزادی‌خواه و مستقل، به ویژه کشور‌های اسلامی این است که در عرصه‌های دیپلماتیک و اقتصادی، با رویکرد منسجم و واحد، ضمن فشار بر این رژیم اشغالگر، زمینه‌ساز توقف جنایات این رژیم در کشتار غیرنظامیان و پایان محاصره غزه شوند.رئیس‌جمهور اسلامی ایران در این نامه به همتایان خود، با تأکید بر اینکه امروز روز آزمون الهی و انسانی همه دولت‌هاست، از کشور‌ها خواسته است که با به‌کارگیری همه ابزار‌های موجود برای فشار، از جمله توقف همکاری‌ها و ارتباطات تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی، نقش برجسته‌تری در توقف این جنایات ایفا کنند.
رزمایش ۵۰ هزار نفری بسیج در خیابان انقلاب
سردار حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ گفت:رزمایش بزرگ حماسی الی بیت المقدس در روز جمعه با رژه ۵۰ هزار نفری بسیجیان در خیابان انقلاب برگزار می‌شود.

 مردم سالاری
انتقال ۱۴ زندانی ایرانی از عراق به کشور
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از انتقال ۱۴ زندانی ایرانی محبوس در عراق به کشورمان خبر داد. عسکر جلالیان در این باره گفت: از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه انتقال محکومین به حبس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، هفتمین گروه از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های عراق دوشنبه ۲۹ آبان از مرز مهران در استان ایلام به کشورمان منتقل شدند. وی گفت: این افراد به دلایل مختلف بازداشت و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده بودند که با پیگیری کمیته انتقال محکومین وزارت دادگستری، وزارت امورخارجه، قوه قضاییه و بخش کنسولی سفارت کشورمان در بغداد برای گذران ادامه دوران محکومیت خود به ایران منتقل شدند.
دغدغه اسرائیلی‌ها درباره موشک‌های‌هایپرسونیک ایران
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که ایران از یک موشک‌هایپرسونیک جدید رونمایی کرده است و این موشک به‌گونه‌ای طراحی شده است که توان عبور از سامانه دفاعی «ختس» را دارد. بر اساس این گزارش، خِتْسْ نوعی سامانه دفاع ضدبالستیک است که از سال ۱۹۸۶ میلادی به‌طور مشترک توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا تولید می‌شود و توانایی بالاتری برای رهگیری موشک‌های بالستیک نسبت به سیستم مشابه آمریکایی ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت دارد.

 قدس
رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه با نخست‌وزیر قطر
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در مکالمه‌ای تلفنی، آخرین تحولات مربوط به فلسطین و تهاجم رژیم صهیونیستی علیه غزه را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف با مسئول خواندن رژیم صهیونیستی در وضعیت جاری در سرزمین‌های اشغالی، خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای مجبور کردن رژیم اسرائیل به توقف نقض آشکار قوانین بین‌المللی شدند. طرفین ضرورت مساعی کشورهای اسلامی و عربی برای امدادرسانی فوری به مردم بی‌پناه فلسطین را خاطرنشان کردند.
وقتی غزه تناقض اروپا را آشکارتر می‌کند
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا شما اقدامات اسرائیل در غزه را جنایت جنگی می‌دانید؟» گفت: من وکیل نیستم و نمی‌توانم حکم صادر کنم! خبرنگار بلافاصله از او پرسید: «آیا اروپا عملیات ۷‌اکتبر حماس را جنایت جنگی می‌داند؟» بورل بدون مکث پاسخ داد: بله قطعاً؛ ما این اقدامات را جنایت جنگی می‌دانیم! این تناقض رفتار مسئول اروپایی سر و صدای زیادی به پا کرده و با انتقادهای فراوانی همراه شده است.
شهادت ۶۰ خبرنگار از آغاز جنگ غزه
دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه اعلام کرد دو خبرنگار دیگر در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. بنابر گزارش شبکه الجزیره، با شهادت این دو خبرنگار، شمار شهدای خبرنگار از آغاز جنگ علیه غزه تاکنون به ۶۰ نفر رسید. این در حالی است که از آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون ۱۳هزار فلسطینی از جمله ۵ هزار و۵۰۰ کودک و ۳هزارو۵۰۰ زن به شهادت رسیده‌اند.
تثبیت ارز سیاست قطعی بانک مرکزی است
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم، گفت: می‌گویند «بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است»، نه این‌طور نیست، عوامل متعددی اثرگذارند. فرزین گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال متلاطم کردن بازار است؛ فنر مجازی درست کردند و می‌گویند تا آخر سال رها می‌شود. سیاست تثبیت، سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ انتظاراتتان را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنرهای خیالی توجه نکنید.

 اعتماد
سفر غیر‌منتظره وزیر دفاع امریکا به اوکراین
وزیر دفاع امریکا روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده وارد پایتخت اوکراین شد تا حمایت امریکا از این کشور را تکرار کند. آستین روز دوشنبه با انتشار تصویری از ایستگاه راه‌آهن کی‌یف در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: من یک پیام مهم را انتقال می‌دهم. امریکا هم اکنون و تا آینده در کنار اوکراین در نبرد آزادیخواهانه در برابر تجاوزگری روسیه خواهد ایستاد. در همین حال رسانه‌های امریکایی به نقل از یک مقام آگاه دفاعی که آستین را در سفر به اوکراین همراهی می‌کند، گزارش دادند که درگیری‌های زمستانه پیش رو و برنامه‌ریزی برای کمک‌های امنیتی آتی از جمله برنامه‌های رییس پنتاگون در این سفر است.

 اطلاعات 
دستور مخبر برای رفع مشکلات خانواده های دارای فرزند اوتیسمی
معاون اول رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از انجمن اوتیسم ایران و دیدار با جمعی از والدین فرزندان اوتیسمی، با قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های این انجمن گفت: جلسه متفاوتی را تجربه کردم و مطمئن هستم انجام وظایف سنگین برای کمک به خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسمی، یک توفیق الهی است که باید این الگو، اراده و خدمات خالصانه، تکثیر و برای جامعه تبیین شود. مخبر همچنین دستور داد به فوریت جلسه‌ای با حضور وزرا و رؤسای دستگاه‌های مربوطه و مدیران و کارشناسان انجمن اوتیسم ایران تشکیل و درخواست‌ها و مشکلات خانواده‌های دارای فرزند اوتیسمی، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهای لازم برای مساعدت و رفع چالش‌های موجود پیشنهاد شود.
نامزد راست افراطی، رئیس‌جمهور آرژانتین شد
«خاویر میلی» نامزد حزب راستگرای افراطی و اقتصاددان آزادیخواه، رئیس‌جمهور آرژانتین شد. با شمارش ۸۶.۵۹ درصد آراء، خاویر میلی ۵۶درصد آراء را کسب کرد درحالیکه رقیب او «سرگیو ماسا» وزیر اقتصاد آرژانتین در دور دوم انتخابات ۴۴درصد آراء را به دست آورد.پیش از انتشار نتایج رسمی، ماسا در یک سخنرانی شکست خود را پذیرفت و گفت: نتایج، آن چیزی نیست که ما انتظار داشتیم؛ من با خاویر میلی تماس گرفتم و برای او آرزوی موفقیت کردم.«بی‌بی‌سی» هم اعلام کرد، انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در حالی برگزار شد که این کشور دچار مشکلات اقتصادی است و تورم به بالای ۱۴۰درصد رسیده است.گفتنی است میلی ۵۳ساله که خود را «آنارکو – کاپیتالیست» می‌نامد و حزب «آزادی پیشرو» را رهبری می‌کند، بعضا به دلیل شخصیت عجیب و غریب و حتی گستاخانه‌اش، با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مقایسه می‌شود.

 شهروند 
جامعه ورزش با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کند
جامعه ورزش کشور، روز چهارشنبه، اول آذرماه، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کند.در این دیدار، مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، رؤسای فدراسیون‌ها، مسئولان وزارت ورزش و کمیته‌های المپیک و پاراالمپیک، مربیان رشته‌های مختلف به‌همراه تعدادی از ورزشکاران مدال‌آور در طول یک سال گذشته، حضور خواهند داشت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تفسیر المیزان ۲۰۰ سال آینده شناخته خواهد شد
رسا/ آیت الله فیاضی بیان کرد: علامه طباطبائی را به این مناسبت علامه گفتند که در علوم مختلف صاحب نظر بودند و در همه‌ آنها به بالاترین مقام علمی آن رشته که اسمش اجتهاد است رسیدند. عضو جامعه مدرسین گفت: علامه طباطبایی در تفسیر این‌قدر غور کرده بودند که تفسیر المیزان به فرمایش استاد شریف مطهری در ۲۰۰ سال آینده شناخته خواهد شد. یعنی هنوز ابعاد مختلف این تفسیر برای حوزه‌ها و علما آن طوری که باید شناخته نشده است. وی درادامه تصریح کرد: علامه در عین اینکه در رشته‌های مختلف علمی از فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و رشته‌های دیگر اطلاع داشتند و در بسیاری از آنها مجتهد بودند، در عین حال در مسائل عملی، اول خودشان این راه را با جدیّت طی کردند و بعد هم دستگیری کردند از کسانی که در خدمتشان استفاده‌ی علمی می‌کردند.

جبهه مقاومت صهیونیست‌ها را از بین خواهد برد
تسنیم/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز در جوار مرقد مطهر شهید سلیمانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این روزها روزهایی است که همه دنیا شاهد هستند نهالی را که شهید سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت و همرزمانش در فلسطین غرس کردند به درخت تناوری تبدیل شده، مقاومت می‌کند و صهیونیست‌ها را از بین خواهد برد. سرلشکر باقری بیان کرد: هر سال و هر روزی که از شهادت حاج قاسم می‌گذرد جایگاه رفیع این شهید بزرگوار بیشتر روشن می‌شود و جای خالی این شهید عزیز بیشتر نمایان می‌شود. سرلشکر باقری با اشاره به اینکه دشمنان بدانند که خون شهید سلیمانی همچنان می‌جوشد، بیان کرد: دشمنان بدانند که جوانان کشورهای اسلامی و محور مقاومت ساکت نخواهند نشست و اجازه نخواهند داد نهادی از استکبار باقی بماند.

رسانه صهیونیست: بعد از غافلگیری نظامی منتظر غافلگیری سیاسی باشید
تسنیم/ به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، بعد از غافلگیری که اسرائیل در طوفان الاقصی دچار آن شد، تل‌آویو باید بعد از جنگ منتظر غافلگیری سیاسی باشد چون فلسطینی¬ها به دنبال دولت یکپارچه خود خواهند بود. در یادداشتی که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد آمده است، جنگ حال حاضر عزم فلسطینیان را برای دستیابی به دولت یکپارچه برای خود جزم تر کرده و این جنگ باعث شده است که غربی‌ها هم در رد این خواسته‌ آنها و تعیین سرنوشتشان با دشواری مواجه شوند. در ادامه این یادداشت آمده است: رهبران فلسطینی بارها و بارها هشدار داده بودند که در نبود فرصت واقعی برای تحقق راه‌حل دو دولت، آنها مجبور خواهند شد خواسته‌های خود را تغییر دهند و خواهان تشکیل دولت مستقل فلسطینی شوند و حتی به دنبال حقوق دموکراتیک خود در دولتی از دریا تا رود اردن شوند. در ادامه این یادداشت هم تاکید شده است، نتایج نظر سنجی‌‌هایی که دکتر خلیل الشقاقی آن را انجام داده نشان می‌دهند که راه‌حل دولت مستقل در حال حاضر از تایید و حمایت یک سوم از جامعه فلسطینی برخوردار است و این نسبت بین جوانان بیشتر هم هست.

دلایل تمایل نتانیاهو به ادامه جنگ افشا شد
تسنیم/ به اعتقاد روزنامه پرتیراز یدیعوت آحارانوت بنیامین نتانیاهو برای فرار از محاکمه در پرونده‌های فساد سابق خود به دنبال آن است که جنگ در غزه همچنان ادامه یابد. این نوشتار تاکید دارد، وزیر دادگستری اسرائیل (و یکی از متحدان اصلی نتانیاهو) شرایط فوق العاده را در دادگاه‌های اسرائیل به بهانه جنگ تمدید کرده و در این شرایط جلسات استماع دادگاه تا ۳۰ نوامبر جاری به حال تعلیق در آمده و در چنین شرایط محاکمه نتانیاهو هم متوقف می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است، ساختار قضائی اسرائیل که در روزهای عادی نیز با شلوغی و ترافیک زیادی مواجه است این روزها و در جریان جنگ در غزه با تاخیر در تشکیل جلسات دادرسی مواجه است. با وجود آن که ساختار قضائی قصد داشت فعالیت‌های خود را برای جبران تاخیرها توسعه بدهد اما یاریف لوین وزیر دادگستری شرایط فوق العاده را تا ۳۰ نوامبر جاری تمدید کرد.

حملات انصارالله تا نابودی اسرائیل ادامه دارد
فارس/ علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که توقیف کشتی رژیم صهیونیستی توسط این کشور، در راستای مشارکت علنی صنعا در نبرد طوفان الاقصی است. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، روز گذشته، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین از این به بعد تمام کشتی‌های اسرائیلی را هدف حمله قرار خواهد داد. القحوم هم با اشاره به اینکه عملیات بزرگ یمن با پهپاد و موشکهای بالستیک با بُرد دو هزار کیلومتر ادامه دارد، به شبکه المیادین گفت: حملات یمن، اهداف مهم اقتصادی و نظامی صهیونیست‌ها را هدف قرار داده و به اهداف خود نیز رسیده است. وی با بیان اینکه عملیات یمن علیه تل‌آویو تا پیروزی فلسطین و نابودی اسرائیل ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: در برابر حملات صهیونیستی به ملت فلسطین دست بسته نخواهیم ماند. سرلشکر «علی الموشکی» معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن، گفت: «منتظر چنین روزی بودیم تا آنچه می‌خواستیم در قبال دشمن و افرادی که پشت آن ایستاده‌اند، انجام دهیم. ما در کمک‌رسانی به مردم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.»

افشای طرح جدید آمریکا برای کوچ اجباری مردم غزه
فارس/ در سایه مخالفت شدید قاهره برای اسکان آوارگان غزه در صحرای سینا، آمریکا در تلاش است با استفاده از سیاست زمین سوخته، کشورهای عربی را به پذیرش حدود نیمی از ساکنان غزه در خاک خود به عنوان نیروی کار یا شهروند متقاعد کند. منابع آگاه مصری و دیپلمات‌های غربی در قاهره، جزئیات جدیدی در خصوص طرح آمریکایی – اسرائیلی «کوچ اجباری ساکنان نوار غزه» فاش کردند. طرحی که ایالات متحده آمریکا تلاش دارد در میان کشورهای عربی ترویج دهد و آنها را به مشارکت فعال در آن ترغیب کند، تا پوششی عربی برای تغییر بافت جمعیتی در نوارغزه، که دارای جمعیتی حدود ۲. ۳ میلیون نفر است، بیابد. همچنین یک منبع آگاه مصری به روزنامه العربی الجدید، گفت: پایداری مقاومت در نوار غزه کمک زیادی به اصلاحات مکرر طرح‌های غرب و آمریکا در رابطه با نوار غزه و آینده آن کرد. زیرا تصور اولیه‌ای که تل‌آویو قبل از شروع تجاوز به دولت آمریکا و برخی حامیان غربی ارائه کرده بود، شامل برآوردهای میدانی از قدرت مقاومت و جنبش حماس بود که بسیار کمتر از توانمندی واقعی آن برای مقابله با اشغالگران بود، امری که موجب ایجاد سردرگمی گسترده در برنامه‌های دولت آمریکا شد.

نامه سناتورها به بایدن برای اعمال فشار بر اسرائیل
ایرنا/ گروهی از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای از «جو بایدن» رئیس‌جمهوری کشورشان خواستند رژیم صهیونیستی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی تحت فشار قرار دهد. آنان همچنین مصرانه از بایدن خواستند تا اسرائیل را تشویق کند اقدامات فوری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهد. سناتورهای دموکرات در نامه خود یادآور شدند که باید از جان غیرنظامیان در برابر درگیری‌های مسلحانه مطابق حقوق بین الملل محافظت شود. در این نامه از بایدن خواسته شد هر چه سریعتر وارد عمل شود. ارسال چنین نامه‌ای از سوی سناتورهای دموکرات در حالی است که دولت بایدن اعلام کرد در حال نزدیک شدن به یک توافق برای آزادی گروهی از ۲۴۰ اسیر در دست حماس است که در جریان حمله هفت اکتبر این گروه مقاومت به اسارت گرفته شدند.

تصمیمات درباره غزه باید توسط ساکنان آن گرفته شود
ایرنا/ سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با تارنمای آمریکایی المانیتور گفت: «تصمیمات در مورد غزه بدون تحمیل خارجی یا دخالت سایر نهادها، باید به طور مستقل توسط ساکنان آن گرفته شود. هیچکس حق ندارد از طرف مردم غزه تصمیم بگیرد. «امیرسعید ایروانی همچنین گفت: تقویت موضع نظامی واشنگتن در منطقه، تقویت دفاع موشکی متحدان، اعزام ناوهای هواپیمابر و زیردریایی معادل بازدارندگی نیست. نماینده دائم ایران در سازمان ملل به المانیتور گفت: کارشناسان نظامی معتقدند که وقتی یک قدرت نظامی، تاسیسات و نیروهای خود را در نزدیکی یک منطقه درگیری قرار می‌دهد، نشان‌دهنده نمایش قدرت است و لزوما قصد شرکت در درگیری را ندارد. این موضع گیری می‌تواند آنها را در معرض آسیب‌های احتمالی و حملات قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *