ملاقات انجمن مطالعات سیاسی حوزه با حضرت آیت الله یزدی

اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۴ در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دیدار کردند.

آیت‌الله یزدی در این دیدار با اشاره به اهمیت تشکیل انجمن‌های علمی در حوزه گفتند:
در بین انجمن‌ها، انجمن سیاسی یک برجستگی ویژه‌ای دارد که به نظر من با دیگر انجمن‌ها از جهات عدیده‌ای تفاوت می‌کند. اولا باید سیاست را باید دقیقا معنا کرد، باوراندن این سیاست در نظام حاکمیت ولایت فقیه چه برای مراجع عظام و چه برای اساتید و چه برای طلاب با مشکلاتی روبرو خواهد بود و یا روش‌های خاصی را خواهد داشت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین ونقد  معنای سیاست در دنیای امروز ابراز داشتند:
سیاست در دنیای فعلی یک جور معنا دارد ولی در نظام اسلامی اصولا معنای دیگری دارد که به نظر من تفاوت ماهوی دارد. سیاست در دنیای فعلی یعنی زیرکی‌ها و حیله‌ها و اگر بخواهیم بی‌پرده صحبت کنیم باید بگوییم که در دنیای فعلی هدف وسیله را توجیه می‌کند. هدف حفظ حاکمیت و حفظ قدرت و اعمال نفوذ و بقای حاکمیت است. سیاست در دنیای امروز به طور اجمال یک چنین مفهومی  دارد و برایشان فقیر و غنی‌ و ظالم و مظلوم تفاوت نمی‌کند. اگرجایی نیاز به کشتار باشد، این کار را می‌کنند. جای دیگر هم ممکن است از نرمش و  رفاقت و دوستی استفاده کنند. اما در اسلام اولا سیاست ماهیتا یک مسئله‌ی دیگری دارد و واقعا مهم این است که برای انجمن سیاسی یا مطالعات سیاسی ما چه چیزهایی را می‌خواهیم تبیین بکنیم، من تصور می‌کنم نوع زندگی ائمه اطهار (صلوات‌الله علیهم اجمعین) بهترین راهنما برای ما باشد.

حضرت آیت الله یزدی در تعریف معنای سیاست در نظام اسلامی بیان داشتند:
 اصولا سیاست در نظام اسلامی این نیست که در دنیا معروف است. سیاست در نظام اسلامی یعنی ارزش‌های اسلامی را در اعتقادات عامه مردم وارد کنیم، که اعتقاد عامه مردم خود به خود می‌تواند دستگاه‌های اجرایی را ملزم به حمایت از اعتقادات مردم بکند، یعنی تا وقتی که مردم معتقد به خدا و قبر و قیامت و حساب و کتاب نشوند تقلب و دزدی و کلاه سر هم گذاشتن و سوءاستفاده ،با دستگاه‌های قضایی و زندان و تبعید و شلاق خیلی حل نمی شود و پیش نمی‌رود. البته نظام حاکم زندان و تبعید و شلاق هم دارد و باید هم داشته باشد ، اما اعتقاد و ایمان به عقیده بیشترین برد را دارد. پیامبر اسلام(ص) یا حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) بیشتر از برد معنوی و نفوذ معنوی در ساختن اعتقادات استفاده کردند. امام راحل افکار و عقاید و اعتقادات را رشد دادند و تربیت کردند. بنابراین، این یک اصل است که ایجاد باور در عامه مردم نسبت به ارزش‌های اصیل اسلامی یک مبنای سیاسی اسلامی است.

آیت الله یزدی با تاکید بر ضرورت بحث در خصوص تفاوت ماهوی سیاست در نظام اسلامی و نظام های دیگر دنیا گفتند:
انجمن سیاسی باید این مبانی و شاخص‌های سیاست در اسلام را مشخص کند. امروز اگر از شما بپرسیم در انجمن سیاسی حوزه با داشتن این همه معلومات حوزوی و دانشگاهی چند تا شاخص دارید که سیاست را در نظام اسلامی از سیاست در دنیای امروز جدا می‌کند، این شاخص‌ها را بیان کنید.  

ایشان افزودند: اولین شاخص همین است که سیاست در نظام اسلامی تقویت باور عامه مردم نسبت به ارزش‌های اصیل اسلامی هست، همان روشی که ائمه ما عمل کردند. خوشبختانه امروز فضا فراهم است و از همه ابزارها می‌شود استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *