خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی
امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دیروز با جیحون بایراموف، وزیرخارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرد. دراین گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر شد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این گفت‌وگوی تلفنی برضرورت تقویت گفت‌وگوها و سازوکارهای منطقه‌ای به دور ازدخالت کشورهای فرامنطقه‌ای تأکید کرد. امیرعبداللهیان نیز با تأکید بر اهمیت تقویت سازوکارهای منطقه‌ای برای ایجاد صلح وتقویت همگرایی در منطقه گفت: هر چه فرمت‌ همکاری‌های منطقه‌ای را فعال‌تر کنیم، منافع آن به ما خواهد رسید.
تسلیت ایران برای شهادت ‌رئیس مجلس فلسطین
سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن دکتر احمد بحر، نایب رئیس و رئیس موقت مجلس قانونگذاری فلسطین، این ضایعه را به رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس، ملت فلسطین و خانواده آن شهید عزیز تسلیت گفت. کنعانی افزود: رژیم آپارتاید صهیونیستی با به شهادت رساندن رئیس موقت مجلس قانونگذاری فلسطین و هزاران شهروند فلسطینی ذات پلید، جنایتکار و ضدبشری خود را به جهانیان نشان داده است.

 همشهری
محکومیت جهانگیری به ۱۲ماه حبس تعزیری
اسحاق جهانگیری، معاون‌اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم به جرم توهین و افترا به قالیباف در مناظرات انتخاباتی، به ۱۲ماه حبس محکوم شده‌است. این حبس تعزیری با استناد به قانون و مسئولیت‌های حساس جهانگیری، به ۴۴۰ میلیون ریال جزای‌نقدی تخفیف داده شد.
کشتار بزرگ صهیونیست‌ها در مدرسه الفاخوره
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بعدازظهر شنبه مدرسه «الفاخوره» در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را بمباران کردند. طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۲۰۰نفر در این حمله وحشیانه به شهادت رسیده‌اند. این مدرسه وابسته به سازمان ملل (آنروا) است و آوارگانی را در خود جای داده است که بیشتر آنها کودک هستند. همزمان با این مدرسه، مدرسه «تل الزعتر» نیز هدف بمباران قرار گرفت. آژانس امدادرسانی آنروا نیز در اطلاعیه‌ای گفت که به شکل روزانه وضعیت مدارس و مراکز آوارگان را به اطلاع تل‌آویو می‌رساند تا از حملات مصون بماند، اما حمله به مدارس همچنان ادامه دارد. در پی این جنایت جنبش حماس در بیانیه‌ای گفت که کشتار مدرسه الفاخوره با چراغ سبز دولت آمریکا انجام شده است.
تل‌آویو به هم ریخت
همزمان با ادامه بمباران غزه، اوضاع داخلی در تل‌آویو، مرکز رژیم صهیونیستی نیز به‌دلیل اعتراضات علیه نتانیاهو آشفته گزارش شده و «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر پیشین و رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در تظاهرات شهرک‌نشینان در قدس اشغالی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی در غزه و سرنگونی دولت نتانیاهو شرکت کرد. همچنین منابع عبری زبان اعلام کردند که تظاهراتی هم علیه جنگ در غزه در تل‌آویو برگزار شده است.
اسرائیل درباره بیمارستان شفا دروغ گفت
رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایت جنگی و نسل‌کشی خود، ادعا کرد که حماس مرکز فرماندهی نظامی خود را زیر بیمارستان شفا ایجاد کرده و آمریکا نیز با این روایت صهیونیست‌ها همراهی کرد، اما پس از گذشت چند روز از اشغال این بیمارستان، شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی می‌گوید ادعای اسرائیل را راستی‌آزمایی کرده و مرکز فرماندهی حماس زیر بیمارستان شفا وجود ندارد و اسرائیل دروغ گفته است. یکی دیگر از ادعاهای دولت نتانیاهو در توجیه حمله به بیمارستان شفا وجود اسرای اسرائیلی در آن است، اما این ادعا هم دروغ از آب درآمد و چهارشنبه گذشته یک مسئول امنیتی اسرائیلی در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که هیچ نشانه‌ای دال بر وجود اسرا در بیمارستان شفا نیافته‌اند.
یک ژنرال اسرائیلی در غزه کشته شد
رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که ژنرال «دانیل شیوعا» فرمانده لشکر واکنش سریع و یورش به استحکامات پیچیده ارتش رژیم صهیونیستی همراه با شماری دیگر از نظامیان اسرائیلی در حمله یک فروند پهباد انتحاری «زواری» به تجمع نیروهای صهیونیستی در بیت لاهیا در شمال نوار غزه کشته شده‌اند.

 کیهان 
سنگ‌تمام ملت در حمایت از مقاومت غزه
دیروز مردم سراسر ایران اسلامی بار دیگر در حمایت از مقاومت غزه به‌پا خاستند و آمادگی خود را برای نابودی اسرائیل اعلام کردند. مقاومت، مظلومیت و پایداری مثال‌زدنی غزه را فریاد زدند و سنگ تمام گذاشتند.در تهران، مردم با حضور در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب ضمن اعلام حمایت از کودکان مظلوم غزه، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «مرگ بر اسرائیل» از جمله شعارهایی است که از سوی مردم تهران در این راهپیمایی طنین‌انداز شد. همچنین مردم در شعارهای خود نسبت به سکوت نهادهای بین‌المللی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.
رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند روی آرامش و امنیت را ببیند
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع راهپیمایان حاضر در تجمع ضد‌صهیونیستی که در میدان انقلاب تهران برگزار شد، با اشاره به عملیات طوفان الاقصی، تصریح کرد: آنچه در طوفان الاقصی به عنوان استثنایی‌ترین عملیات غافلگیرکننده تاریخ نبردهای بشری اتفاق افتاد، انعکاس و بازتابی بود از جنایت‌ها و ظلم‌های یکصد سال اخیر دولت‌های بریتانیا، فرانسه، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ملتی که ۷۵ سال است او را از سرزمین خود بیرون رانده‌اند، آنها را آواره کرده‌اند و عزت، آرامش، امنیت و پیشرفت را از آنان گرفته‌اند.فرمانده کل سپاه تصریح کرد: امروز او (رژیم صهیونیستی) که در اغمای سیاسی فرو رفته و در بخش مراقبت‌های ویژه سیاسی آمریکا نگهداری می‌شود، دیگر نمی‌تواند آرامش، آسایش، رفاه و امنیت را مشاهده کند. اضطراب از امروز به بعد جزو لاینفک زندگی صهیونیست‌هاست، این چه در سطح مقامات صهیونیست چه در سطح شهروندان آنان پدیده‌ای است که دیگر هرگز از این سرزمین رخت بر نخواهد بست. وی تصریح کرد: آنچه دشمن را مانند یک باتلاق در خود فرو خواهد برد، شکست قطعی اسرائیل است، برای آمریکا و اسرائیل هیچ عنصری از پیروزی در نبرد جاری غزه وجود ندارد در حالی‌که همه چیز برای فتح مبین فلسطین آماده است.
بازدید‌ میدانی رئیس قوه قضائیه از مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف رسیدگی به پرونده‌ها در این واحد قضائی قرار گرفت.رئیس قوه قضائیه در هنگام سرکشی از یکی از شعب دادگاه‌های حقوقی مجتمع قضائی شهید بهشتی این سؤال را از مسئولین مربوطه مطرح کرد که «قانون اصلاح قانون صدور چک» چه میزان در کاهش آمار ورودی پروند‌ها نقش داشته است؟ رئیس دادگاه در پاسخ به این سؤالِ قاضی‌القضات، برخی نواقص قانون جدید چک را برشمرد و رئیس کل محاکم تهران نیز اعلام داشت که قانون جدید چک تأثیر قابل اعتنایی در تقلیل ورودی پرونده‌ها نداشته است. رئیس عدلیه در همین رابطه گفت: نواقص این مقوله باید احصاء شود و آسیب‌شناسی مدونی درخصوص آن صورت گیرد.

 ایران 
هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجاری ایران و ترکمنستان
صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۰۵ میزان تجارت ایران و ترکمنستان به ۵ میلیارد دلار رسید که اگر همان روند ادامه می‌یافت امروز به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید، گفت: «به دلیل مسائلی، روند رشد تجارت ایران و ترکمنستان متوقف شد.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ترکمنستان تنها کشوری است که با جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل و اختلاف مرزی ندارد و شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است. صفری با بیان اینکه زمانی که دولت سیزدهم بر سرکار آمد، آیت‌الله رئیسی اولویت‌ خود را توسعه روابط با همسایگان قرار داد، ادامه ‌داد: «نخستین سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان انجام شد و پس از آن ارزش تجارت دو کشور با رشد خوبی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.» معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد تجارت ایران و ترکمنستان به ۵ میلیارد و سپس به ۱۰ میلیارد دلار برسد.
آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست آتی شورای حکام تصویب هیچ قطعنامه‌ای در رابطه با ایران را در دستور کار ندارد. این فحوای گزارشی است که خبرگزاری غربی رویترز اخیراً در رابطه با پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده و به رغم اینکه در این گزارش کوشیده فضای تعامل میان ایران و آژانس را غیر سازنده توصیف کند، به نقل از منابع دیپلماتیک خود اعلام کرده، شورای حکام در نشست آتی خود قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نخواهد کرد.
۱۰۰ راهپیمایی همزمان در شهرهای مختلف انگلیس
حامیان مسأله فلسطین در انگلیس روز گذشته در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی ۱۰۰ راهپیمایی همزمان در شهرهای مختلف این کشور برگزار کردند. معترضان از شهر گلاسکو در شمال اسکاتلند تا برایتون در جنوب انگلیس، بار دیگر به خیابان‌ها سرازیر شده و موجی از خشم و عصبانیت خود را از کشتار مردم فلسطین به نمایش گذاشتند. شرکت‌کنندگان در این تحرکات اعتراضی موسوم به «روز ملی اقدام برای فلسطین» پرچم این کشور را به اهتزاز درآورده و با سردادن شعارهایی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. تظاهرات شنبه‌ها در انگلیس طی ۶ هفته گذشته به یک جنبش سیاسی تبدیل شده است. شنبه گذشته افزون بر ۸۰۰ هزار نفر از حامیان فلسطین در خیابان‌های لندن تظاهرات کرده و فریاد آزادی فلسطین را سردادند. معترضان قصد دارند تا شنبه هفته آینده نیز تظاهرات دیگری را در مرکز پایتخت انگلیس برگزار کنند.

 وطن امروز 
رئیسی روز ملی سلطنت عمان را تبریک گفت
رئیس‌جمهور، روز گذشته فرارسیدن روز ملی سلطنت عمان را به سلطان «هیثم بن طارق آل‌سعید» تبریک گفت. آیت الله رئیسی در این پیام تبریک تصریح کرد: امیدواریم روابط فی‌مابین در پرتو تلاش‌های مشترک هرچه بیشتر گسترش یابد و شاهد ارتقای آن در همه عرصه‌ها باشیم.
محکومیت هلندی‌ها در پرونده فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام
براساس اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست ‌جمهوری، رای بدوی دادگاه بخش لاهه (رای ماهوی) درباره دعوای ۵ نفر از مصدومان شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ۲ شرکت هلندی به دلیل فروش سلاح شیمیایی به عراق موسوم به پرونده «مصدومان شیمیایی»، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ صادر شد. در این پرونده ۵ تبعه ایرانی علیه ۲ شرکت هلندی به نام‌های FORAFINA BELEGGINGEN I B.V., of Amsterdam و OTJIAHA B.V., in Arnhem با موضوع جبران خسارت ناشی از صدمات حاصل از گازهای سمی فروخته‌شده توسط این ۲ شرکت به عراق در زمان جنگ تحمیلی اقامه دعوا کردند.
بر اساس‌ رای دادگاه لاهه، شرکت
سابقا شرکت (KBS Holland FORAFINA) درباره فروش مواد اولیه شیمیایی به عراق در زمان جنگ تحمیلی محکوم شد و تقویم خسارت ناشی از محکومیت این شرکت ‌باید در مرحله تعیین خسارت انجام پذیرد.
تمام کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار خواهیم داد
یک منبع نظامی یمنی بعدازظهر شنبه به تمام کشتی‌های رژیم صهیونیستی هشدار داد. این منبع که اشاره‌ای به نام او نشده، به شبکه «المیادین» گفت: «نیروهای ما قادر به هدف قرار دادن تمام کشتی‌های اسرائیلی چه در دریای سرخ یا هر جای دیگری که دشمن انتظارش را ندارد، هستند». منبع مذکور اضافه کرد: «نیروهای مسلح [یمن] در صدد هدف قرار دادن تمام کشتی‌های اسرائیلی هستند؛ چه کشتی‌هایی که به فلسطین اشغالی می‌روند یا آنهایی که مقصدشان فلسطین اشغالی نیست».
اسرائیل از دروغ بخوبی استفاده می‌کند
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: آیا اسرائیل هزاران فلسطینی را کشت؟ کشت. آیا بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و کلیساها را هدف قرار می‌دهد؟ می‌دهد. من به عنوان یک مسلمان از این موضوع ناراحت هستم. گروگان‌ها و زندانیان سال‌ها در دست اسرائیل هستند. لازم است این را هم ببینیم. اگر این را نبینیم ناعادلانه خواهد بود. رئیس‌جمهور ترکیه افزود: آیا اسرائیل در حال حاضر سلاح هسته‌ای دارد؟ دارد. اما اگر این را از اسرائیل بپرسید نمی‌گوید که «دارد» چون آنها از دروغ بخوبی استفاده می‌کنند. اردوغان با بیان اینکه اولویت همه ما (در غزه) برقراری آتش‌بس و جریان بدون مانع کمک‌های بشردوستانه است، اظهار داشت: آنچه در درگیری اسرائیل و فلسطین رخ داد، بار دیگر به ما نشان داد راه‌حل ۲ دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ دیگر اجتناب‌ناپذیر است.

 جوان
تاکید ریاض بر همکاری با ایران
«علی الیوسف»، معاون وزیر خارجه عربستان در نشست امنیتی منامه تاکید کرد که برای تضمین ثبات در منطقه با ایران همکاری می‌کنیم.وی همچنین بر لزوم ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کشتار غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرد.

 خراسان 
تعمیر هواپیماهای برخی کشورها در ایران
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:در حال حاضر کشورهایی از آمریکای لاتین، اروپا و آسیا هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران می‌آورند یا این که موتور هواپیما را به کشورمان ارسال می کنند.تایپ این هواپیماها بوئینگ و ایرباس است و در ایران چک‌های سنگین آن ها را انجام می‌دهیم. مدت‌هاست دیگر هیچ هواپیمای ایرانی برای تعمیر و نگهداری به خارج کشور نمی‌رود.
تله صهیونیستی برای ایران
حداد عادل در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» درباره جنگ رژیم صهیونیستی و غزه خطاب به آن هایی که خواهان ورود ایران به این جنگ هستند، گفت: «به اشخاصی که خواهان ورود ایران به جنگ غزه هستند باید گفت شاید این، همان چیزی باشد که رژیم صهیونیستی می‌خواهد، یعنی تبدیل نبرد غزه به جنگ ایران و آمریکا. اگر این اتفاق بیفتد، آن که جان سالم به در می‌برد، رژیم صهیونیستی خواهد بود. شاید ورود ایران به جنگ، به نفع آرمان فلسطین نباشد»
رد درخواست سلب صلاحیت از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴
سارا والاس، قاضی دادگاه منطقه‌ای کلرادو، در حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اگرچه در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و یورش حامیانش به ساختمان کنگره دخالت داشته است؛ اما همچنان می‌تواند در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این ایالت شرکت کند. والاس در این حکم اعلام کرد که متمم ۱۴ قانون اساسی مبنی بر «ممنوعیت شورشیان» از شرکت در انتخابات درباره رؤسای جمهور اعمال نمی‌شود. دادگاه‌هایی در سه ایالت دیگر (مینه‌سوتا، میشیگان و نیوهمپشایر) در هفته‌های اخیر ادعاهای مشابهی درباره ترامپ را رد و تأیید کردند که او می‌تواند در انتخابات با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه رقابت کند.

 مردم سالاری 
دستور وزیر علوم برای بررسی اتفاقات جشن فارغ‌التحصیلی در پردیس‌کیش «شریف»
پس از انتشار تصاویری از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش شریف که در آن برخی از شرکت‌کنندگان بدون حجاب حضور پیدا کردند، سخنگوی وزارت علوم از دستور وزیر علوم برای پیگیری و بررسی علل این هنجارشکنی خبر داد. سخنگوی وزارت علوم در توئیتی اعلام کرد: پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده است، وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر کرد. با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونی و جدی انجام خواهد شد.
رئیس پردیس کیش دانشگاه شریف استعفا داد
روزنامه دانشگاه شریف در خبری با انتشار پیامی از سوی رئیس پردیس کیش اعلام کرد: علی سلک غفاری رئیس پردیس بین‌المللی کیش با توجه به حواشی مراسم فارغ‌التحصیلی استعفا داد. در این پیام که خطاب به رئیس دانشگاه و رئیس هیات امناء پردیس کیش نوشته شده این‌طور آمده: «ضمن اظهار تأسف از عدم رعایت مقررات و شئونات دانشگاهی برخی از دانش‌آموختگان این پردیس … ضمن عدم تأیید این رفتار خارج از عرف، به ‌منظور صیانت از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ شأن دانشگاه صنعتی شریف، ادامه مسئولیت به‌عنوان رئیس پردیس بین‌الملل شریف کیش را به صلاح نمی‌دانم و بدینوسیله استعفای خود را به آن مقام محترم و هیات امنای محترم پردیس بین‌الملل شریف کیش تقدیم می‌دارم.»

 قدس 
باید نشان بدهیم کار جهادی معتبر است
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مهرواره ملی «برای ایران» در دانشگاه تربیت مدرس گفت: وقتی برخی افراد مهم در سطوح بالای سیاسی می‌گویند حلقه‌های میانی چیستند، می‌خواهند بگویند این نیروهای جهادی اعتباری ندارند. ما باید نشان بدهیم که کار جهادی معتبر است. برای این اعتبار، علاوه‌بر اینکه باید کار عمیق و دقیق علمی انجام بدهیم، باید دو ویژگی داشته باشیم: یک آنکه باید محروم‌ترین قشر و ضعیف‌ترین افراد را محور قرار بدهیم، دوم آنکه باید قبل از رفتن به منطقه‌ای، نظام مسائل آنجا را بشناسیم و بدانیم پیشران آن منطقه چیست.
انهدام ۷۲ خودرو زرهی رژیم اسرائیل تنها در پنج روز
در حالی که «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام شامگاه جمعه اعلام کرد نیروهای مقاومت در چهار روز ۶۲ خودرو زرهی دشمن (تانک، نفربر و بلدوزر) را نابود کرده‌اند، با اعلام انهدام ۱۰ خودرو زرهی دیگر، تجهیزات منهدم شده صهیونیست‌ها به ۷۲ عدد در پنج روز رسید. نیروهای مقاومت دیروز هفت نفربر و خودرو نظامی، دو تانک و یک دستگاه بلدوزر صهیونیست‌ها را منهدم کردند.
غزه به قطعنامه‌ها دل نبسته، موشک کارساز است
شیخ نبیل قاووق، عضو شورای اجرایی حزب‌الله لبنان از جنگ فرسایشی مقاومت اسلامی در مرز لبنان با فلسطین اشغالی خبر داده و گفت: چشم مقاومت به شکل دائم به سوی میدان است. وی با بیان اینکه ما آمریکا را ملامت نمی‌کنیم بلکه بیشتر کشورهای عربی و اسلامی را ملامت می‌کنیم که یک گذرگاه هم برای یاری ساکنان غزه نگشودند، گفت: مردم فلسطین به قطعنامه‌های بین‌المللی دل نبسته‌اند بلکه به اراده، موشک و سلاح مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و سوریه توجه دارند.

 اعتماد 
نتانیاهو با آتش‌بس ۵ روزه مخالفت کرد
سیمور هرش، روزنامه‌نگار امریکایی در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق مورد موافقت امریکا درباره گروگان‌ها را رد کرده است. او در یک پست وبلاگی در Substack نوشت تقاضای ایالات متحده آزادی ۷۱ گروگان را شامل می‌شد. به ادعای او، توافقی بر سر این موضوع حاصل شده بود اما حماس بر پایان آتش‌بس ۵ روزه جنگ اصرار داشت که نتانیاهو رد کرد. پیش‌تر رسانه‌ها از نزدیک بودن توافق بین رژیم صهیونیستی و حماس بر سر این موضوع خبر داده بودند.

 اطلاعات 
بازنشستگان تأمین اجتماعی هم مشمول متناسب‌سازی حقوق شدند
کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات عصردیروز کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون دولت را مکلف کرد تا بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد.وی ادامه داد: قرار شد از طریق این منبع درآمدی، تمامی بازنشستگانی که زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، حقوقشان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری متناسب‌سازی شود.
قرارداد فروش گاز به نیروگاه‌های بغداد تمدید می شود
چگنی معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به دیدار اخیر جواد اوجی وزیر نفت با زیاد علی فاضل وزیر برق عراق و تمایل این کشور برای توسعه روابط گازی تهران – بغداد، اظهار داشت: هم‌اکنون دو کشور در حوزه انرژی روابط سطح بالایی دارند و مسئولان هر دو طرف تمایل زیادی برای تقویت این روابط دارند.وی با بیان این که سال‌هاست بخش مهمی از انرژی عراق از سوی ایران تأمین می‌شود، افزود: قرارداد فروش گاز به نیروگاه‌های استان بغداد در شرف اتمام بوده و طرف عراقی با جدیت به‌دنبال تمدید آن است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با موافقت وزیر نفت و با توجه به نیاز کشور عراق به گاز، قرار بر این شد به‌زودی پس از مذاکرات و انجام توافق‌های دوجانبه، قرارداد فروش گاز به نیروگاه‌های بغداد تمدید شود.

 شهروند 
لزوم احترام به مجوزهای وزارت ارشاد برای برنامه‌های فرهنگی، هنری
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت وزیران با تأکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌ فرهنگی، افزود: «همه باید به این مجوزها احترام بگذارند و درصورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.» مخبر در این جلسه وزرا، روسای دستگاه‌های اجرایی و مسئولین دولت را به همکاری حداکثری با مجلس شورای اسلامی فراخواند و گفت: «دولت و مجلس هم باید برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه‌های کشور حداکثر همکاری و هماهنگی را داشته باشند.» معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور ادامه داد: «دولت در فرایند تدوین این لایحه تلاش کرد به ماموریت‌های دستگاه‌ها توجه کند. از ویژگی‌های بارز این لایحه رویکرد تحولی است و توجه ویژه‌ای نیز به اسناد بالادستی نظام، جهت‌گیری‌های انقلابی، رفع مشکلات اساسی کشور، اصلاح ساختار بودجه و رفع ناترازی‌ها معطوف شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خدمات دولت سیزدهم قابل قیاس با دولت های گذشته نیست
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار مهندس اوجی؛ وزیر نفت کشور و هیات همراه، ضمن عرض خیر مقدم، خاطر نشان کرد: باید عقلانیت همراه با عاطفه در مدیریت کشور وجود داشته باشد. وی با تشکر از زحمات و تلاش های مهندس اوجی و وزارت مطبوع ایشان، متذکر شد که این تلاش ها و پیشرفت ها باید در سفره مردم نمود لازم را داشته و محسوس باشد. استاد حوزه قم با تاکید براینکه باید قدر مردم که در صحنه های حساس پای نظام ایستاده اند را دانست ادامه داد: البته دولت در این سالهای اخیر خدمات فراوانی نموده که باید به مردم گزارش دهند تا مردم مطلع باشند که در همین نظام اسلامی چه خدمت هایی شده و باید توجه داشت که دشمن با تبلیغات فراوان به فکر القای ناکارآمدی انقلاب است و ضعف¬ها را برجسته می کند. ما منکر ضعف نیستیم ولی خدمات بسیار بالا بوده و قابل قیاس با گذشته نیست.

غزه خط اول مقاومت تمدنی است
رسا/ آیت الله کعبی با حضور در شورای اداری استان خوزستان گفت: غزه امروز یادآور خوزستان در دوران دفاع مقدس است. وی غزه را در اوج مظلومیت و اقتدار برشمرد و ابراز کرد: مقاومت غزه خط اول مقاومت تمدنی است و رهبر معظم انقلاب نیز نوید پیروزی جبهه مقاومت و دلیرمردان فلسطین را داده اند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مقاومت تمدنی چند گام اساسی دارد، بیان کرد: گام اول مقاومت تمدنی انقلاب اسلامی است که برپایه آموزه های ناب و مکتب اهل بیت در جهانی که تقسیم به دو بلوک شرق و غرب می شد، آغاز گردید. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمدن غرب بر پایه کشتن انسان های بیگناه پایه گذاری شده است، اظهار داشت: اگر اسرائیل سقوط کند تمدن غربی نخواهد ماند از این رو صهیونیست ها در خط اول جبهه تمدنی غرب قرار دارند اما به فضل الهی اسرائیل ماندنی نیست.

خدامحوری، ظاهر و باطن علامه طباطبایی را فرا گرفته بود
ایسنا/ آیت الله فیاضی در کنگره‌ی علامه طباطبایی در دانشگاه تبریز با بیان اینکه علامه طباطبایی به آنچه که می‌دانست عمل می‌کرد و به آن التزام داشت، اظهار کرد: سخنان و گفتار این بزرگ مردجهان تشیع، همواره مورد توجه صاحب نظران و اندیشمندان قرار داشته و دارد چراکه او یک عالم باتقوایی بود که خدامحوری تمام ظاهر و باطنش را فرا گرفته بود. عضو جامعه‌ مدرسین عصر کنونی را عصر طلایی بعد از صدر اسلام دانست و تاکید کرد: حرکت در مسیر بندگی خدا از جمله درس‌های ماندگار علامه طباطبایی است که امروز جامعه‌ی ما به شدت نیازمند چنین روش‌هایی است.

افشای پنهانکاری انگلیس در مورد جنایات نظامیان این کشور در افغانستان
باشگاه خبرنگاران/ مطبوعات انگلیس از مخفی کاری یک ژنرال‌ این کشور درباره شواهد جنایات جنگی در افغانستان خبر دادند. گوین جنکینز از ژنرال‌های ارشد ارتش انگلیس متهم شده است با وجود دریافت شواهد کتبی وقوع جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان، در این باره مخفی‌کاری کرده است. رسانه‌های انگلیس گزارش داده اند: در ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی یکی از افسران به ژنرال جنکینز گزارش داده بود بنابر اعتراف یکی از اعضای نیروهای هوایی ویژه انگلیس، واحدهای نظامی ارتش این کشور به طور غیرقانونی افراد غیرمسلح و بازداشت‌شدگان را طی حملات تهاجمی و سریع شبانه می‌کُشند. اما ژنرال جنکینز با بیان اینکه در این زمینه نیاز به تحقیقات کامل است، شواهد را پنهان کرده بود. سال گذشته منابع خبری در گزارشی افشا کردند یک واحد نیروهای ویژه انگلیس در یک مأموریت شش ماهه، دست‌کم ۵۴ افغانستانی را به طور عمدی و در شرایط مشکوک کشته اند.

دولت سیزدهم با پرهیز از حاشیه، پیگیر امور مردم است
مهر/ معاون اجرایی رییس جمهوری درآئین اختتامیه اولین نمایشگاه روایت پیشرفت خدمات دو ساله دولت مردمی در باغ موزه دفاع مقدس قم تاکید کرد: عملکرد و حاصل تلاش‌های دولت در ۲ سال پیشرو بیشتر نمایان می‌شود. منصوری با اشاره به برخی اقدامات موثر دولت سیزدهم در کشور افزود: دولت سیزدهم با تغییر رویکرد گفتمانی توانست بسیاری از مشکلات را پشت سر گذارد، نگاه به درون و اتکا به ظرفیت‌های داخلی در این دولت بستر پیشرفت‌ها را فراهم آورد امروز خیلی از مجموعه‌های داخلی مسائل را به بهترین شکل حل می‌کنند. وی افزود: از دیگر ویژگی‌های خاص این دولت متانت سیاسی است، دولت سیزدهم با پرهیز از حاشیه، پیگیر امور مردم است، اعتقاد داریم نباید کشور را درگیر مسائل حاشیه‌ای کرد.

سه پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله قرار گرفت
فارس/ رسانه‌های محلی بامداد یکشنبه از وقوع حملات پی در پی علیه پایگاه‌های نظامیان آمریکا در شرق سوریه خبر دادند. شبکه «المیادین» گزارش داد که صدای چندین انفجار در محل استقرار اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در ریف شمالی دیرالزور شنیده شده است. منابع سوری نیز به المیادین گفتند که این انفجارها ناشی از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در کونیکو است. دقایقی بعد خبرنگار المیادین در سوریه گفت که محل استقرار اشغالگران آمریکایی در پایگاه «التنف» در شرق سوریه نیز با هواپیماهای بدون سرنشین هدف حمله قرار گرفته است. در ادامه کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» نیز در خبری فوری نوشت که محل استقرار اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «العمر» در ریف شرقی دیرالزور نیز مورد حمله قرار گرفته است.

هاآرتص: کشته‌های جشنواره موسیقی کار حماس نبود
تسنیم/ نشریه هاآرتص سرانجام با انتشار ابعاد واقعی کشتار صهیونیست‌ها در روز عملیات طوفان الاقصی ( ۷ اکتبر) در یک فستیوال موسیقی در نزدیکی غزه اعلام کرد برخلاف اظهارات پیشین مقامات اسرائیلی علیه حماس، این افراد در جریان حملات یک بالگرد اسرائیلی کشته شدند. به نوشته هاآرتص، این تحقیقات تاکید دارد که نیروهای حماس در روز هفتم اکتبر اطلاع قبلی از برگزاری این جشن موسیقی نداشته‌اند که در آن ۳۶۴ اسرائیلی بر اثر حمله هوایی خود ارتش صهیونیست به قتل رسیدند. هاآرتص نوشت که تحقیقات پلیس رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که یک بالگرد آپاچی اسرائیلی در روز هفتم اکتبر زمان حمله حماس شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی در نزدیکی شهرک ریعیم در اطراف نوار غزه را بمباران کرده است.

صحنه‌سازی رژیم صهیونیستی و جاسازی سلاح در بیمارستان الشفاء
تسنیم/ شبکه سی‌ان‌ان در تحلیلی نوشت احتمال اینکه ارتش اسرائیل اقدام به جاسازی سلاح در بیمارستان الشفاء پیش از آمدن تیم‌های خبری کرده باشد، وجود دارد. سی‌ان‌ان نوشت: ویدئویی که ارتش اسرائیل ۱۵ نوامبر منتشر نمود مبنی بر اینکه تسلیحات حماس را در بیمارستان الشفا پیدا کرده است؛ نسبت به ویدئوهای بعدی که توسط گروه‌های خبری بین‌المللی فیلمبرداری شدند، سلاح کمتری در محل حادثه دیده می‌شود، این نشان می‌دهد این سلاح‌ها ممکن است قبل از ورود تیم‌های خبری بین‌المللی جابه‌جا شده یا در آنجا قرار گرفته باشند. پیش از این حماس درباره احتمال صحنه‌سازی رژیم صهیونیستی و جاسازی سلاح در بیمارستان الشفاء برای توجیه جنایات و متهم کردن مقاومت هشدار داده بود.

هشدار رسانه عبری درباره گرفتاری ارتش رژیم صهیونیستی در باتلاق جنگ غزه
تسنیم/ به‌اعتقاد یک رسانه عبری‌زبان، بدون نقشه عقب‌نشینی از غزه، اسرائیل در باتلاق جنگ و عملیات ایذائی گرفتار خواهد شد. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در گزارشی در این رابطه خبر داد مسئولین مختلف در واشنگتن و برخی از کشورهای عربی به تل‌آویو هشدار داده‌اند بدون نقشه فرار از غزه هرگز وارد آن نشود، زیرا در باتلاق آن گرفتار خواهد شد. در این گزارش آمده است، دیپلمات‌ها و مسئولین مختلف در ایالات متحده و چند کشور عربی به اسرائیل نسبت به تسلط بر غزه حتی بعد از از بین بردن حماس هم هشدار دادند زیرا این کار آنها را با خطر مواجه شدن با انتفاضه‌ای طولانی و خونین از سوی اهالی غزه مواجه می‌کند و ازاین‌رو آنها باید از هم‌اکنون برنامه خروج خود را طراحی کنند تا مشخص شود چگونه آنها از آنجا خارج خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *