خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
واکنش قالیباف به تحصن نادران
قالیباف، رئیس مجلس در دقایق پایانی نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس و درشرایطی که الیاس نادران همچنان به نشانه اعتراض در مقابل جایگاه هیات‌رئیسه روی زمین نشسته بود، گفت: برادر عزیز ما آقای نادران بحثی در‌خصوص استعفا داشتند. من برای این‌که افکار عمومی در جریان باشند عرض می‌کنم که ما در هیات ‌رئیسه و در آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب کردیم که استعفا باید مدلل باشد و پس از آن به صحن ارائه شود. وی افزود: بر همین اساس در هیات‌رئیسه تصویب کردیم که در اولین جلسه هیات‌رئیسه استعفای ایشان بررسی و پس از شنیدن دلایل استعفا و در صورت پذیرش هیات‌رئیسه این درخواست اعلام وصول و در صحن قرائت خواهد شد. قالیباف تصریح کرد: بنده این مسأله را خدمت همه دوستان، در نشست صبح هم گفتم اما این برادر عزیز این‌طور انتخاب کردند که امروز استعفای ایشان پذیرفته شود.
الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دیروز در جریان بررسی اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس به‌نشانه اعتراض به این‌که هیات‌رئیسه مجلس اجازه نطق به‌عنوان مخالف این طرح را به وی نداد، مقابل جایگاه هیات‌رئیسه ‌روی زمین نشست و پیش از این اقدام با حضور در جایگاه خبرنگاران به آنها گفت در اعتراض به رویه حاکم بر مجلس اعلام استعفا کرده است و تا زمانی که این استعفا از سوی هیات‌رئیسه مورد پذیرش قرار نگیرد، از مقابل جایگاه هیات‌رئیسه بلند نخواهد شد.
ثبت‌نام قطعی ۵۱۰ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: با تمهیدات انجام شده در ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری‌های مراکز استان‌های سراسر کشور ثبت‌نام از داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری طبق زمان‌بندی مشخص شده در قانون با موفقیت به پایان رسید و در مجموع ۵۱۰ نفر از سراسر ایران اسلامی موفق به ثبت‌نام قطعی شدند که ۴۸‌ درصد آنان برای نخستین‌بار در این انتخابات شرکت می‌کنند. اسلامی در مورد ترکیب سنی داوطلبان نیز گفت‌: آمار نشان می‌دهد داوطلبان ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۴‌درصد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۰‌ درصد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۲۶‌درصد و بالای ۷۰ سال ۱۰‌درصد را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به این‌که تعداد ۶۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان فعلی (‌دوره پنجم‌) نیز در جمع داوطلبان انتخابات برای ششمین دوره مجلس خبرگان مشاهده می‌شوند، گفت‌: ۵۲‌درصد از جمع داوطلبان ثبت‌نامی سابقه ایثارگری دارند.

 همشهری 
نیروی زمینی‌سپاه در آمادگی کامل
سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی‌زمینی سپاه گفت: یگان‌های مختلف نیروی‌زمینی سپاه برای دفاع از مرزهای ایران در آمادگی کامل تجهیزاتی و نیروی‌انسانی هستند. وی تأکید کرد: رزمندگان این نیرو به‌صورت شبانه‌روزی برای حفظ امنیت مرزهای ایران تلاش می‌کنند.
مقاومه_المال_بالمال؛ علیه آمریکا
شبکه الجزیره طی گزارشی از فراخوان در شبکه‌های اجتماعی برای برداشت پول از بانک‌های آمریکایی و غربی با هشتک مقاومه_المال_بالمال برای فشار آوردن بر آمریکا و ممانعت از ادامه حمایت‌های این کشور از رژیم صهیونیستی و جنایات آن علیه مردم غزه خبر داد.
بیسکوئیت و آب شور؛ تنها غذای بیمارستان
یکی از پزشکان بیمارستان شفا به الجزیره اعلام کرده است که اشغالگران بلوک زایمان را بمباران کرده‌اند و۳ پرستار به شهادت رسیده‌اند.
براساس این گزارش، اجساد شهدا روی زمین افتاده و قرار است که آنها در محوطه‌های بیمارستان دفن شوند. ما داخل ۲ساختمان از مجموع ۸ساختمان موجود در بیمارستان شفا محاصره شده‌ایم و غذا و آب را بین خود تقسیم می‌کنیم؛ چون غذای ما داخل بیمارستان بیسکوئیت و آب شور است.

 کیهان 
آمریکا مجرم اصلی در ایجاد، بقا، تسلیح و حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی است
آیت‌الله رئیسی، در بازگشت از سفر به عربستان سعودی که به منظور شرکت در نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شده بود، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: شرکت در این نشست از دو جهت اهمیت داشت؛ یکی اینکه این نشست با حضور همه کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد و دیگر اینکه موضوع آن مسئله اصلی امروز جهان و همه مردم دنیا بود.
رئیس‌جمهور در ادامه تبیین نگاه جمهوری اسلامی درباره فلسطین و روشنگری درباره ابعاد جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه را از دیگر اهداف خود برای شرکت در این نشست برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی حضور و سخنرانی ما در این نشست نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان معرفی آمریکا به عنوان مجرم اصلی در این جنایات بود که هم در ایجاد، هم در بقا و هم در تسلیح و حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان فلسطینی بیشترین نقش را داشته است.وی همچنین به تشریح راهکارها و پیشنهادات ۱۰گانه خود در این نشست برای برون رفت غزه از بحران کنونی و تاکید بر ضرورت حمایت از مقاومت به‌عنوان تنها راه آزادی قدس شریف پرداخت و گفت: ما در این اجلاس برخلاف آنچه برخی درباره آینده مسئله فلسطین در قالب راهکار دو دولت بیان کردند، راهکاری کاملا دموکراتیک مبتنی بر مراجعه به آرای همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت‌شان ارائه کرده‌ایم.
ضرب شست حزب‌الله به اسرائیل؛ ۱۰ صهیونیست از جمله دو افسر به هلاکت رسیدند
حزب‌الله لبنان اعلام کرد ۳ پایگاه رژیم صهیونیستی در مرز لبنان را با حملات موشکی و توپخانه‌ای هدف قرار داده است. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که «ساعتی پیش ۸ سرباز و ۲ افسر ما در دوویو کشته شدند و تعدادی دیگر توسط حزب‌الله زخمی شدند.» این مهلک‌ترین ضربه حزب‌الله به رژیم آپارتاید اسرائیل بوده است. رژیم صهیونیستی که غافلگیر شده است تهدید کرده که انتقام می‌گیرد.

 ایران
بررسی کلیات لایحه بودجه در هیأت دولت
جلسه هیأت دولت دیروز یکشنبه به ریاست مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دو نوبت ویژه به صورت فوق‌العاده برگزار شد و به ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اختصاص داشت.
مخبر در ابتدای جلسه به سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده و مشترک سازمان کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب در خصوص بحران غزه اشاره کرد و سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و تبیین نقش امریکا در این جنایات هولناک و دعوت کشورهای اسلامی برای کمک به مردم غزه را اصولی، مبنایی و برجسته خواند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جنگ غزه نمایشگاهی واقعی از نقض حقوق بشر و جنایت جنگی است که افکار عمومی ملت‌ها را به واکنش واداشته و ضروری است مسئولان دولت‌ها بویژه دولت‌های اسلامی در اجابت خواست عمومی نسبت به تلاش برای توقف جنایت علیه مردم فلسطین اقدام عاجل به عمل آورند.
توصیه وزیر کشور به نمایندگان مجلس
وزیر کشور از نمایندگان مجلس خواست رویکردشان تا انتخابات به‌گونه‌ای باشد که باعث تقویت مشارکت شود. وحیدی در جلسه شورای معاونین وزارت کشور، تأکید کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات، به عنوان مجری انتخابات از همه امکانات استفاده خواهند کرد تا بر اساس چهار مؤلفه سلامت، امنیت، شفافیت و رقابت، انتخابات اسفند به بهترین شکل ممکن برگزار شود. وی افزود: در دوره های گذشته گاهی مشاهده می‌شد که برخی نمایندگان سابق در دوره‌های نزدیک به انتخابات مسیر انتقاد از مدیران اجرایی را در پیش می‌گرفتند که این موجب کاهش مشارکت می‌شد. در این دوره انتظار می‌رود به‌رغم اینکه نمایندگان مجلس حق نظارت و سؤال از مدیران اجرایی را دارند و انتقاد سازنده موجب رشد و بالندگی خواهد شد، اما مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند. وحیدی از همه گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های تأثیرگذار خواست از امکانات و ظرفیت‌های خود برای تقویت مشارکت استفاده کنند.
هک دوربین‌ها برای رصد سربازان صهیونیست
رئیس اداره ملی سایبری رژیم‌صهیونیستی مدعی هک دوربین‌های این رژیم با هدف رصد تحرک سربازان صهیونیست از سوی حزب‌الله لبنان شد. گابی پورتنوی در گفت‌و‌گو با CNN مدعی شدت گرفتن احتمالی حملات سایبری جمهوری اسلامی ایران شد و گفت بسیار نگران است که همزمان با جنگ این رژیم در غزه، جمهوری اسلامی نبرد سایبری با اسرائیل را تشدید کند. وی در ادامه مدعی شد که در هفته‌های گذشته حزب‌الله لبنان دوربین‌های اسرائیل را هک کرده تا بتواند حرکات سربازان را رصد کند. همزمان کارشناس شبکه اینترنشنال نیز که در هفته‌های اخیر به‌عنوان بازوی رسانه‌ای رژیم‌صهیونیستی در پروپاگاندای جنگی این رژیم فعالیت می‌کند، مدعی شد که در هفته‌های گذشته هدف‌های سایبری جمهوری اسلامی ایران نسبت به اسرائیل زیاد شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
نتانیاهو را بازداشت کنید
خانم «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در مطلبی برای ساندی تایمز با عنوان «نتانیاهو را بازداشت کرده و قتل‌عام در غزه را متوقف کنید»، نوشت: مردم فلسطین برای مدت طولانی از حق موجودیت انسانی و برخورداری از آزادی‌هایی که ما در آفریقای جنوبی برای آن سخت جنگیدیم، محروم بوده‌اند و اینطور نیست که این حقوق به برخی تعلق داشته و به برخی تعلق نداشته باشد. وی افزود: ما خشم خود را نسبت به جنایات جنگی در فلسطین به‌ویژه هدف قرار دادن غیرنظامیان که بسیاری از آنها کودکان بی‌گناه هستند، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، مدارس سازمان ملل و تقریباً نیمی از بیمارستان‌های غزه، ابراز کرده‌ایم.وزیر خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به ویرانی‌های هولناک و وخامت اوضاع در غزه، خواستار آتش‌بس فوری و فراگیر شد و از دیوان بین‌المللی کیفری خواست جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی از سوی صهیونیست‌ها را بررسی کند.

 وطن امروز 
آغاز فرصت ۴ روزه ثبت اعتراض داوطلبان مجلس
معاون سیاسی وزیر کشور پیرامون نتایج صلاحیت داوطلبان مجلس اعلام کرد: از بین ۲۴ هزار و ۹۸۲ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه سلایق، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند که البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست و داوطلبان معترض از امروز- دیروز ۲۱ آبان- به مدت ۴ روز می‌توانند به سامانه وزارت کشور مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند. شاهچراغی افزود: بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات، داوطلبانی که عدم تایید و احراز شده‌اند، می‌توانند اعتراض خود را به شکل کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارائه دهند، در ادامه این اعتراض‌ها تسلیم هیات‌های نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرند. بعد از ارائه مدارک و ثبت اعتراض، هیات‌های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند طی ۵۰ روز به اعتراض‌ها رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند و اگر داوطلبی در هیات نظارت مجدد عدم تایید یا عدم احراز گرفت، می‌تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.
قانون انتخابات مجلس اصلاح شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. در ماده واحده این طرح آمده است: به انتهای بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم‌الاجراست» اضافه می‌شود.
در بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است که علاوه بر جرائم مندرج در سایر مواد این قانون، ارتکاب رفتارهای زیر در فضای مجازی یا واقعی جرم محسوب و مرتکب به مجازات درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در ۲ دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود: هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رای یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیات‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات.

 جوان 
دشمن ۲۰ سال است برای نفوذ در قدرت سیاسی تلاش می‌کند
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمن در ۲۰ سال گذشته با اهرم فشار اقتصادی، قصد اعمال نفوذ در بخش سیاسی کشور را داشته است تا بتواند جناح مورد نظر خود را به قدرت برساند، گفت: در چنین شرایطی تعامل اقتصاددانان، سیاسیون، اصناف، کشاورزان و کارگران با یکدیگر ضروری است و سبب رفع مشکلات جاری کشور می‌شود. حدادعادل در نشست اعضای شورای مرکزی و کانون‌های کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات کشور باید چاره‌اندیشی کرد گفت: هر چند نتیجه انتخابات برای ما مهم است، اما به جز نتیجه، وجود چنین تشکیلاتی (شورای ائتلاف) برای بهبود و تقویت جریان‌های سیاسی کشور ضروری است. وی همدلی قوای سه گانه و اطاعت از فرمایشات رهبر انقلاب را دو ویژگی مهم سه قوه در شرایط فعلی دانست و گفت: اگر چند سال این هماهنگی را در یک ریل ادامه دهیم، شرایط اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت؛ البته اختلاف نظر بین سه قوه وجود دارد که در حد همان اختلاف نظر است و با تعامل، قابل بررسی و رفع‌شدن خواهد بود. وی مشارکت و رقابت را دو وظیفه تشکل‌های سیاسی برای انتخابات امسال عنوان و تأکید کرد: در رقابت انتخاباتی باید به مجلسی برسیم که سبب پیشرفت کشور شود و در سراسر کشور باید این ساماندهی را انجام داد.

 خراسان 
بلومبرگ ادعای خود درباره فروش نفت ایران با موافقت آمریکا را پس گرفت
بلومبرگ در ماه آگوست امسال، در گزارشی توافق موهومی ایران و آمریکا را دلیل جهش صادرات نفت ایران معرفی کرد و اشاره کرد که ایران نفت می‌فروشد چون دولت بایدن نمی‌خواهد جلوی صادرات نفت را بگیرد. اما حالا بلومبرگ در گزارش جدید خود اعتراف کرد که دولت آمریکا فارغ از وضعیت تورم در این کشور، به دلیل شبکه‌سازی گسترده ایران، «نمی‌تواند» تحریم را موثر کند؛ مثال: شکست ۲۲۳ تحریم نفتی جدید بایدن.
رئیس قوه قضائیه برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام نکرده است
یک مقام آگاه در مورد شایعه کاندیداتوری رئیس قوه قضائیه در انتخابات خبرگان رهبری، گفت: علی رغم درخواست¬های مراجع و افراد مختلف به ویژه طی روزهای گذشته، حجت¬الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام نکرده است.
خدمت سربازی ۱۲ ماه می‌شود
نمایندگان مجلس تصویب کردند که ستادکل نیروهای مسلح نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه اقدام کند. همچنین مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهند شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر دیروز و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بند (ن) ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می‌شود.

 مردم سالاری 
آیت الله جنتی کاندیدای مجلس خبرگان نشد
آیت¬الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری داوطلب ششمین دوره از انتخابات این مجلس نشد.این خبر از سوی یکی از نزدیکان او تایید شد اما از دلیل انصراف رئیس مجلس خبرگان برای عدم نامزدی در این دوره انتخابات اطلاعی در دست نیست‌.
پشتوانه بیانیه اجلاس ریاض ابزارهای بُرنده‌ای مثل قطع روابط است
دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بیانیه ۵۷ کشور اسلامی و عربی در اجلاس ریاض شرط لازم برای کنش فعال در قبال جنایات رو به افزایش رژیم جعلی ‎اسرائیل است، اما قطعا کافی نیست. ابزارهای بُرنده‌ای چون انرژی، تجارت، ترانزیت، قطع روابط و کرسی‌های در اختیار این کشورها در مجامع بین‌المللی باید پشتوانه اجرای تصمیمات باشد.

 قدس 
امکان نابودی حماس یک توهم است
سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با بیان اینکه اگر رژیم اسرائیل گمان می‌کند می‌تواند حماس را نابود کند، در توهم به سر می‌برد، تأکید کرد: «حماس و مقاومت باقی خواهند ماند و ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها بهتر از پیش ساخته خواهند شد و مقاومت قوی‌تر خواهد شد، چرا که یک مقاومت حقیقی است». صفی‌الدین همچنین به موضوع «راه‌حل دو دولتی» اشاره کرد و گفت: این راه‌حل پایان یافته و مقاومت تنها گزینه تضمین شده است.
اعلام تحفظ ایران نسبت به برخی بندهای بیانیه ریاض
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی بندهای بیانیه پایانی اجلاس ریاض تأکید کرد: قطعنامه با وجود متن قوی، در عین حال چند بند دارد که ما همواره نسبت به آن‌ها اعلام تحفظ کرده‌ایم و مجدداً نیز در مورد برخی بخش‌ها به‌ ویژه اشاره به راه‌ حل دو دولتی، مرزهای ۱۹۶۷ و طرح صلح عربی اعلام تحفظ می‌کنیم. ناصر کنعانی تأکید کرد: این موارد توسط نمایندگی ما در جده نیز در یادداشتی رسمی به دبیرخانه سازمان منعکس و در گزارش نهایی نشست ثبت خواهد شد.
ایران مهم‌ترین کشور ترانزیتی
معاون مؤسسه آموزشی اوراسیا دانشگاه امگیمو روسیه با اشاره به روندهای شکل‌گیری گذرگاه‌های حمل ‌و نقل و لجستیک بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین کشور ترانزیتی است. اولگ بارابانوف با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت:‌ وضعیت ژئوپلتیکی پس از آغاز این عملیات به شدت تغییر کرده است، ما شاهد گسست کامل میان روسیه و غرب هستیم و بدیهی است این وضعیت، برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت.
تظاهرات مقابل خانه بایدن در اعتراض به جنگ غزه
صدها آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه، مقابل خانه جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در ایالت «دلاویر» تظاهرات کردند. آن‌ها ضمن حمل پرچم‌ فلسطین، توقف فوری تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت‌های واشنگتن از این تجاوز را خواستار شدند و شعار «آزادی فلسطین» سر دادند. پیش از این نیز تجمعاتی گسترده در نقاط مختلف آمریکا در حمایت از غزه برگزار شده بود.
غرب همچنان از گاز روسیه استفاده می‌کند
رئیس شرکت گازپروم در اظهاراتی عنوان کرد: اگرچه اتحادیه اروپا ادعا می‌کند دیگر گاز روسیه را مورد استفاده قرار نمی‌دهد، اما همچنان در حال دریافت گاز این کشور است. «الکسی میلر» هیچ‌گونه جزئیاتی از میزان و حجم گاز دریافتی کشورهای اتحادیه اروپا از روسیه ارائه نداد با این حال گفت روسیه در حال حاضر گاز طبیعی خود را از طریق اوکراین به مرکز گازی بومگارتن در اتریش منتقل می‌کند.

 اطلاعات 
اتحاد کشورهای اسلامی، عرصه را برای بازی‌سازی واشنگتن به نفع رژیم آپارتاید تنگ می‌کند
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که همراه با رئیس جمهوری برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به ریاض سفر کرده بود، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اجرای ۱۰پیشنهاد عملیاتی رئیس جمهوری در نشست مشترک سران کشورهای اسلامی و عربی، می‌تواند فوراً جنایات صهیونیست‌ها در غزه را متوقف و راه ارسال گسترده کمک‌های انسان‌دوستانه را باز کند.اتحاد کشورهای اسلامی عرصه را برای بازی‌سازی واشنگتن به نفع رژیم آپارتاید تنگ می‌کند.

 شهروند 
پرتاب ماهواره‌ کوثر و هدهد به تأخیر افتاد
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان امیدفضا از به تأخیر افتادن پرتاب ماهواره‌های کوثر و هدهد خبر داد.شهرابی درباره چرایی تأخیر در پرتاب ماهواره‌های ایرانی کوثر و هدهد تولید این شرکت گفت: «محموله اصلی پرتابگر سایوز تغییر کرده است و پرتاب همه ماهواره‌های محموله فرعی نیز متناسب با آن باید به تأخیر بیفتد.»
شرکت امید فضا با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی و ساخت ماهواره و کاربرد آن در پایین‌دست صنعت فضایی، یعنی کاربرد برای شهروندان، گام نهاده است. این کنسرسیوم تا امروز موفق به ساخت ٢ ماهواره هدهد و کوثر شده است؛ این دو ماهواره قرار بود با همکاری کشور روسیه در دسامبر ٢٠٢٣یعنی آذر ماه ١۴٠٢به مدار لئو پرتاب شود که این پرتاب به تأخیر افتاد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ارتباط پیروان ادیان و تأکید بر مشترکات راه حل مشکلات جامعه بشری است
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری سفیر جدید ایران در واتیکان با تاکید بر ارتباط با پیروان ادیان الهی گفت: بدون شک با تأکید برمشترکات می‌توان گام های مؤثری برداشت. این مرجع تقلید دنیای امروز را بسیار متفاوت از قبل توصیف کرد و افزود: رهبران ادیان آسمانی نمی توانند نسبت‌ به این موضوع بی تفاوت باشند. وی با توجه به سوابق علمی و تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین مختاری ابراز کرد: دعا می کنم ان‌ شاءالله در این عرصه نیز موفق باشید.

بیدار شدن وجدان‌های بشری از برکات طوفان الاقصی بود
ایسنا/ آیت‌الله رجبی در همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقه‌ای و جهانی»با اشاره به درد و زجر مردم فلسطین طی ۷۰ سال اشغال این کشور توسط صهیونیست ها و مقاومت ملت فلسطین اظهار کرد: جنایاتی که امروز در غزه در حال رخ دادن است فطرت‌های انسانی را به درد آورده و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به خیابان‌ها آمدند که امیدواریم این امر موجب از بین رفتن زودتر رژیم صهیونیستی شود. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: حوادث فلسطین، ملت‌های اسلامی را بیدار کرده است و همه کشورهای اسلامی باید بدانند که با این دشمن عنود مواجه هستند؛ جهان امروز متوجه شد که چه رژیم خونخواری در این دنیا وجود دارد که با انواع سلاح‌ها به دنبال کشتار مردم مظلوم فلسطین است. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: دشمن با جنگ ترکیبی تلاش می‌کرد تا ملت‌های اسلامی را نسبت به ظلم بی‌تفاوت کند، اما طوفان الاقصی اجازه این کار را نداد و این عملیات وجدان‌ها و ارزش‌های فطری بشریت را بیدار کرد و ملت‌ها امروز منطق عقلانی خود را هوشیار می‌بینند.

مجلس خبرگان تضمین‌کننده استمرار و تداوم مشروعیت نظام اسلامی است
رسا/ آیت‌الله کعبی با اشاره به نقش و جایگاه مجلس خبرگان، گفت: مجلس خبرگان رهبری نماد مردم‌سالاری دینی ولنگرگاه اطمینان مردم به سلامت نظام اسلامی است. وی درادامه گفت: مجلس خبرگان رهبری پشتیبانی مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی است؛ مجلس خبرگان رهبری تبلور جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی است؛ مجلس خبرگان رهبری واسط بین مردم و نظام اسلامی است. عضو جامعه مدرسین همچنین خاطرنشان کرد: اگر ما نگاهمان به ولایت فقیه یک رهبری تمدنی است، قطعاً یک مجلس فعال و کارآمد در تراز رهبری و ولایت‌فقیه که پرچم تمدن اسلامی را در دوران معاصر به دست گرفته است، باید وجود داشته باشد و آن مجلس خبرگان رهبری است و از این لحاظ مجلس خبرگان رهبری تضمین‌کننده استمرار و تداوم مشروعیت نظام اسلامی است.

انهدام شبکه فعال قاچاق سلاح و مهمات شرق کشور
باشگاه خبرنگاران/ دادستان کهنوج از انهدام یک شبکه قاچاق سلاح جنگی که به صورت گسترده در شرق و جنوب شرق کشور فعالیت داشت، خبر داد. امید رضایی گفت: در این رابطه ۳۶ قبضه سلاح جنگی از نوع کلت کمری کشف و ضبط شد. او در تشریح جزئیات این خبر بیان داشت: پس از انجام یک سری اقدامات فنی و منسجم اطلاعاتی، اعضای این شبکه قاچاق سلاح و مهمات جنگی از سوی سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات استان کرمان مورد شناسایی قرار گرفتند. این مقام قضایی بیان کرد: قاچاقچیان این محموله سلاح را از مرز‌های شرقی وارد کشور می کردند و قصد توزیع در استان‌های عمقی کشور را داشتند.

حکم اعدام عاملان بمب‌گذاری در چند منطقه از زاهدان اجرا شد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از اجرای حکم ۳ نفر از عاملان بمب گذاری درشهرزاهدان خبرداد. حجت‌الاسلام مصطفوی‌نیا اظهار کرد: در پی گزارش واصله مبنی بر دستگیری ۳ متهم به نام‌های محمد براهویی انجمنی، محمد کریم بارکزایی آکسون و ادریس بیلرانی به اتهام همکاری با گروهک تروریستی جیش الظلم، پرونده این افراد به دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان ارسال شد. وی افزود: در مرحله تحقیقات و تکمیل پرونده از منزل یکی از متهمان در اطراف شهر زاهدان تجهیزات ساخت بمب شامل ۲ عدد ریموت ارتباطی، فتیله انفجاری، بیست و سه عدد چاشنی الکترونیک، مواد شیمیایی گوگرد، ۷ عدد سری الکترونیکی و همچنین یک محموله انفجاری به وزن ۲۴ کیلو گرم کشف شد. رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: دیوان عالی کشور پس از بررسی و رسیدگی، ضمن رد فرجام خواهی، حکم صادر از سوی دادگاه را تایید و ابرام کرد.

آمریکا در یک شب سه مرحله با ایران مکاتبه و تمنا داشت
فارس/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: آمریکایی‌ها ایران را تهدید نمی‌کنند. آن‌ها در مکاتباتی که دارند بعضاً در یک شب سه مرحله با ایران مکاتبه داشتند و همه این مکاتبات با زبان تمنا و خواهش است. سردار حاجی‌زاده صبح امروزدر حاشیه برگزاری کنگره بزرگداشت شهید طهرانی‌مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش ایران نسبت به گسترش جنگ به لبنان و حزب‌الله، خاطرنشان کرد: امروز جنگ گسترش پیدا کرده است و لبنان درگیر است. احتمال دارد حد درگیری‌ها از این هم بیشتر شود، آینده مبهم است، ولی ایران آماده همه شرایط است. وی تصریح کرد: ایران در شرایطی نیست که کسی بخواهد او را تهدید کند ما در اوج قدرت هستیم و برای همه شرایط خود را آماده کرده‌ایم.

آواره شدن بیش از ۲۵۰ هزار صهیونیست
مهر/ یک مرکز مطالعات صهیونیستی گزارش داد که بیش از ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست از زمان آغاز عملیات الاقصی ازمناطق اشغالی فرار کرده اند. مرکز مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو اعلام کرد که از آغاز جنگ، ۶۴ شهرک صهیونیست‌نشین در شمال و جنوب اراضی اشغالی تخلیه شده‌اند. این مرکز همچنین اعلام کرد که «از آغاز جنگ بیش از ۹۵۰۰ موشک و راکت به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است. این مرکز در ادامه فاش کرد که ۷۲۶۲ صهیونیست از آغاز جنگ مجروح شده اند و از آغاز جنگ، آژیر خطر در ۶۵۴ شهر و شهرک صهیونیست در سراسر اراضی اشغالی به صدا درآمده است.

کشته شدن آمریکایی‌ها در حمله به شرق سوریه
مهر/ منابع خبری از کشته و زخمی شدن جمعی از نظامیان آمریکایی در نتیجه حمله موشکی گروه‌های مقاومت مردمی به پایگاه الکونیکو در شرق سوریه خبر دادند. همچنین گفته شده که دومین پاسخ گروه‌های مقاومت به آمریکا با هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی در الشدادی در الحسکه در شمال شرق سوریه انجام شده و این حمله با ۳ پهپاد صورت گرفته است. در این ارتباط نیروهای مقاومت مردمی، پایگاه نظامی آمریکایی ها را با ۱۵ موشک بمباران کردند و این موشک‌ها به اهداف خود اصابت کرد و منجر به انفجارهای شدید در این پایگاه‌ها واقع در شرق سوریه شد.

بیمارستان‌های غزه محلی برای مرگ و ویرانی
ایرنا/ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که بیمارستان‌های غزه به محلی برای مرگ و ویرانی تبدیل شده‌اند و جهان نمی تواند در چنین شرایطی سکوت کند. ادهانوم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: سازمان جهانی بهداشت توانسته با متخصصان بهداشتی در بیمارستان الشفا در غزه تماس گرفته و اطلاع یافته که این بیمارستان علاوه بر قطعی اینترنت در سه روز گذشته، اکنون آب و برق نیز ندارد که این مسأله به شدت توان ما برای ارائه کمک‌های بهداشتی اساسی و کلیدی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: بیمارستان‌ شفا و اطراف آن و دیگر بیمارستان‌های نوار غزه هدف مستقیم و مداوم حملات و بمباران ارتش رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *