خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۲۰

**آیت الله العظمی سبحانی: احیای آثار امام خمینی به احیای اندیشه و راه و رسم ایشان است** آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: لزوم تربیت نیروی انسانی کارآمد و انقلابی** آیت‌الله خاتمی: کشورهای عربی با اسرائیل قطع رابطه کنند** آیت الله اعرافی: حوادث غزه ثابت کرد رژیم صهیونیستی برای همه کشورهای منطقه خطر دارد** آیت الله نکونام: نسبت به عمر خود بخیل‌تر از درهم و دینار دنیایی باشیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده‌است
وزیر خارجه و شیخ محمد‌بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در گفت‌وگویی تلفنی، درباره آخرین تحولات مربوط به فلسطین و اوضاع جاری در غزه به رایزنی پرداختند. وزیر امورخارجه در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: به‌ دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده‌است. امیرعبداللهیان و همتای قطری در این تماس تلفنی ضمن محکوم کردن شدید حملات رژیم‌صهیونیستی علیه غیرنظامیان و ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت انسانی در غزه و تداوم حملات نظامی گسترده علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان، در‌خصوص راه‌های سیاسی پایان بخشیدن به حملات وحشیانه رژیم اسرائیل، برقراری فوری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی مستمر برای مردم تحت محاصره و جنگ‌زده غزه به گفت‌وگو پرداختند.
نامه اسلامی به گروسی درباره تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی
اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان انعکاس پیامد‌های خطرات ناشی از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای توسط رژیم جعلی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نامه‌ ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم‌ صهیونستی در غزه، خواهان واکنش رافائل گروسی نسبت به اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات رژیم جعلی اسرائیل در استفاده از بمب اتمی به ‌عنوان گزینه‌ای برای حمله به مردم مظلوم فلسطین و همچنین انعکاس پیامد‌های آن به شورای امنیت سازمان ملل شد.

 همشهری
تجمعی برای حمایت از مردم غزه
تجمع هیأت‌های رزمندگان استان و شهر تهران در حمایت از مردم مظلوم غزه، صبح جمعه (دیروز) در میدان فلسطین تهران برگزار شد. این تجمع با حضور جمعی از آزادگان و پیشکسوتان دفاع‌مقدس، مدافعان حرم و اعضای هیأت‌های رزمندگان اسلامشهر و استان تهران برگزار شد.
مهلت ۴ روزه به داوطلبان انتخابات مجلس برای اعتراض به نتایج بررسی صلاحیت‌ها
هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود اعلام کرد داوطلبان برای اعتراض به نتایج بررسی صلاحیت‌ها، ۴ روز فرصت دارند.متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است: به اطلاع داوطلبان محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند: به استناد تبصره ماده ۶۱ قانون انتخابات و در راستای رعایت حقوق داوطلبان مجلس شورای اسلامی، اشخاصی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه، مورد تأیید قرار نگرفته و یا احراز نشده، می‌توانند به مدت ۴ روز از تاریخ ۲۱/۸/۱۴۰۲ تا ۲۴/۸/۱۴۰۲ از ساعت ۸ الی ۱۸ اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت کنند.
گفتنی است دلایل ردصلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از طریق فرمانداری‌ها به اطلاع افراد رسیده ‌است.
اشغالگر را دفن خواهیم کرد
اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس، خواهان تشدید مقابله در کرانه باختری با دشمن جنایتکار شد. وی تصریح کرد، مقاومت همچنان میدان را در دست دارد و اجازه نخواهد داد که اشغالگر در غزه باقی بماند، بلکه آن را بیرون کرده یا در شن‌های خود دفن خواهد کرد.

 کیهان 
باید توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام عملی شود
رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام و عملی شود که حتماً بتواند بازدارندگی سریع در منطقه داشته باشد و شرایط در قبال این جنایاتی که هر ساعت از آن می‌گذرد، بیشتر مردم جهان را نگران می‌کند، تغییر کند.آیت‌الله رئیسی، شامگاه پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفر به دو کشور منطقه آسیای میانه در سخنانی درباره نتایج و دستاوردهای سفرش به تاجیکستان و ازبکستان تصریح کرد: سفر ما به ازبکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بود که سازمان و بستر مهمی برای ارتباط اعضا است.رئیس‌جمهور افزود: مهم‌ترین موضوعات مطرح در این اجلاس مسئله ترانزیت، تسهیل تجارت و به‌ویژه تجارت درون‌منطقه‌ای، تسهیل امور گمرکی، مسئله قابل توجه محیط زیست، توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری بود. اعضا درباره مسائل مطرح نقطه‌نظرات متفاوتی داشتند، اما تقریبا همه اعضا درباره مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند.
منظورم از گروگان‌‎ها رژیم صهیونیستی و پایگاه‌های آمریکا در منطقه بود
محسن رفیق‌دوست درباره اظهارات خود در شبکه ۳ سیما مبنی بر اینکه «از قدرت‌های دنیا گروگان‌هایی داریم که در صورت حمله به ما، در نیم ساعت آنها را از بین می‌بریم»، گفت: منظور من از گروگان‌هایی که در منطقه داریم، اولا خود رژیم صهیونیستی است که اگر واقعا به مملکت ما تعرض شود، او از بین خواهد رفت. بعد هم پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه است.
حملات بی‌امان به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه
مقاومت عراق: کار ما بود
مقاومت اسلامی عراق، پنج‌شنبه شب، بار دیگر پایگاه آمریکایی الحریر در شمال اربیل را با استفاده از پهپاد انتحاری هدف حمله قرار داد. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رزمندگان مقاومت اسلامی عراق، پایگاه اشغالگران آمریکایی حریر را با دو پهپاد هدف قرار دادند که مستقیماً به هدف اصابت کرد.» چند ساعت قبل از آن نیز، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز پنج‌شنبه در سه نوبت پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در غرب عراق را با «سلاح‌های مختلف» هدف مستقیم خود قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق همچنین اعلام کرد: «پایگاه اشغالگران آمریکایی در التنف سوریه را با پهپاد هدف حمله قرار دادیم و مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کرده است.»

 ایران 
اسرائیل شهروندان خودش را کشته است
تصاویری از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است که ثابت می‌کند هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل سربازان و غیرنظامیان خود را در هفتم اکتبر به کشتن داده است. به گزارش پایگاه خبری«The Cradle» مستقر در لبنان، ارتش اسرائیل از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، تصاویری از صدها خودرو سوخته و آسیب دیده را منتشر کرده که در حال حرکت به جشنواره موسیقی «نوا» بوده‌اند اما در نتیجه حمله نیروهای اسرائیلی در جریان شروع عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر کشته شده‌اند. جشنواره «نوا» در محلی برگزار شد که تنها پنج کیلومتر دورتر از مرز غزه فاصله داشت. این یکی از اولین اهدافی بود که مبارزان مقاومت فلسطین در زمان خروج از غزه با حمله به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی هدف قرار دادند. اسرائیل مدعی است مردمی که در محل جشنواره حضور داشته‌اند توسط نیروهای فلسطینی که ساعاتی پس از حمله حماس از حصار مرزی باز غزه سرازیر شده بودند، کشته شدند با این حال تصاویراخیر از خودروهای شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی که گفته می‌شد مورد حملات نیروهای حماس قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد این خودروها توسط هلیکوپترهای اسرائیل منهدم شده‌اند. تصاویر جدید، گزارش‌های قبلی را تأیید می‌کند که می‌گویند ارتش اسرائیل مسئول بسیاری از تلفات در اولین روز عملیات طوفان الاقصی است. بنا به این گزارش، خلبانان اسرائیلی در حالی شهروندان خود را هدف حمله قرار دادند که از همان ساعات اولیه حمله در تشخیص نیروها و وضعیت جاری در صحنه میدانی دچار مشکل شده بودند و بنابراین تصمیم گرفتند همه محدودیت‌ها را نادیده بگیرند و به حملات کور اقدام کنند.
وقتی مهاجرانی هم منتقد ظریف می شود!
عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد در دولت اصلاحات با اشاره به اظهارات اخیر جواد ظریف که مدعی شده بود مردم از سیاست نظام در دفاع از فلسطین خسته شده‌اند، در صفحه شخصی خود نوشت: «چرا دکتر ظریف هر از گاهى دسته گل به آب مى دهد!؟» مهاجرانی در ادامه همین نوشته به مصادیقی از اظهارات شاذ وزیر سابق امورخارجه در دولت‌های دوازدهم و یازدهم اشاره و تصریح کرد: «ماجراى دیپلماسى و میدان و درجه محبوبیت! /ماجراى نابودى امکانات دفاعى کشور در برابر امریکا و داستان تور بهنگام شدن اطلاعات… /و اکنون: ماجراى خستگى مردم و حاکمان.» وی اما در انتهای نوشته خود با کنایه به ظریف گفت: «ما روستاییان هنگام سختى کار به یکدیگر مى گفتیم: خدا قوت!» گفتنی است، ظریف اخیراً طی سخنانی گفته بود: « اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند، برای هیچکدام از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد؛ آنی که بمب می خورد، از بین می‌رود و تحریم می شود، مردم ایران هستند.» این سخنان با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شده بود؛ بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که این بخش از اظهارات ظریف با تکیه غیرواقعی بر گزاره «جنگ‌هراسی» در افکار عمومی ایرانیان، پازل دولت امریکا در تداوم نسل‌کشی در غزه را تکمیل می‌کند.
امضای ۵ سند تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان
در جریان سفر هیأت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، پنج سند تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید. این اسناد، پنجشنبه گذشته و با حضور محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت افغانستان و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت این کشور صورت گرفت. کاظمی قمی در این نشست، با بیان اینکه بیشترین تأثیرات از افغانستان بر محیط ایران وجود دارد و به همین دلیل همکاری‌های اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک می‌کند، تصریح کرد: سیاست ایران همواره کمک به مردم افغانستان بوده و آرزوی ما این است که منطقه ما هر چه زودتر به دست مقاومت از دست متجاوزان آزاد شود. ملا عبدالغنی برادر آخوند نیز در حاشیه این نشست، با بیان اینکه امریکا نمی‌تواند در امور افغانستان مداخله کند و تنها در بخش اقتصادی می‌تواند ورود کند، اظهارکرد: موضع ما در این باره این است که امریکایی‌ها به دنبال ایجاد موانعی هستند تا مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند و همچنین گاهی اوقات نیز در موضوعات سیاسی افغانستان مداخله می‌کنند. نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان هم در حاشیه این مراسم، با بیان اینکه در صحنه عمل، موافقتنامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و دنبال افزایش تبادلات به ۱۰میلیارد دلار هستیم، گفت اما این امر به سادگی امکا‌نپذیر نیست و تلاش زیادی می‌خواهد نه‌تنها روابط تجاری را باید به سطح بالا برسانیم؛ بلکه به سطح منطقه ارتقا و سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم.وی با اشاره به بازدیدهای خود از بخش‌های اقتصادی ایران گفت: دیگر نیازی به اروپا نداریم، بلکه ایران در همسایگی ما از فناوری بالایی برخوردار است.

 وطن امروز 
کشورهای عربی با اسرائیل قطع رابطه کنند
آیت‌الله خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها درغزه اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها، آنقدر وحشیانه است که بیمارستان‌ها را می‌زنند اما رئیس‌جمهور منفور آمریکا می‌گوید این کار، کار اسرائیل نبود و کار حماس بود. حماس، خمپاره دارد و آیا با خمپاره می‌شود این خسارات را وارد کرد؟وی افزود: آبروی اینها رفته است و امروز شعار مرگ بر اسرائیل، شعار جهان است. وعده قرآن این است که این رژیم، سرانجامی جز ذلت و سقوط ندارد. خون شهدای فلسطینی، قطعا صهیونیست‌ها و حامیان آنها را زمینگیر خواهد کرد.آیت‌الله خاتمی گفت: در خط مقدم این جنایات، رژیم سفاک و جلاد صهیونیستی قرار دارد اما جانیان دیگر این صحنه، جنایات‌شان کمتر از اسرائیل نیست؛ دست آمریکایی‌ها به خون مظلومان آلوده است.وی با اشاره به لزوم واکنش مناسب دولت‌های عربی به وقایع غزه اظهار کرد: کمترین انتظار از دولت‌های عربی، قطع ارتباط با این رژیم است. شما داشتید برای ارتباط با رژیم صهیونیستی با همدیگر مسابقه می‌دادید و تا چه زمانی می‌خواهید این ارتباط منحوس را داشته باشید؛ به خودتان بیایید.آیت‌الله خاتمی با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرد: طبیعی است همه نامزدها وارد مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری نشوند. نظام، سرمایه همه ما است و آبروی این نظام را باید آبروی خودمان بدانیم. آنهایی که واجد شرایط نمی‌شوند، نه ناامید شوند و نه مردم را ناامید کنند.
۲۸۷ نفر داوطلب مجلس خبرگان شدند
ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری در ششمین روز به طور همزمان در ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری‌های مراکز استان‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر دیروز انجام شد و با آخرین آمار اعلامی از سوی محسن اسلامی، ۲۸۷ داوطلب برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند.اسلامی همچنین پیرامون روند بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردادماه امسال ابلاغ شد، بررسی صلاحیت‌ها بعد از پایان ثبت‌نام نهایی در سوم آبان‌ماه به مراجع پنجگانه ارسال و وزارت کشور و این ۵ دستگاه صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند که با انجام استعلام‌ها این فرآیند به اتمام رسید. سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: همچنین نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان‌ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ شد و تا ساعت ٢۴ پنجشنبه ١٨ آبان‌ماه ادامه داشت. اسلامی افزود: با پایان یافتن بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در هیات‌های اجرایی، از صبح روز جمعه ۱۹ آبان نتایج جهت اطلاع داوطلبان ابلاغ شد و این روند تا ٢٠ آبان ادامه دارد.
تجمع مردم و دانشجویان در مقابل سفارت ترکیه
پنجشنبه گذشته جمعی از مردم و دانشجویان در محکومیت و اعتراض به صادرات نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی، مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند.تجمع‌کنندگان رفتار دوگانه کشور ترکیه در موضوع فلسطین را محکوم کردند و خواستار توقف صادرات نفت و ارزاق این کشور به رژیم صهیونیستی شدند. دانشجویان و مردم حاضر در این تجمع با سر دادن شعارهایی کشتار مردم مظلوم فلسطین را محکوم کرده و از مجامع بین‌المللی خواستند در مقابل کودک‌کشان غاصب صهیونیستی سکوت نکنند.

 جوان
هیچ‌کسی نمی‌تواند کابوس مرگ را از اذهان اسرائیلی‌ها خارج کند
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه رژیم‌ صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی با شکست سنگین و غیرقابل بازگشت مواجه شده است، اظهار کرد: غزه امروز به مدفن امریکا و رژیم‌صهیونیستی تبدیل شده و دیگر رژیم غاصب قدس نمی‌تواند قدرت ازدست رفته خود را بازیابی کند. کار رژیم‌صهیونیستی و دیگر کشور‌های غربی به جایی رسیده است که تصور می‌کنند با کشتن کودکان در غزه صاحب شکوت و قدرت می‌شوند، ولی بدانند که نمی‌توانند به اهداف خود برسند. وی با بیان اینکه ترس در قلب مسلمانان با حرکت جوانان فلسطینی از بین رفته است، گفت: کابوس نابودی دیگر از ذهن رژیم‌صهیونیستی و امریکا خارج نمی‌شود و همگان بدانند غزه پیروز است و این سنت الهی است.

 مردم سالاری 
تاکید نماینده ایران بر استقلال گروه‌های مقاومت
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: میان ایران و گروههای مقاومت همکاری و تشریک مساعی وجود دارد اما ایران دستور انجام هیچ عملیاتی را نمی‌دهد.وی با بیان اینکه «ما به صراحت گفته‌‌ایم که ایران دخالتی در هیچ یک از حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه ندارد»، گفت که هرگونه حمله به نیروهای آمریکا در عراق و سوریه با تصمیم خود گروهها گرفته می‌شود. ایروانی گفت که هیچ «گفت‌وگوی مستقیمی» درباره درگیری در اسرائیل با همتای آمریکایی خود در سازمان ملل نداشته است. ایروانی درباره جنگ غزه نیز گفت: «ایران تاکید کرده است که ما قصد گسترش این جبهه جنگی را نداریم.» سفیر ایران افزود که دیگران هم باید نقش خودشان را در این زمینه ایفا کنند. او اشاره کرد در صورت ادامه درگیری‌ها در غزه، جنگ ممکن است گسترش پیدا کند.

 قدس 
آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد عمدی با انگیزه شخصی
وحیدی، وزیر کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عمدی بودن حادثه آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود قطعی است؟ پاسخ داد: بله، اینکه فردی از بیرون وارد مجموعه شده و مواد اشتعال‌زا را ریخته و موجب آتش‌سوزی شده، از نظر فراجا و دستگاه‌های اطلاعاتی قطعی شده است. انگیزه این فرد هم گویا خصومت با گردانندگان این کمپ بوده است.
نوه «هنیه» به شهادت رسید
«روی همام اسماعیل هنیه» نوه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در جریان بمباران غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. وی که دانشجوی رشته پزشکی بود در جریان حملات بی‌رحمانه و ددمنشانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در نتیجه بمباران مدرسه «البراق» به جمع شهدای فلسطینی پیوست.
حامیان فلسطین دفتر نیویورک تایمز را اشغال کردند
گروهی از حامیان فلسطین در آمریکا در اعتراض به نحوه پوشش خبری روزنامه نیویورک تایمز از جنگ غزه، دفتر این رسانه آمریکایی را برای مدتی اشغال کردند و ضمن اعتراض به خط خبری این روزنامه، خواستار آتش‌بس در غزه شدند. معترضان این روزنامه را به همدستی با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی متهم کردند و با سر دادن شعارهایی خواستند «راستش را بگوید».
انتقاد وزیر کشور انگلیس از پلیس در موضوع فلسطین!
سوئلا براوِرمن، وزیر کشور انگلیس همگام با مواضع دولت لندن در حمایت از رژیم صهیونیستی و حملات وحشیانه به نوار غزه، نیروهای پلیس متروپولیتن لندن را به حمایت و مدارا با تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین متهم کرد! وزیر کشور پرحاشیه انگلیس که هفته پیش در اظهاراتی توهین‌آمیز تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در لندن را راهپیمایی نفرت‌انگیز توصیف کرده بود، ادعاها علیه تظاهرات‌کنندگان را تکرار و ادعا کرد: «من باور نمی‌کنم این راهپیمایی‌ها صرفاً برای کمک به غزه باشد».

 اعتماد
موضع جدید بن سلمان در مورد جنگ غزه
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در آغاز اجلاس سعودی-آفریقایی در ریاض نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد. وی گفت که «کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه باید متوقف شود.» بن سلمان همچنین خواستار توقف جنگ در نوار غزه و ارسال کمک شد. ولیعهد عربستان در ادامه تاکید کرد: عربستان و کشورهای آفریقایی همگی از تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در منطقه حمایت می‌کنند. ریاض روز جمعه میزبان نشست سران عربستان و آفریقا بود که در آن همکاری‌های راهبردی بین دو طرف در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

 اطلاعات 
دستیابی حزب الله به موشک‌های «یاخونت» روسیه
خبرگزاری رویترز اذعان به تهدید موشکی حزب الله لبنان علیه ناوهای رزمی آمریکا در منطقه، از دستیابی حزب الله به موشک‌های قدرتمند ضد کشتی «یاخونت» روسیه خبر داد.بر پایه این گزارش، این موشک‌ها ۳۰۰کیلومتر برد دارند و بر ضد ناوها و ناوچه‌ها استفاده می‌شوند.گفتنی است سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود گفته بود استقرار ناوهای جنگی آمریکا در دریای مدیترانه ما را نمی‌ترساند و نخواهد ترساند و ما برای مقابله با ناوگان‌هایی که با آن ما را تهدید می‌کنند، آماده شده‌ایم. خبر دیگر اینکه حزب الله لبنان نظامیان رژیم صهیونیستی را در پایگاه «دوویو» در مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی هدف قرار داد. در چنین شرایطی رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ساکنان شهرها و شهرک‌های صهیونیستی نزدیک مرز لبنان به شکل بی سابقه‌ای به سمت مناطق جنوبی مهاجرت کرده‌اند و تمامی شهرها و شهرک‌های منطقه «الجلیل الاعلی» خالی شده اند.

 شهروند 
دستور رئیس‌جمهور در مورد تدوین برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور
رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد تا با همکاری مجلس و قوه قضاییه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا‌محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف ۳ ماه آینده تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر شش‌ماهه، فرایند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد. در ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری تصریح شده است که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و همه دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم را در مهلت شش‌ماهه ارائه کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

احیای آثار امام خمینی (ره) به احیای اندیشه و راه و رسم ایشان است
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی -قدس سره- با اشاره به جایگاه وکالت در قران و سنت و روایات و شواهد تاریخی آن تصریح کردند: این پدیده اجتماعى در میان مراجع نیز حاکم بود، مراجع پیشین انجام کارهایى را به افراد مورد وثوق مى سپردند تا امور دینى به صورت کامل انجام گیرد. ایشان در ادامه افزودند: وکلاى حضرت امام خمینى (ره) بر دو نوعند: گروهى وکیل اند و گروهى مجاز. ایشان در مورد اعطاء وکالت یا اجازه اخذ وجوه کمال احتیاط را داشت تا دو نفر کسى را توثیق نکنند اقدام نمى کرد. اکنون گروهى از این افراد در گذشته اند و گروهى در قید حیات هستند. این نشست براى احیاء این بخش از زندگى استاد محترم است که بسیار مغتنم مى باشد. احیاء آثار امام به صورت گسترده، احیاء فکر و اندیشه راه و رسم اوست. خوشبختانه در این موضوع کارهاى خوبى انجام گرفته است فقط یک موضوع باقى مانده و آن آثار ادبى ایشان است که بخشى از آنها در موالید ائمه سروده شده و قسمتى داراى روح عرفانى و الهى است، این دیوان ایشان در دست نیست، گویا، در حال حیات ایشان در قم مورد دستبرد قرار گرفته است.

لزوم تربیت نیروی انسانی کارآمد و انقلابی
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار بارئیس دانشگاه معارف اسلامی و معاونین وی با اشاره به نیاز کشور به نیروی انسانی کارآمد و انقلابی گفت: ما در کشور کمبود منابع انسانی داریم؛ البته نمی‎گویم نیست ولی بین آنچه هست و آنچه باید باشد فاصله زیاد است. اگر نیروهایی با انگیزه در آموزش و پرورش تربیت شوند، این افراد بعد از ورود به دانشگاه دچار خود باختگی نخواهند شد. رئیس جامعه مدرسین ، دانشگاه معارف را مجموعه‌ای با برکت در تربیت کادر و نیروی انسانی مناسب توصیف کرد و ابراز داشت: کار آموزش سختی‌های خود را دارد. اساساً تربیت کادر و نیروی مناسب آن هم در جایگاه استاد، کار ساده‌ای نیست. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود، شهید مطهری را به عنوان یک الگوی مناسب در مسئله آموزش و تربیت مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ما باید افرادی را مثل شهید مطهری تربیت کنیم که زمانی که امتحان معقول و منقول شرکت کرده بود گفتند اگر نمره بالاتر از بیست داشتیم به شما می دادیم حیف که نمره بالاتر از بیست نداریم.

حوادث غزه ثابت کرد رژیم صهیونیستی برای همه کشورهای منطقه خطر دارد
رسا/ آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کسانی که در وجود خود توان برنامه ریزی و تأثیرگذاری در صحنه سیاست کشور را می بینند باید شرکت کنند و مردم نیز باید با حضور خود کشور را کمک کنند؛ انتخابات خبرگان رهبری نیز بسیار مهم بوده و از یک منظر از همه انتخابات های دیگر مهم تر است. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از سکوت و اقدامات تشریفاتی کشورهای عربی و اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: روزی ملت¬های جهان اسلام در برابر شما خائن ها و بی تفاوت¬های جهان اسلام خواهند ایستاد. وی با بیان اینکه اسرائیل فقط برای فلسطین خطر نیست، تأکید کرد: این غاصبان برای همه عالم خطر هستند. وی درادامه با اشاره به شکست های رژیم صهیونیستی از ملت غزه گفت: ضربه¬ای کارآمد به صهیونیست ها وارد شد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.

نسبت به عمر خود بخیل‌تر از درهم و دینار دنیایی باشیم
حوزه/ آیت الله نکونام گلپایگانی در جمع طلاب و فضلای گلپایگانی مقیم قم، اظهار داشت: همان‌طور که انسان نسبت به سرمایه مالی خود اهتمام می‌ورزد تا آسیبی بدان نرسد، باید نسبت به عمر بخیل‌تر از درهم و دینارهای دنیایی باشد و از آن مراقبت نماید تا عمرش در اموری که برای انسان باقی نمی‌ماند ضایع نگردد؛ چرا که ساعات عمر برگشت‌ناپذیر است. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر این که اگر دنیا را خوب بشناسیم، در بهره‌گیری از عمر بهتر عمل خواهیم نمود، اظهار داشت: شناخت دنیا واعظی بزرگ برای بهره‌گیری از ظرفیت دنیا در عمل به واجبات و ترک محرمات است. این استاد حوزه سرمایه عمر را از بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسان توصیف نمود و با بیان این که روایات اسلامی تعابیر عجیبی نسبت به این سرمایه ارزشمند دارد، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند «الْعُمْرُ قَصیرٌ وَ الْعِلْمُ کثیرٌ، فَخُذوا مِنْ کلِّ عِلْمٍ ظُروفَهُ وَ دَعوا فُضولَهُ»؛ عمر کوتاه است و علم زیاد (آموختنی زیاد) پس، از هر علمی آن خوبی‌هایش را بگیرید و زیادی‌هایش را رها کنید.

بایدن به رأی‌دهندگان مسلمان خیانت کرد
ایرنا/ «شورای روابط آمریکایی – اسلامی» با بیان اینکه دولت جو بایدن به رای‌دهندگان مسلمان در آمریکا خیانت کرده است، گفت که رئیس جمهوری ایالات متحده در جنگ غزه «مردم ما را نادیده گرفته» و «ما نیز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ او را نادیده خواهیم گرفت. «نهاد عوض» رئیس فلسطینی -آمریکایی این شورا در مصاحبه‌ای ویدیویی با خبرگزاری آناتولی گفت: ما مستقیما به او گفتیم که اگر خواستار آتش‌بس فوری نشود در سال ۲۰۲۴ رای ما را نخواهد داشت. وی افزود: امکان ندارد به او رای داده یا هیچ گونه حمایتی از وی به عمل بیاوریم. نهاد عوض تصریح کرد: دولت بایدن وعده داده بود که در عرصه داخلی و خارجی حقوق بشر را در کانون سیاست‌هایش قرار خواهد داد. اما از دیدگاه ما، او به رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی و جنبش حامی فلسطین خیانت کرده است. وی افزود: چیزی که ما می‌بینیم نقض کامل حقوق بشر، کرامت و برابری همه انسان‌ها در خارج از آمریکا خصوصا فلسطینی‌هاست.

نتانیاهو درخواست برای توقف کشتار غیر نظامیان را رد کرد
فارس/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رد درخواست رئیس‌جمهور فرانسه درباره کشتار زنان و کودکان غزه گفت که حماس مسئول مرگ غیرنظامیان است و نباید تل‌آویو را محکوم کرد. رئیس‌جمهور فرانسه بامداد شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت که اسرائیل باید کشتن کودکان و زنان در غزه را متوقف کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن ۳۶ روز جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه و به شهادت رساندن بیش از ۱۱ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، گفت: «در حالیکه اسرائیل هر اقدامی را برای خودداری از آسیب زدن به غیرنظامیان انجام می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا از مناطق درگیری خارج شوند، حماس داعش هر اقدامی را انجام می‌دهد تا مانع از خروج آن‌ها به مناطق امن شود و از آن‌ها بعنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کند.» علی‌رغم درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در غزه و خودداری از کشتار غیرنظامیان، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی با اذعان به اینکه «آتش‌بس، تسلیم‌شدن به حماس است»، درباره اهداف اشغالگران از تداوم حملات به نوار غزه، مدعی شد: به دنبال اشغال غزه نیستیم؛ یک دولت غیرنظامی باید تشکیل شود تا دوباره مورد حمله قرار نگیریم.

ضربات کوبنده حزب الله به ارتش اسرائیل
تسنیم/ جنبش حزب الله لبنان اعلام کرد رزمندگان مقاومت اسلامی، یک یگان از نظامیان ارتش رژیم صهیوینستی را در شتولا با موشکهای هدایت شونده هدف قرار داده و تلفاتی به آنها وارد کردند. این بیانیه افزود رزمندگان مقاومت اسلامی، دو تجمع نظامیان رژیم اشغالگر را در حدب البستان و برکه ریشه و حرش الضهیره با موشک هدف قرار دادند. در این بیانیه آمده است هدف قرار دادن تجمعات دشمن در راستای حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آن صورت گرفته است. این بیانیه همچنین از هدف قرار گرفتن موضع نظامی رامیم ارتش رژیم صهیونیستی و تلفات به اشغالگران خبر داده است. مقاومت اسلامی حزب الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: با سه پهپاد تهاجمی به پادگان یتفاح قدیش و تجمعات نظامیان صهیونیست در شرق شهرک صهیونیست نشین حتسودت یوشع حمله کرده و تلفاتی به دشمن وارد کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *