طلیعه ۱۲۸۸ – ۱۳۹۵۰۱۲۶

جمهوری اسلامی ایران اسفندماه سال گذشته در راستای تقویت قدرت دفاعی چند موشک دوربرد تازه را آزمایش کرد؛ رخدادی که در عرصه بین المللی واکنش هایی را به دنبال داشت از جمله چهار کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار برخوردی جدی با این اقدام ایران شدند.

چهار کشور نامبرده که در جریان گفت وگوهای هسته ای، طرف‌های غربیِ مذاکره با ایران بودند با ارسال نامه‌ای برای شورای امنیت مدعی شدند آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در زمینه منع انجام آزمایش موشک‌های بالستیک است. این کشورها همچنین از شورای امنیت خواستند تا به این اقدام ایران پاسخی مناسب دهد.

با این حال در هفته‌های گذشته این موضوع در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت. نکته جالب این که پس از گفت وگوی طولانی اعضا، خبر ویژه‌ای از آن نشست انتشار نیافت و تنها اعلام شد که اعضا در زمینه آزمایش‌های موشکی ایران بحث کردند.

لازم به ذکر است که همان گونه که نمایندگان ایران در نشست با شورای امنیت عنوان کردند بحث موشکی در برجام مطرح نشده و ایران حق دارد به برنامه‌های دفاعی موشکی خود ادامه دهد و این امرناقض برجام نیست. و همان گونه که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، میان قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تفاوت وجود دارد. این موضوع از سوی مقامات آمریکایی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

از سوی دیگر مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد،”از ایران درخواست می‌شود هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد.”

این در حالیست که موشک‌های بالستیک آزمایش شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، با هدف حمل کلاهک سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است. از این رو ادعای مقامات آمریکایی و سه کشور اروپایی مبنی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ در این خصوص  کاملا بیهوده محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه لحن قطعنامه ۲۲۳۱ در این خصوص اساسا الزام‌آور نیست. این موضوعی است که نشریه فارین پالیسی نیز در تحلیل اخیر خود نسبت به آن اشاره کرد.

نشریه فارین پالیسی در این خصوص تاکید کرده است که در واقع آنچه در قطعنامه جدید (۲۲۳۱) آمده نه از لحاظ حقوقی الزام‌آور محسوب می‌شوند و نه به اندازه قطعنامه‌های قبلی فعالیت‌های ایران را محدود می‌کنند.

از سوی دیگر آن چه که بر اساس دستورات اسلام در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تعریف گردیده لزوم آمادگی همیشگی و همه جانبه در مقابل جبهه کفر و استکبار است و آیات مختلف قرآن از جمله آیه ۶۰ سوره انفال «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ» شاهدی گویا بر لزوم عمل به این دستورات است.  (خ-۱۲۸۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *