خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۸

**آیت الله العظمی نوری همدانی: انقلاب اسلامی و کار امام کهنه نخواهد شد** در سفر رئیس‌جمهور به دوشنبه 18 سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید** نيروهاي قسام: 221‌ تانک و نفربر اسرائیل تا کنون نابود شده است** ارتش یمن یک پهپاد «9MQ» آمریکایی را سرنگون کرد** وزارت بهداشت فلسطین: شمار شهدای غزه به بیش از 10500 نفر رسید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
آخرین خبرها از ثبت‌نام خبرگان
چهارشنبه (دیروز)، چهارمین روز ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان‌رهبری بود و براساس آخرین آمارها، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به ۱۲۶نفر رسیده ‌است. این‌ در حالی‌است که روند ثبت‌نام تا ساعت ۱۸ روز شنبه (۲۰آبان) ادامه دارد. گفته می‌شود صادق آملی‌لاریجانی، علیرضا تقوایی، علیرضا سلیمی و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی از داوطلبانی بودند که روز چهارشنبه ثبت‌نام آنها انجام شده‌است.
عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل همچنان مطرح است
وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در پاسخ به سؤالی درباره عادی‌سازی‌ روابط عربستان‌سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: این موضوع روی میز بوده و همچنان هم روی میز است و درباره شکستی که ‌ماه گذشته رخ‌داد، توضیح داده که چرا عربستان سعودی اصرار دارد حل‌وفصل مسئله فلسطین باید بخشی از عادی‌سازی‌ گسترده‌تر روابط در خاورمیانه باشد.
بمباران با بمب‌های فسفری
منابع فلسطینی تأیید کرده‌اند که ارتش رژیم‌صهیونیستی منطقه التوام در شمال غرب غزه را با بمب‌های ممنوعه فسفری بمباران کرده است. در این منطقه درگیری‌های شدیدی بین مبارزان قسام و اشغالگران اسرائیلی در جریان بود و قسام بیش از ۹خودروی زرهی ازجمله ۳دستگاه تانک، یک نفربر نمر و یک خودروی زرهی دیگر را در این منطقه و جنوب غرب غزه منهدم کرده است.
مچ‌گیری شبکه‌های اسرائیلی از یکدیگر
شبکه اسرائیلی ۱۴ نزدیک به نتانیاهو با انتشار یک ویدئو مدعی شده که ارتش «اسرائیل» چند تونل را در غزه کشف کرده و نیروهای ارتش داخل تونل‌ها رفته و نیروهای حماس را کشته‌اند. اما مشخص شد که این ویدئو مربوط به یک‌سال قبل بوده و از داخل غزه نیست. شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی هم مچ شبکه۱۴ را گرفته و به قدیمی بودن کشف این فیلم اشاره کرده است.
نگرانی آمریکا از گرفتار شدن اسرائیل در غزه
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی تأکید کرده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نگران است جنگ جاری در غزه به سبب نبود طرحی از‌پیش تعیین شده توسط تل آویو برای پایان جنگ، به جنگی آمریکایی تبدیل شود.
«زوی بارئیل»، نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت که آمریکایی‌ها نگرانند به سبب ناتوانی اسرائیل در خروج از نوار غزه حتی درصورت پایان دادن به حاکمیت حماس در این باریکه، در باتلاق غزه گرفتار شوند. بارئیل اظهار داشته که آمریکایی‌ها از تجربه عراق و افغانستان آموخته‌اند که ماندن زیاد در یک کشور پس از اشغال آن، موجب ضرر و خسارتی راهبردی خواهد شد.

 کیهان 
۱۸ سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید
در سفر آیت‌الله رئیسی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری و یک بیانیه مشترک امضا کردند.یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلند مدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل‌ونقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهرخواندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.
گفتنی است، آیت‌الله رئیسی، در مراسم تشریفات که مورد استقبال رسمی همتای تاجیکستانی خود قرار گرفته‌ بود و در حالی‌که گروه تشریفات زیر باران بودند، از همراه خود خواست چتر بالای سرش را بردارد.
به‌ عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به ظلم تاریخی به فلسطینیان هستیم
رئیس‌جمهور در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
آیت الله رئیسی نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم. در این نشست، آقای امامعلی رحمان رئیس ‌جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست.
۲۲۱‌ تانک و نفربر اسرائیل تاکنون نابود شده است
نیروهای قسام اعلام کرده‌اند که صهیونیست‌ها تا کنون در ۱۰ روز نبرد زمینی،‌ حدود ۱۲۱ خودروی زرهی (شامل نفربر و بولدوزر) و بیش از ۱۰۰‌تانک مرکاوا را از دست داده‌اند. به عبارت دیگر ارتش اشغالگر در نوار غزه در هر روز، ۲۲‌تانک و خودرو زرهی خود را از دست می‌دهد و اگر جنگ زمینی ادامه یابد این آمار به هزاران مورد هم خواهد رسید.

 ایران
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهید آرمان علی‌وردی
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده قاتلان شهید آرمان علی‌وردی گفت: این پرونده در یکی از شعب دادگاه کیفری یک استان تهران در حال رسیدگی است و تاکنون ۵ جلسه متوالی در مورد رسیدگی به اتهامات متهمان در این شعبه تشکیل شده است و جلسات به لحاظ اهمیت موضوع و لزوم دقت لازم ادامه دارد و پس از رسیدگی قطعاً اطلاع رسانی خواهد شد.

 جمهوری‌اسلامی 
دو سوم آمریکایی‌ها موافق جنایات اسرائیل در غزه نیستند
حمایت کاخ سفید از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، در حالی ادامه دارد که یک نظرسنجی نشان داد که حدود دو سوم آمریکایی‌ها موافق این موضوع نیستند. براساس نظرسنجی آسوشتیدپرس، فقط ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها، رژیم اسرائیل را متحد این کشور می‌دانند.
براساس این نظرسنجی، فقط ۳۶ درصد آمریکایی‌ها با کمک به ارتش رژیم صهیونیستی برای انجام جنایات بیشتر در غزه موافق هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که حدود دوسوم آمریکایی ها(۶۳ درصد)، از رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال جنگ غزه راضی نیستند.

 وطن امروز 
تهدیدات آینده علیه ایران «دریاپایه و هواپایه» خواهد بود
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی» که به ‌همت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دریای عمان و خلیج‌فارس که شاخه‌ای از اقیانوس هند است پیونددهنده قلمروی جدید قاره‌ای دریایی با مشارکت قدرت‌های آسیایی همچون چین، هند و روسیه و همچنین شکل‌گیری قدرت آسیایی و اوراسیایی در ساختار همکاری شانگهای و بریکس در قلمروی دریایی آمریکا و متحدانش است. سردار سرلشکر صفوی دریا را یک فرصت و تهدید دانست و بیان کرد: «فناوری» قدرتی است که هر ۲ طرف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، از طرفی تهدیدات آینده علیه ایران به ‌نظر بنده دریاپایه و هواپایه است و در چنین شرایطی تشخیص درست راهبرد دشمن، تنظیم راهبرد خودمان و استفاده مطلوب از تکنولوژی از اهمیت خاصی برخوردار است.دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر ضرورت افزایش قدرت بازدارندگی ایران در ابعاد تهدیدات دریاپایه و هواپایه خاطرنشان کرد: انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از جمله مسائلی است که در جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اسرائیل حمایت افکار عمومی در غرب را از دست داده است
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی طی سخنانی با انتقاد از عملکرد مسؤولان سیاسی و نظامی این رژیم در نحوه مدیریت جنگ غزه اعلام کرد که اختلاف و مشکل با آمریکایی‌ها ظرف چند هفته آینده آشکار خواهد شد و اسرائیل حمایت افکار عمومی در اروپا را از دست داده و این مساله بسیار نگران‌کننده است. ایهود باراک افزود: اخیرا اظهارات و طرز صحبت کردن مسؤولان آمریکایی همزمان با افزایش درخواست‌ها برای توقف حملات اسرائیل به غزه به خاطر مسائل انسانی، تغییر کرده و همدردی‌ای که ابتدا در غرب و آمریکا با اسرائیل وجود داشت بشدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به نقش واشنگتن به عنوان ضامن اصلی امنیت اسرائیل گفت: کاملا مشخص است که ما به سمت اختلاف با آمریکایی‌ها در مساله حمله به غزه پیش می‌رویم و بزودی با آنها به مشکل می‌خوریم. آمریکا نمی‌تواند به اسرائیل چیزی را دیکته کند و بگوید چه کاری باید انجام دهد اما با این وجود ما نمی‌توانیم آمریکایی‌ها را نادیده بگیریم و آمریکا ضامن اصلی امنیت اسرائیل است.
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما باید طی ۳ -۲ هفته آینده و شاید حتی زودتر با آمریکایی‌ها به توافق برسیم. به دلیل آمار بالای تلفات غیرنظامیان در نوار غزه و ترس از اینکه حمله اسرائیل به غزه منجر به وقوع یک جنگ گسترده و فاجعه‌بار در کل منطقه شود، حمایت افکار عمومی غرب از اسرائیل بشدت کم شده است.

 جوان
«لایحه مقابله با تحریم‌ها» به مجلس می‌رود
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ارسال لایحه مقابله با تحریم‌ها به منظور مقابله مؤثر و اصولی با تحریم‌ها و حمایت‌های کافی از شهروندان متأثر از تحریم و مانع شدن از اثر گذاری این تحریم‌ها در قلمرو کشور خبر داد. حسینی درباره ضرورت تقدیم این لایحه اظهار داشت: مقابله مؤثر و اصولی با تحریم‌ها و حمایت‌های کافی از شهروندان متأثر از تحریم و همچنین مانع شدن از اثرگذاری این تحریم‌ها در قلمرو کشور و ایجاد ضمانت اجرا‌های مناسب برای مقابله با تحریم‌کنندگان و تبعیت کنندگان از تحریم و مضافاً عدم وجود قانون جامع درخصوص مقابله با تحریم‌ها از مهم‌ترین دلایلی بود که دولت لایحه مقابله با تحریم‌ها را نهایی و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. معاون امور مجلس رئیس‌ جمهور در تشریح جزئیات این لایحه گفت: به موجب این لایحه دولت باید در صورتی که اشخاص حقیقی ایرانی به دلیل فعالیت‌های مرتبط با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران تحت تعقیب قضایی و تهدید‌های امنیتی نظیر قرار گرفتن در فهرست ترور و محدودیت سیاسی کشور‌های تحریم کننده یا سایر دولت‌ها قرار گرفته باشند، حمایت نماید.
ناو امریکایی در خلیج‌فارس غرق شود تا ۱۱ سال آب منطقه آلوده می‌شود
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه بیگانگان در منطقه خلیج فارس هم مخل امنیت هستند هم می‌توانند در زیست محیط منطقه مصیبت‌هایی بار آورند، اظهار کرد: اگر برای یک ناو یا زیردریایی با سوخت هسته‌ای در خلیج فارسی که ۲۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، اتفاقی بیفتد ۱۱ سال از این آب و امکانات منطقه نمی‌شود استفاده کرد.
سازمان ‌ملل سکوت در قبال اعتراف اسرائیل به داشتن سلاح هسته‌ای را بشکند
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر ضرورت محکومیت جهانی اظهارات مقامات رژیم‌صهیونیستی به تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در غزه تأکید کرد. اسلامی در خصوص اظهارات وزیر رژیم‌صهیونیستی در رابطه با تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای علیه مردم بی‌گناه غزه گفت: بار دیگر یک مقام‌صهیونیستی بر داشتن سلاح‌های هسته‌ای اعتراف کرد و مهم‌تر از آن با تهدید مردم مظلوم و بی‌گناه غزه، ساده‌ترین اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل را به چالش کشید. وی تصریح کرد: هر چند برخی دولت‌ها این اقدام را تقبیح و محکوم کرده‌اند، اما زمان آن فرارسیده است که سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد در برابر این گستاخی که تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، سکوت خود را بشکنند و در برابر آن تصمیمات جدی اتخاذ کنند.

 رسالت 
ادامه تجاوز آمریکا و اسرائیل به غزه به درگیری همه‌جانبه منجر می‌شود
نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان هشدار داد که اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا به تجاوز خود به غزه ادامه دهند، این مسئله به یک درگیری فراگیر منجر خواهد شد.قاسم با بیان اینکه حزب الله برای کم کردن فشار به غزه، در جنگ حضور دارد، تأکید کرد: حملات رو به افزایش ما، حامل این پیام است که اگر اسرائیل [دامنه حملات خود را] گسترش دهد، عواقب وخیمی خواهد داشت».
جنبش حزب الله لبنان از همان روزهای نخست عملیات نیروهای مقاومت فلسطین موسوم به طوفان الاقصی، حملات موشکی و توپخانه‌ای خود را به رژیم صهیونیستی آغاز کرد و این حملات همچنان ادامه داد.

 مردم سالاری 
پرونده ثقتی همچنان در دادگاه کیفری استان در حال رسیدگی است
یک منبع آگاه در دستگاه قضا در واکنش به ادعای صدور قرار منع تعقیب رضا ثقتی از سوی قوه قضائیه ضمن تکذیب این خبر از ادامه بررسی پرونده وی خبر داد و گفت: پرونده همچنان در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است و موضوع منع تعقیب کذب محض است. پیش از این هم اخباری مربوط به فعالیت مجدد وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شد که از سوی روابط عمومی این وزارت خانه تکذیب شد.

 قدس 
متهم آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود دستگیر شد
فرمانده انتظامی استان گیلان گفت:متهم آتش‌سوزی کمپ ترک‌اعتیاد لنگرود توسط پلیس دستگیر شد.متهم ۲۸ ساله این جنایت هولناک، در اعترافات اولیه خود عنوان کرده است حوالی ساعت ۵ بامداد روز حادثه با بنزینی که از قبل تهیه کرده بودم از دیوار پشت کمپ وارد ساختمان شدم و اقدام به آتش زدن ساختمان کردم. متهم در اعترافات خود علت آتش زدن کمپ را اختلافات شخصی با مالک کمپ ترک اعتیاد اعلام کرده است.
خط و نشان «حمدان» برای صهیونیست‌ها
«اسامه حمدان» از رهبران ارشد حماس با اشاره به راهبرد آینده مقاومت گفت: «ما از روز اول نبرد واضح و روشن اعلام کردیم دشمن اشغالگر یا بدون هیچ قید و شرطی از غزه بیرون برود یا توافقی سیاسی را که به عقب‌نشینی این رژیم منجر شود، خواهد پذیرفت. بلینکن ایده‌ای کلی درباره خروج تمامی گروه‌های مقاومت از معادله اداره نوار غزه ارائه داده؛ این یک رؤیای آمریکایی است که هرگز محقق نخواهد شد».
ارتش یمن یک پهپاد «۹MQ» آمریکایی را سرنگون کرد
یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد پدافند هوایی این گروه یک پهپاد ام‌کیو ۹ آمریکایی را در حالی که در حال انجام عملیات خصمانه، نظارت و جاسوسی در حریم هوایی آب های سرزمینی یمن و به عنوان بخشی از حمایت نظامی آمریکا از آن بود، سرنگون کرد.در روزهای گذشته، گروه حوثی در واکنش به تجاوزات مستمر خود به نوار غزه، از پرتاب موشک و پهپاد به سمت اسرائیل خبر داد.

 اعتماد
در هیچ حمله‌ای علیه نیروهای امریکایی دخالت نداشته‌ایم
ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رییس شورای امنیت نوشت: نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ نماینده دایم ایالات متحده در سازمان ملل خطاب به رییس شورای امنیت که در آن ادعاهای اثبات‌نشده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده، تهیه شده است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: تمامی ادعاهای مورد اشاره در نامه فوق بی‌اساس بوده و قاطعانه رد می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی امریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: تلاش ایالات متحده برای استناد و تکیه بر حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات نظامی غیرقانونی خود با هدف قرار دادن غیر نظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در سوریه فاقد مبنای قانونی و اعتبار بوده و تفسیر خودسرانه و نادرستی از ماده ۵۱ منشور است. هدف واضح از چنین ادعاهای بی‌اساس، توجیه نقض مستمر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده در داخل خاک سوریه است.

 ابتکار 
شمار شهدای غزه به بیش از ۱۰۵۰۰ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین، دیروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر)، در سی‌وسومین روز از عملیات «طوفان الاقصی»، جدیدترین آمار از قربانیان حملات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، شمار شهدای جنگ غزه در سی‌وسومین روز حملات رژیم اشغالگر، به ۱۰۵۶۹ نفر رسید که ۴۳۲۴ نفر از آنها کودک و ۲۸۲۳ نفر آنها، زن هستند. «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۲۵۵۰ مورد مفقودی در غزه ثبت شده‌اند که ۱۳۵۰ نفر از آنها کودک و هنوز در زیر آوارند. وی تاکید کرد که هر ده دقیقه یک کودک در غزه جانش را از دست می‌دهد و ۷۰ درصد قربانیان زن و کودک هستند.

 اطلاعات 
اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، حتمی است
دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در سخنانی بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت که بیرون راندن آنها از عراق حتمی است. «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در دفتر خود در بغداد میزبان «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در این کشور بود.
وی در این دیدار بر موضع قاطع عراق در قبال مساله فلسطین تاکید کرد و خروج نیروهای آمریکایی از عراق را ضروری و حتمی برشمرد.«قیس الخزعلی» در ادامه با اشاره به اینکه خواست مردم عراق، خروج نیروهای خارجی از کشورشان است، بر لزوم احترام به حاکمیت ملی عراق با در نظر گرفتن خواست مردم و خروج نیروهای خارجی از این کشور تاکید کرد. در این دیدار دو طرف همچنین درباره وضعیت منطقه و اوضاع فاجعه بار غزه گفتگو و بر ضرورت توقف حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید کردند.
تنها عضو فلسطینی‌تبار مجلس آمریکا محکوم شد
اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه پیشنهادی برای محکوم کردن خانم «رشیده طلیب» تنها عضو فلسطینی تبار این مجلس به دلیل مواضع او علیه رژیم صهیونیستی و جنگ غزه، رای مثبت دادند.
قطعنامه پیشنهادی «ریش مک کورمیک» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای محکوم کردن رشیده طلیب در رابطه با فلسطینیان و رژیم صهیونیستی به تصویب رسید. تصویب قطعنامه علیه تنها عضو فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی صورت گرفت که هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی برای محکوم کردن او به تصویب نرسیده بود.
در قطعنامه محکومیت رشیده طلیب، به اقدام اخیر او در انتشار یک ویدئو از تظاهرات اخیر در میشیگان اشاره شده که در آن حامیان فلسطین، ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شعار می‌دهند: «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد». حامیان اسرائیل ادعا کردند که رشیده طلیب با انتشار این شعار، خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شده است.

 شهروند 
قبول‌شدگان آزمون اجتهاد، از ارائه مدرک سطح ۴ حوزه یا تایید کتبی مدیر حوزه، معاف هستند
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: قبول‌شدگان آزمون اجتهاد، از ارائه مدرک سطح ۴ حوزه یا تایید کتبی مدیر حوزه، معاف هستند. طحان‌نظیف درباره روند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون انتخابات مجلس خبرگان، ارائه یکی از مدارک علمی معتبر سطح ۴ حوزه یا تایید کتبی از مدیر یکی از حوزه‌های علمیه قم، خراسان رضوی، اصفهان مبنی بر صلاحیت علمی داوطلب برابر سطح ۴ حوزه یا مدرک افتا از مرجع رسمی برای داوطلبان اهل سنت، الزامی است.
وی افزود: کسانی که در ادوار گذشته در آزمون کتبی و شفاهی علمی اجتهاد قبول شده باشند، از ارائه مدرک سطح ۴ یا تایید کتبی مدیر حوزه‌های علمیه در هنگام ثبت‌نام معاف هستند. طحان ‌نظیف گفت: همچنین اعضای فعلی یا سابق مجلس خبرگان یا کسانی که اجتهادشان مورد تایید رهبر معظم انقلاب بوده است هم نیازی به ارائه این مدرک در هنگام ثبت‌نام ندارند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انقلاب اسلامی و کار امام -قدس سره- کهنه نخواهد شد
فارس/ آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی -قدس سره-؛ زنده نگه داشتن فکر و اندیشه امام خمینی -قدس سره- در جامعه را ضروری دانست و گفت: :امروز همه ما در مقابل امام و انقلاب او مسئولیت داریم تکیه‌گاه امام مردم بوده‌است و توانست با آماده‌کردن مردم این نهضت را به ثمر برساند. براین اساس باید فکر و اندیشه امام در جامعه زنده بماند و بدانیم این انقلاب و کار امام کهنه نخواهد شد بلکه هر روز جدیدتر خواهد بود.و باید توجه کرد راه امام باید ادامه پیدا کند و از این انقلاب که میراث گرانبهای امام است محافظت کرد و باید اندیشه‌های بلند امام را به دنیا معرفی نمود امروز بعد از گذشت سالیانی از انقلاب همچنان آثار و افکار امام به معنای حقیقی خود معرفی نشده است وظیفه اول رسانه‌ها از جمله صدا و سیما است که افکار امام که هنوز افکار نو و کاربردی است معرفی کند و به این رسالت خود عمل نماید.در بخش دیگری از این پیام آمده است: عدّه‌ای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد می‌خواهند کار امام را تضعیف نمایند و عده‌ای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار می‌دهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانه‌های مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزه‌های علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.

آمریکا: گذرگاه رفح به دلیل مسائل امنیتی بسته شد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خارجه آمریکا از بسته شدن گذرگاه رفح به دلیل مسائل امنیتی خبر داد.گذرگاه رفح، تنها نقطه‌ای است که نوار غزه با خارج ارتباط دارد و کمک‌های بشردوستانه از طریق این گذرگاه و کشور مصر وارد این باریکه می‌شود. با این حال، این رژیم صهیونیستی است که به دلیل آتش بار توپخانه و حملات هوایی خود، باز و یا بسته شدن این گذرگاه را تعیین می‌کند. ودنت پاتل، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر خاطر نشان کرد: ما به تلاش‌های خود برای همکاری با دولت مصر و اسرائیل به منظور ایجاد یک گذرگاه امن برای خروج اتباع آمریکایی از نوار غزه ادامه می‌دهیم. انتظار ما آن است که با از بین رفتن مسئله امنیتی، گذرگاه رفح بار دیگر بازگشایی شود.هنوز علت دقیق بسته شدن گذرگاه رفح اعلام نشده است. همچنین زمان مشخصی برای بازگشایی دوباره تنها گذرگاه غزه با مصر بیان نشده است

بنت خواستار تسریع عملیات نظامی در نوار غزه شد
ایرنا/ نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصاحبه با فاکس نیوز نسبت به پیامد‌های منفی برای اسرائیل در صورت موافقت با هرگونه آتش بس لحظه به لحظه هشدار داد و گفت که موافقت با هرگونه آتش بس در نوار غزه تنها به پیامد‌های منفی منجر خواهد شد.وی در ادامه درخواست متحدان آلمان برای برقراری آتش بس در ژانویه ۱۹۴۵ را پیش کشید و گفت همزمان با جنگ جهانی دوم متحدان آلمان قول دادند به غیرنظامیان آسیب نرسانند و درخواست آتش بس کردند که اگر این آتش بس رخ می‌داد، جنگ در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۴۷ ادامه می‌یافت. به ادعای وی، بهترین راه برای نجات جان انسان‌ها تسریع در عملیات نظامی و نابودی حماس است و سپس «این کابوس تمام می‌شود».

جنگ غزه هزینه‌های رژیم صهیونیستی را افزایش داد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت دارایی رژیم صهیونیستی از افزایش هزینه‌های این رژیم برای تامین مالی جنگ در غزه و ادامه حملات به این منطقه خبر داد.طبق بیانیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی در دوازده ماه گذشته منتهی به اکتبر از ۱.۵ درصد به ۲.۶ درصد افزایش یافته است.این وزارتخانه اشاره کرد که درآمد‌ها در ماه گذشته (اکتبر) به دلیل تعویق پرداخت مالیات‌ها و کاهش درآمد‌ها به دلیل جنگ، ۱۵.۲ درصد کاهش یافته است.پیش از این، بلومبرگ با استناد به داده‌های بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گزارش داد که ذخایر مالی این رژیم در اکتبر گذشته ۷.۳ میلیارد دلار برابر با ۳.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۹۱.۲ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین سطح در حدود یک سال گذشته است.

ساخت ۲ اردوگاه برای گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در عراق
باشگاه خبرنگاران/ مشاور امنیت ملی عراق از ساخت ۲ اردوگاه برای گروه های تروریستی ضد ایران در خاک کشورش خبر داد. «قاسم الاعرجی» گفت: برای اسکان گروه های تروریستی ضد ایرانی که بیش از ۴۰ سال است در خاک عراق حضور دارند، یک اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه دیگر نیز در سلیمانیه ساخته شده است. وی با اشاره به اینکه این پرونده ممکن است دروازه ای برای حل مشکل آب بین دو کشور باشد، افزود: دولت عراق مصمم است همه مشکلات و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل و فصل کند. مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه دولت عراق با انتقال گروه های تروریستی ضد ایرانی به مناطق دور دست از مرز ایران عزم خود را برای حل و فصل مشکلات و اختلافات را از طریق گفت و گو و دیپلماسی نشان داد، افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم تا آنها را در اردوگاه‌های رسمی تحت نظارت دولت عراق مستقر کنیم.

ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به استفاده از تانک‌های اسقاطی شد
مهر/ انهدام پی در پی تانک‌های رژیم صهیونیستی در میدان نبرد با نیرو‌های مقاومت فلسطین باعث شد مقامات اسرائیلی برای تشکیل یگان زرهی جدید به استفاده از تانک‌های مرکاوای ۳ که قرار بود اسقاط شوند، روی آورند.پایگاه یدیعوت آحارونوت گزارش داد ضربات سختی که ارتش اسرائیل از حضور در جبهه جنگ در غزه دریافت کرده است، مقامات تل آویو را بر آن داشته تا برای جبران خساراتی که متحمل شده اند تانک‌های از رده خارج شده مرکاوای ۳ را بکار بگیرد. طبق اعلام این پایگاه، این تانک‌های قدیمی قرار بود اسقاط شوند.

واردات گندم ۴۰ درصد کاهش می‌یابد
ایرنا/ مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به میزان خرید تضمینی و تولید گندم، واردات این محصول نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. ایمانی همچنین از کاهش ۴۰ درصدی واردات گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.او همچنین از کاهش قیمت جهانی گندم خبر داد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که اضافه کردن بند قیمت جهانی گندم به عنوان یکی از فاکتورهای اثر گذار در نرخ خرید تضمینی درست نیست چراکه هزینه های تولید و تورم در کشور کاملا مشخص است و برمبنای این ۲ مولفه باید قیمت تعیین شود. وی ادامه داد: با توجه به آنکه کاهش قیمت جهانی گندم در نرخ سموم، بذر، خدمات، تراکتور و حقوق و دستمزد تاثیری ندارد و از طرفی دیگر کشورها به کشاورزان یارانه صادرات گندم پرداخت می‌کنند، از این رو کاهش جهانی قیمت گندم تاثیری در تولید گندم داخلی ندارد.

حمله هوایی آمریکا به یک انبار تسلیحات در شرق سوریه
ایسنا/ وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که «در پاسخ به حملات صورت گرفته علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، یک انبار تسلیحات در شرق سوریه را هدف قرار داده‌ایم».آستین افزود: «این حمله هوایی آمریکا با استفاده از دو جنگنده اف ۱۵ صورت گرفته است». همزمان، یک مقام نظامی آمریکا وابسته به پنتاگون اعلام کرد که پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از تاریخ ۱۷ اکتبر تاکنون، ۴۱ بار هدف حملات (مقاومت اسلامی عراق) قرار گرفته‌اند. مقاومت اسلامی عراق در تاریخ ۱۷ اکتبر به آمریکا هشدار داد که در پاسخ به همدستی واشنگتن با تل آویو در بمباران غزه، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

آلمان صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را افزایش داده است
ایسنا/ رسانه¬های خبری گزارش دادند که آلمان صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. به گفته وزارت اقتصاد آلمان، دولت این کشور اجازه صادرات تقریبا ۳۰۳ میلیون یورو (۳۲۳ میلیون دلار) به رژیم صهیونیستی را تا دوم نوامبر داده که تقریبا ۱۰ برابر بیشتر برای کل سال ۲۰۲۲ (۳۲ میلیون یورو) است. این مجوزها عمدتا شامل قطعاتی برای دفاع هوایی و تجهیزات ارتباطی رژیم صهیونیستی است. “بوریس پیستوریوس”، وزیر دفاع آلمان در جریان نشست ناتو در بروکسل در ماه گذشته میلادی تایید کرد که رژیم صهیونیستی برای نیروی دریایی خود درخواست مهمات داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *