خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

**وزیر امور خارجه خطاب به مقامات آمریکایی: ریاکاری و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنید** در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی صورت گرفت؛ ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا‌محور از سوی رهبر معظم انقلاب** رئیس مجلس: ایران آماده برگزاری نشست کمیته ‌دائمی فلسطین است** فرمانده کل سپاه: شکست رژیم صهیونیستی و افول آمریکا مایه آرامش و امنیت جهان است** آنروا: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه شهید می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تغییر اساسی در معادلات منطقه‌ای درحال رخ دادن است
وزیر کشور بر ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای تحریم رژیم صهیونیستی تاکید کرد و از کشورهای همسایه فلسطین خواست مرزهای خود را برای امداد رسانی به مردم مظلوم غزه باز کنند. وحیدی با بیان این ‌که یک تغییر اساسی در معادلات منطقه‌ای درحال رخ دادن است، تصریح کرد: درست است که وقایع اخیر در منطقه‌ای به وسعت ۳۵۰ کیلومتر رخ می‌دهد اما تحولات عمیق فرهنگی را شکل داده است. وحیدی بیش از ۱۰‌هزار شهید که نصف بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، نمونه بارز سبعیت رژیم‌صهیونیستی دانست و در عین حال بیان کرد: این همه بمب بر سر مردم ریخته می‌شود اما همچنان شاهد استقامت مردم مظلوم اما مقاوم غزه هستیم و مظلومیت کودکان فلسطینی و کشته‌شدن ۵۰۰۰ کودک، قطعا رژیم صهیونیستی را سرنگون خواهد کرد.
کمک ۱۴میلیارد دلاری آمریکا به صهیونیست‌ها
در شرایطی که تدارک واشنگتن برای دادن بمب‌های هوشمند به تل‌آویو خبرساز شده، یک رسانه آمریکایی گزارش داد که بایدن ارائه بسته کمک‌های ۱۴ میلیارد دلاری به این رژیم را پیشنهاد داده است.وبگاه شبکه آمریکایی بلومبرگ در خبری به نقل از منابع آگاه گزارش داد که درخواست کمک ۱۴میلیارد دلاری دولت بایدن برای اسرائیل، به طور قابل توجهی دفاع موشکی آن را توسعه می‌دهد؛ پیشنهادی که شامل لانچرهای (پرتابگرهای) جدید گنبد آهنین است که معادل بیش از دو برابر میزان کنونی و تقریبا دو برابر میزان هزینه‌های ایالات متحده برای این سامانه است. به گزارش بلومبرگ، بسته کمکی ۱۴میلیارد دلاری جو بایدن به اسرائیل شامل بودجه برای ۱۰۰پرتابگر گنبد آهنین جدید است. مقامات آمریکایی که نام‌شان فاش نشده، خبر دادند که این بسته همچنین شامل بودجه برای حدود ۱۴هزار رهگیر می‌شود که به رژیم صهیونیستی این امکان را می‌دهد که تقریبا ۲۵سامانه جدید گنبد آهنین را در سراسر فلسطین اشغالی کار بگذارد.

 همشهری
کمک دستگاه‌قضایی به توسعه دانش‌بنیان‌ها
حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه درجریان بازدید از چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو، بر کمک به توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و خواستار ارائه فهرستی از مشکلات حوزه امورثبتی و مالکیت معنوی این‌ شرکت‌ها به‌منظور بررسی و رفع آنها شد.
آزمون ششمین دوره مجلس خبرگان ۳۰ آبان برگزار می‌شود
مسئول آزمون علمی داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از برگزاری این آزمون در روز ۳۰آبان‌ماه در قم خبرداد. حجت¬الاسلام محمدجواد مهری با اعلام اینکه این آزمون کتبی در مصلای شهر قم و به‌مدت یک روز از ساعت ۷صبح تا ۵ عصر برگزار می‌شود، افزود: درباره زمان و نشانی مکان برگزاری آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه، یک هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق پیامک و تلفنی به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود. وی ادامه‌داد: داوطلبانی که در آزمون کتبی نمره قبولی بگیرند، به مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت می‌شوند و درنهایت در اول بهمن‌ماه اسامی افرادی که درآزمون کتبی و شفاهی قبول شده‌اند، به‌عنوان نامزد مجلس خبرگان رهبری اعلام می‌شود.
آخرین آمارها از ثبت‌نام خبرگان
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام‌کرد براساس آخرین آمارها از سومین روز ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس‌خبرگان‌رهبری، تاکنون ۶۵داوطلب اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند. محسن اسلامی با اعلام اینکه بیشترین ثبت‌نام در حوزه انتخابیه استان تهران انجام شده‌است، افزود: ثبت‌نام از داوطلبان تا ساعت ۱۸ روز ۲۰ آبان ادامه دارد و داوطلبان برای ثبت‌نام باید به فرمانداری‌ها یا وزارت‌کشور مراجعه کنند. البته در فرمانداری قم و وزارت کشور، داوطلبان می‌توانند برای هر حوزه انتخابیه ثبت‌نام کنند.
استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش اعلام‌وصول نشده‌است
مجتبی یوسفی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش و هیچ ‌یک از وزرا در هیأت ‌رئیسه مجلس اعلام وصول نشده‌است. وی تأکید کرد: طرح‌های متعددی برای استیضاح وزرا به هیأت‌رئیسه ارسال شده، اما هیچ‌یک اعلام‌وصول نشده‌است.
توضیحات مشاور رسانه‌ای ولایتی درباره پرونده شهید عجمیان
صالح اسکندری، مشاور رسانه‌ای ولایتی گفت: در ماجرای وساطت ولایتی برای یک پزشک که یکی از محکومان پرونده قتل شهید عجمیان است پس از درخواست ۱۰۲ تن از روسای نظام پزشکی سراسر کشور و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی‌گناهی وی و نیز پیام‌های مکرر از محافل پزشکی بین‌المللی مبنی بر تشدید تحریم‌ها در حوزه پزشکی و تماس‌های مکرر انجمن‌های پزشکی با ایشان طی نامه‌ای به یکی از مسئولان عالی‌رتبه نظام صرفا درخواست بررسی بیشتر شده است و هیچ مکاتبه‌ای با قوه قضاییه در کار نبوده است. آقای ولایتی در موضوع این گزارش به یقین رسیده‌اند و یقین پایه حجت شرعی است. ولایتی اهل سیاست بازی نبوده و نیست که جهت خوشایند یک جریان سیاسی و یا علیه جریان سیاسی دیگر موضعی اتخاذ کند.

 کیهان 
ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا‌محور از سوی رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.براساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.در متن سیاست‌های کلی توسعه دریا محور آمده است:
ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند. برخی بندهای سیاست‌های کلی توسعه دریا محوربدین شرح است:
توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.
تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی).
تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی طی حداکثر یک سال پس از ابلاغ سیاست.
بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر.
افزایش سهم کشور در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل‌ونقل ترکیبی.
حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری.
واکنش عضو دفتر رهبر معظم انقلاب به برخی گزینش‌های مغرضانه یا سطحی
عضو دفتر رهبر انقلاب به برخی گزینش‌های مغرضانه یا سطحی واکنش نشان داد. مهدی فضائلی، عضو دفتر رهبر انقلاب با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی، نوشت: در پاسخ به برخی گزینش‌های سطحی یا مغرضانه. رهبر انقلاب: این انقلاب یک انقلاب الهی است و پایه‌ اصلی آن مردمند؛.. این انقلاب متعلق به مردم است… هیچ کس، هیچ قشری، نمی‌تواند و نباید ادعای مالکیت این انقلاب را بکند؛ خود را مالک بداند، دیگران را مستأجر… صاحب این انقلاب مردمند.

 ایران 
تشریح عملیاتی‌ترین توافقات ایران و چین
خاندوزی در تشریح اقدامات و دستاورد‌های سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور به چین گفت: در سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور مهم‌ترین اتفاق پیگیری پروژه‌هایی بود که بعد از سفر آیت‌الله رئیسی باید عملیاتی می‌شدند. وی با بیان اینکه عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات ۱۰ ساله ایران و چین در سفر معاون اول رئیس‌جمهور کلید خورد، تصریح کرد: با توجه به حضور و تعداد وزارتخانه‌های اقتصادی در این سفر و برگزاری پیش جلسات، نقاط اختلاف پروژه‌ها از قبل مشخص شد و طی این دو روز نقاط اختلافی به سرانجام رسید. هم در بخش دولتی و هم در حوزه پروژه‌های بخش خصوصی به جمع‌بندی قطعی و نهایی شدن پروژه‌ها رسیدیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: براساس این سفر از دو هفته بعد مشخص خواهد شد که در چه فعالیت‌های صنعتی، معدنی، انرژی، خودرو و…کدام شرکت چینی با کدام بخش ایرانی چه پروژه‌ای را کلید خواهد زد.
هراس سناتور امریکایی از جنگ با ایران
عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در اظهارنظری پیرامون جنگ اخیر اسرائیل در غزه و احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه، تأکید کرد که وقتی درباره خاورمیانه صحبت می‌کنیم، بویژه وقتی قرار است پای ایران در میان باشد، باید بسیار محتاط باشیم. جیم هایمز، نماینده دموکرات مجلس امریکا در پاسخ به سؤالی درباره چرایی مخالفت با قطعنامه‌ای که علیه ایران بود، گفت: من همیشه مخالف هسته‌ای شدن ایران بودم، اما در این قطعنامه آمده بود که با هر وسیله‌ای باید جلوی هسته‌ای شدن ایران را گرفت و این یعنی جنگ. وی با بیان اینکه تا امروز، امریکا نه می‌داند و نه معتقد است که ایران مستقیماً در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل دست داشته است، اضافه کرد: درست است که ایران سال‌های سال از حماس حمایت کرده است، اما وقتی از جنگ و صلح در خاورمیانه صحبت می‌کنید، باید در گفتارتان بسیار مراقب و محتاط باشید، زیرا منطقه خاورمیانه مانند بشکه باروت است. جیم هایمز ادامه داد: لذا باید درباره آنچه حرف می‌زنیم محتاط باشیم، زیرا باید ایران را از درگیری در جنگ اسرائیل و حماس دور نگه داریم.
تروریست‌ها از ایران دورتر شدند
مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که همه مخالفان مسلح جمهوری اسلامی ایران به مناطق دوردست از مرزهای ایران منتقل شدند. قاسم الاعرجی با اشاره به انتقال همه مخالفان مسلح ایران به مناطق دوردست از مرزها گفت، نیروهای مرزبانی و پیشمرگه وارد مواضع آنها شدند و طی مرحله آتی آنها در اردوگاه‌های ویژه و همچنین دور از مرزها قرار می‌گیرند. بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمام گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دور و پایگاه‌های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود. شایان ذکر است، گروهک‌های تجزیه‌طلب کردی پس از استقبال گسترده مردم کردستان از رئیس‌جمهور، با عصبانیت به مردم این استان توهین و آنها را تهدید به انتقام کردند! کانال تلگرامی گروهک موسوم به حزب آزادی کردستان (پاک) ابتدا با هراس‌افکنی مدعی شد، قرار است در تجمع استقبال از رئیس‌جمهور انفجار صورت بگیرد! و بعد هم مدعی حضور «اتوبوسی» مردم از سایر استان‌ها شد و در نهایت نیز با انتشار تصاویر مردم آنها را تهدید به مرگ کرد!

 وطن امروز 
ایران آماده برگزاری نشست کمیته ‌دائمی فلسطین است
رئیس مجلس در تماس تلفنی با ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس ملی الجزایر درباره آخرین تحولات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت‌وگو کرد. قالیباف در ابتدای این تماس تلفنی از مواضع و نقش الجزایر در محکومیت جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی بویژه اقدام اخیر مجلس این کشور در حمایت قاطع از مردم مظلوم فلسطین تشکر و قدردانی کرد.رئیس قوه مقننه در همین راستا به همتای الجزایری خود یادآور شد: مجلس شورای اسلامی ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین در سطح روسای مجالس کشورهای اسلامی برای بررسی راهکارهای عملی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، آمادگی کامل دارد. ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس ملی الجزایر نیز در این تماس تلفنی ضمن تقدیر از مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان‌های فلسطین، بر حمایت کشور متبوعش از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی برای برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین در تهران، بر توقف هرچه سریع‌تر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و بررسی راهکارهای عملی برای کمک به مردم غزه تاکید کرد.
شهرک‌نشینان غیرنظامی نیستند
محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشورمان در نشست «مساله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل اظهار کرد: نمی‌توان شهرک‌نشینانی را که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند، غیرنظامی دانست چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند.وی گفت: تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌‌کردند؛ آیا ما باید حقوق آنها را رعایت می‌کردیم؟ اینها ابزار اشغالند.ظریف ادامه داد: مگر اسرائیل هزاران گروگان فلسطینی ندارد؟ چرا به آنها می‌گویید زندانی و به صهیونیست‌ها می‌گویید گروگان؟ یا به هر دو بگوییم گروگان یا به هر دو بگوییم زندانی.

 جوان
شکست رژیم صهیونیستی و افول آمریکا مایه آرامش و امنیت جهان است
سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شکست رژیم صهیونیستی و افول امریکا مایه آرامش و امنیت جهان است، گفت: امریکا جایگاه جهانی گذشته خود را از دست داده است و برای رژیمی هزینه می‌کند که هیچ دستاوردی برای او ندارد.

 خراسان 
استقبال نمایندگان از اعزام به غزه
فلاحی نماینده همدان در مجلس درباره استقبال نمایندگان از اعزام به غزه گفت: استقبال بسیار خوبی توسط نمایندگان برای اعزام به غزه و کمک به آن‌ها شکل گرفته است. وی افزود: تا به امروز ۱۴۲ نماینده مجلس شورای اسلامی داوطلب اعزام به غزه شده‌اند و حتی نمایندگانی که اطلاع از این موضوع نداشتند نیز خواهان همکاری و ثبت نام هستند.
شمشیرهای دیجیتالی راه دیگری برای قدرت نمایی ایران
سی ان ان نوشت: گروه‌های هکری ایرانی در از کار انداختن سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌هایی در اسرائیل، عربستان و سایر نقاط خاورمیانه مهارت خود را ثابت کرده‌اند. تحلیلگران می گویند که جدای از حملات راکتی و پهپادی به نیروهای اسرائیلی که توسط شبه نظامیان حزب ا… لبنان انجام می‌شود و یا حملات مشابه دیگر نیروهای نیابتی ایران علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، شمشیرهای دیجیتالی راه دیگری برای ایران برای قدرت نمایی در طول جنگ است.

 مردم سالاری 
احتمال سفر رئیس جمهور به عربستان
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران احتمالا هفته آینده به عربستان سفر می‌کند.نشست سران کشورهای اسلامی با درخواست آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و سران برخی دیگر از کشورها از جمله عربستان سعودی به زودی در ریاض (به عنوان رئیس دوره‌ای و کشور دارای مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی) برگزار خواهد شد.بر همین اساس این احتمال وجود دارد که آیت الله رئیسی با سفر به ریاض در این اجلاس شرکت کند.
تکذیب توافق آنکارا و تل‌آویو
دولت ترکیه دیروز (سه‌شنبه) گزارش‌های منتشرشده مبنی بر توافق «رجب طیب اردوغان» با رژیم صهیونیستی برای پذیرش یک میلیون فلسطینی در خاک ترکیه را تکذیب کرد.برخی رسانه‌های اپوزیسیون در ترکیه پیش‌تر گزارش دادند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور توافق کرده تا در ازای دریافت پول، میزبان یک میلیون پناهجوی فلسطینی در ترکیه باشد. اداره مبارزه با تحریف اطلاعات در ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش منتشرشده در رسانه‌ها به نقل از بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه ما در ازای دریافت دو میلیارد دلار قرار است به یک میلیون پناهجوی فلسطینی شهروندی ترکیه را اعطا کنیم، صحت ندارد.در ادامه این بیانیه آمده است: هیچ مذاکره‌ای در این باره توسط اردوغان انجام نشده و اظهارات منتسب به نتانیاهو هم وجود خارجی ندارد. این ادعاها تماماً ساختگی هستند.

 قدس
شناسایی یک ‌هزار و ۱۰۰ میلیارد فرارمالیاتی
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه در این سازمان هیچ‌گونه خط قرمزی برای اقدامات نظارتی و مبارزه با فساد وجود ندارد، از فروش بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها با ورود بازرسی خبر داد. رحمانیان با اشاره به ورود سازمان بازرسی به موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها، بیان کرد: از ابتدای سال جاری با ورود سازمان بازرسی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال و سهام بانک‌ها به فروش رفته و همچنین بیش از یک ‌هزار و۱۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی و وصول شده است.
فیبر نوری در همه ساختمان‌های کشور
وزیر ارتباطات گفت: تا پایان برنامه هفتم تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند و دستیابی به این هدف بدون دستیابی به ۲۰میلیون «پوشش» تا پایان دولت سیزدهم امکان‌پذیر نیست. زارع‌پور در ادامه سلسله جلسات هفتگی با استانداران به ‌منظور بررسی وضعیت شبکه ارتباطی استان و میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، میهمان استاندار گیلان بود. وزیر ارتباطات در این جلسه با تأکید بر اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها یک پروژه مهم و راهبردی است، افزود: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند تضمین‌کننده ارتباطات پایدار و پرسرعت در کشور باشد و موجب افزایش رضایتمندی مردم عزیز شود.
لطفاً از بمب‌های کوچک‌تر استفاده کنید
روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر به تل‌آویو، به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توصیه کرده برای کاهش قربانیان غیرنظامی از «بمب‌های کوچک‌تر» استفاده شود! به نوشته پولیتیکو، مقامات آمریکایی از اسرائیل خواسته‌اند از «فناوری نقطه‌زن» استفاده کنند تا از شمار قربانیان غیرنظامی کاسته شود! پولیتیکو همچنین مدعی شد آمریکا امیدوار است با ارسال بمب‌های کوچک‌تر ۲۵۰پوندی به اسرائیل، آن‌ها را از استفاده از بمب‌های بزرگ‌تر منصرف کند!
هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه شهید می‌شود
آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد در سایه بمباران بی‌سابقه و مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته، به‌طور میانگین هر ۱۰ دقیقه یک کودک فلسطینی به شهادت می‌رسد و دو کودک دیگر زخمی می‌‌شوند. آنروا در ادامه بر «ضرورت حفاظت از غیرنظامیان در هر کجا که هستند» تأکید کرد.

 ابتکار
ریاکاری و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنید
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پیام آمریکایی‌ها به ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: آمریکا از هفته گذشته در صدد آتش بس انسانی بود. ما پیام آن‌ها را دریافت کردیم، آن‌ها کاملا نادرست می‌گویند. وی گفت: البته هم‌زمان بازی جنگ را علیه غزه و کرانه باختری فلسطین مدیریت می‌کنند. ریاکاری و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنید.

 اطلاعات 
نشست محرمانه بین‌المللی
طبق گزارش منابع اختصاصی، یک نشست بین‌المللی محرمانه در ژنو برای گفتگو و رایزنی پیرامون «آینده غزه» در حال برگزاری است. این نشست شامل نماینده‌هایی از آمریکا، کشورهای اروپایی و یک هیات سیاسی سطح بالا از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین است. گفته می شود این نشست بر سناریوی مربوط به نحوه حکومت‌داری در غزه بعد از جنگ متمرکز است و آماده کمک‌رسانی در مدیریت این منطقه می‌شود. این نشست که هم‌ اکنون به طور محرمانه در حال برگزاری است، «آینده غزه» نام دارد و علاوه بر کشورهای مذکور، برخی کشورهای عربی نیز در آن حضور دارند. در این حال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد مسئولیت کلی امنیت غزه را پس از جنگ برعهده خواهیم گرفت.
هشدار گوترش درباره گسترش تنش به عراق و یمن
دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر عدم گسترش تنش در نوار غزه گفت: ما هم اکنون شاهد تشدید تنش از لبنان و سوریه به سوی عراق و یمن هستیم اما این تشدید باید متوقف شود زیرا نمی‌خواهیم شاهد گسترش درگیری‌ها باشیم اما این چیزی است که در حال وقوع است.

 شهروند
نرخ بیکاری ۲۵ استان در تابستان امسال تک‌رقمی شد
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نرخ بیکاری حدود ۷درصدی در ۱۹ استان و تک‌رقمی شدن این شاخص در ۲۵ استان خبر داد. کریمی بیرانوند با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: «نرخ بیکاری در ۱۹ استان در کانال بی‌سابقه ۷ درصد قرار گرفته و در ۲۵ استان نرخ بیکاری تک‌رقمی شده است. تنها در ۶ استان نرخ بیکاری دورقمی وجود دارد که بالاترین آن ۵/۱۲ درصد است، درحالی‌که تابستان سال گذشته بالاترین نرخ ۲۲ درصد بوده است. بیشترین کاهش هم مربوط به استان هرمزگان است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مدیریت کلان مراکز هسته‌ای اسرائیل هم در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است
تسنیم/ آمریکایی‌ها چند روزپس از ضربه طوفان‌الاقصی به صهیونیست‌ها، مدیریت مراکز هسته‌ای این رژیم را هم برعهده گرفته‌اند. به دلیل فروپاشی انسجام مدیریتی در بخش نظامی صهیونیست‌ها در پی ضربه شدید عملیات طوفان الاقصی، هدایت بخش مهمی از عملیات‌های نظامی اسرائیلی‌ها علیه مردم غزه را فرماندهان آمریکایی‌ برعهده گرفته‌اند. امّا اخیراً خبرنگاران کسب اطلاع کردند که این فروپاشی انسجام مدیریتی به بخش نظامی منحصر نبوده و از دو هفته پیش تاکنون آمریکایی‌ها مدیریت مراکز اتمی صهیونیست‌ها را هم برعهده گرفته‌اند. یکی از پیامدهای عملیات طوفان الاقصی، «تشدید شکاف و بی‌اعتمادی» در لایه‌های مختلف نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی است. پیش از این عملیات، ارتش رژیم و به خصوص نیروی هوایی آن شاهد «اعتصاب» بود که کار به تصفیه ژنرال‌های رده بالا هم رسید. از سوی دیگر اختلاف میان سازمان امنیت داخلی (شاباک) و وزیر امنیت داخلی (بن گویر) نیز علنی شده بود. بعد از این عملیات، میزان شکاف و بی‌اعتمادی به جایی رسیده که عملا کارکرد این نهادها را مختل کرده و باعث شده تا رهبران درجه اول سیاسی، در نهادهای خاص امنیتی دست به دامان آمریکایی‌ها شوند.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی به پایگاه تل بیدر آمریکا در شمال شرق سوریه
تسنیم/ حمله پهپادهای انتحاری مقاومت اسلامی عراق به پایگاه «تل بیدر» آمریکا در شمال شرق سوریه در حالی با موفقیت صورت گرفت که حمله به این پایگاه خط قرمز پنتاگون بوده و حتی یک ماه قبل، جنگنده‌های ترکی که به آن نزدیک شده بودند را پدافند آمریکایی سرنگون کرده بوداین روزها «مقاومت اسلامی عراق» از محدوده کشور عراق فراتر رفته و پایگاه‌های مختلف آمریکا در منطقه را هدف قرار می‌دهد.
به عبارت دقیق‌تر، شعاع عملیات‌های مقاومت اسلامی عراق از «بندر ایلات» در جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی تا «پایگاه تل بیدر» در منتهی الیه شمال شرق سوریه را در بر می‌گیرد. این حملات، تحقق وعده‌های مقاومت اسلامی عراق و گروه‌های مقاومت در مقابله با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه است. نیروهای مقاومت اسلامی عراق، پس از بمباران پایگاه استراتژیک «تل بیدر» به وسیله پهپادهای انتحاری خود، از ورود به مرحله جدید مبارزه با اشغالگران آمریکایی خبر دادند. آن‌ها ضمن تأکید بر این‌ که حضور آمریکا در عراق و سوریه مصداق اشغالگری است و با آن مبارزه می‌کنند، اعلام کردند «با توجه به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه» و «نقش آمریکا در تجاوز اشغالگران به غزه»، به پایگاه‌های آمریکایی حمله می‌کنند.

استفاده یا حتی تهدید محض از سلاح‌های هسته‌ای نقض آشکار حقوق بین‌الملل است
تسنیم/ نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان در خصوص تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نوشت: مایلم توجه شورای امنیت را به موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای جلب کنم. «تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان آسیب پذیر و بی‌گناه در نوار محاصره شده غزه.» مردم بی‌دفاع فلسطین غزه که در معرض تجاوزات نظامی مداوم اسرائیل، کشتارهای وحشیانه، جنایات و مجازات‌های دسته‌جمعی قرار گرفته‌اند که همگی نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به حساب می‌آید، اکنون با تهدید هسته‌ای رژیم یاغی اسرائیل روبه‌رو هستند. آنچه نگرانی ما را تشدید کرده، ادعایی است که وزیر میراث اسرائیل در مصاحبه اخیر خود بیان داشته است. در این نامه همچنین نوشته شده است: یادآوری این نکته عمیقاً نگران‌کننده است که این دومین‌بار در تنها دو ماه گذشته است که مقامات ارشد رژیم اسرائیل به تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل می‌شوند. پیش از این، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود تهدیدات صریحی در خصوص استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران را مطرح کرد. نمایندگی ایران تصریح کرد: استفاده یا حتی تهدید محض از سلاح‌های هسته‌ای، صرف نظر از شرایط یا طرف مسئول، نه‌تنها نقض آشکار حقوق بین‌الملل، بلکه همچنین به اصول اساسی مندرج در منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) است.

تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی به نصف رسیده است
فارس/ وزیر بازرگانی ترکیه گفت که تجارت بین رژیم صهیونیستی و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر به نصف کاهش یافته است. پولات گفت: از هفتم اکتبر، ما ملاحظه می‌کنیم که تجارت متقابل (بین ترکیه و اسرائیل) بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. وی تاکید کرد که این کاهش نتیجه «تقاضا و رویکرد تجار و مصرف ‌کنندگان» است. بر اساس گزارش وب‌سایت بلومبرگ، ترکیه اکتبر گذشته از تعلیق برنامه‌های همکاری با رژیم صهیونیستی در زمینه انرژی خبر داد. این در حالی است که آنکارا قصد داشت در مورد طرح‌های همکاری با رژیم صهیونیستی برای اکتشاف مشترک انرژی در شرق مدیترانه و امکان توسعه طرح‌هایی برای صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه گفت‌وگو کند. کارشناسان بر این باورند که تصمیم ترکیه برای تعلیق قراردادهای انتقال گاز به اسرائیل آسیب می‌زند، زیرا گزینه ترکیه برای صهیونیست‌ها، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه است؛ ضمن اینکه موضع ترکیه حتی اگر برای این کشور ضرر اقتصادی داشته باشد، بیانگر همبستگی با فلسطین است.

حملات به پایگاه‌های آمریکا در حال افزایش است
فارس/ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق در حال افزایش است. سینگ توضیح داد: «ما شاهد افزایش حملات هستیم، اما تاکنون، تلفات قابل توجهی ندیده‌ایم،. وی همچنین افزود که در بازه زمانی بین ۱۷ اکتبر تا ۷ نوامبر، نیروهای آمریکایی حداقل ۴۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۲۲ بار در عراق و ۱۸ بار در سوریه بوده است. وی با بیان اینکه تعداد کل نیروهای مجروح‌شده آمریکایی در این حملات ۴۶ نفر است، افزود: «این حملات شامل ترکیبی از پهپادهای تهاجمی و موشک‌ها هستند.»

عزیمت رئیسی به تاجیکستان
فارس/ رئیس‌ جمهور کشورمان صبح امروز پیش از سفر به تاجیکستان و ازبکستان با بیان اینکه مسئله غزه حتماً در بحث‌های اجلاس ازبکستان مطرح میشود، گفت: سازو‌کارهای حمایتی در دنیا از مظلومان، به‌هیچ عنوان کارایی ندارد. آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت:‌ در سیاست خارجی دولت ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو جزو ویژگی‌ها است و مسئله آسیای میانه و کشورهای آن موضوعی است که ما از ابتدای دولت تاکید کرده‌ایم که ظرفیت بسیار قابل توجهی در این کشورها وجود دارد. وی افزود: از این رو، ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه در دستور کار دولت قرار دارد.

اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری در خلیج فارس نمی‌دهیم
فارس/ فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه مظهر اقتدار جمهوری اسلامی است، گفت: نیروی دریایی سپاه پاسداران اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری در خلیج فارس را نمی‌دهد. دریادار تنگسیری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های نوین دشمن برای نفوذ به کشور از طریق دریا، گفت: تهدیدها در حال تحول است، لذا دانشگاه‌های نظامی برای مقابله با این تهدیدها باید به خوبی عمل کرده و برنامه‌ریزی‌های دقیق را انجام دهند. وی با تأکید بر لزوم توجه به استفاده از ظرفیت دریا در حوزه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیان کرد: ایران در دریا دارای منافع و امکانات بسیار زیادی است، از این رو دریا فرصتی بزرگ و راهبردی برای کشور بوده و باید از آن به درستی استفاده شود و نیروی دریایی سپاه نیز برنامه ویژه‌ای برای تحقق این مهم دارد.

بایدن وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را تمدید کرد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور آمریکا وضعیت اضطراری ملی را در ارتباط با ایران به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. جو بایدن، گفت که وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران در فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ مورخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸)، پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. بایدن تصریح کرد: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرای توافقات ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با ایران ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *