خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

**آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: لزوم تبیین حقوق بشر اسلامی برای جهانیان** رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی شکست‌خورده واقعی در جنگ غزه است** آیت الله فاضل لنکرانی: تأسیس نظام جمهوری اسلامی براساس ادله قرآنی است** رئیس‌جمهور: از هر اقدام بازدارنده‌ای برای توقف رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم** نخست‌وزیر عراق: طوفان ‌الاقصی زاییده سال‌ها سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
به‌دنبال آتش‌بس هستیم
امیر عبداللهیان در واکنش به سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق، گفت: متأسفانه در سه روز گذشته آمریکایی‌ها به ما پیام دادند که «به‌دنبال آتش‌بس هستیم» اما در عمل از نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه حمایت کردند. وزیر خارجه گفت: امیدواریم آمریکا هرچه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب به بغداد سفر کرد و در حالی که جلیقه ضد گلوله بر تن داشت، به دیدار نخست‌وزیر عراق رفت و شبانه هم بغداد را ترک کرد. او پس از دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق مدعی شد: «خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نبوده، اما تمامی اقدامات برای حمایت از نیروها و شهروندان‌مان را اتخاذ خواهیم‌کرد.»
روایت اسرائیل از آمار تلفات صهیونیست‌ها در جنگ زمینی
ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی به کشته شدن یکی دیگر از نظامیان خود از گردان زرهی طی حمله زمینی به نوار غزه اعتراف و اعلام کرد که شمار نظامیان کشته شده اسرائیلی از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه به ۳۱نفر و شمار زخمی‌ها به ۲۶۰نفر رسید. به این ترتیب شمار نظامیان کشته شده اسرائیلی از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در۷ اکتبر گذشته (۱۵مهر) تا دیروز به ۳۴۸ نفر رسید. کتائب شهید عز‌الدین القسام، یکشنبه شب اعلام کرد از آغاز حمله زمینی رژیم غاصب صهیونیستی به نوار غزه، ۸۴ خودروی زرهی اسرائیلی را منهدم و خسارات زیادی به اشغالگران وارد کرده است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی پیشروی مطلوب نظامیان این رژیم از حومه‌های شهر غزه است و رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم نیز ادعا می‌کند نظامیان صهیونیستی، شهر غزه را محاصره کرده‌اند.

 همشهری 
توصیه قاضی‌القضات به رسانه‌ملی
حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای‌عالی این قوه، رسانه ملی را از دستگاه‌های اثرگذار در ارتقای فرهنگ‌عمومی دانست و گفت: چنانچه این دستگاه فرهنگ‌ساز غفلت و خود حاشیه‌آفرینی کند، پیامد‌های نامطلوبی در جامعه ایجاد می‌شود.
اجتهاد داوطلبان خبرگان چگونه تأیید می‌شود؟
رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه در روز نخست ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان‌رهبری ۳۷ نفر نام‌نویسی کرده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه دوره قبل، ۱۰نفر اضافه شده‌اند، گفت: براساس قانون، اجتهاد افرادی که ثبت‌نام می‌کنند باید تأیید شود؛ بنابراین باید مدرک ارائه دهند و در آزمون شرکت کنند؛ مگر افرادی که براساس قانون، اجتهادشان ازسوی مقام‌معظم‌رهبری تأیید شده باشد یا کسانی که در دوره قبلی مجلس خبرگان شرکت کرده‌اند و قبلا اجتهادشان تأیید شده‌است. سیدمحمدتقی شاهچراغی درباره تشخیص اجتهاد داوطلبان ازسوی شورای ‌نگهبان عنوان ‌کرد: اجتهاد با آزمون مشخص می‌شود، اما فقهای شورای‌نگهبان نیز باید تأیید کنند. وی به این نکته هم اشاره کرد که نحوه بررسی اعتراض در انتخابات مجلس خبرگان در اختیار فقهای شورای‌ نگهبان است.
آغاز بررسی سوابق کاندیداها در شورای‌ائتلاف
امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از آغاز فرایند بررسی کاندیداها برای حضور در فهرست این شورا، در کمیته انتخابات تهران و شهرستان‌ها و نهایی‌ شدن آن طی هفته‌های آتی خبر داد.
تحریم برندهای صهیونیستی در الجزایر
دایره فراخوان برای تحریم تولیدات و شرکت‌هایی که در جنگ غزه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، در الجزایر گسترش یافته به شکلی که بسیاری از صاحبان مراکز بزرگ تجاری این کشور توقف همکاری خود با برندهای تجاری حامی این رژیم را اعلام کرده‌اند.
هشدار به محور صهیونیستی – غربی
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه:
درصورت تداوم جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی، امکان گسترش جنگ وجود دارد.
تهدید به استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه باید با جدیت مورد توجه قرارگیرد. این تهدید را تضعیف‌کننده سیستم منع سلاح‌های کشتارجمعی می‌دانیم و امیدواریم این موضوع به‌صورت «جدی» و «فوری» مورد توجه شورای‌امنیت قرار گیرد.
اتهام‌زنی آمریکایی‌ها به ایران، در مسیر تلاش‌های دولت این کشور برای انحراف افکارعمومی است.
ایران هیچ‌گاه به دوستان خود امر و نهی نداشته و ندارد. همانطور که حماس و دیگران اعلام کردند، عملیات اخیر آنها تصمیمی کاملا فلسطینی بوده‌است.
جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی باید مورد پیگیری بین‌المللی قرار گیرد.
ایران با سازمان ملل و دبیرکل آن سازمان رایزنی و مکاتبه خواهد داشت و حمایت دولت‌های غربی از رژیم‌صهیونیستی را باید به‌عنوان تهدیدی جدی علیه صلح بین‌الملل قلمداد کرد.
آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بی‌طرف نیست، «یک طرف بحران» است و باید تکلیف خود را روشن کند.
کشورهای اسلامی باید اقدام‌های جدی برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام دهند.

 کیهان 
رژیم صهیونیستی شکست‌خورده واقعی در جنگ غزه است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دو‌شنبه در دیدار آقای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه، با قدردانی از مواضع خوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه، بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تاکید کردند و گفتند: کشور عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه، می‌تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشد و یک خط جدید را در دنیای عرب و جهان اسلام به‌‌وجود بیاورد.
ایشان با اشاره به اوضاع رقت‌بار غزه و جریحه‌دار شدن دل‌های همه انسان‌های آزاده از این جنایات و قساوت‌ها خاطرنشان کردند: از همان روزهای اولِ حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان‌دهنده دخالت مستقیم آمریکایی‌ها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ می‌گذرد، دلایل نقش مستقیم آمریکا در هدایت جنایت‌های رژیم صهیونیستی قوی‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی قابل ادامه دادن نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها حقاً و انصافاً شریک جرم صهیونیست‌ها در جنایات غزه هستند.
ایشان تاکید کردند: به‌رغم همه کشتاری که در غزه انجام می‌شود، رژیم صهیونیستی تا الان شکست‌خورده واقعی در این ماجرا است زیرا نتوانسته‌ آبروی از دست رفته خود را بازگرداند و در آینده هم قادر به این کار نخواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی لزوم تلاش همه‌جانبه برای افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور توقف بمباران‌ها در غزه را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تاثیرگذار باشند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی خاطرنشان کردند: کارها بحمدالله پیش می‌روند اما باید مراقب بود پیگیری توافق‌ها با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشوند.
ایشان در پایان از مردم و دولت عراق و شخص نخست‌وزیر بابت مهمان‌نوازی و خدمات‌رسانی و برقراری امنیت در ایام اربعین صمیمانه تشکر و قدردانی کردند.
اراده جدی دولت عراق برای گسترش روابط با ایران و اجرائی شدن توافق‌ها
السودانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، عملیات طوفان‌الاقصی را یک عملیات قهرمانانه و موجب خوشحالی همه آزادگان جهان دانست و افزود: در کنار این خوشحالی، همه ما از کشتار وحشیانه در غزه که یک انتقام جمعی از مردم این منطقه کوچک است، به‌شدت اندوهگین هستیم. نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: دولت و ملت عراق و همچنین جریان‌های سیاسی داخلی، در قضیه غزه در صف اول حمایت از مردم مظلوم این منطقه هستند و دولت عراق تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را برای توقف جنایت‌ها در غزه انجام داده است. السودانی با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت‌ها تاکید کرد: تمام تلاش ما در وهله اول توقف بمباران‌ها و در مرحله بعد، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه است و در مذاکرات خود با رئیس‌جمهور اسلامی ایران در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شد. نخست‌وزیر عراق همچنین بر اراده جدی دولت این کشور برای گسترش روابط با ایران و اجرائی شدن توافق‌ها تاکید کرد.

 ایران
ظرفیت های کم نظیر ایران برای سرمایه گذاری چینی‌ها
مخبر معاون اول رئیس جمهور که از شنبه گذشته برای شرکت در ششمین اکسپوی واردات چین در شانگهای حضور دارد، دیروز در همایش تجاری ایران و چین که در هتل پریموس و با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، با تأکید بر اینکه نگاه استراتژیک و راهبردی دولت ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، هدف و گروه بریکس و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و به خصوص کشور چین است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز دستاوردهای بسیار ارزشمند و بعضاً منحصر به فردی را دارد و به عنوان یک قدرت بانفوذ و تعیین کننده منطقه‌ای برای دوست و دشمن شناخته شده است. وی موقعیت سرزمینی و راهبردی ایران را از نظر کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب، موقعیتی منحصر به فرد دانست و اظهار داشت: در صورت سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها، بسیاری از کشورهای جهان، از آسیای جنوب شرقی تا اروپا و کشورهای همسایه، از مزایای آن می‌توانند برخوردار شوند. مخبر افزود: قرار گرفتن بر سر چهارراه مسیرهای ترانزیتی، این امکان را در اختیار ایران قرار داده است که بتواند شریک مناسب و پایداری برای همه کشورهای دوست خصوصاً چین باشد.
ایست قلبی متهم امنیتی در دادگاه
خبرگزاری قوه قضائیه روز گذشته خبر داد که در جریان روند رسیدگی به یک پرونده با اتهامات امنیتی علیه ۲ متهم که به همراه وکلای خود در دادگاه انقلاب تهران حضور داشتند، یکی از متهمان که زندانی نبوده و از منزل خود به مقصد دادگاه آمده بود، در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته فوت کرد. مطابق نظر اولیه عوامل اورژانس علت مرگ ایست قلبی نوشته شد اما با وجود این جسد برای بررسی کارشناسی و انجام آزمایش‌های تخصصی به پزشکی قانونی منتقل شد.

 وطن امروز 
از هر اقدام بازدارنده‌ای برای توقف رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم
رئیس‌جمهور در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق گفت: روابط ایران و عراق روزبه‌روز در حال ارتقاست؛ در حوزه مسائل امنیتی از مهم‌ترین نکاتی که در این مدت با مدیریت آقای نخست‌وزیر انجام شده، اجرای قرارداد امنیتی بین ۲ کشور بویژه در منطقه اقلیم کردستان عراق است. آیت الله رئیسی افزود: تمام تلاش ما این است که قرارداد امنیتی بین ایران و عراق به صورت کامل اجرا شود و با همت ایشان که مورد تقدیر ما نیز هست، در جهت خلع سلاح کامل معاندان و ضدانقلاب گام‌های خوبی برداشته شده است. از خلع سلاح منافقین و ضد انقلاب توسط کشور عراق تشکر می‌کنم. رئیسی عنوان کرد: موضع ۲ کشور نسبت به مظلومیت مردم فلسطین مشترک است، مواضع مشترک ۲ کشور را بررسی کردیم و معتقدیم هر چه سریع‌تر باید بمباران، نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه متوقف شود و آتش‌بس اجرایی شود. رئیسی با تاکید بر اینکه مسؤول جنایات اخیر آمریکاست، گفت: جنایات اخیر در غزه را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم. معتقدیم تمام حامیان رژیم صهیونیستی در این جنایت شریک هستند. وی افزود: با هر گونه اقدامی که در سطح کشورهای اسلامی، در سطح کشورهای منطقه و بین‌الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، همکاری کرده و از آن حمایت می‌کنیم.
طوفان ‌الاقصی زاییده سال‌ها سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است
نخست‌وزیر عراق در نشست خبری گفت: سفر من به تهران برای تاکید بر تعمق روابط ایران و عراق است. مهم‌ترین مساله گفت‌وگوی ما با آقای رئیسی بحث فلسطین و کشتاری که علیه مردم فلسطین درحال انجام است، بود. السودانی افزود: بر موضع ثابت و اصولی عراق درباره مساله فلسطین و حق این کشور برای دستیابی به آزادی و تشکیل کشور مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید داریم. وی افزود: طوفان ‌الاقصی زاییده سال‌ها سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است که با کشتار، کوچاندن اجباری، سیاست شهرک‌سازی غیرقانونی و هتک حرمت مسجد الاقصی شکل گرفته است. سودانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با رئیس‌جمهور اظهار کرد: توانستیم هر آنچه ممکن است به امنیت ایران خدشه ‌وارد کند را کنترل کنیم، چرا که ما در دولت عراق همه تلاش خود را می‌کنیم تا امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم گروه یا جریانی بخواهد از سرزمین عراق خطری را متوجه ایران کند.

 جوان 
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله جنتی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم
آیت‌الله جناب آقای جنتی دامت برکاته
درگذشت همسر مکرمه را به آن جناب تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای ایشان مسئلت می‌کنم.

 مردم سالاری 
غلامحسین کرباسچی مجرم شناخته شد
سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی مجددا مدیر مسئول هم میهن را با اکثریت آراء مجرم شناخته است. نصراللهی سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اتهام های غلامحسین کرباسچی نشر مطالب خلاف واقع و ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف مردم بود که هیات منصفه پس از شنیدن دفاعیات وکیل متهم با اکثریت آراء در موضوع اتهام متهم را مجرم دانست و نیز ایشان را با اکثریت آراء مستحق تخفیف ندانست.
حضور زیر دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) یکشنبه شب به وقت محلی استقرار زیر دریایی هسته‌ای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را تائید کرد. به گزارش سی ان ان، سنتکام تائید کرد که یک زیردریایی هسته‌ای کلاس اوهایو نیروی دریایی آمریکا وارد منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) شده که شامل خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است.

 قدس
فرصت کافی برای تبدیل اسناد عادی به رسمی اعطا خواهد شد
بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به برخی شایعات و اخبار در خصوص سلب اعتبار اسناد عادی اعلام کرد: با فرض تصویب و نهایی شدن قانون الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول، فرصت مناسب و کافی به دارندگان این اسناد برای تبدیل اسناد عادی اعطا خواهد شد. ضمن آنکه هیچ مقرره‌ای مبنی بر بی‌اعتباری فوری و یا سلب مالکیت از دارندگان فعلی اسناد عادی و قولنامه‌ای پیش‌بینی نشده است.
شمار شهدای غزه از ۱۰هزار نفر گذشت
اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه خبر داد شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰هزارو۲۲ نفر رسیده است. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته در میان سکوت جامعه بین‌الملل ۴۵۰منطقه را در نوار غزه بمباران کردند. دیگر آنکه با مرگ ۸۸ تن، بیشترین تلفات سازمان ملل، در نوار غزه رقم خورد.
قتل‌عام غزه وحشتناک‌ترین لحظات تاریخ معاصر است
«برنی سندرز» قانون‌گذار اهل ایالت ورمونت آمریکا با اشاره به کمک‌های مالی ایالات متحده به صهیونیست‌ها که به ۳. ۸میلیارد دلار می‌رسد، خواستار توقف فوری قتل‌عام مردم غزه شد. سندرز افزود: «باید به فاجعه وحشتناک انسانی در غزه رسیدگی شود. مردم در غزه آب آشامیدنی و غذا ندارند. آن‌ها سوخت ندارند. بیمارستان‌های آن‌ها بمباران می‌شوند. آنچه اکنون شاهدیم یکی از وحشتناک‌ترین لحظات تاریخ معاصر است».
ابتکار اردن برای کمک‌رسانی به غزه!
پادشاه اردن از ارسال کمک‌های فوری پزشکی به بیمارستان صحرایی این کشور در غزه با استفاده از چتر نجات خبر داد. به گزارش الجزیره، عبدالله دوم عنوان کرد: کمک‌های پزشکی در تاریکی نیمه‌شب با چتر نجات در بیمارستان صحرایی اردن در غزه انداخته شد. رژیم صهیونیستی از آغاز حملات وحشیانه خود به نوار غزه، این منطقه را در محاصره کامل قرار داده است.
تجهیزات جاسوسی به دفتر عبدالحمید نرسید
۲۲ دستگاه ارتباطی و استارلینک که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا وارد کشور شده بود، ردیابی و توسط نیروهای امنیتی ضبط شد. مقصد اصلی دو محموله از این ۲۲دستگاه دفتر مولوی عبدالحمید در خیابان خیام زاهدان بوده است. در همین راستا پنج نفر از عوامل مؤثر دریافت‌کننده و بهره‌بردار این تجهیزات نیز در زاهدان بازداشت شدند. گفته می‌شود این تجهیزات با هدف «بازتولید آشوب در زاهدان»، «زمینه‌سازی برای ایجاد یک ارتباط امن میان عوامل داخلی با خارج از ایران» و «تسهیل کردن فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای آن‌ها در فضای مجازی» ارسال شده است.

 اعتماد
تکذیب اظهارات ترامپ درخصوص حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد
یک مقام مطلع نظامی با تکذیب اظهارات دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا درخصوص انجام هماهنگی میان مقامات ایرانی و امریکایی در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق، گفت: از فردی که اصلی‌ترین شهرتش دروغگویی برای کسب شهرت و مقام و جلب آرا برای انتخابات آتی است، بیان مطالبی که غیرواقعی بودن آن بسیار واضح است، عجیب نیست. او با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه چون از آسیب ندیدن پایگاه در جریان حمله ایران مطمئن بوده، هیچ‌گونه اضطرابی نداشته است، گفت: تهدید التماس گونه برای جلوگیری از انجام عملیات انتقامی ایران و همچنین اضطراب شدید ترامپ در لحظه اعلام خبر حمله موشکی کشورمان به عین‌الاسد به قدری واضح بود که سوژه اکثر رسانه‌های امریکا شد. این مقام مسوول افزود: درحالی که ترامپ ادعا کرده، موشک‌های ایرانی با هماهنگی قبلی به اطراف پایگاه عین‌الاسد اصابت کرده، تصاویری که رسانه‌های امریکایی چند روز بعد از حمله موشکی از پایگاه عین‌الاسد منتشر کردند به روشنی نشان‌دهنده تخریب قابل‌توجه بخش‌هایی از این پایگاه بود تا جایی که دقت این عملیات سطح جدیدی از نگرانی‌های امریکا از دقت موشک‌های ایرانی را برانگیخت.

 اطلاعات
ترامپ، بایدن را در انتخابات شکست می‌دهد
نتایج نظرسنجی «نیویورک تایمز/کالج سینا» و نظرسنجی «سی‌بی‌اس/یوگاو» جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا در رقابت دوباره مقابل دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق شکست خواهد خورد. نظرسنجی نیویورک تایمز نشان داد ترامپ با درصد قابل توجهی در پنج ایالت از شش ایالت مهم کلیدی از بایدن پیش است و تنها در ایالت ویسکانسین، بایدن توانست با دو درصد ترامپ را پشت سر بگذارد. دو سوم پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی گفتند ایالات متحده در مسیر اشتباهی پیش می‌رود و سیاست های بایدن به آن‌ها آسیب رسانده است. تقریباً سه چهارم (۷۱درصد) نیز گفتند رئیس‌جمهورشان بسیار پیرتر از آن است که عملکرد موثری داشته باشد و ۶۲درصد هم گفتند بایدن فاقد هوشیاری ذهنی برای این پست است. بر اساس این نظرسنجی، شش نفر از هر ۱۰ نفر (۵۹درصد) از رای دهندگان احتمالی، به ترامپ بیشتر از بایدن در موضوع اقتصاد اعتماد دارند.
با بلینکن دیدار نمی‌کنم
استقبال سرد از بلینکن در بدو ورود به آنکارا، به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد به طوری که شماری از کاربران فضای مجازی تصریح کردند این دیپلمات آمریکایی آنچه را که لیاقتش بود، دریافت کرد. طبق گزارش ها، وزیر امور خارجه آمریکا وارد پایتخت ترکیه شد و تنها معاون استاندار آنکارا و «جف فلیک» سفیر ایالات متحده در ترکیه که پیش‌تر به دلیل دیدار با رهبر مخالفان ترکیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین ترکیه به شدت مورد انتقاد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه قرار گرفته بود، در رمپ فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت. همزمان اردوغان نیز اعلام کرد به دلیل حضور در سفر استانی با بلینکن دیدار نمی کند.

 شهروند 
نشست سران کشورهای اسلامی به‌زودی در ریاض برگزار می‌شود
امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای امور خارجه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگویی تلفنی آخرین تحولات فلسطین را مورد بحث و تبادل نظر قراردادند. در این رایزنی تلفنی برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی تحولات فلسطین، توقف جنایات جنگی علیه غزه و کرانه و ارسال مستمر کمک‌های انسانی مورد تأکید قرار گرفت. نشست سران کشورهای اسلامی با درخواست رئیس‌جمهور کشورمان و سران برخی دیگر از کشورها، ازجمله عربستان سعودی، به‌زودی در ریاض (به‌عنوان رئیس دوره‌ای و کشور دارای مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی) برگزار خواهد شد.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

لزوم تبیین حقوق بشر اسلامی برای جهانیان
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با حجت الاسلام مختاری سفیر جدید ایران در واتیکان، با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت‌ها، تأکید کرد: باید از ظرفیتهایی که در دنیای معاصر وجود دارد حداکثر استفاده را ببریم. به خصوص زمانی که این ظرفیت‌ها شکل رسمی و قانونی داشته باشد؛ چرا که تلاش‌های فردی اگرچه ممکن است در یک برهه‌ای پیشرفتی هم داشته باشند، اما همیشه در معرض آسیب هستند زیرا از جایگاه و حمایت قانونی برخوردار نیستند. وی معرفی چهره واقعی دین اسلام را سبب جذب پیروان دیگر ادیان به دین اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: هر چه می‌توانیم باید در معرفی دین اسلام در مقابل تبلیغات تخریبی دشمن از اسلام هراسی گرفته تا شیعه هراسی و ایران هراسی، تلاش کنیم؛ چرا که دشمنان بیکار ننشسته‌اند و چهره خشن و زشتی را از اسلام و ایران و ایرانی برای دنیای غرب به نمایش گذاشته‌اند و لذا اگر بتوانید چهره‌های تأثیرگذار در آن کشور را شناسایی کنید و در مراسم و همایش‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شوند و وجهه بین المللی دارند از آن‌ها دعوت کنید و حقایق را به آن‌ها منتقل نمایید، وقتی به کشور خود بازمی‌گردند، می‌توانند سفیران و پیام رسانان ما باشند.

تأسیس نظام جمهوری اسلامی براساس ادله قرآنی است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت روسیه با اشاره به آیه «‌فطره الله التی فطر الناس علیها» گفت: این‌آیه خیلی مهم است. یعنی خدا می‌فرماید من که یک دینِ کاملِ مطابق با فطرت انسانی برای شما فرستادم، دلیل بر این است که انسان باید آن را در رأس همه امور زندگی‌اش قرار بدهد. عضو جامعه مدرسین افزود: در پایان آیه نیز خدا می‌فرماید «‌ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیمُ‌» یعنی آن دینی که قیمومت‌، سرپرستی و حکومت بر شما را باید داشته باشد همین دین اسلام است.وی با بیان این که یکی از ادله تاسیس نظام جمهوری اسلامی ما همین آیه شریفه است که می‌فرماید دین باید بر بشر حکومت کند و غیر از دین هیچ قدرت دیگری حقّ حکومت بر بشر ندارد افزود: تقاضای من از شما این است که روی همین آیه دقت و فکر کنید و در هر جایی که هستید آن را با مسلمین دیگر در میان بگذارید. این آیه خط اصلی زندگی و روش زندگی عزت‌مندانه را به انسان یاد می‌دهد.

ادعای واشنگتن: در غزه نسل‌کشی رخ نمی‌دهد
فارس/ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه مدعی شد چیزی که در غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی نیست.کربی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، گفت: «ما از نسل‌کشی در غزه حمایت نمی‌کنیم اما از نظر ما چنین چیزی رخ نمی‌دهد و با این توصیف موافق نیستیم».وی با بیان اینکه آتش‌بس دائمی در نوار غزه صحیح نیست، اظهار داشت: «اما وقفه‌های تاکتیکی در جنگ غزه باید در نظر گرفته شود و ما می‌خواهیم این کار را ادامه دهیم».این مقام آمریکایی در کنار حمایت از حملات جنایتکارانه رژیم موقت صهیونیستی به نوار غزه گفت: «وقفه‌های تاکتیکی در جنگ غزه ایده خوبی است و امیدواریم همتایان اسرائیلی ما اینگونه ببینند».

حملات ارتش یمن به فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی
تسنیم/ نیروهای مسلح یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: یک مجموعه از پهپادها را طی ساعات گذشته به سوی اهداف مهم و حساس دشمن صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده که نتایج آن توقف چند ساعته فعالیت در پایگاه‌ها و فرودگا‌ه‌های مورد هدف قرار گرفته بود.نیروهای مسلح یمن در ادامه این بیانیه تاکید کرد: این نیروها همچنان به انجام عملیات نظامی خود در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و پاسخ به درخواست ملت بزرگ یمن و بقیه ملل امت ادامه داده و این کار تا زمان توقف تجاوز وحشیانه اسرائیل علیه برادران مان در غزه استمرار خواهد یافت.

اظهارات وزیر کابینه درباره بمباران اتمی غزه گاف نیست یک رویکرد است
تسنیم/ روزنامه هاارتص در گزارشی در این رابطه فاش کرد، اظهاراتی که عمیخای الیاهو (عضو حزب عوتسما یهودیت به رهبری ایتمار بن گویر) در مورد استفاده از بمب هسته‌ای علیه نوار غزه به عنوان یکی از گزینه‌های مقابله با این منطقه یک گاف نبوده بلکه درچارچوب برنامه‌ها و رویکردهای کابینه راستگرای افراطی قرار دارد.به نوشته این رسانه عبری زبان، مشکلی که این اظهارات ایجاد کرد صرفا برای دیپلماسی عمومی نبوده بلکه این واقعیت و حقیقتی اسرائیلی است. به اعتقاد نویسنده این گزارش، راستگرایان افراطی در اسرائیل واقعا به انجام این کار ایمان داشته و به دنبال تحقق آن هستند.او در این زمینه افزود: این یک گاف نبوده است، الیاهو که با رادیو کول براما گفتگو می‌کرد تاکید کرد که غیر نظامی و بی گناهی در نوار غزه وجود ندارد.

افزایش تدابیر امنیتی در مراکز نظامی و حساس پاکستان
فارس/ مقامات امنیتی پاکستان گفتند که پس از حمله اخیر تروریست‌ها به یک پایگاه هوایی که منجر به آسیب دیدن سه هواپیما و انهدام یک سوخترسان شد، تدابیر امنیتی را در تاسیسات نظامی و دیگر تاسیسات حساس این کشور افزایش داده‌اند. گروه تازه تاسیس «تحریک جهاد پاکستان» مسئولیت حمله روز شنبه در «میانوالی» در استان «پنجاب» را برعهده گرفته است. ارتش پاکستان اعلام کرد که ۹ تروریست در جریان این حمله کشته شدند. حمله اخیر تنها یک روز پس از دو انفجار که در آن ۱۶ پرسنل امنیتی و چهار غیرنظامی روز جمعه در منطقه «دره اسماعیل خان» در شمال غربی استان «خیبر پختونخوا» و منطقه «گوادر» در استان بلوچستان در جنوب غربی کشته شدند، رخ داد.

آمریکا ۳۲۰ میلیون دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد
مهر/ درمیانه تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه، یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن به دنبال ارسال ۳۲۰ میلیون دلار کمک نظامی به اسرائیل است. به گزارش وال استریت ژورنال, این کمک نظامی که شامل بمب‌های هدایت شونده می‌باشد در میان افزایش نگرانی‌ها درمیان دموکرات‌ها و دیپلمات‌های آمریکایی از حمایت نامحدود دولت این کشور از رژیم صهیونیستی اعلام می‌شود.وال استریت ژورنال می‌گوید، شرکت نظامی رافائل در آمریکا این بمب‌ها را به شرکت مادر در سرزمین‌های اشغالی منتقل خواهد کرد تا ارتش این رژیم از آن‌ها استفاده کند.

بازداشت خبرنگار مشهور اسرائیلی پس از فاش کردن آمار تلفات صهیونیست‌ها
باشگاه خبرنگاران/ منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که خبرنگار مشهور این رژیم به علت فاش کردن شمار کشته‌های ارتش تل‌آویو بازداشت شده است. این منابع گزارش دادند که “افرائیم مردخای” پس از آن که گفته که شاهد اجساد ده‌ها تن از نظامیان اسرائیلی بوده که روی هم در یکی از بیمارستان‌های تل‌آویو تل انبار شده بود، بازداشت شده است. وی گفته بود که ارتش اسرائیل اجساد را به خانواده های آن‌ها تحویل نمی‌دهد.رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن ۳۸۸ نظامی خود از ابتدای عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرده است.رادیو رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی هزار و ۵۳۸ صهیونیست از جمله ۳۸۸ نیروی ارتش و پلیس کشته و حدود پنج هزار نفر زخمی شده¬اند. پیشتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به تلفات سنگین در نبرد با مقاومت فلسطین اعتراف کرده بود. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به هلاکت نظامیان صهیونیست در جنگ با رزمندگان مقاومت در غزه اذعان کرد. وی اعتراف کرد: کشته شدن نظامیان ارتش اسرائیل در نبرد با حماس در غزه ضربه مهلک و دردناکی است.

پکن: غزه به گورستان کودکان تبدیل شده است
فارس/ نماینده چین در سازمان ملل گفت: «غزه در پی بمباران مداوم اسرائیل به قبرستان کودکان تبدیل شده است». وی طی سخنرانی در شورای امنیت توضیح داد: «ما خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه هستیم زیرا نیاز فوری به این امر وجود دارد». این دیپلمات چینی اضافه کرد: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا اقداماتی را برای توقف خصومت‌ها انجام دهند تا از محافظت از غیرنظامیان اطمینان حاصل شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *