خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

**آیت الله حسینی بوشهری: نتیجه روشن کار مجلس خبرگان را بعد از رحلت امام (ره) مشاهده کردیم** رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کردند: حمایت از مقاومت فلسطین سیاست همیشگی ایران است** آیت الله خاتمی: جامعتین درصدد ارائه لیست مشترک برای خبرگان هستند** آیت الله کعبی: محور مقاومت هماهنگ به اندازه و به موقع عمل می کند** آیت الله اراکی: جبهه مظلوم به شرط ایستادگی از نصرت الهی بهره‌مند خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جنگ با حماس جنگ با دموکراسی است
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی یوناس گاهر اشتوره، نخست‌وزیر نروژ ضمن استقبال از موضع این کشور در توقف هرچه سریع‌تر جنگ و کشتار غیرنظامیان در غزه، بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای رفع محاصره و امدادرسانی فوری به این منطقه تأکید کرد.وی همچنین از آمادگی وزارت دادگستری نروژ برای تحقیق درخصوص جنایات جنگی در غزه استقبال و آمادگی کشورمان برای همکاری در این زمینه را اعلام و تأکید کرد نباید جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی و حمایت آمریکایی‌ها از این جنایات بدون کیفر بماند. رئیس‌جمهور با بیان این‌که حماس، دولت قانونی، منتخب و مشروع غزه است، تصریح کرد: جنگ با حماس جنگ با دموکراسی است. رئیسی، کشته شدن ۱۰هزار نفر از جمله ۴۰۰۰ کودک فلسطینی را نتیجه ارسال گسترده سلاح و تجهیزات از سوی آمریکا به رژیم‌صهیونیستی دانست و افزود: این‌که تقریبا هر ۱۰دقیقه یک کودک در غزه به قتل برسد، مصداق بارز جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و بسیار هولناک است و سکوت مشمئزکننده و حتی حمایت تسلیحاتی و ارسال تجهیزات از سوی آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی به رژیم‌صهیونیستی گواه استانداردهای دوگانه غرب و شراکت آشکار این کشورها در جنایات صهیونیست‌هاست.
پیام‌های آمریکا به ایران ملتمسانه و ازسر استیصال است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همیشه توصیه ما به آمریکایی‌‌ها این بوده که از رژیم صهیونیستی حمایت نکنید و سریعا این جنگ را متوقف و آتش‌بس را اعمال کنید. در غیر این صورت ضربات سنگینی خواهید خورد.امیر آشتیانی درباره اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر عدم دخالت ایران در جنگ غزه عنوان کرد: آمریکایی‌ها اشتباهات راهبردی و خطاهای محاسباتی متعددی خصوصا در منطقه دارند. البته ناگفته نماند که پیام‌های آمریکا به ایران ملتمسانه و از سر استیصال است.
اجماع جهانیان علیه اسرائیل غیرقابل بازگشت است
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اجتماع میلیونی و باشکوه مردم اندونزی در حمایت از فلسطین و سخنرانی شجاعانه خانم رتنو مارسودی، وزیر خارجه این کشور در این مراسم قابل تحسین است. وی ادامه داد: اجماع شکل‌گرفته در افکارعمومی جهانیان علیه صهیونیست‌ها غیر قابل ‌بازگشت است. درود به اندونزی؛ درود به همه‌ وجدان‌های بیدار جهان!

 همشهری 
هرچه در غزه بمانیم؛ هزینه بیشتری می‌دهیم
اسحاق بریک، ژنرال ارشد ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفت: هرچه بیشتر در غزه بمانیم، کشته‌های بیشتری خواهیم داد و ضررهای اقتصادی هنگفتی خواهیم دید. وی اضافه کرد: ادامه عملیات علیه غزه، خطر انفجار اوضاع در کرانه باختری را افزایش خواهد داد.
بمباران جنون‌آمیز غزه با بمب‌های فسفری
پس از ۴ هفته و یک روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس، این رژیم غاصب شب گذشته بار دیگر با قطع کردن تمام خطوط ارتباطی و اینترنتی، حمله ای در ابعاد گسترده علیه اهداف غیرنظامی را کلید زد. جنگنده‌های اسرائیلی در کمتر از نیم ساعت صدها نقطه در نوار غزه شامل محوطه های اطراف بیمارستان شفا را بمباران کردند و ده‌ها شهید و مجروح به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شدند. دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی تهدید خود به بمباران بیمارستان‌های غزه را عملی کرده است. هلال احمر فلسطین نیز از قطع ارتباطش با تمام پرسنل و کادر درمانی و نیروهای امدادی خود در غزه خبر داد. این در حالی است که شبکه الجزیره به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرده که پزشکان اسرائیلی با امضای طوماری از سرویس‌های امنیتی و ارتش اسرائیل خواستند تا بیمارستان‌های غزه را هدف قرار دهند! به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اشغالگران با بمب‌های ممنوعه فسفری بیت لاهیا در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند.
گام جدید مجلس برای صیانت از حقوق شهروندی
مجلس در راستای صیانت از حقوق‌شهروندی، تکلیف جدیدی برعهده قوه‌قضاییه گذاشته‌است. براین اساس نمایندگان، دستگاه قضایی را مکلف کردند ممنوعیت خروج از کشور افراد را ظرف ۲۴ساعت از طریق سامانه «سنا» با ذکر دلیل، به اطلاع آنان برساند.

 کیهان 
راهپیمایی میلیونی همبستگی با فلسطین در ۵ قاره جهان
علی‌رغم تلاش جریان سیاسی و رسانه‌ای حاکم بر غرب برای سانسور اخبار جنگ غزه اما خیل عظیم تظاهرکنندگان حامی فلسطین روز شنبه در ۵ قاره جهان در آسیا، اروپا، آفریقا‌، آمریکا و استرالیا و در پایتخت‌های مهم کشورهای اروپایی و شهر‌های سراسر آمریکا به خیابان‌ها ریختند تا گسترش بیش از پیش انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را در سراسر جهان به تصویر بکشند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تصاویر پخش شده از لندن جمعیتی بزرگ از تظاهرکنندگانی که با اجرای تحصن، تقاطع خیابان‌های آکسفورد سرکس و پیکدیلی سرکس را مسدود کرده و در ادامه به سمت میدان ترافالگار راهپیمایی و در آنجا تجمع کردند را نشان داد. در مرکز شهر پاریس نیز هزاران تظاهرکننده راهپیمایی کرده، خواستار آتش‌بس در غزه شده و پلاکاردهایی با مضمون «چرخه خشونت را متوقف کنید» به نمایش گذاشتند. در شهر برلین نیز جمعیتی قابل توجه از تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطین را تکان داده و آتش‌بس در غزه را درخواست کردند. شهرهای میلان ایتالیا، کپنهاگ دانمارک و آمستردام هلند نیز شاهد تظاهرات‌های مشابه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی هستند. در آفریقای جنوبی، تایلند، اندونزی، مالزی، تونس، الجزایر و مراکش نیز اعتراضات مشابهی در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. جمعیت گسترده‌ای از شهروندان آمریکایی نیز خیابان‌های مرکزی واشنگتن، پایتخت آمریکا در نزدیکی کاخ سفید را پر کرده بودند، اما این جمعیت گسترده توسط ون‌های پلیس محاصره شده بودند تا گروه‌های جدید معترض به دیگر معترضان ملحق نشوند. تظاهرات مشابه همزمان با واشنگتن در شهرهایی مانند نیویورک، نشویل، سینسیناتی اوهایو، لاس‌وگاس و حتی در اورونو مینیسوتا که دارای کمترین جمعیت مسلمان است، برگزار شد و معترضان خواستار آتش‌بس، ‌پایان محاصره غیرانسانی غزه و ارسال کمک به مردم فلسطین شدند.
سفر منطقه‌ای السودانی به ایران و چند کشور عربی با محوریت غزه
خبرگزاری رسمی عراق (واع)، از سفر منطقه‌ای جدید «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور با محوریت تحولات غزه خبر داد.
موشکباران پایگاه اشغالگران آمریکایی
همزمان با اعلام رسانه‌ای سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق، پایگاه «تل بیدر» در استان الحسکه سوریه که محل استقرار نظامیان آمریکایی است مورد هدف رزمندگان مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
جذب قطعی ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال اخیر
خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت برای مقاوم‌کردن اقتصاد کشور در برابر فشارهای خارجی، افزود: در طول دو سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار جذب قطعی سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم.

 ایران 
ثقتی هیچ سمتی در وزارت ارشاد نگرفته است
پژمان موسوی سردبیر ماهنامه تجربه در توئیتی مدعی شد رضا ثقتی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد استان گیلان که به دلایل مسائل اخلاقی از کار برکنار شده بود، مجدداً در وزارت ارشاد حکم گرفته و در دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شده است. موسوی با جزئیات کامل مدعی شده بود که ثقتی با حمایت و اصرار وزیر ارشاد مجدداً در وزارتخانه منصوب شده است. در واکنش به این ادعای موسوی، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: این ادعا کذب است و آقای پژمان موسوی سردبیر ماهنامه تجربه کاملاً دروغ‌پراکنی می‌کند. برکناری رضا ثقتی به دلیل فساد اخلاقی با امضای شخص وزیر ارشاد انجام گرفته و پس از آن ثقتی به هیچ مسئولیت جدیدی در وزارتخانه منصوب نشده است. سموعی همچنین توضیح داد: رضا ثقتی کارمند وزارت ارشاد است و چون پرونده قضایی دارد ما از وزارتخانه به قوه قضائیه نامه نوشتیم تا مقام قضایی پس از رسیدگی به جرایم آقای ثقتی تکلیف ما را روشن کند و این را بدانیم که انفصال از خدمات دولتی باید در مورد ثقتی انجام شود یا خیر.
به دوستانتان توصیه کنید در این ایام به اسرائیل کمک نکنند
روز گذشته عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان در واکنش به سخنرانی سید حسن نصرالله در روز جمعه، با وارونه‌نمایی سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: «شعار دفاع از فلسطین با عمل فاصله دارد. مردم غزه و فلسطین به خداوند اعتماد و توجه کنند که بهترین فریادرس است.» عطاءالله مهاجرانی فعال سیاسی ساکن لندن در واکنش به توئیت اخیر عبدالحمید علیه سید حسن نصرالله نوشت: «احسنت بر شما که دلسوز حماس و فلسطین و دشمن اسرائیل هستید و منتقد سید حسن نصرالله!» حزب‌الله لبنان تا به حال بیش از ۵۰ شهید در مواجهه با ارتش اسرائیل داده است. جنابعالى در زاهدان در دفاع از فلسطین مظلوم و علیه اسرائیل راهـپیمایى کنید. همین حد انتظار مى‌رود! به دوستانتان هم توصیه کنید که در ریاض و کابل و ابوظبى مناسب است تظاهرات بسیار آرامى به نفع فلسطین برگزار شود. پرچم اسرائیل هم بیاورند! حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء. اگر راهپیمایى و تظاهرات به نفع فلسطین هم نکردند که نخواهند کرد، لااقل در این ایام به اسرائیل کمک نکنند.

 جمهوری‌اسلامی 
واکنش دولت‌ها به نسل‌کشی در غزه شرم‌آور است
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه در دوحه از تداوم وضعیت وخیم و بحرانی در نوار غزه ابراز تاسف کرد و گفت: واکنش‌های بین‌المللی به بمباران‌های اسرائیل در سطح لازم و مطلوب نیست و در برخی موارد شرم‌‌آور است.وی افزود که با همتای فرانسوی در خصوص ادامه تلاش‌ها برای آزادی اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه رایزنی و بر ضرورت تامین تمامی نیازهای غیرنظامیان از جمله مخابرات و سوخت تاکید کرده است.
به خاطر خدا جنگ را تمام کنید
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان درسخنرانی هفتگی خود در میدان «سنت پیتر» با بیان اینکه «به خاطر خدا جنگ را تمام کنید» خواستار توقف جنگ در غزه و امدادرسانی به مردم این باریکه شد.

 وطن امروز 
فضا برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران – پکن فراهم است
معاون اول رئیس‌جمهور با همراهی نخست‌وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان و قزاقستان و همچنین جمعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی، از پاویون ایران در ششمین اکسپو واردات چین بازدید کردند. مخبر پس از این بازدید در مراسم آغاز به کار پاویون ایران، با بیان اینکه ایران و چین از دیرباز همسایگان تمدنی و شرکایی توانمند در عرصه تعاملات تجاری و اقتصادی بوده‌اند، گفت: ما در صدد احیای پیوندهای تاریخی، تجاری و اقتصادی ایران و چین هستیم و امروز «مشارکت جامع راهبردی» و اراده رهبران ۲ کشور، فضایی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایجاد کرده است. وی با یادآوری اینکه سند همکاری جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین، چارچوب و نقشه راه همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده است تاکید کرد: در جهت توسعه راهبردی تعاملات دوجانبه و چندجانبه، نیاز به عزم جدی و تلاش بخش‌های دولتی و خصوصی طرفین برای عملیاتی شدن پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور امری ضروری است. مخبر با ابراز خرسندی از حضور فعال شرکت‌های ایرانی از بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات، فناوری‌های برتر نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی و سایر بخش‌های اقتصادی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، اظهار امیدواری کرد این تلاش‌ها منجر به عقد قراردادهای همکاری و توسعه تجارت بین طرفین شود.
ناوشکن «دیلمان» به دریای خزر الحاق می‌شود
امیر دریادار شهرام ایرانی در حاشیه همایش نظری معارف جنگ با اشاره به آخرین دستاوردهای نیروی دریایی گفت: بخشی از این دستاوردها همزمان با هفتم آذر و بخشی نیز در زمان‌های خاص رونمایی می‌شود. وی در ادامه از رونمایی و الحاق ناوشکن دیلمان به دریای خزر خبر داد و افزود: همچنین در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های موشکی، پهپادی و اقتداری نظام در عرصه‌های اقیانوس‌های جهان، ناوشکن‌ها و شناورهایی جدید الحاق می‌شود.

 جوان 
حمایت از مقاومت فلسطین سیاست همیشگی ایران است
آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رئیس دفتر سیاسی حماس در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین تحولات کرانه باختری بیان کرد. رهبر انقلاب اسلامی نیز با قدردانی مجدد از صبر و استقامت مردم استوار غزه و اظهار تأسف شدید از جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم امریکا و برخی کشور‌های غربی انجام می‌شود بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیرو‌های مقاومت فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیست تأکید کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین لزوم تحرک جدی کشور‌های اسلامی و مجامع بین‌المللی و حمایت همه جانبه و عملی دولت‌های اسلامی از مردم غزه را مورد تأکید قرار دادند.
دادخواهی خانواده شهدای مدافع حرم از تروریست‌های تحت حمایت امریکا
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالات متحده امریکا با دادخواهی۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران روز گذشته برگزار شد. در این دادگاه به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده امریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره، جیش‌الظلم و… رسیدگی می‌شود.

 مردم سالاری 
همسر آیت‌الله جنتی درگذشت
همسر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری شامگاه شنبه درگذشت.یکی از نزدیکان آیت الله جنتی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، فوت همسر دبیر شورای نگهبان را تایید کرد و گفت: ایشان شب گذشته در خواب سکته قلبی کرده اند.همسر اول ایشان، مرحومه صدیقه مظاهری جان نثاری سال ۹۴ بر اثر کهولت سن و ایست قلبی درگذشت. علی جنتی در سال ۹۶ خبر از ازدواج مجدد پدرش داده بود.
بازداشت سه مامور موساد با ملیتی ایرانی در مرز افغانستان
۳ مامور موساد با ملیت ایرانی در مناطق کوهستانی بین دو کشور دستگیر شدند. در عملیات مشترک وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و طالبان، ۳مامور موساد با ملیت ایرانی در مناطق کوهستانی بین دو کشور دستگیر شدند. این سه مامور موساد قصد داشتند پهپاد‌های انتحاری از سوی مرز افغانستان به سمت اهدافی در ایران پرتاب کنند. سه فرد دستگیر شده به زودی جهت بازجویی به ایران منتقل خواهند شد.

دیدار ملاعبدالغنی برادر با امیرعبداللهیان
ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر دولت سرپرستی‌ افغانستان در امور اقتصادی و هیأت عالی اقتصادی همراه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت سرپرستی افغانستان بنا به دعوت رسمی ایران روز شنبه، ۱۳ آبان‌ماه وارد تهران شد. این هیات که متشکل از ۳۰ مقام طالبان است در سفر به تهران در مورد روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت، حمل و نقل، زیرساخت‌ها و راه آهن با مقامات ایرانی گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد.

 قدس
آخرین آمار از ثبت‌نام‌ها در مجلس خبرگان
سیدمحمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: در نخستین روز ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۲۷نفر در سراسر کشور نام‌نویسی کردند.
بمب اتم روی غزه بیندازید
وزیر صهیونیست خواستار انداختن بمب اتم روی غزه شد!در پی فشارها، «عمیخای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی که خواستار بمباران اتمی غزه شده بود، حرفش را پس گرفت. الیاهو همچنین در اظهاراتش که ماهیت تروریستی تل‌آویو را نمایان می‌کند، گفت: «نوار غزه حق موجودیت ندارد». پس از این اتفاق، نتانیاهو وزیر جنجالی را تا اطلاع بعدی از کابینه کنار گذاشت. حماس هم در واکنش به این اظهارات، اسرائیل را خطری برای کل جهان خواند.
جنگ غزه ۵۰ میلیارد دلار خرج روی دست تل‌آویو گذاشت
در حالی که ۳۰ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد، روزنامه «کالکالیست» رژیم صهیونیستی گزارشی درباره هزینه بالای جنگ این رژیم علیه فلسطینیان منتشر کرد. این روزنامه اقتصادی در گزارشی به برخی آمارهای مقدماتی وزارت دارایی اسرائیل اشاره کرده و تخمین زده جنگ با غزه بیش از ۵۰میلیارد دلار (۲۰۰ میلیارد شِکِل) خرج روی دست این رژیم خواهد گذاشت.
ادعای رهگیری موشک بالستیک بر فراز عربستان
برخی رسانه‌های صهیونیستی بامداد یکشنبه در خبری مدعی شدند پدافند هوایی عربستان سعودی یک فروند موشک بالستیک را که از یمن به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده بود، رهگیری کرده است. گفتنی است نیروهای مسلح ارتش صنعا پیش از این، چهار عملیات نظامی ضد اهدافی در فلسطین اشغالی در ادامه حمایت از مردم فلسطین و توقف بمباران غیرنظامیان در غزه انجام داده است.
در بنیاد مستضعفان «کم‌فروشی» نکردیم
سید پرویز فتاح رئیس سابق بنیاد مستضعفان در مراسم معارفه حسین دهقان، رئیس جدید بنیاد مستضعفان اقدامات خود را در دوره فعالیتش در بنیاد مستضعفان تشریح کرد و گفت: آنچه انجام شده مطابق آمار و خواست قلبی بنده نبوده است، اما کم‌فروشی نکردیم؛ بضاعت ما همین بوده است. وی افزود: دعای مردم، افتادگان و محرومان و به‌ویژه کارگران پای کار ما بوده است.

 اطلاعات 
با حمله به پایگاه های آمریکا از «بلینکن» استقبال می کنیم
گردان های حزب الله عراق در بیانیه ای به شدت به سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد واکنش نشان دادند و تاکید کردند که با حمله به پایگاه های آمریکا در خاک عراق از «آنتونی بلینکن» استقبال می کنند.«ابو علی العسکری» مسئول دفتر امنیتی در گردان‌های حزب‌الله عراق با سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به این کشور شدیداً مخالفت کرد و طی بیانیه‌ای گفت: سفر بلینکن به عراق با استقبال روبه‌رو نمی شود و اگر بیاید با تنش بی‌سابقه‌ای با وی روبه‌رو خواهیم شد.در این بیانیه آمده است: مقاومت اسلامی در صورت تداوم تجاوزها به نوار غزه، در هفته‌های آینده برای پایان دادن به حضور آمریکایی ها و برهم زدن منافع واشنگتن اقدام خواهد کرد. وی با بیان اینکه خروج نظامیان آمریکایی از عراق اجتناب‌ناپذیر است، افزود: ما به روش غیر صلح‌آمیز خودمان برای بستن سفارت آمریکا و جلوگیری از ورود افراد دارای تابعیت آمریکایی عمل می‌کنیم.
ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان تا روز شنبه بیستم آبان ۱۴۰۲ ادامه دارد
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهارداشت: ثبت نام داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تا روز شنبه بیستم آبان ۱۴۰۲ادامه می‌یابد. چون طبق قانون پس از پایان مهلت ثبت نام به هیچ عنوان امکان تمدید آن وجود ندارد.
آنچه بر سر فلسطینیان آمده، غیرقابل تحمل است
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مقام‌های جهان را در خونریزی‌های غزه همدست دانست و گفت آنچه بر سر فلسطینیان می‌آید، غیرقابل تحمل است.باراک اوباما تصریح کرد که در خونریزی‌های فعلی در نوار غزه، همه تاحدی دست دارند. اوباما گفت: آنچه حماس انجام داد، هولناک بود و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد اما آنچه حقیقت دارد این است که اشغالگری اسرائیل و آنچه علیه فلسطینیان در حال رخ دادن است، غیرقابل تحمل است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ادامه گفت:‌ گاهی به گذشته فکر می‌کنم که در دوران ریاست‌جمهوری خودم چه کاری می‌توانستم برای حل موضوع فلسطین بکنم و این کار را به جلو ببرم؟ گفتنی است اوباما در دوران ریاست جمهوری خود متقاعد شده بود که می‌تواند درگیری‌های چند دهه‌ای بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان را حل کند، اما اصطکاک و بی‌اعتمادی زیادی بین او و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شکل گرفت.

 شهروند 
هزینه‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس سقف دارد
سخنگوی شورای نگهبان همزمان با آغاز ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و به توضیح نکاتی درباره انتخابات پرداخت.این عضو حقوقدان شورای نگهبان به ماده ۴ این قانون نیز اشاره کرد و گفت: «در این ماده پیش‌بینی شده که دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی کاندیداها باید شفاف باشد و باید ریز دریافت‌ها و پرداخت‌ها را در سامانه پیش‌بینی‌شده به ثبت رساند. طبق قانون، برای هر حوزه انتخابیه حداکثر مبلغی به عنوان هزینه انتخاباتی مشخص شده است که این سقف بر اساس شاخص‌های پراکندگی جمعیت، جغرافیای حوزه انتخابیه و تعداد کرسی‌ها از سوی وزارت کشور مشخص می‌شود و به تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خواهد رسید.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نتیجه روشن کار مجلس خبرگان را بعد از رحلت امام (ره) مشاهده کردیم
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری در انتخاب و تعیین رهبری نقش دارد و از همین جهت این موضوع اشاره به اهمیت و نقش مهم مجلس خبرگان نسبت به سایر مجالس می کند. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبری ستون و عمود خیمه انقلاب اسلامی است، گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بحران‌های سخت و متعددی را با عنایات خداوند متعال، ائمه عصمت و طهارت و نقش کلیدی رهبری با پشتیبانی و حمایت مردم پشت سر گذاشته است. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نمایندگان خبرگان با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند، عنوان کرد: دشمنان زمانی که امام خمینی -قدس سره- از دنیا رفتند خواب های آشفته‌ای دیده بودند و تصور می کردند با رحلت حضرت امام -قدس سره- کشور دچار بحران می شود اما با انتخاب درست اعضای مجلس خبرگان و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با وجود گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی روز به روز شاهد پیشرفت جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف دفاعی‌، سلول‌های بنیادین و شرکت های دانش بنیان هستیم و جهان دچار حیرت شده است.

جامعتین درصدد ارائه لیست مشترک برای خبرگان هستند
تسنیم/ آیت‌الله خاتمی با حضور در وزارت کشور ، برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه استان کرمان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد. وی در حاشیه این ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: مردم بیش از ۴۰ بار پای صندوق‌های رای آمدند و سرنوشت خود را رقم زدند که ازافتخارات نظام و معنای جمهوریت و مردمسالاری دینی همین است. عضو جامعه مدرسین افزود: مثل ادوار گذشته با همکاری جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز، در عرصه خبرگان ورود خواهیم کرد و کاندیداهای اصلح را از نظر دو تشکل در عرصه مجلس خبرگان رهبری معرفی خواهیم کرد. وی افزود:با توجه به اینکه مجلس خبرگان یک مجلس فقاهتی است، این وظیفه را انجام می‌دهیم و برای این وظیفه از علمای بلاد مشورت می‌گیریم و ان شاءالله به لیست مشترک خواهیم رسید. تلاش دشمن بر کمرنگ کردن انتخابات است اما مردم در این عرصه که از مصادیق امر جامع به تعبیر قرآن است، قطعا وارد خواهند شد.

جبهه مظلوم به شرط ایستادگی از نصرت الهی بهره‌مند خواهد شد
حوزه/ آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت مجاهدین فلسطین، کودکان غزه، شهدای تروریستی پلخمری و جان باختگان حادثه زلزله هرات که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه صحنه‌های تاریکی در غزه شاهد هستیم، ولی مقاومت مردم غزه اتفاق بزرگی است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه از همین امروز بشارت می‌دهیم که غزه پیروز است، مطرح کرد: ایستادگی و پیروزی رابطه قطعی و غیر قابل انکار دارند و هر زمانی که مظلومی ایستادگی کرده در جنگ پیروز شده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه جبهه مظلوم به شرط ایستادگی از نصرت الهی بهره‌مند خواهد شد، عنوان کرد: عملیات طوفان الاقصی ابتکار عمل جبهه مقاومت در مقابل قوم ستمگری بود که سرزمین فلسطین را غصب کرده است. وی با اشاره به اینکه یورش بردن به دشمن با توکل به خداوند، پیروزی را درپی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این موضوع جزو قوانین اصلی جنگ است هرچند که شما از نظر تعداد نیرو و سلاح کم‌تر از دشمن باشید.

محور مقاومت هماهنگ، به اندازه و به موقع عمل می¬کند
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله و استراتژی ابهام در برابر رژیم صهیونیستی ابراز کرد: رهبر حزب الله مجاهد بزرگ آقای سید حسن نصرالله با هوشمندی و شجاعت طراحی دشمنان را به سخره گرفت. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه صهیونیست ها در این جنگ دو هدف دارند، اظهار داشت: رژیم منحوس صهیونیستی دو هدف نابودی حماس و آزادی بی قید و شرط اسرا را دارد که در هر دو هدف شکست خورده اند و ما در مقابل دو هدف پایان تجاوز به غزه و پیروزی کامل حماس را داریم که هر دو هدف محقق خواهد شد. وی گفت: دشمن نباید تصور کند که حماس تنهاست، محور مقاومت اسلامی هماهنگ، به اندازه و به موقع عمل می کند و همه در یک جبهه هستند.

ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره محاصره شهر غزه
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه شب از محاصره شهر غزه توسط نظامیان این رژیم خبر داد. دانیل هاگاری اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی شهر غزه را محاصره کرده و نوار غزه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. وی مدعی شد: امروز نیرو‌های ارتش (رژیم) اسرائیل از تیپ پیاده نظام گولانی شهر غزه را محاصره کردند و به دریا رسیدند، شهر غزه نیز از سمت جنوب محاصره شد که در واقع منجر به جدا شدن شمال از جنوب نوار غزه شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اضافه کرد: ما گذرگاهی را باز نگه می‌داریم که به شهروندان در بخش شمالی نوار و شهر غزه اجازه می‌دهد تا به سمت جنوب حرکت کنند. در همین رابطه منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، رژیم صهیونیستی اینترنت شهر غزه را قطع و حملات سنگین هوایی به مناطق مختلف این شهر کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی درحالی از مردم غزه خواسته به سمت جنوب بروند که جنگنده‌های این رژیم مناطق جنوبی از جمله پناهگاه‌های شناخته شده زیر نظر سازمان ملل را نیز از حملات مرگبار خود بی نصیب نگذاشته است. شبکه الجزیره اما از یورش و درگیری مسلحانه رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت حماس در جاده ساحلی در غرب غزه خبر داده است.

شلیک ۱۰ موشک به شهرک صهیونیستی
فارس/ حزب الله لبنان اعلام کرد که در پاسخ به شهادت یک زن و سه کودک لبنانی توسط رژیم صهیونیستی، با ۱۰ فروند موشک گراد شهرک صهیونیستی کریات شمونا را هدف قرار داده است. رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند، گنبد آهنین یک موشک را رهگیری کرده و ۹ موشک به مناطق متفرقه شهرک کریات شمونا اصابت کردند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از یک خودرو که در حال سوختن است پس از حمله موشکی به شهرک کریات شمونا منتشر شده است. پیش‌تر شبکه خبری المیادین اعلام کرده بود که یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی خودروی شهروندان لبنانی را در شهرک «عیناتا» در جنوب این کشور هدف قرار داد. بر اساس این گزارش، در حمله پهپادی به خودروی حامل غیرنظامیان در شهرک عیناتا یک زن و سه کودک شهید شدند.

۱۱ عضو حزب کارگر انگلیس در حمایت از غزه استعفا کردند
مهر/ رئیس شورای شهر برنلی و ۱۰ عضو این شورا به دلیل موضع رئیس حزب کارگر انگلیس درباره درگیری در نوار غزه، از عضویت در این حزب استعفا کردند. افراسیاب انور که از ۱۰ سال پیش تاکنون عضو حزب کارگر انگلیس بود، گفت: خروج از حزب کارگر تصمیم بسیار دشواری بود. وی از جمله کسانی بود که پنجشنبه هفته گذشته خواستار کناره‌گیری رهبر حزب کارگر انگلیس شده بودند. انور و ۱۰ عضو شورای شهر برنلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که به‌طور مشترک تصمیم به ترک حزب کارگر انگلیس گرفته‌اند چرا که ادامه عضویت خود در این حزب را با توجه به امتناع رهبر این حزب در درخواست آتش‌بس در نوار غزه غیرقابل دفاع توصیف کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: کی‌یر استارمر نشان داده است که برای صدا‌های اعضای بلندپایه حزب کارگر انگلیس ارزشی قائل نیست. از سوی دیگر کی‌یر استارمر که تحت فشار داخلی حزب کارگر برای درخواست برقراری آتش‌بس در غزه قرار گرفته است، به خبرنگاران گفت: تمرکز من بر توقف رنج در غزه است و بر مواضع فردی اعضای حزب کارگر تمرکز نمی‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *