خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۴

**معاون اول رئیس‌جمهور: موانع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را رفع می‌کنیم** یک 13 آبان تماشایی دیگر در تاریخ ثبت شد؛ انزجار از آمریکا و اسرائیل در راهپیمایی عظیم ملت ایران** آیت الله اعرافی: حوزه باید ارتباط قوی و مؤثری با تمام جریان‌های دینی داشته باشد** رئیس‌مجلس شورای اسلامی: طوفان الاقصی معادلات جهان را در سطح بین‌المللی جابه‌جا کرد** شبکه خبری «سی‌ ان ‌بی ‌سی» آمریکا: تهران می تواندهزینه سرسام آوری به غرب تحمیل کند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت همسر آیت‌الله محفوظی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت‌الله محفوظی را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم ا… الرحمن الرحیم
آیت‌الله جناب آقای محفوظی دامت برکاتُه
درگذشت همسر گرامی را به جنابعالی و دیگر بازماندگان بالخصوص فرزندان محترم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسئلت می‌نمایم. سیدعلی خامنه‌ای
افزایش انتقادات اردوغان از نتانیاهو
رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به آنکارا، حجم انتقادات خود از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را افزایش داده و ترکیه، سفیر خود را از تل‌آویو فراخوانده است.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر با انتقاد لفظی از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه مدعی شد که آنکارا دیگر تحت هیچ شرایطی با نخست‌وزیر این رژیم گفت‌وگو نخواهد کرد و او را کلا کنار گذاشته است.به گزارش آناتولی، اردوغان گفت: نتانیاهو فردی است که مردم اسرائیل را نیز خشمگین می‌کند، او حمایت شهروندان خود را از دست داده است و با استفاده از عبارات مذهبی به‌دنبال جلب حمایت از قتل‌عام (مردم غزه) است.رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه افزود: نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض در این ماه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است ما در راستای برقراری آتش‌بس فشار وارد خواهیم کرد.

 همشهری 
هشداری به رژیم‌صهیونیستی
سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری‌آذربایجان در واکنش به یاوه‌گویی‌های سفیر رژیم‌صهیونیستی در باکو علیه ایران، گفت: اگر روزی جمهوری‌اسلامی ایران دخالت کند، این بار به‌جای نیل، در مدیترانه دفن خواهید شد؛ شما از تار عنکبوت هم سست ترید.
موشک‌های سنگین حزب‌الله مواضع صهیونیست‌ها را منهدم کرد
مقاومت اسلامی لبنان چند موضع ارتش رژیم صهیونیستی را در خطوط مرزی لبنان منهدم و در عین حال یک بالن جاسوسی این رژیم را سرنگون کرده است. به‌گفته منابع فلسطینی، پایگاه جل‌العلام رژیم‌صهیونیستی یکی از پایگاه‌های نظامی است که با ۲موشک‌ سنگین که برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته، به‌طور کامل منهدم شده است.
حماس: بایدن مسئول قتل‌عام‌ها در غزه است
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) رئیس‌جمهور و دولت آمریکا را مسئول قتل‌عام فلسطینیان در نوار غزه دانسته و تأکید کرده که رژیم اشغالگر، با حمایت مستقیم واشنگتن، مرتکب کشتارهای وحشیانه می‌شود. در بیانیه حماس آمده است: «بایدن و دولت او، مسئولیت این قتل‌عام را بر عهده دارند؛ جنایاتی که آخرین‌شان هدف قرار دادن مدرسه الفاخوره است که پناه کودکان و زنان آواره بود.»
اذعان لیبرمن به هراس صهیونیست‌ها از حزب‌الله
آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی، تأکید کرده تا وقتی نیروهای حزب‌الله در نوار مرزی هستند، هیچ صهیونیستی به شهرک‌های شمال اراضی اشغالی بازنمی‌گردد. مرزهای سرزمین اشغالی با لبنان از آغاز عملیات طوفان الاقصی، شاهد حملات متقابل این رژیم و حزب‌الله است.
استفاده رزمندگان مقاومت از «تاکتیک نیش»
رزمندگان گردان‌های شهید عزالدین القسام در میدان نبرد زمینی از تاکتیکی تحت عنوان «تاکتیک نیش» استفاده می‌کنند. نظامیان صهیونیست با اشاره به این تکنیک که نیروهای مقاومت در یک لحظه از میان ساختمان‌های ویران شده یا تونل‌ها خارج شده و پس از شلیک خمپاره یا موشک ضد‌زره مخفی می‎شوند، اذعان کرده‌اند که رصد و هدف قراردادن نیروهای مقاومت بسیار دشوار است.
تبعات طوفان الاقصی؛ ۷۶۰هزار صهیونیست بیکار شدند
در پی عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم‌صهیونیستی که علاوه بر تحمیل شکست نظامی به این رژیم، مشکلات اقتصادی شدیدی را نیز برای آن به همراه داشته است، وزارت کار رژیم اشغالگر به بیکار شدن۷۶۰هزار صهیونیست در پی این عملیات اذعان کرده است. بیشترین تعداد افراد بیکار در بخش‌های ساختمانی و رستوران‌ها هستند. بنا بر این گزارش، ۸۶ هزار کارگر در بخش ساخت‌وساز و ۶۲ هزار کارگر در بخش خدمات غذا و نوشیدنی (عمدتا رستوران‌ها و کافه‌ها) شغل خود را از دست داده اند.

 کیهان 
انزجار از آمریکا و اسرائیل در راهپیمایی عظیم ملت ایران
دیروز مردم آگاه ایران اسلامی در یوم الله ۱۳ آبان علیه خبیث‌ترین و شریرترین تروریست‌های عالم و دنباله‌روان آنها با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به خیابان‌ها ریختند.ملت شریف ایران که از حمایت دائمی و بی‌دریغ رژیم مستکبر آمریکا از وحشی‌گری‌های رژیم غاصب صهیونیستی آگاه اند، خشم و انزجار خود را از استکبار جهانی و حکومت جعلی و غیرقانونی اسرائیل به جهان اعلام کردند.در تهران، راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار از میدان فلسطین آغاز شد و تا لانه جاسوسی سابق آمریکا ادامه یافت. مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان در این راهپیمایی تصاویری از رهبر معظم انقلاب، سردار سلیمانی، سیدحسن نصرالله و همچنین کودکانی که در غزه و در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، در دست داشتند.شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «شعار ملت دین؛ فلسطین، فلسطین» و «هیهات منا الذله» پرتعدادترین شعارهایی بود که در این تجمع از سوی مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان شنیده می‌شد.تجمع کنندگان همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواستند تا سکوت خود را در قبال جنایات در غزه بشکنند و اقدامی بازدارند در قبال این جنایات داشته باشند.
طوفان الاقصی معادلات جهان را در سطح بین‌المللی جابه‌جا کرد
قالیباف، رئیس‌مجلس در مراسم یوم الله ۱۳ آبان تهران خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به گذشتۀ خود بکنیم، پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، یک سال بعد حضرت امام در ۴ آبان‌ماه دربرابر تصویب کاپیتولاسیون یک سخنرانی تاریخی کردند. به عظمت تشخیص امام در آن روز نگاه کنید: «رئیس‌جمهور آمریکا بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیا در نظر ملت ایران است. تمام گرفتاری‌‌های ما از آمریکاست، و تمام گرفتاری‌های ما از اسرائیل است. اسرائیل هم از آمریکاست». این حرف برای شصت سال قبل است. این‌جا بود که امام را تبعید کردند. این نگاه و شناخت عمیق امام نسبت به آمریکاست.وی خاطرنشان کرد: اگر ما بر مبانی الهی پیش برویم، آینده از آن ماست. این وعدۀ خداست. عملیات طوفان الاقصی یک نمونۀ عملی است. این عملیات نقطۀ عطف بود و تاریخ را جابه‌جا کرد. با صراحت می‌گویم.قالیباف بیان داشت: این عملیات معادلات جهان را در سطح بین‌المللی جابه‌جا کرد. رژیم صهیونیستی هر کاری هم بکند، وضعیت به ماقبل این عملیات باز نخواهد گشت.

 ایران 
اخذ جریمه قانونی بانک‌های متخلف در اعطای تسهیلات مسکن
در جلسه روز گذشته شورای‌عالی مسکن که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، مسئولان مربوط از پیشرفت طرح‌های در حال اجرای مسکن در کشور و همچنین مطالعات انجام شده درباره اختصاص زمین در مناطق مختلف کشور برای ساخت مسکن گزارش دادند و سپس گزارشی از عملکرد بانک‌ها در عمل به تعهدات در حوزه اعطای تسهیلات مسکن ارائه شد. آیت‌الله رئیسی با گلایه از اجرانشدن تعهدات برخی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی در این زمینه افزود: طبق قانون همه بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بانک‌های متخلف باید برابر ۲۰ درصد این رقم جریمه شوند. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی موظف است به فوریت جریمه‌های بانک‌های متخلف را طبق قانون در قالب مالیات وصول و گزارش آن را ارائه کند. رئیس‌جمهور همچنین رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد با دعوت از مسئولان بانک‌های خصوصی آنها را نسبت به الزام اجرای نظام‌های قانونی مجاب کند و در صورت عدم پایبندی آنها به اجرای این نظام‌های قانونی، تصمیمات مناسب اتخاذ شود.
رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان با همتایان انگلیسی و روسی
امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی در تماس تلفنی با «جیمز کلورلی» همتای انگلیسی با اشاره به اوضاع غزه به مقامات این کشور توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع بینانه بنگرند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزه با پدیده اشغالگری را بر مبنای اصول شناخته شده و قوانین بین‌المللی یک حق می‌داند.» وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو بر توقف فوری نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت گسترده به این منطقه تأکید کرد. «جیمز کلورلی» هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مواضع کشورش درباره تحولات فلسطین و تأکید بر روابط دیرینه انگلیس و ایران، خواستار تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد. امیرعبداللهیان در تماس تلفنی دیگری با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار نسبت به گسترش ابعاد منطقه‌ای جنگ، بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تأکید کرد. وزیر خارجه روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی به مواضع مشترک روسیه با جمهوری اسلامی درباره بحران فلسطین و شرایط ویژه در غزه اشاره و عنوان کرد: «دولت روسیه نسبت به گسترش جبهه‌های جنگ و از کنترل خارج شدن اوضاع نگران است.»

 وطن امروز
قدردانی شورای هماهنگی تبلیغات از حضور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، از حضور گسترده، پرشور و حماسی هموطنان عزیز بویژه جوانان دانشجو و دانش‌آموزان فهیم میهن اسلامی در راهپیمایی ۱۳ آبان تقدیر و تشکر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «پیام روشن راهپیمایی و اجتماعات مردمی ۱۳ آبان بخوبی گویای این حقیقت است که استکبارستیزی ریشه در بنیان‌های فکری اندیشه سیاسی اسلام دارد و جزو جوهره اصلی انقلاب اسلامی است. نسل امروز با عقلانیت انقلابی برگرفته از آموزه‌های امامین انقلاب، آمریکا را شیطان بزرگ دانسته و ریشه همه جنایات بین‌المللی بویژه جنایات امروز رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در خوی استکباری آمریکا می‌داند».
«ملا برادر» مقام ارشد اقتصادی طالبان وارد تهران شد
ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، روز گذشته در رأس یک هیات عالیرتبه دولتی وارد تهران شد. وی در بدو ورود به تهران مورد استقبال حسن کاظمی‌قمی سفیر و نماینده ویژه رئیس ‌جمهوری در امور افغانستان قرار گرفت.این سفر در حالی انجام می‌شود که بر اساس تازه‌ترین آمار، سهم ایران از بازار افغانستان به ۳۵ درصد می‌رسد و سرمایه‌گذاران افغانستانی نیز بخشی قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

 جوان 
نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان از امروز آغاز می‌شود
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای زمان، مکان و مدارک لازم برای نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد.به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، دراطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور آمده است: به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز یک‌شنبه مورخ ۱۴/۸/۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا روز شنبه مورخ ۲۰/۸/۱۴۰۲ ادامه دارد.داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا از سوی نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند در روز‌های مذکور به مدت هفت روز از ساعت ۸ تا ۱۸ به فرمانداری مرکز استان یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملی، اصل مدرک سطح ۴ حوزه و دو قطعه عکس ۴×۶، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی، برای نام‌نویسی اقدام کنند. بر اساس این اطلاعیه، در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان نام‌نویسی برای تمامی حوزه‌های انتخابیه فراهم است.در این اطلاعیه از جمله شرایط داوطلبان اعلام شده برای حضور در انتخابات این است که سن داوطلبان به هنگام نام‌نویسی باید حداقل ۴۰ سال تمام باشد.

 خراسان
حماس: هنیه با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس و نماینده این جنبش در بیروت گفت که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس چند روز پیش به تهران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.وی اظهار داشت: ما مفتخریم که برادرانمان در محور مقاومت در کنار ملت، مقاومت ما و جنبش‌های مردمی ملت ما ایستاده‌اند. حمدان افزود: ما به حمایت‌های مقاومت اسلامی در لبنان افتخار می‌کنیم و به برادران مقاومت اسلامی در عراق و یمن درود می‌فرستیم. اسامه حمدان تأکید کرد مواضع رسمی اعراب ضعیف است و در سطح قتل‌عام غزه نیست. عضو برجسته حماس ادامه داد: ما خواهان فشار بر آمریکا هستیم تا برای جلوگیری از آنچه ملت ما با آن مواجه است تلاش کند.
ایران به جایگاه سوم اوپک بازگشت
وزارت انرژی آمریکا از بازگشت ایران به جایگاه سوم اوپک با کنارزدن امارات و تولید ۲.۹۳ میلیون بشکه نفت در روز در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ خبر داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور متوسط تولید نفت ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرده که ۱۹۰ هزار بشکه در روز از سه‌ماهه دوم این سال بیشتر بوده است.ایران در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ برابر با فصل بهار امسال ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم در فصل تابستان به ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

 مردم سالاری 
تصویب طرح تشدید تحریم‌های نفتی ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه کشورمان، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای تقویت تحریم‌های نفتی علیه ایران به تصویب رساند.مجلس نمایندگان روز جمعه طرحی را با ۳۴۲ رای موافق در برابر ۶۹ رای مخالف تصویب کردند که تدابیری را برای بنادر و پالایشگاه‌های خارجی تعیین می‌کند که هر گونه نفت صادر شده از ایران را به‌عنوان نقض تحریم‌های آمریکا در نظر می‌گیرد.بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، طرح موسوم به «توقف پهلو گرفتن کشتی‌های حامل نفت ایران» که با حمایت نمایندگان آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به تصویب رسید برای تبدیل شدن به قانون نیازمند تائید مجلس سنا و امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.

 قدس 
بایدن از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند
«رشیده طلیب» نماینده دموکرات و فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا گفت: جو بایدن از نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه با حمایتش از اسرائیل حمایت می‌کند. او در شبکه اجتماعی «ایکس» با انتشار ویدئویی از تجمعات و راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفری در حمایت از فلسطین در سراسر ایالات متحده اعلام کرد: آقای رئیس‌جمهور، مردم آمریکا در این مورد با شما نیستند. ما در (انتخابات) سال ۲۰۲۴ به یاد خواهیم آورد. طلیب اصالتاً فلسطینی است.
ممانعت مردم آمریکا از حرکت کشتی کمک نظامی به تل‌آویو
گروهی از معترضان آمریکایی در ایالت کالیفرنیا مانع خروج یک کشتی نظامی از بندر اوکلند در این ایالت شدند که قرار بود یک محموله نظامی را در حمایت از عملیات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین حمل کند. حدود هزار نفر معترض و حامی مردم فلسطین در این تظاهرات گسترده علیه حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی شرکت کردند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد تظاهرات‌کنندگان در بندر اوکلند در حال سردادن شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها هستند. برخی دیگر از معترضان هم راه خروج کشتی از بندر را بسته‌اند. ویدئوهای دیگری از درگیری شدید میان نیروهای پلیس و معترضان حامی فلسطین در کالیفرنیا حکایت دارد.
ذخایر ارزی بانک مرکزی در بهترین شرایط است
حجت الاسلام مصباحی‌مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره تثبیت نرخ ارز در ماه‌های گذشته اظهار کرد: طبق اطلاع موثقی که دارم، بانک مرکزی از ذخایر خودش در بازار تزریق نمی‌کند که این موضوع بسیار مهمی در زمینه مدیریت بازار ارز است. وی افزود: این مسئله موجب شده ذخایر اطمینان‌بخش بانک مرکزی که عدد قابل‌توجهی است، کاهش پیدا نکند و دست این بانک برای سیاست‌گذاری باز باشد.

 اعتماد 
موانع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را رفع می‌کنیم
معاون اول رییس‌جمهوری گفت: ایران و چین به توافقات و تفاهماتی رسیده‌اند که برخی به قرارداد تبدیل شده و برخی هم با موانعی همراه است اما تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم. مخبر پیش از عزیمت به چین برای شرکت و سخنرانی در ششمین اکسپو بین‌المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن روابط ایران و چین را روابطی مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: در این سفر به دعوت رسمی مقامات پکن در نمایشگاه بزرگ واردات این کشور شرکت خواهیم کرد و مذاکراتی نیز برای رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات انجام خواهیم داد. وی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین افزود: فاصله زیادی با اهداف مندرج در این سند داریم و امیدوارم این سفر بتواند گامی در جهت رفع موانع و تحقق برخی اهداف در مناسبات اقتصادی تهران-پکن باشد.

 ابتکار 
اسکان مهاجرین اخراج شده از پاکستان در ایران تکذیب شد
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران، مطلب منتشر شده به نقل از خود را مبنی بر اسکان افغانستانی های اخراجی از پاکستان در ایران، تکذیب کرد و آن را ناشی از اشتباه مترجم دانست. به گزارش روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، پس از انتشار اظهارات خانم یومیکو تاکاشیما نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران در مورد اسکان افغانستانی‌هایی که به تازگی از پاکستان اخراج شده و به کشورشان بازگشته اند در جمهوری اسلامی ایران، با تذکر جدی سازمان ملی مهاجرت نسبت به اظهارات ایشان روبه رو شد. تاکشیما به دنبال تذکر سازمان ملی مهاجرت که به صورت مکتوب و شفاهی به وی ابلاغ شد، ضمن تکذیب این اظهارات، اشتباه مترجم در اضافه کردن نام جمهوری اسلامی را باعث این خطا دانست. تاکاشیما همچنین، نسبت به نگرانی اذهان عمومی جمهوری اسلامی ایران در مورد مطالب منتشر شده، اعلام عذرخواهی کرد.

 اطلاعات 
مقتدا صدر خواستار حضور در مرزهای فلسطین شد
«سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق، در پیامی به چهار دولت عربی اردن، مصر، لبنان وسوریه از آنها خواست به طرفداران جریان صدر اجازه دهند به صورت مسالمت‌آمیز خود را به مرزهای فلسطین برسانند.وی گفت: پیامم خطاب به دولت‌های اردن، مصر، لبنان و سوریه، کشورهای همسایه جمهوری عزیز فلسطین به پایتختی قدس است و امیدواریم اجازه دهید برادران صدری شما در کشور برادر و دوست عراق، با کمکهای غیر نقدی مانند آب، غذا، دارو، سوخت و با هماهنگی شما به مرزهای فلسطین عزیز برسند. رهبر جریان صدر ابراز امیدواری کرد که این کشورها امکان تحصن میلیونی مسالمت‌آمیز و بشردوستانه صدری‌ها و مردم سایر کشورهای عربی و اسلامی را طی روزهای آینده در مرزهای مشترک با فلسطین فراهم کنند زیرا موافقت این کشورها با این درخواست، افتخاری خواهد بود که در تاریخ و آینده ثبت خواهد شد.
تهران می تواند هزینه سرسام آوری به غرب تحمیل کند
شبکه خبری «سی‌ ان ‌بی ‌سی» آمریکا در گزارشی با اشاره به تشدید تنش ها در خاورمیانه نوشت: در صورت گسترش دامنه جنگ غزه و اسرائیل و وقوع درگیری با ایران، تهران می تواند با بستن تنگه هرمز و توقف صادرات نفت خام، هزینه سرسام آوری به غرب تحمیل کند.«سی. ان.‌بی.‌سی» افزوده است: ناظران نگران هستند که هرگونه حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران به بهانه انتقام از نیروهای مقاومت حماس، خطر بسته شدن تنگه هرمز توسط تهران را به دنبال داشته باشد و براساس پیش بینی ها در صورت وقوع چنین رخدادی، بهای نفت برای خریداران به ویژه کشورهای غربی به بالای ۲۵۰ دلار در هر بشکه می رسد و می تواند هزینه سرسام آوری را به این کشورها تحمیل کند.
ژنرال «پترائوس» طرح کشتار وحشیانه فلسطینیان را داد
«دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس اسبق سیا، در یک فایل محرمانه در جمع نخبگان سیاسی- نظامی آمریکایی و اسرائیلی پیشنهادات خود برای شکست حماس را ارائه داد. در این نشست محرمانه که «آوی کوخاوی» رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل نیز حضور داشت، ژنرال پترائوس راهبردهای شکست خورده آمریکا در عراق و افغانستان را این بار به عنوان یک راهکار برای مردم غزه پیشنهاد داد. پترائوس راهبرد انفجار ساختمان‌های مسکونی را به صهیونیست‌ها پیشنهاد داد و در ادامه برای توجیه کشتار وحشیانه مردم فلسطین پیشنهادی با هدف ترمیم چهره اسرائیل مبنی بر بازسازی غزه توسط صهیونیست‌ها ارائه داد. این همان راهبرد فریبنده‌ای است که آمریکایی‌ها سعی داشتند کشتار مردم عراق و افغانستان را با آن توجیه کنند اما نتیجه این راهبرد، فضای بی ثباتی منطقه، فقر کشورهای درگیر اشغالگری آمریکا و قربانی شدن میلیون‌ها انسان بی گناه بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حوزه باید ارتباط قوی و مؤثری با تمام جریان‌های دینی داشته باشد
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام مختاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، با بیان این که در حوزه به روابط گسترده اعتقاد داریم و با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیز این اعتقاد را تائید کرده‌اند، مطرح کرد: ارتباط امروز ما با جریان‌های اسلامی و غیراسلامی باید به سطح بالایی برسد و بیش از این که هست باشد. مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: باور ما این است که حوزه به عنوان یک رکن اصلی و اساسی باید ارتباط قوی و مؤثری با تمام جریان‌های دینی داشته باشد. وی با بیان اینکه واتیکان یکی از مهم‌ترین مراکز ارتباطی ما باید باشد، عنوان کرد: تاکنون تمام روابط ما به صورت پراکنده بوده است که باید ساماندهی شده و توسعه پیدا کند. آیت الله اعرافی با توصیه به سفیر جدید ایران در واتیکان و با اشاره به اینکه به پروتکل‌های سفارت و وزارت‌خانه پایبند هستیم، خاطرنشان کرد: در کنار این پروتکل‌ها، تعمیق روابط نهاد دینی حوزه با نهاد واتیکان را مدنظر قرار دهید و در این مسیر مجموعه مدیریت حوزه نیز حمایت لازم را انجام خواهد داد.

آمریکا اوکراین را هم رها می‌کند
تسنیم/ رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد آمریکا نیازی به «کی‌یف» ندارد و همان‌طور که افغانستان را رها کرد، اوکراین را نیز رها می‌کند. «الکساندر لوکاشنکو» با توجه به شرایط خاورمیانه اظهار داشت: اوکراین به دلیل تشدید وضعیت در خاورمیانه فراموش شده است. وی با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان افزود: آمریکا کشور دور و وسیعی است که به اوکراین نیازی ندارد. سیاست آنها همیشه خنده‌دار بوده است. می‌دانید که ماهیگیری در آب‌های گندیده آسان‌تر است؛ این سیاست آنهاست. «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز چندی قبل اظهار داشت: اوکراین باید از افغانستان درس گرفته و نباید اجازه دهد قدرت‌های بزرگ در آنجا جنگ نیابتی راه بیندازند.

نخست‌وزیر کانادا به نتانیاهو دلداری داد
فارس/ «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا طی یک تماس تلفنی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داد که «اتاوا» از حق رژیم جعلی برای دفاع از خود «مطابق با قوانین بین‌المللی دفاع می‌کند». روزنامه عاروتص شوع در این خصوص گزارش کرد، دفتر نخست‌وزیری کانادا در بیانیه‌ای در ارتباط با تماس تلفنی نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی و کانادا گزارش کرد، ترودو، «حمایت کانادا از اسرائیل و حق دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی در مواجهه با حملات وحشیانه و ظالمانه حماس را ابراز کرد». این بیانیه می‌افزاید:‌«دو رهبر بر لزوم آزادی فوری تمامی گروگان‌هایی که در غزه نگه داشته شده‌اند، توافق داشتند. دو رهبر همچنین در خصوص تلاش‌های مداوم برای خارج کردن شهروندان خارجی از غزه بحث و گفت‌وگو کردند و نخست‌وزیر کانادا از نتانیاهو قدردانی کرد که اطمینان داد که شهروندان کانادا در غزه می توانند ظرف روزهای آینده، از این منطقه خارج شوند».

حملات اسرائیل باید اکنون متوقف شود
فارس/ سناتور دموکرات آمریکایی گفت که حملات هوایی بی‌ملاحظه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، باعث کشتار هزاران انسان بی‌گناه می‌شود. «برنی سندرز» ضمن اشاره به بمباران بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان توسط جنگنده‌های صهیونیستی، تاکید کرد که این حملات باید فوراً متوقف شود. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که به توافقی برای اعمال توقف انسانی و آتش‌بس موقت در نوار غزه به‌منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه و خروج دوتابعیتی‌ها نزدیک شده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت ۲۹ روز از تجاوز همه جانبه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که طی آن تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ فلسطینی به خاک و خون کشیده شده‌اند، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با همتایان اردنی و مصری خود گفت از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

جنگ در غزه دو دستگی در آمریکا را افزایش داده است
مهر/ نشریه آکسیوس گزارش داد بر اساس مشاهدات میدانی، جنگ غزه و نظر‌های متفاوت پیرامون آن به دو دستگی در جامعه آمریکا دامن زده است. نشریه آکسیوس در گزارش تحلیلی جدید خود نوشته است که در محوطه‌های دانشگاهی، محل کار، خیابان‌های شهر و داخل ساختمان کنگره و کاخ سفید می‌توان دید که نظرات افراد درباره جنگ اخیر در غزه به شدت با یکدیگر متفاوت بوده و «شکاف بین مردم در حال افزایش است». به گزارش آکسیوس، اختلاف عمیق در آمریکا مسئله‌ای جدی است و این پتانسیل را دارد که سیاست آمریکا را تغییر دهد. گای زیو، استاد دانشکده خدمات بین‌الملل دانشگاه آمریکایی می‌گوید: «بیشتر مسائل سیاست خارجی این نوع چندان برای شهروندان آمریکا اهمیت ندارد، اما همیشه علاقه نامتناسبی به این موضوع وجود داشته است.»

القسام: بیش از ۶۰ اسیر اسرائیلی در حملات رژیم صهیونیستی کشته شدند
باشگاه خبرنگاران/ گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شنبه شب اعلام کرد که از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون بیش از ۶۰ اسیر اسرائیلی در غزه در حملات ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده اند. به گزارش شبکه الجزیره قطر، این گروه مقاومت همچنین اعلام کرد که هنوز اجساد ۲۳ نفر از اسیران اسرائیلی کشته شده زیر آوار است و به دلیل ادامه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی هرگز نخواهیم توانست آن‌ها را پیدا کنیم.
بیانیه القسام ساعاتی پس از آن اعتراف سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به افزایش شمار اسرا و کشته‌های این رژیم صورت می‌گیرد. دانیل هگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شنبه تأیید کرد که چهار نظامی دیگر اسراییل در جنگ غزه کشته شده اند. وی گفت که شمار کشته‌های نظامی ارتش اسرائیل و افسران آن نیز از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون به ۳۴۵ تن رسیده است.

فرانسه: آفریقا ما را با روسیه معاوضه نکند
مهر/ وزیر امور خارجه فرانسه از کشورهای آفریقایی خواست تا تمرکز خود را بر گسترش روابط با پاریس بگذارند. «کاترین کولونا» در سفر خود به نیجریه از کشور‌های آفریقایی خواست تا روابط با روسیه را به فرانسه ترجیح ندهند. کولونا سفر به ابوجا را فرصتی برای برجسته کردن همکاری دانست و از بازگشت ۱۵۰ میلیون دلار اختلاسی که در فرانسه مسدود شده خبر داد. ژنرال «سانی آباچا» حاکم نظامی سابق نیجریه، که در سال ۱۹۹۸ درگذشت، مظنون به غارت از ۳ تا ۵ میلیارد دلار از بودجه عمومی است، این میزان پول از نیجریه خارج شده و در موسسات مالی در چندین کشور اروپایی و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. نیجریه همچنان در تلاش است تا این پول را پس بگیرد. یکی از خبرنگاران در جریان این سفر از کولونا پرسید که آیا پاریس در حال از دست دادن کنترل خود بر قاره آفریقاست و کولونا در جواب گفت: اگر من جای آن‌ها بودم مسکو را بر پاریس ترجیح نمی‌دادم. در همین حال، بسیاری از کشور‌های آفریقایی روابط گرمی با روسیه دارند. در اجلاس روسیه و آفریقا که در ماه جولای در سن پترزبورگ برگزار شد، نمایندگان تمام ۵۴ کشور آفریقایی از جمله ۴۵ رئیس دولتی حضور داشتند.

ایهود باراک: نصرالله ممکن است ما را غافلگیر کند
تسنیم/ درحالی که محافل صهیونیستی همچنان نگران مواضع هوشمندانه و البته مبهم دبیرکل حزب‌الله در قبال تحولات کنونی لبنان و فلسطین هستند، «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر اعلام کرد که (سید) حسن نصرالله شخصی بسیار باهوش است و ممکن است اسرائیل را با انجام یک اقدام، غافلگیر کند. باراک گفت: نصرالله فردی باهوش است و این احتمال وجود دارد که او بخواهد ما را آرام کند و سپس دست به یک اقدام غافلگیرکننده بزند. وی افزود، اصلاً به‌نفع اسرائیل نیست که هم‌زمان در دو جبهه با حزب‌الله و غزه بجنگد. همچنین ارزیابی سخنان سید حسن نصرالله که عصر روز جمعه انجام شد، در محافل صهیونیستی همچنان ادامه دارد و رسانه‌های عبری دیروز با اشاره به هیستریک اسرائیل قبل از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله تأکید کردند تهدیدات بنیامین نتانیاهو علیه نصرالله یک حماقت سیاسی محض بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *