خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۳

**آیت‌الله حسینی بوشهری: استعدادهای طلاب شناسایی و توانمندی های آنان معرفی شود** سید حسن نصرالله: جنگ می‌تواند از جبهه لبنان گسترش یابد برای ناوهای آمریکایی سلاح مناسب آماده کرده‌ایم** بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت 13 آبان: آمریکا عامل اصلی همه جنایت‌های ضد انسانی در دنیاست** در سفر رئیس جمهوری به کردستان انجام شد؛ افتتاح خط‌آهن سنندج ـ همدان و فرودگاه شهدای سقز** سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا عامل تداوم جنگ در غزه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
ضرورت توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی
امیرعبداللهیان و شیخ‌محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی رژیم اسرائیل و ارسال گسترده کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه تاکید کردند. در این تماس تلفنی، وجود برخی ابتکارات مطروحه مبنی بر احتمال آتش‌بس موقت یا گسترش دامنه جنگ، مورد رایزنی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و امیر‌ عبداللهیان قرار گرفت. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از تماس تلفنی با اسماعیل هنیه خبر داد و نوشت: با آقای شیخ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس درخصوص آخرین تحولات غزه و کرانه باختری در فلسطین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم.گفتنی است؛ امیر عبداللهیان و اسماعیل هنیه سه‌شنبه هفته جاری برای دومین‌بار در یک ماه گذشته در قطر با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.
آمریکا عامل تداوم جنگ در غزه است
سخنگوی وزارت خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طی ۲۴ سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا کمک مالی ۱۴.۳میلیارد دلاری را از جیب مالیات‌ دهندگان آمریکایی برای رژیم‌صهیونیستی تصویب کرد.وی ادامه داد: بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مجددا به تل‌آویو سفر و اعلام کرده‌است واشنگتن مخالف آتش‌بس در ‎غزه است. کنعانی افزود: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز با آتش‌بس در غزه مخالفت کرد و گفت اسرائیل نیازی به آتش‌بس ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: به این ترتیب آمریکا نشان داده همچنان بخشی تعیین‌کننده از تداوم جنگ تمام‌عیار، جنایت جنگی و نسل‌کشی علیه ملت ‎فلسطین است و نه بخشی از حل بحران. وی تصریح کرد: آمریکا تمام اعتبار خود را برای نجات رژیم‌صهیونیستی از شکست به خدمت گرفته اما خداوند پیروزی ملت فلسطین را اراده کرده‌است.

 همشهری
توصیه‌های انتخاباتی دادستان کل کشور
دادستان کل کشور با اشاره به پیگیری تخلفات انتخاباتی در ایام پیش‌رو، گفت: تهمت و افترا به رقیبان انتخاباتی پیگیری می‌شود. محمد محمودی‌آزاد با تأکید بر اینکه کاندیداها از بیان مطالب و انجام اقدام‌های چالش‌برانگیز و تفرقه‌افکن پرهیز کنند، افزود: داوطلبان نباید برای رأی بیشتر، سیاه‌نمایی کنند. دادستانی با جدیت تمام در ایام انتخابات به این مسائل ورود خواهد کرد.
شفافیت در هزینه‌های مالی کاندیداها
رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس با بیان اینکه با اصلاح قانون انتخابات، هزینه‌های مالی کاندیدای مجلس شفاف می‌شود، گفت: برای نخستین‌بار درباره شفاف‌سازی هزینه‌ها و منابع مالی نامزدهای انتخابات، قانون «شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی» اجرا می‌شود. محمدصالح جوکار افزود: دراین قانون نامزدهای انتخاباتی موظفند حسابی را به‌منظور واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز بانک مرکزی تعیین یا افتتاح کنند. وی افزود: کاندیداها باید هزینه‌هایی که در فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی خود مصرف کرده‌اند، برای مرجع ذی‌صلاح (وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها) شفاف و آن هزینه‌ها را منحصرا در مواردی که قانون برای آنان درنظر گرفته است، مصرف کنند.
تحولات به نفع حزب‌الله است
خبرگزاری الجزیره در بررسی رفتار حزب‌الله در عملیات طوفان‌الاقصی بر این نکته تأکید کرده که حزب‌الله نیازی به عبور از مرز ندارد تا رژیم صهیونیستی را در چشم‌انداز جنگ ۲جبهه‌ای محبوس نگه دارد، چون حزب‌الله تنها نیروی عربی است که رژیم صهیونیستی را در نبرد شکست داد و در سال۲۰۰۰، آنها را مجبور کرد تا به اشغال جنوب لبنان پایان دهند.
اذعان ارتش صهیونیستی به توان نظامی حماس
سخنگوی ارتش رژیم‌‌صهیونیستی به قدرت نظامی حماس و اینکه یک تشکیلات نظامی قوی است، اذعان کرده است. آنا اوکولووا گفته جنبش حماس که در ۳هفته بیش از ۸ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد، همچنان دارای قابلیت‌های موشکی و زرادخانه تسلیحاتی بسیار بزرگ است.
کشته شدن یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل در نبرد غزه
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایتای سعدون فرمانده تانک گردان۵۲ لشکر۴۰۱ ارتش رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌ها در غزه کشته شد و به این ترتیب شمار کشته‌های ارتش از آغاز حمله زمینی به غزه به ۲۴نفر افزایش یافت.
حمله به پایگاه آمریکایی در الحسکه سوریه
پایگاه آمریکایی «الشدادی» در جنوب الحسکه واقع در شمال شرقی سوریه هدف حمله رزمندگان مقاومت قرار گرفت. پیش‌تر نیز نیروهای مقاومت با استفاده از ۲پهپاد، پایگاه نظامی آمریکا در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده بودند.

 کیهان 
رئیس‌جمهور ایران سه‌شنبه ۱۶ آبان به تاجیکستان سفر می‌کند
سخنگوی رئیس‌جمهور تاجیکستان به خبرگزاری روسی «تاس» گفت «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران هفتم نوامبر (۱۶ آبان) در سفر رسمی دو روزه به تاجیکستان می‌رود و قرار است با «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. «عبدالفتاح شریف‌زاده» گفت: دیداری دوجانبه با رئیس‌جمهور تاجیکستان و بعد از آن دیداری با حلقه گسترده‌تر در این سفر برنامه‌ریزی شده است.
اجتماع «حجاب آرمانِ روح الله» برگزار شد
مراسم بزرگداشت شهیدان مدافع وطن، آرمان علی وردی، روح الله عجمیان و سلمان امیر احمدی با عنوان تجمع بزرگ خانوادگی «حجاب، آرمان روح الله» و با حضور خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، خانواده شهدای غزه و همچنین مادران شهیدان علی‌وردی، عجمیان و امیر احمدی، در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.

 ایران 
جنگ می‌تواند از جبهه لبنان گسترش یابد
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان:
عملیات طوفان الاقصی با تصمیم و اجرای ۱۰۰ درصد فلسطینی بود و برادران حماس آن‌‌را به‌خاطر محرمانه بودن از دید همه و حتی دید محور مقاومت مخفی کردند.» رژیم صهیونیستی در آینده هرکاری کند نمی‌تواند از آثار و پیامدهای این عملیات بزرگ بکاهد.» «سرعت امریکا برای پشتیبانی و حمایت از این رژیم، میزان ضعف، سستی و پوشالی بودن صهیونیست‌ها را ثابت کرد. آنچه در غزه در جریان است نشان‌دهنده ماهیت وحشی رژیم صهیونیستی است که در این منطقه انجام داده‌اند.»
نگاه افکار عمومی جهان در قبال جنایتکاران در حال تغییر است.
امریکا مسئول و اسرائیل ابزار جنگ در غزه است.
امریکا امروز مدیر این جنگ است و باید هزینه آن را بپردازد.»
«ما به بازوهای مقاومت در عراق و یمن که در نبرد طوفان‌الاقصی مشارکت کردند، دست مریزاد می‌گوییم.
جبهه لبنان بخش بزرگی از نیروهای اسرائیل را درگیر کرد.
جبهه لبنان توانست یک‌سوم ارتش اسرائیل و بخش بزرگی از نیروهای ویژه آن را جذب کند.»
«احتمال گسترده شدن جنگ از طرف جبهه لبنان و تبدیل این نبرد به یک نبرد گسترده و بزرگ وجود دارد و این یک احتمال واقعی است. امروز دشمن صهیونیستی همه عملیات‌های مقاومت را تحمل می‌کند زیرا از رفتن جنگ به مسیری دیگر هراس دارد.»
«سرنوشت جبهه لبنان و افزایش تنش در آن به دو مسأله بستگی دارد که نخست مسیر حوادث غزه است و دوم رفتار دشمن در قبال لبنان. همه احتمالات در جبهه لبنان وجود دارد و همه گزینه‌ها مطرح است و شاید زمانی فرا برسد که به هر سمتی برویم.»
«از مهم‌ترین اشتباهات دشمن صهیونیستی این بود که اهداف سطح بالایی نظیر از بین بردن حماس را برای خود تعیین می‌کند؛ اهدافی که قابل تحقق نیستند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به امریکایی‌ها گفت: «تهدید و ترساندن ما و گروه‌های مقاومت در منطقه سودی ندارد. ناوگان شما ما را نمی‌ترساند و هیچ زمانی ما را نترسانده است و ما برای مقابله با ناوگان شما نیز ابزار مناسب را آماده کرده‌ایم.
فتاح به عنوان رئیس ستاد اجرایی معارفه شد
معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه «پرویز فتاح» به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با تأکید بر اینکه عمده فعالیت اقتصادی این ستاد با مشارکت مردم شکل می‌گیرد، گفت: ستاد اجرایی امام با ایجاد شبکه عظیم مردمی در سراسر کشور در تمام حوادث جزو اولین دستگاه‌ها برای کمک به حادثه‌دیدگان است. پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم با تشریح برنامه‌های آتی این ستاد اظهارداشت: حتماً خط قرمز ما این است که ستاد در مسائل حزبی و جناحی ورود نکند. وی در ادامه اظهارداشت: سودآوری شرکت‌ها تقویت می‌شود اما جهت‌گیری سود به سمت محرومیت زدایی می رود. به گفته وی، ستاد سه پایه اموال، املاک و حوزه اقتصادی و اجتماعی دارد که باید همدیگر را تکمیل و همسو جلو روند و با توجه به سابقه ما، حوزه اجتماعی بیشتر تقویت خواهد شد.
دیدار باقری و «انریکه مورا» در ژنو
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به ژنو سفر کرده است با «انریکه مورا»، معاون مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد. باقری در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «در ملاقات با انریکه مورا در ژنو، در خصوص تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، بویژه شرایط وخیم بشری در غزه تبادل نظر کردیم.آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز مورد بحث قرار گرفت.»
شهادت یک نیروی انتظامی در بمپور
در حمله تروریستی چهارشنبه شب به واحدهای گشت کلانتری ۱۲ محمدان شهرستان بمپور که در حال گشت زنی و تأمین امنیت و آرامش بودند، یک مدافع امنیت به شهادت رسید. استوار دوم علی قربانی به درجه رفیع شهادت نائل و چهار نفر دیگر زخمی شدند.سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در یادواره ۲۱۸ شهید نیروی انتظامی استان مرکزی با اشاره به عاملیت گروهک جیش العدل در حمله به واحد‌های گشت کلانتری ۱۲ بمپور اظهار داشت: واحدهای گشت کلانتری ۱۲ محمدان بمپور ‌در حال ‌گشت زنی و تأمین امنیت و آرامش مردم بودند که با گرو‌‌هک تروریستی جیش‌الظلم‌ درگیر می‌شوند، در این درگیری و ترور ناجوانمردانه یک پلیس به شهادت می‌رسد و ۴ نفر دیگر مجروح می‌شوند.

 وطن امروز 
اکنون بیش از همیشه ماهیت خونبار سیاست‌های آمریکا خودنمایی می‌کند
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه با اشاره به نقش مستقیم آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری ماهیت خونبار سیاست‌های آمریکا در عالم خودنمایی می‌کند. آمریکا و همپیمانانش خشم و بغض را که لازمه جهاد است در دل مسلمانان کاشتند. هرگز ما نمی‌توانستیم اینگونه که آمریکا خود را در صحنه غزه معرفی کرد، آن را به جهان معرفی کنیم.
دولت‌های اسلامی سفرای اسرائیل را اخراج و با این رژیم قطع رابطه کنند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدیقی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان گفت: سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان جای تقدیر دارد و این مردم عزیز و مرزبان کردستان چه حماسه‌ای در استقبال از رئیس‌جمهور مکتبی و مردمی ما آفریدند و جواب دندان‌شکنی به همه یاوه‌گویانی که فکر می‌کنند می‌توانند بین شیعه و سنی ایجاد اختلاف کنند، دادند. خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تحولات غزه هم گفت: مساله اول امروز جهان اسلام فلسطین است و باید ملت‌های مسلمان از مردم غزه حمایت کنند. صدیقی درباره حمایت مردم ایران از مظلومان بی‌پناه غزه گفت: این حرکت عظیم بعد از ایران، مرزها را درنورید و با چهره بین‌المللی مقاومت همه دنیا را متحول کرد. وی افزود: این فرمایش رهبر معظم انقلاب که کشورهای اسلامی و عربی سفرای رژیم صهیونیستی را اخراج و کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند، باید از سوی همه کشورهای منطقه اجرا شود.

 مردم سالاری 
پروژه ناتمام افتتاح نمی‌کنیم
سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح چند طرح عمرانی و زیرساختی در سفر رئیس‌جمهوری به کردستان، گفت: دولت سیزدهم نه ادعای هدیه ناتمام دارد، نه پروژه ناتمام افتتاح می‌کند. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تکمیل و بهره‌برداری پروژه راه‌آهن همدان – سنندج، افتتاح واقعی فرودگاه سقز، تحویل ۲۹۰۰ واحد مسکونی و افتتاح چندین طرح عمرانی و زیرساختی مهم دیگر در سومین سفر رئیس‌جمهور به استان ‎کردستان محقق شد. دولت سیزدهم نه ادعای هدیه ناتمام دارد، نه پروژه ناتمام افتتاح می‌کند.»
ریاست ایران بر تشکیل مجمع اجتماعی حقوق بشر
مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر ۲۰۲۳ سازمان ملل به ریاست سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو در تاریخ ۲ و ۳ نوامبر برگزار می‌شود. مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر ۲۰۲۳ سازمان ملل به عنوان مکانیزمی برای «گفتگوی تعاملی بین دستگاه حقوق بشر سازمان ملل متحد و اعضای مختلف» تحت قطعنامه ۵۰/۲۲ UN_HRC برگزار می‌شود.
خسارت طوفان‌الاقصی به اقتصاد اسرائیل
گزارش رسمی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی که شامل حدود یکهزار شرکت می‌شود، نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۱ درصد از شرکت‌های این رژیم به دلیل جنگ غزه با کاهش درآمد روبه هستند. براساس این گزارش در میان شرکت‌های صهیونیستی زیان‌دیده بر اثر تداوم جنگ، کسب و کارهای کوچک بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند. بر اساس آمار این مرکز، بخش‌های ساخت‌وساز و خدمات غذایی شاهد بیشترین آسیب در میان بخش‌ها بودند.داده‌های رسمی اداره آمار رژیم صهیونیستی ۷۰ درصد از شرکت‌های ارزیابی شده، نشان می‌دهد که درآمدهای آنها بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. این بررسی همچنین نشان داد که حدود ۱۱ درصد از این شرکت‌ها معترف هستند که ۲۱ درصد از کارگران آنها برای خدمت نظامی فراخوانده شده‌اند. بخش ساخت‌وساز نیز که به شدت به کارگران فلسطینی متکی است، به دلیل کاهش اجازه ورود فلسطینیان از کرانه باختری اشغالی به سرزمین‌های اشغالی به شدت آسیب دیده است.

 قدس
رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به عراق
حسینی عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به رشد ۳۰درصدی صادرات ایران به عراق، گفت: دستیابی به صادرات ۱۲میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال امکان‌پذیر است. وی افزود: با وجود محدودیت‌هایی که بانک مرکزی عراق برای تأمین ارز به منظور خرید کالا از ایران اعمال کرده روند صادرات ما به عراق مثبت بوده است.
پیام مبارزان یمنی به مقاومت عراق: سربلندمان کردید!
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از نخستین عملیات نیروهای مقاومت عراق علیه صهیونیست‌ها استقبال کرد. وی در واکنش به ورود رسمی مقاومت اسلامی عراق به جنگ علیه رژیم اشغالگر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تمام آنچه که آمریکا از آن هراس دارد، گسترده‌تر شدن دایره نبرد است. تشکر از شما ملت عراق، سربلندمان کردید». مبارزان مقاومت عراق روز گذشته اعلام کردند: «اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در سواحل بحرالمیت را هدف قرار داده‌اند».
بمباران بیمارستان‌های قدس و اندونزی در غزه
رژیم‌صهیونیستی شب گذشته دو بیمارستان را در غزه بمباران کرد. بیمارستان اندونزی که در شمال نوار غزه قرار دارد، هدف بمب‌های دودزا قرار گرفت. همچنین طبق خبرها بیمارستان قدس نیز در غزه هدف حملات وحشیانه صهیونیست‌ها قرار گرفت. براساس کنوانسیون ژنو، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمان جنگ نباید ‌‌‌مورد حمله قرار گیرند.

 اعتماد
دولت بایدن می‌داند که کار نتانیاهو تمام است
جو بایدن و دستیاران ارشدش درباره احتمال به شماره افتادن حضور سیاسی بنیامین نتانیاهو بحث کرده‌اند و رییس‌جمهوری امریکا این مساله را در جریان گفت‌وگوی اخیرش با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اطلاع او رسانده است. دو مقام ارشد دولت امریکا به نشریه پولیتیکو گفتند که موضوع حیات سیاسی کوتاه‌مدت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسات اخیر کاخ سفید با حضور جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا مطرح شده است. این شامل بحث‌هایی است که از زمان سفر بایدن به اراضی اشغالی و ملاقات او با نتانیاهو صورت گرفته است. این دو مقام دولتی افزودند: بایدن تا آنجا پیش رفته که به نتانیاهو پیشنهاد داده تا در مورد درس‌ عبرت‌هایی که قصد دارد با جانشین نهایی خود در میان بگذارد، فکر کند. یک مقام فعلی و یک مقام سابق امریکایی هر دو تایید کردند که دولت واشنگتن معتقد است زمان محدودی برای نتانیاهو در سمت نخست‌وزیری باقی مانده است. یک مقام فعلی امریکایی گفت که انتظار داخلی این است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا چند ماه یا حداقل تا پایان مرحله اولیه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دوام بیاورد، گرچه در عین حال به غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست در تل‌آویو اذعان داشتند.

 ابتکار 
افزایش شهدای غزه به ۹ هزار و ۲۲۷ نفر
وزارت بهداشت غزه عصر جمعه اعلام کرد: تعداد شهدای ناشی از عملیات رژیم صهیونیستی در غزه به ۹ هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است.«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه تصریح کرد: سه هزار و ۸۲۶ نفر از شهدا، کودک و ۲ هزار و ۴۰۵ نفر نیز زن هستند.این مقام وزارت بهداشت غزه، تعداد زخمی های عملیات رژیم صهیونیستی در غزه را نیز ۲۳ هزار و ۵۱۶ نفر اعلام کرد. براساس این گزارش، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از ساکنان غزه، از جمله هزار و ۲۰۰ کودک هنوز زیر آوار هستند.

 اطلاعات 
افتتاح خط‌آهن سنندج ـ همدان و فرودگاه شهدای سقز
رئیس جمهور صبح پنجشنبه در آیین افتتاح کلان طرح راه‌آهن همدان – سنندج با اشاره به مسافت ۱۵۱ کیلومتری، ایستگاه‌های متعدد در طول مسیر و نقش محوری خط‌آهن همدان – سنندج در تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی کشور اظهار داشت: دولت برای اتصال زیرساخت‌های ریلی کشور به خطوط ریلی بین‌المللی مصمم است و از همین امروز همزمان با افتتاح این خط، طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق هم باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. همچنین صبح دیروز فرودگاه شهدای سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کردستان، با فرود هواپیمای رئیس جمهوری، به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر استانی دولت به کردستان، ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین بانه را افتتاح کرد. این طرح با هدف تامین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال به بهره‌برداری ‌رسید و تامین نیازهای آب شرب ۲۲۳ هزار نفر را پوشش می‌دهد. آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد شامل خطوط انتقال به طول ۲۲.۵ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۶۵۰ لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب انجام شده است.همچنین با حضور رئیس جمهوری چندین طرح آب و برق از جمله آبرسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ شهر سقز از سد چراغ ویس، پروژه آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو از سد سیازاخ، بهره‌برداری از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران، ارتقای فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در زمینه توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و پست‌های توزیع برق ۶۴۴ روستا در سطح ۱۰ شهرستان استان و احداث خط و پست فوق توزیع ۶۳ به ۲۰ کیلوولت شهید نمکی و به‌کارگیری ۱۰ فیدر ۲۰ کیلوولت با اعتبار ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانسی به انجام رسید.
حضور در اجتماع باشکوه مردم سنندج
رئیس جمهوری در اجتماع مردم سنندج گفت: مردم این خطه مقابل شعارهای توخالی تجزیه‌طلبان و معاندان ایستادگی کردند. جوانان، پیشمرگه‌ها و همه مردم کردستان حقیقتاً در جای‌جای این استان از خودگذشتگی و افتخارآفرینی کردند و با ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان برای این استان امنیت و آرامش آفریدند.آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به مسأله مسکن در کردستان گفت: در این سفر بیش از ۵ هزار مسکن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و ۲۵ هزار قطعه زمین هم در نقاط مختلف استان واگذار می‌شود.وی همچنین رفع معضل بیکاری را امری ضروری دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیاری در حوزه اشتغال وجود دارد. امروز در کشور کارخانه‌های نیمه تعطیل کم نداریم؛اما توانستیم بیش از ۵ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداندیم که این عدد در حال ورود به کانال ۶ هزار است. رئیس جمهوری مسأله معیشت و زندگی مردم را اولویت نخست دولت دانست و تاکید کرد: همکاران من شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا علی‌رغم همه تهدیدها، تحریم‌ها و تمام اقداماتی که دشمنان انجام می‌دهند بتوانند برای کاهش مشکلات قدم بردارند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان
اختصاصی/ به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان، جامعه مدرسین بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: آمریکا عامل اصلی همه جنایت‌های ضد انسانی در دنیاست و امروز فرزند نامشروع او «اسرائیل»، با سلاح‌های پیشرفته و با کمک رسانه‌های دروغ‌پرداز و اغواگر، کارگزار جنایت‌های آمریکاست. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: روز۱۳ آبان و روز ملی استکبار ستیزی، امسال می‌تواند به یک روز بین‌المللی تبدیل شود و باید فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در سرتاسر جهان بیش از پیش طنین‌انداز و محاکمه جنایتکاران ضد انسان، پیگیری شود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامیداشت یاد و نام حضرت امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ۱۳ آبان ماه – اعلام می دارد: ۱۳ آبان فقط یک روز و یادآور یک خاطره نیست؛ بلکه روز خودآگاهی انسانی و اسلامی است. مبارزه با استکبار تا تحقق دولت کریمه مهدوی -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- ادامه خواهد داشت و إن‌شاءالله جبهه جهانی مظلومان، نابودی ظلم و کفر را جشن خواهند گرفت.

استعدادهای طلاب شناسایی و توانمندی های آنان معرفی شود
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در جلسه طلاب و فضلای بوشهری مقیم قم با تأکید بر این که باید قدردان این اجتماعات باشیم، اظهار داشت: نیاز است تا نمایندگان طلاب و فضلای حوزه بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خود را به انسجام‌بخشی و معرفی چهره‌های فاضل حوزوی اختصاص داده و استعدادهای طلاب را شناسایی و در مسیر نقش‌آفرینی‌های حوزوی اعم از تدریس، تبلیغ، پژوهش و… سوق دهند. دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه بر اهمیت انسجام‌بخشی در میان طلاب و فضلا تأکید نمود و ابراز داشت: عرضه و معرفی توانمندی و استعدادها به نمایندگان طلاب و فضلا، امر مهمی در فعال‌سازی منسجم ظرفیت‌های نخبگانی طلاب و فضلاست. وی بر صیانت از حجب و حیای طلبگی و اشراب آن در فضای جامعه تأکید کرد و با بیان این که دیگران کاه را کوه جلوه می‌دهند؛ درحالی‌که طلاب کوه توانمندی خود را آن‌گونه که باید معرفی و عرضه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: سیراب‌کردن جامعه از توانمندی‌های بسیار والا و ارزشمند طلاب و حوزویان امر بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

نفوذ نیروی کماندوی القسام در جنوب عسقلان
تسنیم/ در بیست و نهمین روز جنگ غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد و در جدیدترین گزارش ارتش رژیم صهیونیستی محله شجاعیه در شرق غزه را هدف حمله توپخانه‌ای سنگین قرار داد. با گذشت نزدیک به یک ماه بمباران غزه، حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست قطع نشده و هر روز با شدت بیشتر این حملات ادامه دارد. در جدید ترین حملات، رزمندگان مقاومت در پاسخ به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه، تل آویو و فرودگاه بن گوریون را هدف موشکهای خود قرار دادند. از سوی دیگر مقاومت رزمندگان فلسطینی در محورهای مختلف جنگ متجاوزان را زمین‌گیر کرده و مانع از پیشروی آنها به غزه شده است. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که نیروهای کماندوی دریایی القسام از طریق دریا به ساحل «زیکیم» در جنوب عسقلان نفوذ کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

نبرد با آمریکا‌؛ تفریح رزمندگان مقاومت
تسنیم/ شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در واکنش به سخنرانی مهم دبیرکل حزب‌الله لبنان پیامی به شرح زیر صادر کرد:
از بیانات سنجیده جناب سید [حسن] نصرالله که دل‌های گداخته ما را آرام کرد، همچنین از تمام دلاورمردان مجاهد و رهبران مقاومت عراق که با تصمیم حکیمانه، کارزاری مشروع و شجاعانه را آغاز کردند، قدردانی می‌کنیم. مقاومت عراق با نیروهای زمینی ویژه خود که توانستند گروه‌هایی از قبیل داعش را در عراق و سوریه شکست دهند، آماده است و می‌تواند دوشادوش شما صهیونیست‌ها را شکست دهد تا نماز پیروزی را در مسجد الاقصی بخوانیم. برای تحقق این امر، منتظر ارزیابی و تصمیم شما هستیم. همچنین تأکید می‌کنیم نبردی که با اشغالگران آمریکایی آغاز شده، جز با آزادی همه‌جانبه عراق نباید پایان یابد، زیرا کارزار کنونی علیه دشمن فریبکار و خائن، به جنگ بقا و موجودیت یکی از طرفین تبدیل شده است. امروز مقاومت قوی‌تر و آمریکایی‌ها ضعیف‌تر و سست‌ترند و بی‌شک این نبرد برای رزمندگان قهرمان، تفریحی زیبا خواهد بود.

موشکباران شهر اشغالی «ایلات»
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق در بیانیه خود آورده است در راستای یاری و حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایاتی که رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان مرتکب می‌شود، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق صبح جمعه یک هدف (نظامی) را در ام الرشاش «ایلات» اشغالی با موشک هدف قرار دادند. این بیانیه افزود: مقاومت اسلامی همچنان به حملات خود و درهم کوبیدن مواضع دشمن ادامه خواهد داد. همچنین مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه¬ای مسئولیت حمله به پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق را بر عهده گرفت و اعلام کرد که با دو فروند پهپاد پایگاه «حریر» را هدف قرار داده که مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کردند.

کمک ۴۲۵ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین
فارس/ وزارت دفاع آمریکا روز جمعه یک بسته کمک‌های نظامی جدید به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را برای اوکراین به علاوه یک کمک ۱۲۵ میلیون دلاری با برداشت از انبارهای ارتش آمریکا اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز وزارت دفاع آمریکا کمک‌های امنیتی جدیدی برای رسیدگی به نیازهای دفاعی و امنیتی حیاتی اوکراین اعلام کرد. بخشی از این کمک‌ها شامل برداشت کمک‌های امنیتی از انبارهای وزارت دفاع به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار با هدف رفع نیازهای فوری اوکراین در میدان نبرد و بخش دیگر آن شامل ۳۰۰ میلیون دلار در قالب ابتکار عمل کمک امنیتی اوکراین برای تقویت پدافند هوایی اوکراین در بلند مدت می‌شود.»

واکنش مقام کاخ سفید به سخنرانی سید حسن نصرالله
فارس/ یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که واشنگتن خواستار گسترش درگیری‌های جاری در غزه به لبنان نیست. این مقام کاخ سفید در مصاحبه با رسانه دولتی VOA گفت: «ما وارد جنگ لفظی نمی‌شویم. ایالات متحده خواستار تشدید یا گسترده‌تر شدن درگیری‌هایی که حماس به اسرائیل آورد نیست.» وی اضافه کرد: «ما و شریکانمان به صراحت گفته‌ایم: حزب‌الله و بازیگران دیگر – اعم از بازیگران دولتی یا غیردولتی- نباید سعی کنند از درگیری‌های جاری بهره‌برداری کنند.» او اضافه کرد: «ایالات متحده خواستار گسترش این درگیری به لبنان نیست.»

اکونومیست: اسرائیل مجبور خواهد شد عملیاتش در غزه را محدود کند
فارس/ نشریه اکونومیست گزارش داده منابع نظامی اسرائیل می‌گویند که پنجره فرصت برای آنها برای انجام عملیات با گروه‌های بزرگ نظامیان در داخل غزه محدود و کوتاه است. مطابق این گزارش، ژنرال‌های اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند در هفته‌های آینده فشارهای بین‌المللی اسرائیل را مجبور خواهد کرد حضور بسیار محدودتری در داخل غزه داشته باشد. طبق نوشته اکونومیست، جنگ به حملات علیه هدف‌های مشخص محدود خواهد شد. ژنرال‌های اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند این عملیات چندین ماه و حتی یک سال به طول خواهد انجامید. اکونومیست در بخش دیگری از این گزارش به نقل از منابع آگاه از بروز اختلاف‌ها و ناکارآمدی‌ها در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی خبر داده است. اکونومیست افزود با گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در غزه بر حجم ناکارآمدی‌های دولت بنیامین نتانیاهو نیز افزوده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *