خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

**وزیر امور خارجه: گروه‌های مقاومت در مقابل جنایات صهیونیست‌ها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند** رئیس‌جمهور: وقایع غزه تابلوی شرارت کشورهای استعماری است** آیت‌الله جنتی: تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران روایت پیروزی خون بر شمشیر است** آیت الله استادی: شناسایی استعدادهای طلاب و توجه به امور اخلاقی آنان از کارهای ارزشمند برای نمایندگان طلاب است** آیت‌الله کعبی: طوفان الاقصی برخورد تمدنی میان جبهه استکبار و اسلام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
وقایع غزه تابلوی شرارت کشورهای استعماری است
آیت الله رئیسی به مناسبت «هفته نوجوان» در دیدار با جمعی از نوجوانان نخبه و فعال در عرصه‌های اجتماعی، ورزشی و علمی، با اشاره به وقایع اخیر غزه، آن‌را «تابلویی روشن از شرارت کشورهای استعماری علیه حقوق انسان‌ها و ملت‌ها» توصیف و تصریح کرد: در برابر این تابلوی سیاه، شاهد ترسیم تابلوی درخشان دیگری از مظلومیت و مقاومت توأم با عزت و اقتداری هستیم که در آن ملتی مؤمن و مقاوم با الگو گرفتن از امثال شهید فهمیده‌ها صحنه‌هایی از شجاعت و مقاومت خلق کرده‌اند که دنیا را به تحسین و تحیر واداشته است. رئیس ‌جمهور در این جلسه ضمن گرامیداشت روز نوجوان و روز دانش‌آموز «شناخت کشور و نیازهای آن» را از مهم‌ترین رسالت نخبگان، از جمله نخبگان نوجوان و اولین گام در مسیر ایفای نقش اجتماعی دانست و تصریح کرد: نخبگان باید با عشق به وطن، استعدادها و توانمندی‌های خدادادی خود را برای رفع نیازهای جامعه به کار گیرند.
رئیسی در ادامه استفاده از ظرفیت نوجوانان در دیپلماسی عمومی را در تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان برای جوانان منطقه و کشورهای همسو و همچنین رفع شبهات نسبت به جمهوری اسلامی ایران مؤثر و مهم دانست و از دستگاه‌های مسئول خواست با تمهید زمینه‌های لازم نوجوانان را در ایفای این نقش مهم یاری کنند.
جنگ گسترش یابد از اسرائیل چیزی باقی نمی‌ماند
علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه تصریح کرد: با یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در مسکو جلسه‌ای داشتیم. نکته‌ای که خیلی مهم است و در نگاه دوستان فلسطینی مورد تاکید بود این که مقاومت به بلوغی رسیده که می‌تواند برای آینده دور برنامه‌ریزی کند. وی گفت: مقاومت در قامت یک سامانه حکمرانی خود را بروز می‌دهد. حماسه ای که حماس در طول چندین سال گذشته که غزه عزیز در محاصره وحشیانه صهیونیست‌ها بود، توانست منطقه را به خوبی اداره کند. در واقع جلوه‌ای از هوشمندی و آینده‌نگری مقاومت بود. عملیاتی که در ۱۵مهر اتفاق افتاد، دقیقا همین نکته را تاکید می‌کرد.
باقری افزود: نکته‌ای که مایلم تاکید کنم این است که اتفاق ۱۵مهر و عملیات طوفان الاقصی، یک زلزله غیرقابل ترمیم در سامانه نظامی امنیتی رژیم‌صهیونیستی بود. نکته دیگری که مهم است، این که بر سامانه فکری راهبردی جهان غرب به رهبری آمریکا و یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا هم این زلزله وارد شد. آنها بر اساس برنامه و طراحی‌های خود مسأله فلسطین را امنیتی نمی‌دیدند.

 کیهان 
انصارالله به حزب‌الله لبنان پیوست
«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای تایید کرده است که بنا به درخواست مردم یمن، نیروهای مسلح این کشور عملیات گسترده موشکی و پهپادی به اراضی اشغالی انجام داده است و آمادگی برای عملیات بیشتر علیه اشغالگران و ادامه حملات موشکی و پهپادی وجود دارد.
نیروهای یمنی از چند روز گذشته حملاتی را علیه اشغالگران انجام داده‌اند و به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن این حملات تاکنون در سه مرحله انجام شده است. «بن حبتور»، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور یمن نیز تاکید کرده است که ما بخشی از محور مقاومت هستیم و با وجود فاصله جغرافیایی هیچ مانعی برای حضور در جنگ غزه نداریم. همزمان روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی ردیابی و هدف قرار دادن پهپاد یمنی در منطقه ایلات را تایید کرد.
ایلات شهری بندری است که در ساحل خلیج عقبه و در جنوبی‌ترین نقطه استان جنوبی فلسطین اشغالی واقع شده‌ است. این منطقه از نظر جغرافیایی دورترین نقطه به غزه در جنوب است و تا مرزهای لبنان نیز فاصله زیادی دارد.ایلات تنها منطقه‌ای است که در جریان جنگ غزه از موشک‌ها و راکت‌های نیروهای مقاومت در لبنان و غزه در امان مانده بود، اما اکنون ورود یمن به جنگ غزه باعث شده تا ایلات هم از سوی نیروهای مقاومت یمن تهدید شود.
طرح ملی شیرین‌‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان درحال انجام است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت راجع به وضعیت طرح ملی شیرین‌‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان، گفت: این طرح ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ظرفیت شیرین‌‌سازی آب در فاز اول طرح ۲۸۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۱۸۰ میلیون متر مکعب برای سیستان و بلوچستان است که ۱۰۰ میلیون آن برای شرب و ۸۰ میلیون آن برای صنعت است.
وی در ادامه اظهار داشت: طرح‌های حل مشکل آب سیستان و بلوچستان محدود به انتقال آب دریای عمان نیست. احداث سازه‌های آبگیر، مسیرسازی‌های متعدد برای تامین آب، احداث سدهایی که به تازگی افتتاح شده‌اند و همچنین پیگیری آب‌های فراسرزمینی از اقدامات دیگر است.

 ایران 
رایزنی های پارلمانی ایران و روسیه درباره غزه
هیأتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سفر به روسیه، نامه رئیس مجلس درباره تحولات غزه و ادامه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را به رئیس دومای روسیه تحویل داد. در دیدار هیأت پارلمانی ایران با «ویچسلاو والودین» طرفین بر ادامه تلاش‌های خود برای پایان فوری جنایات اشغالگران مورد حمایت امریکا و ضرورت حمایت جهانی از ملت فلسطین تأکید کردند.
پاسخ قاطع ایران در صورت به خطر افتادن منافع
نماینده ایران در سازمان ملل در سخنان خود در نشست روز گذشته شورای امنیت با اشاره به اینکه حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از اشغالگری و تجاوز، آن را به بخشی از مشکل و چالشی که جامعه بین‌المللی در وضعیت کنونی نوار غزه با آن مواجه است، تبدیل کرده است، افزود: «هدف اصلی ایران جلوگیری از تشدید تنش در منطقه است.
به همین دلیل است که ایران در تأیید درخواست برای پایان فوری تجاوز نظامی بی‌امان اسرائیل، برقراری آتش‌بس و دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند در نوار غزه، با جامعه جهانی همسو شده است. با این حال، در صورت مواجهه با هرگونه تهدید، حمله یا تجاوزی که امنیت، منافع ملی یا مردمش را به خطر بیندازد، جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود تحت قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل برای پاسخ قاطع تردید نخواهد کرد.»
امریکا شورای امنیت را فلج کرده است
«واسیلی نبنزیا»، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که ایالات متحده امریکا شورای امنیت را برای تصویب قطعنامه درباره غزه فلج کرده و مانع آن شده است.او با اشاره به استانداردهای دوگانه کشورهای مخالف آتش‌بس در غزه گفت: «حملات اسرائیل ادامه دارد و همه درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد می‌کند.»
او خطاب به نماینده امریکا ادامه داد: «آیا این بدان معناست که امریکا به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل از دکترین انتقام همه‌جانبه در غزه حمایت می‌کند؟ همدردی شما با غیرنظامیان که در هر جلسه شورای امنیت درباره اوکراین ابراز می‌کنید، کجاست؟ در مقایسه با وضعیت فلسطینیان در غزه، زندگی غیرنظامیان در اوکراین در معرض چنین خطراتی قرار نگرفته است.»
«ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل هم در این نشست با تأکید بر لزوم تمرکز بر مسائل مهم غزه، خواستار همکاری بیشتر از سوی ایالات متحده شد. نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد همچنین با بیان اینکه چشم‌انداز دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه فلسطین و اسرائیل در آستانه فروپاشی است و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً درگیری را متوقف کنند، افزود: «امیدوارم ایالات متحده با جدیت نگرش مسئولانه‌ای اتخاذ کرده و با اعضای شورا همکاری کند.»

 وطن امروز 
اجازه نمی‌دهیم شرایط قبل از طوفان ‌الاقصی ادامه پیدا کند
نماینده جنبش حماس در ایران گفت: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم شرایط قبل از طوفان الاقصی ادامه پیدا کند؛ هدف ما رسیدن به آزادی و پیروزی است. خالد قدومی در آیین وحدت فلسطینی گروه‌های استادی و شخصیت‌های دانشگاهی ایران در دانشگاه تربیت مدرس درباره حمایت آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل خاطرنشان کرد: آمریکا برای اینکه هزینه حضورش در کشورهای منطقه کم شود در ظاهر عقب‌نشینی کرده اما نفوذش را افزایش داده و در سیاست خارجی خود همواره از اسرائیل حمایت کرده است.
وی با اشاره به اینکه حمایت کشورهایی مانند روسیه، چین و سران کشورهای عربی در حد گفت‌وگوی دیپلماسی است، تاکید کرد: طوفان الاقصی به دلیل فراموشی قضیه فلسطین رخ داد. ما هرگز حاضر به سازش با اسرائیل نخواهیم شد و نیاز به ارتش‌های اسلامی نداریم و خودمان کافی هستیم. قدومی ادامه داد: تنها خواسته ما باز کردن گذرگاه رفح برای ورود امدادهای پزشکی و بشردوستانه است. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم شرایط قبل از طوفان الاقصی ادامه پیدا کند. هدف ما رسیدن به آزادی و پیروزی است.
دیپلماسی اقتصادی در سطح استان‌ها فعال شده است
وزیر کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی در استان‌ها با کشورهای همجوار و غیرهمجوار بویژه در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی شروع شده و در حال اجراست. وحیدی در حاشیه سومین جلسه شورای ملی طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها با اشاره به صادرات اقلام تولیدی هر استان با تأکید رئیس‌جمهور، اظهار کرد: این مسأله مهمی است که استان‌های ما هر کدام به صورت مستقل در رابطه با صادرات و ظرفیت‌های صادراتی خود فعال شوند که در این رابطه ارزیابی انجام شده است و استان‌ها، بویژه استان‌های مرزی در این زمینه فعال شده‌اند.
وی بیان داشت: در سطح استان‌ها دیپلماسی اقتصادی فعالی را با کشورهای همجوار و بعضا با کشورهای غیرهمجوار شاهد هستیم. در همین مدت شاهد افزایش صادرات غیرنفتی بودیم که از همین استان‌هایی که توانستند در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار خوبی را با کشورهای همجوار و همسو داشته باشند، شروع شده و در حال اجرا شدن است. وحیدی با اشاره به تسهیلاتی که برای صادرات در اختیار استانداران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ضمن اینکه استان‌ها از ظرفیت‌های ملی استفاده می‌کنند، ظرفیت‌های استانی هم در اختیار آنها قرار دارد و می‌توانند با کمک ظرفیت‌های دولتی و مردمی، بسیاری از اتفاقات؛ اعم از بازاریابی و حمایت‌های استانی، در کنار حمایت‌های ملی را در همین چارچوب رقم‌ بزنند.

 مردم سالاری 
اظهارات ضد صهیونیستی نماینده یهودیان ایران در مجلس
همایون سامه‌یح نجف‌آبادی نماینده کلیمیان در مجلس در نشست جنایات رژیم صهیونیستی در آیینه عدالت، پیشنهاد داد: جهان یک هفته تا ۱۰ روز اسرائیل را تحریم نفتی کند و شیرهای نفت را به روی این رژیم نامشروع ببندد. وی بر در اولویت قرار گرفتن اقدامات کوتاه مدت کشورها تاکید کرد و گفت: باید اقدامات کوتاه مدت به ویژه آتش بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به صورت همزمان دنبال شود تا مانع از کشتار میلیون نفری در غزه شد. قطعاً با به نتیجه رسیدن اقدامات حقوقی، اسرائیل محکوم می‌شود. سامه‌یح با تسلیت کشتار مردم غزه گفت: به خاطر کشتار عظیم اسرائیل در غزه و کرانه باختری تسلیت می‌گویم.
حساب یهودیان از صهیونیست‌ها جداست. رژیم غاصب صهیونیستی با سوء استفاده از نام خدا و نام یهود خودش را اثبات می‌کند و موجب بی‌اعتبار شدن نام خدا و یهود می‌شود.نماینده یهودیان ایران در مجلس متذکر شد: اسرائیل با حمایت آمریکا و کشورهای غربی سعی در برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای جنوب خلیج فارس و برخی کشورهای اسلامی کرد از سوی دیگر بر مظلوم نمایی خودش افزود و سیاست ایران هراسی را در منطقه تقویت کرد. وی ادامه داد: اگر وقتی که در دانمارک و سوئد قرآن سوزی اتفاق افتاد، اقدامات محکم سیاسی و حقوقی انجام گرفته بود شاید امروز شاهد گرفتاری غزه به این شکل نبودیم.
تاکید بر فعال شدن موافقتنامه هوایی تهران – ریاض
علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با صالح الجاسر وزیر حمل ونقل و پشتیانی عربستان ملاقات کرد.
در ملاقات سفیر کشورمان با صالح الجاسر بررسی موضوعات مشترک فیمابین و همکاری‌های دوجانبه از جمله فعال شدن موافقتنامه هوایی ١٣٧٨ و برقراری پرواز بین ایران و عربستان مورد تاکید قرار گرفت. قانون موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی به منظور تأسیس سرویس‌های هوایی بین و ماورای سرزمین‌های دو کشور مشتمل بر یک مقدمه و بیست و یک ماده و یک‌ پیوست در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۷۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 قدس 
جنایت جدید در جبالیا
رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود یک منطقه شلوغ در اردوگاه جبالیا را بمباران کرد که در پی آن بیش از ۴۰۰تن شهید یا زخمی شدند. در نتیجه این جنایت دست‌کم ۱۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. در این جنایت وحشیانه ۶ بمب که وزن هر کدام به یک تن می‌رسید بر سر مردم ریخته شده است. بر اساس گزارش‌ها ممکن است تعداد جان‌باختگان جبالیا بیشتر از بیمارستان المعمدانی باشد.
قطع مکرر سخنان «بلینکن» در نشست استماع کنگره
معترضان مردمی روز سه‌شنبه به‌طور مکرر صحبت‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را در نشست استماع کنگره قطع کرده و به جنگ‌افروزی دولت کشورشان به‌ ویژه علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه اعتراض کردند. این رویداد زمانی رخ داد که وزیر خارجه آمریکا در حال توجیه بودجه تکمیلی موسوم به امنیت ملی دولت بایدن به ارزش ۱۰۶میلیارد دلار بود.
شناسایی هزار پولشو از ابتدای سال
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار فرد مظنون به پولشویی در کشور شناسایی و فعالیت آنان تحت پیگیری و محدودیت قرار گرفت که فهرست آنان برای کنترل اقدامات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ شد. خانی در آیین بهره‌برداری از مرکز اطلاعات مالی و رد‌یابی تراکنش‌های مشکوک در گرگان اظهار کرد: با استفاده کامل از ظرفیت قانون، با پولشویی مبارزه می‌کنیم. در سال‌های گذشته مبارزه با پولشویی در کشور مورد توجه جدی قرار نداشت، اما دولت سیزدهم به دنبال آن است با ابزارهای قانونی با این فساد مقابله کند.
چین نام اسرائیل را از نقشه‌های آنلاین حذف کرد
با افزایش وخامت درگیری در غزه، چین نام اسرائیل را از نقشه‌های آنلاین خود حذف کرده است. کاربران گزارش داده‌اند شرکت‌های نقشه دیجیتال آنلاین مانند «بایدو» و «علی بابا» رژیم صهیونیستی را به عنوان یک دولت در سیستم‌های خود حذف کرده‌اند. نقشه‌های دیجیتال روی بایدو نیز مرزبندی میان اسرائیل و سرزمین‌های دیگر را نشان می‌دهد، اما آن را مشخص نمی‌کند.
آمریکا به هرج‌ومرج در خاورمیانه نیاز دارد
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی درباره تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و جنگ غزه گفت واشنگتن مسئول تمام مشکلات در فلسطین، عراق، افغانستان و اوکراین است و آمریکا به ادامه هرج و مرج در خاورمیانه نیاز دارد. وی با بیان اینکه حوادث وحشتناک در غزه به هیچ وجه قابل توجیه نیست، افزود: «کلید حل درگیری‌ها در خاورمیانه ایجاد کشور فلسطینی با حق حاکمیت کامل است».

 اعتماد 
فرماندهان سنتکام هدایت تهاجم علیه مردم فلسطین را برعهده دارند
سردار سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در جمع فرماندهان، معاونان و مسوولان فراجا با ارزیابی و تحلیل تجاوزات وحشیانه و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بی‌دفاع فلسطین گفت: اطلاعات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که فرماندهان سنتکام، نیروهای زمینی و دریایی ارتش امریکا در قرارگاه زیرزمینی در تل‌آویو در کنار فرماندهان جنایتکار رژیم صهیونیستی به هدایت تهاجم وحشیانه آنها علیه مردم مظلوم فلسطین می‌پردازند که این امر نشان می‌دهد اقدامات امریکا با ادعای محدود نگهداشتن جنگ در منطقه با توجه به ارسال هزاران بمب و موشک ویرانگر به فلسطین اشغالی و هدایت و حمایت‌های میدانی هرگز همخوانی ندارد و نشانه نفاق و دورویی دولت استکباری امریکاست.
سرلشکر رشید افزود: به یاری خداوند بزرگ، مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین در کنار رزمندگان و فرماندهان شجاع و با تدبیر حماس و جهاد اسلامی چیزی جز شکست عاید رژیم صهیونیستی و امریکا نخواهد کرد.

 ابتکار 
از عملیات طوفان الاقصی اطلاعی نداشتیم
محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که بسیاری از کشورها خواستار پایان دادن به جنگ غزه هستند اما آمریکا و رژیم صهیونیستی این را نمی‌خواهند.وی گفت که نتانیاهو دایره جنگ را گسترش می‌دهد تا شکست‌های خود را بپوشاند و عقلا باید با این کار مقابله کنند.
رضایی با اشاره به اینکه مقاومت در جنگ با رژیم صهیونیستی ابزارهای جدیدی ابداع کردند تاکید کرد که ایران از اتفاقی که هفتم اکتبر در سرزمین‌های اشغالی رخ داد خبر نداشت.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطرنشان کرد که ایران از مقاومت حمایت می‌کند تا قدرت آن بیشتر شود اما وارد جزئیات میدانی مربوط به آن نمی‌شود.

 اطلاعات 
راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار «نظم نوین جهانی با نسل آرمانی» برگزار می‌شود
سردار نقدی رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت ۱۳آبان با اشاره به مصادف شدن ۱۳ آبان امسال با پنجمین هفته مقاومت مردم فلسطین در غزه ادامه داد: شعار راهپیمایی امسال، نظم نوین جهانی با نسل آرمانی است. تجمع و راهپیمایی در سراسر کشور از ساعت ۹:۳۰دقیقه صبح ۱۳ آبان و در تهران از ساعت ۹صبح از میدان فلسطین به سوی لانه جاسوسی آغاز می شود. ضمن آنکه رئیس مجلس شورای اسلامی هم سخنران این برنامه خواهد بود.

 شهروند
گروه‌های مقاومت در مقابل جنایات صهیونیست‌ها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند
امیر عبداللهیان در دیدار با امیر قطر ضمن تأکید بر قدرت مقاومت در ایستادگی و مبارزه مقتدرانه علیه ارتش رژیم صهیونیستی و ناتوانی رژیم در رویارویی با نیروهای مقاومت فلسطین، وضعیت انسانی در نوار غزه را به‌دلیل حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه شهروندان مظلوم غزه اسفناک دانست و نسبت به پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی جنایات جنگی صهیونیست‌ها که با حمایت دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی انجام می‌شود، هشدار داد.
وزیر امور خارجه کشورمان انعکاس پیام قوی از سوی جهان اسلام به رژیم صهیونیستی و حامیان آن را مهم دانست و افزود: «لازم است موضع مشترک و منسجم کشوهای اسلامی در حمایت از ملت فلسطین، در حوزه عملی و اجرایی نیز به‌طور مؤثر به فعلیت برسد و کشورهای اسلامی از تمام توان خود برای پایان دادن به جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و رفع محاصره انسانی نوار غزه استفاده کنند.
در نتیجه استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و محاصره کامل غزه، به‌تدریج شاهد افزایش عکس‌العمل‌ها و تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها در منطقه هستیم و طبیعی است که گروه‌ها و جریان‌های مقاومت در مقابل این‌ همه جنایت و نیز حمایت تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند. آنها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند، فلذا لازم است از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم. چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از پیامدهای آن در امان نخواهد بود.»
ادامه تلاش‌های قطر برای پایان بخشیدن به حملات اسرائیل
امیر قطر در دیدار امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام خود به رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان، به گفت‌وگوهای خوب و مهم اخیر خود با رئیس جمهور کشورمان درخصوص تحولات فلسطین اشاره کرد و ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، مشورت‌ها میان دو کشور ایران و قطر را مهم دانست و افزود: «این مشورت‌ها در چارچوب منافع دو کشور و مصالح کشورها و ملت‌های منطقه ازجمله در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ادامه خواهد یافت.»
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی در غزه را از منظر همه ملت‌های جهان غیرقابل‌قبول و غیرقابل‌تحمل دانست و تظاهرات ضداسرائیلی گسترده مردمی در کشورهای مختلف جهان ازجمله در آمریکا را نشانه انزجار جهانی از این جنایات دانست.وی افزود: «قطر به تلاش‌های خود به‌منظور پایان بخشیدن به حملات جاری رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان بخشیدن به جنگ ادامه خواهد داد.»

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری به آیت الله محفوظی
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری با صدور پیامی درگذشت همسر آیت الله محفوظی عضو جامعه مدرسین را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است: حضرت آیت الله محفوظی دامت برکاته مصیبت در گذشت همسر مکرمه حضرت مستطاب عالی را تسلیت عرض می‌کنم. إن¬شاء¬الله خداوند متعال آن بانوی مؤمنه را با حضرت فاطمه زهراسلام¬الله¬علیها محشور فرماید. از درگاه خداوند متعال برای آن فقیده سعیده رحمت و رضوان الهی و برای حضرتعالی سلامتی و بقای عمر باعزت مسئلت دارم.

تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران روایت پیروزی خون بر شمشیر است
فارس/ دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز این شورا با اشاره به فرارسیدن ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز اظهار داشت: این روز یادآور حماسه‌‌سازی‌‌های بزرگ و حماسه‌هایی است که وجه مشترک آن‌ها ایستادگی غیرتمندانه در برابر خوی استکباری جهان سلطه است. آیت‌الله جنتی همچنین عنوان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران روایت پیروزی خون بر شمشیر است و این روایت امروز الهام‌بخش مستضعفین عالم است و در حال تکرار در جای جای جهان می‌باشد. وی در پایان درباره حوادث غزه نیز گفت: امروز مردم فلسطین خود را از هر زمان دیگر به پیروزی نهایی نزدیک‌تر می‌بینند. رژیم صهیونیستی نیز بیش از هر کس دیگری باور دارند که حکومت ظالمانه‌شان رو به نابودی است و از دست هیچ کس هم کاری ساخته نیست.

شناسایی استعدادهای طلاب و توجه به امور اخلاقی آنان از کارهای ارزشمند برای نمایندگان طلاب است
رسا/ آیت الله استادی در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اظهار خرسندی از حضور نمایندگان طلاب در عرصه های خدمتگزاری، اظهار داشت: شناسایی استعدادهای طلاب و توجه به امور اخلاقی آنان از کارهای ارزشمند برای نمایندگان طلاب است. وی همچنین توجه نمایندگان به معیشت و پیشتیبانی از طلاب و فضلا را از مصادیق کارهای خیر و قابل تحسین دانست. عضو جامعه مدرسین حفظ حریم بزرگان حوزه را یکی از وظایف مجمع نمایندگان طلاب و از لوازم موفقیت نمایندگان عنوان کرد و بیان داشت: خیرخواهی برای مبلغان و ایجاد بسترهای تبلیغی برای حضور مبلغان در عرصه های گوناگون از دیگر نکات ضروری برای نمایندگان طلاب است. وی با اشاره به جایگاه حوزه در جهان اسلام، گفت: امروز حوزه علمیه به فضل الهی و به برکت انقلاب اسلامی، دارای شئونات قابل توجهی در جهان اسلام بوده و جایگاه مطلوبی دارد.

طوفان الاقصی برخورد تمدنی میان جبهه استکبار و اسلام است
ایکنا/ آیت‌الله کعبی، در نشست بصیرتی پیروزی‌های حماس و جبهه مقاومت که در حسینیه قدس مجتمع امین جامعه المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: فلسطین خط اول مقاومت تمدنی در برابر جبهه استکبار است، ایستادگی در برابر استکبار دارای فرایند زمانی است و در یک بازه بلند مدت اتفاق می‌افتد. امت اسلامی نسبت به این مسئله دوران پرفراز و فرودی را گذرانده است. در دوران دولت‌های استبدادی وابسته، اگر حرکت‌هایی تحت فتوای مراجع عظام شکل می‌گرفت، تأثیر محدودی داشت و نمی‌توانست کل امت را بسیج کند. عضو جامعه مدرسین، عملیاتی شدن فتوای علما را نیازمند پشتیبانی از یک نظام سیاسی مقتدر دانست و تصریح کرد: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران مفهوم مقاومت، ایثار و ایستادگی امت اسلامی در برابر دشمنان بر اساس آموزه‌های اسلامی بازتولید شد و میدان واقعی مقاومت در دوران حماسه دفاع مقدس در برابر جبهه استکبار تبلور یافت.

ادعای رژیم صهیونیستی: بعد از حماس روی حزب‌الله تمرکز می‌کنیم!
تسنیم/ مشاور امنیت داخلی نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل بعد از حماس روی حزب‌الله تمرکز خواهد کرد. هنگبی مدعی شد که روز بعد از حماس، اسرائیل درس‌هایی که آموخته را علیه حزب‌الله به کار می‌برد. وی با اشاره به عملیات بی‌سابقه طوفان الاقصی افزود: حمله ۷ اکتبر کلیه مفروضات امنیتی ما را برهم زد. ما دیگر درصدد افزایش بازدارندگی و تضعیف زیرساخت های حماس نیستیم، بلکه از بین بردن حماس اولویت ماست. این گزافه گویی در حالی است که بعد از ۲۰ روز کشتار وحشیانه زن و کودک در غزه رژیم صهیونیستی در عرصه میدانی هیچ موفقیتی کسب نکرده و حتی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد به دلیل درگیری شدید در غزه، ارتش اسرائیل هزینه های سنگینی پرداخته است. گالانت با اشاره به تعداد بالای تلفات نظامیان صهیونیست اعتراف کرد، در جریان درگیری‌های صورت گرفته در غزه تلفات زیادی داده ایم.

خاورمیانه نفس‌های خود را برای سخنرانی سید حسن نصرالله حبس کرده است
باشگاه خبرنگاران/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیشاپیش در پی انتشار خبر سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان واکنش و تحلیل‌های مختلفی منتشر کرده‌اند. شبکه المیادین به نقل از شبکه‌های صهیونیستی گزارش داد: تمام خاورمیانه نفس‌های خود را پیش از سخنرانی نصرالله در سینه حبس کرده است. ترس رسانه‌های صهیونیستی از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که این گروه آمار کشته‌ها و زخمی‌های رژیم صهیونیستی در جنگ طوفان الاقصی از روز ۸ اکتبر (۱۶ مهرماه) را منتشر کرد. براساس این بیانیه، ۱۲۰ نظامی اسرائیلی در مرز لبنان در درگیری با حزب‌الله کشته و زخمی شدند. در سلسله عملیات حزب‌الله تاکنون ۹ تانک منهدم و یک پهپاد نیز سرنگون شده است.

استقرار بمب افکن‌های آمریکا در جنوب ترکیه
تسنیم/ ۲ فروند بمب افکن استراتژیک B-1B لنسر نیروی هوایی آمریکا شب گذشته در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه فرود آمدند. طبق بیانیه ارتش آمریکا، جنگنده¬های اف ۱۵ ترکیه و بمب افکن های آمریکا در این مانور مشترک روش های سوخت گیری با موتور روشن را تمرین کردند. پایگاه نظامی اینجرلیک در شهر آدانا در جنوب این کشور واقع شده است و جنگنده های زیادی از ناتو و آمریکا در آن مستقر هستند.

رسانه آمریکایی: استعفای نتانیاهو ضروری است
تسنیم / روزنامه آمریکایی هیل در گزارشی در رابطه با عملیات طوفان الاقصی نوشت: تهاجمی که حماس در روز ۷ اکتبر علیه اسرائیل انجام داد، پروژه تحقیقاتی برای تحلیل و بررسی طی چند دهه آینده خواهد بود. این رسانه در ادامه افزود: به هر شکل دانستن نحوه بکارگیری سامانه‌‌هایی محدود توسط یک گروه فلسطینی برای انجام شدیدترین تهاجم ۵۰ سال اخیر علیه اسرائیل، وقت زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. روزنامه مذکور در مقاله‌ای که در شماره امروز سه شنبه خود منتشر و در پایگاه اطلاع رسانی‌اش هم در دسترس قرار گرفت، تاکید کرده، این مسئله نیازمند پژوهش و تحقیق است تا مشخص شود، شکست فاجعه بار سرویس اطلاعاتی اسرائیل در کجا بود. هیل در عین حال خاطر نشان کرد، تنها چیزی که در این گیر و دار نیازی به تحقیق و تفحص و بررسی ندارد این واقعیت است که بنیامین نتانیاهو دیگر نباید نخست وزیر اسرائیل باقی بماند، او به دلیل این شکست دیگر نمی‌تواند از این پس در خدمت اسرائیل باشد.

فرانسه تدابیر امنیتی برای یهودیان را تشدید کرد
فارس/ منابع رسانه‌ای گزارش دادند که پلیس فرانسه ۱۰ هزار نیروی خود را برای حفاظت از اماکن یهودی مستقر کرده است؛ اقدامی که گفته می‌شود پس از چندین مورد اقدام خرابکارانه ضد یهودی در فرانسه انجام شده است.به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه در پارلمان این کشور گفت: «در راستای دستور رئیس جمهور امانوئل مکرون، ۱۰۰۰۰ افسر پلیس برای محافظت از ۹۵۰ مکان که جامعه یهودیان در آن حضور دارند، از جمله مدارس، کنیسهها و مراکز فرهنگی مستقر شده‌اند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *