خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۹

**سید حسن ‌نصرالله روز جمعه سخنرانی خواهد کرد** آیت الله حسینی بوشهری: صهیونیست‌ها آرزوی شکست ملت فلسطین را به گور خواهند برد** آیت الله اراکی: رسانه ملی به تحلیل و نمایش گسترده شکست بزرگ مستکبران دنیا بپردازد** صعود ۱۰ پله‌ای ایران در رده‌بندی رشد اقتصادی ۱۹۱ کشور جهان** تجمع اساتید دانشگاه‌های تهران مقابل دفتر سازمان ملل در محکومیت ‌جنایات‌رژیم‌صهیونیستی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
طوفان‌الاقصی، رژیم‌صهیونیستی را از هم پاشاند
حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی گفت: این عملیات غافلگیرکننده و جبران‌ناپذیر، تمام نظام پوشالی رژیم‌صهیونیستی را از هم پاشاند. رژیمی که یک قالب افسانه‌ای و یک تصویر هالیوودی برای خود ساخته و سال‌ها بر آن تأکید کرده بود. این رژیم قدرت نظامی و قدرت امنیتی خود را همیشه به رخ می‌کشید و بارها بر این تأکید می‌کرد که توانمندی عملیات در هر جای دنیا را دارد و از خود به‌عنوان چهارمین ارتش دنیا یاد می‌کرد. بنابراین قدرتی درست کرده بودند که برخی از کشورهای منطقه علت عادی‌سازی روابط خود را در همین ادعای خیالی دانسته و امنیت منطقه را در ایجاد شرایط جدید و عادی‌سازی می‌دیدند. وزیر اطلاعات با اشاره به عملیات رزمندگان فلسطینی علیه رژیم‌صهیونیستی بیان کرد: این رژیم با یک عملیاتی که نه چارچوب تجهیزاتی، نه امکانات و نه اطلاعات و تشکیلات آن، قابل قیاس با ارتش سرتاپا مسلح و آموزش‌دیده و ارتشی که مورد حمایت قدرتمندان دنیا و ابرقدرت مدعی یعنی آمریکا نبود با یک نیروی توانمند باایمان، باانگیزه و جهادی از هم پاشید. به اعتراف سران رژیم‌صهیونیستی و آمریکایی‌ها، هیچ زمان اسرائیل به قبل از طوفان‌الاقصی برنمی‌گردد.
خشم اسرای صهیونیست از بی‌توجهی نتانیاهو
همزمان با اعلام سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که نیروهای حماس در حال حاضر ۲۳۹ اسیر را در نوار غزه در اختیار دارند، شماری از اسرای صهیونیستی در بند گردان‌های القسام در یک پیام ویدئویی به‌شدت از بی‌توجهی مسئولان صهیونیست نسبت به آزادی آنان، اظهار خشم کردند.یکی از این اسرا گفت: همین الان ما را بازگردانید. نتانیاهو از نظر سیاسی و نظامی شکست‌خورده است و ما از او می‌خواهیم که فورا همه اسرا را بازگرداند. خبرگزاری سما به نقل از این اسیر اسرائیلی گزارش داد، دو روز پیش مذاکراتی درباره آتش‌بس و آزادی همه اسرا صورت گرفت، ولی نتانیاهو عقب‌نشینی کرد. وی با بیان این‌که «ما به خاطر شکست شما (نتانیاهو و مسئولان صهیونیست) از هفتم اکتبر اسیر هستیم»، تأکید کرد: هر چه سریع‌تر جنگ را متوقف کن.

 همشهری 
ایران در نقطه اوج بازدارندگی
وحیدی، وزیر کشور در همایش ملی پدافندغیرعامل گفت: ساختار دفاعی ما از نظر بازدارندگی در نقطه اوج و دستاوردهای کشور در همه حوزه‌ها قابل‌تحسین است. نیروهای مسلح ما در کمال طراوت و تجربه هستند و در نقطه اوج قرار دارند.
گمانه‌زنی درباره ثبت‌نام طیف‌های سیاسی
با پایان مهلت ثبت‌نام‌نهایی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس، مسئولان مربوط تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را ۲۴هزارو۸۲۹نفر اعلام کرده‌اند. دراین میان برخی گمانه‌زنی‌های اولیه حکایت از آن دارد که ۸درصد از ثبت‌نام‌کنندگان تمایلات سیاسی اصلاح‌طلبی دارند و ۹درصد نیز اصول‌گرا هستند. این برآورد براساس چهره‌های شناخته شده جریان‌های سیاسی است و درباره طیف سیاسی تعداد دیگری از ثبت‌نام‌کنندگان، به‌دلیل سابقه سیاسی کمتر آنان، هنوز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت.
عملکرد موفق وزارت‎ کشور در ثبت‌نام‌ها
جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه وزارت کشور کارنامه بسیارخوبی در مرحله «پیش‌ثبت‌نام» و «ثبت‌نام نهایی» داشت، اظهارکرد: اگر سامانه الکترونیک در زمان برگزاری انتخابات و اخذ رأی نیز محقق شود، قطعا بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات اثر خواهد داشت و مردم بدون ساعت‌ها حضور در شعبه‌های اخذ رأی و صف‌های طولانی، به‌راحتی در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری مشارکت می‌کنند. وی اضافه‌کرد: هرچه تعداد کاندیداها برای انتخابات بیشتر شود، گزینه انتخابی برای مردم نیز بیشتر خواهد بود و این موضوع زمینه‌ساز افزایش مشارکت خواهد شد.
تجمع ضدصهیونیستی یهودیان در تهران
یهودیان تهران دیروز (دوشنبه) در محکومیت جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در کنیسه یوسف‌آباد تهران تجمع کردند. همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس دراین تجمع تأکید کرد عواقب این جنگ درنهایت گریبان نتانیاهو و رژیم‌صهیونیستی را می‌گیرد.

اعزام بیش از ۵۰هواپیمای نظامی آمریکا به غرب آسیا
آمریکا ده‌ها فروند هواپیمای نظامی ترابری حامل نیرو را در چندروز گذشته عازم غرب آسیا کرده است. علاوه بر۵۰هواپیمای نظامی، شمار قابل‌توجهی هواپیماهای ترابری «سی-۱۷ گلوب مستر» نیز از آمریکا وارد خاورمیانه شده‌اند.

 کیهان 
تجمع اساتید دانشگاه‌های تهران مقابل دفتر سازمان ملل در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران صبح روز دوشنبه با حضور مقابل دفتر سازمان ملل در تهران ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار غیرنظامیان نسبت به ناتوانی نهادهای بین‌المللی در جلوگیری از این جنایات اعتراض کردند.شرکت‌کنندگان در این تجمع با سر دادن شعارهایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «ما ملت بزرگیم، ذلت نمی‌پذیریم» و با در دست داشتن پرچم کشور فلسطین و دست‌نوشته‌هایی با مضامینی چون «غزه تنها نیست»، «فلسطین آزاد خواهد شد» همبستگی خود را با مردم غزه اعلام کردند.
صعود ۱۰ پله‌ای ایران در رده‌بندی رشد اقتصادی ۱۹۱ کشور جهان
آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی ۱۰ پله صعود کرده و کشورهایی مثل انگلیس، هلند و مجارستان را کنار زده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان آمار برآوردی خود از رشد اقتصادی ۱۹۱ کشور جهان در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده و از بهبود قابل توجه جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر خبر داده است.این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی دو و ۹۷ صدم درصدی را برای ایران در سال جاری میلادی برآورد کرده است که بیشتر از ۱۰۱ کشور جهان است.ایران در سال ۲۰۲۳ رتبه ۹۰ را در رده‌بندی جهانی رشد اقتصادی به‌دست آورده است. این کشور در سال ۲۰۲۲ در جایگاه ۱۰۰جهان از نظر رشد اقتصادی قرار گرفته بود که بدین ترتیب توانسته ۱۰ کشور جهان را پشت سر بگذارد و در جایگاه بالاتری در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر رشد اقتصادی قرار گیرد.از جمله کشورهایی که ایران پشت سر گذاشته و در سال ۲۰۲۳ بالاتر از آنها قرار گرفته است عبارتند از انگلیس، هلند، مجارستان، رومانی، جمهوری آذربایجان، و بوسنی و هرزگوین.انگلیس با رشد اقتصادی ۴۸ صدم درصدی در جایگاه ۱۷۱ جهان از نظر رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. آمریکا نیز با رشد دو درصدی جایگاهی بهتر از ۱۲۵ به‌دست نیاورده است. فرانسه با رشد اقتصادی ۹۵ صدم درصدی رتبه ۱۵۸ و آلمان با رشد منفی ۵۳ صدم درصدی جایگاه ۱۸۱ را به خود اختصاص داده‌اند.برخی کشورهای دیگر که رشد اقتصادی کمتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۳ دارند عبارتند از: بحرین، اردن، یونان، قطر، اسپانیا، روسیه، ژاپن، سوئیس، عربستان و عراق.ماکائو با رشد ۷۴ و هفت دهم درصدی در رتبه نخست جهان از نظر رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است و گویان با ۳۸ و چهار دهم درصد و لیبی با ۱۲ و ۵۴ صدم درصد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

 ایران 
بس کنید!
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به حمایت از ملت فلسطین ادامه می‌دهیم، به حمایت‌های امریکا از رژیم‌صهیونیستی اشاره کرد و خطاب به دولتمردان امریکایی گفت:«بس کنید.» ناصرکنعانی در نشست خبری روز گذشته، این خطاب را در واکنش به مواضع ادعایی مقامات امریکایی و اظهارات معاون رئیس‌جمهور امریکا مطرح کرد. کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا اخیراً در پاسخ به سؤال یک رسانه امریکایی درباره نقش ایران در جنگ اسرائیل و حماس که از او پرسید «برای جمهوری اسلامی چه پیامی دارید»، گفت:«پاسخ من هم یک جمله در دو کلمه است؛ نکنید.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله برخی از گروه‌های عراقی به پایگاه‌های امریکایی نیز اظهار داشت:«هر چه بکارید درو می‌کنید. حمایت از تنش‌زایی و تنش‌آفرینی واکنش خواهد داشت. این را بارها صراحتاً در مواضع رسمی، اعلامی و پیام‌هایی که بعضاً دادیم، منتقل کردیم. حمایت از متجاوز و همچنین از تنش، واکنش ملت‌ها را در پی خواهد داشت. آنچه امریکایی‌ها می‌گویند که احیاناً مورد حمله قرار گرفته‌اند، بخشی از کنش و واکنش‌هایی است که در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی ملت‌ها و گروه‌ها که مخالف حضور امریکا در منطقه هستند و نسبت به حمایت تمام‌عیار امریکا از رژیم‌صهیونیستی اعتراض جدی دارند، صورت می‌گیرد. این بخشی از نتیجه سیاست‌های امریکا در منطقه است.» کنعانی ادامه داد: «متأسفانه با ادامه رویکرد رژیم‌صهیونیستی، منطقه در سایه استمرار این جنایات می‌تواند آبستن تحولات و بحران‌های پیش‌بینی نشده و رخدادهای ناگهانی باشد. این نگرانی‌ای است که ایران بارها نسبت به آن هشدار داده و این برعهده دولت‌هایی است که از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند و باید آن را مهار کنند و پایانی بر جنایات این رژیم بگذارند.»
تأکید مجدد رئیس قوه قضائیه برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه با تأکید مجدد بر مقوله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بویژه در بحث عفاف و حجاب گفت: دادستان‌ها و مقامات ذیصلاح قضایی مقوله‌ اجرای قانون در بحث مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی را از فراجا مطالبه کنند و فراجا و وزارت کشور نیز در این عرصه به میدان بیایند. وی تأکید کرد که نباید منتظر تصویب لایحه مرتبط با عفاف و حجاب ماند.
جهان تشنه آرمان مهدویت
همزمان با بمباران غزه و شهادت چندین هزار نفر از فلسطینیان، موج جدیدی از بازخوانی ترانه «سلام فرمانده» به زبان‌های خارجی از جمله عربی و اسپانیولی در روزهای اخیر در فضای مجازی داغ شد. از جمله این اتفاقات، میلیاردی شدن آمار بازدید ترانه «سلام یا مهدی(عج) ( نسخه عربی سلام فرمانده) در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بود. حالا با بازنشر پیاپی این ترانه در دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله در متا (اینستاگرام)، کاربران غیرمسلمان و برخی کاربران مسلمان اروپایی پای پست‌های منتشر شده از این همخوانی، درخواست داشته‌اند تا اطلاعات بیشتری از امام موعود شیعیان دریافت کنند؛ یک کاربر در این باره نوشته است: «لطفاً کسی می‌تواند داستان این مرد یا هرچیزی درباره او {امام عصر(عج)} به من بگوید؟»
هشدار تهران به تهدید سلاح‌های شیمیایی صهیونیست‌ها در جنگ غزه
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» طی نامه‌ای به «فرناندو آریاس» مدیرکل و «لوسیان فات» رئیس شورای اجرایی این سازمان درباره استفاده احتمالی رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی در غزه هشدار داد.نمایندگی ایران با اشاره به نگرانی‌های جدی در مورد آنچه در حال حاضر در فلسطین اشغالی می‌گذرد، اعلام کرده است: «رژیم اسرائیل که عضو معاهدات سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی نیست، ممکن است به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غزه متوسل شود تا رکورد جنایات شنیع خود در کشتار فلسطینیان بی‌گناه را بشکند. این موضوعی هشداردهنده است». نمایندگی ایران با اشاره به اینکه ضروری است شورای اجرایی و دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از نزدیک بر وضعیت کنونی در فلسطین، بویژه هرگونه تهدید استفاده از مواد شیمیایی سمی نظارت داشته باشند، افزوده است: «استفاده از این‌گونه مواد شیمیایی نه تنها ناقض کنوانسیون، بلکه تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی به شمار می‌رود. بنابراین، ما از همه کشورهای عضو و دبیرخانه فنی می‌خواهیم که به فلسطین، به عنوان کشوری مسئول و متعهد عضو کنوانسیون، در برابر سلاح‌های شیمیایی کمک و حفاظت کنند».

 وطن امروز 
اتهام‌زنی‌ مقامات آمریکا تلاشی برای پنهان کردن شکست‌‌شان است
امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی پیرامون تحولات اخیر فلسطین و اتهام‌زنی مقامات آمریکایی نوشت: اتهام‌زنی‌های بی‌اساسی که در اظهارات برخی مقامات آمریکایی دیده می‌شود، ناظر بر ۲ واقعیت ضعف و ناتوانی در جلوگیری از پیشرفت روزافزون و اقتدار ملت ایران، همچنین تلاش برای پنهان کردن ضعف‌های اساسی نظام سیاسی غرب و فرافکنی بحران‌ها و چالش‌های خود به سایر کشورها است. اتهاماتی که مشخصا با داستان‌سرایی متوهمانه، در پی سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پی‌درپی و زمینه‌ساز دخالت و حضور نظامی در منطقه خواهد بود.
اتفاقات غزه شکست سیاست خارجی آمریکا را آشکار کرد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رأس هیاتی به مسکو سفر کرده ‌است با رئیس کمیته بین‌الملل ‌و رئیس کمیته دفاع دوما در مسکو دیدار کرد.جلال‌زاده از مواضع سازنده مسکو درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه و وتوی قطعنامه آمریکا ضد منافع مردم فلسطین در شورای سازمان ملل تقدیر کرد.وی با اشاره به فاصله گرفتن اروپایی‌ها از مواضع آمریکا در موضوع خاورمیانه عنوان کرد اتفاقات غزه در روزهای اخیر انزوا و شکست سیاست خارجی آمریکا را آشکار کرد.
رئیس کمیته بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار گفت: آمریکا به دنبال افزایش تنش در جنگ غزه است و با وجود تمام تلاش‌های دیپلماتیک ایران، روسیه و جامعه بین‌الملل، به صورت یکجانبه از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. لئونید اسلوتسکی همچنین پروژه کریدور شمال – جنوب را رقیبی برای کانال سوئز و تنگه دریای سیاه برشمرد و نسبت به تکمیل هر چه سریع‌تر آن اظهار امیدواری کرد.همچنین کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاع دوما نیز گفت: آمریکا با تحمل شکست در اوکراین، سوریه و افغانستان، در غزه با حمایت از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به دنبال احیای چهره تخریب شده خود است اما تلاش‌های آن‌ راه به جایی نخواهد برد.

 جوان 
رفتار‌های تبلیغاتی زیر ذره‌بین شورای نگهبان
طحان نظیف خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات، نظارت داشت و هر دو این مراحل مورد پذیرش شوراست.سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این روز‌ها در مرحله فرایند بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی هستیم، اظهار داشت: هیئت‌های اجرایی معتمدان مردمی هستند، ۱۰ روز زمان استعلام‌ها و ۱۴ روز زمان بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی است و سپس کار هیئت‌های نظارت استانی آغاز می‌شود. طحان نظیف تأکید کرد: وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، فراجا، اطلاعات سپاه و ثبت احوال از جمله دستگاه‌های مورد استعلام ما هستند. وی تصریح کرد: براساس قانون جدید انتخابات، سامانه‌های جدیدی را طراحی کردیم که از این طریق پاسخگوی داوطلبان خواهیم بود.سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصمم به اجرای قانون شفافیت منابع مالی داوطلبان در انتخابات پیش رو هستیم که امکانات و منابع آن‌ها را با جزئیات مشخص کرده است و رفتار‌های تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها با این قانون بررسی خواهد شد. طحان نظیف گفت: رسانه ملی در قانون جدید انتخابات در راستای ایجاد فضای عادلانه، تکالیفی دارد که از اجرای آن استقبال می‌کنیم. وی درباره آخرین وضعیت بررسی برنامه هفتم در شورا اظهار داشت: در پژوهشکده شورای نگهبان موضوع برنامه هفتم بررسی شده و در جلسه گذشته شورا به صورت غیررسمی بررسی این مصوبه را آغاز کردیم. سخنگوی شورای نگهبان در مورد لایحه عفاف و حجاب هم گفت: همه رویکرد‌هایی را که به لایحه عفاف و حجاب وجود داشت شنیدیم و در ۱۰ جلسه آن را بررسی و ابهامات آن را اعلام کردیم.

 خراسان 
بازداشت نسرین ستوده با اتهام کشف حجاب
خبرگزاری فارس نوشت: اخباری در مورد بازداشت نسرین ستوده در فضای مجازی منتشر شده بود. پیگیری‌ها از منابع امنیتی نشان می‌دهد که نسرین ستوده با اتهام کشف حجاب و فعالیت علیه امنیت روانی جامعه بازداشت شده و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.
هیچ تغییر مهمی در وضعیت برنامه اقدام ایران دیده نشد
گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) در تازه ترین گزارش درباره ایران اعلام کرد که ایران در ژوئیه ۲۰۲۳ گزارشی ارائه داد که در آن هیچ تغییر مهمی در وضعیت برنامه اقدام این کشور دیده نمی شد. بنابراین، این گروه، کماکان بر فراخوان خود نسبت به اعمال اقدامات تقابلی علیه ایران اصرار دارد.

 مردم سالاری
شناور حامل ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس توقیف شد
قهرمانی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و با هدف ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، مأموران دریابانی شهرستان پارسیان یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق را در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند.رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با اشاره به دستگیری ۴ نفر در این رابطه، تصریح کرد: در بازرسی از این شناور ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است.قهرمانی یادآور شد: دستورات لازم مبنی بر تحویل سوخت‌های مکشوفه به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز صادر شده است.

 قدس
سیدحسن‌نصرالله روز جمعه سخنرانی خواهد کرد
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ساعت ۳ بعد از ظهر جمعه آینده به وقت محلی لبنان در مراسم گرامیداشت شهیدانی که در راه قدس و در دفاع از غزه و ملت فلسطین به شهادت رسیده‌اند سخنرانی خواهد کرد. این نخستین سخنرانی وی از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی محسوب می‌شود و منجر به نگرانی و اضطراب در میان مقامات نظامی و کابینه نتانیاهو و متحدانش در جنگ اسرائیل علیه غزه شده است.
پیامی با بازدارندگی قوی به ایران؟
جان کربی، مقام ارشد کاخ سفید روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا با تکرار ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن اعلام کرد ایالات متحده آمریکا در تلاش است پیامی با بازدارندگی «قوی» به ایران ارسال کند؛ زیرا نگرانی از گسترده‌تر شدن درگیری‌ها در منطقه افزایش یافته است. او ادامه داد: ما مطمئناً اگر مجبور باشیم، برای دفاع از سربازان و تأسیسات خود وارد عمل می‌شویم. ما ثابت کردیم برای این کار اقدام و ضربه می‌زنیم.
انتشار صورت‌های مالی هزار شرکت دولتی در راستای نظارت ۸۵ میلیونی
وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار صورت‌های مالی هزار شرکت دولتی با دستور رئیس‌جمهور از برداشتن گام جدید برای تکمیل طرحی که نظارت ۸۵ میلیونی عنوان شده، خبر داد. خاندوزی افزود: همان‌طور که وعده کردیم همه شرکت‌های دولتی را شفاف می‌کنیم، امروز با افزایش سه برابری نسبت به سال اول دولت، صورت مالی هزار شرکت دولتی یا عمومی (۲۸۷ مورد برای نخستین بار) را با دستور رئیس‌جمهور منتشر کردیم.

 اعتماد 
افشاگری در مورد پایگاه مخفی امریکا در نزدیکی غزه
وبگاه خبری امریکایی از وجود یک پایگاه سری پنتاگون در فلسطین اشغالی واقع در ۳۲ کیلومتری غزه خبر داد و نوشت که واشنگتن تلاش زیادی برای مخفی نگه داشتن این پایگاه انجام داده است. وب سایت امریکایی «اینترسپت» در گزارشی از وجود یک پایگاه نظامی مخفی امریکایی به نام «سایت ۵۱۲» در صحرای نقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی پرده برداشت و نوشت که ایالات‌متحده بی‌سر و صدا در حال توسعه این پایگاه است. این گزارش می‌افزاید، که دو ماه قبل از حمله حماس به اسراییل، پنتاگون قراردادی چند میلیون دلاری برای ایجاد تاسیسات برای نیروهای امریکایی در این پایگاه موسوم به «سایت ۵۱۲» منعقد کرد؛ این تاسیسات شامل یک مرکز راداری برای حفاظت از حریم هوایی رژیم صهیونیستی در برابر حملات موشکی می‌شود. اینترسپت افزود: «رادارهای سایت ۵۱۲ هیچ یک از راکت‌های شلیک شده توسط حماس به اسراییل را در روز هفت اکتبر رصد نکردند، زیرا آنها روی ایران در فاصله بیش از ۱۱۲۷ کیلومتری متمرکز بودند.»

 ابتکار
پاسخ مقام ارشد وزارت خارجه به سخنگوی دولت اسرائیل
موسوی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات سخنگوی رژیم اسرائیل که گفته است «این جنگی نیست که اسرائیل شروع کرده باشد،» در پیامی در شبکه ایکس نوشت: شما بودید که ۷۵ سال پیش با اشغال فلسطین جنگ را شروع کردید، فقط این بار مقاومت نبرد پیش‌دستانه طوفان قدس را شروع کرد و نقشه‌هایتان برای آینده غزه را بر هم زد. عصبانیت دیوانه‌وارتان به خاطر غیرنظامیان نیست، چون بنیانگذار جنایت علیه غیرنظامیان هستید و مثل نازی‌ها مردم را مجازات جمعی می‌کنید.

 اطلاعات 
زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران برای بررسی پرونده مذاکرات به زمان نیاز دارد اما دیگر شرکای برجام نگران این تأخیر هستند. بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و ازسرگیری این مذاکرات اهمیت دارد.درک می‌کنم که این مذاکرات تا چه اندازه برای منطقه، به ویژه عربستان سعودی اهمیت دارد.اگرچه، کشورهای منطقه و عربستان سعودی مستقیما پای میز مذاکرات نیستند، نگرانی‌های آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

صهیونیست ها آرزوی شکست ملت فلسطین را به گور خواهند برد
خبرگزاری تقریب/ آیت الله حسینی بوشهری، در وبینار «غزه مظلوم مقتدر» ضمن تسلیت مصیبت نسل کشی مردم مظلوم فلسطین و غزه اظهار داشت: حادثه ای که این روزها در سرزمین های اشغالی اتفاق می افند بی سابقه نیست. هرکس رژیم کودک کش اسرائیل را بشناسد، می داند که کارنامه ننگین این رژیم در آن جز قتل و خیانت و اشغال سرزمین مردم مظلوم فلسطین دیده نمی شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: طوفان الاقصی حرکتی بسیار بزرگ و غافلگیرکننده برای دشمن بود. این رژیم بر این باور بود که فلسطینیان نمی‌توانند کوچکترین تعرضی به تل آویو و شهرهای دیگر داشته باشند. اما به مدد الهی توانستند سرویس های امنیتی و توان نظامی آنها را از کار بیندازند و آنها را در شوک عظیمی فرو بردند.رئیس جامعه مدرسین تأکید کرد: به ملت فلسطین می گوییم امروز شیعه و سنی در کنار هم قرار دارند و حتی مسیحیت هم در کنار شما هستند و صفی واحد در برابر رژیم اشغالگر تشکیل شده است و اشغالگران این آرزو را به گور خواهند برد و ما شاهد عزت و عظمت امت اسلامی خواهیم بود.

رسانه ملی به تحلیل و نمایش گسترده شکست بزرگ مستکبران دنیا بپردازد
حوزه/ آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه با انتقاد از رسانه ملی در عدم تحلیل گسترده شکست بزرگ اخیر مستکبران دنیا در غزه و بیان ضرورت ساخت فیلم درباره این حادثه بزرگ تأکید کرد: تشکیل سپاه جهانی آزادیبخش اسلامی از وظایف امروز همه عدالت طلبان و آزادیخواهان جهان است.عضو جامعه مدرسین با اشاره به شرایط حاکم بر منطقه و فلسطین بیان کرد: حادثه بزرگی که اخیرا اتفاق افتاد، چند پیام بسیار مهم به همه جهان ارسال کرد و چند حقیقت ناپیدا را آشکار ساخت که نخستین حقیقت در این موضوع، ضعف رژیم صهیونیستی و به فنا رفتن همه ادعاهای خلل ناپذیری و شکست ناپذیری قدرت استکباری صهیونیست ها و حامیان آن هاست.وی با تصریح بر این که آن چه در فلسطین شکست خورد، تنها قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی نبود افزود: تردیدی نیست که در این حادثه بزرگ، همه حامیان این رژیم جعلی بویژه آمریکا هم شکست خوردند.

همدستی اتحادیه اروپا با اسرائیل در نسل‌کشی غزه
فارس/ وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا تصریح کرد که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا با انفعال درمقابل جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی غزه همدست هستند.«یون بلارا» وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا از رهبران کشورهای اروپایی درخواست کرد که در بحبوحه تشدید بمباران‌های غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین گسترش عملیات زمینی تل‌آویو علیه قلمرو فلسطینیان در نوار غزه، اقدامات فوری از جمله قطع روابط دیپلماتیک و وضع تحریم‌های اقتصادی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در پیش بگیرند.بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این مقام اسپانیولی همچنین خواستار پیگرد قانونی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جرایم جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه شد.

عصبانیت صهیونیستها از ضعف تانک‌های مرکاوا در غزه
فارس/ یک وبسایت اسرائیلی نوشت که تعدادی از نظامیان و افسران ارتش این رژیم از ضعف تانک‌های مرکاوا در نبرد زمینی عصبانی و خشمگین هستند.وبگاه عبری‌زبان واللا، نوشت که تانک‌های ارتش اسرائیل برای مانور در عرصه نبرد مناسب نیستند. افسران ارتش اسرائیل می‌گویند که این تانک‌ها جان آن‌ها را به خطر می‌اندازند، به خصوص اینکه برخی از آن‌ها تعمیر شده‌اند و حداقل دو بار موتورشان تعویض شده است.این گزارش در حالی است که «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام از انهدام تانک‌های مرکاوا در جریان ورود ارتش اسرائیل به داخل غزه خبر داده بود.ابوعبیده با بیان اینکه زمان توهم جهان درباره ارتش شکست ناپذیر و تانکهای «مرکاوا» به پایان رسیده است، گفت: «ما این تانک را در غزه نابود کردیم. نفرین دهه هشتم، گریبان اسرائیل را خواهد گرفت و نابود خواهد شد«.

اخراج معاون وزیر علوم انگلیس به‌دلیل حمایت از آتش‌بس در غزه
باشگاه خبرنگاران / معاون وزیر علوم، نوآوری و فناوری انگلیس به‌دلیل حمایت از طرح آتش‌بس کامل و فوری در غزه از ادامه کار در دولت ریشی سوناک برکنار شد.یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس دوشنبه شب با اعلام این خبر گفت که اظهارات نامبرده با آنچه اصول مسئولیت جمعی اعضای دولت خوانده می‌شود سازگار نبود و به همین دلیل از مقام خود برکنار شد.پاول برستو پیشتر در نامه‌ای از نخست وزیر انگلیس خواسته بود تا از طرح توقف دائمی درگیری‌ها در غزه حمایت کند. وی در گفتگو با شبکه خبری اسکای، گفت: من کاملاً متوجه تصمیم نخست وزیر هستم و با تأسف شغلی را که از آن لذت می‌بردم ترک می‌کنم، اما در عوض اکنون می‌توانم در مورد موضوعی که بسیاری از رای دهندگان عمیقاً به آن اهمیت می‌دهند، به طور علنی صحبت کنم.

آمریکا به هرج و مرج دائمی در خاورمیانه نیاز دارد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: آمریکا به هرج و مرج نیاز دارد، بنابراین آن‌ها کسانی را که آماده توقف خونریزی در خاورمیانه هستند بدنام می‌کنند و حتی سازمان ملل تحت آزار آمریکا قرار می‌گیرد. پوتین در ادامه افزود که نخبگان ایالات متحده و شرکای آن‌ها ذینفعان اصلی بی ثباتی جهانی هستند. وی افزود: این دولت‌ها می‌خواهند رقبای خود را با استفاده از هرج و مرج مهار و بی ثبات کنند. در خاورمیانه به جای مجازات تروریست ها شروع به انتقام گرفتن از اصل مسئولیت جمعی کرده اند.

پکن: آمریکا معتاد به جنگ است
ایرنا/ وو کیان سخنگوی وزارت دفاع ملی چین با اشاره به اینکه ایالات متحده در طول تاریخ خود تنها ۱۶ سال را بدون درگیری در جنگ سپری کرده است، گفت: آمریکا معتاد به جنگ است.سخنگوی وزارت دفاع ملی تاکید کرد: آمریکا معتاد به جنگ و منبع اساسی هرج و مرج در نظم‌بین‌المللی است و این کشور در طول تاریخ خود تنها ۱۶ سال را بدون درگیری در جنگ سپری کرده است. وو کیان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه چین به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند است، خاطرنشان کرد: پکن همواره سیاست دفاعی را دنبال می‌کند.

اعلام حمایت مجدد کشورهای غربی از تل‌آویو در شورای امنیت
مهر/ نمایندگان دولت‌های فرانسه، انگلیس و آمریکا بامداد سه‌شنبه در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه، ضمن ممانعت از تصویب قطعنامه‌ای برای اعمال آتش‌بس در نوار غزه، از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان حمایت کردند.
نماینده آمریکا در این نشست مدعی شد: «حماس نمی‌خواهد راهکار دو دولتی در آینده محقق شود. اسرای اسرائیلی باید فوراً آزاد شوند.» نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با ادعای اینکه حماس مسئول آغاز جنگ در نوار غزه است، گفت: «از همه می‌خواهیم که تنش‌زایی نکنند و به کسانی که می‌خواهند از این درگیری سوءاستفاده کنند هشدار می‌دهیم.»

زمان اخراج نیروهای ائتلاف از عراق فرا رسیده است
مهر/ دبیرکل سازمان بدر، اعلام کرد که هیچ توجیهی برای تداوم حضور نیروهای ائتلاف در عراق باقی نمانده و از دولت این کشور خواست برای خروج نیروها یک جدول زمانی کوتاه مدت تعیین کند.هادی العامری، عنوان کرد که پس از کسب این همه پیروزی بزرگ توسط نیروهای امنیتی و نظامی بر علیه گروه تروریستی داعش واقعاً خجالت آور است که برخی کمک به نیروهای امنیتی را بهانه ماندن این نیروها کنند.هادی العامری افزود که زمان خروج این نیروها از کشور فرا رسیده چرا که هیچ نیاز و بهانه‌ای برای وجودشان وجود ندارد.

آمار کودکان کشته شده غزه هولناک است
مهر/ صندوق بین المللی حمایت از کودکان سازمان ملل با اشاره به بحران غزه تاکید کرد که وضعیت کودکان غزه وحشتناک و آمار کشته شدگان کودک فاجعه است. سخنگوی این سازمانِ وابسته به سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره، خواستار حفاظت از بیمارستان‌های غزه و ایجاد کریدورهای بشردوستانه امن شد.در پی بمباران بیمارستان‌های غزه از سوی رژیم صهیونیستی، جنبش حماس از جامعه جهانی برای حمایت از بیمارستان‌های غزه درخواست کرد.بنابر گزارش شبکه الجزیره، حماس افزود که درخواست رژیم اشغالگر برای تخلیه بیمارستان القدس و بمباران ساختمان‌های اطراف آن مقدمه‌ای برای ارتکاب جنایت جدیدی است که جان ۱۴ هزار آواره را تهدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *