خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۸

**در احکامی جداگانه از سوی رهبرمعظم انقلاب، فتاح رئیس ‌ستاد اجرائی فرمان امام و دهقان رئیس ‌بنیاد مستضعفان شد** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مردم می‌خواهند که در زندگی‌شان تغییر حاصل شود** آیت الله حسینی بوشهری: باید برای نسلی که امروز کمی از دین فاصله گرفته کار کنیم** آیت الله بهشتی: اتحاد و همدلی مسلمانان راهکار مقابله با رژیم صهیونیستی است** حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی: محور مقاومت، نماد طاعون را از صحنه روزگار محو خواهد کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
شکست صهیونیست‌ها در عملیات زمینی از شکست در طوفان‌الاقصی بزرگ‌تر بود
رئیس‌جمهور گفت: عجیب آن است که آمریکایی‌ها به دیگران بگویند «اقدامی نکنید» و خودشان تمام تسلیحات، تجهیزات و امکانات موردنیاز صهیونیست‌ها برای جنایتگری در غزه را آن‌ هم مقابل چشم مردم دنیا فراهم کنند. آیت الله رئیسی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «الجزیره» با اشاره به هجوم زمینی رژیم‌صهیونیستی به غزه تصریح کرد: صهیونیست‌ها در اقدامی بی‌سابقه و گسترده از هوا، دریا و زمین به غزه حمله کردند اما به‌رغم برخورداری از حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا و چند کشور اروپایی وادار به عقب‌نشینی شدند. این ناکامی و عقب‌نشینی دومین شکست صهیونیست‌ها از مقاومت پس از شکست طوفان‌الاقصی بود که شکست دوم از اولی بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر نیز بود، چرا که در شکست اول مدعی غافلگیری بودند اما در شکست دوم خودشان با ارتش تا بن‌دندان مسلح به غزه حمله کردند و جریان مقاومت آنها را وادار به عقب‌نشینی کرد؛ این رخداد یک پیروزی بزرگ دیگر به نام ملت فلسطین رقم زد.وی افزود: امروز و در جنگ اراده‌ها در یک‌سو ملتی تحت ستم و ظلم و بیداد رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها قرار گرفته است و در سوی دیگر فرعونیان زمان یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور اروپایی قرار دارند و تردید نداریم در این جنگ اراده پولادین ملت فلسطین پیروز خواهد بود.
گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و همتای قطری و سعودی درباره اوضاع غزه
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های سیاسی خود درباره اوضاع غزه دیشب هفتم آبان‌ماه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر درخصوص آخرین تحولات غزه گفت‌وگو کرد. در گفت‌‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر، دو طرف آخرین تحولات فلسطین و نوار غزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر همچنین بر ضرورت توقف فوری تجاوزات رژیم‌صهیونیستی و ارسال کمک‌های مستمر و گسترده انسانی و همچنین بررسی برخی ابتکارات مطروحه بحث و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان روز گذشته با فیصل‌بن فرحان همتای عربستانی خود نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای سعودی او تحولات فلسطین و تشدید عملیات‌های نظامی در اراضی اشغالی فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دو طرف در این تماس تلفنی تحولات خطرناک غزه و اطراف آن و همچنین اهمیت ایفای نقش جامعه بین‌الملل برای برقراری آتش‌بس و محافظت از غیرنظامیان در شرایط تشدید عملیات‌های نظامی در فلسطین اشغالی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 همشهری
آمارهایی از ثبت‌نام‌ها در استان تهران
رئیس ستاد انتخابات استان تهران از ثبت‌نام‌ نهایی ۶ هزار و ۲۷۱ متقاضی انتخابات مجلس در استان تهران خبر داد. جوهری درباره ترکیب جنسیتی و سنی داوطلبان گفت: در این ترکیب ۸۳ درصد داوطلبان مرد و ۱۷ درصد زن هستند.
اعتدال‌گرایان فهرست مشترک می‌دهند؟
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به برخی چهره‌های این حزب که در انتخابات ثبت‌نام کرد‌ه‌اند، گفت: اگر تعداد افراد تأیید صلاحیت‌شده کافی باشد، آن زمان می‌توانیم روی ارائه یک فهرست منسجم کار کنیم. رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه این حزب فعالیت‌های خود را به حضور پر قدرت دراین دوره از انتخابات معطوف کرده ‌است، درباره احتمال ارائه فهرست مشترک طیف موسوم به اعتدالگرایان با محوریت حسن روحانی و علی لاریجانی به سرلیستی نوبخت عنوان ‌کرد: تاکنون در این زمینه بحث جدی صورت نگرفته‌ است.
تا وقتی حزب‌الله هست، به خانه‌هایمان باز نمی‌گردیم
شهرک‌نشینان صهیونیست می‌گویند به خانه‌های خود در مرز با لبنان تا زمان حضور حزب‌الله بازنخواهند گشت. از زمان آغاز حملات حزب‌الله به مواضع رژیم اشغالگر، ده‌ها هزار صهیونیست از شهرک‌های نزدیک مرز لبنان آواره شده‌اند.
شمار تلفات نظامیان اسرائیلی به ۳۱۱ نفر رسید
سخنگوی ارتش رژیم موقت، اعتراف کرده که از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۱۱نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند و در حال حاضر ۳۲نفر از نظامیان نیز در اسارت مقاومت هستند. عملیات طوفان الاقصی، یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم به شمار می‌رود.
حماس بخشی از سپهر سیاسی فلسطین است
نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین ضمن تأکید بر اینکه جنبش حماس، بخشی از سپهر سیاسی این کشور است، تأکید کرد که آتش‌بس، ارسال کمک‌ها و احیای ارتباطات در نوار غزه، نخستین هدف دولت است. محمد اشتیه گفته است که هیچ راه‌حل جزئی برای نوار غزه یا کرانه باختری وجود ندارد.

 کیهان
سال ۲۰۲۳ بدترین سال و ۷ اکتبر بدترین روز تاریخ اسرائیل بود
حمله غافلگیرانه نیروهای فلسطینی به اسرائیل نشان‌دهنده تحولی بی‌سابقه در وضعیت موجود در منطقه است و صهیونیست‌ها از داخل و خارج تحت فشار قرار دارند. روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص نوشت: «اگر سال ۲۰۲۳ را بدترین سال در تاریخ اسرائیل بدانیم، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هم بی‌شک بدترین روز در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل است. این شکست باعث بهت، سرخوردگی و تشویش شده است.» به اعتقاد «آلون پینکاس»، دیپلمات صهیونیستی که نویسنده یادداشت ‌هاآرتص است، واقعه هفتم اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) سه اصل امنیت داخلی اسرائیل را به چالش کشید، این سه اصل شامل این موارد هستند: «موقعیت و دکترین نظامی و جنگی، مفاهیم سیاست خارجه و حوزه جهانی و ژئوپلیتیکی.»
جنایات صهیونیست‌ها در غزه یک نسل‌کشی آشکار است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار تصاویری از جنایات صهیونیست‌ها در غزه به کودک‌کشی این رژیم واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «این تصاویر، نمونه‌ای بسیار کوچک از جنایات ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی دیروز اعلام کرد که ارتش اسرائیل بااخلاق‌ترین ارتش دنیاست! جنایات صهیونیست‌ها در غزه یک نسل‌کشی آشکار است.»

 ایران 
حزب الله پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرد
جنبش حزب الله لبنان شامگاه دیروز یکشنبه خبر داد که در ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی، یک فروند پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. حزب الله با بیان اینکه این پهپاد با یک موشک زمین به هوا هدف قرار گرفت، تأکید کرد که با چشم غیر مسلح مشخص بود که در داخل اراضی فلسطین اشغالی سرنگون شده است. همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از یک ضربه مهم به دشمن صهیونیستی خبر داد و گفت: رزمندگان مقاومت اسلامی پس از پیگیری و رصد دقیق، یگان پیاده‌نظام ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه المالکیه و اطراف آن کشف کردند و بلافاصله آن را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند و تلفات قطعی به آن وارد کردند. علاوه بر این «نیروهای فجر» شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان نیز اعلام کردند که حملات موشکی جدید و متمرکز را علیه مراکز نظامی دشمن صهیونیستی در اطراف شهرک کریات شمونه در شمال فلسطین اشغالی انجام داده‌اند. «نیروهای فجر» تأکید کردند که به عملیات‌های خود ادامه خواهند داد و این حملات متناسب با تشدید تجاوز به جنوب لبنان و نوار غزه افزایش می‌یابد.
بازتاب منفی رفتار خارج از عرف یک نماینده
روز گذشته فیلم کوتاهی از رفتار عجیب و دور از ادب یکی از نمایندگان مجلس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واکنش برانگیز شد. علیرضا منادی سفیدان نماینده برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی که مردمانش به اخلاق و آداب‌دانی شهره‌اند در یک جلسه دیدار مردمی در کمتر از دو دقیقه انواع و اقسام رفتارهای خلاف شأن حضور در جمع را از خود بروز داد.او در حالی که موظف بود مطابق دستور کار جلسه (دیدار مردمی) به مشکلات مردم گوش بدهد با رفتارهایی همچون دست کردن در دهان و تمیز کردن دندان‌ها، خوردن تنقلات، باد زدن خود، لم دادن و بی‌توجهی به مخاطب، اینگونه نشان داد که گویا نه تنها قصدی برای گوش دادن به سخنان آن فرد ندارد که حتی احترام او و مردمی را که در اطراف میزش ایستاده بودند ضروری ندیده است. این رفتار و فیلم کوتاهی که از آن منتشر شد خیلی زود مستمسک فضاسازی رسانه‌های بیگانه و هجمه علیه نهاد مردمی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. به نظر می‌رسد هم از جهت حفظ جایگاه نمایندگی و رابطه آن با مردم به عنوان والیان حقیقی امور و هم از حیث جلوگیری از بهانه قرار گرفتن چنین رفتارهایی برای هجمه دشمنان ضروری است هیأت رئیسه مجلس و همچنین هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع وارد شوند و تصمیم لازم برای صیانت از جایگاه مجلس بگیرند. همچنان که بسیاری از ناظران و کاربران فضای مجازی فارغ از هرگونه نگاه جناحی یا سیاسی، خواستار عذرخواهی رسمی و فوری این نماینده از رفتار غیرقابل دفاعش شدند.

 وطن امروز
دادستان تهران به دلیل نشر اکاذیب علیه ۸ نفر اعلام جرم کرد‌
دادستان تهران به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و نشر مطالب بدون سند، علیه ترانه علیدوستی، مژگان ایلانلو، هنگامه قاضیانی، تهمینه رضایی میلانی، امید توشه، سحر ولدبیگی، مریم بوبانی و هانیه توسلی اعلام جرم کرد و برای آنها پرونده قضایی تشکیل داد.
نمایشگاه تجهیزات دفاعی نیروی‌زمینی ارتش افتتاح شد
نمایشگاه تجهیزات دفاعی نیروی زمینی ارتش پس از برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا با حضور سرلشکر حسنی‌سعدی، جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان افتتاح شد. در این نمایشگاه تجهیزات راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی نیروی زمینی ارتش در حوزه‌های بالگردی، زرهی، مکانیزه، موشکی، توپخانه، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا، لجستیک و ضدزره، در معرض دید جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، کارشناسان و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت. در بخشی از این نمایشگاه انواع بمب‌های هدایت‌شونده، گلوله‌های هوشمند، موشک‌های زمین‌پایه، پهپادپایه و تجهیزات جنگالی و شبکه‌محور نیروی زمینی ارائه شد. سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش نیز از نوع ارتقاء یافته‌ مولتی روتور بمب‌افکن خود با قابلیت‌های رزمی و پنهان‌کاری ویژه رونمایی کرد. مولتی روتور بمب‌افکن هوشمند نیروی زمینی ارتش قابلیت حمل ۶ بمب سیمرغ ۲ کیلویی را داشته و قادر به سقف پروازی تا ارتفاع یک کیلومتر از سطح زمین است، همچنین این سامانه قابلیت اجرای عملیات تا شعاع ۱۰ کیلومتری را دارد.

 جوان
فتاح رئیس ‌ستاد اجرائی فرمان امام و دهقان رئیس ‌بنیاد مستضعفان شد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در احکامی جداگانه رؤسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام را منصوب کردند. در حکم رهبر معظم انقلاب به مهندس سید پرویز فتاح آمده است: ستاد اجرایی فرمان امام در شمار نهاد‌های پربهره برای کشور و از یادگار‌های بابرکت امام راحل رضوان‌الله‌علیه است.در سال‌های اخیر با ابتکار‌ها و تلاش‌های پرثمر جناب آقای دکتر مخبر این نهاد به جایگاه برجسته‌ای در خدمت‌رسانی چندجانبه به کشور و رفع محرومیت و سازندگی و سلامت دست یافت، اکنون با کناره‌گیری ایشان، ریاست ستاد اجرایی را به جنابعالی که دارای تجربیات باارزشی در خدمت به محرومان در کمیته امداد و بنیاد مستضعفان می‌باشید، می‌سپارم. وظیفه اصلی این ستاد، رفع محرومیت‌های اقشار ضعیف و توانمندسازی آنان و رسیدگی به مناطق محروم است. برنامه‌ریزی براساس خطوط اصلی مذکور در پیوست این حکم و پیگیری جدی کار‌ها را از شما انتظار دارم، لازم می‌دانم از خدمات باارزش جناب آقای مخبر صمیمانه تشکر کنم.
همچنین در حکم رهبر انقلاب اسلامی به حسین دهقان آمده است: با انتقال جناب آقای فتاح به ستاد اجرایی فرمان امام و با تقدیر و تشکر از مدیریت مسئولانه و پرتلاش ایشان در جهت خدمت به محرومان، جنابعالی را که از سوابق برجسته‌ای در مدیریت‌های کلان برخوردار می‌باشید، به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب می‌کنم. مهم‌ترین توصیه اینجانب توانمندسازی اقشار ضعیف، و به‌کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم، و به‌کارگیری نیرو‌های جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بند‌های اقتصاد مقاومتی است، توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.

 خراسان 
مراسم تشییع و تدفین پیکر آرمیتا گراوند برگزار شد
نورنیوز خبرداد: مراسم تشییع و تدفین پیکر آرمیتا گراوند با حضور خانواده و دوستان آرمیتا در قطعۀ ۹۹ بهشت زهرا برگزار شد. پس از پایان مراسم و هنگام قرائت دعا تعدادی سعی در شعاردادن و برهم‌زدن مراسم داشتند که بازماندگان آن مرحوم با آن‌ها همراهی نکردند.
ایالات متحده تمایلی برای درگیر شدن در خصومت‌های بیشتر ندارد
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به سیاست ایران و آمریکا در ارتباط با جنگ غزه می‌نویسد: مقامات آمریکایی می‌گویند که حملات هوایی ایالات متحده حاوی پیام‌های دوگانه به ایران است. در همین ارتباط وزیر دفاع آمریکا گفت که اگر حملات مورد حمایت ایران متوقف شود، ایالات متحده هیچ قصد و تمایلی برای درگیر شدن در خصومت‌های بیشتر ندارد.
بانک‌های خصوصی تنها ۳درصد تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت کردند
خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: ۹۷ درصد تسهیلات مسکن توسط ۱۳ بانک تحت مدیریت دولت پرداخت شده است و ۱۵ بانک خصوصی تاکنون تنها ۳درصد کل میزان تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت کرده‌اند. امیدوارم مقام ناظر بانک‌های کشور تمهید لازم را در این خصوص انجام دهد.

 مردم سالاری 
لغو تمام موانع برای تجارت تسلیحاتی ایران
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرا رسیدن ۱۸ اکتبر و لغو تمامی تحریم‌های ایران در حوزه موشکی و تجهیزات دوگانه که مرتبط با بحث‌های تسلیحاتی است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع در حال حاضر هیچ مانعی برای ایران در حوزه برنامه موشکی و چه در زمینه صادرات و واردات تسلیحات وجود ندارد. نجفی در ارتباط با اقدامات ایران برای استفاده از قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در حوزه‌های موشکی و تجهیزات دوگانه مرتبط با بحث‌های تسلیحاتی و مخالفت اروپا و آمریکا با این موضوع، گفت: در چند روز گذشته دبیرخانه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به فرا رسیدن ۱۸ اکتبر تمام تحریم‌های وضع شده علیه ایران در حوزه موشکی و همچنین تجهیزات دوگانه مرتبط با بحث‌های تسلیحاتی و همچنین اسامی تعدادی از افراد که در لیست تحریمی بودند بدون هیچ قید و شرطی از تحریم خارج می‌شوند.

 قدس
انتشار ویدئو معنادار از سید حسن نصرالله
روز گذشته ویدئو کوتاه از سید حسن نصرالله منتشر شد که بسیاری آن را معنادار و حاکی از اتفاقات جدید در روند جنگ با رژیم صهیونیستی می‌دانند. در این ویدئو ۱۲ ثانیه‌ای، نشان حزب‌الله بر دیوار آویخته شده که دبیر کل حزب‌الله لبنان وارد صحنه می‌شود و با نگاهی به این نشان که روی آن نوشته شده «فان حزب‌الله هم الغالبون» (این حزب خداست که پیروز است) از صحنه خارج می‌شود.
نخستین واکنش «السنوار» به تحولات نوار غزه
یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه که نام او در لیست ترور صهیونیست‌ها هم قرار دارد در نخستین واکنش به تحولات فلسطین گفت: حماس آماده توافقی است که بر اساس آن، همه اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی در قبال همه اسرای نزد مقاومت، آزاد شوند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بلافاصله در اظهاراتی، بیانیه السنوار درباره ربوده‌شدگان اسرائیلی¬ها را جنگ روانی حماس برای فشار بر افکار عمومی اسرائیل خواند.
تل‌آویو گزینه حمله زمینی را متوقف کرد
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات واشنگتن مدعی شد صهیونیست‌ها در شرایط فعلی گزینه عملیات زمینی گسترده علیه غزه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این اقدام تل‌آویو در پی پیشنهاد ارائه شده از سوی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا عملی شده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای عملیات گسترده زمینی، عملیات‌های محدود نفوذ زمینی را در دستور کار قرار دهند.
افزایش شهدای غزه به بیش از ۸ هزار نفر
در بیست و سومین روز تهاجم صهیونیست‌ها، شمار شهیدان در نوار غزه به ۸ هزار و۵ نفر رسیده که در این میان ۳ هزار و۳۴۲ کودک و ۲هزارو۶۲ زن و ۴۶۰ سالخورده به چشم می‌خورند. همزمان هشدارها درباره احتمال بمباران بیمارستان قدس غزه توسط صهیونیست‌ها با حضور ۱۴هزار آواره و صدها زخمی افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی است اسرائیل در تهاجم‌های خود از بمب‌های سنگرشکن استفاده می‌کند.
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه
با گسترش و تشدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، شورای امنیت سازمان ملل نشستی اضطراری برای بررسی روند «جنگ اسرائیل و فلسطین» برگزار می‌کند. پس از اینکه رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد عملیات زمینی خود را در غزه گسترش می‌دهد، نماینده امارات درخواست تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل را ارائه داد.

 اعتماد 
جزییات جدید از مرگ و آخرین روزهای زندگی مسعود رجوی
یک منبع آگاه امنیتی جزییات جدیدی از سرنوشت مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین را مطرح کرد که طبق آن، مسعود رجوی ۳ سال قبل در سال ۱۳۹۹ بر اثر بیماری و سکته قلبی مرده است. بنا بر این گزارش، مسعود رجوی پس از حمله امریکا به عراق در یکی از عملیات‌های نیروهای امریکایی از ناحیه پا و صورت دچار جراحت شدید می‌شود و به همین خاطر از حضور در انظار عمومی اجتناب می‌کرده است. وی پس از مدتی به ‌دلیل وضعیت نامناسبی که برای اختفا در کشور اردن (پس از فرار از عراق) داشت، به بیماری قند و فشار خون مبتلا شده بود و ترس ناشی از افشای محل اختفای او، مانع از درمان بیماری‌اش در مراکز درمانی شده بود. با تشدید بیماری دیابت، مسعود رجوی بینایی خود را نیز از دست می‌دهد و یکی از پاهای او هم قطع می‌شود.
حمله مقاومت عراق به پایگاه امریکا در سوریه
مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه امریکایی «الشدادی» واقع در جنوب شهر الحسکه در سوریه را با دو پهپاد هدف قرار داده است.
مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که این حملات به‌طور مستقیم به اهداف خود اصابت کرده است.

 اطلاعات
نرخ تورم مهر به ۵/۴۵ درصد رسید
مرکز آمار نرخ تورم سالانه ماه مهر امسال را ۴۵.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٠,۶ واحد درصد کاهش یافته است.گزارش جدید مرکز آمار از تورم مهر ۱۴۰۲نشان می‌دهد تورم سالانه و نقطه به نقطه به ترتیب به ۴۵.۵ و ۳۹.۲ درصد کاهش یافته؛ همچنین تورم ماهانه خوراکی‌ها به ۰.۵درصد کاهش یافت که کمترین رقم در ۱۰ماه اخیر است.بر اساس این گزارش، تورم سالانه از ۴۶.۱درصد در شهریور به ۴۵.۵درصد در مهر کاهش یافته است. همچنین تورم نقطه به نقطه از ۳۹.۵ در شهریور به ۳۹.۲ درصد در مهر کاهش یافته است که در مقایسه با ماه قبل ٠,٣ واحد درصد کاهش یافته است. در این میان البته تورم ماهانه از ۲درصد در شهریور به ۲.۳درصد در مهر افزایش یافت.
پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۳ درصد رسید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارش جامعی از روند توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقدامات انجام شده در این حوزه، گفت: این شبکه تاکنون ۶۳درصد پیشرفت داشته است.
زارع‌پور توسعه و حمایت از پیام رسان های داخلی را یکی دیگر از اقدامات این دوره وزارت ارتباطات اعلام کرد و ادامه ‌داد: با محدودیت پیام رسان های خارجی در کشور، زیرساخت پیام رسان های داخلی تقویت شد و با حمایت از آنها این پیام رسان ها هم اکنون ماهانه به بیش از ۴۰ میلیون نفر کاربر خدمات ارائه می کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به احراز هویت ۲۶میلیون نفر ایرانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این دولت اشاره کرد و گفت: هشت میلیون نفر به صورت متوسط روزانه از این پنجره استفاده می کنند.

 شهروند
اشغال بیت‌المقدس جزو آموزه‌های دین یهود نیست
رهبر دینی کلیمیان ایران با اشاره به آموزه‌های دین یهود گفت: «ما علاقه خاصی به سرزمین بیت‌المقدس داریم، چون قبله ماست، ولی در هیچ‌یک از تعالیم حضرت موسی نیامده که آنجا را باید به زور گرفت.»
خاخام یونس حمامی لاله‌زار با اشاره به تقسیم‌بندی‌های صهیونیست دینی و سیاسی گفت: «مفهوم صهیونیست به‌ معنای علاقه داشتن به صهیون است. هر یهودی به بیت‌المقدس علاقه خاصی دارد، چون قبله ماست و به آن سمت نماز می‌خوانیم و مقبره بسیاری از پیامبران ما در آنجا قرار دارد و طبق دیدگاه ما سرزمین مقدس قلمداد می‌شود، ولی این به آن مفهوم نیست که به زور آنجا را بگیرند. یهودیان معتقدند در زمان منجی موعود این وعده الهی محقق خواهد شد، ولی یکی از جنبه‌های منجی، عدل و انصاف است که در آن زمان برقرار می‌شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم می خواهند که در زندگی شان تغییر حاصل شود
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سید محمد آقامیری استاندار قم با تشکر از پیگیری های ایشان برای به نتیجه رساندن پروژه های استانی و شهری ابراز کرد: مردم نسبت به پروژه منوریل و فرودگاه انتظار دارند که این پروژه ها هر چه زودتر به سرانجام برسد. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: البته مردم نسبت به اینکه دربارۀ سفره شان گامی برداشته شده یا خیر؟ نیز از دولتمردان انتظار دارند. اگر قیمت مایحتاج ضروری و اقلام خوراکی مردم، کاهشی شده، مردم راضی می شوند، اما اگر افزایشی باشد، مثل زمزمۀ گرانی نان، در این صورت حرکت معکوس شده است. وی در پاسخِ استاندار که ما طبق خواست شما و دیگر مراجع عمل می کنیم، گفت: خواست ما، خواست مردم است. خواست مردم هم این است که در زندگی شان تغییری حاصل شود.

باید برای نسلی که امروز کمی از دین فاصله گرفته کار کنیم
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد ابراز کرد: خدای متعال به واسطه شرایطی که سال های متمادی در غربت داشتید، پاداش خدمتگزاری به جایگاهی که منتسب به امید ما، حضرت بقیه الله -عجل الله تعالی فرجه- است را به شما عنایت کرده و این به معنای حسن عاقبت است.وی با تاکید بر اینکه حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه- را حاضر و ناظر بر اعمال و کردار خود بدانید، ادامه داد: برای نسلی که امروز کمی از دین فاصله گرفته کار کنید و از خدا بخواهید این نسل به دامان جامعه بازگردد. برای رفع شر از مظلومین غزه و فلسطین دعا کنید که حتما حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه- در این مسجد شریف به دعاهای شما توجه خواهند کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خطاب به تولیت مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: بار سنگینی بر عهده شما گذاشته شده و بار سنگین تکلیف سنگین دارد که برای شما آرزوی موفقیت دارم.در پایان تولیت مسجد مقدس جمکران ضمن اعلام آمادگی مجدد برای همکاری همه جانبه با نهاد ارزشمند جامعه مدرسین، گفت: مقرر شد جلسه¬ای با حضور اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه های علمیه در مسجد مقدس جمکران برگزار شود.

اتحاد و همدلی مسلمانان؛ راهکار مقابله با رژیم صهیونیستی است
خبرگزاری تقریب/ آیت الله بهشتی ضمن محکوم نمودن جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی، انگیزه محور مقاومت را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: اگر به صدر اسلام بازگردیم، مشاهده خواهیم کرد امت اسلامی در برابر هجمه دشمنان اسلام استقامت کردند و تحت رهبری پیامبر اسلام -صلی الله علیه و آله- مکه را فتح کردند و به آغوش اسلام آوردند؛ اکنون نیز امت اسلامی نباید ناامید باشد، باید تلاش مضاعفی کرد و انگیزه اتحاد و مقاومت مسلمانان برای هدف مقدس یعنی رهایی فلسطین از چنگال غاصبان صهیونیستی را تقویت نمود.عضو جامعه مدرسین، تصریح کرد: در شرایط کنونی امت اسلامی باید اتحاد و همدلی خود را حفظ کند؛ متاسفانه زمینه برای اتحاد امت فراهم است اما مشاهده می کنیم که برخی تحت سلطه دولت ها و حکومت هایی که استعماری بوده و بهتر عنوان کنیم صهیونیست هستند، گرفتار شده اند.

محور مقاومت، نماد طاعون را از صحنه روزگار محو خواهد کرد
خبرگزاری تقریب/ حجت‌ لاسلام و المسلمین جمشیدی ضمن محکوم نمودن جنایات رژیم صهیونیسیتی و آرزوی موفقیت و پیروزی کامل برای محور مقاومت، اظهار داشت: قبله اول مسلمانان مورد هجوم یک عده افراد بی ریشه و جنایتکار قرار گرفته است و طبیعی است که امت اسلامی نسبت به این غده سرطانی دغدغه داشته باشند. مدیر سابق حوزه علمیه خواهران، تصریح کرد: همه کسانی که پشتیبان محور مقاومت شدند و به این جبهه پیوستند مانند حزب الله لبنان و دیگر مسلمانان جهان که به این خیزش پیوسته اند، نماد طاعون که خود را قدرتمند جلوه میداده است درهم شکستند. عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: رژیم کودک کش صهیونیستی این پیام را گرفته است که هرکاری که می خواهد نمی تواند بکند و امروز هراس از این دارند آینده آنان چه خواهد شد و همانگونه که امام راحل فرمودند: اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد.

مبارزان فلسطینی آماده حمله زمینی اسرائیل هستند
تسنیم/ رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه مبارزان فلسطینی آماده حمله زمینی اسراییل هستند، گفت: در همین بخش شمالی غزه گزارش این رزمندگان این است که بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل احداث کرده‌اند و بعضا خودرو و موتور سیکلت در آن عبور می‌کند. سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز در همایش ملی پدافند غیرعامل طی سخنانی اظهار داشت: این همایش همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار می‌شود. حوادثی که نشان داد فلسطین مهمترین مسئله جهان اسلام است و هیچ وقت نباید از این اوج خارج شود. وی افزود: ملت فلسطین ۷۵ سال پیش در یک اقدام تروریستی دشمنان، سرزمینش را از دست داد و هفت دهه است که در حال مبارزه است. آنچه در عملیات اخیر رخ داد نتیجه انباشت ظلم چندین ساله صهیونیستها بود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نسبت دادن این عملیات به خارج از فلسطین برای سرپوش گذاشتن بر این شکست بود.

بازداشت ۱۹ عامل گروهک منافقین در عملیات مشترک اداره‌کل اطلاعات و اطلاعات سپاه
تسنیم/ اداره ‌کل اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان در بیانیه¬ای اعلام کرد: با حصول اطلاعات اولیه از حضور و فعالیت تعدادی از عوامل نفاق در این استان با هدف ایجاد ناامنی از طریق دامن زدن به اغتشاشات و ترور چهره‌های شاخص قومی و مذهبی، سربازان و پاسداران گمنام امام زمان طی سلسله اقدامات مشترک اطلاعاتی و عملیاتی، ضمن رصد دقیق و شناسایی تحرکات منافقین، در اقدامی هماهنگ شبکه گسترده آن گروهک وابسته را شناسایی و ۱۹ عضو آن در سطح استان را بازداشت کردند. در این بیانیه همچنین آمده است: از مردم ولایت‌مدار و شریف استان سیستان و بلوچستان تقاضا دارد با عنایت به نقشه‌های شوم دشمن برای برهم زدن انسجام، آرامش و امنیتِ استان، با حفظ هوشیاری همیشگی به ویژه در ارتباطات فضای مجازی، همچون گذشته هرگونه موارد مشکوک را در اسرع وقت به ستادهای خبری وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه گزارش نمایند.

توافق تجارت آزاد ایران با ۵ کشور در آستانه امضا
تسنیم/ مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از حدود ۶ سال مذاکره اولین توافقنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا در آستانه وقوع است. میرهادی سیدی، گفت: این مذاکرات در دو بخش انجام شده است که ۸ آبان ۹۸ اولین بخش آن با تصویب مجلس اجرایی شد و حدود ۴ سال است که تجارت ترجیحی با اوراسیا داشتیم و منجر به توسعه تجارت دو طرف شده است. پیش از این تجارت ایران و اوراسیا ۲.۵ میلیارد دلار بود و امروز به ۵ میلیارد دلار رسیده است. مطالعات ظرفیت تجارت ایران و اوراسیا را حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. وی افزود: یک سال بعد از آغاز تجارت ترجیحی، یعنی آبان ۹۹ مذاکرات ما برای تبدیل تجارت ترجیحی به تجارت آزاد آغاز شد؛ امروز میتوانیم بگوییم که مذاکرات به اتمام رسیده و ۵ کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان برای ایجاد تجارت آزاد با ایران توافق دارند. انتظار داریم پیش از پایان سال میلادی این موافقت نامه به امضا برسد و بعد از تصویب مجالس ۵ کشور اوراسیا و ایران اجرایی خواهد شد.

آمریکا نیروی نظامی به اسرائیل اعزام نمی‌کند
باشگاه خبرنگاران/ در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در اراضی اشغالی، معاون رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد واشنگتن هیچ قصدی برای اعزام نیروی به غزه یا فلسطین اشغالی ندارد. «کامالا هریس» معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه آمریکایی «سی.بی.اس» تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا، قطعاً هیچ قصدی برای اعزام نیروی نظامی به اراضی اشغالی و غزه ندارد.

آیت الله محفوظی عزادار شد
حوزه/ آیت‌الله محفوظی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با از دست دادن همسر خود عزادار شد.
مراسم ترحیم آن مرحومه سه شنبه ۹ آبان، بعد از نماز عشاء در مسجد رفعت خیابان صفائیه منعقد می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *