خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۶

**آیت الله العظمی مکارم شیرازی: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از زمره زنان عالی مقام در خاندان اهل بیت-سلام الله علیهم- است** آیت الله حسینی بوشهری: سلامت دستگاه قضاء سبب امیدآفرینی در جامعه است** آیت الله موسوی اصفهانی: هدف از حضور در حوزه های علمیه تقویت دین خداست** وزیر امور خارجه: نسل‌کشی در غزه ادامه یابد آمریکا هم از این آتش در امان نمی‌ماند** آیت الله فاضل لنکرانی: اسرائیل به دنبال محو اسلام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
سفارت آمریکا در عراق را ببندید
سید‌مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، از دولت و پارلمان عراق خواست تا با بستن سفارت آمریکا در بغداد به‌دلیل حمایت بی‌حد و حصر واشنگتن از جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه موافقت کنند. صدر با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از موضعی در حمایت از مظلومان شرق و غرب زمین، از دولت و همه جناح‌های سیاسی حاضر در مجلس عراق می‌خواهم برای اولین‌بار به‌خاطر منافع عمومی و نه خصوصی، به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد به‌دلیل حمایت نامحدود آمریکا از جنایت صهیونیست‌های تروریست علیه غزه رای بدهند.وی با بیان این‌که بستن سفارت با تعهد نسبت به حفاظت از پرسنل دیپلماتیک و عدم‌حمله به آنان انجام خواهد شد، افزود: «منتظر پاسخ و اقدام دولت در این خصوص هستیم.»صدر ادامه داد: در صورت عدم‌پاسخگویی دولت و مجلس، موضع دیگری خواهیم داشت که متعاقبا اعلام می‌شود؛ در این زمان همه باید متعهد به تمکین از تصمیمات رسمی باشند، به‌صورت فردی اقدام نکنند و از استفاده از سلاح خودداری کنند.
نقطه‌زنی پهپاد انهدامی آرش در رزمایش ارتش
رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش از صبح دیروز با شرکت یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا و هواپیماهای ترابری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آغاز شد. ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش، مرور تاکتیک‌های رزم زمینی، برآورد عملیاتی تسلیحات جدید، ارتقای توان بازدارندگی در مواجهه با تهدیدات نوین و همچنین توسعه‌ امنیت پایدار از جمله اهداف این رزمایش است. نیروی زمینی ارتش طی سال‌های اخیر از ایجاد چهار ویژگی دور زن، دقیق زن، هوشمندی، قابلیت اتوماسیون و شبکه محور شدن تجهیزات خود خبر داده بود و قرار است در این رزمایش چهار ویژگی مذکور در مراحل مختلف رزمایش‌اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا مورد ارزیابی قرار بگیرد. نیروی زمینی ارتش در نخستین دقایق روز اول از رزمایش اقتدار۱۴۰۲ درراستای اجرای عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم با بهره‌گیری از پهپاد انتحاری آرش، اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه زنی مورد اصابت قرار داد؛ در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر۲ نوین و پهپاد مهاجر۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

 همشهری
آغاز بررسی صلاحیت‌ کاندیداها
وزیر کشور اعلام کرد: هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس تشکیل شده‌است و پس‌از اعلام‌نظر مراجع رسمی ظرف ۱۰روز، هیأت‌های اجرایی هم ظرف ۲هفته باید صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند. احمد وحیدی همچنین تأکید کرد هیأت‌های اجرایی باید بدون هیچ‌گونه حب و بغضی، نظر مراجع رسمی و قانون را مدنظر قرار دهند. وی اضافه‌کرد: علاوه‌بر موضوع اخذ استعلام‌ها، بررسی محلی هم جزو وظایف هیأت‌های اجرایی است.
حمله به حزب‌الله، باعث نابودی اسرائیل می‌شود
کارشناسان اسرائیلی با انتقاد از پیشنهاد وزیر فرهنگ و ورزش رژیم‌صهیونیستی برای آغاز حمله پیش‌دستانه علیه حزب‌الله لبنان هشدار دادند که با این اقدام، بخش وسیعی از اراضی اشغالی نابود خواهد شد.
نیروهای آمریکا ۱۶ بار در عراق و سوریه مورد هدف قرار گرفتند
آمریکا اعلام کرده است که نیروهایش در ‌ماه جاری میلادی ۱۶بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند.
شمار تلفات نظامیان صهیونیست به ۳۱۰نفر رسید
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از افزایش شمار تلفات نظامیان این رژیم به ۳۱۰نفر خبر داده است. او همچنین گفته که اسارت ۲۲۹نفر مسجل شده است.
حمله به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در اریتره
نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در اریتره مورد حمله قرار گرفته‌اند. این حمله علیه پایگاه نظامی اسرائیلی‌ها در مجمع‌الجزایر دالاک واقع در اریتره انجام گرفته است.

 کیهان
نسل‌کشی در غزه ادامه یابد آمریکا هم از این آتش در امان نمی‌ماند
وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به جنگ‌افروزان صهیونیست و دولتمردان آمریکایی گفت: ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما اگر نسل‌کشی در غزه ادامه یابد، از این آتش در امان نخواهید ماند.امیرعبداللهیان افزود: آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی بدون توجه به منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل ایستاده‌اند. قطعنامه‌های شورای امنیت چه بود؟ این قطعنامه‌ها به غیر از این بودند که مردم فلسطین را تروریست خطاب کرده و حق دفاع از خود را برای آنها در نظر نگرفتند. این قطعنامه‌ها از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کردند.وی با بیان اینکه شورای امنیت در تامین صلح ناکام مانده است، افزود: آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی تماشاگر و نظاره‌گر کشتار هفت هزار غیرنظامی در کمتر از سه هفته توسط رژیم صهیونیستی و تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم هم هستند.امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب نسل‌کشی در غزه است.وی به آمریکا توصیه کرد که به جای ارسال راکت‌ها و بمب به غزه تامین‌کننده صلح باشد و افزود: آمریکا باید از حمایت رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه دست بردارد. ما همیشه حامی صلح و امنیت بوده‌ایم. امروز در نیویورک و سازمان ملل به صراحت به آمریکا و سیاستمداران آن و کسانی که از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند، می‌گویم ما به دنبال توسعه و گسترش جنگ در منطقه نیستیم. این‌جا خانه ما و غرب آسیا هم منطقه ماست.امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه نسل‌کشی در غزه باید فورا متوقف شود، تصریح کرد: غزه نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه فوری است.
صادرات نفت ایران به چین به بیش از ۱،۸ میلیون بشکه در روز رسید
با استناد به دیتاهای به دست آمده، کپلر از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از ۱،۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد. کپلر از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از ۱.۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد.ایران در ماه اکتبر پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده و حتی با اختلاف چشمگیری عربستان را نیز پشت سر گذاشته است.این جهش صادرات عمدتا به خاطر حجم عظیم ذخایر نفت روی آب ایران انجام شده است. متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که ۸۴ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.
اجتماع پرشور مردم در محل شهادت شهید «آرمان علی‌وردی»
به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید «آرمان علی وردی» مردم تهران روز جمعه در شهرک اکباتان تجمع کردند. در این اجتماع که با حضور پرشور مردم همراه بود، حاج سعید حدادیان، حاج ابوذر روحی و حاج امیر عباسی به مداحی و ذکر مصیبت پرداختند. بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز با حضور در این مراسم خاطرنشان کرد: گردهمایی ما در این‌جا معنایش این است که ما قدردان استقامت هستیم، یادآوری این نکته است که تا آرمان‌ها هستند، ظلم ماندنی نخواهد بود، تا آرمان‌ها هستند، حتماً حق پیروز خواهد بود و باطل حتماً شکست خورده این ماجرا است. همچنین روز جمعه مراسم اولین سالگرد شهادت شهید مدافع امنیت «آرمان علی وردی» با حضور گسترده مردم و مسئولان لشکری و کشوری در قطعه ۵۰ بهشت زهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.

 ایران
چهارمین جلسه پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید با حضور رئیس جمهور برگزار شد
پنجشنبه گذشته در چهارمین جلسه «پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید» که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مشکلات «شرکت نساجی مازندران» و همچنین مسائل زیست‌محیطی و مدیریت پسماند استان‌های مازندران و گیلان بررسی و تصمیماتی برای رفع موانع پیش‌روی آنها اتخاذ شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از مشکلات حقوقی و واگذاری مالکیت «شرکت نساجی مازندران» از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار مازندران، ‌نماینده بانک ملی و نماینده هیأت حمایت از صنایع به‌عنوان متولی فعلی تولید این شرکت مطرح شد.رئیس جمهور پس از استماع این گزارش، در سخنانی ضمن قدردانی از عملکرد هیأت حمایت از صنایع که امر تولید و اشتغال این شرکت را معطل حل مشکل حقوقی مالکیت آن نکرده و شرکت نساجی مازندران را با اشتغال به کار ۶۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگردانده‌اند، دستور داد کارگروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، هیأت حمایت از صنایع و نماینده قوه قضائیه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، ابعاد حقوقی و مالی مسأله را به‌صورت دقیق بررسی کرده و در زمانی کوتاه راهکاری روشن برای تسویه بدهی این شرکت و حل مشکل واگذاری مالکیت آن ارائه کنند.
«سهم‌خواهی» حرام است
ائتلاف اصولگرایان در جدیدترین کنش انتخاباتی خود اقدام به برگزاری همایشی ۴ هزار نفری در حرم مطهر امام خمینی کرد. محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل به عنوان رهبران این ائتلاف در این نشست حضور داشتند. رئیس مجلس طی سخنانی در جمع شرکت‌کنندگان این مراسم تأکید کرد که «باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم. کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل مسأله را داشته باشند زیرا کشور نیازمند تحول است.»حداد عادل نیز که ریاست ائتلاف اصولگرایان را برعهده دارد، خطاب به شرکت‌کنندگان این همایش توصیه کرد: «فعالیت سیاسی نباید محدود به ایام انتخابات باشد.»اصولگرایان که در انتخابات ۹۴ مجلس خود را «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) و در انتخابات ۹۸ «شانا» (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) نامیده بودند، در همایش اخیر نیز از نام جدید خود رونمایی کردند. اصولگرایان قرار است در انتخابات پیش روی مجلس تحت عنوان «مبنا» (مجمع بیداری نیروهای انقلاب) فعالیت کنند.

 جمهوری‌اسلامی
فرد موهن به قرآن کریم از سوئد اخراج شد
اداره مهاجرت سوئد، مجوز اقامت فردی که به قرآن اهانت کرده است را تمدید نکرد. کانال ۴ تلویزیون سوئد اعلام کرد فرد موهن به قرآن کریم از سوئد اخراج شد.

 وطن امروز
۳۰۰ محصول بومی در حوزه پدافند سایبری ساخته‌ایم
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی اظهار داشت: امروز یک نسل‌کشی با حمایت آمریکا در غزه در حال اجرا است و آمریکا هم ابایی ندارد که بگوید در این جنایت از اسرائیل حمایت می‌کند.سردار جلالی در ادامه اظهار داشت: سال ۸۲ فرمانده کل قوا به این تشخیص رسیدند که نیاز به تشکیل سازمان پدافند غیرعامل وجود دارد تا آمادگی‌های لازم برای هماهنگی بخش‌های نظامی و غیرنظامی برای مدیریت بحران‌ها به وجود آید. ۲ سال گذشته شاهد یک جنگ تمام عیار سایبری هستیم و سال گذشته تمام حملات دشمن متمرکز بر زیرساخت‌های کشور و از دسترس خارج کردن شبکه‌های اجتماعی داخلی بود که با همکاری وزارت اطلاعات ۱۰ حمله سایبری بزرگ را پیش از وقوع خنثی کردیم. در این حوزه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ۳۰۰ محصول پدافند سایبری بومی را ساختیم.
قدردانی مخبر از حمایت‌های پکن از مردم مظلوم غزه
معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر چین در حاشیه بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای دیدار و بر تسریع اجرای محورهای توافقنامه راهبردی ۲۵ ساله ۲ کشور تاکید کردند. مخبر در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های چین از مردم مظلوم غزه در سازمان‌های بین‌المللی، اظهار داشت: اتفاقات تلخ غزه و فلسطین قلب هر انسان شریف، آزاده و باوجدان را جریحه‌دار می‌کند و متاسفانه در شرایط بغرنج کنونی و جنایت جنگی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه در جریان است، اکثر کشته‌شدگان از میان غیرنظامیان و زن و کودک هستند.لی کیانگ، نخست‌وزیر چین نیز در این دیدار ایران را از کشورهای مهم غرب‌آسیا و موثر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و گفت: حضور و عضویت کامل ایران در شانگهای و بریکس منجر به تقویت این سازمان‌ها خواهد شد و برای صلح و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید خواهد بود.
۱۰ استان بیشترین استقبال از ثبت‌نام‌ها را داشته‌اند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: در ترکیب داوطلبان ۸۷ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان هستند. محسن اسلامی درباره ترکیب سنی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۹ درصد ثبت‌نام‌کننده‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند، ۳۷ درصد ۴۰ تا ۵۰ ساله، ۲۶ درصد ۵۰ تا ۶۰ ساله‌ و ۸ درصد هم ۶۰ تا ۷۵ ساله هستند.سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب تحصیلی داوطلبان قطعی انتخابات گفت: ۱۵ درصد داوطلبان در مقطع دکترا و ۷۹ درصد کارشناسی ارشد و ۴ درصد کارشناسی و مدارک حوزوی هستند و ۲۲درصد را ایثارگران تشکیل می‌دهند، همچنین ۲ درصد هم سابقه نمایندگی دارند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به تفکیک استان‌ها ۱۰ استانی که بیشترین استقبال ثبت‌نام‌ها را داشته‌اند عبارتند از استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، یزد، اصفهان، قزوین، فارس و گلستان.

 جوان
اژد‌های غزه صهیونیست‌ها را خواهد بلعید
سردار سلامی فرمانده کل سپاه تأکید کرد: عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد که یک عده اندک از مؤمنان می‌توانند بر اکثریت کفار پیروز شوند و آن‌ها را به قدرت ایمان مچاله کنند. این را هم به شما بگویم همان‌طور که عصای موسی اژد‌ها شد و مکر فرعونیان را بلعید، غزه نیز عصای امروزی موسی و اژد‌هایی است که اگر صهیونیست‌ها روی زمین حرکت کنند، آن‌ها را خواهد بلعید. آن‌ها هم این را می‌دانند و به همین دلیل، فقط بر عملیات هوایی و بمباران ناجوانمردانه متمرکز هستند و جرئت عملیات زمینی ندارند.

 خراسان
ادعای وزیر خزانه داری آمریکا
جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:ایران حتی به یک سنت از ۶ میلیارد دلار پول‌های درآمد نفتی‌اش که در حساب‌های بانکی در قطر است، دست نزده است.طبق توافقی که میان طرفین انجام شده بود، این پول‌ها پس از انتقال به حساب‌های بانکی محدودشده در قطر، قرار است صرف هزینه‌های بشردوستانه شود.
آذربایجان هیچ برنامه ای برای تصرف زنگزور نداشت
حکمت حاجی اف دستیار سیاست خارجی علی اف گفت: باکو دیگر علاقه‌ای به ایجاد یک گذرگاه زمینی از طریق ارمنستان به منطقه نخجوان ندارد و این موضوع را با ایران مطرح خواهد کرد. جمهوری آذربایجان هیچ برنامه ای برای تصرف زنگزور نداشت.

 رسالت
ادعای آمریکا درباره حمله به دو پایگاه مقاومت در سوریه
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نظامیان این کشور حملات تجاوزکارانه‌ای را علیه دو پایگاه متعلق به گروه‌های مقاومت در سوریه انجام داده‌اند.آستین در بیانیه‌ای اظهار داشت: «به دستور رئیس‌جمهور [جو] بایدن، نیروهای آمریکایی حملاتی را به دو تأسیسات در شرق سوریه که توسط گروه‌های حامی ایران استفاده می‌شدند، انجام دادند». این حملات توسط جنگنده‌های «اف-۱۶» ارتش آمریکا انجام گرفته و اهداف آن نیز ذخایر تسلیحات و مهمات بودند.پنتاگون مدعی است که این حملات تجاوزکارانه را در واکنش به عملیات‌های گروه‌های مقاومت علیه اشغالگری نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق انجام داده است.

 مردم سالاری
ادعای کاخ‌سفید درباره هشدار بایدن به ایران
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این که با توجه به ادعایی مبنی بر این که بایدن به رهبری ایران هشدار داده است، این پیام چگونه منتقل شده، گفت که وارد این موضوع نمی‌شود.او در پاسخ به پافشاری خبرنگار که آیا این پیام ادعایی از طریق تماسی تلفنی منتقل شده یا طرف سوم و آیا پس از مجروح شدن نظامیان آمریکا در منطقه منتقل شده است، گفت: پیام مستقیمی منتقل شد. بیشتر از این چیزی نمی‌گویم. ادعای کربی در پی این مطرح می‌شود که بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر اتریش گفت که هشدار وی به سران ایران این است که اگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه بدهند، با پاسخ آمریکا مواجه خواهند شد و باید برای این پاسخ آمادگی داشته باشند.
پاسخ فوری تهران به تهدید از سوی بایدن
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر) نوشت:پیام‌های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر می‌کند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام‌ها را به وی نشان دهند.

 قدس
دست خدا از آستین مقاومت بیرون زد
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: این روزها مسئله ما، مسئله فلسطین است و اما این بار شاهد تازیانه الهی بر چهره سیاه و متعفن و کریه این رژیم پست تبهکار هستیم. دست خداوند از آستین مقاومت بیرون آمد و طوفان الاقصی عملیات بزرگ ترکیبی و نقطه عطف تاریخی را در زمان ما رقم زد که تاریخ جهان را باید به قبل و بعد از آن تقسیم کنیم. اجازه بدهید بگویم محور مقاومت اکنون با شکل‌گیری این وحدت فوق‌العاده دست روی ماشه و آماده است تا اگر دشمن خواست غلط اضافه‌ای کند زمین و زمان را بر سر آن خراب بکند.
غیرنظامی‌ها در غزه کشته می‌شوند اما جنگ همین است!
کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری خود ارتکاب جنایت‌های جنگی از سوی رژیم صهیونیستی را توجیه کرد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که خواستار توضیح درباره اظهارات جو بایدن شده بود، تلاش کرد کشته شدن غیرنظامیان در غزه را امری عادی جلوه دهد و گفت: «باید درباره تلفات غیرنظامیان راستگو بود و احتمالاً تلفات بیشتری هم در راه است، اما جنگ همین است. بی‌رحمانه است. من این را پیش‌تر گفته‌ام، رئیس‌جمهور هم همین را گفت».
اوج‌گیری جنون نسل‌کشی
منابع خبری گزارش دادند رژیم‌صهیونیستی پس از قطع کامل ارتباطات غزه، این منطقه را از زمین و دریا و هوا هدف حملات سنگین قرار داده است. در پی اقدام وحشیانه صهیونیست‌ها، جنبش حماس اعلام بسیج عمومی کرد. حماس با صدور بیانیه‌ای خواستار بسیج عمومی مردم کرانه‌باختری و قدس‌اشغالی و سرزمین‌های سال۱۹۴۸ و فلسطینیان خارج برای حمایت از غزه و توقف حملات جنایتکارانه و نسل‌کشی در غزه شد.

 ابتکار
دیدار باقری با یک مقام ارشد حماس در مسکو
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه که به دعوت همتای روسی خود برای تبادل نظر و رایزنی‌های دوجانبه به مسکو سفر کرده است با «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ابومرزوق با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین و مقاومت، گفت: عملیات طوفان الاقصی و آنچه گردان‌های عزالدین قسام در ۷ اکتبر ( ۱۵ مهرماه) انجام دادند یک معجزه الهی بود که با تمام جنگ های سابق با رژیم صهیونیستی متفاوت و قابل قیاس نیست زیرا خفت و زبونی صهیونیست ها در برابر نیروی مقاومت و مردم تحت محاصره غزه را به آمریکا و متحدان غربی نتانیاهو به خوبی نشان داد.وی افزود: فرزندان غزه علیرغم تمام درد و رنج‌های ناشی از عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با توکل به وعده الهی در برابر تمام توان نظامی صهیونیست‌ها تا پای جان ایستاده‌اند.وی گفت: آمریکایی‌ها با ارسال ۴۵ فروند هواپیمای حامل اسلحه و تجهیزات مدرن نظامی به تل آویو، گمان می کنند که قادر خواهند بود، مقاومت مردم غزه را درهم شکسته و یا ازبین ببرند ولی ما معتقدیم مردم مظلوم غزه به لطف الهی و مدد الهی، از این صحنه نابرابر نبرد که با حمایت آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی در حال اجرا است سربلندخارج خواهندشد.

 اطلاعات
۱۴۵ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک پیوستند
به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،با هدف تسهیل دسترسی مردم به مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی تاکنون ۱۴۵هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای در این طرح مشارکت دارند.«علیرضا عسگریان» افزود: با افزوده‌شدن ۲‌دهک ششم و هفتم افزایش چشمگیری در جمعیت مشمول طرح جدید کالابرگ الکترونیک داشتیم و جمعیت تحت پوشش از ۴۱ به ۶۱ میلیون نفر افزایش یافت . وی با بیان اینکه شرایط استفاده از کالابرگ همانند گذشته است، گفت: اگر هر فرد مشمول استفاده از کالابرگ یعنی دهک‌های یک تا هفت ۲۰۰ هزار تومان از یارانه‌اش را خرید کند، ۱۲۰هزار تومان اعتبار تشویقی می‌گیرد. عسگریان تاکید کرد: مبلغ یارانه برای افراد بین دهک نخست تا سوم ۴۰۰هزار تومان و یارانه دهک چهارم تا هفتم نیز به ازای هر نفر ۳۰۰هزار تومان است که در صورت خرید۲۰۰هزار تومانی افراد از مبلغ یارانه، مبلغ ۱۲۰هزار تومان اعتبار تشویقی به آنان تعلق می‌گیرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- از زمره زنان عالی مقام در خاندان اهل بیت است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به یازدهمین همایش کریمه اهل بیت -سلام الله علیها- استان هرمزگان تصریح کردند: حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- از زمره زنان عالی مقام در خاندان اهل بیت -سلام الله علیهم- است تقوا و پرهیزگاری، علم و دانش و انتساب بلاواسطه به حضرت موسی بن جعفر-علیه السلام- از امتیازات این بانوی مکرّمه است‌. ایشان دراین پیام تصریح کردند: با ورود حضرت معصومه -سلام الله علیها- به شهر قم که مردمانش سابقه طولانی در تشیّع و مودّت اهل بیت-سلام الله علیهم-داشتند این شهر به مرکز همبستگی و اجتماع شیعیان تبدیل و با تاسیس حوزه علمیه در جوار بارگاه آسمانی آن حضرت، تکمیل گردید. ایشان درادامه افزودند: عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله علیها و فیوضات معنوی این بارگاه نورانی سبب توجه بسیاری از مراجع تقلید، فقهاء، مفسران، اندیشمندان و فضلا به این آستان مقدس گردید و بسیاری از دانشمندان به شوق بهره مندی از این فیوضات روحانی، در این شهر اقامت گزیده، به تدریس و تحصیل مشغول گردیدند و افتخارشان این بود که در جوار آن حضرت پرورش یافته و از برکات این آستان بهره‌مند گردیده و به آن بزرگوار، توسل می‌نمایند و این خود شاهد بر این است که در فرهنگ اسلامی زنان نیز همانند مردان، می توانند به جایگاه رفیعی دست یابند بی آنکه تبعیض و تفاوتی در میان باشد.

سلامت دستگاه قضاء سبب امیدآفرینی در جامعه است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اقدامات مثبت قوه قضائیه در دوره اخیر، این اقدامات را نشان دهنده اراده محکم دستگاه قضاء و شخص رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به مشکلات و حل خصومات مردم عنوان کرد و ابراز داشت: قوه قضائیه علی رغم برخورد محکم با مجرمین، به دنبال افزایش قصاص‌ها و تعداد زندانیان نیست. رئیس جامعه مدرسین دستگاه قضاء را ملجأ و پناهگاه مردم توصیف کرد و اظهار داشت: سلامت دستگاه قضاء سبب امید آفرینی در جامعه است. دستگاه قضاء تنها ملجأ مردم در برابر ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی است که در حق آن‌ها انجام شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه باید اطاله دادرسی در دادگاه ها کاهش یابد افزود: باید از ابتکارات نو و جدید، برای حل خصومات و رسیدگی به شکایات مردم استفاده شود. دستگاه قضاء از ارکان نظام اسلامی است و به حمد الله ریاست محترم قوه قضائیه خیرخواهانه مشغول خدمت هستند و این مردم را امیدوار می‌کند.

هدف از حضور در حوزه های علمیه تقویت دین خداست
حوزه/ آیت الله موسوی اصفهانی در جلسه طلاب و فضلای استان همدان اظهار داشت: طلاب جوان باید قدر حضور در حوزه های علمیه را بدانند و این کار از مباحثی است که خداوند متعال در قرآن کریم تشویق و ترغیب فرموده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به روایت «العلماء ورثه الانبیاء» ابراز داشت: هدف از حضور در حوزه های علمیه، تقویت دین خداست و باید پرقدرت در این مسیر قدم برداشت و نباید در آن تردید کرد. وی دربخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید شناخت مناسبی از دشمنان خود داشته باشیم افزود: امروز منافع غرب، متوقف بر تقویت این غده سرطانی اسرائیل است و مطابق با منویات رهبر معظم انقلاب، دشمن شناسی یکی از مسائل مهمی است که باید در بصیرت افزایی داشته باشیم.

اسرائیل به دنبال محو اسلام است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در دوره تخصصی فقه المقاومه اظهار داشت: اسلام و قرآن نسبت به مسأله مقاومت تأکید فراوان دارد و مقاومت به معنای ایستادگی و عقبگرد نداشتن و کوتاه نیامدن است؛ مقاومت متعلقاتی دارد که استقامت در آن متعلقات مهم است. عضو جامعه مدرسین در ادامه اظهار داشت: مقاومت از حیث حکم که وجوب مولوی دارد غیر از جهاد دفاعی است زیرا عقل نیز به جهاد دفاعی حکم می کند؛ در کنار تکالیفی مانند وجوب نماز و روزه، وظیفه مقاومت را نیز بر عهده داریم؛ هر جا که دیده شود کیان دین در خطر است بر مرد و زن فرق
نمی کند زیرا لازم است از دین دفاع کند. برخی انتقاد می کنند که چرا امام خمینی قضیه فلسطین را از آرمان های انقلاب اسلامی ایران معرفی کردند. امروز بزرگ ترین خطر برای اسلام اسرائیل است زیرا او تصمیم دارد که اسلام را از بین ببرد و از باب لزوم دفاع از اسلام لازم است در مقابل آن ایستاد.

هشدار فرمانده پیشین ناتو نسبت به تشدید تنش میان ایران و آمریکا
ایرنا/ فرمانده پیشین ائتلاف نظامی ناتو با اشاره به احتمال گسترش جنگ در سایه درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، نسبت به تشدید تنش بین ایران و آمریکا هشدار داد. استاوریدیس گفت: من هنوز شانس درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا را اندک می دانم. زیرا هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند. وی سپس مدعی شد: ایران خود با وضعیت داخلی و اقتصادی آشفته ای روبرو است و متحدان و شرکای بسیار کمی دارد و اساسا دوستی هم در منطقه ندارد. وی همچنین با اشاره به آخرین سال دوره نخست ریاست جمهوی جو بایدن گفت که آخرین چیزی که دولت بایدن می خواهد آغاز یک جنگ است. وی سپس افزود: چنانچه ایران به اقدامی علیه امریکا دست بزند، واشنگتن تلافی می‌کند و در این میان است که حزب الله هم وارد این جنگ می شود و شلیک موشک به سمت اسرائیل را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همزمان با ارسال ادوات نظامی به غرب آسیا می‌گوید واشنگتن بدنبال گسترده شدن درگیری در منطقه و تنش با ایران نیست. پت رایدر، در سخنانی ادعا کرد که نظامیان این کشور بخشی از هیچ تهاجم زمینی انجام شده توسط رژیم صهیونیستی نیستند.

قطع ارتباطات غزه تهدیدی برای افزایش جنایات اسرائیل
فارس/ دیدبان حقوق بشر سازمان ملل قطع برق و ارتباطات اینترنتی و تلفنی از سوی رژیم صهیونیستی در غزه را تهدیدی برای پنهان کردن جنایات گسترده رژیم صهیونیستی خواند. همزمان سازمان عفو بین الملل خطاب به مقامات تل آویو تاکید کرد که اینترنت و زیرساخت های ارتباطی غزه باید فورا راه اندازی شود تا تیم های امدادی بتوانند کار خود را انجام دهند. منابع خبری گزارش دادند همزمان با قطع کامل شبکه‌های ارتباطی در نوار غزه، رژیم صهیونیستی در حملاتی سنگین مناطق مختلف غزه را هدف قرار داده است.

غافلگیری نیروهای آمریکایی در شرق سوریه
تسنیم/ طبق اطلاع منابع آگاه در پاسخ به حمله تروریستی آمریکا به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه، ساعت ۶:۰۵ صبح امروز پایگاه نظامی این کشور واقع در «حقل العمر» (شرق سوریه) مورد اصابت ۱۰ موشک قرار گرفته است. باتوجه به حجم حضور نیروهای آمریکایی در این پایگاه، تلفات جانی و خسارات مالی و قابل توجهی به آنها وارد شده است. این منابع همچنین گزارش کردند غافلگیری و آشفتگی نیروهای تروریستی آمریکا را وادار به ارسال پیام به این مفهوم کرد که «ما قصد درگیری و ایجاد جبهه جدید را نداریم. شبکه خبری المیادین اعلام کرد پایگاه های آمریکا در التنف و «خراب الجیر» در سوریه هدف قرار گرفته شدند همچنین مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد رزمندگان این جنبش یک موضع نظامی رژیم صهیونیستی را با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار داده‌اند.

ادامه حملات اسرائیل به غزه پیامدهای وخیمی برای منطقه و جهان خواهد داشت
تسنیم/ نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل هشدار داد: ادامه بمباران مستمر نوار غزه از سوی اسرائیل تنها منجر به فاجعه انسانی نخواهد شد، بلکه پیامدهای وخیمی برای منطقه و جهان خواهد داشت. «عبدالعزیز الواصل» در ادامه گفت بحران کنونی نتیجه کوتاهی و سهل انگاری جامعه بین المللی در پایان دادن به اشغالگری و اجرای راه حل دو دولت (مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی) است. وی خاطر نشان کرد ما درباره احتمال گسترش دامنه نزاع کنونی در منطقه و جهان هشدار می دهیم. الواصل گفت سیاست مجازات دسته جمعی و کوچ اجباری را محکوم کردیم، ما خواهان آتش بس و ورود کمکها و رفع محاصره (نوار غزه) هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *