خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۴

**سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می‌گوییم** رهبر معظم انقلاب: دولت‌های مسلمان قافیه را نبازند پیروزی قطعاً برای فلسطین است** آیت الله العظمی نوری همدانی: باید دل‌های مسئولین مملو از محبت به مردم باشد** دبیرکل حزب‌الله لبنان، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در بیروت دیدار کردند** آیت‌الله موسوی اصفهانی: اسرائیل غاصب عصای دست آمریکا و انگلستان در خاورمیانه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
سنتکام اداره امور اسرائیل را به‌عهده گرفته است
معاون عملیات سپاه پاسداران با بیان این‌که آنچه در عملیات طوفان‌الاقصی رخ داد در طول تاریخ ۷۵ ساله اشغالگری رژیم‌صهیونیستی سابقه نداشته است، بیان کرد: طوفان‌الاقصی یک عملیات مینیاتوری و کوچک‌‌شده از عملیات مقاومت اسلامی برای ازاله صهیونیست‌ها بود و نشان داد تا چه‌حد موفقیت‌آمیز است. سردار نیلفروشان افزود: عملیات طوفان‌الاقصی به‌قدری باعظمت بود که در لحظات اولیه، نقطه ثقل و تعادل صهیونیست‌ها را برهم زد؛ تا حدی که آمریکایی‌ها مجبور شدند به‌سرعت وارد منطقه و سرزمین‌های اشغالی شوند. معاون عملیات سپاه با اشاره به سردرگمی و استیصال صهیونیست‌ها پس از عملیات طوفان‌الاقصی گفت: در شرایطی که صهیونیست‌ها در حال فرار از سرزمین‌های اشغالی بودند، فرماندهی نیرو‌های تروریست آمریکا در منطقه (سنتکام) اداره امور این رژیم غاصب را در دست گرفت.

 همشهری 
آمارهای نهایی از ثبت‌نام قطعی
سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام قطعی بیش‌از ۲۴هزارو۸۲۹ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، با پایان مهلت ثبت‌نام نهایی متقاضیان خبرداد. محسن اسلامی، درباره ترکیب جنسیتی داوطلبان گفت: ۱۲درصد از ثبت‌نام‌کنندگان نهایی زن و ۸۸ درصد نیز مرد هستند.
تدارک ویژه صداوسیما برای انتخابات
محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما با بیان اینکه سازمان تصمیم گرفته امکان بهره‌مندی از تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و فضای‌مجازی را برای کاندیداها فراهم کند، گفت: قرار است ۲۰۰شبکه تلویزیونی راه‌اندازی شود و به ازای هر حوزه انتخابیه، یک شبکه خواهیم داشت. وی به این نکته هم اشاره کرد که تغییرات جدید به‌وجود آمده در قانون انتخابات، فرصت مناسبی را برای سازمان صداوسیما دراین حوزه به‌وجود آورده‌است.
شکار پهپاد اسرائیلی
گردان‌های شهید عزالدین قسام از هدف قرار دادن یک پهپاد صهیونیستی در آسمان خان یونس با موشک متبّر خبر داد. خان یونس طی روزهای اخیر زیر شدیدترین بمباران و حمایت رژیم صهیونیستی بوده است.
نیویورک‌تایمز: بمباران بیمارستان المعمدانی کار اسرائیل بود
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تحقیقاتی در مورد بمباران بیمارستان المعمدانی در شهر غزه انجام داده که نشان می‌دهد این حمله کار رژیم صهیونیستی بوده است. نیویورک تایمز تأکید کرده که موشک شلیک‌شده که ارتش رژیم صهیونیستی در یک فایل ویدئویی به آن استناد کرده، اصلا از سمت غزه شلیک نشده است.
خشم آمریکایی‌ها از بایدن
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که حمایت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی باعث خشم آمریکایی‌های عرب‌تبار و مسلمانان ایالات متحده شده است؛ خشمی که می‌تواند آرای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را به خطر بیندازد.
اسرائیل الیوم: زمام امور در دست حماس است
روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم در مطلبی نوشت: «صراحتا باید اذعان کنیم که این حماس است که اکنون زمام امور را به‌دست دارد و اوضاع را پیش می‌برد؛ تمامی اقدامات این جنبش برنامه‌ریزی شده و هدفمند است؛ از فشار بر اسرائیلی‌ها در قضیه اسرا گرفته تا حملات موشکی. »

 کیهان 
دولت‌های مسلمان قافیه را نبازند پیروزی قطعاً برای فلسطین است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهدای استان لرستان:
اشرار عالم می‌بینند که رژیم صهیونیستی بر اثر ضربه بسیار محکم و تعیین‌کننده رزمندگان فلسطینی در حال «متلاشی و نابودی» است؛ به همین علت با این سفرها و ابراز همبستگی و در اختیار گذاشتن اسباب جنایت مانند بمب و دیگر تسلیحات، سعی می‌کنند رژیم زخم‌خورده و ازپاافتاده را به‌زور سرپا نگه دارند.
رزمندگان فلسطینی روحیه و انگیزه و توان و آمادگی خود را برای اقدام حفظ کرده‌اند و ان‌شاءالله از این به بعد هم همین‌گونه خواهد بود و رژیم غاصب به‌دلیل ناتوانی در رویارویی با آنها، در حال گرفتن انتقام از مردم بی‌دفاع غزه است.
هرکس درباره غزه صحبت می‌کند باید از صبر و اقتدار مردم غزه هم بگوید وگرنه به این مردم ظلم می‌شود.
دست آمریکایی‌ها تا مرفق به خون کودکان، زنان و دیگر شهیدان غزه آلوده است و در واقع آمریکایی‌ها در حال مدیریت این جنایات هستند.
مدعیان آزادی و حقوق بشر در اروپا، تظاهرات به نفع فلسطینی‌ها را ممنوع کرده‌اند اما مردم، بی‌اعتنا به این ممنوعیت‌ها، به خیابان‌ها می‌آیند و خشم و عصبانیت و ناراحتیِ وجدانی خود را فریاد می‌زنند و هیچ‌کس هم نخواهد توانست جلوی عکس‌العمل ملت‌ها در مقابل وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها را بگیرد.
کشورهای اسلامی و سخنگویان سیاسی نباید در مقابل فضا‌سازی غربی‌ها قافیه را ببازند و با تکرار هر غلطی که آنها می‌کنند، فلسطینی‌ها را تروریست بنامند.
تاریخ مردم لر در صد سال اخیر، متشکل از بخش مظلومیت و اختناق در دوران پهلوی و بخش دیگر، حماسه‌‌سازی، درخشش و ظهور و بروز در دوره جمهوری اسلامی است و برای اینکه جوان‌ها تاریخ خودشان را بدانند، باید هر دوی این صفحات تاریخی محفوظ مانده و با هم مقایسه شوند.
کشور رو به سمت قله است و در این مسیر، هم کار و تلاش زیاد نیاز دارد و هم خطر زیاد است؛ اگر بخواهیم با قدرت این راه را بپیماییم، باید از گذشته تاریخی خود استفاده کنیم و میراث گذشته را به نسل‌های کنونی منتقل کنیم.
دولت‌ها به وظایفشان در برابر فلسطین عمل کنند
آیت‌الله جنتی گفت: این روزها کشور فلسطین به محک سنجش انسانیت افراد و دولت‌ها تبدیل شده است. وی خاطرنشان کرد: رژیم‌ صهیونیستی که در نبرد با مجاهدان فلسطینی شکستی ناباورانه متحمل شد، برای سرپوش گذاشتن بر بی‌اعتبار شدن ادعای اقتدار خود، غیرنظامیان را هدف قرار داده است. همه انسان‌ها و دولت‌ها باید به وظیفه انسانی خود عمل کنند. دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: وقایع فلسطین نشان داد که هم ادعای اقتدار قدرت‌های استکباری بی‌اساس است و هم شعارهای خوش‌رنگ و لعاب آنها.
تجمع بزرگ دانش‌آموزان تهرانی در حمایت از کودکان غزه و فلسطین
تجمع دانش‌آموزان در حمایت از کودکان غزه و فلسطین با مشارکت هزاران نفری دانش‌آموزان و با حضور مسئولین وزارت آموزش و پرورش و مقامات استان تهران برگزار شد. دانش‌آموزان حاضر در این تجمع با سر دادن شعارهایی علیه رژیم غاصب اسرائیل، جنایات این رژیم را محکوم و حمایت از مردم مظلوم فلسطین را اعلام کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع دانش‌آموزی پرچم‌های ایران و فلسطین و پلاکارد‌هایی با مضمون «مرگ بر اسرائیل» در دست داشتند.

 ایران 
ضرورت محکومیت جهانی جنایات صهیونیست‌ها در غزه
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت تداوم جنایات رژیم‌صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه را فاجعه‌ای بزرگ برای بشر عصر حاضر دانست و گفت: حال که نظم ناعادلانه جهانی روند عادی زندگی، امنیت و آرامش همه مردم جهان را تهدید می‌کند، بر همه مردم، آزادگان، فرهیختگان و سازمان‌های مردم‌‌نهاد تکلیف است از همه ظرفیت‌های خود برای اعلام بیزاری و محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی و نظم جهانی ناعادلانه حامی او استفاده کنند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به بیزاری و تنفر بی‌سابقه افکارعمومی جهان از جنایات رژیم‌صهیونیستی و بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه، تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت این جنایات در مجمع عمومی سازمان ملل و اعلام برائت از جنایات رژیم‌صهیونیستی را ضروری دانست.
دبیرکل حزب‌الله لبنان، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در بیروت دیدار کردند
طبق اعلام حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله با صالح العاروری، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس و زیاد‌ النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. حزب‌الله در بیانیه‌ای به مناسبت این دیدار آورده است که در نشست بین این سه رهبر جریان مقاومت، وقایع اخیر در نوار غزه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و تحولات پس از آن در سطوح مختلف بررسی و همچنین درگیری‌های جاری در مرز لبنان با فلسطین اشغالی بررسی شد. رهبران مقاومت فلسطین و لبنان همچنین مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای و اقداماتی که طرف‌های محور مقاومت در این مرحله حساس باید انجام دهند، را مورد ارزیابی قرار دادند. در این دیدار راه‌های دستیابی به پیروزی واقعی برای مقاومت در غزه و فلسطین و توقف تجاوز به غزه و کرانه باختری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سید حسن نصرالله، النخاله و العاروری همچنین درباره ادامه هماهنگی و پیگیری دائمی تحولات به صورت روزانه و دائمی توافق کردند. در همین راستا، سیدحسن نصرالله، در پیامی به نهادهای رسانه‌ای و مؤسسات، خواستار اطلاق نام «شهدای راه قدس» برای رزمندگان به شهادت رسیده در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی لبنان شد. سیدحسن نصرالله در این پیام تأکید کرد: نامگذاری «شهدای راه قدس» با واقعیت نبرد با دشمن در جریان نبرد «طوفان الاقصی» مطابقت دارد.
آمادگی ایران برای تأمین محصولات پتروشیمی کشورهای شانگهای
وزیر نفت با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به قرقیزستان برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران عضو شانگهای گفت که در این سفر تأمین محصولات پتروشیمی و کالاهای مورد نیاز کشورهای عضو را در دستور کار داریم. اوجی افزود: صدور خدمات فنی مهندسی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و خطوط انتقال انرژی و به‌ ویژه ترانزیت گاز کشورهای آسیای میانه از ایران، در این نشست مورد مذاکره قرار می‌گیرد. اوجی اظهارکرد: بسیاری از کشورهای عضو پیمان شانگهای از توانمندی‌های خدمات فنی مهندسی کشورمان در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی آگاه هستند و به دنبال استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این باره هستند.

 وطن امروز 
هیأتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به عراق رفت
هیاتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عراق سفر کرد. هیات ۳ نفره از کمیسیون امنیت ملی ‌سیاست خارجی مجلس متشکل از ابراهیم عزیزی، مرتضی محمودوند و سید احمد آوایی روز گذشته با استقبال عباس الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق وارد بغداد شد. هیات پارلمانی ایران در این سفر حامل پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی است و قرار است دیدارهایی با مقامات سیاسی و امنیتی عراق داشته باشد.
در حوزه افزایش توان پهپادی اقدامات شبانه‌روزی و ارزنده‌ای انجام شد
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان مناطق و گروه‌های پدافندی این نیرو با اشاره به عملکرد مثبت سامانه سلاح‌‍‌های بومی این نیرو در رزمایش اخیر، اظهار داشت: سازمان رزم مناطق و گروه‌‍‌های پدافندی به سامانه تسلیحات بومی پیشرفته مجهز شده و صیانت از مرزهای هوایی کشورمان لحظه‌‍‌ای توقف ندارد. امیر سرتیپ صباحی‌فرد خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح مشت آهنینی هستند که برای یک هدف تلاش می‌‍‌کنند و در راستای تداوم امنیت پایدار در مرزهای هوایی، دریایی و زمینی کشورمان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. وی با اشاره به توان پهپادی پدافند هوایی در ماموریت‌‍‌‌های مختلف رصد، کشف، شناسایی و درگیری تصریح کرد: اقتدار امروز پدافند هوایی مرهون تلاش متخصصان فنی این نیرو و تعامل با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و آموزشی است. سرتیپ صباحی‌فرد با تشریح ارتقای ماموریت جدید پهپاد کرار در حوزه درگیری با قابلیت حمل انواع موشک، ادامه داد: در حوزه افزایش توان پهپادی اقدامات شبانه‌ر‌وزی و ارزنده‌‍ای انجام شده است و نوید آینده‌‍‌ای روشن را می‌دهد. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تاکید بر تلاش مجموعه پدافند هوایی ارتش در راستای افزایش برد و قدرت درگیری سامانه سلاح‌های راداری، موشکی و پهپادی بومی، تصریح کرد: پیشرفت علمی در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه نظامی برگ برنده کشورمان در برابر برخی شیطنت‌های بیگانگان است.

 جوان 
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت فرزند آیت‌الله استادی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فرزند آیت‌الله آقای حاج شیخ رضا استادی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: آیت‌الله آقای حاج شیخ رضا استادی دامت برکاته، درگذشت فرزند گرامی را به جنابعالی و دیگر بازماندگان و بالخصوص به همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلا برای همه اصحاب مصیبت از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

 خراسان
مهاجران غیرقانونی باید از ایران خارج شوند
وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره سامان دهی مهاجران افغانستانی از سوی دولت اظهار کرد: در هر جامعه‌ای که مهاجران افاغنه هستند، طبیعتاً بین آن‌ها متخلف هم پیدا می‌شود، باید بررسی شود که این افراد مهاجر قانونی هستند یا غیرقانونی، چند هزار نفر از مهاجران غیرقانونی متخلف در زندان‌ها هستند، اما به این معنا نیست که افغانستان‌ستیزی ایجاد کنیم. سامان دهی مهاجران افغانستانی لازم است و در دستورکار قرار دارد. وحیدی بیان کرد: مهاجرانی که مجوزی برای حضور ندارند، به کشورشان مسترد خواهند شد و دراین‌باره تاکنون ۲۰۰ هزار نفر مسترد شده‌اند. لازم است سازوکار قضایی دقیق‌تری در این موضوع داشته باشیم تا برخورد قوی‌تری شود، البته برخی مهاجرانِ مستردشده مجدد به ایران بازگشته‌اند. وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات طالبان برای این موضوع نیز اضافه کرد: این مسئله برای دولت طالبان موضوع جدی و مهمی نیست. مهاجران غیرقانونی باید کشور را ترک کنند، باید سازوکار قوی‌تری پیش‌بینی کنیم تا با مهاجرانی که به کشورشان بازگردانده می‌شوند و دوباره به ایران برمی‌گردند، برخورد شود.
حذف نام ایران از پیش‌نویس قطعنامه با فشار روسیه
در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درخصوص جنگ غزه که قرار بود به رأی گذاشته شود اشاره‌ای به نام ایران نشده است. فاکس‌نیوز گزارش داد: در پیش‌نویس اولیه‌ای که آمریکا ارائه کرده بود از ایران خواسته شده بود حمایت از حماس را متوقف کند. یک سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به فاکس‌نیوز گفت که حذف نام ایران از این پیش‌نویس به اصرار روسیه صورت گرفته است.
کشورهای اسلامی پای کار تأمین بودجه دادگاه شکایت فلسطین
دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور روزگذشته با انتقاد از اظهارات اخیر قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری که گفته بود، نبود بودجه دلیل عدم رسیدگی به شکایت فلسطینی‌ها از رژیم صهیونیستی است، گفت: دولت‌های اسلامی این آمادگی را دارند که بودجه این دادگاه را تأمین کنند تا شکایت فلسطینی‌ها در سه حوزه نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت که چندین سال معطل مانده، به سرانجام برسد.

 مردم سالاری 
اگر اسرائیل جنگ زمینی را شروع کند برگ دیگری توسط جریان مقاومت رو خواهد شد
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه گفت: وقتی جنگ علیه کشوری شروع می‌شود، دو حالت وجود دارد؛ یا کشور و مردمانش استقامت و پایداری می‌کنند و در جنگ پیروز می‌شوند، یا به دلیل عدم اعتماد به نفس و عدم آمادگی برای دفاع از کشورشان شکست می‌خورند. وی ادامه داد: در ادوار گذشته هر دو نوع را داشته‌ایم؛ تاریخ به ما می‌گوید مردمانی که در جنگ استقامت نکردند و شکست خوردند، برای سال‌های متمادی تحقیر شدند و حس حقارت به مردمان آن سرزمین تحمیل شده است. سردار شریف، تصریح کرد: به صد زبان می‌گوییم صهیونیست‌ها از فلسطینی‌ها شکست خورده‌اند؛ ولی آنها در پیدا و پنهان می‌گویند این الهام بخشی انقلاب اسلامی‌بود. سردار شریف، گفت: درود خداوند بر این انسان‌های بزرگ که توانستند هیمنه رژیم پوشالی صهیونیستی اسرائیل را در هم بشکنند و آن‌ها را دیوانه کنند. امروز همه ملت‌های جهان شاهد رفتار این رژیم ستمگر و وحشی هستند که حتی خارج از همه قواعد انسانی است. وی تصریح کرد: اگر دشمن حماقت کند و جنگ زمینی را شروع کند، برگ برد دیگری توسط جریان مقاومت رو خواهد شد و یک بار دیگر خفت بزرگ‌تری را به صهیونیست‌ها تحمیل می‌کنند.
ثبت‌نام باهنر برای انتخابات مجلس نهایی شد
محمدرضا باهنررئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری مراحل ثبت‌نام برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌را نهایی کرد. روابط عمومی‌جامعه اسلامی‌مهندسین نیز با تأیید این خبر از آغاز به کار مجدد حساب کاربری محمدرضا باهنر در شبکه اجتماعی ایکس خبر داده است.

 قدس 
«خنجر از پشت» امارات به جبهه مقاومت
«ریم الهاشمی» وزیر امور همکاری‌های بین‌المللی امارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل، عملیات جنبش مقاومت حماس علیه رژیم صهیونیستی را «جنایت» توصیف کرد و خواستار آتش‌بس در فلسطین اشغالی شد. الهاشمی افزود: در حالی که ما تکرار می‌کنیم حملات حماس در ۷ اکتبر حملاتی وحشیانه و شنیع بوده، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌های اسرائیلی هستیم.
پنهانی، سری؛ طوفان الاقصی چگونه طراحی شد؟
شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با آمریکا نشان می‌دهد نیروهای حماس عملیات طوفان الاقصی را طی دو سال در زیرزمین و بدون خروج از تونل‌ها طراحی کرده‌اند. این منابع آشنا گفته‌اند خطوط تلفن در تونل‌ها به عوامل عملیات اجازه می‌داد با یکدیگر به صورت پنهانی ارتباط برقرار کنند و در عین حال سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نتوانند آن را ردیابی کنند.
سخنگوی دولت: جامعه جهانی باید کاری کند
بهادری جهرمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به شهادت ۷۰۰ زن و کودک در یک روز در حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: تاریخ این اتفاق را فراموش نمی‌کند و لازم است نهادهای بین‌المللی و کشورها، تدبیر عاجلی برای این حجم از وحشی‌گری رژیم صهیونیستی داشته باشند.
نخستین سند الکترونیکی ازدواج صادر شد
در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضائیه همزمان با مناسبت میلاد امام حسن عسکری -علیه السلام- روز دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ بخشنامه حذف دفترچه‌های ازدواج در سراسر کشور صادر و روز گذشته سوم آبان نخستین سند الکترونیکی ازدواج صادر شد. خروجی این سند به‌جای دفترچه‌های چندین برگی، به‌صورت کاغذ ۴ A تک‌برگی بوده و دارای کد شناسه یکتاست.
آغاز ساخت نیروگاه هسته‌ای کارون
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: کارون یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته‌ای است که ساخت آن آغاز شده است. باید برای فعالیت‌های پیش‌نیاز آن، آب و برق آنجا را تأمین می‌کردیم و ساخت یک نیروگاه ۲۴ مگاواتی «سی‌اچ‌پی» و آب‌شیرین‌کن را انجام می‌دادیم که در دست اجراست.

 اعتماد 
حماس یک سازمان آزادیبخش است
رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که در واکنش به تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سفر خود به اراضی اشغالی را لغو کرد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در نشست فراکسیون پارلمانی حزبش عدالت و توسعه در شهر آنکارا اظهار کرد: ما درمورد اسراییل حسن‌نیت داشتیم، اما آنها از حسن‌نیت ما سوءاستفاده کردند و من هم سفرم به اسراییل را لغو کردم. اردوغان گفت: اسراییل خونین‌ترین حملات تاریخ را آغاز کرده و ما این اقدامات را تایید نمی‌کنیم و نمی‌توانیم قتل کودکان توسط اسراییل را تحمل کنیم، زمان آن رسیده که آشکارا با کسانی که زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند، گفت‌وگو کنیم. رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: حماس یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک جنبش آزادیبخش است که برای نجات سرزمین و مردمش تلاش می‌کند. او در ادامه اقدامات فعلی رژیم صهیونیستی را جنایات ضدبشری و کشتار جمعی در حق فلسطینی‌ها دانست و گفت: اسراییل نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد حتی اگر امریکا و غرب کنار آن بایستند. اردوغان افزود: تا زمانی که اسراییل به هدف قرار دادن افراد بی‌گناه ادامه دهد، هیچ کشتی یا هواپیمایی برای آن صلح نخواهد آورد، اسراییل نباید منتظر امنیت از خارج باشد بلکه باید آن را در منطقه جست‌وجو کند.

 اطلاعات
تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین می‌مانیم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد درتحولات فلسطین اشغالی به اشتباه ایران را مقصر بداند گفت: ایران قاطعانه این اتهامهای بی‌اساس را رد می‌کند. ایروانی اضافه کرد: به رغم حمایت مؤثر اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل از تصویب قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی در تائید حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و حمایت از مبارزات مشروع آنان از جمله از مقاومت مسلحانه، شورای امنیت متأسفانه در اقدام قاطع با موانعی روبرو بوده است. این مانع در درجه اول ناشی از حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا ست که از حق وتو خود در بیش از ۴۰قطعنامه در شورای امنیت استفاده کرده است. انفعال شورای امنیت به طرز تکاندهنده‌ای به رژیم اشغالگر جسارت وقیحانه‌ای بخشیده است تا به ارتکاب جنایات فجیع‌تری دست بزند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد. تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

باید دل‌های مسئولین مملو از محبت به مردم باشد
حوزه / آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار دکتر موسوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی خدمت رسانی و توجه به مردم را یکی از شاخص‌های ممتاز اسلام بر شمرده و خاطرنشان کردند: در معارف اسلامی و روایات اهل بیت -علیهم السلام- خدمت به مردم؛ افضل عبادت بیان شده است و در این زمینه روایات بسیار زیادی داریم. این مرجع تقلید لزوم توجه به اجتماع و بر طرف نمودن‌ نیازهای جامعه را یادآور شده و افزودند: دین اسلام برای همه افراد جامعه دستورات فراوانی دارد، در اسلام هر شخص به اندازه خودش مسئولیت دارد و باید وجود مؤثر در اجتماع داشته باشد تا نیازهای مردم بر طرف گشته و جامعه از رفاه و آسایش برخوردار باشند . معظم له در ادامه افزودند: باید دل‌های شما مملو از محبت به مردم باشد؛ چرا که رکن و ستون دین همین مردم هستند، از این رو مسئولین باید در انجام کارها صلاح نظام و آسایش مردم را در نظر بگیرید و محبت و توجه ویژه ای به مردم داشته باشند.

اسرائیل غاصب عصای دست آمریکا و انگلستان در خاورمیانه است
رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به سخنان رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «این‌ها در دل ممالک اسلامی غده سرطانی را قرار دادند» گفت: این جایگذاری رژیمی غاصب به خاطر تهدید مسلمانان در خاورمیانه و ایجاد فجایعی مانند بیمارستان غزه بود؛ مسأله فلسطین و صهیونیست‌ها یک مسأله ریشه‌دار بیش از هفتاد سال است. عضو جامعه مدرسین با ابراز تأسف از کشته و زخمی شدن تعداد بی‌شماری در فاجعه بیمارستان غزه تصریح کرد: صهیونیست‌ها فقط درباره فاجعه بیمارستان و شهادت مجروحین، معلولین و همراهان آن‌ها محکوم نیستند بلکه از اساس بودنشان در سرزمین مسلمانان و سرزمین‌های اشغالی محکوم است. وی رژیم صهیونیستی را ابزار دست آمریکا و انگلستان برای مردم مسلمان خاورمیانه توصیف کرد و گفت: استکبار برای رسیدن به هدف خود هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند.

عصبانیت آمریکا از الجزیره
باشگاه خبرنگاران/ یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا از قطر خواسته تا از شدت پوشش خبری الجزیره بکاهد. تارنمای آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به یک گروه از جامعه یهودیان آمریکایی گفت که دوهفته پیش از نخست‌وزیر قطر خواسته تا از شدت پوشش خبری شبکه الجزیره در مورد جنگ غزه بکاهد. بر اساس این گزارش، همچنین بلینکن در این اجتماع گفته است که از دولت قطر خواسته تا موضع علنی خود در قبال حماس را تغییر دهد. اظهارات بلینکن نشان می‌دهد که آمریکا به عنوان کشوری که مدعی حمایت از جریان مستقل رسانه‌ای در جهان است، از شیوه پوشش حقایق توسط شبکه الجزیره به شدت نگران است.
روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند
تسنیم/ روسیه و چین از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درمورد غزه استفاده کردند. نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا نمی‌خواهد قطعنامه‌های سازمان ملل تأثیری بر عملیات اسرائیل علیه غزه بگذارد. وی هشدار داد که نقض قوانین بین‌المللی، توسعه درگیری در خاورمیانه و چه بسا خارج از آن را بوجود خواهد آورد. نماینده روسیه گفت: پیش نویس قطعنامه آمریکا به معنای گرفتن اجازه از سازمان ملل برای ادامه حملات اسرائیل است. نماینده چین در سازمان ملل نیز در توجیه وتوی پیش نویس قطعنامه آمریکا گفت: در پیش نویس قطعنامه آمریکا هیچ اشاره‌ای به اشغال فلسطین از مدت‌ها پیش، نشده است. وی افزود که چین به نفع پیش نویس قطعنامه روسیه در خصوص غزه رأی خواهد داد. نماینده چین در سازمان ملل تأکید کرد: «ما باید نگرانی‌های امنیتی هر دو طرف را و نه فقط طرف اسرائیلی را در نظر بگیریم».

نظام سلامت غزه رسما فروپاشید
حوزه/ وزارت بهداشت نوار غزه فروپاشی کامل نظام سلامت در بیمارستان‌های نوار غزه را اعلام کرد و خبر داد: شمار شهدای فلسطینی به ۶۶۰۰ نفر افزایش یافته است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد رژیم اشغالگر طی ساعات گذشته ۴۷ بار خانواده‌های فلسطینی را هدف حمله قرار داده است.

وزیر خارجه برای رایزنی درباره غزه به نیویورک رفت
باشگاه خبرنگاران/ وزیرخارجه کشورمان درادامه رایزنی‌ها در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، شامگاه چهارشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد. امیر عبداللهیان در این سفر در اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین شرکت خواهد کرد و در حاشیه آن با همتایان خارجی و مسؤلان بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

اسرائیل توانایی نابودی حماس را ندارد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور مصر دردیدار با رئیس جمهور فرانسه گفت که مصر هرگز اجازه ورود آوارگان از غزه به خاک خود را نمی‌دهد. السیسی افزود: هدف اعلامی اسرائیل یعنی نابودی حماس سال‌های بسیار طولانی زمان خواهد برد؛ ورود زمینی اسرائیل به غزه موجب کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان می‌شود. وی در خصوص ریشه‌های جنگ در غزه نیز گفت که سرخوردگی و نا امیدی از اصلی‌ترین دلایل این جنگ است و اقدامات رژیم اسرائیل طی سال‌های گذشته در خصوص مسجدالاقصی و توسعه شهرک‌سازی‌ها «عامل اصلی تقویت نفرت‌پراکنی و خشم» است.

همه باید برای شکست امنیتی در غزه پاسخگو باشند
فارس/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به شکست در عملیات «طوفان الاقصی»، گفت: «همه باید در خصوص شکست امنیتی پاسخگو باشند، از جمله خود من؛ اما بعد از جنگ. نتانیاهو مدعی شد: «ما برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شویم. من با رئیس ستاد مشترک ارتش تاریخی را برای عملیات زمینی مشخص کردم. ما شهروندان اسرائیلی را ترغیب می‌کنیم سلاح حمل کنند. ما تمام تلاش خود را برای بازگرداندن گروگان‌ها خواهیم کرد کارشناسان در تحلیلی اعلام کردند حمله زمینی به غزه به جای از بین بردن حماس موجب می‌شود بسیاری از جوانان خشمگین فلسطینی برای پیوستن به این گروه ترغیب شوند.

اروپا باید روابط با اسرائیل را قطع کند
مهر/ وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا در واکنش به نسل کشی فلسطینیان خواستار قطع روابط دیپلماتیک با تل آویو و احضار سران این رژیم به دادگاه جنایات جنگی شد. خانم پلارا گفت: «پس از اینکه از تصمیم نخست وزیر اسرائیل در امتناع از اعطای روادید به مقامات سازمان ملل به اسرائیل مطلع شدیم، این بدین معناست که اسرائیل نسبت به مسئولیت خود در اشغالگری غیرقانونی فلسطین برای چندین دهه شانه خالی کرده است‌. وی افزود: «کشورهای اتحادیه اروپا باید فوراً علیه اسرائیل چهار اقدام را اتخاذ کنند: تعلیق روابط دیپلماتیک با اسرائیل، وضع قاطعانه تحریم‌های اقتصادی، تحریم تسلیحاتی و احضار نتانیاهو و سایر حاکمان سیاسی به دادگاه جنایی بین المللی به علت بمباران غیرنظامیان در نوار غزه. »

مشاور سابق پنتاگون از شکست عملیات ویژه آمریکا در غزه پرده برداشت!
مهر / مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا در سخنانی از کشته شدن شماری از نیروهای ویژه آمریکایی و اسرائیلی در جریان درگیری با نیروهای مقاومت در نوار غزه طی یک عملیات ویژه شناسایی خبر داد. داگلاس مک گریگور، فاش ساخت که عملیات ویژه نفوذ نیروهای ویژه رزمی آمریکا به عمق خاک غزه با هدف شناسایی از محل نگهداری گروگانان نزد حماس شکست خورده است. وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: آنگونه که اطلاع حاصل کردم طی ۲۴ ساعت گذشته یا در همین حدود، برخی نیروهای ویژه ما (نیروهای ویژه آمریکایی) و اسرائیلی برای شناسایی و مشخص کردن راه‌های ممکن برای آزادی اسیران به نوار غزه رفتند اما به آنها تیراندازی شد و تکه تکه شدند و خسارت سنگینی به آنها وارد شد. به اذعان مشاور سابق پنتاگون، قدرت نظامی آمریکا به “ضعیف‌ترین مرحله” از عملکرد رزمی خود در تاریخ مدرن رسیده است و بنابراین این کشور آمادگی بیشتری برای درگیر شدن در یک مقیاس را بزرگ ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *