خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۳

**نیویورک تایمز: طوفان‌الاقصی نشان داد حماس مهار نشدنی و اسرائیل شکست‌پذیر است** رئیس جمهور: تراژدی غمبار غزه مایه شرمساری دولت‌های سازشکار است** آیت الله اعرافی: جبهه مقاومت جان تازه‌ای گرفته است** تجمعات صدها هزارنفری حامیان فلسطین در پایتخت‌های اروپایی** وزیر امور خارجه: امریکا از گسترش دامنه جنگ غزه وحشت دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
حمایت لفظی دبیرکل سازمان ملل از فلسطینی‌ها
در حالی که مجامع بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل همچنان در مقابل جنایات صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند و کشورهای غربی به صورت تمام‌قد به حمایت از اسرائیل مشغول‌اند، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی متفاوت، توجه جهانیان را به ریشه‌های شکل‌گیری عملیات طوفان‌الاقصی جلب کرد.آنتونیو گوترش با تاکید بر این‌که باید به مسائلی که زمینه‌ساز عملیات ۷ اکتبر (طوفان ‌الاقصی) علیه اسرائیل شده‌ توجه کرد، گفت: «این حمله» در بستر ۵۶ سال «اشغالگری خفه‌کننده» صورت گرفته است. آنتونیو گوترش گفت: حملات ۷ اکتبر، قتل‌عامی که اکنون در غزه اتفاق می‌افتد را توجیه نمی‌کند. او همچنین گفت: هیچ چیز نمی‌تواند قتل‌عام و ربودن غیرنظامی‌ها یا شلیک موشک به مواضع غیرنظامی را توجیه کند. گوترش با تاکید بر این ‌که کمک‌های انسانی باید بدون محدودیت وارد نوار غزه شود، گفت: ذخایر سوخت در غزه ظرف چند روز به پایان خواهد رسید و این مسأله به ایجاد یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد. این اظهارات دبیرکل سازمان ملل، واکنش شدید بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیسستی را به همراه داشت و او با متهم کردن دبیرکل سازمان ملل به حمایت از تروریسم گفت: کسی که در طرف درست تاریخ قرار نگیرد، مجازات خواهد شد و شایسته نیست که به اسم جهانیان سخن بگوید!
هیات پارلمانی ایران نشست اجلاس آی‌پی‌یو را ترک کرد
هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در یکصدوچهل و هفتمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی با شعار «اقدامات پارلمانی در جهت صلح، عدالت و ایجاد نهادهای قوی» در کشور آنگولا حضور یافته است، دوشنبه شب در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت کرد. در ابتدای این دور از اجلاس که با مشارکت بیش از ۱۲۰ کشور و مقامات مختلف ازجمله رئیس ‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سایر مقامات کشور میزبان و چند سازمان بین‌المللی و ناظر برگزار شد، کارولینا سرکوئرا، رئیس مجلس آنگولا سخنرانی کرد. سپس دوارتو پاچکو، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی سخنرانی کرد که در آن نسبت به تحولات اخیر، موضع یکجانبه به نفع رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و مقاومت فلسطین را یک گروه تروریستی عنوان کرد. در پی این اظهارات هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همراه بسیاری از کشورهای اسلامی سالن افتتاحیه را به نشانه اعتراض ترک کردند. پس از پایان سخنان رئیس آی‌پی‌یو‌، هیأت‌های پارلمانی کشورهای اسلامی به محل مراسم برگشتند و واکنش شدیدی نسبت به مواضع اتخاذ شده علیه مقاومت ملت فلسطین نشان دادند. سپس مانوئل گونسلوس لوورنسو، رئیس‌جمهور آنگولا طی سخنانی نسبت به وضعیت باریکه غزه ابراز نگرانی و اعلام کرد تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از فاجعه بشری در نوار غزه باید انجام شود.

 همشهری
فروپاشی کامل سیستم بهداشتی در غزه
وزارت بهداشت غزه با اعلام فروپاشی کامل سیستم بهداشتی در این منطقه هشدار داده است که ۱۲بیمارستان و ۳۲مرکز بهداشت از کار افتاده است. به گزارش الجزیره، مراکز باقی مانده نیز به‌دلیل نبود سوخت و حملات صهیونیست‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند.
حماس همچنان قادر به پرتاب موشک هست
سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی ضمن اذعان به تداوم درگیری‌ها در فلسطین برای هفته‌های طولانی، تصریح کرده که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) همچنان قادر به پرتاب موشک هست.
تل‌آویو از مواضع روسیه در قبال غزه ناراضی است
به‌گفته منابع اسرائیلی، تل‌آویو از مواضع مقامات روسیه و سخنان اخیر پوتین مبنی بر غیرقابل‌قبول بودن حملات به غزه ناراضی است.
صلح در گروی نابودی اسرائیل است
«الهنان بک» خاخام یهودی با بیان اینکه صهیونیسم یک مکتب ناسیونالیستی و افراطی است که صرفاً اسامی دین یهودی را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود یدک می‌کشد، تصریح کرده تنها راه برقراری صلح در منطقه نابودی رژیم اسرائیل است.

 کیهان
آمریکا از گسترش دامنه جنگ غزه وحشت دارد
امیرعبداللهیان در نشست خبری که متعاقب برگزاری نشست وزیران خارجه در قالب ۳+۳ در تهران برگزار شد، گفت: اولین نشست فورمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل منازعه در قفقاز جنوبی در سطح معاونان وزرای خارجه در مسکو برگزار شد و دوشنبه یک آبان اعضای حاضر در سطح وزرای خارجه نشست دوم را در تهران برگزار کردند.وی گفت: امیدواریم که در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور کشور دوست گرجستان هم باشیم و نشست بعدی هم در ترکیه برگزار خواهد شد. وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و مدیریت جنگ علیه فلسطین در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست، از ارسال حداقل دو پیام از سوی آمریکا در این مدت به ایران خبر داد.وی درخصوص ارسال پیام توسط آمریکا به ایران در موضوعات مرتبط با گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها گفت: بله آمریکایی‌ها مرتبا به همه طرف‌ها از جمله ایران پیام دادند، پیام آنان دو محور دارد، اول آنکه علاقه‌مند به گسترش جنگ نیستند و دوم می‌خواهند که ایران خویشتنداری کند و این ادعا در حالی ‌است که آمریکایی‌ها در دو هفته گذشته با ارسال هزاران محموله سلاح و حمایت از رژیم در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه است.
طوفان‌الاقصی نشان داد حماس مهار نشدنی و اسرائیل شکست‌پذیر است
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی تاکید کرده است که جنگ جاری در فلسطین بسیاری از فرضیات مربوط به تنش اسرائیل و فلسطین را در هم شکست و نشان داد که حماس قابل مهار نیست و احتمال شکست کامل اسرائیل وجود دارد. این تحلیل با توجه به این نکته است که وجود تونل‌های حماس در غزه امکان ورود ارتش رژیم اسرائیل در غزه را بسیار دشوار کرده است.
آمریکا با ارسال تسلیحات به خاورمیانه باعث تشدید درگیری‌ها می‌شود
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که اقدام آمریکا در ارسال تسلیحات به خاورمیانه، باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد.وی که در تهران و در کنفرانس خبری پس از نشست ۳+۳ صحبت می‌کرد، افزود: «هر چه اقداماتی نظیر اعزام ناوگان آمریکایی به منطقه درگیری در خاورمیانه بیشتر باشد، احتمال گسترش درگیری بیشتر می‌شود».
حزب‌الله لبنان در قلب نبرد غزه است
«شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «حزب‌الله در قلب نبرد مقاومت برای دفاع از غزه و رویارویی با اشغالگران و تجاوز آنها به فلسطین، لبنان و منطقه حضور دارد و به اندازه‌ای که آن را برای رویارویی مطلوب و لازم بداند، دستش روی ماشه است.»

 ایران
تراژدی غمبار غزه مایه شرمساری دولت‌های سازشکار است
سفرای جدید کشورهای تایلند، عربستان‌سعودی، تونس، اسلوونی و برزیل در دیدارهای جداگانه‌ای استوارنامه‌های خود را تسلیم رئیس‌جمهور کردند. آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید عربستان‌ بر ضرورت تلاش‌ دستگاه دیپلماسی دو کشور برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از امکانات ایران و عربستان در راستای تقویت روابط سودمند دوجانبه و تأمین منافع ملت‌های منطقه و جهان اسلام تأکید کرد.رئیس‌جمهور نبود انسجام و موضع واحد از سوی کشورهای اسلامی را موجب تداوم کشتار و تعدی به فلسطینیان طی ۸ دهه دانست و افزود: در جریان جنایات بی‌سابقه اخیر رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی‌اش در غزه نیز موضع یکپارچه و واحد جهان اسلام می‌توانست به شکلی مؤثرتر مانع ظلم و تجاوز این رژیم‌ و زیاده‌خواهی‌های حامیان غربی‌اش شود. سفیر جدید پادشاهی عربستان‌سعودی نیز در این مراسم، این را روزی تاریخی توصیف کرد و ضمن تقدیم سلام‌های گرم پادشاه و ولیعهد عربستان به دکتر رئیسی و ملت ایران، گفت: روابط ایران و عربستان بسیار مستحکم است، چراکه پیوندها و اشتراکات دو ملت و کشور بیشتر از اختلاف‌نظرهای فیمابین است. رئیس‌ جمهور در آیین دریافت استوارنامه «عماد الرحمونی» سفیر جدید جمهوری تونس نیز تصریح کرد‌: تراژدی غمبار و جنایات ضدانسانی که این روزها به عاملیت رژیم‌صهیونیستی و با حمایت مستقیم امریکایی‌ها در غزه رقم می‌خورد، مایه شرمساری آن دسته از کشورهایی است که به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست و جنایتکار رفته‌اند.
شراکت خبرنگاران ضدانقلاب در جنایات غزه
رسانه فارسی‌زبان اتحادیه اروپا که دراختیار اپوزیسیون ضدایرانی قرار دارد، در دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشتند. یورونیوز فارسی در گزارشی بدون اشاره به تصاویری که رسانه‌های غربی از جمله رویترز و آسوشیتدپرس از وضعیت بی‌سابقه در غزه مخابره کردند، مدعی شد که یکی از تصاویر کودکان غزه توسط هوش مصنوعی تولیدشده و فعالان فضای مجازی آن را به عنوان نماد مظلومیت مردم غزه بازنشر می‌کنند!در طرفی دیگر نیز BBC فارسی همچنان از منابعی مجهول به خبرپراکنی و سمپاشی مشغول است؛ رسانه فارسی‌زبان دولت انگلیس بدون محکوم کردن جنایات اسرائیل، همدلی مردم غزه برای رساندن مواد غذایی به یکدیگر را سانسور کرد و از سوی دیگر به نقل از گزارشگر خود در لندن! می گوید: «مردم ممکن است برای غذا اقدام به کشتن همدیگر کنند !» درحالی که حتی خبرنگاران رسانه‌های غربی نیز به جنایات اسرائیل معترف هستند اما خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه تاکنون حتی یک نفرشان نیز نسبت به شهادت قریب به ۲۰۰۰ کودک در نوارغزه ابراز تأسف هم نکردند! و به قول معروف دست خبرنگاران امریکایی را نیز از پشت بسته‌اند!

 وطن امروز
اعلام آمادگی ایران برای برگزاری فوری نشست مجالس کشورهای اسلامی
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی خطاب به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی نوشت: اظهارات و اقدامات صهیونیست‌ها در روزهای اخیر، مصداق روشن نسل‌کشی و جنایت جنگی و نقض آشکار معیارهای پذیرفته شده حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و نزد جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان بشدت مطرود و غیرقابل تحمل است. در این پیام آمده است: از شما می‌خواهم ضمن محکومیت جنایات و اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین، اتخاذ تصمیمات لازم در جهت حمایت مضاعف از مردم مظلوم فلسطین و مقابله مؤثر، قاطع و همه‌جانبه با جنایات این رژیم اشغالگر برای پایبندی به قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی را دستور کار قرار دهید. همچنین اینجانب آمادگی دارم نشستی فوری با حضور جنابعالی با هدف بررسی فوری این موضوع را میزبانی کنم یا در هر نوع رویداد دیپلماتیک مرتبط، حضور یابم.
دشمن در طراحی‌های جدید علیه ایران سراغ تهدیدات ناشناخته و نو رفته است
وزیر دفاع در برنامه بازدید هفتگی از سازمان‌های وزارت دفاع، از سازمان سپند بازدید کرد و با حضور در جمع مدیران و روسای گروه‌های این سازمان در جریان آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای این مجموعه قرار گرفت. در این دیدار امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به دغدغه فرمانده معظم کل قوا نسبت به سازمان سپند و با اشاره به پیام بسیار ارزشمند ایشان در روز شهادت شهید فخری‌زاده، بر تداوم راه این شهید بزرگوار و برنامه‌های علمی وی تاکید و آن را از اولویت‌های اصلی برنامه‌های مجموعه سپند یاد کرد. آشتیانی با بیان اینکه دشمنان درباره توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شناخت رسیده‌اند و بخوبی می‌دانند نیروهای مسلح ما توان کشف، رهگیری و خنثی‌سازی انواع تهدیدات شناخته شده و متعارف را دارند، تصریح کرد: دشمنان می‌دانند که هر خطایی از آنها سر بزند با واکنش قاطع و محکم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد، لذا در طراحی‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران سراغ تهدیدات ناشناخته و نو رفته‌اند که لازم است سازمان سپند همانند گذشته در راستای شناسایی و راهکارهای مقابله با این نوع تهدیدات اقدام کند.

 جوان
تجمعات صدهاهزارنفری حامیان فلسطین در پایتخت‌های اروپایی
خشم جهانی از جنایات رژیم‌صهیونیستی در حال وارد‌شدن به یک تصاعد بی‌سابقه است. صد‌ها هزار نفر از مردم، از خاورمیانه تا اروپا و امریکا در کشور‌هایی که دولت‌های‌شان جزو متحدان اسرائیل به شمار می‌آیند، طی روز‌های گذشته به خیابان‌ها آمده و ضمن حمل پرچم فلسطین و سردادن شعار‌هایی در محکومیت کشتار غیرنظامیان، خواستار پایان نسل‌کشی مردم غزه و پایان اشغال فلسطین شده‌اند.هزاران نفر در سوئد با حمل نوشته‌هایی با مضمون «نسل‌کشی در غزه»، «به اشغال پایان دهید» و «آتش‌بس همین الان» و «آزادی برای فلسطین» به جنایات در فلسطین اشغالی واکنش نشان دادند. در دانمارک، دیگر کشور حوزه اسکاندیناوی، تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطینیان شعار می‌دادند: «فلسطین را آزاد کنید و فلسطین آزاد خواهد شد» و «بشریت را نجات دهید». میدان جمهوری در پاریس نیز روز دوشنبه صحنه تظاهرات ضدصهیونیستی بود و شرکت‌کنندگان با حمل پرچم و بنر خواستار آزادی فلسطین و پایان نسل‌کشی ساکنان غزه شدند. در بروکسل ۱۰ هزار نفر با تجمع در میدان مرکزی شهر خواستار حمایت از مردم فلسطین شدند و با سردادن شعار‌های «اسرائیل قاتل»، «آزادی برای فلسطین» و «بایکوت اسرائیل» بر تحقق آتش‌بس در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان تأکید و اتحادیه اروپا را به همدستی در نسل‌کشی مردم غزه متهم کردند. در بلگراد، پایتخت صربستان نیز تظاهرات اعلام همبستگی با فلسطین برگزار شد. در بوسنی‌و‌هرزگوین هم پیام‌هایی مانند «فلسطین آزاد»، «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» و «اسرائیل در حال کشتن کودکان است» در حمایت از فلسطین روی تابلو‌های تظاهرات‌کنندگان نقش بسته بود. شهر‌های کشور‌های امریکای‌لاتین نیز عرصه تظاهرات ضدصهیونیستی بود.
بیش از ۱۴ هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند
سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور درباره تعداد داوطلبانی که تا ظهر دیروز (۲آبان) ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند، اعلام کرد: تا ساعت ۱۴ امروز، ۱۴ هزار و ۸۸ نفر داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، ثبت‌نام خود را قطعی کردند.اسلامی با بیان اینکه ترکیب سنی تفاوت چندانی نکرده است، اظهار داشت: ترکیب سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۲۸ درصد، ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۶ درصد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۷ درصد و ۷۰ تا ۸۰ سال ۹ درصد هستند. سخنگوی ستاد انتخابات حوزه های انتخابیه کرج، شهریار، تهران، یزد، مشهد، رباط کریم، ساوجبلاغ، دماوند، کاشان و آران و بیدگل را جزو حوزه‌های پیشرو در ثبت‌نام انتخابات تا ظهر دیروز اعلام کرد.

 مردم سالاری
برنامه اسرائیل برای گسترش جنگ
«هرتزل‌هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت که «جنگ طولانی خواهد بود و تلفات زیادی در پی خواهد داشت اما در نهایت اهداف آن محقق خواهد شد».وی مدعی شد که این رژیم خود را برای «ورود به مرحله بعد و حمله زمینی به غزه آماده می‌کند». رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد، «آماده مقابله با احتمال گسترش در میدان‌های جنگی دور و نزدیک هستیم».
جزئیاتی دیگر از آزادسازی ۴۳ میلیون دلار اموال ایران از سوی آمریکا
در روز ۱۶ مهر مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور از اجرای رای شماره ۶۰۴ دیوان داوری دعاوی ایران – آمریکا (پرونده الف-۱۵) و واریز ۴۳ میلیون دلار به حساب جمهوری اسلامی ایران در بانک هلندی در لاهه خبر داد.محمد دهقان درباره جزئیات اجرای رای دادگاه داوری ایران و آمریکا درآزادسازی ۴۳ میلیون دلار، گفت: بخش اصلی از این پرونده مربوط به مطالبات ما راجع به تجهیزات دفاعی کشور بوده که در گذشته رای آن صادر شده بوده ولی آمریکا سال‌هاست رای را اجرا نکرده بود و پول ما را برنگردانده بود.وی ادامه داد: در این مدت جلسات مختلفی با دیوان داوری ایران و آمریکا برگزار و ۱۵ بار مکاتبه کردیم و جلسات مربوط به دعاوی دیگر ما با آمریکا، این موضوع را هم مطرح می‌کردیم و همیشه اجرای این رای از مطالبات ما بود.معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با فشار دیوان داوری ایران و آمریکا به آمریکا منجر شد که آن‌ها بعد چندین سال این رای را اجرا کند، تصریح کرد: این ۴۳ میلیون دلار در حساب ما در شعبه لاهه بوده و در دسترس ما است.

 قدس
اجرای الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی در نظام بانکی از هفته آینده
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای الگوی جدید نظارتی این بانک در نظام بانکی از هفته آینده خبر داد و تأکید کرد با اجرای قانون بانک مرکزی، اختیارات این بانک برای ایجاد انضباط پولی و بانکی مطلوب افزایش یافته و شرایط مناسب‌تری برای مهار تورم، کاهش مستمر نقدینگی و در نهایت ایجاد ثبات اقتصادی به وجود می‌آید.
چقدر باید خون ریخته شود تا برخی عصبانی شوند؟
اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی مکتوب در واکنش به تشدید جنایت‌های اشغالگران صهیونیست علیه مردم غزه، خطاب به سران برخی کشورهای عربی و اسلامی گفت: ای رهبران، چقدر به خون و کشتار نیاز دارید تا بالاخره عصبانی شوید و موضع‌گیری تاریخی انجام دهید؟ هنیه تأکید کرد: مجاهدان مقاومت فلسطین خواب و امنیت را از اشغالگران خواهند گرفت و هر اندازه هم طول بکشد اجازه نخواهند داد آن‌ها احساس امنیت کنند.
کاهش ۱۵درصدی کارکنان دولت تا پایان برنامه هفتم
نمایندگان مجلس در رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه برخی تکالیف تعیین شده برای دو وزارت اطلاعات و امور خارجه و نیز تکالیفی را برای افزایش نظم و امنیت عمومی کشور تصویب کردند. موظف شدن وزارت اطلاعات به تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی مستقر در مرز و تکلیف به فراجا برای ثبت داده مکانی و تصویربرداری از محل انجام عملیات‌ها از طریق دوربین‌های نصب شده روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن مربوطه از جمله دیگر مصوبات نمایندگان بود. وکلای ملت همچنین در جلسه دیروز کاهش ۱۵ درصدی مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی تا پایان اجرای برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند.
فاجعه اقتصادی، پیامد جنگ برای رژیم صهیونیستی
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به دورنمای پیامدهای طولانی شدن جنگ ضد غزه بر اقتصاد تل‌آویو پرداخته و تبعات این جنگ را مهلک‌تر از جنگ ۲۰۰۶ ضد لبنان توصیف کرد. کارشناسان امور اقتصادی در ارزیابی خود از وضعیت بازار مالی اسرائیل هشدار دادند انقباض شدید تورمی و همچنین کسری بودجه بزرگ با ادامه روند طولانی مدت جنگ، اقتصاد تل‌آویو را تهدید می‌کند.

 اعتماد
وزیر دفاع چین برکنار شد!
رسانه‌های دولتی چین از برکناری وزیر دفاع این کشور خبر دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، برکناری لی شانگفو، وزیر دفاع چین در پی ادعای نشریات غربی مبنی بر اینکه وی به دلیل فساد تحت بازجویی قرار گرفته، صورت گرفته است. او همچنین در ششمین نشست کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین از سمت عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برکنار شد. ژنرال لی شانگفو، تقریبا دو ماه بدون هیچ توضیحی از دید عموم دور بود. لی دومین مقام ارشد چینی پس از وزیر امور خارجه است که از سمت خود برکنار می‌شود.
واکنش کرملین به شایعه بیماری پوتین
سخنگوی کرملین گفت: ادعاها و شایعات درباره مشکلات سلامتی پوتین فقط اخبار جعلی است و حال رییس‌جمهوری روسیه خوب است. دیمیتری پسکوف با اشاره به ادعاهای رسانه‌های خارجی درباره مشکلات قلبی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفت: همه‌ چیز خوب است و این قطعا فقط یک خبر جعلی دیگر است. وی در پاسخ به ادعایی درباره اینکه ولادیمیر پوتین بدل دارد نیز گفت: این‌طور نیست. اینها فقط یکسری اخبار جعلی بی‌پایه و اساس هستند که در رسانه‌های خارجی منتشر شده‌اند. البته که این فقط آدم را می‌خنداند.

 اطلاعات
شورای نگهبان لایحه حجاب و عفاف را به مجلس برگرداند
سخنگوی شورای نگهبان درجدیدترین گزارش خود به مردم،مهمترین ابهامات لایحه عفاف وحجاب را تشریح کرد. طحان نظیف، در کانال شخصی‌اش نوشت: «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» که شهریورماه امسال برای مدت سه سال به صورت آزمایشی به تصویب مجلس رسید، در هفته‌های گذشته پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با صاحب ‌نظران، منتقدان، طراحان و نهادهای مخاطب مصوبه در پژوهشکده شورای نگهبان و بررسی تفصیلی جوانب فنی، شرعی و حقوقی مفاد آن، در دو مجمع مشورتی فقهی و حقوقی در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت. با توجه به حجم مصوبه و دقت نظر اعضای شورای نگهبان، بررسی آن ۱۰جلسه شورا را به خود اختصاص داد که در نتیجه این مصوبه، واجد ابهاماتی شناخته شد .عمده ابهامات و ایرادات شورای نگهبان را می‌توان در موارد ذیل دسته‌بندی کرد: روشن نبودن مرزهای ضوابط مصوبه در برخی موارد،‌ عدم تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات تفسیربردار، ابهام در نسبت برخی از احکام مصوبه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مغایرت برخی مواد با اصل ۷۵ قانون اساسی به دلیل افزایش هزینه‌های عمومی یا کاهش درآمدهای عمومی بدون پیش‌بینی طریق تامین یا جبران آن . لذا با عنایت با ابهامات شورای نگهبان، مصوبه برای طی مراحل بعدی به مجلس بازگردانده شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت فرزند آیت الله استادی
بسم الله الرحمن الرحیم. وَ بَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَه قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون
حضرت مستطاب آیت الله آقای حاج شیخ¬رضا استادیدامت برکاته
سلام علیکم و رحمت الله/ مصیبت درگذشت فرزند فاضل و گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. خداوند متعال به حضرتعالی و خاندان معظم، صبر و اجر عنایت نماید و آن عزیز سفرکرده را موردرحمت و مغفرت قرار داده و با اهل بیت عصمت و طهارت-سلام الله علیهم- محشور فرماید. امید آن که فعالیت‌ها و خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی آن فقید سعید، ذخیره خیر و توشه‌ای مغتنم برای آن مرحوم مغفور قرار گیرد. إن شاء الله.

جبهه مقاومت جان تازه‌ای گرفته است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با مدیرکل بیمه سلامت استان قم، با اشاره به اینکه همه ما غمگین حوادث غزه هستیم، اظهار کرد: از جهت دیگر خوشحال هستیم که جبهه مقاومت جان تازه‌ای گرفته است. مدیر حوزه‌های علمیه دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقدامات اداری در نظام اسلامی در راستای تقویت گفتمان اسلامی عیار عمل را بالا می‌برد، عنوان کرد: خوشبختانه این نکته در خصوص بیمه سلامت وجود دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه درخصوص بحث جمعیت نگرانی‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: انتظار داریم دستگاه‌های مختلف متناسب با وظایف خود در مسیر رشد جمعیت تلاش کنند. وی با بیان اینکه با خطر بزرگی در بحث جمعیت مواجه هستیم، یادآور شد: این خطر بزرگ در آینده می‌تواند امنیت، اقتدار و سلامت کشور را به خطر بیندازد.

عملیات تکاوران قسام در شهرک صهیونیستی زیکیم
تسنیم/ در حالی که گردان‌های قسام از عملیات کماندوی دریایی این گروه در شهرک ساحلی زیکیم خبرداد، رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، هنوز درگیری در این شهرک و پایگاه نظامی آن ادامه دارد. در این بین شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی از حضور ۱۵ رزمنده فلسطینی در پایگاه نظامی زیکیم خبر داد. به اعتراف این رسانه‌ها چندین صهیونیست دراین عملیات به هلاکت رسیده اند واین اولین عملیات تهاجمی است که حماس بعد از ۷ اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) انجام می‌دهد.

اوباما درباره نتایج معکوس جنگ علیه غزه هشدار داد
تسنیم/ باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدار داد اقداماتی که اسرائیل در جنگ علیه حماس دست به آن می‌زند، می‌تواند نتایج معکوسی برای تل‌آویو در پی داشته باشد. باراک اوباما هشدار داد، رفتارها و اقداماتی که اسرائیل در جنگ خود علیه حماس دست به آن می‌زند، می‌تواند منجر به تشدید مواضع فلسطینیان حتی برای چند نسل آینده شود، حمایت بین المللی از اسرائیل را کاهش داده و به تبع آن اسرائیل تضعیف شود. دویچه وله در این رابطه نوشت اوباما در اظهار نظری نادر در رابطه با بحران سیاست خارجی اعلام کرد: هر نوع راهبرد نظامی اسرائیل که تلفات انسانی را در این جنگ نادیده بگیرد می‌تواند نتایج معکوسی برایش به همراه داشته باشد.

ضربات سخت مبارزان فتح، حماس و جهاد به نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین
تسنیم/ شمار زیادی از نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز چهارشنبه با پشتیبانی بالگردها و پهپادهای نظامی خود به اردوگاه جنین در کرانه باختری اشغالی یورش بردند. رزمندگان گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، سرایاالقدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح و دیگر گروه های مقاومت به نبرد سخت و نفسگیر با متجاوزان پرداختند که همچنان ادامه دارد. بر اساس این گزارش، تک‌تیراندازهای مقاومت یک نظامی صهیونیست را هدف قرار دادند. رزمندگان قسام اعلام کردند که چندین بسته انفجاری را در برابر خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی منفجر کردند که برای یورش به داخل اردوگاه تلاش می کنند، در این حمله تلفاتی به نظامیان صهیونیست وارد شده است.

حمله راکتی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در سوریه
تسنیم/ منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در سوریه خبر دادند. این رسانه از شنیده شدن صدای انفجارهایی در پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در پنج‌کیلومتری گذرگاه الیعربیه در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله راکتی به پایگاه غیرقانونی آمریکا را به‌‌عهده گرفته است. الجزیره هم گزارش داد که فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه اعلام کرده است که در حملات به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه طی هفته گذشته، ۲۴ نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند. طی روزهای اخیر گروه‌های مقاومت در منطقه بارها در پاسخ به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه که با حمایتهای نامحدود و گسترده آمریکا و متحدانش همچنان ادامه دارد، مواضع و پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه را هدف حملات پهپادی و راکتی خود قرار داده‌اند.

۱۵ مهر به نام حماسه جوانان فلسطینی در تقویم ثبت می‌شود
فارس/ وزیر ارشاد در عصر شعر «اسم شب، صبح است» از انجام مراحل اداری برای ثبت ۱۵ مهرماه به عنوان روز حماسه جوانان فلسطینی خبر داد و گفت: ۱۵ مهر، در تاریخ منشأ یک تحول است. اسماعیلی، اظهار داشت: موضوع غزه امروز به موضوعی جهانی تبدیل شده است. شاید صهیونیست‌ها دهه‌های قبل به واسطه نبود فناوری های رسانه‌ای می‌توانستند افکار عمومی را با تبلیغات کاذب همراه خود کنند. اما در سال‌های اخیر، به ویژه در اتفاقی که اخیرا رخ داد، این موضوع از صهیونیست‌ها سلب شد. امروز شاهد فضای اعتراض عمومی و اعتراض جهانی نسبت به این حرکت صهیونیست‌ها هستیم. اعتراضی بین‌المللی که تنها منحصر به کشورهای اسلامی نیست و حرکتی غرور آفرین محسوب می‌شود.

هاآرتص: نتانیاهو از قدرت کنار گذاشته خواهد شد
فارس/ روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارش جدیدی از گسترده‌شدن مخالفت‌ها با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حتی در حزب «لیکود» خبر داد و نوشت: همه درباره رفتن او بعد از جنگ، به اجماع رسیده‌اند. این روزنامه عبری ادامه داد: پس از تحولات اخیر، هم‌حزبی‌های او هم از دفاع دست کشیدند. هاآرتص در خصوص کنار گذاشته‌شدن نتانیاهو از قدرت هم نوشت: درباره این واقعیت که نتانیاهو پس از جنگ خواهد رفت، اتفاق نظر وجود دارد. لیکود در حال حاضر آماده می‌شود تا سر نتانیاهو را روی یک طبق بگذارد و تقدیم کند تا حزب را نجات دهد. روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز روز جمعه (۲۰ اکتبر)، یک هفته پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط «حماس» علیه اشغالگران، با انتشار آخرین نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی گزارش داد: ۸۰ درصد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول شکست و کشته‌های حمله از نوار غزه می‌دانند.

حضور نخست وزیر مالزی در تظاهرات ضدصهیونیستی در کوالالامپور
باشگاه خبرنگاران/ تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم مالزی با حضور انور ابراهیم، نخست وزیر این کشور همراه بود. انور ابراهیم در این تظاهرات با حمایت از آرمان‌های فلسطین اعلام کرد حملات وحشیانه اسرائیل به مردم غزه محکوم است و ما حمایت غرب از این موضوع را تقبیح می‌کنیم. رسانه‌های محلی می‌گویند تظاهرات حمایت از فلسطین در کوالالامپور بزرگترین تظاهراتی است که طی چند وقت گذشته در کشور مالزی برگزار شده است. نخست وزیر مالزی در جمع تظاهرکنندگان در یک استادیوم اعلام کرد: این امر گونه‌ای از دیوانگی است که اجازه دهیم مردم قتل عام شوند، کودکان کشته شوند، بیمارستان‌ها بمباران شود و مدارس ویران شود. این بالاترین نوع توحش در جهان امروز است. وی خاطر نشان کرد: ما دیروز، امروز و فردا در کنار مردم فلسطین بوده‌ایم و در کنار آن‌ها خواهیم ماند. متاسفانه حمایت‌های آمریکا و اروپایی‌ها باعث تقویت مواضع اسرائیل در این امر شده است.

آیت الله استادی عزادار شد
حوزه/ درپی درگذشت محسن استادی فرزند آیت الله استادی، این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عزادار شد. مراسم تشییع و خاکسپاری فردا پنج شنبه چهارم آبان ساعت ده صبح از مسجد مصطفی خمینی به سمت گلزار شهدای علی بن جعفر برگزار می شود. همچنین مراسم ختم همان روز پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد رفعت واقع در خیابان صفائیه منعقد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *