خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۲

**سالروز میلاد امام حسن عسکری –علیه السلام- را تبریک می‌گوییم** آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی: مهم‌ترین زمینه‌سازی ظهور تلاش برای نابودی اسرائیل است** آیت الله العظمی جوادی آملی: هیچ درنده ای مانند صهیونیست¬ها نسل کشی و کودک کشی نمی کند** آیت الله العظمی سبحانی: مسجد جمکران از سخنرانانی که در مردم روحیه دینی، معنوی و انقلابی ایجاد می‌کنند استفاده کند** در نشست خبری رهبران اقلیت های دینی در ایران مطرح شد: صهیونیسم مانند داعش است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رژیم صهیونیستی دوست هیچ کشور مسلمانی نخواهد شد
رئیس‌جمهور به وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: قبلا به الهام علی‌اف گفته بودم که رژیم صهیونیستی دوست شما و هیچ کشور مسلمانی نخواهد شد، وضعیت امروز غزه، تابلویی پیش‌روی تمام ملت‌های منطقه است تا ببینند آمریکا و غرب با حمایت از جنایات صهیونیست‌ها، نه تنها دوست و دلسوز کشورهای منطقه نیستند، بلکه فقط پیشبرد منافع نژادپرستانه خود در منطقه را دنبال می‌کنند. آیت الله رئیسی در دیدار جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که به‌منظور شرکت در نشست «گروه همکاری قفقاز» به تهران سفر کرد با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره مذاکره و گفت‌وگو میان کشورهای همسایه را راهکار حل‌و‌فصل مسائل منطقه‌ای می‌داند، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای این نشست منشأ تقویت همکاری‌های سازنده و تعاملات منطقه‌ای شود. همچنین رئیس‌جمهور در دیدار جداگانه دیگری با آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران باتوجه به جایگاه قدرتمند واثرگذار خود، برای‌کمک به حل‌و‌فصل اختلافات موجود میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان آمادگی دارد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران امنیت کشورهای حوزه قفقاز را امنیت خود می‌داند، به نقش مخرب آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای‌غربی در برهم‌زدن صلح وثبات میان کشورهای این منطقه اشاره کرد.
شناسایی و دفع ۱۰ حمله اساسی سایبری در یک سال اخیر
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: از سال گذشته تاکنون توانستیم با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه ۱۰حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم. در یک مورد مراجع اطلاعاتی به ما گفتند: «طی چند روز آینده به دیسپچینگ برق حمله خواهد شد»، ما در مدت کوتاه ۱۶ اقدام عملیاتی را طراحی کردیم و توانستیم با همکاری دوستان سایبری شرکت برق این حمله را شناسایی و دفع کنیم.

 همشهری
صهیونیسم مانند داعش است
نشست خبری رهبران اقلیت‌های دینی در ایران در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در غزه صبح دوشنبه با حضور اسقف اعظم ارامنه تهران، اسقف کاتولیک آشوری تهران، خاخام حمامی لاله‌زار رهبر کلیمیان ایران و نماینده کلیسای آشوری برگزار شد. حمامی لاله‌زار در پاسخ به سؤالی در تفکیک یهودیت و صهیونیسم، گفت: یهود یک آیین الهی است که به خدای یکتا و ارزش‌های انسانی اعتقاد دارد اما صهیونیسم یک حزب سیاسی است که با سوءاستفاده از برخی آرمان‌ها و اعتقادات یهودیت اقدام به غصب فلسطین کرده است؛ همانطور که هیچ‌کس داعش را نماینده اسلام نمی‌داند، صهیونیسم هم نماینده یهود نیست و نخستین مخالفت‌ها در زمان تأسیس صهیونیسم از سمت خود یهودی‌ها بوده است.
انگشت اتهام صهیونیست‌ها به‌سوی نتانیاهو
روزنامه عبری زبان یدیعوت‌آحارا‌نوت اعلام کرد که نتایج نظرسنجی‌ها پس از هفتم اکتبر (آغاز نبرد طوفان ‌الاقصی) نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول اصلی شکست در برابر حماس می‌دانند. بر پایه این نظرسنجی‌ها، ۶۶درصد از صهیونیست‌ها گفته‌اند که بلافاصله پس از پایان جنگ، نتانیاهو باید از سمت خود کناره‌گیری کند.
تمجید مأمور سازمان سیا از حماس
یک مأمور ویژه سابق سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا در گفت‌وگویی به تعریف و تمجید از گروه مقاومت حماس پرداخت و گفت که حماس، ‌زاده ستم طولانی مدت اسرائیل به فلسطینیان است! به‌گفته این مأمور آمریکایی، حماس یک حکومت استبدادی نیست، بلکه با رأی مردمی سر کار آمده‌ است.
آمریکا به اسرائیل: فعلا حمله نکن!
روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به یواو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توصیه کرده که فعلا حمله زمینی به غزه را به تعویق بیندازد. این روزنامه اشاره کرد که بایدن نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با نتانیاهو خواستار تعویق حمله زمینی به غزه شده و برای او مثال‌هایی در مورد اتفاقات پس از حمله زمینی آمریکا به افغانستان و عراق ذکر کرده است.
ریختن ۷ هزار تن بمب فقط در چند روز
غزه یک باریکه کوچک است که تاکنون صهیونیست‌های جنایتکار حدود ۷هزار تن بمب بر سر آن فرو ریخته‌اند. یعنی تقریبا دو برابر بمب‌هایی (۳۹۰۰تن) که آمریکا و انگلیس در جنگ جهانی دوم بر سر ساکنان شهر درسدن آلمان ریختند.
عبور شهدای غزه از ۵هزار نفر
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شهدای جنگ صهیونیستی علیه نوار غزه به ۵۰۸۷نفر افزایش یافت که ۲۰۵۵نفر آنها کودک و ۱۱۱۹نفر هم زن هستند. همچنین تعداد مجروحان به ۱۵۲۷۳نفر رسیده است.

 کیهان
جنگ در قفقاز پایان یافته و نوبت صلح و همکاری رسیده است
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر دوشنبه اول آبان ماه در مراسم افتتاحیه نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در محل وزارت امور خارجه که با حضور وزرای خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه آغاز به کار کرد، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به وزرای خارجه شرکت‌کننده در این نشست گفت: در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیده‌ای شوم به نام نسل کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. وی افزود: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه و حضار محترم در تهران برگزار می‌شود. وی عنوان کرد: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه‌بر تبادل نظر درخصوص موضوعات منطقه قفقاز فرصت خواهند داشت که درخصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌‌وگو و رایزنی کنند. رئیس‌دستگاه دیپلماسی ادامه داد: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرا رسیده است.
ذخایر نفتی شناور ایران با رونق صادرات صفر شد
طبق آمار موسسه کپلر(موسسه بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها)، میزان ذخایر نفتی شناور روی آب ایران از ۶۰ میلیون بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به تقریبا صفر رسیده است که حاصل رونق صادرات نفتی کشور با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و انرژی است.
دشمن نمی‌تواند اراده مقاومت را در هم بشکند
هنیه و نخاله رئیس‌ دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در تماس تلفنی امیرعبداللهیان اعلام کردند که مقاومت با اراده‌ای راسخ همچنان نبض نبرد و مبارزه علیه اشغالگران را علی‌رغم وحشیگری دشمن صهیونیستی در کنترل خود دارد.

 ایران
برای صرفه‌جویی، تشویق در اولویت باشد نه تنبیه
رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انرژی گفت: نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی قبل از تدابیر تنبیهی به شکل مؤثرتر و سریع‌تری شما را به اهداف‌تان خواهد رساند. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، اعضای شورا را به بررسی دقیق روند فعلی مصرف و ارائه سریع راهکارهای بهینه‌سازی مکلف کرد.
تصاویر مظلومیت غزه در تاریخ بی‌سابقه است
قالیباف رئیس مجلس در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی مجلس با سفرای کشورهای اسلامی و دبیران سازمان‌های بین‌المللی گفت: تصاویری که این روزها از مظلومیت کودکان فلسطینی منتشر می‌شود در تاریخ جهان بی‌سابقه است. این لکه ننگ، از دامن غربی‌ها و هر دولت دیگری در هر کجای جهان که این صحنه‌ها را ببیند و دم بر نیاورد هرگز پاک نخواهد شد.
انتقاد اژه‌ای از ضعف کارشناسی برخی پرونده‌های قضایی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اینکه برخی کارشناسی‌ها «شفاف»، «دقیق» و «امانت‌دارانه» نیستند، به کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری توصیه کرد که مقوله نظارت و آموزش‌های مبتنی بر تجهیزات هوشمند و فناورانه را در دستور کار خود قرار دهند تا نظم و انسجام کارشناسی‌های پرونده‌های قضایی هر چه بیشتر تقویت شود.
افتتاح مجتمع معدنی اورانیوم در آذربایجان غربی
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آیین عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم دیلک وردی استان‌ آذربایجان غربی گفت: اکتشاف و استخراج مواد پرتوزا در سطح کشور جزو وظایف و محدوده کاری این سازمان است و با توجه به هدف‌گذاری تولید ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای، محقق شدن آن نیاز به عناصر مهم و سوخت هسته‌ای دارد که از معادن باید تهیه شود.
سلاح ورزی بالاخره رفت
جلسه شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و طبق تصمیم اعضا، حسین سلاح‌ورزی که به طور غیرقانونی به ریاست اتاق بازرگانی رسیده بود، برکنار شد. هفته گذشته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به عنوان عضو شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی اعلام کرد که با توجه به تخلفات صورت گرفته در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران، نظر دولت معطوف به رفع ابهامات انتخابات خرداد ماه است، لذا دعوت‌نامه‌ای برای اعضا به منظور رسیدگی به موضوع تخلفات انتخابات ارسال شده است.

 جمهوری‌اسلامی
ما روسای جمهور آمریکا قاتل هستیم
دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکائی گفت ما روسای جمهور آمریکا قاتل هستیم. وی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار و مجری شبکه تلویزیونی که از وی پرسیده بود آیا شما هم معتقدید ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه قاتل است، گفت. مجری از ترامپ پرسید شما روسای جمهور آمریکا در کجا مرتکب قتل شده‌اید؟ ترامپ با نام بردن از چند جنگ از جمله حمله به عراق گفت، افراد زیادی را در این کشورها به قتل رسانده‌ایم. مجری گفت شاید در این موارد افرادی به اشتباه کشته شده باشند. ترامپ در پاسخ گفت: اشتباه عمدی بود.

 وطن امروز
مهم‌ترین زمینه‌سازی ظهور تلاش برای نابودی اسرائیل است
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به حوادث اخیر پیرامون غزه و حملات اسرائیل، از ملل و دولت‌های اسلامی بویژه جبهه مقاومت خواست قیام توفان الاقصی تا محو کامل این غده سرطانی ادامه داشته باشد و متوقف نشود. آیت‌الله العظمی نوری ‌همدانی خاطرنشان کرد: امام رحمت‌الله علیه فرمودند نخستین کار جمهوری اسلامی باید محو رژیم جعلی صهیونیستی باشد، البته متاسفانه این کلام امام در آن مقطع از سوی دولت‌های اسلامی مورد غفلت واقع شد. وی با اشاره به نقش برجسته جبهه مقاومت خاطرنشان کرد: امروز بحمدالله با رهنمودهای رهبر انقلاب این خواست امام در حال تحقق است. وی با تاکید بر نقش برجسته فرهنگ انتظار و مهدویت در رشد و تعالی جامعه افزود: این تصور که قرار است همه مسائل بعد از ظهور حضرت ولیعصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف حل شود، غلط است. ما باید در مسیر ظهور گام برداریم و زمینه‌ساز باشیم و نخستین و مهم‌ترین گام در این میان، محو رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار است.
رئیس‌جمهور قانون تمدید برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرد
قانون تمدید قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در جلسه علنی مورخ ۲۲/۶/۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، توسط رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه جهت اجرا ابلاغ شد. مطابق همین مصوبه، قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی با رعایت قوانین مؤخر تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید می‌شود.

 جوان
صهیونیست‌ها حماقت کنند با پاسخ قاطع مقاومت روبه‌رو می‌شوند
سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: جبهه مقاومت به بلوغ رسیده است و اگر خبیثان عالم بخواهند اقدام احمقانه «ورود به خاک فلسطین» را کنند با شکست مفتضحانه‌ای روبه‌رو خواهند شد و پاسخی پشیمان کننده از جبهه مقاومت دریافت خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه جبهه مقاومت به بلوغ کامل رسیده، افزود: همان طور که دیدیم دیروز قصد داشتند اقدامی کنند و ضرب شست محکمی از مقاومت دریافت کردند. الحمدلله جبهه مقاومت در سرتاسر منطقه به بلوغ کامل رسیده و خودش می‌تواند طراحی و اقدام کند.

 مردم سالاری
هیچ درنده ای مانند صهیونیست ها نسل کشی و کودک کشی نمی کند
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه، جریان غزه و ظلم به اینها هیچ گونه توجیهی ندارد، بیان داشتند: هیچ درنده ای اینگونه نسل کشی و اینگونه کودک کشی نمی‌کند. این مرجع تقلید اظهار داشتند: اهل بیت عصمت و طهارت-علیهم السلام- فرمودند: علم خوب است اما علم، چراغ است و از چراغ هیچ یعنی هیچ به سالبه کلیه هیچ کاری ساخته نیست، چراغ باید نور بدهد! از چشم فقط باید نور بخواهید اما از چشم اگر نجات بخواهید کاری از دستش بر نمی‌آید، چشم می‌بیند مار و عقرب را ولی آنکه فرار می‌کند دست و پای سالم هست! علم را باید عقال کنید و به جان خود گره بزنید و اگر گره نزنید، یک چیز رهایی است! و بالعقل یعتقل! این الان در جامعه بشری نیست!ایشان افزودند: این جریان غزه چگونه توجیه می‌شود؟! هیچ درنده ای، هیچ ماری، هیچ عقربی اینطور نمی‌گزد، بعد از مدتی که سیر شد، کنار می‌رود! اینگونه نسل کشی و اینگونه کودک کشی؟!ایشان گفتند: سوره مبارکه جاثیه، شرح حال جاهلیت گذشته و جاهلیت مدرن است: در سوره مبارک جاثیه آمده است که مردم [کافر] سه جمله دارند: ﴿مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا﴾، یک؛ ﴿نَمُوتُ وَنَحْیَا﴾، دو؛ ﴿وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ﴾، سه؛این مرجع تقلید ادامه داد: گرفتاری شرق و غرب همین سه چیز است؛ می‌گویند غیر از دنیا خبری نیست! غیر از مرگ و حیات خبری نیست! به غیر از طبیعت عامل دیگری نیست! و کسی که اینگونه می‌اندیشد، اینجور درنده می‌شود! شرف، انسانیت، عدل، انصاف در نزد اینها، حرفهای مهمل بافی است!ایشان تصریح کردند: وضع غزه را می‌بینند و از ظلم حمایت می‌کنند! چه کسانی مدعی هستند و حمایت می‌کنند؟ انگلیس و آمریکا!
احتمال ۲۴ ساعته شدن زمان ثبت نام انتخابات مجلس
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در خصوص احتمال افزایش ساعات روزانه ثبت نام در انتخابات مجلس گفت: در ستاد انتخابات کشور برای افزایش ساعات مرحله اصلی ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال مکاتبه با هیأت نظارت بر انتخابات هستیم تا ساعات ثبت نام در انتخابات کشور ۲۴ ساعته شود. وی افزود: در حال حاضر مرحله اصلی ثبت نام‌ها در پنجره واحد وزارت کشور از ساعت ۸ تا ۱۸ و در طول ۱۰ ساعت صورت می‌گیرد که از پنجشنبه (۲۷ مهر ۱۴۰۲) آغاز شده است و با تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ساعات ثبت نام‌ها را شبانه روزی خواهیم کرد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی در خصوص میزان همکاری بانک‌ها با داوطلبان، اظهار داشت: خوشبختانه تعدادی از بانک‌ها همکاری خود را با داوطلبان افزایش داده‌اند ضمن آنکه برای آن دسته از داوطلبان که بانک‌های مورد نظر آنها همکاری لازم را در صدور گواهی نامه برای شماره حساب غیر تجاری ندارند، شماره حساب آنها را اخذ می‌کنیم تا بعداً مراحل قانونی آن تکمیل شود. اسلامی در ادامه و در خصوص آخرین آمار ثبت نام کنندگان اظهار داشت: آمار ثبت نام کنندگان تا ساعت حدود ۳ بعد از ظهر دوشنبه (اول آبان ۱۴۰۲) به ۸۱۳۳ نفر رسید.

 قدس
کارت ملی برای اتباع نداریم
احمد وحیدی، وزیر کشور درخصوص ادعای صدور کارت ملی برای اتباع که توسط یکی از نمایندگان مجلس بیان شده بود به ایسنا گفت: اتباع کارت ملی ندارند؛ بلکه شناسه‌ای برای آن‌ها وجود دارد که همان مفهوم کد را دارد که توسط این شناسه شناخته می‌شوند.
۸۴درصد جوانان فلسطین مخالف صلح با رژیم صهیونیستی
برمبنای نظرسنجی موسسه گالوپ که از جوانان فلسطینی دریافت شده، نظر نسل‌ها و سنین مختلف فلسطینی درباره ایده دو دولتی مقایسه شده و برمبنای این نظرسنجی ۸۴درصد از جوانان فلسطینی مخالف دو دولتی شدن هستند و این یعنی نسل جدید فلسطینی با جدیت بیشتری مدافع ایده مقاومت برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی هستند.
سومین کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شد
سومین کاروان حاوی کمک‌های بشردوستانه ازجمله موادغذایی، ملزومات پزشکی و شیرخشک، ظهر روز گذشته از مصر وارد نوار غزه شد. به گزارش «اسکای نیوز» مجموع کامیون‌های ارسالی -تا لحظه انتشار این گزارش- به ۵۵ دستگاه افزایش یافته است. این کامیون‌ها حاوی دارو، ملزومات پزشکی و شیرخشک برای کودکان فلسطینی هستند که به کمک‌های فوری نیازمندند.
اختلاف نتانیاهو و نظامیان بالا گرفت
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» فاش کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارتش این رژیم درباره طرح‌های نظامی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و میان آن‌ها بحران اعتماد شکل گرفته است. بنا به این گزارش، در پی تعویق مکرر برنامه حمله زمینی به نوار غزه، طرفین درباره ارزیابی‌ها، نقشه‌ها و تصمیمات اختلاف‌نظر دارند. این روزنامه نوشت: این بحران می‌تواند آسیب دیگری به میزان آسیب وحشتناکی که اسرائیل در هفتم اکتبر متحمل آن شد، اضافه کند.

 اعتماد
آغاز رزمایش مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان
رزمایش مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان با عنوان «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» و با حضور پرسنل نظامی دو کشور آغاز شد. رزمایش تاکتیکی مشترک میان ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور بالغ بر ۳۰۰۰ پرسنل نظامی از گروه‌های مختلف نیروهای مسلح هر دو کشور، ۱۳۰ دستگاه خودروی زرهی، حدود ۱۰۰ خودروی توپخانه، بیش از ۲۰ هواپیما و بالگرد و همچنین تجهیزات مهندسی و قایق‌های کوچک آغاز شده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای آورده است که این رزمایش که به مناسبت یک‌صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه برگزار می‌شود، در باکو، نخجوان و مناطق آزاد شده در قره‌باغ آغاز شده است. این رزمایش که با هدف افزایش تعامل و هماهنگی میان ارتش‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود تا ۲۵ اکتبر (سوم آبان ‌ماه) ادامه خواهد داشت.
۲۰۰ هزار اسراییلی فرار کرده‌اند
روزنامه «تایمز اسراییل» نوشت، حدود ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست از زمان آغاز عملیات توفان‌الاقصی و تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و غزه، مجبور شده‌اند منازل خود را ترک کنند. سخنگوی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، برای حدود نیمی از این ۲۰۰ هزار تن دستور تخلیه از ۱۰۵ شهرک نزدیک به مرزهای غزه و لبنان در جنوب و شمال صادر شد؛ این درحالی است که نیمی دیگر از آنها به خواست خود به دلیل نزدیکی به مناطق درگیری این مناطق را ترک کرده‌اند. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از طریق کمیته مدیریت شرایط اضطراری اعلام کرد، حدود ۱۲۰ هزار صهیونیست از ۲۵ شهرک در چهار کیلومتری نوار غزه و از ۲۸ شهرک دیگر از دو کیلومتری مرزهای با لبنان دستور تخلیه دریافت کرده‌اند.

 اطلاعات
پیکر مطهر ۲۲ شهید دفاع مقدس در آغوش میهن
پیکر مطهر ۲۲شهید تازه تفحص شده ۸ سال دفاع مقدس با استقبال مردم آبادان و خرمشهر از مرز بین ‌المللی شلمچه به کشور بازگشت. فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای در مرز شلمچه به خبرنگاران گفت: پیکرهای پاک و مطهر این شهدا به تازگی در مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه در خاک عراق تفحص شده اند. سردار باقرزاده افزود: این شهدا در عملیات‌های مربوط به والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، کربلای پنج منطقه عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 شهروند
مخبر در نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای شرکت می‌کند
معاون اول رئیس‌جمهور در بیست و دومین نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت می‌کند. جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، درباره جزئیات سفر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «این نخستین جلسه حضوری نخست‌ وزیران کشورهای عضو پس از شیوع جهانی کرونا است و نخستین نشست رسمی پیمان شانگهای به شمار می‌آید که ایران پس از اتمام فرایند عضویت رسمی در آن شرکت می‌کند.» وی با اشاره به برگزاری این نشست در روز پنجشنبه، چهارم آبان، (۲۶ اکتبر) در شهر بیشکک قرقیزستان، عنوان کرد: «تصویب دستور جلسات و برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین همفکری درباره اقدامات لازم برای عمیق‌تر کردن همکاری بین اعضای سازمان در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تحت شرایط جدید ازجمله اهداف برگزاری این نشست عنوان شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسجد جمکران از سخنرانانی که در مردم روحیه دینی، معنوی و انقلابی ایجاد می‌کنند استفاده کند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی، در دیدار تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به حضور خیل زائران در این مکان مقدس اظهار کرد: در مراسم ها از سخنرانانی که در مردم روحیه دینی، معنوی و انقلابی ایجاد می کنند استفاده کنید. این مرجع تقلید افزودند: با عنایت به حضور زائران از کشورهای مختلف جهان در این مسجد مقدس، ظرفیت خوبی وجود دارد تا منشورات مختلف با موضوع معرفی قم، جمکران و مهدویت به زبان های مختلف منتشر و بین زائران توزیع شود. آیت الله العظمی سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد مقدس جمکران محلی برای توجه به حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هست و در گذشته نیز علما به این مکان مقدس توجه داشتند و به آنجا مشرف می شدند.

علمای اسلام بر آزادی قدس و مبارزه با رژیم صهیونیستی اتفاق نظر دارند
صداوسیما/ آیت الله کعبی در نشست مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از نظر امامین انقلاب با تاکیدبر اینکه بین علمای شیعه و سنی بر آزادی قدس و سرزمین فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی اتفاق نظر و وحدت دیدگاه وجود دارد گفت: علمای بزرگ شیعه در طول سالیان گذشته فتوای جهاد دربرابر غصب سرزمین فلسطین داده اند و دفاع، حفظ و صیانت از قدس شریف را وظیفه هر مسلمانی دانسته اند. وی با تاکید بر اینکه حاکمان کشور‌های اسلامی در طول سالیان طولانی دچار رخوت و سستی در برخورد با رژیم صهیونیستی شدند، گفت: اجرای فتوا‌ها مقدماتی نیاز داشت که شامل آمادگی مردم و ایستادگی مردم برای جهاد و وجود فرماندهان در میدان از زمینه‌های اجرایی شدن فتوا هستند که در طول سالیان گذشته این زمینه‌ها و شرایط وجود نداشت.وی دلیل ایستادگی و ایجاد ضمانت اجرای فتوا‌ها را در دو دهه گذشته پیدا شدن مقاومت اسلامی دانست و افزود بر اساس فتوا‌های علما و امامین انقلاب فقه مقاومت شکل گرفت و فلسطینیان توانستند با بهره گیری از گفتمان انقلاب اسلامی در برابر جنایتکاران ایستادگی کنند.

رساندن اسلحه به رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین خیانت و جنایت علیه بشریت است
حوزه/ آیت الله فقیهی با ابراز تأسف شدید از قتل عام فلسطینیان در این روزها توسط رژیم خونخوار صهیونیستی گفت: هر روز جمعیت کثیری از مردم غزه‌ را می‌کشند و نابود می‌کنند. خود این جنایتکاران نیز اعتراف می‌کنند که ما می‌خواهیم حماس را نابود کنیم و این جنایت و خیانت بزرگ را انجام می‌دهند. وی در ادامه با اشاره به پشتیبانی آمریکا از این جنایات ضدّ بشری بیان کرد: متأسفانه غرب و آمریکای جنایتکار از این جنایات و قتل عام حمایت می‌کند؛‌ اسلحه و مخارج آنان را تأمین و برای تصویب قطعنامه علیه فلسطین در شورای امنیت تلاش می‌کند. عضو جامعه مدرسین افزود: کمک به ظلم نیز عقلاً قبیح است. هر کسی به اسرائیل کمک کند، کمک به ظلم کرده و ظالم باید در این دنیا نابود شود. کمک به اسرائیل با رساندن اسلحه، بزرگ‌ترین خیانت و جنایت علیه بشریت است که علناً انجام می‌شود.

وحشت آمریکایی ها از عملیات های مقاومت
فارس/ وزارت دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه با اشاره به جنگ رژیم موقت صهیونیستی با نوار غزه، توضیح داد: «این احتمال وجود دارد که وضعیت امنیتی در منطقه، بر خلاف منافع ما به شکل ویژه‌ای وخیم‌تر شود». پنتاگون به تهدید گروه‌های مقاومت منطقه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: «ما در حال آماده شدن برای مقابله با تشدید تنش علیه نیروهای خود در خاورمیانه و پاسخ قاطع هستیم». آمریکا با ادعای اینکه «طی چند روز گذشته تلاش‌هایی از سوی ایران و گروه‌های نیابتی آن برای شعله‌ورتر کردن درگیری‌ها صورت گرفته است» در راستای جریان‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران، بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد: «اثر انگشت ایران در افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی مشهود است».

اذعان ارتش تل‌آویو به کشته شدن ۳۰۸ نظامی
فارس/ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، با اشاره به آمار جدید تلفات ارتش اشغالگر طی هفده روز عملیات طوفان الاقصی اذعان کرد ۳۰۸ نظامی صهیونیست تا کنون به هلاکت رسیده اند. وی تایید کرد: «نیروهای زمینی حملات محدودی را در غزه برای کشتن شبه نظامیان و جستجوی گروگان‌ها انجام دادند. وی ادعا کرد: نیروهای مسلح در غزه برای کمین گذاشتن برای اسرائیل تجمع می‌کنند و ارتش نیز نقاط تجمع آن‌ها را بمباران می‌کند». این در حالی است که شاخه نظامی حماس، اعلام کرد که نظامیان اشغالگر صهیونیست پس از عبور از دیوار مرزی در شرق خانیونس، در کمین این نیروها گرفتار شدند. دو بولدزر و یک تانک صهیونیست‌ها در این عملیات نفوذ منهدم و نظامیان صهیونیست هم مجبور به عقب‌نشینی شدند.

کمک ۲۶۳ میلیاردی ایرانیان به افغانستان و فلسطین
مهر/ رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: میزان کمک‌های نقدی هموطنان ایرانی به زلزله‌زدگان افغانستان و مردم فلسطین از مرز ۲۶۳ میلیارد ریال عبور کرد. سلیمی، افزود: از مجموع مبالغ واریزی، ۲۳۷ میلیارد ریال مربوط به پویش بشردوستی و کمک به مردم فلسطین و ۲۶ میلیارد ریال مربوط به پویش آفتاب مهربانی و کمک به زلزله‌زدگان افغانستان است.

وزارت خارجه مکلف به حمایت از فلسطین شد
مهر/ نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز در اجرای سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی، دستگاه‌های اجرایی کشور و وزارت امور خارجه را مکلف به مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و حمایت از مستضعفین و فلسطین کرد.

ضرر اقتصادی اسرائیل در حمله به غزه کمتر از تلفات نظامی نیست
تسنیم/ دکتر زینه منصور پژوهشگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی خبری القاهره اعلام کرد، اقتصاد اسرائیل با وجود آن که اقتصاد پیشروی است اما با این حال به دلیل آن که به عامل اصلی صنایع تسلیحاتی، دارویی و صنایع فن‌آوری تکیه دارد و این صنایع در حال حاضر متوقف هستند، زیان‌های زیادی می‌بیند در حالی که باید توقف برنامه‌های گردشگری و سفرهای هوایی و دریایی و حتی تجارت از طریق دریا را هم به آن افزود.این پژوهشگر افزود: اسرائیل تنها در روز اول از بمباران نوار غزه ۵۰ میلیارد دلار زیان دید و تا دو روز پیش این رقم به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی به طور تمام قد از اسرائیل حمایت می‌کنند، از اینرو می‌توان گفت که اقتصاد اسرائیل در مقابل زیان‌های بی سابقه‌ای در تاریخ خود قرار گرفته است.

آغاز نام‌ نویسی داوطلبان مجلس خبرگان از ۱۴ آبان
مهر/ ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۰ خود زمان نام نویسی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را از ۱۴ آبان ۱۴۰۲ و به مدت یک هفته اعلام کرد.‌در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور ضمن بیان شرایط کاندیداهای خبرگان رهبری آمده است: داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند از روز یکشنبه مورخ ۱۴/۸/۱۴۰۲ تا روز شنبه مورخ ۲۰/۸/۱۴۰۲ جمعاً به مدت ۷ روز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ به فرمانداری مرکز استان حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس دار و یک نسخه تصویر از کلیه صفحات آن، اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر از پشت و روی آن، اصل مدرک حوزوی و یک نسخه تصویر از آن و ۶ قطعه عکس ۴×۶، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه وجود خواهد داشت.

ماکرون برای ابراز همبستگی با صهیونیست‌ها وارد تل‌آویو شد
فارس/ رئیس‌جمهور فرانسه برای ابراز همبستگی با رژیم صهیونیستی در حالیکه حملات این رژیم جعلی علیه مردم فلسطین هر روز تشدید می‌شود، وارد تل‌‌آویو شد. پیش از این، وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» روز گذشته (دوشنبه) گزارش کرده بود که این سفر در راستای تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از توسعه جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *