خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۱

**وزیر امور خارجه: اگر نسل‌کشی در غزه متوقف نشود منطقه از کنترل خارج می‌شود** رئیس‌جمهور: دیگر امیدی به نقش‌آفرینی شورای امنیت سازمان ملل در حفظ صلح جهانی نیست** آیت الله کعبی: بصیرت، روحیه جهادی و خدمت اجتماعی؛ ویژگی های طلاب برای اثرگذاری در جامعه است** آیت الله رجبی: برای گام دوم انقلاب اسلامی وارد کارهای بنیادی شوید** وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: به‌زودی اعزام زائران عمره آغاز خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جزئیات پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری درباره پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی گفت: این دو متهم در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند. مرکز رسانه قوه قضاییه درباره احکام صادره شده برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی که در روزهای ابتدایی اغتشاشات سال گذشته دستگیر شده بودند، اعلام کرد پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات، اخذ آخرین دفاع از متهمان و ملاحظه لوایح دفاعیه وکلای مدافع، شعبه۱۵ دادگاه انقلاب تهران، رأی پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد.
براساس رأی صادره، خانم الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل شش سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد. خانم نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل هفت سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.
ایران کمک‌هایش را به فلسطین پنهان نمی‌کند
علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با اشاره به نبرد طوفان الاقصی، مشکل اساسی فلسطینی‌ها را با اسرائیل مسأله موجودیت این رژیم دانست و اظهار کرد: رژیم صهیونیستی یک موجودیت کاذب است که با وصله و پینه هم قابل حل نیست. این نامشروع بودن همیشه برای رژیم دردسرساز بوده، هرچند با فشار و گلوله می‌خواستند این را حل کنند. لاریجانی حمایت جمهوری اسلامی را از مردم فلسطین به‌دلیل وجوه دینی و انسانی عنوان کرد و گفت: این حمایت به‌دلیل منافع کشور ما نیز هست، چراکه اسرائیل را موجودیتی مسأله‌ساز و غده سرطانی می‌دانیم و ما باید ظالم و مظلوم را خوب بشناسیم و بدانیم این حمایت‌ها بی‌نتیجه نخواهد ماند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رهبر انقلاب چند سال قبل در یک کنفرانس اسلامی پیشنهاد دادند همه مردم فلسطین در یک رفراندوم کلان سرنوشت خود را رقم بزنند که رژیم صهیونیستی آن را قبول نکرد. لاریجانی با اشاره به کمک‌های ایران به ملت فلسطین گفت: ایران از قدیم کمک‌های مختلف به فلسطین کرده است. این کمک‌ها فقط سیاسی و معنوی هم نیست و ما هم این موضوع را پنهان نکرده‌ایم، این یک وظیفه انسانی است، کمااین‌که کشورهای زیادی هم هستند که کمک می‌کنند.

 همشهری 
ثبت‌نام‌ نهایی ۶۵۴۲ داوطلب مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با ثبت‌نام ۲ هزار و ۶۳۳ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در چهارمین روز نام‌نویسی، شمار ثبت‌نام‌کنندگان به ۶ هزار و ۵۴۲نفر رسید. محسن اسلامی درباره ترکیب جنسیتی ثبت‌نام‌کنندگان هم اعلام‌کرد ۹۰درصد این افراد را مردان و ۱۰درصد را هم زنان تشکیل می‌دهند. وی همچنین اضافه‌کرد: ۳درصد داوطلبانی که ثبت‌نام‌نهایی خود را تکمیل کرده‌اند، سابقه نمایندگی ادوار مجلس و ۲۲ درصد هم سابقه ایثارگری دارند.
خبری برای جاماندگان از پیش‌ثبت‌نام‌ها
وزیر کشور گفت: براساس قانون، افرادی را که در مرحله پیش‌ثبت‌نام‌ کاندیداتوری در انتخابات مجلس حضور نداشتند، نمی‌توانیم در مرحله ثبت‌نام نهایی بپذیریم. وحیدی افزود: ما در وزارت کشور نمی‌توانیم برای جاماندگان از پیش‌ثبت‌نام‌ها کاری انجام دهیم، مگر آنکه مصوبه‌ای از مجلس داشته باشیم. درحال‌حاضر هم خبری از تصویب مصوبه‌ای برای افرادی که از انتخابات جا مانده‌اند، نیست.
نتانیاهو؛ شاه بزدل‌ها
روزنامه صهیونیستی هاآرتص به بررسی رمز و راز شکست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در غزه به‌دنبال عملیات توفانی نیروهای مقاومت فلسطینی پرداخته و نتانیاهو را «شاه بزدل‌ها» لقب داده است.
نتانیاهو به مکرون: فعلاً نیا
شبکه عبری، زبان کان اعلام کرد که سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به تل آویو که قرار بود روز سه‌شنبه آینده انجام شود، بنا به درخواست نتانیاهو به تعویق افتاده است. این شبکه تأکید کرده که فعلا مشخص نیست این سفر چه زمانی انجام شود.
تخریب ۲۶مسجد به‌دست صهیونیست‌ها
وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر تا روز یکشنبه ۲۶مسجد توسط این رژیم بمباران و به کلی تخریب شده است. ده‌ها مسجد دیگر هم آسیب‌های کلی و جزئی دیده‌اند.

 کیهان 
دیگر امیدی به نقش‌آفرینی شورای امنیت سازمان ملل در حفظ صلح جهانی نیست
آیت‌الله رئیسی در دیدار خانم «نالدی پاندوز» وزیر روابط خارجی و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های آفریقای جنوبی در زمینه عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، احساس مسئولیت دولت و ملت آفریقای جنوبی در حمایت از مردم فلسطین و ابراز تنفر و انزجار از مظالم رژیم صهیونیستی را نیز ارزشمند و شایسته قدردانی دانست.رئیس‌جمهور با زیر سؤال بردن کارکرد شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: وقتی آمریکا هم با ارسال تجهیزات و تسلیحات به رژیم صهیونیستی در جنایات او علیه مردم بی‌دفاع غزه شریک می‌شود و هم از صدور قطعنامه محکومیت این جنایات در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری می‌کند، دیگر امیدی به نقش‌آفرینی این شورا در حفظ صلح جهانی نیست.
اگر نسل‌کشی در غزه متوقف نشود منطقه از کنترل خارج می‌شود
وزیر امور خارجه در نشست خبری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن خیرمقدم به خانم نالدی پاندور گفت:در سال جاری شمسی سفر رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی انجام خواهد شد و در جریان این سفر آخرین توافقات و اسناد تهیه شده توسط وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید. امیر عبداللهیان بیان کرد: امروز منطقه همانند بشکه باروت است و هرگونه محاسبه غلط در ادامه این جنگ افروزی، نسل‌کشی و قتل عام و کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه می‌تواند پیامد‌های سنگین در منطقه و علیه منافع جنگ افروزان در منطقه به همراه داشته باشد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: مایلم به آمریکا و عامل نیابتی‌اش رژیم جعلی اسرائیل هشدار بدهم که اگر فورا جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه را متوقف نکنند، هر احتمالی در هر لحظه‌ای وجود دارد و منطقه از کنترل خارج خواهد شد و دود آن به چشم جنگ افروزان و مسببان آن خواهد رفت.این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: کشورهای عربی و اسلامی در ساعات و روزهای آینده از مواضع منسجم‌تری در مقابله با این جنایت جنگی اسرائیلی در منطقه برخوردار خواهند بود.

 ایران
جمع بندی طرح‌های دومین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان
روز گذشته جلسه بررسی و جمع‌بندی موضوعات و طرح‌های دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان کردستان به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و علاوه بر پیگیری میزان پیشرفت مصوبات سفر اول، برنامه‌ها و طرح‌های دور دوم سفر به این استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.مخبر در این جلسه با اشاره به تکمیل و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی، اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی و همچنین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام ریلی استان کردستان و طرح‌های آبرسانی، سدسازی و تصفیه خانه در سفر رئیس جمهور به این استان، از تلاش‌ها و خدمات معاونت اجرایی رئیس جمهور و استاندار کردستان در پیگیری‌های جدی و دلسوزانه مصوبات سفرهای استانی قدردانی و تأکید کرد: اقدامات و تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم برای مردم غیور و انقلابی کردستان منشأ خیر و برکت و رضایتمندی در این استان شده است.
بازداشت امام جماعت هنجارشکن از سوی دادسرای ویژه روحانیت
دادسرای ویژه روحانیت مشهد با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت مجدد مولوی کوهی امام جماعت اهل سنت پشامگ شهرستان سرباز خبر داد.در این اطلاعیه آمده است: پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت مولوی کوهی که به دلیل اتخاذ مواضع وحدت شکن و همسو با جریانات معاند بازداشت شده بود، تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان شیعه و سنی سیستان وبلوچستان وساطت کرده و خواستار عفو و بخشش وی شدند که در نهایت پس از اخذ تعهدنامه، این مولوی اهل سنت مورد عفو و رأفت اسلامی قرار گرفت و زودتر از موعد قانونی تعیین شده آزاد شد و به زادگاه خود بازگشت. متأسفانه نامبرده به این لطف و رأفت نظام که شامل حالش شده بود کم توجهی نموده و باز هم بر مواضع هنجارشکن و وحدت ستیز خود همنوا و هم‌راستا با جریانات معاند و برانداز که همواره به دنبال التهاب آفرینی و سلب آسایش روانی و اجتماعی مردم ولایتمدار و غیور سیستان وبلوچستان می‌باشند مبادرت ورزید که با حکم دستگاه قضا به منظور ادامه روند قانونی محکومیت، بازداشت و به مشهد منتقل شد.

 وطن امروز
تفحص پیکر ۲۲ شهید در مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: پیکر ۲۲ شهید دفاع‌ مقدس تفحص شد و یکم آبان‌ از مرز شلمچه وارد کشور می‌شود. سردار باقرزاده گفت: پیکر‌های این شهدا بتازگی از مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه تفحص شده است. وی افزود: پیکر این شهدا دوشنبه یکم آبان ساعت ۹ صبح با استقبال مردم آبادان و خرمشهر از مرز شلمچه وارد کشور می‌شود.

 جوان 
سربازی ۳ ماه کم شد
سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: با پیشنهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند به مدت سه ماه کاهش یافت. در اطلاعیه سازمان وظیفه عمومی فراجا آمده است: تمامی سربازانی که برابر مفاد و شرایط این ابلاغیه به خدمت اعزام و به صورت بومی یا غیر بومی و با مأموریت‌های مختلف در سازمان‌های نیرو‌های مسلح به کارگیری شده یا از این پس به کارگیری می‌شوند، از این کاهش برخوردار شده و مدت زمان خدمت آن‌ها از حداقل ۱۴ ماه و متناسب با محل خدمت و مسافت آن تا محل سکونت و همچنین مأموریت‌های محوله در مناطق عملیاتی یا عادی تا حداکثر ۲۱ ماه محاسبه می‌شود.

 خراسان
پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا در حمایت از اسرائیل
آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت پیشنهاد کرد که ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، از ایران خواسته از ارسال سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند، خودداری کند. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار آتش‌بس یا توقف درگیری‌ها نشده، اما از همه کشورها خواست تلاش کنند خشونت‌های غزه به دیگر مناطق گسترش نیابد.
در حال حاضر احتکار خودرو در کار نیست
علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره احتکار خودرو از سوی خودروسازان، گفت: اگر تعزیرات حکومتی احتکار را تایید کرده باید با آن برخورد قضایی کند. اما آن چه مسلم است روزانه عدد قابل توجهی خودرو تولید می‌کنیم. در اصل فقط در دو خودروساز بزرگ روزانه بیش از ۴۰۰۰ خودرو تولید می‌شود. اما ممکن است خودروسازان گاهی با مشکلات تاییدیه‌های استاندارد و تاییدیه‌های دیگر یا کسری‌های دیگر مواجه شوند. اما از نظر من در حال حاضر احتکاری در کار نیست و خودروها در حال تحویل به مردم است.
بانک مرکزی جدیدترین فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کرد
بانک مرکزی دیروز اطلاعات تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط ۲۶ بانک و همچنین اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان جاری و غیرجاری ۲۴ بانک را پس از بررسی و صحت‌سنجی اطلاعات ارسالی شبکه بانکی، به‌روز رسانی و منتشر کرد. در این فهرست همچنین اسامی بانک‌هایی که این اطلاعات را تاکنون ارسال نکرده‌اند، اعلام شده است.

 مردم سالاری
درخواست ضد ایرانی چند مقام آمریکایی از لندن
در پی سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در شرایطی که حملات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه کماکان ادامه دارد، چند مقام آمریکایی به این بهانه که ایران از حماس در جریان این درگیری‌ها حمایت می‌کند از انگلیس خواستند تا همچون واشنگتن نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست تروریستی خود قرار دهد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد و اکنون چندین نماینده حزب محافظه‌کار از ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس خواسته‌اند تا اقدامات مشابهی را انجام دهد.بنابر گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در همین حال، یک منبع آگاه در دولت بریتانیا ادعا کرد که مقامات ارشد ایالات متحده به طور خصوصی از انگلیس و سایر متحدان غربی خواسته‌اند تا تغییرات قانونی در این زمینه را به گونه‌ای انجام دهند که عضویت در این گروه یا حمایت از فعالیت‌های آن در بریتانیا جرم محسوب شود.«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تلگراف گفت: ما کاملاً بر این باوریم که سایر کشورها باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند.
ورود ناکام اسرائیل به نوارغزه
گردان‌های شهید «عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیروز (یکشنبه) یک نیروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی با عبور چند متر از دیوار مرزی در شرق خان یونس وارد نوار غزه شد که در دام نیروهای مقاومت افتاد و پس از آن، نیروهای دشمن مجبور به عقب‌نشینی شدند.در این بیانیه آمده است: رزمندگان شاخه نظامی حماس در این عملیات، فورا نیروی نفوذی دشمن را محاصره کرده و ۲ بولدزر و یک تانک نیروی زرهی صهیونیستی را منهدم کردند.این در حالی است که امروز «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با اذعان به دشواری حمله زمینی به غزه، اعلام کرد «حمله زمینی به غزه ممکن است به دلیل تونل‌های ساخته شده توسط حماس دشوارتر باشد.»

 قدس 
بودجه صدا و سیما و قوه قضائیه اضافه نمی‌شود
قالیباف درباره میزان اختصاص بودجه به سازمان صدا وسیما در برنامه هفتم توسعه گفت: برای سه دستگاه، یعنی حوزه دفاعی ۵ درصد، صداسیما ۰/۷درصد و قوه قضائیه حدود ۳درصد از بودجه عمومی، پیش‌بینی درصدی انجام شده بود که وقتی مصوبات مجمع محضر حضرت آقا رفت، با اختصاص درصد برای قوه قضائیه و صداوسیما مخالفت شد و فقط برای بخش دفاع را پذیرفتند. وی تأکید کرد: اما حضرت آقا در همان جا تأکید کردند از این دو دستگاه باید در برنامه هفتم پشتیبانی شود و نسبت به قبل تقویت شوند.
طرح پدافند پهپادی یا میدان مین هوایی
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از طرحی جدید در حوزه پدافندی با‌عنوان «رسول» یاد کرده که مفهوم جدیدی از پدافند هواپایه بدون سرنشین را به جهانیان معرفی می‌کند و چیزی شبیه ایجاد یک میدان مین هوایی است! امیر سرتیپ صباحی‌فرد در آیین تجلیل از نخبگان طرح پهپادی هوا به هوای «رسول» در دانشگاه خاتم‌الانبیا درباره این طرح اظهار کرد: در این طرح با بهره‌گیری از پهپادهای ارتقاء یافته به موشک هوا به هوای کاملاً بومی، توانایی ردگیری و درگیری علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم در برد عملیاتی حاصل شده است.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش بیان کرد: نتیجه اقدام جهادی علمی این نیرو که با موفقیت کامل و غرورآفرین در رزمایش پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید جهانیان قرار گرفت، با بیش از ۴۵ هزار نفرساعت کار کارشناسی و میدانی مستقیم و ۱۲ هزار نفر ساعت اقدام غیرمستقیم مؤثر در قالب کارگروه‌های مشترک میان بخش‌ها و سازمان‌ها انجام شده است.وی افزود: همچنین طرح پهپادی رسول، ۹ مرحله تست‌های میدانی و عملیاتی گسترده و حساس پروازی را نیز به دنبال داشته که از مهم‌ترین نکات قابل توجه در انجام تست‌های مختلف پروازی، همکاری عمیق و اثربخش تمام بخش‌ها بوده است. سرتیپ صباحی‌فرد گفت: ظهور و بروز این‌گونه طرح‌ها و ایده‌ها و محصولات فضای ابهام و افزایش قدرت بازدارندگی در برابر دیگران را هم به دنبال خواهد داشت.
آمریکا به وزارت دفاع نیاز ندارد ما وزارت «جنگ» می‌خواهیم
نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا ضمن درخواست از واشنگتن برای تأمین نظامی تمام و کمال رژیم صهیونیستی به منظور جنگ با حماس، آشکارا خواستار تبدیل وزارت دفاع آمریکا به وزارت «جنگ» شد! وی اضافه کرد: هدف واشنگتن باید «نابودی حماس باشد نه تضعیف آن» و همچنین از دولت آمریکا درخواست کرد دانشگاه‌هایی که دانشجویان یا کارمندانشان در حمایت از فلسطین تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند، از بودجه دولتی محروم شوند.
تجمع ۳۰۰هزار نفری حامیان غزه در خیابان‌های لندن
همزمان با کناره‌گیری ۶ تن از مقامات اسکاتلندی از عضویت در حزب کارگر انگلیس در اعتراض به سیاست‌های ضد فلسطینی تشکیلات رهبری این حزب انگلیسی،۳۰۰ هزار ‌نفر از حامیان فلسطین در شهر لندن با برگزاری تجمع اعتراضی ضمن اهتزاز پرچم فلسطین، با شعارنوشته‌هایی مراتب اعتراض شدید خود را از حمایت تمام‌ قد دولت‌های غربی به‌ویژه انگلیس از رژیم تل‌آویو به نمایش گذاشتند.
مدیریت میدانی نصرالله در نبرد با صهیونیست‌ها
حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفا به مقاومت در پارلمان لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان لحظه به لحظه تحولات مربوط به درگیری‌ها در جنوب لبنان و نوار غزه را زیر نظر دارد. وی در ادامه افزود: سخنرانی نکردن نصرالله به مدیریت این نبرد مربوط می‌شود و زمانی که احساس شود سخنرانی برای مدیریت نبرد ضروری است این امر محقق می‌شود.

 اطلاعات 
سید حسن خمینی خواستارمداخله پاپ برای فرونشاندن آتش جنگ نژادپرستانه درغزه شد
به دنبال جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام در نامه‌ای به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، خواستار به دست گرفتن ابتکار عمل ازسوی او برای خاموش کردن آتش این « جنگ نژاد پرستانه» شد.
سازمان ملی مهاجرت تشکیل می‌شود
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۸۶ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس ماده ۸۶ لایحه؛ به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مکلف است ضمن تشکیل سازمان ملی مهاجرت، اقدامات زیر را انجام دهد: با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، مرکز آمار ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاه های اجرائی، نسبت به ساماندهی، ورود، خروج، طرد، سرشماری، آمایش سرزمینی و ثبت احوال اتباع بیگانه، پناهجویان، مهاجرین قانونی و غیرقانونی، به نحوی اقدام کند که تمامی اطلاعات مهاجرین و اتباع بیگانه در یک پایگاه داده مرجع برخط و یکپارچه گردآوری شود و درگاه های بهره برداری آن بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی برای سایر دستگاه ها ایجاد شود. ارائه هرگونه خدمات به اتباع بیگانه توسط دستگاه های اجرائی باید بر اساس اطلاعات هویتی این سامانه باشد. رئیس مجلس دراین باره با اشاره به موافقت نمایندگان با تشکیل سازمان ملی مهاجرت در لایحه برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد که دولت اساسنامه تشکیل این سازمان را تنظیم می کند و باید به تصویب مجلس برسد.

 شهروند 
به‌زودی اعزام زائران عمره آغاز خواهد شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر که از حدود ۱۴ سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند در نوبت حج عمره هستند.» اسماعیلی افزود: «همچنین حدود یک میلیون زائر که از ۱۲، ۱۳ و ۱۴ سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند در نوبت حج واجب هستند. وی در خصوص زمان دقیق اعزام حج عمره گفت: «روز شنبه در شورای عالی حج این موضوع را بررسی کردیم. رئیس‌جمهور تاکید داشت اعزام زائران عمره سریع آغاز شود. مشکل در حل مسئله تامین ارزی بود که دوستان بانک مرکزی قول دادند آن را در اسرع وقت حل کنند. ما آمادگی این کار را در سازمان حج و زیارت داریم. به محض حل شدن مسائل ارزی در اولین فرصت اعزام‌ها آغاز خواهد شد. با تمهیدی که اندیشیده شده حداکثر تا ماه آینده بتوانیم اینها را برقرار کنیم. در سازمان حج همه مقدمات فراهم شده است. تامین ارزی را هم بانک مرکزی پذیرفته است و نیاز به هماهنگی‌های شبکه بانکی وجود دارد که ان شاءالله اتفاق بیفتد. در اولین فرصت تلاش می‌کنیم که در ماه‌های آینده اعزام زائران انجام شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بصیرت، روحیه جهادی و خدمت اجتماعی ویژگی‌های طلاب برای اثرگذاری در جامعه است
رسا/ آیت الله کعبی در دیدار جمعی از طلاب خوزستان، طلاب و روحانیون را ملزم به کسب ویژگی‌هایی چون؛ علم و فضیلت، بصیرت، روحیه جهادی و شهادت، خدمت اجتماعی و ارتباط با جوانان دانست و گفت: اگر طلبه این ویژگی¬ها را نداشته باشد موجب سطحی نگری می شود و سطحی نگری باعث ترویج و گسترش دین سطحی خواهد شد و این گسترش در دراز مدت ایمان مردم را تضعیف کرده و با یک چالش و باد ساده این ایمان ضعیف هم از بین می‌رود. وی «بصیرت» را ویژگی لازم طلبگی ذکر کرد و در اهمیت این ویژگی تصریح کرد: برخی علم، فضیلت و تقوای خوبی داشتند اما چون بصیرت نداشتند ایمانشان را از دست دادند و نمونه های زیادی از این دست داریم؛ به همین دلیل طلبه باید محیط پیرامونی خود و منطقه ای که زندگی می کند را از نظر جریان های سیاسی، دینی و اجتماعی بشناسد تا فریب نخورد. عضو جامعه مدرسین خدمت اجتماعی و ارتباط با جوانان را به عنوان دیگرویژگی، بسیار مهم خواند و این ارتباط و خدمات به مردم را موجب نفوذ کلام و به تبعش نفوذ اخلاق و معنویت در میان مردم دانست.

برای گام دوم انقلاب اسلامی وارد کارهای بنیادی شوید
حوزه/ آیت الله رجبی در دیدار فرمانده و جمعی از فعالین بسیج دانشجویی گفت: هر جایی که نیروی انسانی تربیت می‌شود باید دید که آن نیرو چه نقشی را ایفا می‌کند چرا که همه جا نیروی انسانی حرف اول را می‌زند، اگر نیروی انسانی شایسته نباشد کارهای مهم روی زمین می‌ماند. وی افزود: مهم‌ترین معیار شایستگی شکل‌گیری درست زیرساخت‌های فکری و اقتصادی است که با برگزاری مطلوب طرح ولایت تامین می‌شود و به همین دلیل رهبر حکیم انقلاب اسلامی گفتند؛ این طرح باید فراگیر شود و هر قدر برای آن سرمایه گذاری شود زیاد نیست، زیرا یک طرح بنیادی است. عضو جامعه مدرسین گفت: با عزم و نیت خالصی که شما و دانشجویان بسیجی دارید و همتی که مرکز آموزش‌های آزاد دارد شایسته است که با اتقان و نگاه تربیت نیرو برای گام دوم انقلاب اسلامی وارد کارهای بنیادی شوید و با روحیه جهادی کارها را جلو ببرید.

مقام صهیونیست: آتش‌بسی در غزه برقرار نخواهد شد
باشگاه خبرنگاران/ یک مقام صهیونیست پس از بمباران شدید باریکه غزه تاکید کرد فعلا هیچ آتش‌بسی در این منطقه برقرار نخواهد شد. از سویی دیگر یک خبرگزاری اروپایی اعلام کرد مقامات کشورهای آمریکا٬ انگلیس٬ فرانسه و کانادا که خود از هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی هستند از شدت و حجم جنایات این رژیم متعجب شده و خواستار برقراری آتش‌بس شدند. آن‌ها همچنین از مقامات صهیونیست خواستند اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به غزه بدهد. کمی پیشتر خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرده بود که در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی که دو خانه و یک مسجد در اردوگاه جبالیه در شمال نوار غزه را هدف قرار داد، ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. در سایه وحشی‌گری صهیونیست‌ها وزارت بهداشت فلسطین در غزه بامداد دوشنبه اعلام کرد، از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۱۸۷۳ کودک در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه شهید شدند.

اگر حمله به غزه ادامه یابد کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌دهیم
تسنیم/ نخست وزیر دولت پیشبرد امور یمن تهدید کرد که اگر حمله صهیونیست‌ها به غزه ادامه پیدا کند، کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ مورد هدف قرار می گیرند. عبدالعزیز بن حبتور تأکید کرد که صنعا با تمام توان، به کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد. وی با اشاره به اینکه سرویس‌های جاسوسی غربی و آمریکا، رژیم صهیونیستی را ایجاد کرده‌اند، گفت: آنان این گونه وانمود کردند که ارتش اسرائیل، چهارمین ارتش جهان است و هیچ گاه شکست نمی‌خورد، ولی همه این ادعاها، دروغ است. نخست وزیر یمن ادامه داد: این سرویس‌ها به خوبی می‌دانند که هفت اکتوبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی)، چه معنایی دارد؟ اینکه این عملیات صهیونیست‌ها را به لرزه درآورد؛ لذا از آمریکا، فرانسه و انگلیس آمدند تا این عروسک (رژیم صهیونیستی) سرنگون نشود. وی تأکید کرد که آمریکایی‌ها موشک‌ها و پهپاد‌هایی را که سه سمت فلسطین اشغالی شلیک شده بودند، رهگیری و بخشی از آن را سرنگون کردند، ولی شماری از آن، موفق شد به هدف برخورد کند.

ده‌ها سرباز رژیم صهیونیستی از کار افتاده‌اند
فارس/ ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد بیش از هزار و ۲۰۰ سرباز صهیونیست مجروح در نبرد با مقاومت فلسطین در گروه «معلولان» طبقه‌بندی می‌شوند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص تلفات انسانی در میان صفوف اشغالگران اعتراف کرد که تعداد اسیران مقاومت فلسطین به ۲۱۲ نفر رسیده است. وب‌سایت صهیونیستی تایمز فاش کرد که از ۷ اکتبر، هزار و ۲۱۰ سرباز اخیراً تحت مراقبت بخش توانبخشی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی و انجمن معلولان قرار گرفته‌اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که وزارت بهداشت اشغالگر از زخمی شدن ۵ هزار و ۴۳۱ نفر از آغاز حماسه «طوفان الاقصی» خبر داده است. آن‌ها افزودند: «از این تعداد ۱۲ نفر در وضعیت ناامید کننده و ۲۹۲ نفر در وضعیت خطرناک قرار دارند». در همین راستا بنیاد نجات رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «پس از ۱۵ روز جنگ، همچنان در حال بازیابی اجساد شهرک‌نشینان و سربازان از نوار غزه هستیم.

۱۴۱ همت تسهیلات ازدواج، فرزند و ودیعه مسکن
ایرنا/ مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام‌کرد که از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۱۱ متقاضی وام ازدواج و فرزند و ودیعه مسکن، بیش از ۱۴۱ همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. «مهدی صحابی» اظهار داشت: در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، از ابتدای امسال تا ۳۰ مهر، شبکه بانکی کشور به ۴۷۸ هزار و ۳۵۸ نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۷ همت پرداخت کرده است که این میزان رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
صحابی خاطر نشان ‌کرد: همچنین در این مدت ۴۲۳ هزار و ۶۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۲۶ همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان رشد ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

بیانیه شش کشور غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی
فارس/ درحالیکه رژیم صهیونیستی هر دقیقه درحال نقض تمامی قوانین حقوق بشری و حتی قوانین جنگی است، رهبران آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه خود بدون اسم بردن از هیچ طرفی خواستار پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حمایت از غیرنظامیان شده‌اند.
آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک حمایت کامل خود را از اسرائیل و حق دفاع از خود مجددا اعلام کردند. سران این شش کشور غربی بدون اشاره به جنایات این رژیم علیه زنان و کودکان غزه گفته اند: ما حمایت خود را از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود اعلام می کنیم. در بیانیه سران این شش کشور غربی بر تعهد آنها در زمینه حمایت از شهروندان خود و خروج کسانی که مایل به ترک غزه هستند تاکید شده است.

حمایت دوباره رئیس کمیسیون اروپا از صهیونیست ها
ایرنا/ رئیس کمیسیون اروپا باوجود انتقادات گسترده، بار دیگر در یک سخنرانی بر پشتیبانی از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد. فون در لاین همچنین نقش اسرائیل در دفاع از خود را با موضع اوکراین در برابر حمله روسیه مقایسه کرد و مدعی شد: همه این درگیری ها در یک چیز مشترک هستند و آن این است که هر دوی آنها [اسرائیل و اوکراین] به دنبال صلح، تعادل، آزادی و همکاری هستند و کسانی که هیچ یک از اینها را نمی خواهند از هرج و مرج و بی نظمی منتفع می شوند. وی همچنین با طرح اتهامات بی پایه و اساس علیه تهران عنوان کرد ایران هیچ علاقه ای به صلح در این منطقه ندارد و خواهان دامن زدن به خشونت و هرج و مرج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *